Kan de werkloosheid verdwijnen?
GEMENGD NIEUWS.
VAN SVALBARD NAAR ALASKA.
OOST-INDIE.
in.
W. Biersteker
hebben gemaakt. Onmiddellijk werd ge re- aan boord bevond van den kruiser „Pitts
den naar Theater Tuschlnski, waar de heer
Max Tak tijdens de voorstelling mevrouw
Braun en haar diiscipelen toesprak en een
groote bouquet overhandigde. De zaal hul
digde de zwemsters op overtuigende wijze.
Om hal! iif ontving de heer De Miranda
namens het gemeentebestuur de dames op
het Stadhuis, waar thee aangeboden werd.
Nadat de heer De Miranda de gasten
had toegesproken, dankte de heer O. Blitz,
voorzitter van „Het IJ", voor de charmante
wijze, waarop het gemeentebestuur de
zwemsters en haar leidster heeft gereci-
T) i ftörd
De huldiging in het Sportfond-
senbad.
Om acht uur liep het groote Sportfond-
senbad stampvol, om getuige te zijn van
de op initiatief van de Zwemvereeniging
„Het IJ" grootsoh opgezette huldiging
van de dames Braun, Grendel, Oversloot,
Huybers en mevrouw Braun.
VIER PCT. PROVINCIE
ZUID-HOLLAND.
Resultaat Inschrijving.
Op de uitgifte der 4 obl. provincie
Zuid-Holland werd voor een dusdanig be
drag ingeschreven, dat op de inschrijvin
gen een belangrijke reductie moest plaats
hebben.
ZUIDERZEEWERKEN.
Bij Kon. besluit zijn bij den dienst der
Zuiderzeewerken benoemd tot opzichter
le klasse J. Kost en B. Weis, beiden te
's-Gravenhage, W. Braaksma te De Hau-
burgh". Namens de regeering werd de
heer Davis verwelkomd door den gouver
neur van West-Java, die omringd was
door hooge ambtenaren. Na inspectie van
de eerewacht begaf het gezelschap zich
per auto naar het paleis te Batavia, ge
ëscorteerd door een detachement cavale
rie. Langs de straten hadden zich talrijke
toeschouwers geschaard.
genaamd, te Amsterdam, heeft op haar
laatste oudervergadering het besluit ge
nomen, deze school een radiotoestel met
luidspreker aan te bieden. De wethouder
voor onderwijs heeft hiervoor zijn toestem
ming gegeven. De-aanleg van de radio is
gratis geschied door de radiocentrale Ons
Belang; de oudercommissie heeft gezorgd
voor een duidelijken luidspreker. De eerste
openbare school te Amsterdam is thans
Jln\ de Graeff, vergezeld van leden van|van ra(ji0 voorzien. Het ligt in de be
H R&öu 811 Ned.-Tndie 6n U6 hoocrsto I rlrïolïnrr r?n Trinftavnrt TzQii zin ?ac!^ü l'
den
ambtenaren, verwelkomde den Ameri-
kaansohen gast bij zijn aankomst ten pa-
leize. Des middags gebruikte de heer
Davis de lunch ten huize van den Ameri-
kaanschen consul-generaal, terwijl hij
heden zal aanzitten bij een officieelen
feestmaaltijd in het paleis.
60.731.025.
Onder bovenstaand hoofd wijdt de „Lo
comotief" een nadere beschouwing aan de
„Voorloopige uitkomsten der volkstelling,
tweede gedeelte, Buitengewesten", met
welk tweede gedeelte de publicaties over
de voorloopige uitkomsten der volkstel
ling 1930 zijn afgesloten.
De cijfers zelf zijn thans bekend, en dit
is zeker wel reden, bij dit belangrijk mo
ment nog even stil te staan.
De geheele bevolking van Ned.-Indië is
dan thans vastgesteld op 60.731.025. Daar
van zijn 59.143.775 Inlanders, 242.372 Eu
ropeanen, 1.233.857 Chineezen, 111.022
vreemde Oosterlingen.
De verdeeling tusschen Java-Madoera
en de buitengewesten is aldus: op Java
en Madoera wonen tezamen 41.719.524
mensohen, en in de buitengewesten
19.011.501 mensohen. De toeneming der
kes en A. Jager, te Medemblik, en tot op-bevolking bedraagt voor de buitengewes-
,-,..1 -i« r ili-U/I 91 4 nörAPnt
zichter 2e klasse J. Bobeldijk, te Medem
blik, J. Brands, te Kolhorn, A. M. Brou
wer, te De Haukes, E. Clason, te Harlin-
gen, G. A. de Regt, te Medemblik, en J.
van der Veen, te Texel.
DE LANDBOUW IN NOORD
HOLLAND EN DE WIERINGERMEER
vormen de niet-Inlandsche groepen teza
men reeds 2.6 proc. van de geheele be
volking.
Een belangrijke conclusie is, dat, zelfs
zoo men rekening houdt met de stijging
der cijfers, veroorzaakt door de verbete
ring der telling, de bevolkingsaanwas zeer
aanzienlijk is. Dit geeft, op zichzelf reeds,
een richtlijn aan voor het beleid dit
toont namelijk, dat het belang der volks
verspreiding, der migratie en der koloni
satie een steeds voornamer punt van over
heidszorg zal moeten vormen.
Dinsdag 24 Maart j.l. had te Schagén in
hotel Igesz, onder voorzitterschap van den v ,WL
heer L. Bandsma, Directeur der Districts- de Europeanen met 42.8 proc.
Arbeidsbeurs te Den Helder, een erga- yorm(}e jn 4920 de Inlandsche bevol-
dering plaats van de Gemeentebesturen en k- 97 9 proc> van het totaal, thans
Correspondenten behoorende tot het vaste - - - -
land van het District Den Helder der In
tercommunale Arbeidsbemiddeling.
Deze vergadering, welke tevens werd
bijgewoond door den heer Knetsch, amb
tenaar speciaal belast met de arbeidsbe
middeling in den landbouw van den Rijks
dienst der Werkloosheidsverzekering en
Arbeidsbemiddeling, was zeer druk be
zocht door heeren Burgemeesters, Wet
houders, Secretarissen en Corresponden
ten van tot het district Den Helder behoo
rende gemeenten.
Besproken werd de door de Directie
van den Wieringermeerpolder geuite
vrees, dat er een tekort aan arbeiders voor
het land- en tuinbouwbedrijf in Noord-
Holland zou komen.
Na een inleiding van den Voorzitter en
een nadere toelichting van den heer
Knetsch, werd hieromtrent breedvoerig
gediscussieerd. Bij deze discussie kwam
duidelijk tot uiting, dat men het in het
algemeen er mede eens was, dat de arbei
ders werHzaam in den Wieringermeer
polder niet behooren te worden gedwon
gen andere werkzaamheden te aanvaarden.
Hoewel mede uit de besprekingen bleek,
dat men niet direct een tekort aan arbeids
krachten voor het land- en tuinbouwbe
drijf in dit district verwachtte, werd be
sloten den werkgevers in overweging te
geven, om, indien zy personeel noodig
hebben, een aanvrage daartoe bij de orga
nen der arbeidsbemiddeling ter plaatse,
in te dienen.
Gemeentebesturen en Correspondenten
zegden hun volle medewerking toe om
deze kwestie in het belang van werkgevers
en werknemers tot een goed einde te
brengen.
doeling dat de kinderen van de zesde klas
uitzendingen, welke daarvoor in aanmer-
dionschool heeft Vrijdag plaats gehad.
De eerste officieele radioles op de Sta
king komen, zullen kunnen volgen.
Buitenland.
ALCOHOL EN SNELVERKEER.
Dinsdagnacht is op den Rijksstraatweg
nabij de Klinkenbergerweg bij Sassenheim
een auto, bestuurd door een dame uit die
gemeente, komend uit de richting Oegst-
geest, in botsing gekomen met een andere
auto, komend van de tegenovergestelde
richting en bestuurd door een heer uit
Oegstgeest. De botsing was zoo hevig, dat
beida auto's over den kop sloegen en in
de sloot terecht kwamen. Beide wagens
werden zwaar beschadigd, maar dit onge
val liep voor de betreffende personen
goed af.
De oorzaak moet worden gezocht in het
feit, dat de auto, komende uit de richting
Sassenheim, de lichten niet had gedoofd,
terwijl later bleek, dat de bestuurder zeer
onder den invloed van sterken drank ver-
keerde
TETZNER LEGT EEN
BEKENTENIS AF.
Hoe hij den moord pleegde.
Êenige opvallende factoren in de cijfers j)e wegens moord ter dood veroordeelde
zijn de toeneming van liet percentage der Eurt petzner heeft, naar het W. B. uit
vrouwen voor alle bevolkingsgroepen, en Rgggnsbmg meldt, voor den rechter een
de zeer opmerkelijke toeneming van de ije£entenis" omtrent den moord afgelegd.
niet-Inlandsche bevolking, zoowel wat be- jjy verklaart in de buurt van Reichen-
treft de Chineesche als de Europeesche in het y0igtland een arbeider in zijn
bevolking. i auto te hebben opgenomen. Ongeveer 20
Zoo nam, sinds 1920, de getelde Iniand- km yoor Hohensdhamibach (Opperpalts)
sohe bevolking van Ned.-Indië toe met ha(j tiij gestopt. Beiden waren uitgestapt.
22.4 proc., de Chineesche met 52.4 proc., Eaar de arbeider over koude klaagde, leek
de vreemde Oosterlingen met 66.1 proc. dg „eigenheid voor den moord gunstig.
Tetzner" pakte zijn groote reisdeken uit
en wikkelde den jongeman zoodanig er
in, dat ook zijn armen er in zaten.
Vervolgens had hij een stevig touw uit
den zak genomen, den man om den hals
gelegd en hem gewurgd. Bij Maria-ort, in
de buurt van Regensburg, had hy het
lijk verbrand, na het vooraf op de plaats
van den chauffeur te hebben gezet. Den
naam van den vermoorde zegt Tetzner
niet te kennen.
Een onderzoek naar de waarheid der
verklaringen wordt ingesteld.
ten in tien jaar tijd 31.4 percent.
stig was, die op den eersten lentedag bij
millioenen waren uitgevlogen en bii deze
„elegenheid zich zuiverden van de onrein
heden, die zich door een maandenlange
ledigheid in hun lichaam hadden opge
hoopt. De roode druppeltjes bevlekten de
gewitte muren der hofsteden en bevuilden
de wasch, die op de bleekveldjes te dro-
Het^verschjjnsel van een roodgekleur-
den of bloedregen komt meer voor. Ge
woonlijk wordt de roode kleur veroorzaakt
door roode aardsoorten, die a's stof in den
dampkring gezweefd hebben en (.oor re
gen worden neergeslagen. In andere ge
vallen geven ontelbare infusonén, die zich
in den dampkring bevinden, de roode
kleur aan den neerslag en ook laten vlin
ders als ze pas ontpopt zijn en byen by
het eerste uitvliegen of na een langen tyd
van ruw weer wel roode drupies vallen.
Met het laatste verschijnsel heert men nu
in Hongarije te doen gehad.
ROOVERROMANTIEK IN DEN
OMTREK VAN BOEKAREST.
Enkele dagen geledeh werden op den
straatweg van Boekarest naar 1'loesti zes
auto's, waaronder twee volle autobussen
in den omtrek van de Roemeensohe hoofd
stad door roovers aangehouden, die de
passagiers onder bedreiging met revolvers
dwongen, hun geld en kostbaarheden af te
geven. Twee passagiers, die weerstand
boden, werden mishandeld. Daarna maak
ten de roovers de auto's stuk, ten einde
een vervolging te verhinderen en reden
daarop in hun eigen auto naar de hoofd
stad. De slachtoffers, die eerst laat in den
nacht in Boekarest aankwamen, vertelden,
dat de roovers goed gekleed waren ge-
j weest en Russisch hadden gesproken.
TANKWAGEN IN BRAND
GEVLOGEN.
De benzinetankwagen van den heer J.
Cysouw te Aardenburg, welke geregeld
benzine vervoert van Duinkerken (Fr.)
naar Zeeuwsch-Vlaanderen, vloog tenge
volge van een aanrijding tusschen Duin
kerken en de Belgische grens in brand.
De tanks waren met ongeveer 10.000 liter
benzine gevuld. Twee huizen werden door
de heftige vlammen in de asch gelegd.
Een fabrieksgebouw in de buurt, dat reeds
vlam had gevat, kon nog worden gered.
De chauffeur, een man uit Aardenburg,
bleef ongedeerd.
De auto was verzekerd.
PER ONDERZEEËR NAAR DE
NOORDPOOL.
Onder het ijs door!
(Van onzen arctisthen medewerker).
Binnenland.
KIND OVERREDEN EN GEDOOD.
Zijn identiteit waarschijnlijk
bekend. Andere „verzekerlngs-
moorden".
Alhoewel Tetzner nu bekend heeft op
De doop van de „Nautilus".
Bij den doop van den onderzeeër, waar
bij een zilveren puts met stukken ijs de
traditioneele champagneflesch verving,
zeide lady Wilkins: „Schip, ik doop u
Nautilus. Ga 't wagen op uw wondere reis.
Gy bergt in uw binnenste een heilige
schat. Breng die schat my terug."
Jean Jules Verne, de kleinzoon van den
welke vyze by zyn volkomen s g schrijver van „Twintig duizend mijlen on-
slachtoffer heeft vermoord bij de vol-
derzee", woonde, zooals men weet, de
i Plechtigheid bij. Maar ook de oude Simon
0° Lake, een bekend ontwerper van duik-
booten, was aanwezig en zoo aangedaan,
dat hy na de eerste woorden zijner toe
spraak: „Ik had nooit kunnen denken de-
verzekeringssom machtig te worden, was
nog niet bekend, wie de ongelukkige wp§:
Tetzner zelf kende 's mans naam natuur-
lyk niet. Niettegenstaande haar ijverige
Dezer dagen waren te Edam eenige nasporingen was de politie tot dusver
kinderen aan het spelen, waarby een njejs wyzer jn dit opzicht geworden,
knaapje van acht jaar een straat vilde xrians is echter eenig licht in de dulster-
oversteken, toen juist een autobus nader-, komen De ]itie heeft nL vaneen
de. De chauffeur heeft ™ggetrachtte arbe^ersvrouw vernomen, dat het slacbt-
remmen, doch kon met verhinderen, dat waarsohiinliik de sinds 1929 ver-
de zware wagen over het kind heen reed. vaars lymyK
Spoedig daarna was het ventje overleden.
EEN WONING INGESTORT.
Het zoontje van den bewoner
gedood.
Te Oudewoude (Fr.) is Donderdag een
dwenen handswerkman Michael AseherI is.
De vermiste, een broer van de arbei
dersvrouw, bevond zich op 3 Nov. '29 op
zen dag te zullen beleven" buiten staat
was verder te gaan.
Naar Sir Hubert Wilkins mededeelde
bad hy wel drieduizend aanvragen gekre
gen van aspiranten, die met hem mee wil
den. Hij was nu vrijwel klaar met de sa
menstelling zijner equipage van twintig
man.
Duikproeven zullen nog worden geno-
treurig ongeval gebeurd, dat aan een men, blijkt meer beoefenaars te hebben.
bezoek bij zijn zuster te Weiden, waarna men aan (je Dij Massachusetts. Na af-
hy zich te voet in de richting Waldasassen
had begeven. Sindsdien heeft niemand
meer iets van hem vernomen.
De methode-Tetzner om aan geld te ko-
DE GOUVERNEUR-GENERAAL DER
PHILIPPIJNEN.
Bezoek aan Indië.
Het machtig gedonder van de kanonnen
der kustbattery en van het Ned.-Indisch
eskader verkondigde de aankomst in de
haven der hoofdstad van Ned.-Indië van
den gouverneur-generaal der Philippij-
nen, den heer Dwight F. Davis, die zich
knaapje van zes jaar het leven heeft ge
kost.
In den ochtend, tusschen 10 en 11 uur,
Dezer dagen is in Bartenstein in Oost-
Pruisen een soortgelijk proces gevoerd.
Ook daarby Ring het om een moord (liet
is de bouwvallige woning van den arbeider slachtoffer was een onschuldige melk
S. Boorsma voor een groot deel ingestort, knecht, die 's avonds langs den weg was
Het zesjarig zoontje, dat voor het huis neergeschoten), met de bedoeling het lijk
speelde, werd door den omvallenden gevel te verbranden en te laten doorgaan voor
getroffen en gedood. dat van den verzekerde, wiens levens
De woning van Boorsma was onbe- zwaar verzekerd was ten bate van zijn mocrf n' t 200 lang onbetwist heer en
woonbaar verklaard en tot Mei was hem vrouw. De man is dezer dagen ter dood meester 18 geweest m New-York, heerscht
loop daarvan vaart de „Nautilus" via Hali-
fax naar Londen.
GEMEENTELIJK WANBEHEER
NEW-YORK.
Beide Huizen van de wetgevende macht
van den staat New-York hebben een motie
aangenomen, waarbij machtiging wordt
gegeven tot een onderzoek naar de bewe
ringen inzake gemeentelijk wanbeheer in
New-York.
In Tammany Hall, het bolwerk der d
vergunning verleend er met zyn gezin in veroordeeld,
te verblijven. De politie stelt een onder
zoek in.
DE EERSTE OPENBARE SCHOOL
VAN RADIO VOORZIEN.
EEN BLOEDREGEN.
Te Kiskoros op de groote Hongaarsche
hierover volgens Reuter een aan een pa
niek grenzende beduchtheid, hoewel de
leiders het doen voorkomen of ze niet
bang zijn.
Mayor Walker, die zich met vacantie
laagvlakte is dezer dagen 's middags een aan de kust van de Stille Zuidzee bevindt
en in voortdurende telefonische gemeen
schap is met New-York, heeft ten slotte
.bloedregen" waargenomen, die de inwo
ners eerst voor een raadsel stelde. Erva-
De oudercommissie van de openbare ren ijmkers stelden echter spoedig vast,
tt j. - -- meegedeeld, dat hy terugkomt om den
school aan het H/ygieaplein, Stadionschool dat het verschijnsel van de bijen afkom- storm het hoofd te bieden.
De „Nautilus".
Om zijn droom - per onderzeeër naai
de Noordpool te varen werkelijkheid
te doen worden, heeft Sir Gcorge Hu bei t
WiLkins enkele jaren geleden een ver-
eeniging gesticht: De Trans-Are ische
Expeditie genaamd, waarvan hy voorzit
ter is Het eerst noodige was natuuilyk
de beschikking te krijgen over een onder
zeeër Sir Hubert beschikt ongewyfeld
over zeer goede relaties; het Amerikaan-
sche departement van Marine werd bereid
gevonden hem een onderzeeër af te staan
die nog in uitstekende staat verkeerde,
maar waarvan de gevechtskwaliteiten
"verouderd waren en die dus van de vloot-
sterkte zou worden afgevoerd. Voor de
som van één dollar, zegge en schrijve
dollar, vond de overdracht van eigendom
plaats. Marine mag wel verkoopen maar
niets wegschenken; dat is in Amerika al
net als by ons.
In dankbare herinnering aan Jules
Verne, de geestelijke vader der onder
zeeërs, werd de duikboot de naam gege
ven van Kapitein Nemo's beroemd schip:
de „Nautilus". Het is een onderzeeër van
het gewone type; met verbrandingsmoto
ren om aan de oppervlakte te varen en
met electromotoren voor de vaart onder
water. De onderzeeër moet dus na een
bepaalden tijd boven water komen om de
batterijen, welke de motoren moeten drij
ven, by te laden wanneer ze uitgeput ra
ken. Dit is ongetwijfeld een zwak punt
gedurende de drieduizend mijl lange vaart
onder het ijs door. Een ideale onderzeeër
zou ook onder water met de verbrandings
motoren moeten kunnen werken waar
voor de voor de verbranding noodige zuur
stof evenals de voor de bemanning noo
dige lucht in flesschen zou zijn mee te
voeren. Zoo ver is op heden de techniek
nog niet gevorderd en dus was het nood
zakelijk den onderzeeër te verbouwen en
van alle hulpmiddelen te voorzien, welke
het menschelyk vernuft maar kon beden
ken om onder alle omstandigheden aan
de oppervlakte, door het ijs aan de lucht,
te kunnen komen. -
Lucht happen.
De „Nautilus" zal op den 3000 mijlen
langen tocht, onder het zee- en pakijs
door, dus telkens boven moeten komen
om lucht te happen. Voor dezen tocht
rekent Sir Hubert twee maanden
noodig te hebben. Want hij zal niet al
leen naar boven gaan, als het moet, maar
ook wanneer hij dit wil. Om zijn staf ge
legenheid te geven de gewenschte waar
nemingen te doen.
De „Nautilus" is twee en vijftig meter
lang, heeft een actie radius van 7000 mijl,
kan aan de oppervlakte 14 mijl loopen en
onder water 9. waarvoor ze wee moto-
ren elk van vijfhonderd paardekracht
heeft.
Maar onder het dikkere ijs men zal
zeeijs ontmoeten van slechts 60 centi
meter, maar ook pakijs van 6 meter dik
zal men voorzichtigheidshalve slechts
heel langzaam voortkruipen met een
voorzichtige snelheid van hoogstens vier
mijl. En na elke vijftig mijl zal men trach
ten aan de oppervlakte te komen om
lucht te happen, de batterijen op te laden
en waarnemingen te doen.
Van en uit de „Nautilus" is alles af en
uitgesloopt, dat tot haar oorlogsuitrus
ting behoort. Maar over de geheele lengte
van het dek, de rug van deze mechanische
visch, is een zware in doorsnede driehoe
kige vin vastgeklonken, die het vaartuig
in staat stelt door zijn eigen drijfver-
mogen door het ijs heen te breken, wan
neer het met of zonder eigen vaart naar
de oppervlakte stygt. Aan de periscopen,
de spiegelkijkers, waardoor men onder de
oppervlakte varend boven water kan zien,
en die als verrekijkers zyn uitgevoerd
ze kunnen dus in en uit schuiven van
uit het binnenste van de boot zijn holle
Ijsboren toegevoegd van een soortgelijke
constructie. Een stel van geringere door
snede, juist voldoende om van onder het
ijs naar boven stekend lucht in de boot te
kunnen pompen, maar ook een van zestig
centimeter doorsnede. Door deze laatste
zal de bemanning de boot kunnen verla
ten en op het ijs verschijnen. De luchtbo-
ren zijn achttien meter lang, de uittrede
boor om dit toestel maar zoo eens te
nemen is vier meter lang. Verder be
schikt de boot over een speciaal compar
timent, voorzien van een „zeedeur", waar
door een duiker het schip zal kunnen ver
laten. In geval van nood zal de geheel
bemanning voorzien van speciale „kuust-
longen" een eenvoudig soort duiker-
helmen met luchtvoorraad, eene Ameri-
kaansehe vinding door deze zeedeur het
schip kunnen verlaten.
Tijdens de vaart onder net ijs zal uit
den boog een holle stalen boegspriet wor
den uitgeschoven, waarin een lamp van
5000 watt zal branden om onder het ijs de
zee te verlichten. Uit den oommandotoren
zal men door kwartsglazen kijkgaten voor
uit kunnen zien; zoo noodig kan men een
duik nemen tot 75 meter diepte, wanneer
er gevaar voor botsing zou dreigen. Door
een photo-electrisohe cel, die reageeren
zal op het zonlicht, dat door de ijslaag
heen het water daaronder bereikt, zal
men voortdurend op de hoogte zyn van
de ijsdikte, die men boven zich heeft.
Geheimzinnige vaart,
Er is wel niets mysterieuzers denkbaar
dan deze voorgenomen tocht, driedui
zend mijlen lang, onder het pakys door.
Maar door al zyn instrumenten zal de
commandant toch niet Wind in een myste
rie varen, maar in volle zekerheid. Zijn
dieptemeters zullen hem vertellen op
welke diepte hy vaart, zijn echolood, dat
driemaal in de minuut een kreet uit zal
stooten naar den zeebodem, zal de echo
daarvan weer opvangen en hy zal zonder
meer ineens van de schaal kunnen aflezen
welke diepte hy onder zich heeft. Dat zal
meermalen blijken meer dan vijf kilo
meter te zyn. Want Nansen en anderen
hebben reeds enkele dergelijke loodingen
gedaan.
Het leven aan boord.
Ongetwijfeld zullen aan de staf en de
bemanning in elk opzicht zeer liooge
eischen worden gesteld. Het leven op een
onderzeeër is „so wie so" al niet zoo
aangenaam en comfortabel. Schrijver
dezes spreekt uit persoonlijke ervaring
Eiken dag zal men plus minus twaalf uur
onder water en onder ijs varen wat
geen geringe prestatie zal zijn, vooral
omdat zulks een zestig dagen achter
elkaar zal moeten gebeuren. Heeft men
geluk, dan zal men daarna boven komen
in een der kanalen van het ijs, die vrij
talrijk voorhanden zijn. Maar het kan
evengoed, dat men zich door het ijs heen
zal moeten breken misschien door dun
zeeijs, door zacht „rottend" ijs. maar mis
schien ook door hard en dik ijs. Misschien
zal men zelfs met explosieven een gat
moeten maken, waartoe het noodig zal
zyn een lading onder het ijs aan te bren
gen en deze met draden tot ontploffing
te brengen vanaf een veilïgen afstand.
Ongetwijfeld zal de bemanning in dienst
„wacht op wacht af" loopen. Maar niet
zeldzaam zullen de keeren zijn, dat „over
al" zal moeten worden gemaakt en dat
èn stuurboords- èn bakboordskwartier
van de partij zullen moeten zijn. Tegen
over het tekort aan slaap, dat zeker het
deel van de deelnemers der expeditie zal
zijn, kan de leider slechts uitstekende en
overvloedige rantsoenen stellen. Daar
voor is dan echter ook uitstekend gezorgd.
Het leven bulten board.
Of de Nautilus zal rustig en kalm in
een kanaal tusschen de ijsvelden boven
water komentóf ze zal door het ys naar
boven breken als een walrus, die met zijn
machtigen rug het ijs verbrijzelt ze
zal haar boor door de ijskorst hemwer-
ken. Maar in elk geval zullen uit 'net
1 ingewand van den onderzeeër mannen te
1 voorschijn komen en op het ijs aan het
werk gaan. Dat zullen zyn de magnetici,
de meteoroloogen en de photographer.
Op het „rottende" ijs. dat met ijskoud
smeltwater bedekt is, zullen zij hun taak
hebben te verrichten, misschien in het
heerlijke schijnsel van de middernachts-
i zon, maar misschien ook in de sombere
Iwade van den nevel, die zoo dikwijls over
j de ijsvelden hangt tijdens de dooipcriode.
Op het onverwachts scheurt dikwijls het
ijs en hef zal menigmaal voorkomen, da*
de mannen maar niet zoo zonder méér
en na korten tijd weer aan boord terug
zullen zyn. In den tyd, dat 'net ys scheurt
of werkt, zal de Nautilus, om niet be
klemd of gekraakt te raken dan misschien
wel moeten onderduiken. Een ijzer gestel
en stalen zenuwen zullen de mannen op
'hef ifs hard noodig hebben. Dat zij nog
J weer meer dan de anderen, die in de be
schermde boot blyven, hun leven zullen
j hebben te riskeeren. is wei heel zeker.
door
Onder de vele vraagstukken van onzen tijd neemt dat der
Verk loosheid en hare bestrijding zeker wel de eerste plaats in.
1 -vc wonc^er trouwens, als men nagaat dat alleen in Europa
milhoen werkloozen zijn, waarvan bijna 5 millioen in Duitsch-
an jUlm„~,'/2 miHioen in Engeland, terwijl in ons land er zeker
meer dan 200.000 zijn.
^at ^lt; 2e99en wil, kan men nagaan, als we aannemen, dat
ons an op zijn bijna 8 millioen inwoners ongeveer 2 millioen
W° luVan 9ezinnen te't (op elke 4 inwoners is 1 gezinshoofd).
.Werkloos is dus ongeveer i/10 der gezinshoofden.
- °°s ei is een internationaal spook, dat de wereld-
orde bedreigt met verstoring. Het is dus begrijpelijk, dat overal
di e"ar;"rd wo'd' »aat den greep
b u menschheid te ontkomen. Schier daqelijks
houden de regeeringen van land. gewest en gemeente zich be ia
met d.t vraagstuk en trachten zooveel mogelijk de nood dè?
gezinnen te lenigen. Nog nooit is de nood zoo hoog gestegen
als nu en het einde ,s niet te zien. Het is zelfs zee? de vreag
of zonder ingrijpende middelen, misschien wel zijn drastisch -
maatregelen noodig. er ooit paal en perk kan worden gesteld
aan de wering der ellendige toestanden, door de werkloosheid
Veroorzaakt Dat de toestand ellendig is. zal wel niemand meer
ontkennen. Letten we maar eens op hoe het evenwicht in vele
gezinnen verbroken is. Zelfs met het ontvangen van de uitkee-
ringen uit werkloozenkas of van den steun, blijft het gezins-
!wmCn. ,e? Het n,iddelmatige. Gelukkig dat de overheid
üoet wat mogelijk is om de werkloozenkassen in staat te stellen
sWte» '9e Ult te keerfn' doch niettemin blijft het inkomen
oave vr^9eti°e j-°m im het leven te blijven", van eenige uit-
vérsnapering nocT9' 99'n9' schociscl. om van ontspanning of
ersnapenng nog maar met te spreken, kan zelfs geen sprake
zijn. Het kan niemand verbazen, dat de toestand in de gezinnen
der werkloozen zorgelijk is. Vooral als de werkloosheid geruimen
tijd voortduurt, is het geen wonder, dat men op het laatst geen
raad meer weet, ja, dat vooral de huisvrouwen der werkloozen
radeloos moeten worden. Men denke zich eens in, in den toe
stand van een flinken jongen kerel, die dag in dag uit, afhanke
lijk is van de werkverschaffing of steunregeling. Het is treurig
te willen en niet te kunnen werken. Dat werkt demorali-
seerend op den man, maar niet minder op vrouw en kinderen.
Daaronder welgemoed te blijven eischt schier bovenmenschelijke
kracht. Het zelfvertrouwen dreigt verloren te gaan, de rust en
vrede in het huisgezin worden verstoord. De maatschappelijke
verhoudingen worden geschaad door een toenemende geest van
ontevredenheid. Het communisme vindt een weligen bodem en
neemt zienderoogen toe, ten koste der maatschappelijke rust.
Botsingen kunnen niet uitblijven. Vooral omdat ongure élémen
ten het vuurtje van ontevredenheid krachtig weten aan te blazen,
begint men het hier en daar de overheid en de overheidspersonen
lastig te maken. Men stelt eischen, die onmogelijk kunnen wor
den ingewilligd. De overheid doet wat zij kan om den nood te
lenigen, doch de ellende wordt niet weggenomen. Men zoekt
naar werk om de werkwilligen te helpen, doch de geheele werk
verschaffing is en blijft een lapmiddel. De velen, die aan voor
hen geheel vreemd werk worden gezet, verrichten dat werk
slechts morrende. Stel u voor een kleermaker, een kantoor
bediende, een banketbakker, die men nu aan het grondspitten
heeft gezet. We weten wel ,de bedoeling die voorzit is goed,
doch de praktijk doet het ongerijmde, ondoelmatige van dien
arbeid zien. Gezwegen nu nog van het feit, dat het gezinsleven
wordt verbroken door het sturen van menschen uit Rotterdam,
Den Haag o.a. naar Overijsel of Friesland. De kosten hieraan
verbonden overtreffen verre het gewone loon, dat bij regel-
raatigen arbeid kan worden verdiend.
Over de kosten, aan werkverschaffing en steunregeling be
steed, zullen we nu niet uitwijden. Vast staat evenwel, dat dit
ettelijke millioenen bedraagt. In de dezer dagen verschenen cir
culaire van den Minister van Arbeid aan de besturen der werk
loozenkassen over verlenging van den reglementairen uitkeerings-
termijn is tevens de toezegging gedaan voor het toekennen van
subsidie van meer dan 100 Wordt in gewone gevallen aan
het door de aangeslotenen bij de werkloozenkassen bijeen
gebrachte door Rijk en gemeenten een gelijk bedrag gesub
sidieerd, thans kan die subsidie worden opgevoerd tot 150
en meer. Niettegenstaande bovendien aan de ongeorganiseerden
en de uitgetrokkenen door steunverleening en armbestuur be
langrijke bedragen worden besteed blijft de nood hoog en wordt
slechts ten deele voorzien in den nooddruft der door werkloos
heid getroffenen.
Het is zeker niet te scherp uitgedrukt, als we beweren, dat het
spook der werkloosheid moreel en financieel knaagt aan ons
volksbestaan. Nu mogen wij ons nog gelukkig achten, dat bij
ons te lande de werkloosheid nog niet die afmetingen heeft aan
genomen als bij onze buren, in Duitschland. Heeft Duitschland
8 der bevolking aan werkloozen, bij ons is dit ongeveer 21/2%.
Gelukkig wordt allerwege ingezien, dat het zoo niet blijven "kan
en wordt door economen, financiers, vakorganisatie-bestuurders
e.a. gezocht naar middelen om aan de werkloosheid een einde
te maken, althans deze te beperken.
De conclusie van het rapport der werkloosheidscommissie
van het Internationaal Arbeidsbureau te Genève, is: „dat de
oorzaken van de crisis grondig bestudeerd moeten worden, op
dat practische middelen kunnen worden gevonden voor de ver
betering, ij-p. voorts, dat de buitengewoon groote werkloosheid het
gevolg is van de economische en financieele storingen, die vooral
zekere landen en takken van bedrijvigheid beïnvloeden. Som-
mige dezer storingen komen met een periodieke regelmatigheid
terug, terwijl andere veroorzaakt worden door den toestand
tijdens en na den oorlog. Als oorzaken der crisis worden in het
bijzonder genoemd: overproductie, ook van landbouwproducten
gebrek aan vertrouwen, als gevolg waarvan de goud-distributie
met juist is geregeld en er onvoldoende circulatie van kapitaal is.
•m' wor 9cwezen op de daling van den zilverprijs, de ont
wikkeling van nieuwe industriegebieden, de hooge douanemuren
en de moeilijkheden bij de migratie Deze verschillende oorzaken
der werkloosheid moeten volgens het rapport grondig bestu-
deerd worden in samenwerking tusschen het Arbeidsbureau en
den Volkenbond. De nationale arbeidsorganisaties moeten trach
ten de regeeringen te bewegen door middel van arbeidsbeurzen
voor een goede verdeeling van de werklooze arbeiders te'zorgen.
De werklieden moeten aangepast worden aan de techniek van
andere bedrijven, dan waarin zij werden opgeleid en verder
moeten de sociale verzekeringen, vooral die tegen de werkloos
heid, worden uitgebreid.
Het rapport beveelt verder aan, dat de regeeringen groote
nationale werken laten uitvoeren en dat de Volkenbond voor
werken op internationaal gebied zorgt, alsmede voor internatio
nale samenwerking, opdat arbeiders uit een gebied, waar vol
doende werkkrachten voorhanden zijn, kunnen worden overge
bracht naar landen, waar een te kort is. Tenslotte bepleit het
rapport samenwerking tusschen de verschillende economische
systemen.
Het Arbeidsbureau is uitgenoodigd te trachten een accoord
tusschen de vertegenwoordigers der arbeiders en werkgevers te
verkrijgen in zake de verkorting van den arbeidsduur."
Ongetwijfeld zijn de verschillende wenken, in dit rapport uit
gedrukt, behartigenswaardig, doch de vraag blijft of men met
toepassing hiervan het euvel voldoende zal kunnen bestrijden.
Een der voornaamste middelen is wel het laten uitvoeren van
werken op nationaal en internationaal gebied Natuurlijk hoe
meer werk, des te minder werkloosheid, doch men heeft vóór
alles rekening te houden, dat „de kost niet uitgaat voor de baat".
Letten wij eens op het groote nationale werk aan de Zuiderzee;
daar vinden eenige duizenden arbeid, doch zal straks het gevolg
niet zijn, dat de baten de lasten met ettelijke millioenen over
schrijden? Niet dat we het Zuiderzeewerk willen afkeuren, maar
de vraag is niet ongewettigd of men hieraan wel ooit zou zijn
begonnen, indien men de ontzaggelijke kosten vooraf had kun
nen overzien. Nog eenige van dergelijke werken om de werk
loosheid te bestrijden, doch dat zelfs „het rijke Holland" niet
meer in staat zou zijn, dit te betalen, zou niet denkbeeldig zijn.
Hiervoor herinnerden we reeds aan de werkverschaffing in
Overijsel, Friesland, enz., en zeker niet zonder reden vragen
we: is een dergelijke werkverschaffing wel doelmatig? We willen
niet beweren, dat niet alles moet worden gedaan om ,,9r°°'e
nationale werken te doen uitvoeren, doch voor alles lette men
op de doelmatigheid. Zonder twijfel blijft er nog genoeg werk.
dat op uitvoering wacht en waardoor werkverruiming ka*1
komen.
(Wordt vervolgd.)