Kan de werkloosheid verdwijnen? GEMENGD NIEUWS. VAN SVALBARD NAAR ALASKA. OOST-INDIE. in. W. Biersteker hebben gemaakt. Onmiddellijk werd ge re- aan boord bevond van den kruiser „Pitts den naar Theater Tuschlnski, waar de heer Max Tak tijdens de voorstelling mevrouw Braun en haar diiscipelen toesprak en een groote bouquet overhandigde. De zaal hul digde de zwemsters op overtuigende wijze. Om hal! iif ontving de heer De Miranda namens het gemeentebestuur de dames op het Stadhuis, waar thee aangeboden werd. Nadat de heer De Miranda de gasten had toegesproken, dankte de heer O. Blitz, voorzitter van „Het IJ", voor de charmante wijze, waarop het gemeentebestuur de zwemsters en haar leidster heeft gereci- T) i ftörd De huldiging in het Sportfond- senbad. Om acht uur liep het groote Sportfond- senbad stampvol, om getuige te zijn van de op initiatief van de Zwemvereeniging „Het IJ" grootsoh opgezette huldiging van de dames Braun, Grendel, Oversloot, Huybers en mevrouw Braun. VIER PCT. PROVINCIE ZUID-HOLLAND. Resultaat Inschrijving. Op de uitgifte der 4 obl. provincie Zuid-Holland werd voor een dusdanig be drag ingeschreven, dat op de inschrijvin gen een belangrijke reductie moest plaats hebben. ZUIDERZEEWERKEN. Bij Kon. besluit zijn bij den dienst der Zuiderzeewerken benoemd tot opzichter le klasse J. Kost en B. Weis, beiden te 's-Gravenhage, W. Braaksma te De Hau- burgh". Namens de regeering werd de heer Davis verwelkomd door den gouver neur van West-Java, die omringd was door hooge ambtenaren. Na inspectie van de eerewacht begaf het gezelschap zich per auto naar het paleis te Batavia, ge ëscorteerd door een detachement cavale rie. Langs de straten hadden zich talrijke toeschouwers geschaard. genaamd, te Amsterdam, heeft op haar laatste oudervergadering het besluit ge nomen, deze school een radiotoestel met luidspreker aan te bieden. De wethouder voor onderwijs heeft hiervoor zijn toestem ming gegeven. De-aanleg van de radio is gratis geschied door de radiocentrale Ons Belang; de oudercommissie heeft gezorgd voor een duidelijken luidspreker. De eerste openbare school te Amsterdam is thans Jln\ de Graeff, vergezeld van leden van|van ra(ji0 voorzien. Het ligt in de be H R&öu 811 Ned.-Tndie 6n U6 hoocrsto I rlrïolïnrr r?n Trinftavnrt TzQii zin ?ac!^ü l' den ambtenaren, verwelkomde den Ameri- kaansohen gast bij zijn aankomst ten pa- leize. Des middags gebruikte de heer Davis de lunch ten huize van den Ameri- kaanschen consul-generaal, terwijl hij heden zal aanzitten bij een officieelen feestmaaltijd in het paleis. 60.731.025. Onder bovenstaand hoofd wijdt de „Lo comotief" een nadere beschouwing aan de „Voorloopige uitkomsten der volkstelling, tweede gedeelte, Buitengewesten", met welk tweede gedeelte de publicaties over de voorloopige uitkomsten der volkstel ling 1930 zijn afgesloten. De cijfers zelf zijn thans bekend, en dit is zeker wel reden, bij dit belangrijk mo ment nog even stil te staan. De geheele bevolking van Ned.-Indië is dan thans vastgesteld op 60.731.025. Daar van zijn 59.143.775 Inlanders, 242.372 Eu ropeanen, 1.233.857 Chineezen, 111.022 vreemde Oosterlingen. De verdeeling tusschen Java-Madoera en de buitengewesten is aldus: op Java en Madoera wonen tezamen 41.719.524 mensohen, en in de buitengewesten 19.011.501 mensohen. De toeneming der kes en A. Jager, te Medemblik, en tot op-bevolking bedraagt voor de buitengewes- ,-,..1 -i« r ili-U/I 91 4 nörAPnt zichter 2e klasse J. Bobeldijk, te Medem blik, J. Brands, te Kolhorn, A. M. Brou wer, te De Haukes, E. Clason, te Harlin- gen, G. A. de Regt, te Medemblik, en J. van der Veen, te Texel. DE LANDBOUW IN NOORD HOLLAND EN DE WIERINGERMEER vormen de niet-Inlandsche groepen teza men reeds 2.6 proc. van de geheele be volking. Een belangrijke conclusie is, dat, zelfs zoo men rekening houdt met de stijging der cijfers, veroorzaakt door de verbete ring der telling, de bevolkingsaanwas zeer aanzienlijk is. Dit geeft, op zichzelf reeds, een richtlijn aan voor het beleid dit toont namelijk, dat het belang der volks verspreiding, der migratie en der koloni satie een steeds voornamer punt van over heidszorg zal moeten vormen. Dinsdag 24 Maart j.l. had te Schagén in hotel Igesz, onder voorzitterschap van den v ,WL heer L. Bandsma, Directeur der Districts- de Europeanen met 42.8 proc. Arbeidsbeurs te Den Helder, een erga- yorm(}e jn 4920 de Inlandsche bevol- dering plaats van de Gemeentebesturen en k- 97 9 proc> van het totaal, thans Correspondenten behoorende tot het vaste - - - - land van het District Den Helder der In tercommunale Arbeidsbemiddeling. Deze vergadering, welke tevens werd bijgewoond door den heer Knetsch, amb tenaar speciaal belast met de arbeidsbe middeling in den landbouw van den Rijks dienst der Werkloosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling, was zeer druk be zocht door heeren Burgemeesters, Wet houders, Secretarissen en Corresponden ten van tot het district Den Helder behoo rende gemeenten. Besproken werd de door de Directie van den Wieringermeerpolder geuite vrees, dat er een tekort aan arbeiders voor het land- en tuinbouwbedrijf in Noord- Holland zou komen. Na een inleiding van den Voorzitter en een nadere toelichting van den heer Knetsch, werd hieromtrent breedvoerig gediscussieerd. Bij deze discussie kwam duidelijk tot uiting, dat men het in het algemeen er mede eens was, dat de arbei ders werHzaam in den Wieringermeer polder niet behooren te worden gedwon gen andere werkzaamheden te aanvaarden. Hoewel mede uit de besprekingen bleek, dat men niet direct een tekort aan arbeids krachten voor het land- en tuinbouwbe drijf in dit district verwachtte, werd be sloten den werkgevers in overweging te geven, om, indien zy personeel noodig hebben, een aanvrage daartoe bij de orga nen der arbeidsbemiddeling ter plaatse, in te dienen. Gemeentebesturen en Correspondenten zegden hun volle medewerking toe om deze kwestie in het belang van werkgevers en werknemers tot een goed einde te brengen. doeling dat de kinderen van de zesde klas uitzendingen, welke daarvoor in aanmer- dionschool heeft Vrijdag plaats gehad. De eerste officieele radioles op de Sta king komen, zullen kunnen volgen. Buitenland. ALCOHOL EN SNELVERKEER. Dinsdagnacht is op den Rijksstraatweg nabij de Klinkenbergerweg bij Sassenheim een auto, bestuurd door een dame uit die gemeente, komend uit de richting Oegst- geest, in botsing gekomen met een andere auto, komend van de tegenovergestelde richting en bestuurd door een heer uit Oegstgeest. De botsing was zoo hevig, dat beida auto's over den kop sloegen en in de sloot terecht kwamen. Beide wagens werden zwaar beschadigd, maar dit onge val liep voor de betreffende personen goed af. De oorzaak moet worden gezocht in het feit, dat de auto, komende uit de richting Sassenheim, de lichten niet had gedoofd, terwijl later bleek, dat de bestuurder zeer onder den invloed van sterken drank ver- keerde TETZNER LEGT EEN BEKENTENIS AF. Hoe hij den moord pleegde. Êenige opvallende factoren in de cijfers j)e wegens moord ter dood veroordeelde zijn de toeneming van liet percentage der Eurt petzner heeft, naar het W. B. uit vrouwen voor alle bevolkingsgroepen, en Rgggnsbmg meldt, voor den rechter een de zeer opmerkelijke toeneming van de ije£entenis" omtrent den moord afgelegd. niet-Inlandsche bevolking, zoowel wat be- jjy verklaart in de buurt van Reichen- treft de Chineesche als de Europeesche in het y0igtland een arbeider in zijn bevolking. i auto te hebben opgenomen. Ongeveer 20 Zoo nam, sinds 1920, de getelde Iniand- km yoor Hohensdhamibach (Opperpalts) sohe bevolking van Ned.-Indië toe met ha(j tiij gestopt. Beiden waren uitgestapt. 22.4 proc., de Chineesche met 52.4 proc., Eaar de arbeider over koude klaagde, leek de vreemde Oosterlingen met 66.1 proc. dg „eigenheid voor den moord gunstig. Tetzner" pakte zijn groote reisdeken uit en wikkelde den jongeman zoodanig er in, dat ook zijn armen er in zaten. Vervolgens had hij een stevig touw uit den zak genomen, den man om den hals gelegd en hem gewurgd. Bij Maria-ort, in de buurt van Regensburg, had hy het lijk verbrand, na het vooraf op de plaats van den chauffeur te hebben gezet. Den naam van den vermoorde zegt Tetzner niet te kennen. Een onderzoek naar de waarheid der verklaringen wordt ingesteld. ten in tien jaar tijd 31.4 percent. stig was, die op den eersten lentedag bij millioenen waren uitgevlogen en bii deze „elegenheid zich zuiverden van de onrein heden, die zich door een maandenlange ledigheid in hun lichaam hadden opge hoopt. De roode druppeltjes bevlekten de gewitte muren der hofsteden en bevuilden de wasch, die op de bleekveldjes te dro- Het^verschjjnsel van een roodgekleur- den of bloedregen komt meer voor. Ge woonlijk wordt de roode kleur veroorzaakt door roode aardsoorten, die a's stof in den dampkring gezweefd hebben en (.oor re gen worden neergeslagen. In andere ge vallen geven ontelbare infusonén, die zich in den dampkring bevinden, de roode kleur aan den neerslag en ook laten vlin ders als ze pas ontpopt zijn en byen by het eerste uitvliegen of na een langen tyd van ruw weer wel roode drupies vallen. Met het laatste verschijnsel heert men nu in Hongarije te doen gehad. ROOVERROMANTIEK IN DEN OMTREK VAN BOEKAREST. Enkele dagen geledeh werden op den straatweg van Boekarest naar 1'loesti zes auto's, waaronder twee volle autobussen in den omtrek van de Roemeensohe hoofd stad door roovers aangehouden, die de passagiers onder bedreiging met revolvers dwongen, hun geld en kostbaarheden af te geven. Twee passagiers, die weerstand boden, werden mishandeld. Daarna maak ten de roovers de auto's stuk, ten einde een vervolging te verhinderen en reden daarop in hun eigen auto naar de hoofd stad. De slachtoffers, die eerst laat in den nacht in Boekarest aankwamen, vertelden, dat de roovers goed gekleed waren ge- j weest en Russisch hadden gesproken. TANKWAGEN IN BRAND GEVLOGEN. De benzinetankwagen van den heer J. Cysouw te Aardenburg, welke geregeld benzine vervoert van Duinkerken (Fr.) naar Zeeuwsch-Vlaanderen, vloog tenge volge van een aanrijding tusschen Duin kerken en de Belgische grens in brand. De tanks waren met ongeveer 10.000 liter benzine gevuld. Twee huizen werden door de heftige vlammen in de asch gelegd. Een fabrieksgebouw in de buurt, dat reeds vlam had gevat, kon nog worden gered. De chauffeur, een man uit Aardenburg, bleef ongedeerd. De auto was verzekerd. PER ONDERZEEËR NAAR DE NOORDPOOL. Onder het ijs door! (Van onzen arctisthen medewerker). Binnenland. KIND OVERREDEN EN GEDOOD. Zijn identiteit waarschijnlijk bekend. Andere „verzekerlngs- moorden". Alhoewel Tetzner nu bekend heeft op De doop van de „Nautilus". Bij den doop van den onderzeeër, waar bij een zilveren puts met stukken ijs de traditioneele champagneflesch verving, zeide lady Wilkins: „Schip, ik doop u Nautilus. Ga 't wagen op uw wondere reis. Gy bergt in uw binnenste een heilige schat. Breng die schat my terug." Jean Jules Verne, de kleinzoon van den welke vyze by zyn volkomen s g schrijver van „Twintig duizend mijlen on- slachtoffer heeft vermoord bij de vol- derzee", woonde, zooals men weet, de i Plechtigheid bij. Maar ook de oude Simon 0° Lake, een bekend ontwerper van duik- booten, was aanwezig en zoo aangedaan, dat hy na de eerste woorden zijner toe spraak: „Ik had nooit kunnen denken de- verzekeringssom machtig te worden, was nog niet bekend, wie de ongelukkige wp§: Tetzner zelf kende 's mans naam natuur- lyk niet. Niettegenstaande haar ijverige Dezer dagen waren te Edam eenige nasporingen was de politie tot dusver kinderen aan het spelen, waarby een njejs wyzer jn dit opzicht geworden, knaapje van acht jaar een straat vilde xrians is echter eenig licht in de dulster- oversteken, toen juist een autobus nader-, komen De ]itie heeft nL vaneen de. De chauffeur heeft ™ggetrachtte arbe^ersvrouw vernomen, dat het slacbt- remmen, doch kon met verhinderen, dat waarsohiinliik de sinds 1929 ver- de zware wagen over het kind heen reed. vaars lymyK Spoedig daarna was het ventje overleden. EEN WONING INGESTORT. Het zoontje van den bewoner gedood. Te Oudewoude (Fr.) is Donderdag een dwenen handswerkman Michael AseherI is. De vermiste, een broer van de arbei dersvrouw, bevond zich op 3 Nov. '29 op zen dag te zullen beleven" buiten staat was verder te gaan. Naar Sir Hubert Wilkins mededeelde bad hy wel drieduizend aanvragen gekre gen van aspiranten, die met hem mee wil den. Hij was nu vrijwel klaar met de sa menstelling zijner equipage van twintig man. Duikproeven zullen nog worden geno- treurig ongeval gebeurd, dat aan een men, blijkt meer beoefenaars te hebben. bezoek bij zijn zuster te Weiden, waarna men aan (je Dij Massachusetts. Na af- hy zich te voet in de richting Waldasassen had begeven. Sindsdien heeft niemand meer iets van hem vernomen. De methode-Tetzner om aan geld te ko- DE GOUVERNEUR-GENERAAL DER PHILIPPIJNEN. Bezoek aan Indië. Het machtig gedonder van de kanonnen der kustbattery en van het Ned.-Indisch eskader verkondigde de aankomst in de haven der hoofdstad van Ned.-Indië van den gouverneur-generaal der Philippij- nen, den heer Dwight F. Davis, die zich knaapje van zes jaar het leven heeft ge kost. In den ochtend, tusschen 10 en 11 uur, Dezer dagen is in Bartenstein in Oost- Pruisen een soortgelijk proces gevoerd. Ook daarby Ring het om een moord (liet is de bouwvallige woning van den arbeider slachtoffer was een onschuldige melk S. Boorsma voor een groot deel ingestort, knecht, die 's avonds langs den weg was Het zesjarig zoontje, dat voor het huis neergeschoten), met de bedoeling het lijk speelde, werd door den omvallenden gevel te verbranden en te laten doorgaan voor getroffen en gedood. dat van den verzekerde, wiens levens De woning van Boorsma was onbe- zwaar verzekerd was ten bate van zijn mocrf n' t 200 lang onbetwist heer en woonbaar verklaard en tot Mei was hem vrouw. De man is dezer dagen ter dood meester 18 geweest m New-York, heerscht loop daarvan vaart de „Nautilus" via Hali- fax naar Londen. GEMEENTELIJK WANBEHEER NEW-YORK. Beide Huizen van de wetgevende macht van den staat New-York hebben een motie aangenomen, waarbij machtiging wordt gegeven tot een onderzoek naar de bewe ringen inzake gemeentelijk wanbeheer in New-York. In Tammany Hall, het bolwerk der d vergunning verleend er met zyn gezin in veroordeeld, te verblijven. De politie stelt een onder zoek in. DE EERSTE OPENBARE SCHOOL VAN RADIO VOORZIEN. EEN BLOEDREGEN. Te Kiskoros op de groote Hongaarsche hierover volgens Reuter een aan een pa niek grenzende beduchtheid, hoewel de leiders het doen voorkomen of ze niet bang zijn. Mayor Walker, die zich met vacantie laagvlakte is dezer dagen 's middags een aan de kust van de Stille Zuidzee bevindt en in voortdurende telefonische gemeen schap is met New-York, heeft ten slotte .bloedregen" waargenomen, die de inwo ners eerst voor een raadsel stelde. Erva- De oudercommissie van de openbare ren ijmkers stelden echter spoedig vast, tt j. - -- meegedeeld, dat hy terugkomt om den school aan het H/ygieaplein, Stadionschool dat het verschijnsel van de bijen afkom- storm het hoofd te bieden. De „Nautilus". Om zijn droom - per onderzeeër naai de Noordpool te varen werkelijkheid te doen worden, heeft Sir Gcorge Hu bei t WiLkins enkele jaren geleden een ver- eeniging gesticht: De Trans-Are ische Expeditie genaamd, waarvan hy voorzit ter is Het eerst noodige was natuuilyk de beschikking te krijgen over een onder zeeër Sir Hubert beschikt ongewyfeld over zeer goede relaties; het Amerikaan- sche departement van Marine werd bereid gevonden hem een onderzeeër af te staan die nog in uitstekende staat verkeerde, maar waarvan de gevechtskwaliteiten "verouderd waren en die dus van de vloot- sterkte zou worden afgevoerd. Voor de som van één dollar, zegge en schrijve dollar, vond de overdracht van eigendom plaats. Marine mag wel verkoopen maar niets wegschenken; dat is in Amerika al net als by ons. In dankbare herinnering aan Jules Verne, de geestelijke vader der onder zeeërs, werd de duikboot de naam gege ven van Kapitein Nemo's beroemd schip: de „Nautilus". Het is een onderzeeër van het gewone type; met verbrandingsmoto ren om aan de oppervlakte te varen en met electromotoren voor de vaart onder water. De onderzeeër moet dus na een bepaalden tijd boven water komen om de batterijen, welke de motoren moeten drij ven, by te laden wanneer ze uitgeput ra ken. Dit is ongetwijfeld een zwak punt gedurende de drieduizend mijl lange vaart onder het ijs door. Een ideale onderzeeër zou ook onder water met de verbrandings motoren moeten kunnen werken waar voor de voor de verbranding noodige zuur stof evenals de voor de bemanning noo dige lucht in flesschen zou zijn mee te voeren. Zoo ver is op heden de techniek nog niet gevorderd en dus was het nood zakelijk den onderzeeër te verbouwen en van alle hulpmiddelen te voorzien, welke het menschelyk vernuft maar kon beden ken om onder alle omstandigheden aan de oppervlakte, door het ijs aan de lucht, te kunnen komen. - Lucht happen. De „Nautilus" zal op den 3000 mijlen langen tocht, onder het zee- en pakijs door, dus telkens boven moeten komen om lucht te happen. Voor dezen tocht rekent Sir Hubert twee maanden noodig te hebben. Want hij zal niet al leen naar boven gaan, als het moet, maar ook wanneer hij dit wil. Om zijn staf ge legenheid te geven de gewenschte waar nemingen te doen. De „Nautilus" is twee en vijftig meter lang, heeft een actie radius van 7000 mijl, kan aan de oppervlakte 14 mijl loopen en onder water 9. waarvoor ze wee moto- ren elk van vijfhonderd paardekracht heeft. Maar onder het dikkere ijs men zal zeeijs ontmoeten van slechts 60 centi meter, maar ook pakijs van 6 meter dik zal men voorzichtigheidshalve slechts heel langzaam voortkruipen met een voorzichtige snelheid van hoogstens vier mijl. En na elke vijftig mijl zal men trach ten aan de oppervlakte te komen om lucht te happen, de batterijen op te laden en waarnemingen te doen. Van en uit de „Nautilus" is alles af en uitgesloopt, dat tot haar oorlogsuitrus ting behoort. Maar over de geheele lengte van het dek, de rug van deze mechanische visch, is een zware in doorsnede driehoe kige vin vastgeklonken, die het vaartuig in staat stelt door zijn eigen drijfver- mogen door het ijs heen te breken, wan neer het met of zonder eigen vaart naar de oppervlakte stygt. Aan de periscopen, de spiegelkijkers, waardoor men onder de oppervlakte varend boven water kan zien, en die als verrekijkers zyn uitgevoerd ze kunnen dus in en uit schuiven van uit het binnenste van de boot zijn holle Ijsboren toegevoegd van een soortgelijke constructie. Een stel van geringere door snede, juist voldoende om van onder het ijs naar boven stekend lucht in de boot te kunnen pompen, maar ook een van zestig centimeter doorsnede. Door deze laatste zal de bemanning de boot kunnen verla ten en op het ijs verschijnen. De luchtbo- ren zijn achttien meter lang, de uittrede boor om dit toestel maar zoo eens te nemen is vier meter lang. Verder be schikt de boot over een speciaal compar timent, voorzien van een „zeedeur", waar door een duiker het schip zal kunnen ver laten. In geval van nood zal de geheel bemanning voorzien van speciale „kuust- longen" een eenvoudig soort duiker- helmen met luchtvoorraad, eene Ameri- kaansehe vinding door deze zeedeur het schip kunnen verlaten. Tijdens de vaart onder net ijs zal uit den boog een holle stalen boegspriet wor den uitgeschoven, waarin een lamp van 5000 watt zal branden om onder het ijs de zee te verlichten. Uit den oommandotoren zal men door kwartsglazen kijkgaten voor uit kunnen zien; zoo noodig kan men een duik nemen tot 75 meter diepte, wanneer er gevaar voor botsing zou dreigen. Door een photo-electrisohe cel, die reageeren zal op het zonlicht, dat door de ijslaag heen het water daaronder bereikt, zal men voortdurend op de hoogte zyn van de ijsdikte, die men boven zich heeft. Geheimzinnige vaart, Er is wel niets mysterieuzers denkbaar dan deze voorgenomen tocht, driedui zend mijlen lang, onder het pakys door. Maar door al zyn instrumenten zal de commandant toch niet Wind in een myste rie varen, maar in volle zekerheid. Zijn dieptemeters zullen hem vertellen op welke diepte hy vaart, zijn echolood, dat driemaal in de minuut een kreet uit zal stooten naar den zeebodem, zal de echo daarvan weer opvangen en hy zal zonder meer ineens van de schaal kunnen aflezen welke diepte hy onder zich heeft. Dat zal meermalen blijken meer dan vijf kilo meter te zyn. Want Nansen en anderen hebben reeds enkele dergelijke loodingen gedaan. Het leven aan boord. Ongetwijfeld zullen aan de staf en de bemanning in elk opzicht zeer liooge eischen worden gesteld. Het leven op een onderzeeër is „so wie so" al niet zoo aangenaam en comfortabel. Schrijver dezes spreekt uit persoonlijke ervaring Eiken dag zal men plus minus twaalf uur onder water en onder ijs varen wat geen geringe prestatie zal zijn, vooral omdat zulks een zestig dagen achter elkaar zal moeten gebeuren. Heeft men geluk, dan zal men daarna boven komen in een der kanalen van het ijs, die vrij talrijk voorhanden zijn. Maar het kan evengoed, dat men zich door het ijs heen zal moeten breken misschien door dun zeeijs, door zacht „rottend" ijs. maar mis schien ook door hard en dik ijs. Misschien zal men zelfs met explosieven een gat moeten maken, waartoe het noodig zal zyn een lading onder het ijs aan te bren gen en deze met draden tot ontploffing te brengen vanaf een veilïgen afstand. Ongetwijfeld zal de bemanning in dienst „wacht op wacht af" loopen. Maar niet zeldzaam zullen de keeren zijn, dat „over al" zal moeten worden gemaakt en dat èn stuurboords- èn bakboordskwartier van de partij zullen moeten zijn. Tegen over het tekort aan slaap, dat zeker het deel van de deelnemers der expeditie zal zijn, kan de leider slechts uitstekende en overvloedige rantsoenen stellen. Daar voor is dan echter ook uitstekend gezorgd. Het leven bulten board. Of de Nautilus zal rustig en kalm in een kanaal tusschen de ijsvelden boven water komentóf ze zal door het ys naar boven breken als een walrus, die met zijn machtigen rug het ijs verbrijzelt ze zal haar boor door de ijskorst hemwer- ken. Maar in elk geval zullen uit 'net 1 ingewand van den onderzeeër mannen te 1 voorschijn komen en op het ijs aan het werk gaan. Dat zullen zyn de magnetici, de meteoroloogen en de photographer. Op het „rottende" ijs. dat met ijskoud smeltwater bedekt is, zullen zij hun taak hebben te verrichten, misschien in het heerlijke schijnsel van de middernachts- i zon, maar misschien ook in de sombere Iwade van den nevel, die zoo dikwijls over j de ijsvelden hangt tijdens de dooipcriode. Op het onverwachts scheurt dikwijls het ijs en hef zal menigmaal voorkomen, da* de mannen maar niet zoo zonder méér en na korten tijd weer aan boord terug zullen zyn. In den tyd, dat 'net ys scheurt of werkt, zal de Nautilus, om niet be klemd of gekraakt te raken dan misschien wel moeten onderduiken. Een ijzer gestel en stalen zenuwen zullen de mannen op 'hef ifs hard noodig hebben. Dat zij nog J weer meer dan de anderen, die in de be schermde boot blyven, hun leven zullen j hebben te riskeeren. is wei heel zeker. door Onder de vele vraagstukken van onzen tijd neemt dat der Verk loosheid en hare bestrijding zeker wel de eerste plaats in. 1 -vc wonc^er trouwens, als men nagaat dat alleen in Europa milhoen werkloozen zijn, waarvan bijna 5 millioen in Duitsch- an jUlm„~,'/2 miHioen in Engeland, terwijl in ons land er zeker meer dan 200.000 zijn. ^at ^lt; 2e99en wil, kan men nagaan, als we aannemen, dat ons an op zijn bijna 8 millioen inwoners ongeveer 2 millioen W° luVan 9ezinnen te't (op elke 4 inwoners is 1 gezinshoofd). .Werkloos is dus ongeveer i/10 der gezinshoofden. - °°s ei is een internationaal spook, dat de wereld- orde bedreigt met verstoring. Het is dus begrijpelijk, dat overal di e"ar;"rd wo'd' »aat den greep b u menschheid te ontkomen. Schier daqelijks houden de regeeringen van land. gewest en gemeente zich be ia met d.t vraagstuk en trachten zooveel mogelijk de nood dè? gezinnen te lenigen. Nog nooit is de nood zoo hoog gestegen als nu en het einde ,s niet te zien. Het is zelfs zee? de vreag of zonder ingrijpende middelen, misschien wel zijn drastisch - maatregelen noodig. er ooit paal en perk kan worden gesteld aan de wering der ellendige toestanden, door de werkloosheid Veroorzaakt Dat de toestand ellendig is. zal wel niemand meer ontkennen. Letten we maar eens op hoe het evenwicht in vele gezinnen verbroken is. Zelfs met het ontvangen van de uitkee- ringen uit werkloozenkas of van den steun, blijft het gezins- !wmCn. ,e? Het n,iddelmatige. Gelukkig dat de overheid üoet wat mogelijk is om de werkloozenkassen in staat te stellen sWte» '9e Ult te keerfn' doch niettemin blijft het inkomen oave vr^9eti°e j-°m im het leven te blijven", van eenige uit- vérsnapering nocT9' 99'n9' schociscl. om van ontspanning of ersnapenng nog maar met te spreken, kan zelfs geen sprake zijn. Het kan niemand verbazen, dat de toestand in de gezinnen der werkloozen zorgelijk is. Vooral als de werkloosheid geruimen tijd voortduurt, is het geen wonder, dat men op het laatst geen raad meer weet, ja, dat vooral de huisvrouwen der werkloozen radeloos moeten worden. Men denke zich eens in, in den toe stand van een flinken jongen kerel, die dag in dag uit, afhanke lijk is van de werkverschaffing of steunregeling. Het is treurig te willen en niet te kunnen werken. Dat werkt demorali- seerend op den man, maar niet minder op vrouw en kinderen. Daaronder welgemoed te blijven eischt schier bovenmenschelijke kracht. Het zelfvertrouwen dreigt verloren te gaan, de rust en vrede in het huisgezin worden verstoord. De maatschappelijke verhoudingen worden geschaad door een toenemende geest van ontevredenheid. Het communisme vindt een weligen bodem en neemt zienderoogen toe, ten koste der maatschappelijke rust. Botsingen kunnen niet uitblijven. Vooral omdat ongure élémen ten het vuurtje van ontevredenheid krachtig weten aan te blazen, begint men het hier en daar de overheid en de overheidspersonen lastig te maken. Men stelt eischen, die onmogelijk kunnen wor den ingewilligd. De overheid doet wat zij kan om den nood te lenigen, doch de ellende wordt niet weggenomen. Men zoekt naar werk om de werkwilligen te helpen, doch de geheele werk verschaffing is en blijft een lapmiddel. De velen, die aan voor hen geheel vreemd werk worden gezet, verrichten dat werk slechts morrende. Stel u voor een kleermaker, een kantoor bediende, een banketbakker, die men nu aan het grondspitten heeft gezet. We weten wel ,de bedoeling die voorzit is goed, doch de praktijk doet het ongerijmde, ondoelmatige van dien arbeid zien. Gezwegen nu nog van het feit, dat het gezinsleven wordt verbroken door het sturen van menschen uit Rotterdam, Den Haag o.a. naar Overijsel of Friesland. De kosten hieraan verbonden overtreffen verre het gewone loon, dat bij regel- raatigen arbeid kan worden verdiend. Over de kosten, aan werkverschaffing en steunregeling be steed, zullen we nu niet uitwijden. Vast staat evenwel, dat dit ettelijke millioenen bedraagt. In de dezer dagen verschenen cir culaire van den Minister van Arbeid aan de besturen der werk loozenkassen over verlenging van den reglementairen uitkeerings- termijn is tevens de toezegging gedaan voor het toekennen van subsidie van meer dan 100 Wordt in gewone gevallen aan het door de aangeslotenen bij de werkloozenkassen bijeen gebrachte door Rijk en gemeenten een gelijk bedrag gesub sidieerd, thans kan die subsidie worden opgevoerd tot 150 en meer. Niettegenstaande bovendien aan de ongeorganiseerden en de uitgetrokkenen door steunverleening en armbestuur be langrijke bedragen worden besteed blijft de nood hoog en wordt slechts ten deele voorzien in den nooddruft der door werkloos heid getroffenen. Het is zeker niet te scherp uitgedrukt, als we beweren, dat het spook der werkloosheid moreel en financieel knaagt aan ons volksbestaan. Nu mogen wij ons nog gelukkig achten, dat bij ons te lande de werkloosheid nog niet die afmetingen heeft aan genomen als bij onze buren, in Duitschland. Heeft Duitschland 8 der bevolking aan werkloozen, bij ons is dit ongeveer 21/2%. Gelukkig wordt allerwege ingezien, dat het zoo niet blijven "kan en wordt door economen, financiers, vakorganisatie-bestuurders e.a. gezocht naar middelen om aan de werkloosheid een einde te maken, althans deze te beperken. De conclusie van het rapport der werkloosheidscommissie van het Internationaal Arbeidsbureau te Genève, is: „dat de oorzaken van de crisis grondig bestudeerd moeten worden, op dat practische middelen kunnen worden gevonden voor de ver betering, ij-p. voorts, dat de buitengewoon groote werkloosheid het gevolg is van de economische en financieele storingen, die vooral zekere landen en takken van bedrijvigheid beïnvloeden. Som- mige dezer storingen komen met een periodieke regelmatigheid terug, terwijl andere veroorzaakt worden door den toestand tijdens en na den oorlog. Als oorzaken der crisis worden in het bijzonder genoemd: overproductie, ook van landbouwproducten gebrek aan vertrouwen, als gevolg waarvan de goud-distributie met juist is geregeld en er onvoldoende circulatie van kapitaal is. •m' wor 9cwezen op de daling van den zilverprijs, de ont wikkeling van nieuwe industriegebieden, de hooge douanemuren en de moeilijkheden bij de migratie Deze verschillende oorzaken der werkloosheid moeten volgens het rapport grondig bestu- deerd worden in samenwerking tusschen het Arbeidsbureau en den Volkenbond. De nationale arbeidsorganisaties moeten trach ten de regeeringen te bewegen door middel van arbeidsbeurzen voor een goede verdeeling van de werklooze arbeiders te'zorgen. De werklieden moeten aangepast worden aan de techniek van andere bedrijven, dan waarin zij werden opgeleid en verder moeten de sociale verzekeringen, vooral die tegen de werkloos heid, worden uitgebreid. Het rapport beveelt verder aan, dat de regeeringen groote nationale werken laten uitvoeren en dat de Volkenbond voor werken op internationaal gebied zorgt, alsmede voor internatio nale samenwerking, opdat arbeiders uit een gebied, waar vol doende werkkrachten voorhanden zijn, kunnen worden overge bracht naar landen, waar een te kort is. Tenslotte bepleit het rapport samenwerking tusschen de verschillende economische systemen. Het Arbeidsbureau is uitgenoodigd te trachten een accoord tusschen de vertegenwoordigers der arbeiders en werkgevers te verkrijgen in zake de verkorting van den arbeidsduur." Ongetwijfeld zijn de verschillende wenken, in dit rapport uit gedrukt, behartigenswaardig, doch de vraag blijft of men met toepassing hiervan het euvel voldoende zal kunnen bestrijden. Een der voornaamste middelen is wel het laten uitvoeren van werken op nationaal en internationaal gebied Natuurlijk hoe meer werk, des te minder werkloosheid, doch men heeft vóór alles rekening te houden, dat „de kost niet uitgaat voor de baat". Letten wij eens op het groote nationale werk aan de Zuiderzee; daar vinden eenige duizenden arbeid, doch zal straks het gevolg niet zijn, dat de baten de lasten met ettelijke millioenen over schrijden? Niet dat we het Zuiderzeewerk willen afkeuren, maar de vraag is niet ongewettigd of men hieraan wel ooit zou zijn begonnen, indien men de ontzaggelijke kosten vooraf had kun nen overzien. Nog eenige van dergelijke werken om de werk loosheid te bestrijden, doch dat zelfs „het rijke Holland" niet meer in staat zou zijn, dit te betalen, zou niet denkbeeldig zijn. Hiervoor herinnerden we reeds aan de werkverschaffing in Overijsel, Friesland, enz., en zeker niet zonder reden vragen we: is een dergelijke werkverschaffing wel doelmatig? We willen niet beweren, dat niet alles moet worden gedaan om ,,9r°°'e nationale werken te doen uitvoeren, doch voor alles lette men op de doelmatigheid. Zonder twijfel blijft er nog genoeg werk. dat op uitvoering wacht en waardoor werkverruiming ka*1 komen. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 2