S. I. IMKIISSU i In.
DE INNEMENDE LANDLOOPER
NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Buitenlandsch overzicht.
I FOSTER'S
Amsterdam-Batavia met Zeppelins.
No. 6952
EERSTE BLAD
DINSDAG 21 APRIL 1931.
59ste JAARGANG
De bestrijding van de werkeloosheid in Europa. -
Een plan van Briand tegen de Duitsch-Oostenrijksche
tol-unie. - De kabinetsvorming in Roemenië. - De
opstand op de Azoren onderdrukt. - Het IJslandsch
Alting ontbonden. - De latente crisis in Australië.
Z oo gemakkelijk te wasschen
Zoo moeilijk te verslijten
Kleur-, wasch- en zon-echt
FEUILLETON
De omwenteling in Spanje.
OOST-IN DIE.
Abonnement per 3 maanden bij vooruitbet.Heldersche Courant f 1.50voor
Koegras, Anna Paulowna, Breezand, Wieringen en Texel f 1.65binnen
land f 2.Nederl. Oost- en West-Indië per zeepost f 2.10, idem per
mail en overige landen f 3.20. Zondagsblad resp. f 0.50, f 0.70, f 0.70,
f 1.—. Modeblad resp. f 0.95, f 1.25, f 1.25, f 1.35. Losse nos. 4ct.; fr.p.p.6ct.
Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag.
Redacteur: P. O. DE BOER.
Uitgave N.V. Drukkerij v'h. C. DE BOER J...
Bureau: Koningstraat 78 Telefoon: 50 en 412.
Post-Girorekening No. 16066.
ADVERTENTIËN:
20 ct. per regel (galjard). Ingez. meded. (kolombreedte als redaction.
tekst) dubbele prijs. Kleine advertentiën (gevraagd, te koop, te huur)
van 1 t/m. 3 regels 40 ct., elke regel meer 10 ct. bij vooruitbetaling (adres:
Bureau v. d. blad en met br. onder no. 10 ct. p. adv. extra). Bewjjsno. 4 ct.
De bestrijding van de werkloosheid in
Europa. De raad van beheer van het
Internationaal Arbeidsbureau heeft Zater
dagochtend zijn 52ste voorjaarszitting ge
opend. In deze zitting zal waarschijnlijk
aan de orde komen het rapport van Albert
Thomas over de bestrijding van de werk
loosheid in Europa.
De raad van beheer had in Januari aan
Thomas opdracht gegeven een rapport op
te stellen, waarin hij met preciese denk
beelden zou moeten komen, die aan de
Europeesche commissie van den Volken
bond zouden moeten worden overgelegd
over de wijze, waarop de Europeesche
staten door samenwerking de werkloos
heid in Europa zou kunnen bestrijden.
Het rapport van Albert Thomas doet
thans twee belangrijke denkbeelden aan de
hand. In de eerste plaats dringt hij aan
op de schepping van een internationale
arbeidsbeurs voor werkloozen in den zin
van een Europeesch clearing-house. In de
tweede plaats geeft hij in overweging de
uitvoering van eenige belankrijke inter
nationale webken van openbaar nut, na
melijk den aanleg van een Europeeschen
autoweg en de uitvoering van het denk
beeld van automatische koppeling van
spoorwegwagens. Indien dit denkbeeld
wordt uitgevoerd, zal niet alleen vele werk
loozen aan arbeid kunnen worden gehol
pen, doch bovendien het gevaar voer on
gelukken op de stations belangrijk worden
verminderd. Thomas heeft in zijn rapport
te kennen gegeven, dat, indien deze twee
denkbeelden met kracht worden aange
pakt, gedurende vijf jaren 600.000 werk
loozen bestendig aan arbeid te helpen zijn.
Briand heeft een plan gemaakt tegen de
Duitsch-Oostenrijksche tol-unie. Het
plan omvat direct te nemen maatregelen,
die op den langen duur hun uitwerking
moeten doen gelden. Van de directe maat
regelen noemt de „Matin" o. a. den aan
koop van graan, die door bepaalde landen
zoo snel mogelijk zou moeten geschieden
om den Donaustaten den afzet van hun
overschotten mogelijk te maken. Verder
zou dezen staten terstond financieele steun
verleend moeten worden om de noodzake
lijke credielen te scheppen voor den ver
koop van de graanoverschotten. Frankrijk
zou in staat zijn den Donaustaten onmid- j
dellijk te helpen door reeds thans vijf a
zes millioen centenaar graan aan te koo-
pen. Ook andere Europeesche staten zou
den hiertoe in staat zijn en de aaneenslui
ting van al deze staten in een enkel econo
misch bloc zou daardoor aanzienlijk be
vorderd worden.
Naar aanleiding van deze publicatie in
de „Matin", schrijft de „Daily Herald", dat
men in Engelsche kringen van dergelijke i
voornemens niets weet, en dat de Engel-
sche regeering ook geen enkele aanwijzing
in dien zin heeft gekregen. Wanneer het j
plan tot uitvoering zou komen, zouden in j
midden-Europa twee groote tolunies te
genover elkaar komen te staan. Honga
rije, er tusschenin geperst, zou zich on
voorwaardelijk voor aansluiting bij een
van beide moeten uitspreken. De vraag
is, hoe de ontwikkeling dan verder zou
gaan, nJ. naar een aaneensluiting van
beide groepen die tot verdere stappen in
de richting van een Europeesche tolunie
voeren, of een strijd tusschen beide groe
pen, die door de wederzijdsche concen
tratie scherper zal zijn, dan tot nog toe.
Er zijn nog meer mogelijkheden. Zoo be
staat oa. ook de mogelijkheid, dat Briand's
plan niet serieus voor uitvoering bedoeld
is en slechts een poging is om door be
dreiging Engeland te intimideeren.
De oplossing van de Roemeensche kabi
netscrisis is spoediger gekomen dan ver
wacht was. In het overzicht van Zaterdag
schreven we nog, dat Titulescu zijn op
dracht aan den koning had teruggegeven
en in het zelfde nummer konden we reeds
meedeelen, dat er een kabinet gevormd
was. Dit kabinet was evenwel niet gevormd
door Titulescu, zooals abusievelijk werd
meegedeeld, doch prof. Jorga, die met de
opdracht door den koning was belast,
slaagde daarin zoo spoedig.
De koning heeft de ministerlijst van
Jorga goedgekeurd en het nieuwe kabinet
Zaterdag in het paleis ontvangen en den
eed afgenomen.
Na de beëediging heeft de koning een
rede tot de ministers gehouden, waarin hij
er o. a. op wees, dat de huidige eischen
des lands eenvoudig te formuleeren waren:
arbeid en behoorlijk beheer.
De koning legde er den i iruk op, dat
hij hoopte, dat de regeering in deze rich
ting voor het vaderland vruchtbaar werk
zou doen. In naam van de nieuwe regee
ring antwoordde Jorga. De nieuwe regee
ring zou Zondag haar eersten minister
raad houden, waarin de beslissing over
het lot van het parlement zal vallen.
De opstand op de Azoren onderdrukt.
De Portugeesche regeering heeft bericht
ontvangen, dat de opstandelingen op de
eilanden Terceira, Sao Jorge en Graciosa
zich Zondagmiddag aan de uit.Lissabon
naar de Azorgen gezonden troepen hebben
overgegeven. Naar het schijnt hebben de
opstandigen hun officieren in den steek
gelaten, toen de regeeringstroepen tot den
aanval overgingen. Ook te Ponta Delgrada
op het eiland Sao Miguel hebben de revo-
lutionnairen zich overgegeven. Eenige lei
ders zijn aan boord van de Portugeesche
stoomboot „Pero de Alinquer" ontsnapt;
waarschijnlijk hebben zij den kapitein ge
dwongen hen naar de Canarische eilanden
te brengen. Te Angra en op het geheele
eiland Terceira is het thans weder volko
men rustig.
Het IJslandsche Alting ontbonden.
Op IJsland heerscht sedert eenigen tijd
een ernstige politieke crisis en er is een
zeer gespannen verhouding ontstaan tus
schen de agrarisch-radicale regeering en
de conservatieven en sociaal-democraten.
In de zitting van het Alting, die Dins-
da gehouden werd, zou een motie' van
wantrouwen in de regeering, voorgesteld
door de oppositie, behandeld worden. Het
was wel zeer waarschijnlijk dat deze motie
aangenomen zou worden. Voor de zitting
echter nog goed en wel geopend was, deel
de de minister-premier Thorhallsson mee,
dat hij den koning verzocht had het Alting
onmiddellijk te willen ontbinden, zoodat
de plannen der oppositie verijdeld zouden
worden. De koning had telegrafisch uit
Kopenhagen medegedeeld, dat hij de ont-|
binding van het Alting goedkeurde. Op 12
Juni zullen verkiezingen van nieuwe leden
van het Alting plaats hebben.
Over de latente regeeringscrisis in Au
stralië schrijft de „Nw. Rott. Crt." o. m.:
Groote sorteering,
in effen en gewerkt,
75 cent per el.
Verkrijgbaar bij:
Let op naam op den zelfkant
Vraagt onze stalen-collectie
Het was al geruimen tijd te voorzien,
dat de Australische arbeidersregeering
duchtig in de klem zou geraken. De aller
zonderlingste financieele methoden van
Lang, den eersten minister van Nieuw
Zuid-Wales, die kalmweg heeft geweigerd
de rente van de staatsschuld aan Engeland
te betalen en daarvoor het gemeenebest
laat opdraaien, hadden de positie van de
centrale regeering al geducht gemoeilijkt.
Vrijdag heeft de Senaat nu het plan van
den minister van financiën Theodore om
voor 18 millioen pond ongedekt bankpa
pier uit te geven ten einde den noodlijden
den landbouw met 6 millioen pond te steu
nen en de overige 12 millioen te besteden
voor de werkloozen, verworpen. Uit de
groote meerderheid die zich tegen dit ont
werp verklaarde, blijkt zoo sterke weerzin
tegen het inflatieplan, dat de eerste-minis-
ter Scullin moeilijk anders kan doen, dan
uit het gebeurde de slotsom te trekken, dat
het land zijn bewind moe is en naar beter
financieel beleid verlangt.
Ais het kabinet, gelijk te verwachten is,
aftreedt, wacht zijn opvolger de uiterst
moeilijke taak orde te scheppen in de ont
redderde staatsfinanciën.
THE DARK CHAPTER
door
E. J. RATH.
10)
„Alles gaat precies, zooals ik het ver
wacht had", zei ze koel; „we zullen elkaar
een anderen keer nog wel eens nader
spreken. Er is iets, dat je wilt verzwij
gen!"
„Iedere geschiedenis, juffrouw Kilbour-
ne, heeft haar duistere hoofdstuk. Noem
het dan zoo, als u wilt".
Hij zei het kalm, maar toch schrok ze
bij deze woorden.
„Een duister hoofdstuk!" herhaalde ze.
„Jawel, juffrouw".
Deze laatste woorden vielen uit den
toon. Het viel hun beiden op, maar Raw-
lins begreep, dat het tijd was, dat ze weer
in haar rol kwam. Hij gaf haar de golf
clubs aan, toen ze uitgestapt was en
wachtte op nader orders.
„Je moet hier op me wachten", zei ze.
„De auto kan achter het gebouw gestald
worden. Iedere chauffeur kan het je wij
zen".
Hij tikte tegen de pet en de blauwe
twoseater verdween.
Even keek ze hem na.
„Duister hoofdstuk!" mompelde ze weer
met gefronste wenkbrauwen.
VIL
Het duistere hoofdstuk bedierf Hilde
Kilbourne's spel. Met negentig slagen
kwam ze het heele terrein over. Week
na week was dat haar gemiddelde, want
ze had het geluk een goeden slag te heb
ben, waardoor weliswaar geen mensch
kampioen wordt, maar waardoor veel
middelmatige spelers behoed worden voor
de ramp „niet op slag te zijn". Hilde had
een goeden stijl en haar spel was gelijk
matig en één keer had ze twee-en-tachtig
gehaald, waaraan niemand twijfelde.
Maar het duistere hoofdstuk was de
oorzaak, dat haar kaart honderdvijf aan
wees en het oudste meisje Harlan, waar
niemand ooit mee speelde, won het van
haar met twee slagen en vertelde dat aan
ieder, die het hooren wilde. Filde trachtte
dat hoofdstuk te ontcijferen in alle acht
tien gaten Haar spel was een mengeling
van OürsL-llingen en ideeën, die niets te
maken hadden met het witte balletje.
I Bij iedere putting-green verzon ze een
nieuwe oplossing, die telkens weer vast
liep en dan verworpen werd. Het maakte
haar zoo boos, dat ze vergat zich te scha
men over haar slecht spel, totdat ze op
hield en bemerkte aan welk een vernede
ring en schande ze zich had blootgesteld.
Ze gaf Wade Rawlins de schuld van
alles. Ze zou nooit hebben willen toegeven,
dat het duistere hoofdstuk haar nieuws
gierigheid opgewekt en haar verbeel
dingskracht aan het werk gezet had. Ze
had hem gezegd, dat ze het alleen v. i.
s al te vaak oorzaak
van slechte spijsvertering
en verstopping. Neem
meer beweging en ge-
tv gebruik Foster's Maag-
'-Hh pillen, het afdoende
'4 laxeermiddel.
A
f 0.65 per Flacon.
weten, als wijze voorzorgsmaatregel en
aan die verklaring hield ze zich vast; het
geen niet wegnam, dat ze er van in de
war was. Het ergerde haar meer dan ze
zeggen kon en ze nam een besluit, dat ze
voor iedereen verzwijgen zou.
Rawlins bracht den ochtend genoeglijk
en lui door. Hij was graag juffrouw Kil
bourne's caddy geweest; dat deden meer
chauffeurs. Hij dacht wel, dat haar spel
de moeite waard zou zijn, maar toen ze
hem bij de auto achter liet, met de op
dracht die weg te brengen en op haar te
wachten, voelde hij toch geen groote te
leurstelling. De ochtend was al de moei
te waard geweest, zelfs al gebeurde er
verder niets.
Tien a vijftien auto's stonden in een
wijden kring achter het clubgebouw en
er was ruimte genoeg voor den blauwen
two-seater. Het was duidelijk, dat de
meeste chauffeurs de auto kenden, maar
natuurlijk niet den man aan het stuur.
Eén van hen vroeg naar Oswald; het
bleek, dat Oswald nooit bemind was ge
weest in de broederschap en dat bijna
ieder ander een verbetering zou zijn.
Rawlins beschouwde dit als een vrien
delijke verwelkoming in hun midden,
maar na een tijdje moest hij toch beken
nen, dat zjjn collega's hem niet bijster
veel belang inboezemden, hoe welwil
lend ze zich ook betoonden. Het gesprek
liep gróotendeels over binnenmeisjes en
aangezien deze dames hem nog volkomen
onbekend waren, interesseerde hij er zich
maar matig voor.
Het was hem blijkbaar niet vergund
naast het clubgebouw te wandelen, waar
hij het golfterrein kon overzien; hij ging
dus weer terug naai- den blauwen wagen,
De toestand.
Na afloop van de kabinetszitting heb
ben de ministers Vrijdag verklaard, dat
de toestand in het land alleszins bevredi
gend was.
De Catalaansche kwestie zal door de
constitueerende nationale vergadering
worden geregeld.
Te Madrid en in de provincie is alles
rustig, doch volgens te Londen ontvan
gen berichten uit Gibraltar zijn er te
Sevilla weer onlusten geweest. Het moet
tot schietpartijen zijn gekomen tusschen
.politie, gendarmerie en soldaten.
Uit Catalonië.
Vele schrijvers, journalisten, kunste
naars en professoren hebben een mani
fest onderteekend, waarin zij verklaren
zich aan te sluiten bij kolonel Macia.
Een woning te Londen voor
koning Alfons.
De secretaris van Lord Londonderry
heeft aan de bladen medegedeeld, dat
Lord Londonderry door bemiddeling van
den afgetreden Spaanschen gezant te
Londen, Merry del Val, zijn woning, een
der beroemdste verblijven in het West
End van Londen aan koning Alfons ter
bewoning heeft aangeboden.
DE SALARISKORTING EN DE
LOCALE RESSORTEN.
Het standpunt van het gemeen
tebestuur van Batavia.
B. en W. van Batavia wendden zich
tot den Volksraad in verband met het
voornemen der regeering om door ver
laging van de uitkeeringen op het per
soneel der autonome ressorten, een ge
lijke salariskorting toe te passen bij den
Lande. Zij achten de conclusie der re
geering volkomen onjuist, aangezien het
gouvernement deze ambtenaarssalarissen
voor een groot deel niet betaalt, terwijl
de salarissen bij een deel der zelfstandi
ge ressorten niet gebaseerd zijn op het
Bezoldigingsbesluit. Elke verdere kor
ting (nadat de accresbijslag voor 1925
reeds is gehalveerd) is in wezen niets an
ders dan het beslagleggen op locale in
komsten, die opgebracht zijn voor het
doen van locale uitgaven teneinde daar
mede het tekort op de algemeeene lands-
begrooting te dekken. Geconcludeerd
wordt, dat de gemeente nog een zeer aan
zienlijke claim op het Land heeft terzake
van het niet uitgekeerde accres, dat ten
onrechte voor landsuitgaven is gebruikt.
(Aneta).
DE INDISCHE KATHOLIEKE
PARTIJ EN DE SALARISVERLAGING
Nadat verschillende over geheel Java
verspreide plaatselijke afdeelingen van
de Indische Katholieke Partij protest
moties hadden aangenomen tegen de ver
laging der salarissen, heeft het Hoofd
bestuur van de I. K. P. een circulaire tot
de afdeelingsbesturen gericht, waarin op
den voorgrond wordt gesteld, dat de Re
geering de vermindering van 5 pet. kon
bewerkstelligen zonder de goedkeuring
van den Volksraad te vragen. Het Hoofd
bestuur is er van overtuigd dat eerst in
allerlaatste instantie, indien een andere
wijze om het tekort te dekken niet ge
vonden kan worden, mag worden getornd
aan de salarissen, terwijl de gegevens
der Regeering een zoodanige uiterste
noodzaak niet bewijzen. De verdere voor
stellen tot verlaging moeten worden be
handeld bij de ontwerp-begrooting voor
1932, zoodat hierbij de Volksraad wel
wordt ingeschakeld. Commissies zijn ge
vormd ter bestudeering van de financi
eele, de politieke en de sociaal-economi
sche zijde van het vraagstuk. De com
missies zullen voor de a.s. zitting van den
Volksraad verslag uitbrengen.
KALENDERHERVORMING.
Conclusie van de nationale
commissie.
De nationale commissie inzake kalen
derhervorming heeft te Utrecht onder
leiding van haar voorzitter, prof. dr. A.
N. Njjland, haar slotvergadering gehou
den waarin het rapport is vastgesteld.
De eindconclusie, waartoe de commissie
na uitgebreid onderzoek is gekomen, luidt
als volgt:
De commissie spreekt zich uit voor
handhaving van den Gregoriaanschen
kalender;
verzet zich niet tegen kleine vereffe
ningen (gelijkmaken van kwartalen);
verwerpt den blanco dag;
verwerpt het 13 maanden-plan, zelfs
als de blanco-dag internationaal mocht
worden aangenomen;
aanvaardt de vaststelling van Paschen
tusschen 8 en 15 ApriL
ging achter het stuur zitten en begon te
lezen in een boek over „de ontsteking",
dat hij in één der zijtasschen gevonden
had. Het was tenminste interessanter dan
het geklets over vrouwelijk personeel.
Toen hij het boekje uit had en tot de ont
dekking was gekomen, dat hij er niet veel
nieuws uit geleerd had, begon hij na te
denken over juffrouw Kilbourne.
Hij trachtte zich niet wijs te maken, dat
ze haar onderzoekingen gestaakt had. In
tegendeel; h;j was er van overtuigd, dat
ze weer zou beginnen, waarschijnlijk op
een andere manier voorzichtiger en
minder openlijk. Het was geen kunst om
te zien, dat ze volhardend was en het zou
hem niet verbazen als ze bovendien vin
dingrijk was. Hij vroeg zich dus af, welke
tactiek ze zou volgen.
Met deze overpeinzingen had hij ge-
ruimen tijd zoek gebracht, toen plotseling
een auto achter het gebouw verscheen
met luid geraas, slipte en zoo plotseling
remde, dat de banden diepe groeven in
het grint maakten. Naast den blauwen
two-seater was een open plaats. De nieuw-
aangekomen auto stak schuin den weg
over, keerde en schoot met een noncha-
Ianten zwaai achteruit op de open ruimte.
Peze manoeuvre was vlot en goed be
doeld, getuigend van grenzenlooze han
digheid en roekelooze onverschilligheid.
Het mislukte met een paar centimeter.
Het achterlicht en de nummerplaat bot
sten krakend tegen een spatbord van juf
frouw Kilbourne's wagen.
Uit de auto sprong een jonge man te
voorschijn. Hij was mooi, als een moderne
Apollo van een boordenreclame en even
onberispelijk "ekleed als ',o beeren. die1
distinctie crieen u aan kieeon.g-advei
Is het plan voorbarig?
Onder dit opschrift schrijft de heer G.
Spit in „Het Vliegveld" een artikel, waar
aan wij het volgende ontleenen:
De argumenten tegen het luchtschip
als vervoermiddel op een luchtlijn, zijn
Vele. Wij zullen hier en daar slechts en
kele grepen doen, waaruit tegelijk moge
blijken, dat wij de voordeelen die het
luchtschip later zal kunnen bieden, niet
miskennen. Allereerst, wat is de vraag
op de verbinding AmsterdamBatavia.
Of men de verbinding tot stand brengt
met vliegtuigen of luchtschepen, zal velen
om het even zijn. De vraag is slechts
snelheid, bruikbare en redelijk veilige
snelheid. En zonder in uitgebreide theo
retische beschouwingen te vervallen,
mogen wij er hier op wijzen, dat juist
door die snelheid het vliegtuig zich door
de lucht kan voorbewegen. Blijft de last
gelijk en stijgt de snelheid, dan worden
de afmetingen kleiner en de constructie
eenvoudiger.
Het luchtschip wordt door zijn gasvul-
ling even zwaar gemaakt als de lucht, die
het verplaatst, m.a.w. het zweeft. Nu is
uit alle vaarten en proeven met lucht
schepen gebleken, dat wil men hiermede
bruikbare lasten vervoeren, de afmetin
gen moeten stijgen tot minstens 200.000
kubieke meter. Doch ook de snelheid van
de huidige schepen is te gering geble
ken. Een vergrooting der schepen en een
verhooging der snelheid maakt het echter
noodzakelijk, dat de constructie veel
zwaarder wordt. Juist de verhooging der
snelheid, eischt een groote versterking
van het schip, waardoor de economie
daalt.
Laat men niet lichtzinnig zijn en zich i
laten verleiden tot lichte constructies.
Het groote gevaar van het luchtschip is
breuk. Zijn niet de Amerikaansche „She-
nandoah" en de Fransche „Dixmude"
(beide Zeppelins) middendoor gebroken,
omdat zij geen weerstand konden bieden
aan den storm? De voorstanders der
luchtschepen zullen overwegen, dat het
vliegtuig weliswaar een hooge snelheid
heeft, bijv. 170 K.M. per uur, doch dat op
de Indië-route slechts 8 uur per etmaal
wordt gevlogen, zoodat de werkelijke
snelheid wrordt teruggebracht tot nauwe
lijks 57 K.M. per uur. Het antwoord
hierop is, dat voordat de eerste Zeppelin
in de regelmatige vaart naar Batavia ver
trekt, de dagelijksche etappen der vlieg
tuigen zullen zijn verlengd, waardoor de
snelheid over den totalen reisduur tot
ruim 140 K.M. per uur stijgt. Zoo lang
het luchtschip geen grooter snelheid kan
ontwikkelen dan 100 K.M. per uur, zal het
een speelbal blijven voor stormen en
slecht weer.
Men zal hiertegen aanvoeren, dat de
„Graf Zeppelin" bij de 150 tochten, die dit
schip thans heeft ondernomen, toch wel I
bewezen heeft weervast te zijn. Deze
tochten echter, hoe goed ook volbracht,
mede dank zij de zeer groote en eenige
kunde van Dr. Eckener, zoowel op het
gebied van luchtschepen als meteorlogie,
zijn niet te vergelijken met een regelma-
tigen dienst, strijk en zet, eiken Donder
dagmorgen om 6 uur van Schiphol, bij
storm, sneeuw en dwars door de moes
son in Indië. Een luchtschip van genoem
de grootte, verliest in de tropen door ver
hoogde temperatuur ongeveer 10.000 K.G.
aan hefvermogen. De vaart is een spel
met ballast en gas. Door het verbruik van
brandstof, wordt het schip steeds lichter
en hiertoe dient men gas uit te laten. Wil
men met gas en ballast zuinig zijn, dan
is het een eisch, steeds op constante hoog
te en zoo laag mogelijk te varen. Een
tocht over het 3000 M. hooge Taurusge-
bergte, beteekent een groot verlies bij
een afstandvaart.
Een landing zonder mechanische hulp
middelen bij eenigen wind, is slechts
mogelijk met behulp van 300 goed gecom
mandeerde en geïnstrueerde mannen op
den grond. Waar men onderweg te maken
heeft met grootendeels onontwikkelde lie
den, moet men dit systeem uitschakelen.
Blijft de ankermast. Bij sterken wind is
echter ook dit systeem vol van moeilijk
heden. Vooral als de wind snel van rich
ting verandert, wordt het gevaarlijk en
is men reeds vele malen genoodzaakt ge
weest den mast te verlaten en te wachten
op beter weer.
En nu weten wij wel, dat men bezig is
aan alle bezwaren tegemoet te komen
door zeer vernuftige en dure hulpmid
delen, doch dit alles bewijst, dat een
regelmatig verkeer met luchtschepen in
1933 of zelfs in 1936, een vrome wensch
moet worden beschouwd.
Tenslotte de kosten. Een luchtschip
kost ongeveer 6.000.000 gulden. Doordat
men het luchtschip niet meer met water
stof kan vullen vanwege het brandgevaar,
daalt niet alleen het laadvermogen, doch
stjjgen de kosten onrustbarend. Een ku
bieke meter helium kost 1.80. Ook dit
moge in de toekomst wellicht goedkooper
worden. Doch dit alles neemt niet weg,
dat men heden ten dage voor hetzelfde
geld wat een luchtschip kost, 40 twintig-
persoons verkeersvliegtuigen koopt.
Een wekelijksche dienst op Batavia,
vereischt inclusief reserve, 5 luchtsche
pen. De kapitaalsbegrooting ziet er uit
als volgt:
5 luchtschepen a 6.000.000 30.000.000
2 loodsen 3.000.000 6.000.000
7 landingsmasten a 600.000 4.200.000
6 gasinstall. enz. a ƒ450.000 2.700.000
Reservemateriaal 2.480.000
tenties. Hij was correct in alles, behalve
in het schtaten van afstanden en daar
mankeerde nog niet eens veel aan. Toen
hij vlug naar den achterkant van zijn
wagen liep om de schade op te nemen,
verscheen er een rimpel in zqn voor
hoofd en zijn blozende wangen waren roo-
der dan gewoonlijk.
„Verdraaid!" mompelde hq.
Zijn achterlicht was aan gruizelementen
en zijn nummerplaat verbogen. In het
voorspatbord van de blauwe auto was
een diepe deuk, waaromheen een paar
leelijke krassen het lak ontsierden. De
jonge man keek op van dit droevig
schouwspel en zag Rawlins.
Rawlins stond recht overeind in juf
frouw Kilbourne's auto, op het punt met
een potlood iets achter op een envelop te
schrijven. Er ging een kalmeerende rust
van hem uit, maar de jonge man wenschte
niet gekalmeerd te worden.
„Wat sta je daar te doen?" vroeg hij op
bevelenden toon.
„Ik neem uw nummer op, mijnheer",
antwoordde Rawlins.
„M ij n nummer?"
„Ja, mijnheer, maar u staat me in den
weg".
De jonge man, wiens gelaatskleur aan
zienlijk blozender was dan even te voren,
deed een stap naar voren.
„Juist, mijnheer! Dank u nu heb ik
het".
Rawlins maakte een aanteekening, stak
papier en potlood in zijn zak en ging weer
zitten.
„M ij n nummer?" herhaalde de jonge
man.
„Ja, mijnheer. Dat is zoo de gewoonte"
„aij heb je soms In je hoofd gehaalr
Totaal 45.380.000
Zooals in den aanvang gezegd, hebben
we slechts enkele grepen gedaan. Het ar
gument dat het luchtschip, vrijwel onge
voelig is voor mist, is een punt, dat eer
lang ook door een goede grondorganisa-
tie bij vliegtuigen zal worden opgelost.
Doch het bovenstaande moge genoeg
zaam hebben aangetoond, dat in de eerst
komende jaren van een regelmatig ver
keer met luchtschepen tusschen Amster
dam en Batavia geen sprake kan zijn.
Het geheele plan is voorbarig, zeer voor
barig- („Nw. Rott. Crt.").
dat het m ij n schuld is?"
„Ja, dat dacht ik". Rawlins' stem klonk
kalm en onverschillig. „Om u de waarheid
te zeggen, denk ik dat nog".
De jonge man liep met een woedend
gezicht langs den blauwen two-seater.
„Weet je niet, hoe je een auto weg
zet?" vroeg hjj schamper.
„Zeker wel, mijnheer".
„En vindt je soms, dat deze behoorlijk
staat?"
„Zeker, mijnheer".
De jonge man maakte een breed ge
baar.
„Als er een rij auto's staat, dan zet je
je wagen naast den laatste. Dat weet een
kind. Er m hier een heele tusschenruimte,
tusschen jou en den volgenden wagen".
Rawlins keek naar de open ruimte en
knikte.
„Dat zie ik, mijnheer. De auto, die daar
gestaan heeft, is een paar minuten gele
den vertrokken. Toen ik hier ging staan,
was het een aaneengesloten rij. Is het ge
woonte, dat ik optrek, zoodra een au l«r
weggaat?"
„Een heele ruimte!" herhaalde de jonge
man nijdig.
„Genoeg voor één auto", zei Rawlins.
„Waarom hebt u er geen gebruik van
gemaakt, mijnheer?"
„Ik hoefde die niet te gebruiken. Ik
heb recht op.
„Neen, mijnheer; u hoefde niet. Er is
nog plaats in overvloed, maar u gaf me
den indruk, dat u trachtte er gebruik vet
te maken."
(Wordt vervolgd»