Si,Taf ei,ro K-S
BINNENLAND.
BUITENLAND.
Radiografisch Weerbericht.
TEXEL.
Opening Bloembollententoon
stelling te Den Burg.
Marktoverzïcht,
Drie schilders omlaag gestort.
De vloot-onderhandelingen.
De postvluchten naar en van Indië.
Sioomvaartherichfen.
Marineberichien.
Marktberichten
Burgerlijke Stand van Den Helder
Visscherij berichten
Haven van Nieuwediep.
Onder zeer groote belangstelling had
Zaterdagmiddag de opening plaats van de
Tentoonstelling van afgesneden bloemen,
uitgeschreven door de afd. „Texel" van
de Algeni. Vereeniging voor Bloembollen
cultuur. De opening was uitgeschreven
om vier uur 's middags, doch kon niet
precies op het aangegeven uur plaats heb
ben, daar de jury voor dien tijd niet ge
reed kon komen met de keuring. Om
streeks half vijf werden de deuren van
de Lagere Landbouwschool waar de
tentoonstelling plaats had geopend en
konden we een overzicht nemen van het
ingezondene.
Het betreft hier slechts een tentoonstel
ling van narcissen, omdat de verbouw
van de narcis voor Texel op het gebied
van bollencultuur, nog steeds de voor
naamste plaats inneemt. Dé variatie, die
men echter thans onder de narcissoorten
aantreft, is zoo buitengewoon groot, dat
de tentoonstelling het aanzien dubbel
waard is.
Het openingswoord werd uitgesproken
door den voorzitter van de afdeeling, ue
heer H. Leber, die ongeveer het volgende
sprnk
ik li eet u allen hartelijk welkom op deze
tentoonstelling. Het doet mij zeer veel ge
noegen, dat de heer en mevr. Oort aan
deze uitnoodiging gevolg hebben gegeven,
om deze opening bij te wonen. Allereerst
wil ik een woord van dank spreken tot het
hestuur van de afd. „Texel" van het
„H.B.G." voor haar medewerking aan onze
tentoonstelling. Vervolgens onzen dank
aan de heeren Dix, Lubbe en Zandbergen,
de leden van de jury, die als deskundigen
op het gebied van de narcis bekend staan
en die zich de moeilijke reis naar Texel
hebben willen getroosten om de keuring
te verrichten.
Wij zijn nog niet in staat u hier een
schitterende tentoonstelling van bloemen
ter keuring aan te bieden, zooals u die in
de streken waar u woont gewoon zijt te
bezichtigen, doch het zijn hier uitsluitend
narcissen en wij veronderstellen, dat u
onze schuchtere poging om iets goeds
naar voren te brengen wel zult weten te
waardeeren. Misschien dat de aanblik van
het Texelsche landschap u eenige vergoe
ding zal geven voor hetgeen ge hier nog
aan bloemenpracht niet vindt. U zult ech
ter wel iedere poging weten te prijzen, die
wordt ondernomen om een cultuurproduct
te verbeteren; hier betreft het de verede
ling van de narcis alleen, het is dus slechts
een geringe navolging van de kruising,
waarmede de Holl. Bollenstreek, Z. Enge
land en N. Zeeland reeds lang hun sporen
hebben verdiend.
Verder sprak de voorz. nog den wensch
uit, dat de tentoonstelling weder de be
langstelling van het publiek zou trekken
en bracht nog dank aan den heer Klimp
voor de medewerking verleend bij het be
schikbaar stellen van de lokaliteit; en ver
klaarde daarna de tentoonstelling voor
geopend.
Direct daarna werd de uitslag van de
keuring bekend gemaakt:
Mooiste Groep: le prijs, verg. zilv. me
daille, Gebr. Leber; 2e prijs, verg. zilv.
med., Gebr. Kalis; 8e prijs, zilv. med., H.
Bruijn; 4e prijs, zilv. med., S. J. Flens;
Be prijs, zilv. med., J. List.
Mooiste Bloem: ie prijs „Fortune", zilv.
med., J. List; 2e prijs „Actaea", zilv. med.,
Gebr. Kalis.
Mooiste opstelling: le prijs, zilv. med.,
S. J. Flens; 2e prijs, zilv. med., H. Bruijn.
Na afloop dezer mededeelingen zijn wij
de tentoonstelling eens gaan bezichtigen.
Evenals voor twee jaren was het ook thans
weder schitterend wat was ingezonden;
iemand die niet op de hoogte is van de
bollencultuur, zou bijna niet willen ge-
looven, dat op het gebied van de Narcis
reeds zulk een groote variatie bestaat;
vooral ook het kleurenverschil maakt de
tentoonstelling zeer aantrekkelijk. Bizon
der trekken dezen keer hier ook de aan
dacht de schitterende inzendingen van
sternarcissen (poëticus) en de buitenge
woon groote trompetnarcissen.
Verder treft men op de tentoonstelling
verschillende bloemen van andere bonen
soorten aan, die het geheel een zeer aan
trekkelijk aanzien geven, doch die alleen
ter opluistering zijn ingezonden.
Het bezoek aan de Tentoonstelling be
droeg Zondag reeds ongeveer 700 per
sonen.
De Texelsche markt begint zoo lang
zamerhand meer een voorjaarsaanzien te
vertoonen; althans 't marktbezoek was,
mede tengevolge van het fraaie weder,
zeer goed; ook de veeaanvoerwas beter.
De voornaamste aanvoer bestond ook
deze week weder in nuchtere kalveren,
doch ook ander vee kwam nu aan de
markt. Schapen brachten pl.m. f 35 op.
Een hok met lichte schrammen deed
ongeveer een prijs van f 24 per stuk,
zware schrammen f 35 f 40. Biggen
f 12.50 per stuk. De handel in nuchtere
kalveren was iets vlugger dan vorige
week, de prijs blijft echter vrijwel gelijk,
ongeveer f 13 per stuk.
De aangevoerde graskalveren werden
verhandeld tegen een prijs van f 17 tot
f 22. Verder kwam een stier ter markt,
waarop weinig werd geboden, een koe
bracht ongeveer f 330 op.
De aanvoer aan de eierenveiling was
weder zeer groot, ruim 156.000 stuks;
't schijnt echter dat vorige week 't record
vooijl931 bereikt is, met den aanvoer van
Vlieland mee bereikte op de vorige vei-
ung het aantal ruim de 161.000 stuk?.
De prijzen waren heden vrijwel gelijk
rnwo6 Vaa de v°rige veiling, eieren van
q on we,rden afgemijnd voor f3.60 tot
f 3.90 per 100 stuks.
t aangevoerde oude kippen aan de
markt brachten ongeveer f 1.10 perstuk
opop de eierenveiling van voritre week
Piepkuikens deden f 1.40 per K.G.
Burgerlijke Stand van Texel
van 25 t/m 27 Aprl 1931.
GEBOREN: Janna Johannes, d. v. P.
Boon en J. Fernhout; Nelly Anna, d. v!
J. Zijm en M. C. Schraag.
VERBETERING VAN DEN
VAARWEG ZAANDAM—ALKMAAR.
Op voorstel van een commissie, die
daartoe in 1925 reeds verslag heeft uitge
bracht, hebben Ged. Staten van Noord-
Holland zich bereid verklaard de verbe
tering van den vaarweg tusschen Alk
maar en de Zaanstreek over het Alkmaar-
dermeer ter hand te nemen.
POGINGEN VAN A. VERAART.
Susidie voor „zon" levering.
De heer A. Veraart heeft zich tot den
minister van binnenlandsche zaken en
landbouw gewend om subsidie voor zijn
proeven, die beoogen Nederland aan wat
meer zonneschijn te helpen, door „het
neerslaan van wolken". Hij schrijft in zijn
brief aan den minister o.a.:
Slechts dan wilde ik voor subsidie in
aanmerking komen, indien inderdaad het
normale aantal uren zonneschijn door
jarenlange observatie bekend zou wor
den overschreden. In dat geval zou ik
eventueele steun, door rijk en gemeeento
gezamenlqk te dragen, gesteld willen
zien op 10 per extra uur per duizend
inwoners.
Het zou om verschillende redenen ge-
wenscht zijn dat een eventueele overeen
komst zou kunnen worden aangegaan
voor een aantal jaren.
DE TOESTAND IN HET
VISSCHERIJBEDRIJF TE IJMUIDEN.
Het bestuur van het Fonds voor sociale
herzieningen te IJmuiden heeft aan de
besturen der vakorganisaties in bet vis-
scherijbedrijf aldaar een brief gezonden
van den volgenden inhoud:
De raad van beheer vergaderde Don
derdag ter bespreking van de vraag, of
mogelijkerwijs door het Fonds voor. so
ciale voorzieningen iets gedaan zou kun
nen worden ter bevordering van het in de
vaart brengen van booten, zulks naar aan
leiding van 'n verzoek van een der kleine
reederijen. Evenals verleden jaar, toen
eenzelfde verzoek was binnengekomen,
sprak de raad van beheer na uitvoerige
discussie met algemeene stemmen als zijn
meening uit, dat door het Fonds buiten de
gewone uitkeeringen in dezen niets van
beteekenis kan worden gedaan ter ver
lichting van de buitensporige werkloos
heid. Toch is het dringend noodzakelijk,
dat gepoogd wordt verlichting te brengen.
De toestand is veel slechter dan verleden
jaar, toen de crisis reeds ernstige afme
tingen had aangenomen. Over de week
van 1117 April ontvingen 528 zeelieden
uitkeering, terwijl reeds 365 zeelieden uit
getrokken waren en naar alle waarschijn
lijkheid sedertdien geen werk gevonden
hebben. In totaal dus 900 man of de helft
van het totale aantal.
De toestand in de nevenbedrijven is
natuurlijk gelijk aan die van het eigen
lijke reederijbedrijf. Honderden havenar
beiders, vischknechts, kolenwerkers, me
taalarbeiders enz. zijn werkloos. Van
eenig uitzicht op verbetering is nog geeri
sprake. Het is daarom, dat wij meenen
uwe besturen de vraag te moeten voor
leggen, of het niet mogelijk zou zijn in
overleg met uwe hoofdbesturen stappen
bij officieele instanties te doen, ter ver
lichting van den inderdaad meer dan on
rustbarenden toestand.
Gistermorgen 11 uur zijn de schilders
Bontekoe, Krab en Post, allen te IJmuiden
woonachtig, bij het verrichten van werk
zaamheden aan de Sup erf osfaatfab riek
van de Mekog op het terrein van de
Hoogovens te IJmuiden door het breken
van een balk van een vijf meter hooge
stelling gevallen. Bontekoe kreeg een
schedelfi actuur, terwijl Krab zware in
wendige verwondingen bekwam.
De derde schilder kon naar zijn woning
worden overgebracht, de anderen zijn
vervoerd naar het Roode-Kruis-zieken-
huis te Beverwijk.
Nader vernemen wij, dat de schilder
Bontekoe gisteravond omstreeks half
tien is overleden.
Krab maakt het naar omstandigheden
redelijk wel.
GRIEKSCH MILITAIR VLIEGTUIG
NEERGESTORT.
Twee dooden.
Op het vliegveld van Saloniki is een
militair vliegtuig bij bet vertrek van 60
meter hoogte naar beneden gestort. De
beide inzittenden, 2 luitenant-vliegers,
waren op slag dood. Het toestel werd vol
komen vernield.
VLIEGONGELUK.
Twee dooden.
Boven het vliegveld van Madrid is Vrij
dag een militair vliegtuig gevallen. Da
beide inzittenden waren op slag dood.
Een soldaat, die de vliegers te hulp wiide
snellen ,is ernstig gekwetst.
VERVOLG „BUFFERSTAND".
In een der vorige artikelen werd een
vergelijking gemaakt tusschen den Helder.
Alkmaar en Zaandam, ten einde daaruit
eene conclusie te trekken ten opzichte van
de hier bestaande toestanden op verschil
lend gebied. Ik zal U eens een andere
vergelijking geven, geput uit het Maand
schrift voor de Statistiek, een onver-
valschte bron derhalve. Ik zal geen ko
lommen geven, want dat is voor vele
lezers lastig. Ik geef dus louter een op-
sommigen op 1 Januari 1930.
Aantal inwoners: Den Helder 28923
Alkmaar 28165
Zaandam 32801
De rijkdom eener stad hangt af van de
vermogensstaat der inwoners. In de ver
mogensbelasting zijn aangeslagen in:
Den Helder 357 personen, met een
totaal vermogen van 15.580.000.
Alkmaar 1027 personen met een totaal
vermogen van 61.652.000.
Zaandam 457 personen, met een totaal
vermogen van 32.668.000.
dat is gemiddeld per aanslag: in
Den Helder 44.000.
Alkmaar 60.000.
Zaandam 71.000.
Het gemiddeld bedrag van alle aan
slagen in geheel Nederland is 81.000.
in Den Helder 14.000.
Alkmaar 58.000.
Zaandam 31.000.
En wil men nu nog een specificatie
van de 357 rijke menschen hier in Den
Helder. Hierzoo:
177 stuks met 16.000.tot 30.000.
93 30.000.— 50.000.—
66 50.000.— 100.000.—
behalve dan nog een 21 stuks, die een
vermogen hebben daarboven, dan kunnen
we met zekerheid constateeren, dat
100.000.hier al zoo wat de normale
hoogte, of laat ik liever zeggen heelemaal
geen hoogte is.
Bovenstaande opgave is speciaal een
opgave van vermogens, geput uit een lijst
van 42 steden van Nederland boven de
20.000 inwoners, en dan maakt onze stad
een allerpooverst figuur. Maar met bélas~
tingen staan we vrijwel bovenaan).
Ieder zal ons uit bovenstaande gege
vens erkennen, dat het vermogen hier
buitengewoon dun gezaaid is. Maar dan
is het ook gewoonweg idioot om Den
Helder te vergelijken met een andere stad,
welke dan ook. In een volgend artikel een
uitgewerkte mededeeling over de Rijks
inkomstenbelasting.
KI. F. Oortgijsen.
De Britsche regeering wijst de
Fransche voorstellen af.
De Britsche regeering heeft de Fran
sche voorstellen tot wijziging van het En-
gelsch-Fransch-Italiaansche vlootaccoord
afgewezen.
In de officieele nota, die voor het Fo-
relgn Office aan den Franschen gezant
werd overhandigd, wordt verklaard dat
de redactie van de nieuwe voorstellen
onaanvaardbaar is. Een dergelijke nota
werd den Italiaanschen gezant ter hand
gesteld en het is te vreezen dat hiermede
de beperking van de vloten in de Middel-
landsche Zee mislukt is en dat de wape
ningswedstrijd opnieuw begint.
Het voornaamste bezwaar van Enge
land gold den eisch van Frankrijk om van
1934 tot 1936 66.000 ton méér dan de in
het Fransch-Italiaansche verdrag van 1
Maart toegestane 136.000 ton aan nieuwe
schepen bij te bouwen. Onder geen en
kele voorwaarde was Engeland bereid aan
dezen eisch tegemoet te komen.
Te Bandoeng.
Het 16e postvliegtuig is Zondag om
5.40 uit Medan vertrokken en om 12.50 te
Palembaug geland. Het vertrok van daar
om 13.10 en kwam, na een tusschenlan-
ding van 16.10 tot 16.35 te Batavia, om
17.20 te Bandoeng aan.
(Vervolg van pag. 2 van het 2e blad).
Stoomvaart Mij. Nederland.
Talisse 26 April te Amsterdam.
Bali, t., 26 April v. Colombo.
P. C. Hooft, u., pass. 25 April Perim.
Radja, t., 27 April van Marseille.
Kon. Holl. Lloyd.
Amstelland, u., 26 April te Montevideo.
Delfland, 27 April naar B. Aires.
Drechterland, u., 25 April te Santos.
Gelria, t., 1 Mei 's morgens te IJmuiden verw.
Maasland, u., pass. 26 April Ouessant.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Achilles 26 April naar Cadix.
Adriadne 24 April naar Haiti.
Amazone 26 4 te Amsterdam.
Ares, t„ 26 April te Lissabon.
Berenice 25 April naar Palermo.
Bodegraven, t., 25 April te Tocopilla verwacht.
Brielle 26 April te Amsterdam.
Brion 25 April naar Amsterdam.
Clio 26 April te Amsterdam.
Colombia, u., pass. 26 April Lizard.
Flora 24 April naar Curagao.
Hebe pass 25 April Gibraltar.
Helder, t., 24 April naar Manta.
Hermes 25 April naar Malta.
Nereus 25 April naar Pasages.
Merope 26 April te Rotterdam.
Oberon 26 April te Salonica.
Orion 25 April te Lissabon.
Orpheus pass. 25 April Holtenau.
Perseus 25 April naar Amsterdam.
Proteus 26 April te Amsterdam.
Rijperkerk 26 April te Barcelona.
Saturnus 25 April naar Algiers.
Simon Bolivar, t„ 25 April naar Cartagena.
Stuyversant 25 April naar Trinidad.
Theseus Stettin pass. 26 4 Brunsb.
Aurora 26 April te Genua.
Crynssen, u., 24 April te Barbados.
Eos 27 April te Triest.
Ganymedes 27 April te Constantinopel.
Haarlem, u., 24 April van Antofagasta.
Irene pass. 26 4 Dungeness
Iris 27 April van Aarhus naar Aalborg
Juno, u., pass. 27 April Azoren.
Mars 27 April naar Limai.
Odysseus 27 April te Kopenhagen.
Pluto 27 April te Amsterdam.
Sumatra 27 April te Napels.
Tiberius 23 April van Kingston.
Venezuela 27 April naar Hamburg.
Venus 26 April te Hamburg.
HollandAfrika Lijn.
Alabi, t„ 27 April te Hamburg.
Heemskerk, t.» 28 April te Genua verwacht.
Nieuwkerk 26 April te Lorenzo Marqués.
Randfontein, u„ 27 April te Mombassa.
Rietfontein 26 April te Bremen.
Springfontein 26 April naar Mozambique.
Giekerk, u., pass. 25 April Perim.
Grijpskerk, t., pass. 27 April Gibraltar.
Jagersfontein, u., 29 te P. Said verw.
Meliskerk, u., 26 April te Port Natal.
Waalkerk, t., pass. 27 4 Perim.
Holland—Amerika Lijn.
Nieuw Amsterdam 27 April te New York.
Damsterdijk 26 April te Londen.
Edam 25 April van Havana.
Rotterdam pass. 26 April Lizard.
HollandAustralië Lijn
Aagtekerk, t., 26 April te Antwerpen.
Arenskerk, u., 25 April van Suez.
HollandBritsch-Indië Lijn.
IJseikerk, t., pass. 26 April Perim.
Koudekerk, t„ pass. 26 April Gibraltar.
Streefkerk, u., 26 April te Antwerpen.
HollandO.-Azië Lijn.
Gemma, u., 26 April van Suez.
Riouw, t., 27 April te Marseille.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjisaroea 24 April naar Shanghai.
JavaNew-York Lijn.
Breedijk 25 April te Batavia.
Burgerdijk 24 April naar N. York.
Simaloer 25 v. Boston.
Java Pacific Lijn.
Batoe 27 April te Mamassar.
Siaiitar 25 April van Singapore.
Silverbeeck 25 April te Rangoon.
Tabina 27 April v. Ternate.
Rotterdamsche Lloyd.
Bondowoso, t., 27 April van Marseille.
Menado, t., 27 April te Suez.
Djambi, u„ pass. 25 April Gibraltar.
Indrapoera, u., pass. 26 April Kaap del Armi.
Kota Pinang. t„ p. 26 April Kaap Bon,
Kota Tjandi, u., p. 26 April Ouessant.
Sibajak, u., 27 April te Sabang.
Slamat, t., 27 April van Sabang.
Tjerimai, t., 26 April v. P. Said.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Alchiba, t., 25 April van Santos.
Algorab 25 April naar B. Ayres.
Alwahi, t., 26 April van Las Palmas.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Alcinous 26 April te Amsterdam.
Aeneas 25 April naar Rotterdam.
Autolycus 27 April te Suez.
Laertes, 25 April naar Macassar.
Ne leus pass. 25 April Perim.
Rhesus 25 April van Padang.
Anchises 26 April te Singapore.
Perseus 26 April te Shanghai.
Ernzetco Lijn.
Jonge Elisabeth 26 April te Rotterdam.
Jonge Jacobus 25 April naar Valencia.
HR. MS. „VAN GALEN".
Het bevel over Hr. Ms. Nautilus is met 4
Mei opgedragen aan kap.-luit. ter zee H. J.
van der Stadt, en dat over Hr. Ms. Vulcanus
met 11 Mei aan den luit. ter zee ie kl. der
marine-reserve J. M. Moerdijk.
OEFENIN GSREIS.
Hr. Ms. pantserschip Jacob van Heems-
kerck zal, onder bevel van den kapitein
ter zee D. Scalongne, begin Mei een oefe-
ningstocht van één maand maken naar
den Atlantischen Oceaan en op 10 Juni
een oefenverband vormen met Hr. Ms.
torpedo-booten Z. 7 en Z. 8, zoomede Hr.
Ms. onderzeebooten 0. 9 en 0. 10. Dit ver
band zal van begin Juli tot begin Augus
tus een oefeningsreis ondernemen naar
de Oostzee rond Kaap Skagen, waarbij
oTm. Kopenhagen zal worden bezocht,
Vervolgens zullen kustoefeningen en
oefeningen in de zeegaten worden gehou
den en ook worden deelgenomen aan de
oefeningen der marine-kustwacht van 8
t/m 18 September. Einde September zal
dit verband enkele dagen te Amsterdam
verblijven.
Het reisplan is als volgt vastgesteld: I Juli
vertrek van Nieuwerliep, 10 Juli aankomst te
Trav-emünde, 16 Juli vertrek van Travemünde,
24 Juli aankomst te Kopenhagen, 30 Juli ver
trek van Kopenhagen, 7 Augustus aankomst
te Nieuwediep.
Daarenboven zullen Hr. Ms. Z 7 en Z 8 zoo
riöbdig Gotenborg en Sassnitz aandoen, uit
sluitend voor brandstofaanvulling.
OEFENINGSREIS HR. MS.
„GELDERLAND".
Hr. Ms. pantserkruiser „Gelderland"
zal, onder bevel van kapitein ter zee M. H.
van Duim, 22 Juni a.s. van Nieuwediep
vertrekken tot het maken van een buiten-
landsche reis van één maand naar de Oost
zee rond Kaap Skagen, waarbij Aarhuus
op Jutland zal worden bezocht.
OEFENINGEN MET ADELBORSTEN.
Hr. Ms. mijnlegger Van Meerlant wordt van
primo Mei tot ultimo Juni te Willemsoord in
dienst gesteld tot het houden van oefeningen-
met adelborsten en tot het maken van een
vaartocht in het Engelsche Kanaal, waarbij
For.land en Rouaan worden bezocht.
Hr. Ms. politiekruiser Vulcanus wordt, onder
bevel van luitenant ter zee ie kl. der marine
reserve J. M. Moerdijk, 11 Mei te Willemsoord
in dienst gesteld tot het uitoefenen van het
toezicht op de visscherij in de Noordzee.
Eerste luitenant der mariners W. A. J. Roe-
lofsen wordt binnenkort van zijn detacheering
bij den dienst in Oost-Indië hier te lande
terugverwacht.
Off. van den M.S.D. 2e kl. A. J. Krom wordt
13 Mei overgeplaatst van de Onderzecdlenst-
kazerne te Willemsoord naar Hr. Ms. Wacht
schip te Vlissingen.
Luit. ter zee 2e kl. H. L. van Boven, dienen
de aan boord van Hr. Ms. Brinio, wordt 25
dezer ter beschikking gesteld, en luit. ter zee
2ë kl. A. A. Fresco met dien datum aan boord
van dien bodem geplaatst.
Bij Kon. besluit van 21 April is, met ingang
van 1 Mei, aan den luitenant-kolonel der ma
riniers H. baron van Hemert tot Dingshof, op
zijn verzoek, eervol ontslag uit den zeedienst
verleend, wegens langdurigen dienst.
Hr. Ms. pantserboot Gruno wordt einde
dezer maand te Willemsoord in dienst gesteld.
Hr. Ms. politievaartuig Nautilus wordt, on
der bevel van kap.-luit. ter zee H. J. van der
Stad, 4 Mei te Willemsoord in dienst gesteld
tot het uitoefenen van toezicht op de zeevis-
scherij.
Luit. ter zee 2e kl. H. L. van Boven, ge
plaatst aan boord van Hr. Ms. pantserboot
Brinio te Vlissingen. is aangewezen voor den
dienst in Oost-Indië en zal 19 Mei met het
m.s.- Chr. Huygens uit Amsterdam derwaarts
vertrekken.
Naar wij vernemen is het plan voor de zo
merreis van Hr. Ms. Gelderland als volgt vast
gesteld:
Vertrek Willemsoord 22 Juni, aankomst
Aarhus 7 Juli, vertrek van Aarhus 13 Jul: en
aankomst Willemsoord 21 Juli a.s.
Een ploeg adelborsten zal zich op het schip
inschepen.
Per s.s. Prins der Nederlanden, 15 April van
Priok:
Luit. ter zee 2e kl. A. H. I. Kramers.
Per s.s. Slamat, 22 April van Priok:
Luit. ter zee le klasse P. A. Willemsen.
Per. s.s. Johan van Oldenbarnevelt, 29 April
van Priok:
Luit. ter zee le klasse J. Schraver. Officier van
adm. le klasse A. Lensvelt.
Per s.s. Dempo, 6 Mei van Priok:
Luit. ter zee le ki. P. J. Hendrikse; id. J Fruin,
id. 2e klasse H. V. Quisepel.
Per s.s. Chr. Huygens, 1 April van Priok:
korp.- der mar. Kooijman.
korp.-ziekenverpl. M. J. Schip.
Per s.s. Dempo, 6 Mei van Priok: sergt.-vlgtm.
A. Admiraal, maj.-monteur A. W. Kroon, maj.-
torpedomaker J. C. Brouwer, korp.-kok P. W.
d'Hulst.
Per. s.s. Johan de Witt, 13 Mei van Priok:
sergt-torpedomaker A. W. H. Bladel.
Per s.s. Sibajak, 20 Mei van Priok: sergt.-macht.
L. A Suurmond, maj.-bottelier A. A. Bruinhout
De matrozen (e klasse A. C. T. van Hoek, A.
Schillemans, W. A. van der Graaf, J. van der
Knoop, W. B. A. Aries, R. Veldman, H. Hooqe-
land, J. J. de Veij en J. C. van Oost
De kwartiermr. I. van Sonsbeek, K. de Wit en
H. L. Koster zijn geslaagd voor sergt.-telegr. en
de sergt.-konstabel A. H. F. Fonteijn voor maj.-
konstabel.
Er zijn vier klassen en wel: Eenheids Fantasie-
1 Mei bootsman H. Riksman van W.schip Wo.
naar Gelderland.
29 April sergt.-macht F. C. Vos van Medusa
naar de Kooij.
7 Mei majoor-torpedist J. van der Dussen van
W.schip W.o. naar Medusa.
1 Mei sergt.-telegr. J. T. Heijerman vafi Heems
kerk naar Mar.-kaz. Amsterdam.
Op 1 Mei id. C. P. van Haasteren van W.
schip W.o. naar id.
18 April per s.s. J. P. Coen uit O.-I. in Ne
derland teruggekeerd:
Sergeant-machinist J. H. Noppenij, korp.-
mach. J. de Vries, matroos 2e kl. M. van
Reems.
Ondervolgende schepelingen zijn den i9en
April per s.s. Baloeran uit O.-I. in Nederland
teruggekeerd:
Majoor-torpedomaker J. Stolk, id. K. van
't Veld, korp. der mars. C. F. Piiemus, id. F.
W. Ossenforth, mar. ie kl. A. M. de Jager,
korp.-stoker H. A. Kirner, stoker-olieman K.
L. Dunharden, oppermonteur F. Maijs, schip-
per P. J. S. Slegtenhorst, serg.-konstabel A
J. G. van den Braak, korp.-konstabel T. de
'Vries, korp.-schrijver T. J. de Roode, korp.-
telegrafist L. de Vos, id. F. W. J. Steenvoort.
Met ontslag uit den Zeedienst:
29 April: stoker-olieman A. J. Saul.
29 Mei: schipper A. J. de Beer.
26 Mei: korp. der mars. C. van der Eist.
6 Juni: maj.-ziekenverpl. C. Janse.
19 Juni: korp.-macht. H. Hermans.
1 Mei: stafmuzikant W. van der Moot.
14 Juni: kwartiermr. W. C. Loeve.
1 Mei: korp.-vilegtuigm. J. van der Vlies.
7 Juni: id. H. A. Hennekam.
7 Mei: matroos ie kl. G. Jansen.
30 Juni: schoenmaker A. Huter.
1 Mei: militair werkman G. de Boer.
OOST-INDIE.
Overgeplaatst: van het station voor onder
zeebooten naar de Marinekazerne Oedjoeng de
luit. ter zee ie kl. J. J. W. Have; van Hr. Ms.
Krakatau naar Hr. Ms. Piet Hein de off, van
gez. 2e kl. H. B. N. van Kreel; van Hr. Ms.
Piet Hein naar Hr. Ms. Krakatau de off. van
gez. 2e kl. W. H. H. Krul; van de Marine
kazerne Oedjoeng naar het station voor onder
zeebooten de luit. ter zee 2e kl. H. Webb; van
de Marine-kazerne Oedjoeng naar de Marine
kazerne Goebeng de luit. ter zee ie kl. jhr. N.
J. C. Versluys; van Hr. Ms. Sumatra naar de
Marine-kazerne Oedjoeng de off. van den
M.S.D. 2e kl, M. Kraal.
Geplaatst: bij de Marine-kazerne Oedjoeng de
luit. ter zee 2e kl. jhr. G. A. Berg; aan boord
Hr. Ms. Sumatra de off. van den M.S.D. 2e
kl. N .A. Gons; aan boord Hr. Ms. Pelikaan
de luit. ter zee 2e kl. J. M. Hillenius, allen
verwacht uit Nederland.
NOORD-SCHARWOUDE, 27 April.
Drielingen 1.70, uien 3.704, grove uien
3.80, peen 2.30, Deensche witte kool 6.80
9.50, gele kool 5.30, alles per 100 kg.
ALKMAAR, 27 April 1931.
Aanvoer en prijzen waren als volgt:
27 vette koeien 250390; 6 vette kalveren 80
120; vette kalveren per kg 1.40; 82 nuchtere
kalv., slacht 820; fok 20——28; 557 vette var
kens per kg 0.350.43; zouters per kg 0.36.
Handel goed.
AMSTERDAM, 27 April 1931.
Op de heden gehouden aardappelmarkt waren
de prijzen onveranderd. Aanvoer 2 ladingen,
zijnde 1785 L.
AMSTERDAM, 27 April 1931.
Op de heden gehouden veemarkt waren aan
voer en prijzen als volgt: 434 vette koeien, le
kw. 0.98—1.06, 2e kw. 0.86—0.96, 3e kw.
f 0.740.84: mindere soorten 0.64—0.72 per
kg slachtgewicht; 90 melk- en kalfkoeien 280
380; 141 vette kalveren, 2e kw. 0.700.80, 3e
kw. 0.600.70 per kg levend gewicht; 130
nuchtere kalveren f 612; 50 schapen 3438;
1016 varkens, vleeschvarkens, wegende 90110
kg, 0.480.49; zware varkens 0.450.47:
vette varkens 0.420.44 per kg slachtgewicht;
169 paarden 120260. Aan het abattoir zijn
heden aangevoerd 9 wagons geslachte runderen
uit Denemarken.
BROEK OP LANGENDIJK, 27 April 1931.
Langendijker groentenveiling. 1250 kg gele kool
8; 2600 kg Deensche witte kool 8.50; 2100 kg
uien f 3.80: grove uien 3.60, alles per 100 kg.
Eierenveiling „Texel".
Texel, 27 April 1931.
Aanvoer 156.557 eieren; prijzen per 100
58—62 K.G. 3.60—4.20; 62—66 K.G.
3.80—4.60; 66—70 K.G. 4.30—5.00.
Extra zware 6.
Kleine eieren 2.50—3.70; eendeieren
3.50.
Oude kippen (zware) 1.90 per stuk;
piepkuikens 1.40 per K.G.
Veemarkt van 27 April.
48 nuchtere kalveren 7-15; 18 schram
men 2340; 8 biggen 1115; 4 korven
kippen.
PURMEREND, 28 Aprü.
Kaas totaal 16 stapels.
7 stapels, boerenkaas per 100 kg. 34; 9
stapels fabriekskaas per 100 kg. 31; 2048
kg. boter per kg. 1.251.40.
Koeien totaal 928 stuks.
260 vette koeien per kg. 0.901.20,
handel matig; 442 gelde koeien per stuk
160270, handel matig; 190 melkkoeien
per stuk 260370, handel stug; 36 stie
ren per kg. 0.750.85, handel matig; 9
paarden per stuk 80200; 25 vette kal
veren per kg. 1.101.30, handel stug;
616 nuchtere kalveren v. d. slacht per stuk
1030, handel matig; 200 nuchtere kal
veren v. d. fok per stuk 2032, handel
matig; 335 vette varkens v. d. zouterij per
kg. 0.35—0.37, handel vlug; 241 vette
varkens v. d. slacht per kg. 0.360.42,
handel vlug; 95 magere varkens per stuk
114125, handel stug; 202 biggen per
stuk 612, handel matig; 380 schapen
per stuk 2728, handel matig.
Eierenveiling.
Kipeieren per 100 stuks 3.504; eend
ieren per 100 stuks 3.30; piepkuikens per
stuk 1.501.65.
van 25 tot en met 27 April 1931.
BEVALLENA. KiekebosVlaming,d.
J. GrootvanRossum, d. J. Eiselinvan
Dierendonck,z. G. HagedoornvanDijk,d.
J. Komende Boer, z, D. K. Orlemans—
ÏJspeerd, z. A. SnijderBodewijk, z.
E. J. Bjjlsma—-Verfaille, d.
OVERLEDEN W. Verhagen, 81 jaar.
Naar waarnemingen verricht in den
morg envan 28 April.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteriologische Instituut te de Bui.
Hoogste stand 769.8 te Biaritz.
Laagste stand 751.8 te Hamburg.
Verwachting:
Matige tot krachtige, later afnemende
N.W. tot W. wind, zwaar bewolkt met tij
delijke opklaringen, aanvankelijk nog
regen- of hagelbuitjes, later iets zachter.
25 April.
Aangebracht door korders:
618 tongen p. st. 0.330.40
290 kleine tongen 0.080.10
2 tarbotten 5.007.00
90 kisten schol p. kist 2.006.50
Door haringvisschers:
885 tal haring p. tal f 0.401.85
Door garnalenvisschers:
753 kg. gek. garnalen p. kg. 0.320.37
27 April.
Aangebracht door haring- en geepvis-
schcrs
1507 tal haring p. tal 0.82— 1.65
6 tal geep 28.5031.50
7809 kg. ansjovis p. kg. 0.160.17
Door garnalenvisschers:
2107 kg. gek. garnalen p. kg. 0.33—0.44
27 April.
Vertrokken naar IJmuiden het Hospitaal-kerkschip
„de Hoop".
VLIEGERS UIT VROEGER TIJD.
De man met de vleugels.
Wij hebben voor de vliegkunst niet
meer zóó groote bewondering en verba
zing als de lieden die een kwart eeuw ge
leden de evoluties in de lucht gadesloegen.
Verbeteringen van hoogte-records, van
lange afstanden nemen wij aan voor ken
nisgeving. Het feit dat we in vijf kwartier
van Rotterdam uit Londen kunnen berei
ken, verbaast ons een oogenblik, maar de
vliegerij zelf beschouwen wij als iets heel
gewoons. We zijn er zoo aan gewend ge
raakt, dat wij niet eens meer opkijken
als er een machine boven de stad ronkt..
Het is sinds eeuwen het grootste ver
langen van den mensch geweest om te
kunnen vliegen, vrij als een vogel.
Uit oude sagen kennen wij den vlieger
Ikaros, die hoog uit de lucht neerviel op
de aarde en daar het leven liet. Het ver
haal was symbolisch bedoeld: als straf
voor Ikaros' overmoed, om de moeder
aarde te willen verlaten, deed de zon de
was, waarmee de vleugels aan Ikaros'
schouders waren bevestigd, smelten in
haar stralen, zoodat de dood volgde als
straf op de zonde.
Het is maar zelden voorgekomen, dat
iemand den moed had om plannen te ont
werpen voor een vlucht in de lucht. On
telbare lieden hebben ongetwijfeld gehun
kerd naar de mogelijkheid om door het
luchtruim te zweven. Een enkeling slechts
had den moed om te trachten, dien te
mooien droom te verwezenlijken. Yan die
enkelingen zijn de proeven van Leonardo
da Vinei, het meest beroemd geworden.
De geniale Italiaan mocht echter niet
slagen; hij zag in, maar hij begreep
tevens dat met de technische hulpmidde
len waarover hij beschikte, niets te berei
ken viel. Ongetwijfeld heeft Da Vinei het
gevoel gehad dat hij enkele eeuwen te
vroeg was geboren
Minder bekend dan de tragische mis
lukking van Da Vinci's arbeid op dit ge
bied, is de geschiedenis van een andér
ondernemend man, die, reeds eeuwen
vroeger zijn leven waagde enverloor
bij een poging om te vliegen.
Toen Sultan Kilidsji Arslan II den
Griekschen keizer Manuel Komnenos in
Byzantië bezocht in het jaar 1161, liet een
heldhaftige Saraeeen bekend maken, dat
hij wilde laten zien, hoe de mensch kon
vliegen. De naam van den vlieger is ver
loren gegaan, maar de historische Nike-
tas Akominates, die de demonstratie mee
maakte heeft de gebeurtenis trouw weer
gegeven, zoodat ieder weet, hoe de Sara
eeen zijn einde vond.
De durf-al was op den toren van het
Hippodrome geklommen en verklaarde
zich bereid over de renbaan te vliegen.
De „machine" bestond uit een lang, wijd
kleed, dat over gebogen wilgentakkea
was gespannen. De Saraeeen geloofde
stellig dat dit wijde kleedingstuk denzelf
den dienst zou doen als de zeilen van een
schip en wachtte op gunstige wind.
Aller oogen waren op den man gericht
en telkens en telkens klonken er stemmen
die riepen:
„Vlieg nu! Vlieg! Hoelang moeten wij
hier nog blijven staan?"
De Grieksche keizer keurde den over
moed van den Saraeeen af en zond een van
zijn dienaren naar boven, om den man
van zijn dolzinnige onderneming af te
brengen. De sultan zweefde tusschen
vrees en hoop. Hij maakte zich bezorgd
over den afloop, maar aan den anderen
kant ontveinsde hij niet, dat, als de Sara
eeen mocht slagen, de triomf voor zijn
land uitbundig zou zijnl
De vlieger onderzocht nog steeds of de
wind hem gunstig was. Hü hief zijn ar
men op, zooals een vogel, die klapwiekt
voor hij gaat vliegen. Eensklaps scheen
de man een goede ingeving te hebben.
Een windvlaag bracht hem er toe om de
armen uit te spreiden.... hij nam een
sprongEen oogenblik zweefde hij
werkelijk in de lucht. Maar een paar se
conden later viel hij met een smak op
den bodem. Spoedig daarna blies hij den
laatsten adem uit. Armen en beenen en
alle overige ledematen waren bij den val
gebroken
Dat gebeurde in de twaalfde eeuw. Zou
den „lucky Lindbergh" en consorten
weten hoe de vliegsport in den ouden tijd
werd beoefend? En zouden zij, aan het
stuur van hun toestel gezeten, niet mee
warig glimlachen, als zij de geschiedenis
van die gebrekkige vliegkunsten uit vroe
ger dagen hoorden?
B.