HET BINWENHOFj OP EN OM 1 De „staart" der nieuwe Drankwet. - Mi nister Verschuur de standvastige. - In den Senaat. velen zijn die er niet aan willen. Die dan zullen redeneeren: gaan we die snelheid nu verhoogen, dan wordt er over enkele jaren natuurlijk weer op nieuw van een dringende noodzake lijkheid gesproken en staan we weer voor nog een verhooging. Waar blij ven we op die manier?Nu schijnt echter door middel van uitgebreide tel lingen en proefnemingen in enkele Amerikaansche steden onlangs te zijn uitgemaakt, dat zoo goed als er een te geringe snelheid kan zijn die het door een drukke stads-straat als maximum te „verwerken", aantal auto's „drukt", er, aan den anderen kant. ook een te groote snelheid mogelijk is die het zelfde averechtsche gevolg heeft. Er schijnt inderdaad een soort ideaal ge middelde snelheid in dezen te bestaan waarbij dit laatstbedoelde maximum aantal bereikt kan worden. We zijn hier, een ieder voelt en ziet het wel ook zonder die jongste proefnemingen en berekeningen, nog een heel eind onder dat gemiddelde, dat tegen de 40 K.M. per uur schijnt aan te liggen. Maar die experimenteele gegevens hebben in alle geval dit nut, dat zij, komt die verhoogde maximum-snel heid voor onze binnenstad ter sprake (en dat kan niet lang meer uitblijven), het „waar blijven we dan" argu ment der tegenstanders teniet doen. Dat het overschrijden van de grens naar boven toe even zoo nadeelig is als een steeds maar vasthouden aan een punt daaronder (het stadium waarin wij thans nog verkeeren) moge dan voor de angstigen een geruststelling zijn Ook in het vertoonen van de versnel de film door middel van de cijfers op den Amsterdamschen taxi-meter komt misschien binnenkort eenige kente ring. Het voortdurend stijgend aantal z.g. „gele. rijders" dat zijn dan de vrij buitende huur-auto's die geen vaste standplaatsen hebben, niet door de verkeerspolitie wat uitrusting, netheid, enz., betreft gecontroleerd worden en, ten teeken van hun vrijbuiterdom, in- plaats van de officieele wit-zwarte blok- rand, een libertijnsche gele band moe ten voeren, heeft onlangs de offi- cieel-beschermde werkgevers in het taxi-bedrijf tehoop doen loopen. Begrij pelijk! nu het publiek langzamer hand meer en meer tot de overtuiging komt, dat men met zulk een gele rijder, die in vele gevallen wel de helft goedkooper is! even goed en even snel thuis komt als in de plechtstatig officieele taxi's. De wagen moge er dan van buiten dikwijls niet zoo oud-Hol- landsch degelijk schoon uitzien, de kussens van binnen niet zoo zorgvul dig afgeborsteld zijn, de motor niet zoo geruischloos loopen, maar wat doet dat er toe voor den modernen mensch als hij in de stad even ergens gauw heen moet wippen?In de ge vallen dat „het", 't uiterlijk er iets meer toe doet, bij trouwpartijen, be grafenissen, plechtstatig visite-rijden, b.v., voorzien overigens niet de taxi's, maar speciale andere huurwagens. De officieele werkgevers, bovenge noemd, benevens hun werknemers zijn thans gezamenlijk met het gemeente bestuur in onderhandeling getreden over de middelen die kunnen leiden tot een verlaging der tarieven waaronder dan in de eerste plaats moet genoemd worden een vergemakkelijking van de op het oogenblik zeer zeker veel te hooge en theoretisch (als voor tentoon stellingen en niet voor practische ge bruiksdoeleinden) eischen in dezen door de politie gesteld. Zeker is dat we hier, ook voor de groote massa, nog lang niet het gemak en het nut uit de taxi halen die er, gezien de praktijk el ders, uit gehaald kan worden. Ook elke deugd heeft, evenals de snelheid, een grens waaronder het toeven even verkeerd is als er boven. Inzake dege lijkheid, netheid en deftigheid, zijn we er met onze taxi's (zooals in wel meer vaderlandsche zaken) ver boven Een tunnel van ée baan; ander op komst. Wat de degelijkheid alleen betreft zijn we overigens, laat ons ook de lichtzijde niet vergeten, dikwijls juist op de grens en bev; n we ons veelal in het juiste midden. Dit is dan, naar het schijnt, het geval bij de kwes tie: „verbinding der IJ-oevers". Waren we in dezen iets minder degelijk in het beraden en bestudeeren geweest, waren we iets meer met den Franschen slag en wat ongeduldiger opgetreden, we zaten nu waarschijnlijk al met een of anderen tunnel onder het IJ die ons handen vol geld had gekost en waarvan men na afbouw zou moeten hebben getuigen, gezien de ontwik keling van onze havens naar den Wes telijken kant, gezien ook de dem ping der Zuiderzee, die een vaste ver binding over Schellingwoude met Oos telijk Noord-Holland mogelijk maakt, dat zij eigenlijk... ergens anders had moeten komen en men het ook eigen lijk op het IJ zelf met de groote, mo derne ponten had kunnen stellen. Nu we echter de zaak zoo lang en zoo de gelijk onder de oogen hebben gezien, 0.a. met behulp van een speciale tun nel-commissie, hebben de omstandig heden zich, in den loop van dien lan gen tijd degelijk beraad, zoodanig ge wijzigd en opnieuw gevoegd, dat wat inzake een tunnelplan geboden is thans welhaast „vanzelf" in het oog springt. En dit is dan: een tunnel-vc» binding onder het Noordzeekanaal in de buurt van de Hembrug. Het is toch wel zeker dat de haven West in de komende jaren steeds meer het middelpunt zal worden van onze zee-scheepvaart; dat daarheen ook langzamerhand de aan legplaatsen en etablissementen van onze groote vaste lijnen zullen ver plaatst worden, zoodat de vaart van zee-schepen over het IJ achter het Centraal-Station, meer en meer over- bodig zal worden en zij ook, op deze I wijze, vanzelf en zonder toedoen van een tunnel daar ter plaatse, verlost zullen worden van een overlast hun thans door de ponten aangedaan Het. is tevens zeker, dat met de toe neming van het spoorweg-, zoowel als van het scheepvaartverkeer, geen en kele regeling voor het openen en slui ten van de brug toelaat die op den duur het verkeer zoowel te water als te land onoverkomelijke hinderpalen zal bieden. Het is dan ook begrijpelijk dat onlangs zoowel genoemde commis sie als onze Kamer van Koophandel op de wenschelijkheid van een derge lijke Hembrug-tunnel hebben gewezen De Kamer gaat daarbij voornamelijk uit j van den onmogelijken toestand die be doelde brug weldra zal opleveren, ter wijl de Commissie, gezien haar op dracht, in eerste instantie uitgaat van de onwenschelijkheid van een IJ-tun- nel. Technisch, zegt zij, is zulk een tun nel zeer goed te maken, maar of hij ook behoorlijk bruikbaar is, is een andere vraag, vooral wegens den toegang aan de stadszijde. Een argument voor de Hembrug-tunnel is, naast dat van het gemak voor spoor- en scheepvaart verkeer, ook, dat het autoverkeer 1. naar het gedeelte van Noord-Holland boven het IJ in de toekomst over de nieuwe wegen buiten de stad om naar de Hembrug kan worden geleid tot aan de gewenschte tunnel. Het In te halen nieuws. Ga ik tenslotte nog even na wat ik als kroniekschrijver, na een korte uit- stedigheid nog aan verder nieuws heb „in te halen", dan rest mij niet zoo heel \eel. Nieuws kan men het moeilijk noemen, want we wisten het reeds dat wat er nu ook nog in den Raad teberde komt meer en meer in steeds heviger mate wordt uitgebuit als politieke verkiezingspropaganda, propaganda die zich ook al weer, met hernieuwde felheid, nu de letters van voor de statenverkiezingen nog maar nauwelijks aan het verbleeken zÜn> op onze straatsteenen en op de aanplakborden en schuttingen begint te vertoonen... Zelfs het, aanvanke lijk meest onschuldig uitziende orde- debatje kan, in deze tijden, naar dezer dagen bleek, aanleiding zijn tot het opsteken van een formeele poli tieke storm waarbij de heeren elkaar in de uifrgezochtste termen te lijf gaan. Overigens zou men wenschen dat dit uitzoeken, als het woord gevecht dan toch moet plaats hebben, in wat meer dichterlijken, fantasie-rijken zin geschiedde! Origineeler vondsten dan „lafaard", ,,'t is nietes, jullie zijn juist laf", en dergelijken, men schijnt er zich, in de hoofdstad niet toe te kunnen opwerken. In dit opzicht zou men gerust bij het kleine Muiden in de leer kunnen gaan, waar men dan tenminste nog in den Raad dichterlijke en origineele dingen kan hooren als: „Je bent een inktvlek op een minne brief We zijn hiermede dan weer „bij". En zitten goed en wel in het Amsterdam- sche zomerseizoen, dat, met een uit- zonderlijk-schoone Pinksteren die dui zenden naar Zandvoort en het Gooi bracht, met een, voor de Amster- damsche studenten zeer gelukkige Varsity-roei-overwinning op 't Noord- zee-kanaal, met onweersbuien en open ramen, bevolkte caféterrassen enden eersten wielerwedstrijd in het Stadion, deugdelijk en voorgoed heeft ingezet. WEEK- KRONIEK Den Haag, 28 Mei. Over de behandeling van het Drank- ontwerp in de Tweede Kamer heb ik eigenlijk nog maar heel weinig aan te stippen, te memoreeren na de spannende zitting van 20 Mei j.1., waarin Minister Verschuur's krach tige houding tegenover mr. Korten- horst's poging om toch nog de bepa ling betreffende de maximum-verlo ven uit te schakelen, mislukt was. De Minister van Arbeid, Handel en Nijverheid hield, weet men voet bij stuk. En overwon. In de vergadering van 21 Mei be toonde mr. Verschuur zelfs verrassen- de-ruime mate van zin tot toenadering en samenwerking met de Kamer. Voor de bijzonderheden verwijs ik natuurlijk ook nu naar uwe verslagen. Er waren stip ik slechts aan amendementen van den liberaal mr. Boon. Een ervan bepaalde dat de Kroon, op voorstel van den Gemeenteraad slechts om de vijf jaar (zooals ook voor de vergunningen geldt), het maximum-getal verloven nader zaï I kunnen regelen. Een tweede wilde 't mogelijk maken, dat aan vereenigin- gen tot bestrijding van drankmisbruik (zooals de Volksbond) extra-verlo ven zullen kunnen worden verleend, niet meetellend bij de bepaling van het maximum. Het derde amendement- Boon wilde het getal op 1 Mei 1927 be staan hebbende verloven niet beschou wen als het geldende maximum, in dien het aantal bestaande verloven ge ringer is dan het wettelijk maximum. Nog was er men lette wel een amendement van den Katholieken af gevaardigde Max van Poll, bevat tend de bevoegdheid van de Kroon en van den Raad tot vermindering van het getal verloven wat in te perken, teneinde het getal verloven niet noo- deloos te drukken. Het amendement- Poll wilde bepalen, dat het maximum der verloven credurende de eerste tien jaren na 1 Mei 1931 niet mag worden verlaagd, waar het getal bestaande verloven kleiner is dan het wettelijk maximum. En: met niet meer dan 10 pet. mag worden verminderd, waar het bestaande getal gelijk is aan het wet telijk maximum. Dit amendement-Van Poll vond de instemming, zelfs den steun van Mi nister Verschuur. Waarna de Kamer het aanvaardde met 4821. Wat wel een zeer gewichtige beslis sing mag worden genoemd. In de zit ting van Vrijdag 22 Mei heeft de Kamer het Drank-ontwerp afgedaan. De eindstemming heeft plaats op nader te bepalen dag. De uitslag is niet twijfelachtig. Ons Lagerhuis heeft nog een simpel weekje Pinkster-recès genomen. Komt den 2en Juni weer bijeen. Heeft nog een schatrijke agenda af te werken. In den laten namiddag van Vrijdag 22 dezer heeft het Lagerhuis nog aan gevat het initiatief-ontwerp van den „politieken zwerver", eenmaal uitver korene van Stad en Land in Gooi en Eemland, genaamd Flor is Vos, om het registratie-recht uit te schakelen voor den pachter van landelijk goed, die na minstens een jaar geresi deerd hebbend, dat landgoed wil aankoopen» De heer Floris Vos trok zijn initia tief-ontwerp in. Wijzigde, metamorfo seerde dat in een motie, die op 3 Juni a.s. in stemming zal komen. We zijn, wat de Tweede Kamer betreft, nog lang niet aan het eind, vóór het groote zomerrecès van 1931. Op de agenda zijn nog o.m. geplaatst: de wijziging van de stuwadoors-wet, die op de strandvonderij; de interpel- latiën van de beide communisten; respectievelijk over herrie bij de werkverschaffingen, alsmede inzake het weren van „De Tribune" uit de Openbare Leeszalen. De wet tot rege ling van de ziekenfondsen moet na tuurlijk blijven „zwemmen". Anders ware zij den 22en j.1. wel op de lijst geplaatst. Het parlementaire lijstje reikt nu toch ook wel tot min stens eind-Juni. Zoo niet een tikje later Ik gevoel van mijn absoluut-on- zjjdig en -o partijdig standpunt, be hoefte, den Minister van Arbeid, H en N. eerbiedige hulde te brengen voor de schitterende wijze, waarop Exc. mr. Verschuur zijn Drank-ontwerp in de Tweede Kamer heeft verdedigd. Ik meen mij hier te mogen aanslui ten bij de huldigende woorden, o.a. door den vrijz.-dem. mr. Oud dezen katholieken bewindsman gebracht. Ons Lagerhuis zag kans, een klein Pinkster-recèsje te nemen. Tot Dinsdag 2 Juni. Als wanneer het ontwerp-mr. v. d. Bergh c.s. tegen den woeker allereerst op het parlementaire tapijt komt. Intusschen kwam de Senaat biji-en. Nam in den middag van Woensdag 27 dezer zonder neuzen-telling aan: het ontwerp inzake steunverleening aan de Suikerbietencultuur. Welke wetsvoor- dracht slechts een heel kort speechje ontlokte aan den liberalen senator v. d. Bergh, waarvan de voornaamste bepaling was: het aandringen op een nieuwe Suiker-conventie. T.a. waarvan (volgens minister Ruys de Beeren- brouck's verklaring) de Regeering zich voorshands nog op-de-vlakte wil houden. Het ontwerp kwam er zonder neuzen-telling. Waarna, terwijl de zaal vrijwel verlaten was de Indische Begroo ting voor 1931 werd aangevat. De anti-rev. senator mr. Briët viel de Regeering met heftigheid aan van wege het niet benoemen van dr. Colijn tot Gouverneur-Generaal. Vroeg zeer- categorisch: waarom dr. Colijn aan de Kroon niet tot Landvoogd te Buiten zorg is voorgedragen? Bedreigde het Rechtsche extra-parlementaire Ministe rie zelfs met de ongenade van de anti- rev. partij, dewelke (zei mr. Briët), „toch al een klein beetje sympathie voor dit Ministerie gevoelt!" Men ziet, 't begint te spannen. Mr. Mendels, de soc.-dem. senator, heeft Woensdagmiddag een zeer lange rede gehouden. Waarin hij o.m. op striemende wijze hekelde de wijze, waarop de Regee ring de tekorten op de Indische Be grooting wil dekken. Er op wees, dat het korten op de salarissen van de In dische landsdienaren slechts verbitte ring kan wekken, daar deze maatregel op z.i. grievende wijze onbillijk is tegenover andere categorieën van zoo vele anderen. Mr. Mendels geeselde op striemende wijze o.a. de wijze, waarop Sokarno en andere Indische intellectueelen zijn berecht. Hij noemde deze rechtspraak „eene van de slechtste soort". Men had hem, mr. Mendels, indertijd uitgenoo- digd, de verdediging van deze Indische nationalisten op zich te nemen. Mr. Mendels had dat geweigerd, maar nu voelde hij zich gedrongen te verkla ren, dat hij, gezien de wijze, waarop de procedure is gevoerd, zich niet had kunnen beheerschen, als advo caat der beklaagden, zijn toga af te werpen, van de verdere verdediging af te zienOver jhr. mr. De Jonge, de nieuwe Landvoogd, zei de heer mr. Mendels, dat hij hem „een charmanten man, een echte Hagenaar" vindt. Maar ook: dat de senator nooit in hem ontdekt had: buitengewone eigenschappen als „Regeerings-figuur" Zonder eenig odium op den heer De Jonge te willen werpen, in welk op zicht ook, noemde de senator toch deze benoeming van iemand, aan de I „Koninklijke" tot nog zeer kort ge- I leden verknocht tot Gouverneur-Gene raal iets van „corruptieve praktijk". En i hij besloot dan zooals reeds aange stipt, met de peroratie van: „De Wereld-geschiedenis is het wereld-ge richt!"... Mr. ANTOVTO. Eigenaar van het circus: „Nou, ik hoop maar, dat we vanmorgen wat geld beuren, anders kan ik de dieren niet voederen vóór de voorstelling." Temmer (met overtuiging): «Dat hoep ik ook, patroon!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 13