GEMENGD NIEUWS.
De Oost-Chineesche spoorweg.
De aardbeving van 7 Juni.
OOST-1NDIE.
LUCHTVAART
De postvluchten naar en van Indië.
Smokkelauto veroorzaakt een
ongeluk.
Ingezonden.
Naar de Ford-Fabrieken te Keulen.
-ü#
Ïanciën spoedig te herstellen en de noo-
ige maatregelen voor de Creditanstalt te
kütinen nemen .Een andere voorwaarde
fa, dat bepaalde personen bereid zijn aan
fle regeering deel te nemen.
~)e hondskanselier zal morgen met de
ende autoriteiten besprekingen hou-
wqjtrna hij zijn antwoord aan den
rëfèident zal meedeelen.
V;
i Overeenkomst tusschen Moskou
en Nanking.
"Uit Nanking wordt gemeld, dat de
wjettegeering te Moskou en de natio-
lè Chineesche regeering te Nanking
t overeenstemming zijn gekomen om-
ent het beheer van den Oost-Chiuee-
qChen spoorweg, die twee jaar geleden
aanleiding is geweest tot zulke ernstige
incidenten tusschen Söwjet-Rusland en
China.
De Sowjetregeering zal de helft van
Jiaar aandeelen (of haar helft van de
aandeelen? Red.) in den Chineeschen
Oosterspoorweg ten bedrage van vierhon-
derdmillioen gouden roebel aan de regee-
jing te Nanking afstaan. De koopsom zal
niet in contanten worden uitbetaald, doch
worden verrekend door het terugbetalen
van invoerrechten op Russische waren.
Door deze regeling zal Sowjet-Rusland
langen tijd al haar producten vrij van
^echten of tarieven in China kunnen in
voeren.
HET CONFLICT TUSSCHEN KERK
EN STAAT IN ITALIË.
Heropening van katholieke clubs.
De katholieke clubs, die op last van
Mussolini bij het begin van het conflict
iusschen hem en het Vaticaan gesloten
moesten worden, worden langzamerhand
weer opengesteld, zij het niet altijd in
denzelfden vorm als tevoren. Het open
stellen der clubs zou door Mussolini zijn
toegestaan, nadat koning Victor Emanuel
een onderhoud met hem had gehad, op
deze zaak betrekking hebbend.
V
zwaar gewond; hij is naar het r.-k. zieken
huis aan het Westeinde vervoerd. Bij aan
komst aldaar bleek zijn toestand hoogst
ernstig. Vermoedelijk heeft hij een her
senschudding gekregen.
Naar wij nader vernemen, is majoor
Goldman gisterenmiddag aan zijn ver
wondingen overleden.
Over het geheele land gevoeld.
De aardbeving, die in den nacht van
6 op 7 Juni heeft plaats gehad, en waar
van het begin te De Bilt te 1.46 uur is
opgeteekend, is blijkens de bii het Ko-Komen-
ninklijk Nederlandsch Meteorologisch In
stituut te De Bilt binnengekomen berich
ten over het geheele land gevoeld.
Dank zij de buitengewoon groote mede
werking der berichtgevers, waarvoor de
directie van het Instituut langs dezen
weg haren dank en groote waardeering
uitspreekt, zijn niet minder dan 950 be
richten binnengekomen.
De bewerking dezer gegevens zal nog
eenigen tijd vorderen. Als voorloopig
resultaat geven wij hier een overzicht van
het aantal berichten uit eenige steden af
komstig, waaruit blijkt, dat over het al
gemeen liet aantal van de klist naar het
binnenland afnam, al is die vermindering
met overal even duidelijk.
Ingekomen zijn uit: Den Helder 19,
Haarlem 71; Amsterdam 95, Leiden 19,
Den Haag 97, Rotterdam 36, Middelburg
5, Bergen op Zoom 9, Utrecht 87, Breda
11, Den Bosch 4, Groningen 20, Assen 3,
Zwolle 7, Zutphen 5, Arnhem 17, Nijme
gen 18, Almelo 2, Hengelo 17, Maas
tricht 4.
gewone auto bleek niet bruikbaar. Ten
slotte is een bestelauto verbouwd om het
geweldige lichaam van R. te kunnen be
vatten.
AARDBEVING IN AFGHANISTAN.
Door een aardbeving ongeveer 60 mijl
ten Noorden van Kaboel zijn gisteroch
tend 15 mensclien gedood en. ongeveer
50 huizen ingestort.
DE SCHEEPSRAMP BIJ ST. NAZAIRE.
Volgens de laatste inlichtingen zjjn bij
gen, we gaan even op een voormiddagje
an, eQ Helder naar Keulen. Allereerst
eid ons oog geboeid door den prachtigen
Hom, waarvan het inwendige met z'n 56
pilaren een overweldigenden indruk
maakt.
Na Keulen verder bezichtigd te hebben
trokken we om 17 uur op naar het doel
van den tocht, naar Ford om Rhein, 15
K.M. buiten Keulen. Toen we daar aan-
kwamen, stond er reeds een groote file
autos. Ik toog direct op onderzoek, pre
cies 18 uur zou de controle beginnen voor
de fabriek. Tusschentijds werden we be
zig gehouden door
de scheepsramp voor de kust bii St Na- g ,gu,. poor groote radio-loud-
zai're 511 menschen om het leven ge-1 spea^e.rs' !ie boven de fabriek waren op-
DE VERHOOGDE WERKING VAN
DEN MERAPI IN MIDDEN-JA VA.
De Vulcanologische Dienst meldt, dat
fle lavastroom van den Merapi zich gedu
rig uitbreidt, waardoor gevaar voor de
Omgeving blijft bestaan.
KAMPONGCOMPLEX TE
BATAVIA VERBRAND.
Een hevige brand in het kampongcom
plex tusschen Noordwijk en Batoetoelis
heeft tientallen huizen vernield. Niets is
verzekerd.
Het retourvliegtuig te Jodpoer.
Het 18de retourvliegtuig is Dinsdag om
Ïu. 50 uit Allahabad vertrokken en om
1 u. 30 te Jodpoer geland, vanwaar het
pm 13 u. 45 naar Karachi is vertrokken
.én om 18 u. 35 is gearriveerd.
i Te Djask.
Het 18de postvliegtuig op de terugreis
fa gisteren om 6 u. 15 uit Karatsji ver
trokken en na een tusschenlanding te
.Gwadar om 13 u. 30 te Djask aangekomen.
Het 20ste vliegtuig te Calcutta.
Het 20ste postvliegtuig is Dinsdag om
Ïu. 35 uit Allahabad vertrokken en om
2 u. 18 te Calcutta geland.
Te Akyab.
Het 20e postvliegtuig is gisteren uit
Calcutta vertrokken en te Akyab aange
komen.
Binnenland.
Brutaal optreden van smok
kelaars op den rijksweg Straelen-
Lobberich.
Bij de Duitsche grensbeambten is een
•yliegmotorauto bekend, die steeds smok
kelwaar vervoert. Dinsdagmiddag is op
den rijksweg Straelen—Lobberich een
ernstig ongeluk door dezen auto veroor
zaakt, wat een bewijs geeft van de zeld
zame brutaliteit van de smokkelaars. Op
den namiddag reed op dien rijksweg de
grenscommissaris van Straelen met zijn
adjudant te paard voor een inspectie, toen
bovengenoemde auto in groote vaart na-
derd. Op een teeken oan te stoppen, reed:
do auto met verdubbelde snelheid door en
aangezien de beide ambtenaren met hun
paard niet zoo spoedig konden uitwijken,
Warden zij aangereden en beiden met de
paarden van den weg gemaaid. De dieren
waren büna dadelijk dood. Beide inspec
teurs werden ver van hun paard langs
Aon weg geslingerd en kregen ernstige
verwondingen. De auto was in een oogen
blik uit het gezicht.
MAJOOR GOLDMAN VAN
ZIJN PAARD GESLINGERD.
Op den W aalsdorperweg te 's-Graven-
bage heeft gisterenmorgen een ernstig
Angoluk plaats gehad. De commandant
fan het landstormverband, maioor der
jagers, jhr. E. L. H. Goldman, reed daar
te paard in de richting van het kamp,
toen bet paard schrok van de hoornen van
Acn overweg, die plotseling werden neer
gelaten. Het paard sloeg op hol en liep
tegOI) de spooiboomen aan, waardoor zijn
berijder er af geslingerd werd.
Door den val werd «ïajoor Goldman
EEN EIGENAARDIG ONGELUK.
Dezer dagen reed in de Thomas a Kem-
pislaan te Arnhem een auto over een
losliggenden steen. De steen werd tegen
de voorruit van een passeerenden auto
geslingerd. De voorruit werd verbrijzeld
en de bestuurder, de 60-jarige B. de R.
uit Velp, werd door glasscherven ernstig
aan het hoofd gewond. Gisteren is hij ten
gevolge van infectie aan de verwonding
overleden.
BIJ HET BADEN VERDRONKEN.
Gistermiddag is bij het baden in het
kanaal hij Terneuzen de 21-jarige trein
conducteur T. Schenk, afkomstig uit Sluis
kil, verdronken. Zijn lijk is opgehaald.
Buitenland.
GHINA'S BANDIETEN
GEMODERNISEERD.
Sinds acht maanden wordt door bandie
ten in Noord-Hoepei een Luthersch pre
dikant gevangen gehouden. Aan den lei
der der Luthersche zending in Peking
gewerd dezer dagen een schrijven, waarin
zij, behalve de reeds eerder gevraagde
gramophoonplaten, tennisrackets, pols
horloges, vulpenhouders en voetballen,
thans ook nog piano's, orgels en een druk
pers als losgeld eischen. De Luthersche
zending is niet geneigd deze artikelen te
sturen, hetgeen, naar het schijnt, den ban
dieten niet onwelkom is; de predikant
geeft hun n.1. sinds eenigen tijd Engelsche
les, zoodat bij hem slechts noode zouden
zien vertrekken.
BIJNA TWINTIGDUIZEND
ONBETAALDE AMBTENAREN
IN CHICAGO.
Verpleegsters zonder salaris.
De sta4 Chicago staat er financieel
slecht voor. Reeds geruimen tijd was zij
niet in staat haar ambtenaren op tijd en
het volle salaris te betalen. Het aantal on
betaalde ambtenaren is een dezer dagen
tot 19.500 gestegen, doordat ook de ver
pleegsters in de openbare ziekenhuizen
geen salaris ontvangen hebben. Het sala
ristekort bedraagt thans in totaal 5.195.000
dollar, waar nog bij komt een bedrag van
drie millioen, dat de stad schuldig is aan
diverse banken voor credieten, welke zij
reeds vroeger had gekregen, ten einde de
loonen en salarissen te betalen.
DOOR HAAR JAPON GERED.
Werkte als een parachute.
Een bewoonster van Bristol had bij
Weymouth het ongeluk van een hoogte
van 60 m. van de rotsen in zee te vallen,
van waaruit zy door visschers gered werd.
Tot haar geluk werkte haar japon als een
parachute, zoodat zij er met een gebroken
enkel en hoofdwonden afkwam.
Het gezonken schip.
Naar tot nu toe is komen vast te staan,
peyindthet wrak van de Zondag vergane
„at. I hilibertzich niet, zooals oorspron
kelijk werd gedacht, op een rif, doch ligt
liet ongeveer 80 M. onder den zeespiegel.
Onder deze omstandigheden zal het zeer
zeker de, vraag zijn, of het wrak zal kun
nen worden gelicht. De pogingen hiertoe
zullen op zijn vroegst Donderdag kunnen
aanvangen. De commandant van de mari
ne te Brest zal de leiding van het ber
gingswerk op zich nemen. Officieel wordt
medegedeeld, dat 37 deelnemers aan het
uitstapje naar het eiland niet om het
leven zijn gekomen. Hiervan waren
op het eiland achtergebleven.
BIJ DE ROOVERS IN CHINA.
29
Het leven van Italiaansche mis
sionarissen ln gevaar.
De roovers, die de Italiaansche missio
narissen gevangen houden, hebben een
ultimatum gesteld, waarin zij dreigden
hun gevangenen ter dood te brengen ais
hun niet binnen tien dagen het losgeld
overhandigd is. Een Chineesche priester,
dien de roovers in vrijheid gesteld had
den om het ultimatum over te brengen,
heeft verklaard, dat dit geen ijdele be
dreiging is. Een aanbod van de missie
van 300 dollars om verlenging van den
termijn te verkrijgen, is afgewezen. De
betrokken missionarissen zijn bisschop
Ricci en vier paters, die als gevangenen
weggevoerd zijn na den inval in de missie
bij Laohokou.
TWEE GIFTMENGSTERS
TERECHTGESTELD.
Gisterenmorgen om 6 uur zijn te Szal-
tok in Hongarije twee vrouwen terecht
gesteld door ophanging, wegens het om
het leven brengen van verscheiden men-
scheni door vergift.
EEN AUTO DOOR
EEN WOLF BESPRONGEN.
Naar uit Boekarest aan de Uj Nem-
zedék bericht wordt, had een Roeméen-
sche prefect dezer dagen een onaange
naam avontuur bij gelegenheid van eene
dienstreis. De auto werd n.1. onderweg
onverwachts door een troep wolven aan
gevallen, die, hoezeer de chauffeur ook
de snelheid vergrootte, niet wilden ach
terblijven. Een wolf sprong op den koeler
en slechts door een plotselingen draai
van den wagen was het mogelijk hem er
weer af te krijgen. De wolf werd daarop
door de auto overreden, waarna de andere
wolven zich op het lichaam van hun col
lega stortten, zoodat de prefect ze op die
manier kwijt raakte.
DE „SfpHIENEN-ZEPPELIN" VAN
ALTONA NAAR BERLIJN.
In zeven kwartier!
De electrische bliksemtrein, die van een
schroef voorzien is als bii een vliegtuig,
en die vorig jaar reeds kleine proeftoch
ten tusschen Hannover en Celle gemaakt
heeft, zal in den nacht van Zaterdag op
Zondag een groote proef afleggen tus
schen Altona en Hamburg. De bedoeling
is in het bijzonder om de snelheid en de
stabiliteit in de bochten, die op deze lijn
zeer talrijk zijn te toetsen. Gedurende den
tocht zal al het andere spoorwegverkeer
stil staan. De „Zeppelin-op-rails", zooals
de volksmond den wagen gedoopt heeft,
zal met een snelheid van ongeveer 22(1
km per uur rijden en moet den afstand, j
in zeven kwartier afleggen. De maximale
snelheid bedraagt 235—240 km per uur,
maar daarmee kan slechts op rechte ein
den gereden worden.
op
gesteld. Groote reclame luchtballons
zweefden boven ons en watervliegtuigen
maakten passagiersvluchten boven het
Rijngebied. Spoedig was het tijd en gin
gen we in keurigen optocht naar de con
trole. Voorop ging een open Ford van
het jaartype 1904, aardig opgetuigd en
waarvan chauffeur en passagiers in Bie-
dermeyer costuum waren. In de file zag
ik vele auto's uit Duitschland, verschei
dene uit Holland, Tsjecho-Slowakije en
Oostenrijk. Al gauw kwam men ons ver
tellen, dat er meer dan 10.000 inschrijvin
gen waren, wel een succes dus.
Na aan de controle aan alle formalitei
ten voldaan te hebben en een keurige
herinnerings-plaquette in ontvangst te
hebben genomen, gingen we langs een
anderen weg naar Keulen terug. Zater
dagochtend zou voor ons de bezichtiging
der fabriek plaats hebben. Om 10 uur
waren we present. Eerst kwamen we in
een keurige ruime showroom en werd de
verdere weg aangegeven door pijlen.
Hierna betraden we de eigenlijke fabriek,
eerst het magazijngedeelte, waar zeer
hoog opgestapeld honderden kisten vol
materiaal stonden opgeslagen, zoodat we
een oogenblik in een kistenfabriek meen
den te zjjn. Het op elkaar stapelen van
deze kisten geschiedt door een aan den
zolder hangende groote machine, welke
zich automatisch vlug kon heen en weer
bewegen, hier een volle kist afgreep en
deze bijv. 50 Meter verder weer plaatste.
Dit was zeer interessant.
Vervolgens kwamen we in de verschil
lende afdeelingen. Door al deze afdeelin-
gen loopt op eenige hoogte een ketting
door de geheele fabriek heen. Hieraan
worden vanuit het magazijn, alwaar ze
worden uitgepakt, alle mogelijke soorten
half bewerkte onderdeelen gehangen.
Daar die ketting altijd maar doorgaat,
neemt iedere afdeeling, die een bepaald
onderdeel behandelt, steeds van deze ket
ting wat ze voor het oogenblik noodig
hebben, geen gesleep en aanbrengen van
onderdeelen dus. Interessant is het dan
ook te constateeren de betrekkelijke rust
en kalmte, die in zoo'n groot bedrijf
heerscht. We kwamen zoo dus langs de
verschillende afdeelingen, hier maakte
men niet anders dan zitkussens, daar wer
den cabine- en. carosserie-deelen elec-
trisch geklonken en aan elkaar gelascht,
of werkte men enkel met de Duco-lak-
spuit, enz., enz.
In een andere afdeeling zag men een
groot aantal chassis op de steeds voort
bewegende transportband tot automobiel
ontwikkelen. De complete Fordwagens
werden in de fabriek op spoorwagens ge- j
laden en direct vervoerd naar de plaats j
van bestemming. Nu kwamen we in de
maohine-afdeeling, bij een ongelooflijk
aantal diverse machines, die elk afzonder- j
lijk een onderdeel maken, geweldig inte
ressant natuurlijk.
We kregen in het geheel te veel te,
zien om er de waarde van te schatten,
doch nu we zelf eens gezien hebben met
hoeveel zorg elk onderdeel behandeld
wordt, krijgt men wel vertrouwen in
het Ford-product en hiermede liep ons
bezoek aan de Ford-fabriek ten einde.
Naast de fabriek waren enorme stukken
land in orde gemaakt en keurig geregeld,
en konden daar de duizende auto's gratis
parkeeren.
We- aanvaardden daarop weer den
terugtocht en gingen bii Mulheim over
de prachtige nieuwe Rijnbrug en nu ging
het verder door het industrieele Ruhr-
gebied via Duisburg, Hamborn, Wesel
en Emmerich op de Hollandsche grens
aan, om verder weer het Noordelijkste
punt van N.-Holland op te zoeken.
per telegram inschreef op j.1. Zondag den
7en Juni of wel 2 maanden later, en na
zich te hebben overtuigd van het feit, dat
het uit te voeren verplichte nummer wel
in overeenstemming was met het verplich
te nummer wat <~ooi hen gemaakt moet
worden op het concours te Noord-Schar-
woude en na zich verder verzekerd te
hebben van het avondconcert.
Of het nu nog een eer is voor het „Sted.
Muziekcorps" om onder dergelijke om
standigheden uitgenoodigd!? te worden
voor het geven?? van een avondconcert,
vermogen wij te betwijfelen. Wij hebben,
muzikaal gesproken dan, een andere op
vatting van eer. In ieder geval gelooven
wij goed te doen, door deze regels te
i plaatsen, niet mede te werken aan het in
de wereld brengen van legendes van
welken kant ze dan ook mogen komen.
Wij danken U nogmaals voor Uw be
reidwilligheid tot plaatsing en hopen
daardoor een zuiverder sfeer te brengen
in onze plaatselijke muzikale wereld.
Hoogachtend,
J. W. v. TEECKELENBURGH,
Voorzitter „Helder's Fanfarecorps",
Geachte Redactie,
Met dankbaarheid neem ik de gelegen
heid, mij door u geboden, aan, betreffende
het ingezonden stukje van den heer Van
Teeckelenburgh, „Het „Stedelijk Muziek
corps" naar Amsterdam".
Ik zal de muggenzifterij van den heer
v. T. maar van den vroolijken kant op
nemen. Het is echter juist hoor, mijnheer
v. T., dat het „Sted. Muziekcorps" is uit
genoodigd een concert te geven op een
der concertdagen van het Groot Nationaal
Concours der „Post-Harmonie" te Am.
sterdam.
Onjuist is, dat het „Sted. Muziekcorps'
dat concert heeft afgedwongen of opge
drongen.
Of het juist is, dat een dergelijk verzoek
ook aan des heeren v. T;'s vereeniging
en onze zuster-vereen. „Winnubst" is ge
richt, laat ons koud. Was het zoo en had
den zij het geaccepteerd, wij zouden hen
er mede feliciteeren en zwijgen over de
zilverlingen.
Het volgende juist, voorkomende in het
stukje van den heer v. T., is j u i s t. Na
tuurlijk is het „zonder eenige bijbedoe
lingen" ook juist.
Juist is ook, dat wij op 7 Juni per tele
gram inschreven. Maar ook is juist, dat
wij 4 Juni telegrafisch werden gevraagd
deel te nemen door de concoursgevende
vereenigifig. Wij moesten dus op 7 Juni
telegrafisch onze inschrijving opzenden,
wijl dien dag de loting plaats vond en
wat aan de concoursgevende vereen, werd
bericht, mijnheer v. T. Uit de correspon
dentie blijkt, dat wij ook nog anders had
den kunnen doen. Wij hadden ons ook niet
verzekerd, dus niet afgedwongen of op
gedrongen, van het avond-concert, daar
wij geen verzekering te geven hadden.
Het vrije nummer, ja, dat was precies
hetzelfde, mijnheer v. T. als in Noord-
Scharwoude, dat vindt u jammer, maar
daar draait de geheele zaak juist om. Bij
u echter ligt hierin een geheel andere toe
dracht ten grondslag. De gevoerde cor
respondentie is zoo zuiver mogelijk, zoo
dat wij daardoor de plaatselijke muzikale
sfeer niet zullen bezoedelen. Zou u, of
één onzer zuster-vereenigingen het op
eenzelfde wijze doen, het zou uw eer
(uw muzikale dan) heusch niet schaden.
Nu nog een onjuistheid van mij ten op
zichte van ons dan.
De geachte berichtgever had iets uit
voeriger kunnen zijn en nog een paar
dagen kunnen wachten, misschien had
het stukje dan de lust tot zuivering van
de plaatselijke muzikale-sfeer niet opge
wekt.
U, mijnheer de redacteur, hartelijk
dank voor de mij geboden gelegenheid,
verblijf ik,
TToogachtend,
N. OOST,
Secr. Sted. Muz. Korps.
Den Helder, 11 Juni 1931.
Aan de Redactie van de
„Heldersche Courant".
DE NAUTILUS.
De bakboordsmotor van de duikboot
Nautilus werkt weer. De Wyoming sleept
de boot thans met een snelheid van acht
knoopen naar Queenstown, waar men nog
ongeveer 700 mijl van verwijderd is.
TWEE AMERIKAANSCHE
OFFICIEREN GEDOOD.
Twee Anierikaansohe officieren,
dienst doen bij de nationale garde van
Nicaragua, de kapitein L. Power, en de
eerste luitennt Wm. MacGhee, beiden be-
hoorende tot de Amerikaansche marine,
zijn Maandag te Ambovoberos in midden-
Nicaragua door bandieten overvallen en
gedood.
EEN AMERIKAANSCH SCHIP
GENOMEN.
Uit Hankou wordt gemeld, dat
Amerikaansche motorschip YR I,
Voor eenige dagen terug was ik even
bii onzen sympathieken en ondernemen-
den Ford. dealer van No:rd-Hollands hartelyken dank.
noordelijkste punt, Maarten Smit, en In uw blad van
kreeg ik een uitnoodging om even een lezen wij:
trip mee te willen maken naar Keulen,
alwaar Henry Ford zijn nieuwe fabriek
zou openen en waaraan hij een grootsch
opgezette reclame had verbonden. Iedere
motor- of autobezitter, van welk merk
ook, werd uitgenoodigd aldaar in Keulen-
Niehl, waar de nieuwe fabriek zich be
vindt, deze in bedrijf te komen bezich
tigen. Nu, mijn reportersneus rook copie,
die dus was ik direct bereid mee te gaan.
Nu was de bedoeling dat we daar aan
de fabriek de controle moesten passeeren
tusschen 18 uur op 12 Juni en 10 uur op
14 Juni. Ook waren er eenige prijzen uit
geloofd, o.a. voor de 7 deelnemers welke
het verst verwijderd kwam, gemeten in
rechte lijn op een bepaalde kaart. Nu, wij
meenden natuurlijk vanuit Koegras een
goede kans te maken. Alzoo begon met
eenige trouwe Fordrijders Vrijdagoch
tend om 5 uur de tocht.
We troffen prachtig weer en al heel
Geachte Redactie,
Gaarne zag ik onderstaande regelen
opgenomen in uw blad ter voorkoming
van misverstand etc. Bij voorbaat onzen
Dinsdag 9 Juni j.1.
het
dat
„Het „Stedelijk Muziekcorps"
Amsterdam.
naar
vlug waren we Amsterdam door en waren avondconcert
„Ter eere van het Groot Nationaal
„Muziekconcours, uitgeschreven door
„de „Post-Harmonie" te Amsterdam en
„te houden in de maand Augustus, is
„ons „Stedelijk Muziekcorps" door ge
doemde Harmonie uitgenoodigd tot
„het geven van een avondconcert, op
„een der concoursdagen.
„Voorwaar een eer voor het „Sted.
„Muziekcorps" dat de uitnoodiging
„heeft aangenomen en haar beste
„beentje zal voorzetten".
't Is naar aanleiding van enkele onjuist
heden in dit bericht dat wij meenen goed
te doen deze tot haar ware proporties
terug te brengen.
Onjuist is, dat het „Sted. Muziekcorps"
i is uitgenoodigd tot het geven van een
Op 47-iarigen leeftijd is te Duisburg de
dikste man van Duitschland gestorven.
Hii heette Robert Roggendorf en woog
maar eventjes 505 pond. Enkele Jaren ge-
leden heeft hii zich in tal van plaatsen
laten bewonderen en daarvoor een ron -
den en Naarden naar Bussum bracht en
verder, via Baarn en Soest naar Amers-
foort.Steeds meer raaktten we onder den
dit avondconcert het Groot Nationaal Con-
10.000 vaten petroleum aan boord had, op we spoedig even buiten Muiden op den j juist j dat j,et ^sted. Muziekcorps
de Jangtse door bandieten overmeesterd prachtigen nieuwen weg, die ons om mui-i M1
is De bemanning wist in Sampans te ont
komen. Het stoomschip Tsjitsjoean is met
Amerikaansche matrozen onderweg om
het schip terug te nemen.
EEN DIKKERD GESTORVEN.
onafgebroken doorgaat.
Van Amersfoort af ging de tocht over
Ede, Arnhem, Nijmegen, naar Beek, waar
we de grens passeerden. Nu ging het via
Krefeld door een groot gedeelte van
Duitschland's nijvere fabriekssteden naar
het mooie Dusseldorf en vandaar, via
Deutz, over de machtige en mooie Rijn
brug rolden we Keulen binnen, even
het middaguur gepasseerd was.
k^d kon nUt per spour gaart oipdat hij!Alweer een reclame voor de onvolprezen
cours van de „Post-Harmonie" heeft af-1
gedwongen of opgedrongen.
indruk van de schoonheid van ons eigen j
land. dat van.t Bussum tot de grens
reis door het rijk gedaan. Deze^ reis had
niet door de coupé-deuren kon. Ook'JS «S? i"ist is tevens, da. het Muziekcorps'
eert te maken. Alleen wenschten wij van
deze zéér gecamoufleerde uitnoodiging
geen gebruik te maken, omdat wij meenen
dat aan een concours moet worden deel
genomen voor de muzikale prestaties en
niet voor wat zilverlingen.
Juist is verder, dat èn „Winnubst" èn
„Held. Fanfarecorps" ver voor den slui
tingsdatum van dit concours hadden inge
schreven zonder eenige bijbedoeling
en
Den Helder, 15 Juni 1931.
Geachte Redactie.
Verzoeke beleefd voor het- onderstaan
de eenige plaatsruimte in Uw veel gele
zen blad.
VALSCHE SCHIJN.
Dat de Vrijzinnigen niet schroomen om
met valsche leuzen hun candidaten aan
te bevelen blijkt uit het volgende:
In hun pamflet, huis aan huis bezorgd,
wordt elke candidaat afzonderlijk aanbe
volen, ook Mevrouw KalffBorn, waar
van wordt vermeld, dat zij is de opricht
ster mede van den Speeltuin „Visch-
markt".
Ten eerste bestaat er geen Speeltuin
„Vischmarkt", maar een Speeltuinver-
eeniging „Den Helder" met drie Afdee
lingen, n.1. de Afdeeling Tuindorp, Visch
markt en Oude Helder.
Ten twe#de is 23 September 1930 een
Afdeeling aan de Vischmarkt opgericht,
waar 9 bestuurders werden gekozen
waaronder niet Mevrouw Kalff.
Op 23 Januari 1931, werd er een Alge-
meene Ledenvergadering gehouden, waar
Mevrouw Kalff werd gekozen in het Cen-
traal-Bestuur der Speeltuinvereeniging
„Den Helder" en later bij een tusschen-
tijdsche verkiezing ter aanvulling van
het Afdeelings-Bestuur van bovenge
noemde Afdeeling, werd Mevrouw Kalff
als Penningmeesteresse gekozen, dus is
de mededeeling dat Mevrouw Kalff-Born,
mede oprichtster van den Speeltuin
„Vischmarkt" is, gelogen.
Door een aanwijzing van B. en W. zijn
Mevrouw de Graaf, en de heeren Pon-
stein en Bauts aan het werk gegaan om
een speeltuinvereeniging op te richten,
dus van oprichters gesproken?
Tot slot dit: er wordt steeds gewaakt,
voor de neutraliteit der Speeltuinver
eeniging, en nu halen de Vrijzinnigen
hun politiek er in, door op zoo'n wijze
hun candidaat aan te bevelen.
Dit heb ik de kiezers even willen op
helderen, omdat het speeltuinwerk te
mooi is, om door valschen schijn te laten
bezoedelen.
J. BAUTS—DE DOELDER,
Tuinstraat 14.
In verband met het bovenstaande wil
len wii gaarne erkennen, dat de omschrij
ving der verdiensten van Mevr. Kalff
Born ten aanzien van het speeltuinwerk
wat nauwkeuriger had kunnen zijn.
We zullen het er echter stellig over
eens wezen, dat deze verdienste bestaat.
Met dank voor de plaatsing,
Hoogachtend,
W. DE BOER.
Geachte Redactie.
Wilt u onderstaande bede een plaatsje
geven in uw blad? Met yriendelijken dank.
G. MUYS, Secretaris.
HELPT HET ZWAKKE KIND.
Een wezenskenmerk van bet Christen
dom is zijn medelijden met het zwakke.
Daarin vertoont het de trekken van Chris
tus, die aan het zwakke zjjn gunst ba-
toont.
Uitgaande van deze gedachte heett
„Vacantie Buiten" zich ten doel gesteld,
aan de gegoede christenen in ons land,
die wonen in gezonde buitenstreken, de
gelegenheid te bieden aan het zwakke
schoolkind, leerling van een christelijke
school in de groote steden van ons land,
de gunst te betoonen het ten minste een
viertal weken gastvrij op te nemen in
hun huis.
„Vacantie Buiten" staat er borg voor,
dat alleen die kinderen worden uitgezon
den die, hetzij wegens algemeen#
lichaamszwakte, hetzij voor aansterking
na langdurige ongesteldheid een verblijf
buiten dringend noodig hebben, zonder
dat de ouders dit zelf kflnnen. bekostigen.
„Vacantie Buiten" kan hiervoor instaan
omdat zii niet alleen van den huisdokter,
die net kind behandelt, een verxlaring
vraagt, dat hii uitzending noodig acht,
doch tevens door haar eigen geneesheeren
een onderzoek naar den gezondheidstoe
stand van het kind laat instellen.
Eerst als hierdoor is komen vast te
staan, dat het kind inderdaad uitzending
behoeft, kan het hiervoor in aanmerking
komen. Dit geneeskundig onderzoek heeft
niet alleen ten doel te controleeren, of de
uitzending noodig is, doch dient tevens
om na te gaan, of het kind op eenigerlei
wijze gevaar zou opleveren voor het ge
zin, wTaarin het geplaatst wordt. Is dit het
geval, dan wordt het van de lijst voor
gezinsverzorging afgevoerd. „Vacantie
Buiten" draagt er mede zorg voor, dat
geen kinderen worden uitgezonden, van
wie het hoofd der school en de klasse-
onderwijzer niet verklaren kunnen, fiat
zij zich op school behoorlijk gedragen.
Door deze dubbele schifting zondert „Va
cantie Buiten" af, welke zwakke kinderen
voor uitzending in christelijke families
in aanmerking kunnen komen en welke
beter naar een Christelijk Koloniehuis
kunnen gezonden worden, 't Is voor de
eerstgenoemde groep, dat „Vacantie Bui
ten" ook dit jaar weer komt met haar
vriendelijk dringende noodiging: „helpt
het zwakke kind". Geheel het zomerhalf
jaar kunnen kinderen uitgezonden wor
den. Wien evenwel thans het hart tot
helpen dringt, stelle niet tot later uit, in
dien hii nu helpen kan. Uitstel van wel
doen leidt zoo licht tot afstel. Men denke,
hoe blij men de ouders maakt, die weten,
hoe goed het hun kind zou doen, als het
eens een poos buiten kon zijn. Men denke
ook, hoe Christus zich over het zwakke
heeft ontfermd en voor dezulken, die zich
in bet geloof tot Hem wenden, in het
Vaderhuis een plaats heeft bereid.
Wie zijn hart en huis voor een onzer
zwakke kinderen wil openstellen, wende
zich tot den Secretaris, den heer G. Muya,
1, Hugo de Grootstraat 8, Amsterdam, die
ook gaarne alle gewenschte inlichtingen
verschaft.
Het bestuur van „Vacantie Buiten",
J. Th. R. Sohreuder, Voorzitter.
Dr. J. H. v. d. Bend.
G. Muys, le Secretaris.
D. van Vliet.
C. v. d. Bend.
K. v. d. Berg.
Ds. H. L. Boerlijst.
BOND VAN MOBILISA TI E-IN VA LIDltai
EN HUNNE NABESTAANDEN.
Het Bestuur van den Bond van Mob.-
Inv. en van hunne Nabestaande te Drach
ten schrijft ons:
Wij ontvangen momenteel weer veel
brieven van menschen, die van het door
de Regeering bij de Tweede Kamer inge
diende wetsontwerp, ten behoeve van de
Mob.-slachtoffers hebben gelezen, met
verzoek, hen inlichtingen te verschaffen
en hen te helpen.
Het spreekt vanzelf, dat wij dit gaarne
I doen.
I Hieruit blijkt ons echter, dat er nog
altijd tal van mannen en vrouwen in het
I land zijn, die bii de tot standkoming van
deze wet zeer groot belang hebben
Om evenwel teleurstelling te voorko
men, wil ons Bestuur er nog gaarne een#
met nadruk op wijzen, dat, indien be
langhebbenden zich vóór een eventueele
i afkondiging der wet niet hebben aange
meld, zjj vrij zeker voor altijd te laat zijn,
gezien de voorstellen, die de Minister nan
1 de Kamer heeft gedaan,
i Allen, die gediend hebben in het tijd
vak van 1 Aug. 1914 tot 1 Jan. 1920 en af
gekeurd zijn wegens ziels- of lichaamsge
breken of niet valide naar huis zijn ge
zonden bü de demobilisatie en hiervan
schade hebben geleden en nog lijden,
evenals de nabestaanden van dezulken,
zullen daarom goed doen, zich alsnog ten
I spoedigste aan te melden, zoo zij dit tot
dusver nog niet hebben gedaan; ook dan,
wanneer zy denken momenteel niet in
aanmerking te kunnen komen om welke
reden dan ook.
Nogmaals, doet men dit niet, dan is het
vrij zeker binnen enkele weken voor altijd
te laat.
Daarom, laat men zich haasten!
Ons Bestuur geeft allen gratis inlich
tingen die er om vragen, mits postzegel
voor antwoord is ingesloten.
PRETTIGE VACANTIE.
Bij de Vereeniging voor Personeel ln
dienst der Nederlandsche Spoorwegen tot
bestrijding der Tuberculose, Maliesingel
38, Utrecht, kan men vanaf heden een
verzekering voor eene prettige vacantie
afsluiten. De premie bedraagt 0.25, te
storten op postrekening 109035.
De grondgedachte van deze verzeke
ring is geweest, dat de moeste vacanties
beginnen met een reis per spoor en men
niet beter zijn reis kan aanvangen dan
door een goode daad te verrichten, waar
door in dit geval het spoorwegpersoneel
en hunne gezinnen gesteund worden in
den strijd tegen de Tuberculose.
Daarom allen, vóór men op reis gaat,
«en polis voor 0.25 besteld.