GEMENGD NIEUWS. De Oost-Chineesche spoorweg. De aardbeving van 7 Juni. OOST-1NDIE. LUCHTVAART De postvluchten naar en van Indië. Smokkelauto veroorzaakt een ongeluk. Ingezonden. Naar de Ford-Fabrieken te Keulen. -ü# Ïanciën spoedig te herstellen en de noo- ige maatregelen voor de Creditanstalt te kütinen nemen .Een andere voorwaarde fa, dat bepaalde personen bereid zijn aan fle regeering deel te nemen. ~)e hondskanselier zal morgen met de ende autoriteiten besprekingen hou- wqjtrna hij zijn antwoord aan den rëfèident zal meedeelen. V; i Overeenkomst tusschen Moskou en Nanking. "Uit Nanking wordt gemeld, dat de wjettegeering te Moskou en de natio- lè Chineesche regeering te Nanking t overeenstemming zijn gekomen om- ent het beheer van den Oost-Chiuee- qChen spoorweg, die twee jaar geleden aanleiding is geweest tot zulke ernstige incidenten tusschen Söwjet-Rusland en China. De Sowjetregeering zal de helft van Jiaar aandeelen (of haar helft van de aandeelen? Red.) in den Chineeschen Oosterspoorweg ten bedrage van vierhon- derdmillioen gouden roebel aan de regee- jing te Nanking afstaan. De koopsom zal niet in contanten worden uitbetaald, doch worden verrekend door het terugbetalen van invoerrechten op Russische waren. Door deze regeling zal Sowjet-Rusland langen tijd al haar producten vrij van ^echten of tarieven in China kunnen in voeren. HET CONFLICT TUSSCHEN KERK EN STAAT IN ITALIË. Heropening van katholieke clubs. De katholieke clubs, die op last van Mussolini bij het begin van het conflict iusschen hem en het Vaticaan gesloten moesten worden, worden langzamerhand weer opengesteld, zij het niet altijd in denzelfden vorm als tevoren. Het open stellen der clubs zou door Mussolini zijn toegestaan, nadat koning Victor Emanuel een onderhoud met hem had gehad, op deze zaak betrekking hebbend. V zwaar gewond; hij is naar het r.-k. zieken huis aan het Westeinde vervoerd. Bij aan komst aldaar bleek zijn toestand hoogst ernstig. Vermoedelijk heeft hij een her senschudding gekregen. Naar wij nader vernemen, is majoor Goldman gisterenmiddag aan zijn ver wondingen overleden. Over het geheele land gevoeld. De aardbeving, die in den nacht van 6 op 7 Juni heeft plaats gehad, en waar van het begin te De Bilt te 1.46 uur is opgeteekend, is blijkens de bii het Ko-Komen- ninklijk Nederlandsch Meteorologisch In stituut te De Bilt binnengekomen berich ten over het geheele land gevoeld. Dank zij de buitengewoon groote mede werking der berichtgevers, waarvoor de directie van het Instituut langs dezen weg haren dank en groote waardeering uitspreekt, zijn niet minder dan 950 be richten binnengekomen. De bewerking dezer gegevens zal nog eenigen tijd vorderen. Als voorloopig resultaat geven wij hier een overzicht van het aantal berichten uit eenige steden af komstig, waaruit blijkt, dat over het al gemeen liet aantal van de klist naar het binnenland afnam, al is die vermindering met overal even duidelijk. Ingekomen zijn uit: Den Helder 19, Haarlem 71; Amsterdam 95, Leiden 19, Den Haag 97, Rotterdam 36, Middelburg 5, Bergen op Zoom 9, Utrecht 87, Breda 11, Den Bosch 4, Groningen 20, Assen 3, Zwolle 7, Zutphen 5, Arnhem 17, Nijme gen 18, Almelo 2, Hengelo 17, Maas tricht 4. gewone auto bleek niet bruikbaar. Ten slotte is een bestelauto verbouwd om het geweldige lichaam van R. te kunnen be vatten. AARDBEVING IN AFGHANISTAN. Door een aardbeving ongeveer 60 mijl ten Noorden van Kaboel zijn gisteroch tend 15 mensclien gedood en. ongeveer 50 huizen ingestort. DE SCHEEPSRAMP BIJ ST. NAZAIRE. Volgens de laatste inlichtingen zjjn bij gen, we gaan even op een voormiddagje an, eQ Helder naar Keulen. Allereerst eid ons oog geboeid door den prachtigen Hom, waarvan het inwendige met z'n 56 pilaren een overweldigenden indruk maakt. Na Keulen verder bezichtigd te hebben trokken we om 17 uur op naar het doel van den tocht, naar Ford om Rhein, 15 K.M. buiten Keulen. Toen we daar aan- kwamen, stond er reeds een groote file autos. Ik toog direct op onderzoek, pre cies 18 uur zou de controle beginnen voor de fabriek. Tusschentijds werden we be zig gehouden door de scheepsramp voor de kust bii St Na- g ,gu,. poor groote radio-loud- zai're 511 menschen om het leven ge-1 spea^e.rs' !ie boven de fabriek waren op- DE VERHOOGDE WERKING VAN DEN MERAPI IN MIDDEN-JA VA. De Vulcanologische Dienst meldt, dat fle lavastroom van den Merapi zich gedu rig uitbreidt, waardoor gevaar voor de Omgeving blijft bestaan. KAMPONGCOMPLEX TE BATAVIA VERBRAND. Een hevige brand in het kampongcom plex tusschen Noordwijk en Batoetoelis heeft tientallen huizen vernield. Niets is verzekerd. Het retourvliegtuig te Jodpoer. Het 18de retourvliegtuig is Dinsdag om Ïu. 50 uit Allahabad vertrokken en om 1 u. 30 te Jodpoer geland, vanwaar het pm 13 u. 45 naar Karachi is vertrokken .én om 18 u. 35 is gearriveerd. i Te Djask. Het 18de postvliegtuig op de terugreis fa gisteren om 6 u. 15 uit Karatsji ver trokken en na een tusschenlanding te .Gwadar om 13 u. 30 te Djask aangekomen. Het 20ste vliegtuig te Calcutta. Het 20ste postvliegtuig is Dinsdag om Ïu. 35 uit Allahabad vertrokken en om 2 u. 18 te Calcutta geland. Te Akyab. Het 20e postvliegtuig is gisteren uit Calcutta vertrokken en te Akyab aange komen. Binnenland. Brutaal optreden van smok kelaars op den rijksweg Straelen- Lobberich. Bij de Duitsche grensbeambten is een •yliegmotorauto bekend, die steeds smok kelwaar vervoert. Dinsdagmiddag is op den rijksweg Straelen—Lobberich een ernstig ongeluk door dezen auto veroor zaakt, wat een bewijs geeft van de zeld zame brutaliteit van de smokkelaars. Op den namiddag reed op dien rijksweg de grenscommissaris van Straelen met zijn adjudant te paard voor een inspectie, toen bovengenoemde auto in groote vaart na- derd. Op een teeken oan te stoppen, reed: do auto met verdubbelde snelheid door en aangezien de beide ambtenaren met hun paard niet zoo spoedig konden uitwijken, Warden zij aangereden en beiden met de paarden van den weg gemaaid. De dieren waren büna dadelijk dood. Beide inspec teurs werden ver van hun paard langs Aon weg geslingerd en kregen ernstige verwondingen. De auto was in een oogen blik uit het gezicht. MAJOOR GOLDMAN VAN ZIJN PAARD GESLINGERD. Op den W aalsdorperweg te 's-Graven- bage heeft gisterenmorgen een ernstig Angoluk plaats gehad. De commandant fan het landstormverband, maioor der jagers, jhr. E. L. H. Goldman, reed daar te paard in de richting van het kamp, toen bet paard schrok van de hoornen van Acn overweg, die plotseling werden neer gelaten. Het paard sloeg op hol en liep tegOI) de spooiboomen aan, waardoor zijn berijder er af geslingerd werd. Door den val werd «ïajoor Goldman EEN EIGENAARDIG ONGELUK. Dezer dagen reed in de Thomas a Kem- pislaan te Arnhem een auto over een losliggenden steen. De steen werd tegen de voorruit van een passeerenden auto geslingerd. De voorruit werd verbrijzeld en de bestuurder, de 60-jarige B. de R. uit Velp, werd door glasscherven ernstig aan het hoofd gewond. Gisteren is hij ten gevolge van infectie aan de verwonding overleden. BIJ HET BADEN VERDRONKEN. Gistermiddag is bij het baden in het kanaal hij Terneuzen de 21-jarige trein conducteur T. Schenk, afkomstig uit Sluis kil, verdronken. Zijn lijk is opgehaald. Buitenland. GHINA'S BANDIETEN GEMODERNISEERD. Sinds acht maanden wordt door bandie ten in Noord-Hoepei een Luthersch pre dikant gevangen gehouden. Aan den lei der der Luthersche zending in Peking gewerd dezer dagen een schrijven, waarin zij, behalve de reeds eerder gevraagde gramophoonplaten, tennisrackets, pols horloges, vulpenhouders en voetballen, thans ook nog piano's, orgels en een druk pers als losgeld eischen. De Luthersche zending is niet geneigd deze artikelen te sturen, hetgeen, naar het schijnt, den ban dieten niet onwelkom is; de predikant geeft hun n.1. sinds eenigen tijd Engelsche les, zoodat bij hem slechts noode zouden zien vertrekken. BIJNA TWINTIGDUIZEND ONBETAALDE AMBTENAREN IN CHICAGO. Verpleegsters zonder salaris. De sta4 Chicago staat er financieel slecht voor. Reeds geruimen tijd was zij niet in staat haar ambtenaren op tijd en het volle salaris te betalen. Het aantal on betaalde ambtenaren is een dezer dagen tot 19.500 gestegen, doordat ook de ver pleegsters in de openbare ziekenhuizen geen salaris ontvangen hebben. Het sala ristekort bedraagt thans in totaal 5.195.000 dollar, waar nog bij komt een bedrag van drie millioen, dat de stad schuldig is aan diverse banken voor credieten, welke zij reeds vroeger had gekregen, ten einde de loonen en salarissen te betalen. DOOR HAAR JAPON GERED. Werkte als een parachute. Een bewoonster van Bristol had bij Weymouth het ongeluk van een hoogte van 60 m. van de rotsen in zee te vallen, van waaruit zy door visschers gered werd. Tot haar geluk werkte haar japon als een parachute, zoodat zij er met een gebroken enkel en hoofdwonden afkwam. Het gezonken schip. Naar tot nu toe is komen vast te staan, peyindthet wrak van de Zondag vergane „at. I hilibertzich niet, zooals oorspron kelijk werd gedacht, op een rif, doch ligt liet ongeveer 80 M. onder den zeespiegel. Onder deze omstandigheden zal het zeer zeker de, vraag zijn, of het wrak zal kun nen worden gelicht. De pogingen hiertoe zullen op zijn vroegst Donderdag kunnen aanvangen. De commandant van de mari ne te Brest zal de leiding van het ber gingswerk op zich nemen. Officieel wordt medegedeeld, dat 37 deelnemers aan het uitstapje naar het eiland niet om het leven zijn gekomen. Hiervan waren op het eiland achtergebleven. BIJ DE ROOVERS IN CHINA. 29 Het leven van Italiaansche mis sionarissen ln gevaar. De roovers, die de Italiaansche missio narissen gevangen houden, hebben een ultimatum gesteld, waarin zij dreigden hun gevangenen ter dood te brengen ais hun niet binnen tien dagen het losgeld overhandigd is. Een Chineesche priester, dien de roovers in vrijheid gesteld had den om het ultimatum over te brengen, heeft verklaard, dat dit geen ijdele be dreiging is. Een aanbod van de missie van 300 dollars om verlenging van den termijn te verkrijgen, is afgewezen. De betrokken missionarissen zijn bisschop Ricci en vier paters, die als gevangenen weggevoerd zijn na den inval in de missie bij Laohokou. TWEE GIFTMENGSTERS TERECHTGESTELD. Gisterenmorgen om 6 uur zijn te Szal- tok in Hongarije twee vrouwen terecht gesteld door ophanging, wegens het om het leven brengen van verscheiden men- scheni door vergift. EEN AUTO DOOR EEN WOLF BESPRONGEN. Naar uit Boekarest aan de Uj Nem- zedék bericht wordt, had een Roeméen- sche prefect dezer dagen een onaange naam avontuur bij gelegenheid van eene dienstreis. De auto werd n.1. onderweg onverwachts door een troep wolven aan gevallen, die, hoezeer de chauffeur ook de snelheid vergrootte, niet wilden ach terblijven. Een wolf sprong op den koeler en slechts door een plotselingen draai van den wagen was het mogelijk hem er weer af te krijgen. De wolf werd daarop door de auto overreden, waarna de andere wolven zich op het lichaam van hun col lega stortten, zoodat de prefect ze op die manier kwijt raakte. DE „SfpHIENEN-ZEPPELIN" VAN ALTONA NAAR BERLIJN. In zeven kwartier! De electrische bliksemtrein, die van een schroef voorzien is als bii een vliegtuig, en die vorig jaar reeds kleine proeftoch ten tusschen Hannover en Celle gemaakt heeft, zal in den nacht van Zaterdag op Zondag een groote proef afleggen tus schen Altona en Hamburg. De bedoeling is in het bijzonder om de snelheid en de stabiliteit in de bochten, die op deze lijn zeer talrijk zijn te toetsen. Gedurende den tocht zal al het andere spoorwegverkeer stil staan. De „Zeppelin-op-rails", zooals de volksmond den wagen gedoopt heeft, zal met een snelheid van ongeveer 22(1 km per uur rijden en moet den afstand, j in zeven kwartier afleggen. De maximale snelheid bedraagt 235—240 km per uur, maar daarmee kan slechts op rechte ein den gereden worden. op gesteld. Groote reclame luchtballons zweefden boven ons en watervliegtuigen maakten passagiersvluchten boven het Rijngebied. Spoedig was het tijd en gin gen we in keurigen optocht naar de con trole. Voorop ging een open Ford van het jaartype 1904, aardig opgetuigd en waarvan chauffeur en passagiers in Bie- dermeyer costuum waren. In de file zag ik vele auto's uit Duitschland, verschei dene uit Holland, Tsjecho-Slowakije en Oostenrijk. Al gauw kwam men ons ver tellen, dat er meer dan 10.000 inschrijvin gen waren, wel een succes dus. Na aan de controle aan alle formalitei ten voldaan te hebben en een keurige herinnerings-plaquette in ontvangst te hebben genomen, gingen we langs een anderen weg naar Keulen terug. Zater dagochtend zou voor ons de bezichtiging der fabriek plaats hebben. Om 10 uur waren we present. Eerst kwamen we in een keurige ruime showroom en werd de verdere weg aangegeven door pijlen. Hierna betraden we de eigenlijke fabriek, eerst het magazijngedeelte, waar zeer hoog opgestapeld honderden kisten vol materiaal stonden opgeslagen, zoodat we een oogenblik in een kistenfabriek meen den te zjjn. Het op elkaar stapelen van deze kisten geschiedt door een aan den zolder hangende groote machine, welke zich automatisch vlug kon heen en weer bewegen, hier een volle kist afgreep en deze bijv. 50 Meter verder weer plaatste. Dit was zeer interessant. Vervolgens kwamen we in de verschil lende afdeelingen. Door al deze afdeelin- gen loopt op eenige hoogte een ketting door de geheele fabriek heen. Hieraan worden vanuit het magazijn, alwaar ze worden uitgepakt, alle mogelijke soorten half bewerkte onderdeelen gehangen. Daar die ketting altijd maar doorgaat, neemt iedere afdeeling, die een bepaald onderdeel behandelt, steeds van deze ket ting wat ze voor het oogenblik noodig hebben, geen gesleep en aanbrengen van onderdeelen dus. Interessant is het dan ook te constateeren de betrekkelijke rust en kalmte, die in zoo'n groot bedrijf heerscht. We kwamen zoo dus langs de verschillende afdeelingen, hier maakte men niet anders dan zitkussens, daar wer den cabine- en. carosserie-deelen elec- trisch geklonken en aan elkaar gelascht, of werkte men enkel met de Duco-lak- spuit, enz., enz. In een andere afdeeling zag men een groot aantal chassis op de steeds voort bewegende transportband tot automobiel ontwikkelen. De complete Fordwagens werden in de fabriek op spoorwagens ge- j laden en direct vervoerd naar de plaats j van bestemming. Nu kwamen we in de maohine-afdeeling, bij een ongelooflijk aantal diverse machines, die elk afzonder- j lijk een onderdeel maken, geweldig inte ressant natuurlijk. We kregen in het geheel te veel te, zien om er de waarde van te schatten, doch nu we zelf eens gezien hebben met hoeveel zorg elk onderdeel behandeld wordt, krijgt men wel vertrouwen in het Ford-product en hiermede liep ons bezoek aan de Ford-fabriek ten einde. Naast de fabriek waren enorme stukken land in orde gemaakt en keurig geregeld, en konden daar de duizende auto's gratis parkeeren. We- aanvaardden daarop weer den terugtocht en gingen bii Mulheim over de prachtige nieuwe Rijnbrug en nu ging het verder door het industrieele Ruhr- gebied via Duisburg, Hamborn, Wesel en Emmerich op de Hollandsche grens aan, om verder weer het Noordelijkste punt van N.-Holland op te zoeken. per telegram inschreef op j.1. Zondag den 7en Juni of wel 2 maanden later, en na zich te hebben overtuigd van het feit, dat het uit te voeren verplichte nummer wel in overeenstemming was met het verplich te nummer wat <~ooi hen gemaakt moet worden op het concours te Noord-Schar- woude en na zich verder verzekerd te hebben van het avondconcert. Of het nu nog een eer is voor het „Sted. Muziekcorps" om onder dergelijke om standigheden uitgenoodigd!? te worden voor het geven?? van een avondconcert, vermogen wij te betwijfelen. Wij hebben, muzikaal gesproken dan, een andere op vatting van eer. In ieder geval gelooven wij goed te doen, door deze regels te i plaatsen, niet mede te werken aan het in de wereld brengen van legendes van welken kant ze dan ook mogen komen. Wij danken U nogmaals voor Uw be reidwilligheid tot plaatsing en hopen daardoor een zuiverder sfeer te brengen in onze plaatselijke muzikale wereld. Hoogachtend, J. W. v. TEECKELENBURGH, Voorzitter „Helder's Fanfarecorps", Geachte Redactie, Met dankbaarheid neem ik de gelegen heid, mij door u geboden, aan, betreffende het ingezonden stukje van den heer Van Teeckelenburgh, „Het „Stedelijk Muziek corps" naar Amsterdam". Ik zal de muggenzifterij van den heer v. T. maar van den vroolijken kant op nemen. Het is echter juist hoor, mijnheer v. T., dat het „Sted. Muziekcorps" is uit genoodigd een concert te geven op een der concertdagen van het Groot Nationaal Concours der „Post-Harmonie" te Am. sterdam. Onjuist is, dat het „Sted. Muziekcorps' dat concert heeft afgedwongen of opge drongen. Of het juist is, dat een dergelijk verzoek ook aan des heeren v. T;'s vereeniging en onze zuster-vereen. „Winnubst" is ge richt, laat ons koud. Was het zoo en had den zij het geaccepteerd, wij zouden hen er mede feliciteeren en zwijgen over de zilverlingen. Het volgende juist, voorkomende in het stukje van den heer v. T., is j u i s t. Na tuurlijk is het „zonder eenige bijbedoe lingen" ook juist. Juist is ook, dat wij op 7 Juni per tele gram inschreven. Maar ook is juist, dat wij 4 Juni telegrafisch werden gevraagd deel te nemen door de concoursgevende vereenigifig. Wij moesten dus op 7 Juni telegrafisch onze inschrijving opzenden, wijl dien dag de loting plaats vond en wat aan de concoursgevende vereen, werd bericht, mijnheer v. T. Uit de correspon dentie blijkt, dat wij ook nog anders had den kunnen doen. Wij hadden ons ook niet verzekerd, dus niet afgedwongen of op gedrongen, van het avond-concert, daar wij geen verzekering te geven hadden. Het vrije nummer, ja, dat was precies hetzelfde, mijnheer v. T. als in Noord- Scharwoude, dat vindt u jammer, maar daar draait de geheele zaak juist om. Bij u echter ligt hierin een geheel andere toe dracht ten grondslag. De gevoerde cor respondentie is zoo zuiver mogelijk, zoo dat wij daardoor de plaatselijke muzikale sfeer niet zullen bezoedelen. Zou u, of één onzer zuster-vereenigingen het op eenzelfde wijze doen, het zou uw eer (uw muzikale dan) heusch niet schaden. Nu nog een onjuistheid van mij ten op zichte van ons dan. De geachte berichtgever had iets uit voeriger kunnen zijn en nog een paar dagen kunnen wachten, misschien had het stukje dan de lust tot zuivering van de plaatselijke muzikale-sfeer niet opge wekt. U, mijnheer de redacteur, hartelijk dank voor de mij geboden gelegenheid, verblijf ik, TToogachtend, N. OOST, Secr. Sted. Muz. Korps. Den Helder, 11 Juni 1931. Aan de Redactie van de „Heldersche Courant". DE NAUTILUS. De bakboordsmotor van de duikboot Nautilus werkt weer. De Wyoming sleept de boot thans met een snelheid van acht knoopen naar Queenstown, waar men nog ongeveer 700 mijl van verwijderd is. TWEE AMERIKAANSCHE OFFICIEREN GEDOOD. Twee Anierikaansohe officieren, dienst doen bij de nationale garde van Nicaragua, de kapitein L. Power, en de eerste luitennt Wm. MacGhee, beiden be- hoorende tot de Amerikaansche marine, zijn Maandag te Ambovoberos in midden- Nicaragua door bandieten overvallen en gedood. EEN AMERIKAANSCH SCHIP GENOMEN. Uit Hankou wordt gemeld, dat Amerikaansche motorschip YR I, Voor eenige dagen terug was ik even bii onzen sympathieken en ondernemen- den Ford. dealer van No:rd-Hollands hartelyken dank. noordelijkste punt, Maarten Smit, en In uw blad van kreeg ik een uitnoodging om even een lezen wij: trip mee te willen maken naar Keulen, alwaar Henry Ford zijn nieuwe fabriek zou openen en waaraan hij een grootsch opgezette reclame had verbonden. Iedere motor- of autobezitter, van welk merk ook, werd uitgenoodigd aldaar in Keulen- Niehl, waar de nieuwe fabriek zich be vindt, deze in bedrijf te komen bezich tigen. Nu, mijn reportersneus rook copie, die dus was ik direct bereid mee te gaan. Nu was de bedoeling dat we daar aan de fabriek de controle moesten passeeren tusschen 18 uur op 12 Juni en 10 uur op 14 Juni. Ook waren er eenige prijzen uit geloofd, o.a. voor de 7 deelnemers welke het verst verwijderd kwam, gemeten in rechte lijn op een bepaalde kaart. Nu, wij meenden natuurlijk vanuit Koegras een goede kans te maken. Alzoo begon met eenige trouwe Fordrijders Vrijdagoch tend om 5 uur de tocht. We troffen prachtig weer en al heel Geachte Redactie, Gaarne zag ik onderstaande regelen opgenomen in uw blad ter voorkoming van misverstand etc. Bij voorbaat onzen Dinsdag 9 Juni j.1. het dat „Het „Stedelijk Muziekcorps" Amsterdam. naar vlug waren we Amsterdam door en waren avondconcert „Ter eere van het Groot Nationaal „Muziekconcours, uitgeschreven door „de „Post-Harmonie" te Amsterdam en „te houden in de maand Augustus, is „ons „Stedelijk Muziekcorps" door ge doemde Harmonie uitgenoodigd tot „het geven van een avondconcert, op „een der concoursdagen. „Voorwaar een eer voor het „Sted. „Muziekcorps" dat de uitnoodiging „heeft aangenomen en haar beste „beentje zal voorzetten". 't Is naar aanleiding van enkele onjuist heden in dit bericht dat wij meenen goed te doen deze tot haar ware proporties terug te brengen. Onjuist is, dat het „Sted. Muziekcorps" i is uitgenoodigd tot het geven van een Op 47-iarigen leeftijd is te Duisburg de dikste man van Duitschland gestorven. Hii heette Robert Roggendorf en woog maar eventjes 505 pond. Enkele Jaren ge- leden heeft hii zich in tal van plaatsen laten bewonderen en daarvoor een ron - den en Naarden naar Bussum bracht en verder, via Baarn en Soest naar Amers- foort.Steeds meer raaktten we onder den dit avondconcert het Groot Nationaal Con- 10.000 vaten petroleum aan boord had, op we spoedig even buiten Muiden op den j juist j dat j,et ^sted. Muziekcorps de Jangtse door bandieten overmeesterd prachtigen nieuwen weg, die ons om mui-i M1 is De bemanning wist in Sampans te ont komen. Het stoomschip Tsjitsjoean is met Amerikaansche matrozen onderweg om het schip terug te nemen. EEN DIKKERD GESTORVEN. onafgebroken doorgaat. Van Amersfoort af ging de tocht over Ede, Arnhem, Nijmegen, naar Beek, waar we de grens passeerden. Nu ging het via Krefeld door een groot gedeelte van Duitschland's nijvere fabriekssteden naar het mooie Dusseldorf en vandaar, via Deutz, over de machtige en mooie Rijn brug rolden we Keulen binnen, even het middaguur gepasseerd was. k^d kon nUt per spour gaart oipdat hij!Alweer een reclame voor de onvolprezen cours van de „Post-Harmonie" heeft af-1 gedwongen of opgedrongen. indruk van de schoonheid van ons eigen j land. dat van.t Bussum tot de grens reis door het rijk gedaan. Deze^ reis had niet door de coupé-deuren kon. Ook'JS «S? i"ist is tevens, da. het Muziekcorps' eert te maken. Alleen wenschten wij van deze zéér gecamoufleerde uitnoodiging geen gebruik te maken, omdat wij meenen dat aan een concours moet worden deel genomen voor de muzikale prestaties en niet voor wat zilverlingen. Juist is verder, dat èn „Winnubst" èn „Held. Fanfarecorps" ver voor den slui tingsdatum van dit concours hadden inge schreven zonder eenige bijbedoeling en Den Helder, 15 Juni 1931. Geachte Redactie. Verzoeke beleefd voor het- onderstaan de eenige plaatsruimte in Uw veel gele zen blad. VALSCHE SCHIJN. Dat de Vrijzinnigen niet schroomen om met valsche leuzen hun candidaten aan te bevelen blijkt uit het volgende: In hun pamflet, huis aan huis bezorgd, wordt elke candidaat afzonderlijk aanbe volen, ook Mevrouw KalffBorn, waar van wordt vermeld, dat zij is de opricht ster mede van den Speeltuin „Visch- markt". Ten eerste bestaat er geen Speeltuin „Vischmarkt", maar een Speeltuinver- eeniging „Den Helder" met drie Afdee lingen, n.1. de Afdeeling Tuindorp, Visch markt en Oude Helder. Ten twe#de is 23 September 1930 een Afdeeling aan de Vischmarkt opgericht, waar 9 bestuurders werden gekozen waaronder niet Mevrouw Kalff. Op 23 Januari 1931, werd er een Alge- meene Ledenvergadering gehouden, waar Mevrouw Kalff werd gekozen in het Cen- traal-Bestuur der Speeltuinvereeniging „Den Helder" en later bij een tusschen- tijdsche verkiezing ter aanvulling van het Afdeelings-Bestuur van bovenge noemde Afdeeling, werd Mevrouw Kalff als Penningmeesteresse gekozen, dus is de mededeeling dat Mevrouw Kalff-Born, mede oprichtster van den Speeltuin „Vischmarkt" is, gelogen. Door een aanwijzing van B. en W. zijn Mevrouw de Graaf, en de heeren Pon- stein en Bauts aan het werk gegaan om een speeltuinvereeniging op te richten, dus van oprichters gesproken? Tot slot dit: er wordt steeds gewaakt, voor de neutraliteit der Speeltuinver eeniging, en nu halen de Vrijzinnigen hun politiek er in, door op zoo'n wijze hun candidaat aan te bevelen. Dit heb ik de kiezers even willen op helderen, omdat het speeltuinwerk te mooi is, om door valschen schijn te laten bezoedelen. J. BAUTS—DE DOELDER, Tuinstraat 14. In verband met het bovenstaande wil len wii gaarne erkennen, dat de omschrij ving der verdiensten van Mevr. Kalff Born ten aanzien van het speeltuinwerk wat nauwkeuriger had kunnen zijn. We zullen het er echter stellig over eens wezen, dat deze verdienste bestaat. Met dank voor de plaatsing, Hoogachtend, W. DE BOER. Geachte Redactie. Wilt u onderstaande bede een plaatsje geven in uw blad? Met yriendelijken dank. G. MUYS, Secretaris. HELPT HET ZWAKKE KIND. Een wezenskenmerk van bet Christen dom is zijn medelijden met het zwakke. Daarin vertoont het de trekken van Chris tus, die aan het zwakke zjjn gunst ba- toont. Uitgaande van deze gedachte heett „Vacantie Buiten" zich ten doel gesteld, aan de gegoede christenen in ons land, die wonen in gezonde buitenstreken, de gelegenheid te bieden aan het zwakke schoolkind, leerling van een christelijke school in de groote steden van ons land, de gunst te betoonen het ten minste een viertal weken gastvrij op te nemen in hun huis. „Vacantie Buiten" staat er borg voor, dat alleen die kinderen worden uitgezon den die, hetzij wegens algemeen# lichaamszwakte, hetzij voor aansterking na langdurige ongesteldheid een verblijf buiten dringend noodig hebben, zonder dat de ouders dit zelf kflnnen. bekostigen. „Vacantie Buiten" kan hiervoor instaan omdat zii niet alleen van den huisdokter, die net kind behandelt, een verxlaring vraagt, dat hii uitzending noodig acht, doch tevens door haar eigen geneesheeren een onderzoek naar den gezondheidstoe stand van het kind laat instellen. Eerst als hierdoor is komen vast te staan, dat het kind inderdaad uitzending behoeft, kan het hiervoor in aanmerking komen. Dit geneeskundig onderzoek heeft niet alleen ten doel te controleeren, of de uitzending noodig is, doch dient tevens om na te gaan, of het kind op eenigerlei wijze gevaar zou opleveren voor het ge zin, wTaarin het geplaatst wordt. Is dit het geval, dan wordt het van de lijst voor gezinsverzorging afgevoerd. „Vacantie Buiten" draagt er mede zorg voor, dat geen kinderen worden uitgezonden, van wie het hoofd der school en de klasse- onderwijzer niet verklaren kunnen, fiat zij zich op school behoorlijk gedragen. Door deze dubbele schifting zondert „Va cantie Buiten" af, welke zwakke kinderen voor uitzending in christelijke families in aanmerking kunnen komen en welke beter naar een Christelijk Koloniehuis kunnen gezonden worden, 't Is voor de eerstgenoemde groep, dat „Vacantie Bui ten" ook dit jaar weer komt met haar vriendelijk dringende noodiging: „helpt het zwakke kind". Geheel het zomerhalf jaar kunnen kinderen uitgezonden wor den. Wien evenwel thans het hart tot helpen dringt, stelle niet tot later uit, in dien hii nu helpen kan. Uitstel van wel doen leidt zoo licht tot afstel. Men denke, hoe blij men de ouders maakt, die weten, hoe goed het hun kind zou doen, als het eens een poos buiten kon zijn. Men denke ook, hoe Christus zich over het zwakke heeft ontfermd en voor dezulken, die zich in bet geloof tot Hem wenden, in het Vaderhuis een plaats heeft bereid. Wie zijn hart en huis voor een onzer zwakke kinderen wil openstellen, wende zich tot den Secretaris, den heer G. Muya, 1, Hugo de Grootstraat 8, Amsterdam, die ook gaarne alle gewenschte inlichtingen verschaft. Het bestuur van „Vacantie Buiten", J. Th. R. Sohreuder, Voorzitter. Dr. J. H. v. d. Bend. G. Muys, le Secretaris. D. van Vliet. C. v. d. Bend. K. v. d. Berg. Ds. H. L. Boerlijst. BOND VAN MOBILISA TI E-IN VA LIDltai EN HUNNE NABESTAANDEN. Het Bestuur van den Bond van Mob.- Inv. en van hunne Nabestaande te Drach ten schrijft ons: Wij ontvangen momenteel weer veel brieven van menschen, die van het door de Regeering bij de Tweede Kamer inge diende wetsontwerp, ten behoeve van de Mob.-slachtoffers hebben gelezen, met verzoek, hen inlichtingen te verschaffen en hen te helpen. Het spreekt vanzelf, dat wij dit gaarne I doen. I Hieruit blijkt ons echter, dat er nog altijd tal van mannen en vrouwen in het I land zijn, die bii de tot standkoming van deze wet zeer groot belang hebben Om evenwel teleurstelling te voorko men, wil ons Bestuur er nog gaarne een# met nadruk op wijzen, dat, indien be langhebbenden zich vóór een eventueele i afkondiging der wet niet hebben aange meld, zjj vrij zeker voor altijd te laat zijn, gezien de voorstellen, die de Minister nan 1 de Kamer heeft gedaan, i Allen, die gediend hebben in het tijd vak van 1 Aug. 1914 tot 1 Jan. 1920 en af gekeurd zijn wegens ziels- of lichaamsge breken of niet valide naar huis zijn ge zonden bü de demobilisatie en hiervan schade hebben geleden en nog lijden, evenals de nabestaanden van dezulken, zullen daarom goed doen, zich alsnog ten I spoedigste aan te melden, zoo zij dit tot dusver nog niet hebben gedaan; ook dan, wanneer zy denken momenteel niet in aanmerking te kunnen komen om welke reden dan ook. Nogmaals, doet men dit niet, dan is het vrij zeker binnen enkele weken voor altijd te laat. Daarom, laat men zich haasten! Ons Bestuur geeft allen gratis inlich tingen die er om vragen, mits postzegel voor antwoord is ingesloten. PRETTIGE VACANTIE. Bij de Vereeniging voor Personeel ln dienst der Nederlandsche Spoorwegen tot bestrijding der Tuberculose, Maliesingel 38, Utrecht, kan men vanaf heden een verzekering voor eene prettige vacantie afsluiten. De premie bedraagt 0.25, te storten op postrekening 109035. De grondgedachte van deze verzeke ring is geweest, dat de moeste vacanties beginnen met een reis per spoor en men niet beter zijn reis kan aanvangen dan door een goode daad te verrichten, waar door in dit geval het spoorwegpersoneel en hunne gezinnen gesteund worden in den strijd tegen de Tuberculose. Daarom allen, vóór men op reis gaat, «en polis voor 0.25 besteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 7