w
V
ES SCHAT
np
NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Biaitenlarsdsch overzicht
De bestrijding der kapifaalsvluGhi
Nr. 7001. EERSTE BLADDONDERDAG 13 AUGUSTUS 1931. 59ste JAARGANG
Opleiding voor verkeersvlieger
'm
COURANT
Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag.
Redacteur: P. C. DE BOER.
Uitgave N.V. Drukkerij v/h C. DE BOER Jr.
Bureau: Koningstraat 78 Telefoon: 50 en 412
Post-Girorekening No. 16066.
Abonnement per 3 maanden bjj vooruitbet.: Heldersche Courant f 1.50; voor
Koegras, Anna Paulowna, Breezand, Wieringener, Texel f 1.65; binnen
land f 2.—, Nederl. Oost- en West-Indië per zeepost f 2.10, idem per
mail en overige landen f 3.20. Zondagsblad resp. f 0.50 f 0.70, f 0.70,
f 1.—. Modeblad resp. f 0.95, f 1.25, f 1.25, f 1.15. Losse nos. 4 ct.; fr.p.p.6ct.
ADVERTENTIEN:
20 ct. per regel (galjard). Ingez. meded. (kolombreedte als redaction
tekst) dubbele prijs. Kleine advertentiën (gevraagd, te koop, te huur)
van 1 t/m. 3 regels 40 ct., elke regel meer 10 ct. bij vooruitbetaling (adres
Bureau v. d. blad en met br. onder no. 10 ct. p. adv. extra). Bewijsno. 4 ct.
fRlESCHÊ
aanklachten, controle op bepaalde per
sonen in binnen- en buitenland, onver
wacht accountants-onderzoek, zijn de mid
delen, die daarbij dienst doen. En op
grond van de reeds opgedane ervaringen
kan men wel zeggen, dat deze systemati
sche bestrijding de kapitaalsvlucht tot een
zoo riskante zaak gemaakt heeft, dat zij,
ook van zuiver materialistisch standpunt
bezien, niet langer de moeite loont.
autoriteiten de kapitaalsvlucht bestrijden.
Op een vliegveld staan een paar recher
cheurs, die door hun uiterlijk in niets af
wijken van den gemiddelden vliegpassa-
gier. Zij zien een paar gezichten, noteeren
een paar namen. En voordat het vliegtuig
aankomt in b.v. Zurich, is de daar gedeta
cheerde Duitsche politiebeambte al tele
grafisch gewaarschuwd, dat hij die of die
zakenman, die per vliegtuig zal aan
komen, moet volgen.
Een handige zet van de politie.
Zij volgt hem dan ook. De zakenman
gaat een bank binnen en doet daar zijn
zaken. En het blijkt, dat hij tevoren bij
die baruk geen rekening had staan. Als hij
een paar dagen later weer in Berlijn
terugkomt, is hij zeer verwonderd, dat hij
door de politie wordt opgewacht. En nog
meer verwonderd, als men hem precies
weet te vertellen, dat hij bij die en die
bank te Zurich een geheime deviezen-
rekening heeft.
Liever het vermogen dan de
vrijheid kwijt.
Om dezelfde reden worden de stations
gecontroleerd bij het vertrek der groote
expresstreinen. Natuurlijk kan niet ieder
een gecontroleerd worden, die naar het
buitenland vertrekt. Maar het enkele feit,
dat er zoo'n controle bestaat, schrikt reeds
velen af. Als kapitaalsvlucht door de
strafwet bedreigd wordt, is het toch al
een gevaarlijk spelletje. Herhaaldelijk
komt een vermogend koopman de hulp
der autoriteiten inroepen tegen een bui-
tenlandsch zakenvriend, wien hij een
groot deel van zijn vermogen in handen
heeft gegeven en die nu plotseling ont
kent, ooit een cent ontvangen te hebben.
In zoo'n geval is het duidelijk, dat zijn
bedoeling was geweest, dat geld door dien
buitenlander in veiligheid te laten bren
gen. Als men hem dan ook scherp gaat
ondervragen, met welk doel hij dat geld
aan zijn vriend had gegeven, dan probeert
hij er zich eerst uit te redden door een
verhaal over te late aflevering van artike
len en eindigt er tenslotte mede, zijn aan
klacht in te trekken en te verklaren, dat
hij het geld aan zijn buitenlandschen
vriend had geschonken. Hij wil liever
zijn vermogen verliezen dan zijn vrijheid.
Kapitaalsvlucht is riskant.
Zoo vervolgt de crimineele politie de
sporen der kapitaalsvlucht langs onder-
grondsche wegen. Meerendeels anonieme
Na het Pruisische referendum. De Ber-
lijnsche corr.' van de „Nw, Rott. Crt."
schrijft in een brief aan zijn blad over het
Pruisische referendum, waarin hij zegt,
dat het buitenland de beteekenis van het
referendum wel eenigszins heeft over
schat. Wü ontleenen aan dit schrijven het
volgende:
Zij was van beteekenis, maar niet van
zoo groote beteekenis als men buiten de
Duitsche grenzen heeft gemeend. Men
heeft daar gesproken van een beslissen-
den slag tusschen democratie en reactie.
Voor de regeering-Brüning is deze opvat
ting een groot voordeel, nu eenmaal de
volksstemming falikant is mislukt. Laat
het buitenland maar blijven denken, dat
Brüning en Braun zij aan zij strijdend den
draak van reactie en radicalisme hebben
geveld. Deze lezing kan aan de interna
tionale betrekkingen slechts ten goede
komen. Dit weten de regeering en de re-
geeringsgezinde pers en deze organen
hebben dan ook van hun standpunt groot
gelijk, als zij den uitslag van het referen
dum gelijk stellen met een votum van ver
trouwen voor de politiek van rijkskanse-
ler Brüning, een votum, behaald voor het
forum van het heele Pruisische volk en
dus van grooter gewicht dan een votum
van den naar huis gezonden Rijksdag.
Er zal een proef worden genomen
met drie leerlingen.
Op 29 Juli is in de Staatscourant een
mededeeling verschenen omtrent de op
leiding voor verkeersvlieger, die op 1 Sep
tember zal worden geopend.
De bedoeling is met ingang van het
leerjaar 19311932 een proef te nemen
met een nieuwe wijze van opleiding van
verkeersvliegers. Het rijk heeft deze zaak
ter harte genomen, daar de opleiding van
verkeersvliegers voor de veiligheid van
het luchtveraeer van groot belang is en
er, gegeven de voortschrijdende ontwik
keling van het luchtverkeer, in de toe
komst stellig een toenemende behoefte
aan vliegtuigbestuurders voor het burger
lijke luchtverkeer zal ontstaan. Een oplei
ding voor deze functie bestaat er op het
oogeniblik in ons land nog niet; trouwens
ook nergens anders dan in Duitschland.
De K.L.M. betrekt haar vliegers van de
militaire luchtvaart. Zij ontvangen dan
bij haar hun verdere opleiding met het
oog op hun taak bij de K.L.M.
Gaandeweg is men eehter tot de over
tuiging gekomen, dat het, inzonderheid
met het oog op luchtvaartverbindingen
over zeer groote afstanden als de luchtlijn
NederlandIndië, gewenscht is voor de
burgerluchtvaart een eigen opleiding te
scheppen, overeenkomende met die van de
stuurlieden voor do groote zeevaart. En
in dezen geest zal thans dan een proef ge
nomen worden.
Er zal begonnen worden met drie jon
gelui.
Een eerste eisch is, dat de candidaten
op 1 Juli j.1. niet jonger dan 17 jaar en
niet ouder dan 21 jaar geweest zijn. Ver
der wordt het einddiploma van een H.B.S.
met 5-j. c. of een daarmee gelijk te stellen
ontwikkeling verlangd. Op de cijfers voor
wis- en natuurkunde zal in het bizonder
worden gelet. En dan zullen de candidaten
nog aan verschillende andere eisch en moe
ten voldoen. Zij zullen een uitstekende ge
zondheid moeten hebben en een zeer
strenge keuring moeten ondergaan en
vooral ook zullen flinkheid, vastberaden
heid, energie en zelfstandigheid factoren
van belang geacht worden.
Op grond van deze eischen zal uit de
gegadigden een keuze worden gedaan,
eventueel (bij gelijke bekwaam- en ge
schiktheid) in den vorm van een vergelij
kend examen.
De opleiding zal geschieden in het In
ternaat van de Kweekschool voor de Zee
vaart te Amsterdam met medewerking van
de Nationale Luchtvaartschool voor de
eerste opleiding tot vlieger en verder van
de K.L.M. voor de hoogere opleiding en
het verkrijgen van practische bekwaam
heid. De adspirant doet onder normale
omstandigheden het eindexamen der
Kweekschool voor de Koopvaardij na twee
jarige opleiding, en dat voor verkeers
vlieger na twee-en-een-half tot drie jaar.
Het bezoek van de Duitsche ministers
aan Rome. In ons overzicht van Dinsdag
hebben we reeds geschreven over het ver
blijf van Ourtius en Brüning te Rome en
over den vriendschappelijken toon van de
redevoeringen, daar gehouden. Het resul
taat van dit bezoek is, evenals dat van het
bezoek aan Londen en Parijs, niet tast
baar. Toch heeft dit bezoek voor Duitsch
land wel dit belangrijke resultaat opge
leverd, dat Mussolini een tegenbezoek aan
Berlijn zal brengen. Het „Hbl." schrijft
daarover o. m.:
Mussolini heeft de uitnoodiging om een
tegenbezoek aan Berlijn te brengen aan
genomen, en alleen zich nog, blijkens het
officieele communiqué, de vaststelling van
den datum van dit bezoek voorbehouden.
Hieruit blijkt wel duidelijk, dat Mussolini
,e v aarde hecht aan de voortzetting
van de besprekingen met den Duitschen
Rijkskanselier. Want in de negen jaren,
dat Mussolini aan het hoofd vaij de Ita-
liaansohe regeering staat, heeft hij slechts
enkele malen zün land verlaten. We her
inneren ons slechts zijn bezoek aan Lo-
carno. Maar we meenen, dat hij ook direct
na zijn optreden aan het hoofd der regee
ring buitenslands is gegaan. In elk geval
echter heeft hij na Locarno, de vlak bij
Italië gelegen conferentiestad, zijn land
niet meer verlaten. Het Volkenbondswerk
te Genève et hij steeds aan anderen over
en het is dus wel van bijzonder belang,
dat hij nu besloten heeft de reis naai' Ber
lijn te ondernemen. Dit besluit mag men
beschouwen als een bevestiging van de
begeerte naar een Italiaansch-Duitsche
Bij de f/rondwetsvierinp in den Duit
schen Rijksdag heeft minister Dietrich
het woord gevoerd. In zijn inleiding ge
waagde hij van het buitengewoon econo
mische herstel dat zich in de jaren sedert
1923 heeft voltrokken, echter niet alleen
uit eigen kracht, doch ook met geleend
geld uit vreemde landen.
Miljarden zijn aan Duitschland geleend,
helaas vaak op korten termijn. Hierdoor
is het gevaar ontstaan, hetwelk ons in de
verschrikkelijke verwarring van de afge-
loopen maanden heeft gestort. Het is
W vindlje ïoverdreveo.
Maar zonder mb pypje „DRAGON'-Shag,
Izou ih niel hunnen leven.
tJÉkfr PURE VIR6INIA SHAG
>5 CT3. Pt» ON 3
Ij Rh PB Punt vau nituR
Pittig tn 6euofo
Voor pijp en cigaret
Nadat hij zijn werk aan den kant had
gelegd, bleef hij nog een poosje peinzend
en droomend een sigaar zitten rooken.
Hij had een persoonlijke reden gehad
om een episode uit de revolutie der Chou-
ans als onderwerp voor zijn proefschrift
te kiezen; een van zijn voorvaderen,
Frangois Coudrec, ook wel genaamd
Franquet, had in dezen wreeden tijd op
tragische wijze het leven verloren. De
man was dienaar geweest op het kasteel
Cherchemont in de nabijheid van Dom-
front en uit trouw aan zijn meester had
hij zijn leven geofferd. Hij had liever den
nek gebroken onder de guillotine, dan dat
]uj de plaats verraden had waar de Graaf
de Cherchemont, vóór zijn vlucht naar
Engeland, zijn goud en juweelen had ver
borgen-
Toch had de familie de Cherchemont
tegen dezen martelaar voor zijn plicht
steeds een ongerechtvaardigde verden
king gekoesterd. Toen zij naar Frankrijk
was teruggekeerd had de Gravin, die in
middels weduwe was geworden, zonder
dat zij van haar overleden echtgenoot het
geheim van den schat had gehoord, de
overtuiging gekregen, dat Coudrec dezen
gestolen had. De snel-verkregen rijkdom
van diens zoon, die in werkelijkheid zijn
fort" in in zaken had gemaakt, versterkte
haar in haar meening. En deze verden
king was van geslacht op geslacht over
geleverd en had bij de Cherchemonts zulk
een bitteren haat doen ontstaan, dat
Michel er, meer dan een eeuw later, niet
zonder een trilling van verontwaardiging
aan denken kon.
Hij had beter met Michelot's troep
kunnen meegaan, peinsde de jonge ge-
I leerde, en den dood in het veld vinden.
Naar het Fransch van
PAUL BOURGET.
(Nadruk verboden),