w V ES SCHAT np NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Biaitenlarsdsch overzicht De bestrijding der kapifaalsvluGhi Nr. 7001. EERSTE BLADDONDERDAG 13 AUGUSTUS 1931. 59ste JAARGANG Opleiding voor verkeersvlieger 'm COURANT Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag. Redacteur: P. C. DE BOER. Uitgave N.V. Drukkerij v/h C. DE BOER Jr. Bureau: Koningstraat 78 Telefoon: 50 en 412 Post-Girorekening No. 16066. Abonnement per 3 maanden bjj vooruitbet.: Heldersche Courant f 1.50; voor Koegras, Anna Paulowna, Breezand, Wieringener, Texel f 1.65; binnen land f 2.—, Nederl. Oost- en West-Indië per zeepost f 2.10, idem per mail en overige landen f 3.20. Zondagsblad resp. f 0.50 f 0.70, f 0.70, f 1.—. Modeblad resp. f 0.95, f 1.25, f 1.25, f 1.15. Losse nos. 4 ct.; fr.p.p.6ct. ADVERTENTIEN: 20 ct. per regel (galjard). Ingez. meded. (kolombreedte als redaction tekst) dubbele prijs. Kleine advertentiën (gevraagd, te koop, te huur) van 1 t/m. 3 regels 40 ct., elke regel meer 10 ct. bij vooruitbetaling (adres Bureau v. d. blad en met br. onder no. 10 ct. p. adv. extra). Bewijsno. 4 ct. fRlESCHÊ aanklachten, controle op bepaalde per sonen in binnen- en buitenland, onver wacht accountants-onderzoek, zijn de mid delen, die daarbij dienst doen. En op grond van de reeds opgedane ervaringen kan men wel zeggen, dat deze systemati sche bestrijding de kapitaalsvlucht tot een zoo riskante zaak gemaakt heeft, dat zij, ook van zuiver materialistisch standpunt bezien, niet langer de moeite loont. autoriteiten de kapitaalsvlucht bestrijden. Op een vliegveld staan een paar recher cheurs, die door hun uiterlijk in niets af wijken van den gemiddelden vliegpassa- gier. Zij zien een paar gezichten, noteeren een paar namen. En voordat het vliegtuig aankomt in b.v. Zurich, is de daar gedeta cheerde Duitsche politiebeambte al tele grafisch gewaarschuwd, dat hij die of die zakenman, die per vliegtuig zal aan komen, moet volgen. Een handige zet van de politie. Zij volgt hem dan ook. De zakenman gaat een bank binnen en doet daar zijn zaken. En het blijkt, dat hij tevoren bij die baruk geen rekening had staan. Als hij een paar dagen later weer in Berlijn terugkomt, is hij zeer verwonderd, dat hij door de politie wordt opgewacht. En nog meer verwonderd, als men hem precies weet te vertellen, dat hij bij die en die bank te Zurich een geheime deviezen- rekening heeft. Liever het vermogen dan de vrijheid kwijt. Om dezelfde reden worden de stations gecontroleerd bij het vertrek der groote expresstreinen. Natuurlijk kan niet ieder een gecontroleerd worden, die naar het buitenland vertrekt. Maar het enkele feit, dat er zoo'n controle bestaat, schrikt reeds velen af. Als kapitaalsvlucht door de strafwet bedreigd wordt, is het toch al een gevaarlijk spelletje. Herhaaldelijk komt een vermogend koopman de hulp der autoriteiten inroepen tegen een bui- tenlandsch zakenvriend, wien hij een groot deel van zijn vermogen in handen heeft gegeven en die nu plotseling ont kent, ooit een cent ontvangen te hebben. In zoo'n geval is het duidelijk, dat zijn bedoeling was geweest, dat geld door dien buitenlander in veiligheid te laten bren gen. Als men hem dan ook scherp gaat ondervragen, met welk doel hij dat geld aan zijn vriend had gegeven, dan probeert hij er zich eerst uit te redden door een verhaal over te late aflevering van artike len en eindigt er tenslotte mede, zijn aan klacht in te trekken en te verklaren, dat hij het geld aan zijn buitenlandschen vriend had geschonken. Hij wil liever zijn vermogen verliezen dan zijn vrijheid. Kapitaalsvlucht is riskant. Zoo vervolgt de crimineele politie de sporen der kapitaalsvlucht langs onder- grondsche wegen. Meerendeels anonieme Na het Pruisische referendum. De Ber- lijnsche corr.' van de „Nw, Rott. Crt." schrijft in een brief aan zijn blad over het Pruisische referendum, waarin hij zegt, dat het buitenland de beteekenis van het referendum wel eenigszins heeft over schat. Wü ontleenen aan dit schrijven het volgende: Zij was van beteekenis, maar niet van zoo groote beteekenis als men buiten de Duitsche grenzen heeft gemeend. Men heeft daar gesproken van een beslissen- den slag tusschen democratie en reactie. Voor de regeering-Brüning is deze opvat ting een groot voordeel, nu eenmaal de volksstemming falikant is mislukt. Laat het buitenland maar blijven denken, dat Brüning en Braun zij aan zij strijdend den draak van reactie en radicalisme hebben geveld. Deze lezing kan aan de interna tionale betrekkingen slechts ten goede komen. Dit weten de regeering en de re- geeringsgezinde pers en deze organen hebben dan ook van hun standpunt groot gelijk, als zij den uitslag van het referen dum gelijk stellen met een votum van ver trouwen voor de politiek van rijkskanse- ler Brüning, een votum, behaald voor het forum van het heele Pruisische volk en dus van grooter gewicht dan een votum van den naar huis gezonden Rijksdag. Er zal een proef worden genomen met drie leerlingen. Op 29 Juli is in de Staatscourant een mededeeling verschenen omtrent de op leiding voor verkeersvlieger, die op 1 Sep tember zal worden geopend. De bedoeling is met ingang van het leerjaar 19311932 een proef te nemen met een nieuwe wijze van opleiding van verkeersvliegers. Het rijk heeft deze zaak ter harte genomen, daar de opleiding van verkeersvliegers voor de veiligheid van het luchtveraeer van groot belang is en er, gegeven de voortschrijdende ontwik keling van het luchtverkeer, in de toe komst stellig een toenemende behoefte aan vliegtuigbestuurders voor het burger lijke luchtverkeer zal ontstaan. Een oplei ding voor deze functie bestaat er op het oogeniblik in ons land nog niet; trouwens ook nergens anders dan in Duitschland. De K.L.M. betrekt haar vliegers van de militaire luchtvaart. Zij ontvangen dan bij haar hun verdere opleiding met het oog op hun taak bij de K.L.M. Gaandeweg is men eehter tot de over tuiging gekomen, dat het, inzonderheid met het oog op luchtvaartverbindingen over zeer groote afstanden als de luchtlijn NederlandIndië, gewenscht is voor de burgerluchtvaart een eigen opleiding te scheppen, overeenkomende met die van de stuurlieden voor do groote zeevaart. En in dezen geest zal thans dan een proef ge nomen worden. Er zal begonnen worden met drie jon gelui. Een eerste eisch is, dat de candidaten op 1 Juli j.1. niet jonger dan 17 jaar en niet ouder dan 21 jaar geweest zijn. Ver der wordt het einddiploma van een H.B.S. met 5-j. c. of een daarmee gelijk te stellen ontwikkeling verlangd. Op de cijfers voor wis- en natuurkunde zal in het bizonder worden gelet. En dan zullen de candidaten nog aan verschillende andere eisch en moe ten voldoen. Zij zullen een uitstekende ge zondheid moeten hebben en een zeer strenge keuring moeten ondergaan en vooral ook zullen flinkheid, vastberaden heid, energie en zelfstandigheid factoren van belang geacht worden. Op grond van deze eischen zal uit de gegadigden een keuze worden gedaan, eventueel (bij gelijke bekwaam- en ge schiktheid) in den vorm van een vergelij kend examen. De opleiding zal geschieden in het In ternaat van de Kweekschool voor de Zee vaart te Amsterdam met medewerking van de Nationale Luchtvaartschool voor de eerste opleiding tot vlieger en verder van de K.L.M. voor de hoogere opleiding en het verkrijgen van practische bekwaam heid. De adspirant doet onder normale omstandigheden het eindexamen der Kweekschool voor de Koopvaardij na twee jarige opleiding, en dat voor verkeers vlieger na twee-en-een-half tot drie jaar. Het bezoek van de Duitsche ministers aan Rome. In ons overzicht van Dinsdag hebben we reeds geschreven over het ver blijf van Ourtius en Brüning te Rome en over den vriendschappelijken toon van de redevoeringen, daar gehouden. Het resul taat van dit bezoek is, evenals dat van het bezoek aan Londen en Parijs, niet tast baar. Toch heeft dit bezoek voor Duitsch land wel dit belangrijke resultaat opge leverd, dat Mussolini een tegenbezoek aan Berlijn zal brengen. Het „Hbl." schrijft daarover o. m.: Mussolini heeft de uitnoodiging om een tegenbezoek aan Berlijn te brengen aan genomen, en alleen zich nog, blijkens het officieele communiqué, de vaststelling van den datum van dit bezoek voorbehouden. Hieruit blijkt wel duidelijk, dat Mussolini ,e v aarde hecht aan de voortzetting van de besprekingen met den Duitschen Rijkskanselier. Want in de negen jaren, dat Mussolini aan het hoofd vaij de Ita- liaansohe regeering staat, heeft hij slechts enkele malen zün land verlaten. We her inneren ons slechts zijn bezoek aan Lo- carno. Maar we meenen, dat hij ook direct na zijn optreden aan het hoofd der regee ring buitenslands is gegaan. In elk geval echter heeft hij na Locarno, de vlak bij Italië gelegen conferentiestad, zijn land niet meer verlaten. Het Volkenbondswerk te Genève et hij steeds aan anderen over en het is dus wel van bijzonder belang, dat hij nu besloten heeft de reis naai' Ber lijn te ondernemen. Dit besluit mag men beschouwen als een bevestiging van de begeerte naar een Italiaansch-Duitsche Bij de f/rondwetsvierinp in den Duit schen Rijksdag heeft minister Dietrich het woord gevoerd. In zijn inleiding ge waagde hij van het buitengewoon econo mische herstel dat zich in de jaren sedert 1923 heeft voltrokken, echter niet alleen uit eigen kracht, doch ook met geleend geld uit vreemde landen. Miljarden zijn aan Duitschland geleend, helaas vaak op korten termijn. Hierdoor is het gevaar ontstaan, hetwelk ons in de verschrikkelijke verwarring van de afge- loopen maanden heeft gestort. Het is W vindlje ïoverdreveo. Maar zonder mb pypje „DRAGON'-Shag, Izou ih niel hunnen leven. tJÉkfr PURE VIR6INIA SHAG >5 CT3. Pt» ON 3 Ij Rh PB Punt vau nituR Pittig tn 6euofo Voor pijp en cigaret Nadat hij zijn werk aan den kant had gelegd, bleef hij nog een poosje peinzend en droomend een sigaar zitten rooken. Hij had een persoonlijke reden gehad om een episode uit de revolutie der Chou- ans als onderwerp voor zijn proefschrift te kiezen; een van zijn voorvaderen, Frangois Coudrec, ook wel genaamd Franquet, had in dezen wreeden tijd op tragische wijze het leven verloren. De man was dienaar geweest op het kasteel Cherchemont in de nabijheid van Dom- front en uit trouw aan zijn meester had hij zijn leven geofferd. Hij had liever den nek gebroken onder de guillotine, dan dat ]uj de plaats verraden had waar de Graaf de Cherchemont, vóór zijn vlucht naar Engeland, zijn goud en juweelen had ver borgen- Toch had de familie de Cherchemont tegen dezen martelaar voor zijn plicht steeds een ongerechtvaardigde verden king gekoesterd. Toen zij naar Frankrijk was teruggekeerd had de Gravin, die in middels weduwe was geworden, zonder dat zij van haar overleden echtgenoot het geheim van den schat had gehoord, de overtuiging gekregen, dat Coudrec dezen gestolen had. De snel-verkregen rijkdom van diens zoon, die in werkelijkheid zijn fort" in in zaken had gemaakt, versterkte haar in haar meening. En deze verden king was van geslacht op geslacht over geleverd en had bij de Cherchemonts zulk een bitteren haat doen ontstaan, dat Michel er, meer dan een eeuw later, niet zonder een trilling van verontwaardiging aan denken kon. Hij had beter met Michelot's troep kunnen meegaan, peinsde de jonge ge- I leerde, en den dood in het veld vinden. Naar het Fransch van PAUL BOURGET. (Nadruk verboden),

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 1