I
AMSTERDA
MSCHE l«
=i
-1«i BRIEVEN li
=1
««üK
Het menu van de week.
Voorbereidingen voor de
Herfstdagen.
Een broodvorm wordt ingewreven
met boter en het deeg erin gelegd,
daarna wordt het minstens 1 uur in
een matig warmen oven gebakken.
Ts de koek gaar, dan op een rooster
uit laten dampen en geheel en al koua
laten worden.
Rozijnen en krenten zullen wij zoo
veel mogelijk bij pudding, vla en ge
bakken nagerechten gebruiken en
wanneer wij kweeperen of andere zure
vruchten koken, dan zal bijvoeging
van een handvol rozijnen veel minder
suiker vragen
Hieronder laten wij nog eenige ge
rechten volgen, die zonder suiker be
reid worden.
Appel- en Bananen-vla.
Drie zachte bananen worden met een
vork fijn gemaakt en zoolang geklopt,
totdat zij schuimig zijn. Drie zure ap
pels worden goed gewasschen, daarna
geraspt en met het sap van twee
citroenen met de bananenschuim ver
mengd. Men kan dit gerecht in glazen
opdienen met wat geslagen room ver
sierd.
Zondag:
Tomatensoep,
Biefstuk, princesseboonen,
Vruchtensla.
Maandag:
Runder rollade,
Roode kool, aardappelen,
Rijst met krenten.
Dinsdag:
Koud vleesch,
Andijvie, aardappelen,
Drie in de pan.
Woensdag:
Varkenskarbonade,
Bloemkool, aardappelpuree,
Appelmoes.
Donderdag:
Bloemkoolsoep,
Hongaarsch gerecht,
Lamsvleesch met aardappelen,
Gestoofde tomaten.
Vrijdag I:
Gestoofde schelvisch,
Worteltjes, aardappelen,
Eierkoek.
Vrijdag II:
Macaroni salade,
Komkommer en aardappelsla,
Eierkoek.
Zaterdag:
Baklap,
Postelein, aardappelen,
Hangop.
Voor Zondag hebben we een vruch
tenslaatje van appelen, peren en bra
men, waarvoor we noodig hebben:
300 gram appels, 300 gram peren,
800 gram bramen, 100 gram noten,
eenige lepels suiker of 1 eetlepel
honing, 1 eetlepel bessenwijn.
Appelen en peren worden geschild,
van de klokhuizen ontdaan en in dun
ne plakken gesneden; de bramen voor
zichtig gewasschen en nagezien of er
geen wormpjes in zitten, daarna wor
den de vruchten een uurtje voor het
gebruiken in een kom gedaan en met
de suiker of honing en de bessenwijn
(men kan ook andere wijn gebruiken)
om en om geschept^ waarbij wij op moe
ten passen, dat wij de vruchten niet
beschadigen.
In kleine glazen schaaltjes opdienen
en bestrooien met de gehakte of ge
malen noten; willen wij het extra fijn
hebben, dan nemen wij 1 d.L. slag
room, kloppen deze en garneeren de
schaaltjes ermede.
Donderdag hebben wij een stamppot
van lamsvleesch en aardappelen, waar
voor wij mager lamsvleesch in vier
kante blokjes snijden en met een paar
groote uien en 200 gram aan blokjes
gesneden spek bruin braden, waarna
zout en wat paprika toegevoegd wordt
en pl.m V- d.L. water en we alles nog
drie kwartier laten smoren. Aardappe
len worden gaargekookt en fijn ge
stampt en als we geproefd hebben of
het vleesch gaar is, met elkander ver
mengd en daarna op een groote schaal
opgediend met een rand van gestoofde
heele tomaten eromheen.
Het vieeschlooze menu voor Vrijdag
beginnen wij met macaronisalade,
waarvoor wij een hoeveelheid macaro
ni in zout water gaar koken en daarna
in de vergiet doen en met koud water
overgieten.
Mayonaise maken we op de bekende
wijze door een eierdooier met peper,
mosterdpoeder en 1 eetlepel azijn in
een verwarmde kom gedurende eenige
minuten te kloppen en daarna drup
pelsgewijze de slaolie bij te voegen, tot
men de gewenschte hoeveelheid heeft,
we kunnen gerust 2V2 a 3 d.L. bijvoegen,
doch denken eraan vooral goede sla
olie te nemen.
De macaronie hebben we op een plat
te schaal gelegd en bedekken deze nu
met mayonaise; rondom de macaroni
leggen we er tegen aan een rand van
schijven tomaten en plakjes ei en hier
I en daar een waaiervormig gesneden
i augurk, waarna we het geheel met ge
hakte peterselie bestrooien. Een paar
lepels mayonaise houden wij over om
de aardappelsalade mee te vermengen.
Wanneer wij de aardappelen aan plak-
I ken hebben gesneden vermengen wij
deze met 1 zeer fijn gehakte ui, 1 eet
lepel gehakte peterselie, olie, azijn en
2 eetlepels mayonaise, peper en zout en j
zullen dan een heerlijke aardappelsla
krijgen, die ook aan de koffietafel zoo
welkom is.
De eierkoek, die wij als nagerecht i
nemen, is al heel gemakkelijk te berei
den. Wij nemen 4 eetlepels fijne suiker
of lichte basterd en 4 eierdooiers, die
we met het sap van een halve citroen
gedurende tien minuten kloppen; daar
na het zeer stijf geklopte eiwit toevoe
gen en in een ingevette, met paneer
meel bestrooide vuurvaste schotel
overbrengen en ongeveer 15 minuten
in den oven bakken. Deze eierkoek
moet warm opgediend worden.
Tenslotte wil ik nog eenige recepten
laten volgen voor het inleggen van
haring:
Redactrice „Onze Keuken",
Theresiastraat 424 - Den Haag.
a. Licht wollen japon, waarvan de rok
de nooaige ruimte krij?gt door twee
groepen plooien op zijde. De kraag
heeft twee groote revers, waaruit een
gestippelde foulard zijden strik komt.
Op taillehoogte een bijpassende cein
tuur, waaronderuit twee puntig toe-
loopende overslagen komen.
b. Groen kunstzijden japonnetje, dat
door de rechte snit zeer slank afklèed^
waar de hoog ingezette stukken to«
medewerken. Groen lederen ceintmi?
met glazen gesp. Het lichter groene
manteltje, dat er bij gedragen wordt,
heeft opslagen aan de raglanmouwr i
en biezen aan revers en zakken van de
zijde der japon.
Ik eet in 't restaurant omdat mijn
vrouw niet wil koken, ofschoon ze het
heel goed kan.
Bij mij is het juist andersom.
Mijn vrouw wil met alle geweld zelf
koken, maar ze heeft er geen snars
verstand van!
Japon van bruin en beige geruite
stof gemaakt. In de lengte loopen dia-
gonaalsgewijze ingezette stukken, die
naar onderen toe wijd uitloopen, zoodat
de rok klokvormig is. Aan den hals is
als eenige versiering een bruin lak-
lederstukje, precies gelijk aan de cein
tuur aangebracht. Korte raglanmou-
wen voltooien deze japon.
Wit wollen Jersey japon met jakje
zonder kraag en klokkende rok. De
blouse is in jumpermodel van licht
blauw Jersey met aangebreid aanslui
tend boord en punthals. Op het linker
voorpand is onderaan een monogram
aangebracht.
Zeer origineel is dit half rose, halt
zwart geruite japonnetje. De klokken
de rok heeft aan de eene zijde meer
ruimte dan aan de andere zijde; het
bovenstuk is onregelmatig uitgepunt en
reikt tot onder den ceintuur, die van
dezelfde stof is gemaakt met een zwar
te gesp.
Bij dit japonnetje wordt een mantel
tje gedragen dat met de zwart geruite
stof van den rok is afgezet. Bij dit ele
gante en toch practische ensemble
wordt een zwart vilten hoedje gedra-
gen, dat van voren diep over het voor
hoofd wordt getrokken. Handschoenen
en schoenen zijn van wildleder.
Trein, tram, bus.
Onze verkeersmiddelen, en vooral
de tram, dat zijn altijd wel zeer ge
liefde stokpaardjes die, als een Amster
dammer in een critische bui komt te
verkeeren, er het eerst met de zw eep
van langs krijgt, - maar deze week is
er dan toch wel extra aanleiding hen
uit de stal te halen en voor het front te
brengen Daar hadden wTe dan ten
eerste de drukbezochte vergadering
van den Vrijheidsbond waarin het fi
nancieel beleid der gemeentebestuur
deren en speciaal dan dat van de roode
gemeentebestuurderen in de meest kras
se termen veroordeeld werd en men met
de dreigende voorspelling kwam, dat
het niet lang meer zou duren of Am
sterdam zou in dezelfde slechte toestand
komen te verkeeren als vele gemeen
ten bij onze Oostelijke, Duitsche buren,
waar men soms ook al niet meer in
staat bleek de ambtenaren en gemeen
tewerklieden ,uit te betalen. Natuurlijk
werd daar, bij het uiterst somber ge
tinte beeld dat men van den stand van
zaken teekende, dankbaar gebruik
gemaakt van het millioen verlies dat op
het gemeentelijke trambedrijf geleden
is; men gebruikte, dit verlies, als
nog eens een extra zwart krijt waar
mede men het duistere beeld nog een
stuk donkerder kon maken. Intusschen
wordt er, en werd er reeds geruimen
tijd, druk achter de schermen ge
werkt aan de voorbereiding van een re
organisatie van de tram die haar op den
duur weer rendabel zal moeten maken.
Als eerste openbaar teeken van dit
werk achter de schermen werd dan
dezer dagen het rapport van den be-
zuinigingsinspeoteur, Ir. King, gepu
bliceerd. In dat rapport wordt voorop
gesteld,- dit als antwoord op de, van
vele zijden steeds weer oprijzende
vraag of de tram eigenlijk niet uit den
tijd zou zijn en de autobus voor haar
in de plaats zou moeten komen, dat
?oor een stad als Amsterdam het tram
net primair moet blijven en het busnet
secundair. Wel zegt de heer King, dat
„ten opzichte van de eischen van ver
voer, verkeer en veiligheid, de tram en
de bus z.i. tamelijk gelijkwaardig zijn,
maar dat hij, althans voor de hoofdver«<
keersaders, eerder de voorkeur blijft
geven aan de tram. Wie soms, in ver
band met deze voorgenomen reorgani
satie, de hoop mocht gekoesterd heb
ben, dat we nu spoedig wel weer terug
zouden keeren tot een tarief van vijf
cent en het oude pasjes-systeem,
wordt deze illusie thans voorgoed ont
nomen. Men zal, volgens ir. King, nooit
door een algemeene tariefsverlaging
de vraag ten opzichte van het aanbod
zoodanig kunnen verhoogen, dat eer
eenigszins sluitende exploitatie behoe
den blijft. En ook het pasjes-syst#'*
zal z.i. geen betere uitkomsten als te-
sultaat geven. Wel pleit hij met
nadruk voor een sectie-tarief. „Dat vol
doet aan alle behoeften en leidt tot de
goedkoopste tarieven", schrijft hij in
zijn rapport. Alle behoeften, lijkt wel
wat boud gesproken; misschien dan wel
aan vele, maar toch zeker niet aan
die vaneenvoudigheid. Het zal,
vreezen wjj, dan nog een grooter „uit-
gezoek" worden, zoowel voor het pu
bliek als voor de conducteurs dan het
heden met al die kruis en raakpunten
reeds isEr wordt bij gezegd dat
„nauwkeurige studie van het onder
werp en eventueel proefbedrijf in
dezen noodzakelijk is". Het laatste is
logisch en begrijpelijk. Maar het eer
ste?Die nauwkeurige studie?
Wat heeft men al den tijd dat er
reeds achter die schermen word'
werkt, als er daar niet
is, dan wel gedaan?!...
weer een van de geheimen, nu eeniu
annex aan alles wat „officieel" beet,
wat in ambtelijke bureaux
waar men als leek maar nooit &cW
kan komen!
Maatregelen op korte termijn
den er dan tenslotte ook genoemd f
waren geen verrassing meer. We
ten reeds dat de „gemiddelde rijsne'"
heid" zal verhoogd worden, dat de
halte-afstanden vergroot zullen *dr'
den, dat op zwak bezette lijnen de
frequentie in de stille uren vermin
derd zal worden, dat de eenmans-
wagen verdwijnt van de „door hoofd
lijnen bereden trajecten, en dat er
„groote eenheden" (d.w.z. grootere wa
gens, met misschien, twee verdiepin
gen) in exploitatie zullen komen.
De trein kwam, naast de tram en de
bus, deze week, zooals gezegd, ook op