I AMSTERDA MSCHE l« =i -1«i BRIEVEN li =1 ««üK Het menu van de week. Voorbereidingen voor de Herfstdagen. Een broodvorm wordt ingewreven met boter en het deeg erin gelegd, daarna wordt het minstens 1 uur in een matig warmen oven gebakken. Ts de koek gaar, dan op een rooster uit laten dampen en geheel en al koua laten worden. Rozijnen en krenten zullen wij zoo veel mogelijk bij pudding, vla en ge bakken nagerechten gebruiken en wanneer wij kweeperen of andere zure vruchten koken, dan zal bijvoeging van een handvol rozijnen veel minder suiker vragen Hieronder laten wij nog eenige ge rechten volgen, die zonder suiker be reid worden. Appel- en Bananen-vla. Drie zachte bananen worden met een vork fijn gemaakt en zoolang geklopt, totdat zij schuimig zijn. Drie zure ap pels worden goed gewasschen, daarna geraspt en met het sap van twee citroenen met de bananenschuim ver mengd. Men kan dit gerecht in glazen opdienen met wat geslagen room ver sierd. Zondag: Tomatensoep, Biefstuk, princesseboonen, Vruchtensla. Maandag: Runder rollade, Roode kool, aardappelen, Rijst met krenten. Dinsdag: Koud vleesch, Andijvie, aardappelen, Drie in de pan. Woensdag: Varkenskarbonade, Bloemkool, aardappelpuree, Appelmoes. Donderdag: Bloemkoolsoep, Hongaarsch gerecht, Lamsvleesch met aardappelen, Gestoofde tomaten. Vrijdag I: Gestoofde schelvisch, Worteltjes, aardappelen, Eierkoek. Vrijdag II: Macaroni salade, Komkommer en aardappelsla, Eierkoek. Zaterdag: Baklap, Postelein, aardappelen, Hangop. Voor Zondag hebben we een vruch tenslaatje van appelen, peren en bra men, waarvoor we noodig hebben: 300 gram appels, 300 gram peren, 800 gram bramen, 100 gram noten, eenige lepels suiker of 1 eetlepel honing, 1 eetlepel bessenwijn. Appelen en peren worden geschild, van de klokhuizen ontdaan en in dun ne plakken gesneden; de bramen voor zichtig gewasschen en nagezien of er geen wormpjes in zitten, daarna wor den de vruchten een uurtje voor het gebruiken in een kom gedaan en met de suiker of honing en de bessenwijn (men kan ook andere wijn gebruiken) om en om geschept^ waarbij wij op moe ten passen, dat wij de vruchten niet beschadigen. In kleine glazen schaaltjes opdienen en bestrooien met de gehakte of ge malen noten; willen wij het extra fijn hebben, dan nemen wij 1 d.L. slag room, kloppen deze en garneeren de schaaltjes ermede. Donderdag hebben wij een stamppot van lamsvleesch en aardappelen, waar voor wij mager lamsvleesch in vier kante blokjes snijden en met een paar groote uien en 200 gram aan blokjes gesneden spek bruin braden, waarna zout en wat paprika toegevoegd wordt en pl.m V- d.L. water en we alles nog drie kwartier laten smoren. Aardappe len worden gaargekookt en fijn ge stampt en als we geproefd hebben of het vleesch gaar is, met elkander ver mengd en daarna op een groote schaal opgediend met een rand van gestoofde heele tomaten eromheen. Het vieeschlooze menu voor Vrijdag beginnen wij met macaronisalade, waarvoor wij een hoeveelheid macaro ni in zout water gaar koken en daarna in de vergiet doen en met koud water overgieten. Mayonaise maken we op de bekende wijze door een eierdooier met peper, mosterdpoeder en 1 eetlepel azijn in een verwarmde kom gedurende eenige minuten te kloppen en daarna drup pelsgewijze de slaolie bij te voegen, tot men de gewenschte hoeveelheid heeft, we kunnen gerust 2V2 a 3 d.L. bijvoegen, doch denken eraan vooral goede sla olie te nemen. De macaronie hebben we op een plat te schaal gelegd en bedekken deze nu met mayonaise; rondom de macaroni leggen we er tegen aan een rand van schijven tomaten en plakjes ei en hier I en daar een waaiervormig gesneden i augurk, waarna we het geheel met ge hakte peterselie bestrooien. Een paar lepels mayonaise houden wij over om de aardappelsalade mee te vermengen. Wanneer wij de aardappelen aan plak- I ken hebben gesneden vermengen wij deze met 1 zeer fijn gehakte ui, 1 eet lepel gehakte peterselie, olie, azijn en 2 eetlepels mayonaise, peper en zout en j zullen dan een heerlijke aardappelsla krijgen, die ook aan de koffietafel zoo welkom is. De eierkoek, die wij als nagerecht i nemen, is al heel gemakkelijk te berei den. Wij nemen 4 eetlepels fijne suiker of lichte basterd en 4 eierdooiers, die we met het sap van een halve citroen gedurende tien minuten kloppen; daar na het zeer stijf geklopte eiwit toevoe gen en in een ingevette, met paneer meel bestrooide vuurvaste schotel overbrengen en ongeveer 15 minuten in den oven bakken. Deze eierkoek moet warm opgediend worden. Tenslotte wil ik nog eenige recepten laten volgen voor het inleggen van haring: Redactrice „Onze Keuken", Theresiastraat 424 - Den Haag. a. Licht wollen japon, waarvan de rok de nooaige ruimte krij?gt door twee groepen plooien op zijde. De kraag heeft twee groote revers, waaruit een gestippelde foulard zijden strik komt. Op taillehoogte een bijpassende cein tuur, waaronderuit twee puntig toe- loopende overslagen komen. b. Groen kunstzijden japonnetje, dat door de rechte snit zeer slank afklèed^ waar de hoog ingezette stukken to« medewerken. Groen lederen ceintmi? met glazen gesp. Het lichter groene manteltje, dat er bij gedragen wordt, heeft opslagen aan de raglanmouwr i en biezen aan revers en zakken van de zijde der japon. Ik eet in 't restaurant omdat mijn vrouw niet wil koken, ofschoon ze het heel goed kan. Bij mij is het juist andersom. Mijn vrouw wil met alle geweld zelf koken, maar ze heeft er geen snars verstand van! Japon van bruin en beige geruite stof gemaakt. In de lengte loopen dia- gonaalsgewijze ingezette stukken, die naar onderen toe wijd uitloopen, zoodat de rok klokvormig is. Aan den hals is als eenige versiering een bruin lak- lederstukje, precies gelijk aan de cein tuur aangebracht. Korte raglanmou- wen voltooien deze japon. Wit wollen Jersey japon met jakje zonder kraag en klokkende rok. De blouse is in jumpermodel van licht blauw Jersey met aangebreid aanslui tend boord en punthals. Op het linker voorpand is onderaan een monogram aangebracht. Zeer origineel is dit half rose, halt zwart geruite japonnetje. De klokken de rok heeft aan de eene zijde meer ruimte dan aan de andere zijde; het bovenstuk is onregelmatig uitgepunt en reikt tot onder den ceintuur, die van dezelfde stof is gemaakt met een zwar te gesp. Bij dit japonnetje wordt een mantel tje gedragen dat met de zwart geruite stof van den rok is afgezet. Bij dit ele gante en toch practische ensemble wordt een zwart vilten hoedje gedra- gen, dat van voren diep over het voor hoofd wordt getrokken. Handschoenen en schoenen zijn van wildleder. Trein, tram, bus. Onze verkeersmiddelen, en vooral de tram, dat zijn altijd wel zeer ge liefde stokpaardjes die, als een Amster dammer in een critische bui komt te verkeeren, er het eerst met de zw eep van langs krijgt, - maar deze week is er dan toch wel extra aanleiding hen uit de stal te halen en voor het front te brengen Daar hadden wTe dan ten eerste de drukbezochte vergadering van den Vrijheidsbond waarin het fi nancieel beleid der gemeentebestuur deren en speciaal dan dat van de roode gemeentebestuurderen in de meest kras se termen veroordeeld werd en men met de dreigende voorspelling kwam, dat het niet lang meer zou duren of Am sterdam zou in dezelfde slechte toestand komen te verkeeren als vele gemeen ten bij onze Oostelijke, Duitsche buren, waar men soms ook al niet meer in staat bleek de ambtenaren en gemeen tewerklieden ,uit te betalen. Natuurlijk werd daar, bij het uiterst somber ge tinte beeld dat men van den stand van zaken teekende, dankbaar gebruik gemaakt van het millioen verlies dat op het gemeentelijke trambedrijf geleden is; men gebruikte, dit verlies, als nog eens een extra zwart krijt waar mede men het duistere beeld nog een stuk donkerder kon maken. Intusschen wordt er, en werd er reeds geruimen tijd, druk achter de schermen ge werkt aan de voorbereiding van een re organisatie van de tram die haar op den duur weer rendabel zal moeten maken. Als eerste openbaar teeken van dit werk achter de schermen werd dan dezer dagen het rapport van den be- zuinigingsinspeoteur, Ir. King, gepu bliceerd. In dat rapport wordt voorop gesteld,- dit als antwoord op de, van vele zijden steeds weer oprijzende vraag of de tram eigenlijk niet uit den tijd zou zijn en de autobus voor haar in de plaats zou moeten komen, dat ?oor een stad als Amsterdam het tram net primair moet blijven en het busnet secundair. Wel zegt de heer King, dat „ten opzichte van de eischen van ver voer, verkeer en veiligheid, de tram en de bus z.i. tamelijk gelijkwaardig zijn, maar dat hij, althans voor de hoofdver«< keersaders, eerder de voorkeur blijft geven aan de tram. Wie soms, in ver band met deze voorgenomen reorgani satie, de hoop mocht gekoesterd heb ben, dat we nu spoedig wel weer terug zouden keeren tot een tarief van vijf cent en het oude pasjes-systeem, wordt deze illusie thans voorgoed ont nomen. Men zal, volgens ir. King, nooit door een algemeene tariefsverlaging de vraag ten opzichte van het aanbod zoodanig kunnen verhoogen, dat eer eenigszins sluitende exploitatie behoe den blijft. En ook het pasjes-syst#'* zal z.i. geen betere uitkomsten als te- sultaat geven. Wel pleit hij met nadruk voor een sectie-tarief. „Dat vol doet aan alle behoeften en leidt tot de goedkoopste tarieven", schrijft hij in zijn rapport. Alle behoeften, lijkt wel wat boud gesproken; misschien dan wel aan vele, maar toch zeker niet aan die vaneenvoudigheid. Het zal, vreezen wjj, dan nog een grooter „uit- gezoek" worden, zoowel voor het pu bliek als voor de conducteurs dan het heden met al die kruis en raakpunten reeds isEr wordt bij gezegd dat „nauwkeurige studie van het onder werp en eventueel proefbedrijf in dezen noodzakelijk is". Het laatste is logisch en begrijpelijk. Maar het eer ste?Die nauwkeurige studie? Wat heeft men al den tijd dat er reeds achter die schermen word' werkt, als er daar niet is, dan wel gedaan?!... weer een van de geheimen, nu eeniu annex aan alles wat „officieel" beet, wat in ambtelijke bureaux waar men als leek maar nooit &cW kan komen! Maatregelen op korte termijn den er dan tenslotte ook genoemd f waren geen verrassing meer. We ten reeds dat de „gemiddelde rijsne'" heid" zal verhoogd worden, dat de halte-afstanden vergroot zullen *dr' den, dat op zwak bezette lijnen de frequentie in de stille uren vermin derd zal worden, dat de eenmans- wagen verdwijnt van de „door hoofd lijnen bereden trajecten, en dat er „groote eenheden" (d.w.z. grootere wa gens, met misschien, twee verdiepin gen) in exploitatie zullen komen. De trein kwam, naast de tram en de bus, deze week, zooals gezegd, ook op

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 12