AMSTERDAMSCHE U_ •q BRIEVEN MODEPRAATJE ken. Doch handwerken verkoos zij niet te leeren, zooals een van haar gouver nantes schreef. Toen zij op 18-jarigen leeftijd den troon besteeg, voelde zij zich zoo zeker van haar gezag, dat zij aan den vorst van een naburig land schreef: „Ik kan u verzekeren, dat er onder mijn dienaars en ministers nie mand is en ook nooit zijn zal, die stap pen zou durven nemen zonder mijn voorkennis of zonder mijn bevel." Haar grootste belangstelling ging uit naar haar verzameling schilderijen en boeken. „Boeken doordringen mij met levenskracht", zei zii altijd als een der geleerden van haar hof, de Portugee- sche rabbün Israël Manasse, haar bi bliotheek weer verrijkt had met een of ander oud geschrift. Zij stelde belang in alle kunsten en wetenschappen. Haar groote fout was, dat zij zooveel geld verbruikte. In de 35 jaar na haar troonsafstand leed zij voortdurend geld gebrek. ook nadat men haar jaargeld had vergroot. Zij leende aan alle kan ten en zou zelfs den kroon van Polen hebben aangenomen om uit de geldzor gen te zijn, als men daarvoor niet de voorwaarde had gesteld, dat zij in het huwelijk zou treden. En dat „vreeselijke Zaterdag: Gebakken spek. Capucijners, aardappelen. Appelmoes. Voor de vanillevla met bitterkoekjes rekenen wij: s/ T mPik i50 gram bitterkoekjes, L. meiK, 60 gram suiker, 1 pakje vanillesuiker, 30 gram maizena, 1 ei, desverlnezende een weinig maresquin. De melk en de suiker brengen we aan de kook, maar nemen er ef"£e lepels af om de maizena met het ge klopte ei aan te mengen. Is de melk warm, dan dompelen wjj de bitterkoekjes erin en scheppen ze er met de schuimspaan weder uit om ze daarna in de vlaschaal te leggen. Geeft men de voorkeur aan een meer pikante smaak, dan worden de koekjes in de vlaschaal gelegd en met wat maresquin geweekt. Kookt de melk, dan voegen wij net aangemengde maizenapapje en ei toe en blijven flink roeren, vooral den bo- dem der pan raken, tot de vla de ge- i wenschte dikte heeft, pan van het vuur en van tijd tot tijd met de garde doorkloppen, opdat zich geen vel kan vormen, daarna op de bitterkoekjes gieten. WAT WORDT DE ALGEMEENE DRACHT? De nieuwe mode vertoont een zoo groote afwisseling, dat menigeen er zich onzeker bij voelt worden. Er is haast geen idee te bedenken, of het wordt door den een of anderen coutu rier gelanceerd. Doch uit jarenlange ervaring weten wij, dat uit al die ori- gineele, aantrekkelijke en soms gril lige ideeën er slechts weinige werke lijk mode zullen worden. Welke? Er zijn er op het oogenblik nog slechts enkele te noemen, doch wij durven met vertrouwen succes te voorspellen aan het Persianer bontmanteltje van Yvonne Oarette met ingezette stuk ken stof rondom het middel om dit slanker te maken, aan den mantel van geribd fluweel van Schiaparelli, aan Mainbocher's avondjapon van zwarte crêpe met groote lussen van zwart satijn op de linkerheup, aan Lelong's driekwart lange fluweelen avondmantel met zilvervos gegar neerd en aan Lelong's avond-ensemble van wit chifon bestaande uit een plooirok en een bestikte blouse. De stoffen staan altijd eerder vast dan de modellen; daarvan kan dus al meer gezegd worden. In dezen tijd, nu de couturiers alle oude, beproefde modevoorschriften ondersteboven wer pen, is het wel goed om zich van een en ander op de hoogte te stellen. Niet alleen lijkt wol op zijde en zijde op wol, kunstzijde op echte zijde en jer sey op geribd fluweel, doch de stoffen worden op geheel andere wijze ver werkt. Een avondmantel van laken is niet meer ongewoon, maar dat patent- leer niet slechts voor schoenen en accessoires, doch zelfs voor kraagjes en manchetten op gebreide goederen wordt gebruikt, is wellicht minder be kend. Alles bij elkaar genomen is wol de meest gekozen stof; alleen bij de ge- kleede toiletten wordt het aantal -wol len japonnen overtroffen door het aantal fluweelen. Er bestaat een toe nemende belangstelling voor ruwe zij: den stoffen voor overdag; Schiaparelli gebruikt ze zelfs voor 's avonds. Crepe onder een eenigszins gerinkeld weef sel neemt in deze groep de eerste plaats in. Een andere ruwe zijden stof ziet er precies uit als wollen kant. Ook tafzijde, die geheimzinnig ^ritse lende stof, is weer in de mode. Kunst satijn heeft zooveel aanhangsters ge kregen, dat eenige vooraanstaande modistes haar cliëntèle aanraden, deze stof te kiezen inplaats van zijden satijn. De ruwe wollen mantelstoffen hebben een ongekende populariteit genoten; daarom keeren de beste cou turiers -thans terug tot gladdere stoffen. De grootste overwinning is echter door het fluweel behaald. Wol trad immers reeds in het voorjaar op den voorgrond en kan dus niet meer tot de speciale successen van dit seizoen gerekend worden. Elke couturier zon der één uitzondering, lanceert fluwee len avondjaponnen en velen gebrui ken fluweel ook voor hun namiddag- japonnen en voor de driekwart lange mantels, die speciaal bestemd zijn om daarbij te worden gedragen. Verder worden er fluweelen hoeden, tasschen, moffen en schoenen bij gemaakt. En nu fluweel eenmaal in de mode is, ziet men er de meest verschillende soor ten in verschijnen. In Parijs wordt het zware Lyonfluweel meer gedragen dan de soepeler soorten, terwijl het nieuwe doffe fluweel ook veel wordt verwerkt. De doorzichtige fluweel soorten worden nog steeds gesteund door Vionnet, die haar stoffen kent en daarin altijd een goede keuze doet. Zoo maak zij thans gebruik van spe ciaal geweven 135 c.M. zijden stoffen, omdat dan de snit van klokrokken en ingewikkelde deelen beter verzorgd kan worden. Ongeraseerd fluweel, dat er op eenigen afstand uitziet als zeer fijne wol, wordt vrij veel getoond. Be- Bedrukt fluweel is gelukkig van het tooneel verdwenen. Blonchini heeft suoces met het ge ribde fluweel „St. Hubert" en met een nieuw soort zijden flu^^ glanzend is als kanstel dat soepel. Fluweelen patron e - r - - - - - - - - - - i stoffen worden weer in bracht, vooral op chiffon Re- versiert donkere fhnvt>?iJ cbacn9 met ronde plekjes lamé. CoS\°tr''tl brengt lamé motieven aan on n 'cr dat brna zoo dun is als chiffon fel WAT PARIJS ZEGT. De mode vertoont groote ves^ lijkheid in de avondkleeding, Tl' verder zijn de voornaamste lijn»» r zelfde gebleven. Mantelpakken Jé' den nog altijd in groote verscheid.» heid getoond, ook met bolero's, rtlv de lange mantels met bijpassend japonnen worden minder gezien n sportkleeding is bijna geheel onver anderd gebleven. Een ietsje ians„ van rok, een ietsje meer getailleerd een ietsje hooger aan den hals, dat i' alles. Bruin, rood, lila en verschillen f de tinten blauw en groen worden »r 1 het meest voor gebruikt. (Nadruk verboden.) en zeer Kindermantel van beige wollen ve lours met biesjes versierd. Het mutsje is van hetzelfde materiaal. Mantel voor iets oudere meisjes. De mantel zoowel als de shawlkraag zijn van marineblauwe cheviot en gevoerd met Schotsche jersey. De manchetten worden gesloten met nikkelen gespen. Mantel van bruine buras.yl met een moderne pas, die uitloopt in een kleine pellerine. Het shawlkraagje is van dezelfde stof als de mantel en versierd met stiksels. Manteltje voor kleine kinderen van rose fluweel met een ronde pas en kraag, mouwversiering, knoopen en mutspompoen van zwart bont. Op taille gewerkte mantel van ma rineblauwe stof met revers van be drukte crêpe. De ceintuur wordt mei twee knoopen gesloten. Elegante kindermantel van zwaï fluweel met een garneering van wit hermelijn. De taille is gemarkeerd door een biesje, dat onder den eenigen knoop verloopt. De kleine met bont afgezette pellerine loopt door orer de bovenarmen. Het mutsje is bijpas send bewerkt. „Mannie," sprak het jonge vrouw tje, „we zullen voor onzen jongen een kindermeisje moeten zoeken." „Een kindermeisje? Neem liever een nachtwaker." „Hoe kun je de ouderdom van een kip taxeeren?" „Aan de tanden." „Maar een kip heeft toch geen tan den?" „Neen, een kip niet, maar ik wel." Agent: „U schijnt het sleutelgat niet te kunnen vinden. Geef mij dien sleu tel maar." De meneer die zijn verdriet onder gedompeld heeft: „Niet noodig, va dertje, hou 't huis maar vast." juk", zooals zfi zei, wilde zij voor niets ter wereld op zich nemen. Wellicht vreesde zij ook, in het hu welijk niet gelukkig te kunnen worden, omdat haar uiterlijk niet aantrekkelijk was. Haar eene schouder was veel hoo ger dan de andere ten gevolge van een val van het paard in haar kinderjaren, waarna zij niet goed was behandeld. Haar gezicht was niet leelijk; zij had den adelaarsneus van haar vader ge ërfd. Haar handen waren zeer goed ge vormd en blank, doch zij had een sterk vooruitspringende Adamsappel en een v[eemde vergroeiing in de heupen. Zij bleef haar leven lang een zeer heftige persoonlijkheid en kon zich aan geen dwang onderwerpen. Herhaaldelijk moest de Paus haar vreemde gedrag vergoeiliiken met een welwillend „E donna zij is nu eenmaal een vrouw. En toch was zij tegelijkertijd een echte „garconnp door haar volkomen onver schilligheid voor de meeningen van anderen. Millioenen en centen. Een ieder is in deze tijden, min of meer noodgedrongen, financier! Geen rubriek in de bladen, die de laatste dagen zoo naarstig wordt gespeld, als die der Financiën en Economie. Men- schen, wier kennis van het financie wezen tot voor kort ophield bü een spaarbankboekje, of op z'n hoogst bij een giro-biljet, alhoewel dit laatste eigenlijk al voor velen te ingewikkeld was, verdiepen zich thans in, en theoretiseeren honderd uit over den gouden standaard, over het bi-metal- lisme, over inflatie, disconto, her-disconto, rembourscredieten, en over de tallooze andere problemen, die anders slechts achter de gesloten deuren der directiekamers van bank en handelspaleizen ter sprake komen. Het is hèt onderwerp geworden, ook in de sociëteit van hen, die geen lid kun nen zijn van de sociëteit der upper ten: de Groote Club. Die, vooral op de spits uren in den middag, tegen den tijd, dat de kantoren uitgaan, druk bezochte populaire, openbare sociëteit, wordt als steeds, gehouden op de balcons der tram. „Het weer", dóór, meer nog dan ergens anders, klassiek en veelge liefd onderwerp van vrijwel de geheele conversatie, heeft er deze dagen vol ledig afgedaan en de millioenen gaan er thans met evenveel hartstocht over de tong als tot voor kort nog de zon, de regen en de wind.En mocht het ge sprek daar dan nog eens een oogenblik over dit nieuwe, alles overheerschende onderwerp stokken, dan zorgt de kell- ner van deze rijdende sociëteit-van-het- algemeen, dat is dan: de conducteur, er wel voor, dat „het geld" en zijn misères, aanstonds weer nieuwe stof tot debat en wreveligen kout oplevert. Hij, die conducteur, doet dat dan wel' niet via millioenen, maar via.... de extra cent, die de gemeente sinds ji Maandag boven het dubbeltje, voor ees gewone rit of een overstapje, van on vordert. Ziethier dan, deze oogenblikKfr lijk ingevoerde verhooging met 1 et., het eerste resultaat van de tram-debat ten, onlangs in den Raad gevoerd, zou men, als naïef mensch, geneigd ztl? te zeggen. Maar....: „het is and61?' om met Speenhoff te spreken! batten waren, zooals in dit achteraf nu eens zonneklaar be*|ze° J uitsluitend en alleen: volkomen >nte\i)k te'.ooze verspilling van gemeen presentie-geld. De hoofden bleken de gemeentelijke tram- en andere m solini's, die tot het invoeren va moderne tiende penning bi.1 0 n besloten hadden, reeds lang geteld, zóo goed geteld ind dat b.v. de tienrittenboekjes me nieuwen prijs van f 1.10 al lang dat die debatten ook zelfs maar nen waren, laat staan dan tot ee slissing" hadden geleid, kant en gedrukt gereed lagen! Men b nog niet mee te gaan met hen die het z.g. beraadslagen van onf, Ag^e waterdicht afgesloten partfl-P0 fracties verdeelde Kamers en °'en teraden, in alle omstandigheden volmaakt nuttelooze en dure 00111 aj. achten, om te erkennen, dat e thans.... sóms zóó en niet andet Hier, in dit extra tram-cent geval, het dan zoo. En dat zou dan nog wel te si' vallen, indien men de overtuiging ,n dat de, aldus van bovenaf doorg0' ,pen maatregel ook inderdaad zou 11 ons voortdurend toenemend 'Veeit tekort" op te vangen. Maar dat men niét. Veeleer het tegendeel e wel op goede gronden. Want rte de weinige dagen dat deze _kin<>0 'jng tige 1 cents-noodmaatregel in w

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 12