T E.S.ON.A Geschiedenis der opera. TWEEDE EN LAATSTE BLAD. STADSNIEUWS VAN DONDERDAG 11 FEBRUARI 1932 Vervoert vlug en goedkoop zorgt voor iedere expeditie Licht op voor alle voertuigen: Wintertijd. Donderdag 11 Feb17.32 uur Vrijdag 12 Feb17.34 - CENTRAAL GENOOTSCHAP KINDERHERSTELLINGS- EN VACANTIEKOLONIES. Wij herinneren aan de jaarvergadering van bovengenoemd genootschap, welke Vrijdagvond gehouden wordt in het lokaal van den heer van Weelde, Ko-1 ningsplein, en welke vergadering toe- j gankelfik is voor alle leden en belang stellenden. Men weet, het gaat hier over belangrijke dingen, namelijk de verzor ging en verpleging van jonge kinderen, die naar vancantiehuizen moeten worden uitgezonden. Laten velen dus deze ge-1 legenheid aangrijpen eens nader met het werk van dit zoo gunstig bekend staande Genootschap kennis te maken. DE ZES-DUIZENDSTE SPAARDER DER NUTSSPAARBANK. Zooals elders in ons blad wordt bekend gemaakt, is houder van spaarbankboekje no. 5765 als 6000ste spaarder der Helder- sche Nutsspaarbank ingeschreven, op wiens spaarbankrekening een extra be drag van 10 gulden werd bijgeschreven. „ALKMAAR-PACKET". Per advertentie in dit nummer maakt de directie van de „Alkmaar-Packet" be kend, dat met ingang van 15 Februari a.s. haar expeditiekantoor en aanlegplaats alhier worden verplaatst van Westgracht 68 naar Binnenhaven 1. „MARANATHA"-QONFERENTIE. Hedenmiddag en -avond optreden van Joh. de Heer. Niettegenstaande de plotseling ingeval len koude was er ook gisteren veel be langstelling voor de „Maranatha"-confe- rentie. In de samenkomst van gisterenmiddag zaten de menschen dichtopeengepakt en werd met spannende aandacht naar de sprekers geluisterd. Gisterenavond was ook het Evangelisa tiegebouw tamelijk goed bezet. Door ziekte van ds. Hoekendijk zal op de samenkomsten van hedenmiddag en -avond o.m. het woord gevoerd worden door den bekenden redacteur van „Het Zoeklicht", Joh. de Heer. Blijkens advertentie in dit nummer zal ook de samenkomst van hedenmiddag worden gehouden in het Evangelisatiege bouw, Palmstraat, aanvang half vier. De samenkomst van hedenavond heeft op het gewone uur plaats, n.1. om 8 uur. DE VELDTOCHT VAN HET LEGER DES HEILS. In advertenties in dit blad van j.1. Don derdag en Zaterdag werd de tiendaagsche veldtocht van de Leger des Heils-kadetten uit Amsterdam aangekondigd. Deze is in middels met kracht ingezet, zoowel op straat als in de zaal, zoodat iedere in woner van onze stad met de strijdende kadettenschaar heeft kennis gemaakt. De bijzondere samenkomsten in de zaal, die ieder en avond om 8 uur worden gehou den, blijken een groot succes te zijn. Zon dagavond moest lang voor den aanvang der samenkomst de deur gesloten worden, daar de Legerzaal stampvol was. Ook Dinsdagavond was het weer overvol. Om de tientallen teleurgestelden, die moesten buiten blijven, toch ©en kans te geven de kadetten nog te zien en te hoo- ren, heeft de plaatselijke commandant, kapt. Segaar, besloten om voor de laatste samenkomst, Zondag 14 Febr. 's avonds 8 uur, de groote zaal van de Evangelisa tie in de Palmstraat te huren, alwaar men dan hoopt alle belangstellenden te kun nen bergen. Deze samenkomst is dan tevens de laatste afscheidssamenkomst van de kadetten en de officieele sluiting van den veldtocht. Men zie ook de advertentie in het num mer van Zaterdag a.s. PLAATSELIJK CRISIS-COMITE. Dinsdagavond 9 Februari te 7£ ure had ten Raadhuize de derde vergadering plaats van bovengenoemd comité. Afwe zig waren 4 leden. Nadat de notulen zijn voorgelezen en ongewijzigd goedgekeurd, worden enkele huishoudelijke zaken afge daan. Beschikbaarstelling; zwavelzure ammoniak. Hierna komt de beschikbaarstelling van zwavelzure ammoniak tegen zeer verlaag den prijs vanwege het Nationaal Crisis comité aan kleine eigen boeren, pachters, landarbeiders en tuinders met een maxi male landoppervlakte van 5 H.A., voor zoover de drie eerste categorieën betreft en 1 H.A. wat betreft de laatste categorie, ter sprake. Er wordt besloten mede in verband met het feit, dat het Nationaal Crisis-comité een scherpe controle zal uitoefenen op de ingekomen aanvragen, zulks aan de hand van de gegevens van de landbouwtelling 1930, de benoodigde hoeveelheid per H.A. te bepalen op 200 K.G. Verder wordt besloten dat van de 16 personen die volgens de door het Nationaal Crisiscomité aangegeven voor waarden in aanmerking komen, 1 geheel gratis de kunstmest zal ontvangen. De anderen zullen de aangevraagde hoeveel heid, eventueel minder, tegen de prys, die daarvoor aan het plaatselijk comité in rekening wordt gébracht, d. i. f 2. per 100 K.G. plus vracht moeten voldoen. Het Nationaal Crisiscomité eischt van elk der begunstigden een schriftelijke ver klaring, dat zij de kunstmest in eigen bedrijf zullen gebruiken, dit ter voorko ming van ongeregeldheden, b.v. weder verkoop aan boeren, die volgens hun landoppervlakte niet in aanmerking ko men. De vracht zal in rekening gebracht worden, wat betreft de afstand Schagen (L. T. B.) naar den belanghebbende. De totaal-opgave wordt door de vergadering vastgesteld op 8100 K.G. Op een schrijven van het Plaatselijk comité aan het Natio naal Crisiscomité betreffende steun, is ingekomen een verzoek om uitvoerige inlichtingen omtrent het aantal gezinnen, dat noodlijdend is door de crisis, het aan tal werkloozen, het werk van het comité en zijn middelen, het werk van het Arm bestuur en andere particuliere instellin gen van weldadigheid, enz. Op de vraag van het comité is dus een wedervraag gevolgd. Nadere bepalingen der uit- keeringen. Van de 5 aanvragen om steun kunnen volgens de meening van de vergadering slechts 3 in aanmerxing komen. Het aan tal steunontvangenden is thans dus ge stegen tot 8, daarboven hebben 2 gezinnen gedurende één en twee weken steun ont vangen. Van de 2 vooreerst niet in aan merking komenden wordt één geval ver wezen naar het Algemeen Armbestuur. Het andere zal nader worden onderzocht. De Voorzttter stelt voor, om het Polder bestuur Callantsoog te verzoeken om bij eventueel uit te voeren werken, b.v. ver betering van wegen, zijn medewerking te verleenen en werklooze ingezetenen daar voor aan te nemen. Aangenomen. Verder stelt spreker voor, om een op de voorgrond tredend lid van de pas op gerichte landarbeidersbond te verzoeken zitting te nemen in het Plaatselijk Comité. Na enkele vragen beantwoord te hebben, sluit de Voorzitter om 11.30 uur, onder dank voor de vlotte besprekingen, de vergadering. VERGADERING VAN GEMEENTF- BESTUREN EN AGENTEN. nabijheid van de randgemeenten geheel gereed is gekomen. Tevens is het de be doeling voorloopig geen uitbreiding aan Behoorende lot het vaste land ven het District Den Helder der nfl?P™ke,r tat. ,het een Intereomm. Arbeidsbemiddeling. n ,erk 1S z100?,a.t. arbelders uit alle deelen van ons land hiervoor in aan- Dinsdag 9 Februari 1932 vergaueruen in merking moeten komen. De directie van hotel lgesz te Schagen de gemeentebestu- den Wieringermeerpolder meent tevens, ren en agenten bcnoorenae tot het vaste dat daar aan de arbeiders die verleden land van net District Den Helaer eer in- zomer in de kampen zijn gehuisvest ge- tercommunale Arbeidsbemiddeling ter be- weest de toezegging is gedaan, dat zij nu spreking van de werkgelegenheid, in den wederom terug mogen komen, zij eenigs- Wieringer meer polder. zins verplicht is deze menschen weer De vergadering, welke tevens werd bij- aan te nemen, gewoond uoor een tweetal ambtenaren van den Rijksdienst der Werkloosheidsverze- j kering en Arbeidsbemiddeling te 's-Gra- na gm, venhage, was zeer druk bezoent door hee-1 m m m g^g m ren Burgemeesters, Wethoucers, Secre tarissen en Agenten van tot het District Den Helder behoorende gemeenten. De voorzitter, de heer L. Bandsma, opende de vergadering en deelde o. a.i mede, dat deze vergadering was belegd Het bericht in de bladen, waarin wordt naar aanleicing van het gerucht, dat een vermeld, dat 4 kampen zullen worden groot aantal arbeiders uit de gemeenten bezet, is niet geheel juist. Het zal wel uit den kop van Noord-Holland, die thans met 3 kampen ophouden. Het gevolg werkzaam zijn bij het in cultuur brengenhiervan zal zijn, dat er 1100 menschen van den Wieringermeerpolder, zullen wor- j uit <je randgemeenten en 300 uit andere den ontslagen. deelen van ons land zullen worden tewerk NaLat spreker liet verloop der bespre- gesteld. Tevens is de Directie van mee- kingen, welke tot nu toe zijn gevoerd, had ning, dat de nog te verrichten werk- meaegedeeld, stelde hij ae vraag aan ae zaamheden grootere eischen aan de men- orde: „Wat kunnen de gemeentebesturen sclien stelt, dan tot nu toe, zoodat deze doen om dit ontslag te voorkomen?" j werkzaamheden dan ook meer geschikt Verschillende sprekers vestigaen er na- zijn voor Groningers e.d., dan voor ar- drukkelijk de aandacht op, dat het ontslag beiders uit de randgemeenten, van de arbeiders voor vele gemeenten j De Voorzitter antwoordt hierop, dat bijna ondragelijke financieele lasten met de Directie van den Wieringermeerpolder zich zal brengen. Reeds worden vele ge- het idee vestigt, dat bijna uitsluitend meenten getroffen door werkloosheid en Noord-Hollanders zijn tewerk gesteld, ais nu ook deze arbeiders nog naar huis Dit is echter niet juist. Vooral vreemde worden gestuurd, zullen de bedragen, arbeiders, die in verband met de werk- welke aan ondersteuning worden uitbe- gelegenheid bij de Zuiderzeewerken zich taald, enorm stijgen. in deze gemeenten hebben gevestigd, zijn Tevens werd er op gewezen, dat de te werk gesteld. Wat betreft de grootere i werkgelegenheid in den Wieringermeer- j eischen die het nog te verrichten werk polder vele arbeiders uit Friesland, Gro- stelt, merkt liij op, dat het niet uitslui- ningen, Drente en Overijsel naar hier tend draineerwerlczaamheden zijn die nog heeft getrokken, welke arbeiders zich inverricht moeten worden. Daarbij komt de randgemeenten rond den Wieringer-nog, dat het toch onbillijk is, dat onze ar- meerpolder hebben gevestigd en w erkzaam beiders, die ook gedurende de slechte zijn bij het in cultuur brengeq. Worden nu tijden, waardoor zij met een heel laag deze menschen ontslagen, caii komen zij loon thuis kwamen, aan het werk zijn ten koste van de gemeentebesturen. 1 gebleven, nu zullen worden ontslagen, Eén der aanwezige ambtenaren van den terwijl nu juist de tijd aanbreekt, dat Üliiksdienst der Werkloosheidsverzekering weer een behoorlijk loon kan worden i en Arbeidsbemiddeling te 's-Gravenhage verdiend, j merkte naar aanleiding van het gespro kene op, dat tot goed begrip van deze aan- gelegenheid men terug moet gaan tot 1930. De opzet is geweest om van de werk zaamheden in den Wieringermeerpolder geen werkverschaffing te maken. Het was 1 cie Directie bekend, dat er groote werk loosheid heerschte in Friesland, Gronin- t gen, Drente, Overijsel en Noord-Brabant. Aan Noord-Holland, is in die dagen niét1 Wat betreft de afstand, merkt de Voor- gedacht, daar er in Noord-Holland geen zi11er op, dat dit geen bezwaar is voor j werkloosheid voorkwam. Vandaar dat de arbeiders. Zij worden met autobussen 1 men ook is begonnen met het bouwen van tot de Haukes en Nieuwesluis gebracht barakken. .Spoedig bleek echter, dat de en kunnen dan wel op de fiets hun werk i toestand anders was, dan men gedacht had. Reeds in 1930 is een groot aantal arbeiders uit Noord-Holland tij de werken geplaatst. Tevens werden oen groot aan- i tal arbeiders van elders in de barakken gehuisvest. Deze arbeiders geven geen re-j den tot klachten, terwijl is •gebleken, dat zij zelfs iets beter in het werk waren, dan de arbeiders wonende in de randgemeen- ten. Dit behoeft natuurlijk geen verwon dering te wekken, daar dit uitsluitend grondwerkers waren, die steeds bij groote l werken werkzaam zijn, dus uiteraard beter met deze werkzaamheden bekend. I De toestand was al spoedig zoo, dat er 2200 arbeiders werkzaam waren, waarvan 500 in barakken en 300 in kosthuizen, ter- wfil liet restant, dus pl. m. 1400 arbeiders, afkomstig waren uit de randgemeenten. Het lag in de bedoeling gedurende de wintermaanden de kampen te sluiten, daar in verband met het weer er toen weinig gelegenheid tot arbeiden zou zijn. Een gedeelte van de arbeiders, die uit de randgemeenten dia, zouden dan aan het werk kunnen blijven, waarvoor reeds groote stukken nog te bewerken grond waren gereserveerd. Tengevolge van het gunstige weer en mede door de drang van de gemeente besturen is een groot aantal arbeiders te werk gesteld en is er veel werk verzet, waardoor het w< rk in de onmiddellijke bereiken. Alleen zou voor stalling van de rijwielen moeten worden gezorgd, hetgeen echter geen bezwaar is. Naar aanleiding van deze besprekingen, wordt voorgesteld een Commissie te be noemen uit de vergadering om al het mogelijke te doen om dit dreigend ont slag af te wenden. De vergadering kan zich hiermede volkomen vereenigen, terwijl aan de Commissie volledige vrijheid van hande len wordt toegestaan. De navolgende heeren worden als lid der Commissie benoemd, t.w.: K. Breebaart, Burgem. Barsingerhorn, D. Breebaart, Callantsoog, G. J. Lovink, AnnaPaulowna, P. A. Smits, Weth. van Den Helderen L. Bandsma, Directeur der Districts- Arbeidsbeurs. De Burgemeester van Anna Paulowna vraagt of het toegestaan is, omtrent een onderwerp, hetwelk niet aan de orde is, iets te vragen. Nadat de voorzitter toe stemmend heeft geantwoord, deelt lijj mede, dat het in zijn gemeente is voor gekomen, dat de werkzaamheden, aan besteed door het polderbestuur, voor plm. de helft van de begrooting zijn aange nomen door arbeiders uit de gemeente Zijpe. Er wordt nu beweerd, dat het ge meentebestuur van Zijpe aan deze arbei derseen bijdrage verleent. Hoewel spreker piet gelooft, dat hier iets van aan is, zou hij toch gaarne hooren, of dit juist is. Door den Burgemeester van Zijpe wordt medegedeeld, dat door zijn gemeente hiervoor geen bijdrage aan arbeiders wordt verleend. Verder komt nog ter sprake hoe liet toch mogelijk is, dat nog steeds een aan tal arbeiders uit België in deze streken i bij de boeren komen werken. De voorzitter antwoord hierop, dat dit in de meeste gevallen geen Belgische ar beiders zijn, maar arbeiders uit Zeeuwsch- Vlaanderen. Er is echter een commissie ingesteld om deze aangelegenheid te onderzoeken, welke commissie binnen zeer korten tijd rapport aan den betrok ken minister zal uitbrengen. Het komt spreker daarom niet gewensclit voor, hier op vooruit te loopen. Een der aanwezigen geeft de commis sie in overweging tevens stappen te doen, om stopzetting der werkzaamheden, ver bonden aan de drooglegging der Zuider zee, te voorkomen. Verder niets meer aan de orde zijnde, sluit de voorzitter de vergadering, waarna de commissie bijeen bleef om de te voeren actie nader te bespreken. VISSCHERIJ. De krachtige noordooster is oorzaak ge weest, dat de garnalen-, bot- en haring- visscherij stil lag. De geheele vloot lag geboeid in de haven en ook de kotters, die ter Noordzeevisscherij waren getogen, verlieten het vischterrein, omdat de ruwe zee het visschen onmogelijk maakte. Misschien komt deze stagnatie in het bedrijf althans den garnalenprijs ten goede, omdat het overvoeren der markt I even stil staat en de vraag dus waar- schijnlijk stijgt, waarmee verhooging van prijs gewoonlijk gepaard gaat. De koude zal, zooals_gewoonlijk, de gar nalen naar dieper water drijven en onmo gelijk is het dus niet, dat deze het zeegat uittrekken, daardoor dus, n a deze stopzet ting van het bedrijf, de visscherij zich ge deeltelijk zal verleggen naar buitengaats en niet haast uitsluitend tot de reede en Texelstroom zich zal bepalen. De noordooster is gewoonlijk ook van invloed op het doortrekken der haring naar het Zuiderzeegebied. Men zegt dan, dat de haring hier wordt „opgehouden". Mocht dat het geval zijn dan is de kans van voorloopig groote vangsten op Zui derzee nog geringer en kan het mogelijk zijn, dat bij de aanstaande haringvangsten hier tijdelijk nog goede prijzen kunnen worden gemaakt, omdat de vraag naar het artikel ifi de vastendagen groot is en in hoofdzaak dan die vraag van hierin zal kunnen worden bevredigd. Erger wordt het voor de uitgezette haringkommen als de vorst mocht gaan aanhouden en zich ijs in zee gaat vormen. Dan loopen de staketsels kans te worden vernietigd dooi' de ijsschollen, waardoor veel moeizame arbeid teloor gaat en, mocht het netwerk niet bijtijds kunnen worden ingenomen, ook dat kans loopt te worden beschadigd, zoo niet geheel te worden vernield. Dat is meermalen gebeurd en vooral als stormtij, zooals nu, niet toelaat, dat met de vlet tot berging van een en ander kan wor den ingegrepen. Dat is de risico van het bedrijf, dat aan zooveel risico bloot staat. De ingetreden vorst kan ook oorzaak zijn, dat Zuiderzee zich dekt met ijs, waar door de daar misschien nog aanwezige hot en garnalen zich gedrongen gevoelen naar de Waddenzee af te zakken. Bovendien verhoogt een dergelijke toe stand hier het prijsniveau van de haring en kan oorzaak zijn, dat de doortrekken de haring zich gaat ophouden aan den noordkant van den afsluitdijk, waardoor voor de motorspan-visschers, die het be drijf "iet bezuiden den dijk mogen uit oefenen, kans is ruime vangsten te maken Dit verschijnsel kwam sterk voor n a Verwijdering van den Ieclijken tand- aanslag'J Heel eenvoudig: Men poetst de tanden eerst met de bekende Chlorodont- tandpasta en spoelt ze dan na, terwijl men flink gorgelt met Chlorodent-mond- water. Per tube 35 cent. den strengen winter van 1928, toen ook de Zuiderzee was toegedekt met ijs en er rijke vangsten gemaakt werden. Het gaf hier toen een dagelijksclie komst van talrijke vrachtauto's vanuit de Zuiderzeeplaatsen, die hier hun lading haring weghaalden. Zullen we dit hier weer zien gebeuren? „ONS 1 (W-JARIG KADASTER." Rectificatie. De schrijver van de artikelen onder bovenstaanden titel verzoekt ons de vol gende verbeteringen te willen aanbren gen: 2e kolom, 7e regel van boven „de schaking van de waarde" moet zijn de „schatting van de waarde"; 2e kol. onder ste regel staat 1881, moet zijn 1831, 3e kol. 7e regel van onder staat „afgezet", moet zfin „opgezet". ONS FILMPROGRAMMA VAN DEZE WEEK. Tivoli-bioscoop. In de Tivoli-bioscoop deze week een „grootsche circus-sensatiefilm" zoo wordt zij aangekondigd getiteld „Salto Mortale" oftewel de Doodensprong. Een verhaal van Jim en Robby, twee oppas sers bil het Circus Central, en een knappe paardriidster. Twee medemin naars dus, waarvan de een tenslotte de overwinning wegdraagt in den zeer ge vaarlijken doodensprong, die als nieuw ste sensatienummer het verwende publiek wederom naai' het circus doet stroomen, maar die tevens, na eenige weken, van hem een invalide maakt. Hoe zich de edel moedige Jim daarna terugtrekt en het ter rein aan zijn tegenstander vrijlaat, wordt in de film verder vertoond. Witte Bioscoop. De „Witte Bioscoop" kondigt in groote advertenties Grock aan, den beroemdsten clown der wereld, die voor ongeveer een jaar meenen wij een tournée maakte in ons land. Hij heeft nu een film ver vaardigd, waarin hij de hoofdrol vervult en waarin, behalve hijzelf, medewerken Liane Haid, Betty Bird en Hardy Hardt, en de Hollander Max van Embden. Behalve deze wordt in de Witte Bios coop vertoond een Duitsche klankfilm „In geheimen dienst", waarvoor de mu ziek vervaardigd is door Schmidt Boelcke, Brigitte Helm en Willy Fritsch vervullen er de hoofdrollen in. De film speelt in het hoofdkwartier van de Duit sche legerleiding en betreft een spion- nagegeval tegen Rusland. „DE FAMILIE VAN MIJN VROUW". Die krijgt u Zondagavond in Casino, en u zult er om lachen, zoo grappig als het is. Louis de Bree treedt er persoonlijk in op en het stuk, een dolle klucht vol vergissingen, is twee maanden achter een in het Centraal Theater vertoond. Omdat dit gezelschap hier de vorige maal zooveel succes had met „Geld speelt geen rol", besloot het nogmaals naar Den Hel der te komen, en de entréeprijzen zfin zeer laag, zoodat het voor niemand een beletsel behoeft te zijn het te gaan zien. Eigen décors worden meegebracht. Om een denkbeeld te geven van de verwikkelingen, die erin voorkomen: er is in dit stuk sprake van een baby (een echte), een piano (ook echt) en een echt- genoote (eveneens). Deze drie worden op grappige wijze en tengevolge van mis verstanden met elkander verwisseld, zoo dat A. denkt, dat het over de baby gaat als de piano bedoeld wordt, B. denkt, dat zijn echtgenoote in het geding komt. Ten slotte is de piano heelemaal verdwenen en weet niemand meer hoeveel babies er eigenfijk in 't spel zijn. Is dat nu, vragen wij u, niet een stuk, dai pakt? door TOON DE HOOGH. II De ontwikkeling der opera ging langs de wegen der tijden van de primitiefste uitingen der volkeren naar den meest ge- cultiveei'den vorm van samenwerking tus- schen de instrumentale en vocale kunst. Symphonie-orkest, solo- en koorzang wor den tot een drie-eenheid. Deze kunstuiting is gevat in de omlijsting der enscèneering. De tooheelen, het decorum, verhoogen de artistieke waarde van de opera. De Duit sche opera-componist Richard Wagner, de kunstenaar van de negentiende eeuw, die in hetzelfde jaar werd geboren als Guiseppe Verdi, 1813, heeft met de om wenteling van de opera naar het muziek drama als het ware een muzikale revolutie teweeg gebracht! Gelukkig! Richard Wag ner heeft karakter en vorm in het leven geroepen, zooals voor zijn tijd nog niet bestonden. Tot nu toe was alles bij de opera ondergeschikt aan de muziek, de muziek was de toonaangevende factor bij de opera. Richard Wagner, die behalve compo nist ook dichter en wijsgeer was, werd de grondlegger van „het" muziek-drama in dezen verheven vorm, waar poëzie, mu ziek, mimiek, plastiek en beweging ge- Uike rechten verkregen. Ludwig van Beet hoven, die in 1827 stierf, had reeds in zfin eenige opera „Fidelio" het melodrama toe gepast, dit is de declamatie met begelei dende muziek; kerkerscène. Het groote genie van Van Beethoven had dus reeds het tekort aan den inhoud en vorm van de opera gevoeld en in deze richting een nieuw terrein betreden. Richard Wagner zelf erkent, dat zfin kunst geboren is uit den geest van v. Beethoven's kunst. Van Beethoven paste de verbinding van woord en toon toe in zfin 9e svmphonie, liet welk Wagner noemde de verlossing der muziek uit haar afgesloten element. De sympho- ïfieën van Van Beethoven worden ook wel de innerlijke drama's genoemd. Giuseppe Verdi, de Italiaan, komt even eens tot andere normen dan die welke zfin voorgangers stelden. Hand aan hand, met de hervorming der opera, gingen de be grippen van de mensehen, die de opera's zouden beluisteren, in betere banen. In de beginperiode der Italiaansche Opera was het een avond van samenkomst dei- élite! In de loges zocht men elkaar op: gedurende de voorstelling besprak men daar de feiten van den dag, van de familie en wat verder ter tafel kwam en ook werd er wel heel knusjes een kaartje gelegd!!! Deze goede oude tijd is lang voorbij! Toch is het nog steeds niet bfi alle bezoekers van muziekvoorstellingen doorgedrongen, dat muziek volgens de woorden van Van Beethoven „een hoogere openbaring is dan alle wijsheid en philosofie". Bij tijd en wijl© ondervindt men dit wel bfi uit voeringen, in de vorige beschouwing werd daar reeds op gewezen hoe „muzikaal- knus" het toe kan gaan in de „engelen bak" in de schouwburgen in groote steden. Van Beethoven greep in zfin tijd" iedere gelegenheid aan om de menschen als het ware in de richting van zwijgen te bren gen wanneer de kunstenaar spreekt. Eens speelde Van Beethoven ten huize van graaf Browne piano. Toen een heer en dame, behoorend tot dit first class audi torium, storend luid spraken, stond v. B. plotseling op en zei: „voor zulke zwijnen speel ik niet!" Heel diplomatiek was dit optreden niet, maar men wist waar men aan toe was. Van Beethoven kon zich deze „weelde" permitteeren Revenons a nos moutonsGiuseppe •Verdi! De dramatische componist is zeer kieskeurig in de keuze der onderwerpen zijner opera's, groote aandacht schenkt hfi daaraan. Niet alleen kiest hfi zelf zeer veelei schend uit, maar wijst in vele geval len ook den gang van het gedicht aan; hfi bepaalt ook de karakters en de toestanden zooals hfi ze wilde hebben! Aan de dich ters laat hfi vrijwel niets anders over dan z fi n gegevens in dichtmaat te brengen en te volgen. Hierdoor toont zijne muziek, vooral in de werken zijner tweede levens periode, een bepaald streven om drama tische uitdrukking boven de zuivere mu zikale te stellen. Daarnaast behandelt hfi de orkest-instrumentatie overeenkomstig de handeling en het karakter van den in houd; dit in tegenstelling met zfin voor gangers, die het orkest uitsluitend bege leidend benutten. Ook werd de melodleuse zang ondergeschikt gemaakt aan den de- clamatorischen. We zien in „zekeren zin" een parallel tussclien Richard Wagner en Giuseppe Verdi! Voor meer ingewijden is deze zekere zin van zeer betrekkelfiken aard. Richard Wagner was, zooals reeds ge zegd, dichter; hfi behoefde dus geen aan wijzing te geven aan welken dichter dan ook! Dat Rich. Wagner dramatisch was, moge de volgende jeugd-herinnering be wijzen. Een drama, waaraan hfi met ernst gewerkt had, bestond uit drie bedrijven. Zijne dramatische gevoelens grepen zoo diep, dat op het einde van het tweede be-' drijf alle medespelenden dood waren!!! De eenige oplossing, die Wagner vond om dit drama tot een nog dramatischer einde te brengen, was deze, dat hfi zfin gesneu velde personen in het derde bedrijf als geesten liet opkomen! Gelukkig is Rich. Wagner van deze tragische dramatische gevoelens teruggekomen! Een belangrijke kentering in den groei van de opera ondergaat de ouverture! In den beginne viel men met de deur in het huis! Het orkest begon en de opera was er! Dit is in dezen tfid geheel ver anderd. De ouverture is onafscheidelijk verbonden aan de opera. Ouverture: in leiding, opening. De componist,* die den eersten steen ge legd heeft hiervoor was Monteverdi; zfin opera „Orfeo" begon met een inleiding van het volle orkest het akkoord van aan te geven, kort en mat, hetwelk zich tweemaal herhaalde, dan werd dit laatste akkoord met glans aangehouden! Dit was in den jare 1590(,+). Het „tremolo" en „pizzicato" werd eveneens door hem voor het eerst toegepast. Door de eeuwen heen groeiden deze drie akkoorden uit tot de symphonie! Monteverdi heeft ook voor het eerst liet orkest onzichtbaar opgesteld, deze toepas sing is vereeuwigd geworden. Het is onmogelijk hierbij, bfi dezen groei van vorm, stil te staan. De ouver ture kreeg hoe langer hoe meer de aan dacht van opera-componisten, steeds grooter, steeds ingewikkelder werd de ouverture tot tenslotte dit „deel" aan de spits van de opera kwam te staan, maar hoe ook de ouverture in belangrijkheid toenam, het was en bleef een compositie, die geheel los was van den inhoud der opera. Hoe anders is dit nu geworden. De ouverture van „de" opera geeft den in houd. van de muzikale gebeurtenissen weer en brengt de toehoorders onmid dellijk in het werk. De thema's, de leid motieven, kortom, de palen waarop liet monumentale gebouw: de opera, wordt opgetrokken, die zfin benut om de ouver ture te construeeren. Hoewel dus dit ceel van de opera het begin is, hetzij van het geheel of van één bedrijf afzonden fik, heeft de componist toch liet laatst de hand gelegd aan dit begin zijner compositie, een contradictio in terminus, welke xooi de hand ligt! Dat de muzikale waarae van niet te onderschatten beteekems is kunnen we concludeeren uit het feit, dat vele ouvertures als concert nummer op de programma's voorkomen van de sj m- phonie-orkesten. Eenige zeer bekende ouvertures zfin, in de eerste plaats ce Eleono re-ouverture No. 3 van Ludwig van Beethoven. Van Beethoven heeft herhaal delijk deze ouverture bewerkt en afge keurd tot tenslotte de Eleonore-ouverture No 3 'als een ster uit donkeren liemel naar voren is gekomen! Het wilde Van Beet hoven maar niet lukken tot tenslotte het zoo goed geslaagd is, dat de orkestlitera- tuur een compositie rijker is geworden, welke naast de andere werken van den „koning der symphonie" een eerste plaats inneemt. Mendelssohn schreef op 17-jari- gen leeftijd de ouverture „A Midsummer- nightsdream" van Shakespeare, een mees terstuk, dat hij in zfin leven niet meer heeft overtroffen. Van Richard Wagner komen de beide ouvertures van de opera's de „Meistersinger von Nürnberg" en „Tannhauser" regelmatig op de program ma's der groote. symphonie-orkesten voor. Dat niet alle operacomponisten uit in- nerlfiken drang tot pennevruchten kwa men heeft de historie wel geleerd. Vele opera's kwamen, vele gingen. Van Beet hoven, die zoo scherp en onomwonden de dingen kon zeggen tegen dilettanten, het zij deze van vorstelfiken bloede waren of niet, ontzag, zoo dit noodig was, de toon kunstenaars van den tweeden rang ook niet. Eens gebeurde het, dat hfi een opera bijwoonde van den componist Ferdinand Paër. Deze dienaar der tonen verwachtte en hoopte, dat de groote meester hem wel zou complimenteeren met zfin werk! Van Beethoven verscheen echter niet; toen de de componist hem later ontmoette zei v. Beethoven: „ik zal dit werk gaan compo- neerenl" Commentaar was overbodig! Robert Sohumann heeft geschreven „Huis en Levensregels"; een dezer regels luidt: „Verzuim nooit een opera bfi te wonen". Sohumann is er van overtuigd, dat in de opera de verborgenheden der kunst liggen opgesloten, welke eerst dan den mensch zullen worden geopenbaard, wanneer hfi de opera ondergaat. Het bezoek van een opera is niet te ver gelijken met welk concertbezoek dan ook. De opera-uitvoering zal den geheelen mensch opeisehen, waardoor hfi ontvan kelijk wordt voor alle verborgenheden, die de opera in zich gesloten heeft. „Oor en oog" worden in beslag genomen vanaf het eerste akkoord der ouverture tot de laatste r.oot van de finale. Het spreekt vanzelf, dat alle verborgen schoonheden niet aan den bezoeker van een opera-uitvoering worden geopen baard, zelfs de vakmusicus zal bfi regel matige bezoeken van opera-opvoeringen steeds nieuwere ontdekkingen doen. D« aaneenschakeling van melodieën, harmo nieën, de solozang, koorzang, het tooneel- spel, de ensceneering, de orkestratie, kortom de inhoud kan slechts vergeleken worden met een meesterwerk van een Rembrandt, waarbij steeds nieuwere as pecten naar voren komen. „Men" behoeft niet muzikaal-geleerd te wezen om te ge nieten van een opera, wanneer de latente gevoelens aanwezig zfin zullen deze wel naar voren komen. Om van een begrijpen der muziek te spreken is zeer gevaarlijk. De muziek, in welken vorm zfi tot den mensch komt, raakt de diepste gevoelens en dit te om schrijven is zeer moeilijk, in vele gevallen zelfs onmogelijk. Hoe meer woorden, hoe verder van de waarheid! Woorden worden wel gebruikt om de waarheid te verber gen; woorden te vinden om de schoonheid van muziek te schetsen zal wel tot een ijdel pogen leiden. Muziek de opera - spreekt haar eigen taal, zfi heeft haai eigen uitdrukkingsvermogen. De muziel heeft zonder woorden meer gezegd in vele gevallen, dan menschen niet woorden. De Toonkunst de kunst der tonen bezit verborgen krachten en bronnen, die velen menschen- vrede en rust gebracht hebben. Van de groote componisten is het be kend, dat zfi in tfid van nood, verdriet en wanhoop, troost zochten en vonden in de (hunne) muziek. Van gewone menschen is dit niet bekend, althans het is niet vast gelegd in de historie der muziek, maar dat de muziek ook tot hen spreekt in zulke momenten, is een ongeschreven wet, die door velen onderschreven kan worden. Het laatste woord geven wfi aan Van Beethoven „Muziek is hoogere openbaring dan alle wfisheid en philosofie". Het eerste feuilleton werd opgenomen in ons nummer van Dinsdag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 5