De moord te Hemmen. sleepboot omgeslagen. van den wind en een uitstalkast. in zee gestort. sneeuwstormen in de oekraïne Marin®berichten. begrafenis j. h. m. nittel. Radiografisch Weerbericht., BINNENLAND. GEMENGD NIEUWS ned. handels- en landbouwbank. Hut textielconflict in Twente. Burgerlijke Stand van Den Helder De gehe'me zender te Gouda. TWEEDE KAMER. roovers in een franschen sneltrein. Stoom vaartberichien. WIERINGEN. K°n de Nederlandsche marine esn gezonken duikboot bergen? werden gramofoonplaten ten gehoore ge bracht, rapporten gevraagd en felicitaties verricht tot bekenden van verdachte. Bovendien moet men er rekening mee houden, dat verdachte een eenvoudig man is en niet gevoeld heeft dat hij in over treding was. Pleiter vroeg daarom een lichtere straf. Uitspraak 24 Februari. De beide mannen, die te Schoonhoven werden gearresteerd, bleken met den moord niets uitstaande te hebben. Nadat te Arnhem gehoord waren, zijn zij weer op vrije voeten gesteld. Tegen den vischventer M. H., uit Op- heusden, zijn echter bezwarende omstan digheden aan het licht gekomen. Bij een huiszoeking in zijn woning werd geld ge vonden, waarvan de vrouw van H. niets wist. bij de vermoorde vrouw van b. visch af leverde. 't Was Dinsdagmiddag toen het ge beurde. Een gure Dinsdagmiddag, met een bewolkte, dreigend uitziende lucht, terwijl een half stormpie ijs el ijk koud door de straten joeg, die als leeggevaagd er treu rig verlaten uitzagen. Dit als inleiding. Nu de eigenlijke gebeurtenis. U kent allen wel de zaak van de .firma A.C. in de Kei zerstraat. Nu, geachte lezer, naast die zaak is een poortje, en hiernaast hangt een soortement uitstalkast, stevig gesloten, zooals vanzelf spreekt. En nu komt het verband tusschen de onderscheiden hier boven behandelde zaken. Door dat halve stormpie sloeg het poortdeurtje open en daarna weer toe en wel met zulk een kracht, dat daardoor de glazen van het uitstalkastje bezweken en met een oor- verdoovend lawaai naar beneden kwamen, gevolgd door moertjes, pennetjes, roeden en meer van zukke dingsigheidjes alle eerst achter het glas verborgen geheim zinnigheden. Alsof de Japanners ons den oorlog verklaard hadden, dan nog had de Keizerstraat er niet meer bevolkt uit kun nen zien. Men kwam aanrennen, vliegen en ik zou bijna zeggen rollen, alles om dat doodgewone uitstalkassie, dat nu door allen zoo bewonderd werd, -dat de firma A.C. er zich wel hoogst door gestreeld zal hebben gevoeld. Dan na een „Ja minsen, kapot is ie" en een „Buurvrouw, wat is 't weer koud,hè", werd de Keizerstraat weer langzamerhand ontvolkt en keerde tot z'n mieserige verla tenheid terug. VOOR DEN TWEEDEN KEER GESNEUVELD. Dat een lantaarnpaal omver wordt ge- reden, gebeurt meer, maar dat dezelfdede7ën~van bladen'uit het rek.-cóuranten- paal twee keer sneuvelt, zal wel minder bogk he(. opzettelijk publiceeren van een 8 Dit" M'heen den lichtbrenger getrot- ««Ucl.öng op d.e baknsdifers en fen, welke voor de verlichting zorgt op de bet 21cb toee'9 plaats, waar de Boerhaavestraat en de ten is veroordeeld tot twee jaar gevange- Brakkeveldweg aan elkaar sluiten, bij nisstrar met aftrek van den tijd in preven- den spoorwegovergang. i tieve hechtenis doorgebracht. De eisch Hedenmorgen heeft hij door de bestel- was drie jaar. auto van de fa. Koningsbruggen het loodje I Verdachte had zich reeds na de zitting moeten leggen. De chauffeur reed achter- uitgelaten, dat hij met den eisch zeer te- uit tegen den paal aan. Deze was daar vreden was wederom niet tegen bestand, sloeg voor Een gesloten auto met 4 personen is Maandagnacht in de buurt van Cadix van een straatweg, die langs de zee loopt, 20 meter diep in zee gestort. Slechts een van de inzittenden kon zich redden; de ande ren zijn verdronken. Hij behandelt en weerlegt de bezwaren teqen de uitspraak der commissie-Lovink. De regeering heeft daartegen drieërlei bezwaren: lo. de onzekerheid ten aanzien van de ontwikkeling van den landbouw; 2o. met het oog op de hooge kosten van de verdere inpolderingen; 3o. met het oog Op Oud Eik en Duinen, te 'sGraven- nnini' ornnte :re inpolderingen; Jo. met nei uuy uu y" ninsdagmiddag, onder groote actueelen, financieelen toestand. ij}8**' J belangstelling, de ter-aarde- <LiHverw?,t.ie;bffiU vmu gehcdcln hel op den De heer B i e r e m a Volgens een bericht uit Charkof hser- schen in de Oekraine hevige sneeuwstor men. De spoorwegverbinding tusschen Charkof en Kiew is verbroken. Afdeelin-den voorgrond zii eisteren door den rechter-commissaris *en van het Roode Leger ziin ^emobi'i_ zij gisteren aoor aen recnter commissaris teneinde d.en spoorweg van de to A-nnhom rronnnrn nroron "71111 ?n ■n/oor nn sneeuwmassa s vrij te maken. T de"bbef "e af «an deS heer l aanzien van de kostenberekening een oud-hoofdofficier van administiatic struisvogelpolitiek heeft gevoerd. Wat de kjasse der Kon. Nederl. marine. r. De pjechtigheid werd uit marineKrin JAPANSCH OUD-MINISTER GEDOOD. De vroegere Japansche minister van Financiën, Inoeye, die deel uitmaakte van worden voltooid. verdere voortzetting betreft, stelt spr. op dat de afsluitdijk moet gen o a. bijgewoond door den hööxdo cier le klasse van den marine-stoom aai 1- Het hoofdbezwaar voor spr. zit echterdienst J. Verschoor, den oud-officiei van H/e'c^s.guen,*, Waar rhana reed, Houwing en jhr. G. Witsen Elias, den oud-zeeofficier jhr. Dittlinger, den vice- admiraal graaf van den Bosch, lid van het Hoog Militair Gerechtshof; den oud- in Voorts is gebleken, dat H. meermalen het in December afgetreden liberale kabi 1 net Wakatsoeki, is het slachtoffer gewor den van een aanslag. Toen hij Dinsdag avond ter hoogte van de middelbare school Twee personen verdronken, ling met een revolver beschoten. Eén kogel drong door de rechterhelft van zijn elk jaar acht millioen op de gewone uit gaven moeten worden gebracht voor het Zuiderzeefonds. zal dit bij verdere inpol dering van den Zuid-Oostpolder zeker tot twintig millioen moeten worden verhoogd, kapitein ter zee J. Tissot van Patot, den gepens. generaal-majoor-titulair de ma riniers C. N. Cazaux van Staphorst, den gepens. hoofdofficier le klasse der marine L. J. Mouton, den gepens. kolonel der mariniers J. C. J. B. A. de Josselin de Jong, den gepens. directeur van^het ma- Dat is te veel en daarom meent spr., dat het verstandiger is thans de verdere werk zaamheden op te schorten. De heer W e i t k a m p C.-H.behan delt den landbouwkundigen kant van het dering°van SSK Soerabaia D. kan voorspellen hoe de toestand zich zafiKoning den gepeng kapjtein ter zge c. ontwikkelen. Als spr. dan ook voorstan-1 RruiSj den sebout-bü-nacht E. de Wijs, Gisterenochtend is de sleepboot „Bon as- borstkas en twee anderen bleven in zijn'der is van staatsexploitatie, althans in de hoofdintendant der zeemacht; de gepens, pes" voor Dinteloord omgeslagen. De ka- i{chaam steken. Met ernstige verwondin- eerste jaren, dan blijkt daaruit, dat deze hoofdofficieren van administratie Ha- 1- - t J m nll rtltrl 1*AT1 It* O Tl I P 1 1 T_ - X rt 1— 1** lil r* A V\ rv A V1 A I 1 - rt 1 J a«vi a AA Li a a iroffl A Af Atl a «aa ia a «1 T?1 Al Serg.-macht. W. Bloot van v. Speijk naar Wachtschip Willemsoord, id. Maj.-vliegtmr. W. A. J. H. Reinders van de Kooij naar de Mok, 10 Febr. '32. Serg.-schr. W. Knol van Kon. Instituut naar Wachtschip Willemsoord, 10 I'ebr. 32. Ondervolgende schepelingen zijn 2 Februari 1932 per s.s. Johan van Oldenbarnevelt in Nederland teruggekeerd: Opper-konstabel P. A. Verhoef, serg.-konst. i C. Gelton. serg.-monteur E. Beumer, boots- man R. Neimeier, kwartiermr. P. van Gennip, id. E. H. van Drie!, korp.-konst. W. A. Schik, id. J. R. Spits, korp-telegr. H. Postema, korp.- timm. K. Leijen, korp.-macht. W. Weterkam'p, id. A. Grollé, id. P. C. Buisman, matroos te kl. A. A. Grimmelijkhuizen, id. F. van Eerden, id. J. M. v. d. Spek, marinier ie kl. J. A. Met- semakers, id. G. Kamphuis, id. J. Jansma, id. A Bek, id. F. H. Nieuwenburg, id. E. Wil- le'msen,' id H. J. Terburg, id. C. Kaptein, tamboer 2e kl. M. Donker. Naar waarnemingen verricht in den morgen van 11 Februari. Medegedeeld door het Kon Nederlandsch Meteorologisch Instituut te dp Bilt. Hoogste stand 781.1 te Thorshavn. Laagste stand 753.1 te La Coruna. Verwachting: Zwakke, later wellicht matige wind uit N.O. richting, gedeeltelijk bewolkt, weinig of geen sneeuw, meest matige vorst des nachts en lichte vorst overdag. pitein en zijn vrouw zijn verdronken. De machinist is gered. ONEERLIJKE BANKDIRECTEUR. Veroordeeld tot twee jaren ge vangenisstraf. De ex-directeur van de Kamper Bank N. V., die veertien dagen geleden terecht stond voor de Zwolsche rechtbank wegens misbruik van gezag, het opzettelijk verwij- is gearresteerd. LIDMAATSCHAP TWEEDE KAMER. Bij aanneming door inr. Schokking van zijn benoeming tot lid van den Raad van State, zal als zijn opvolger tot lid van de Tweede Kamer worden benoemd verklaard ds. J. Langman te Wassenaar. de vlakte en werd vernield. Ondanks deze minder gunstige loopbaan zal hij toch wel weer op zijn oude plaats verrijzen, totdat.... Binnenland. gen werd hij in het ziekenhuis opgeno-[met de sociaal-democratische opvattingen meisma en Flaes, den gepens. schout-hij- men, waar hij om 9 uur overleed. De dader njets te maken heeft. Want geen enkele nacht Hoog, den oud-hoofdintendant der 'boer zal in de eerste jaren een cent willen zeemacht Van Rijn van Alkemade, den 'steken in een nieuw bedrijf in den nieuwen hoofdofficier van administratie J. 0 den oud-zeeofficier baron van Haersolte, po ia er. dp r6peris_ koioneis der mariniers Groen De heer E b .- g pn ygn porgeje< den oud-hoofdintendant vraagstukken bij deze begrooting de aan- der zeemacht De Hart en den oud-chef dacht vragen, n.1.: lo. de overschrijding van den geneeskundigen dienst der zee- der ramingen voor de kosten van den macht dr. Minkema. Wieringermeerpolder; 2o. de vraag of de I inoolderinq van den N.O.-polder aansluit1 Bij Kon besluit van S dezer zijn, met in- 1 i ganp: van den datum van dit besluit, bevorderd aan de tot nog toe uitgevoerde werken ter ze (jer 2e j^on marine-1 en 3o. het beheer en de exploitatie van de reServe de luits. ter zee der 3e kl. bij die re- j Wieringermeer. 1 serve L. Kranenburg, A. P. Blok, B. Knop- per, J. de Bruyn, C. J. Rameau. 1 De kap. ter zee J. de Graaff, onlangs uit Oost-Indië gerepatrieerd, wordt 22 dezer ge plaatst bij het departement van Defensie, als zijnde aangewezen om t.z.t. op te treden als chef van den Marinestaf. De luit. ter zee 3e kl. E. A. Labouchere, aangewezen voor den dienst in Oost-Indië, zal zijne bestemming volgen per m.s. Dempo. dat 3 Maart van Rotterdam zal vertrekken. Luit. ter zee 2e kl. L. Guiot, wien vergund na De heer Lovink (C.-H.) heeft het betoog van den heer Krijger, dat die voortzetting van de inpolderingen op dit oogenblik niet gewenscht is, nog maar weinig te zeggen. Ontevredenheid onder de on- Rjj ig het niet eens met het advieg yan georganiseerde stakers over de den Zuiderzeeraad met de verdere inpol- steunuitkeering. dering voort te gaan. Onder de ongeorganiseerde stakers bij De heer Rutgers v. Rozenburg de firma Jannink te Enschede, aan wie (C.-H.) is ook tegen de onmiddellijke .g uit Qost-Indië te repatrieeren, wordt 18 tengevolge van de gewijzigde steunrege- voortzetting van de verdere inpolderingen. <jezer aan boord van de Insulinde te Marseille ling, minder steun wordt uitgekeerd dan De heer W ij n k o o p (C. P.) zou het en daarna hier te lande verwacht, in vorige weken, beerscht ontevredenheid, beneden alles vinden als men niet zooBij beschikking van den minister van de- Zij hebben gedreigd, weer aan het werk te snel mogelijk den afsluitdijk voltooide. fens'e is met 16 Febr. de kap.-luit. ter zee J. De civiele kamer van het Amsterdam- zullen gaan. In verband hiermede wordt Het zou belachelijk zijn als men dit niet ti? ATfZ sche Gerechtshof heeft het vonnis der bij de fabriek gepost. Tot nu toe is me- 20U doen. En ook de verdere inpoldering ki j FruinIrgephaTst in de rol van Hr Ms Haarlemsche Rechtbank, waarbij aan de mand de poort binnengegaan. moet plaats hebben. j Wachtschip te Willemsoord en de luit. ter zee Failliet verklaard. van 9 en 10 Januari 1932. ONDERTROUWD: J. H. Simonis en A. A. Akkerman. J. v. d. Klok en P. de Graaf. H. G. Moen en J. C. Leemans. J. A. Koningstein en C. Dekker. L. Bak en M. B. ter Bruggen. ONDERTROUWD: S. Snitjer en T. Backer. BEVALLEN: J A. Waardenburg, geb. Ramper, z. J. H. Kroon, geb. Barendsen, z. H. Henning, geb. De Vries, d. G. P. Petrus, geb. v. Tol, z. OVERLEDEN: J. v. Marle, geb. Goos, 73 jaar. J. Dijkshoorn, 12 d. J. H. D. Halm, 14 jaar. E. M. J. Mooser, geb. Maas, 28 jaar. M. Dijt, 24 jaar. jj Visscherijberichten. 10 Febr. Aangebracht door okrders: 60 tongen p. st. 0.25 145 kleine tongen 0.06 15 kisten schol p. k. 5.404.40 7 kisten schar 4.202.85 22 kisten bot r „JO.OO~U.SO Door haringvisschers: 8 tal haring p. tal 7.50 N. V. Handels- en Landbouwbank te Haarlem surseance van betaling werd ver- j leend, vernietigd en bovengemelde N.V. I failliet verklaard. Tot r.-c. is benoemd mr. A. W. v. Vrij- tot curator mr. A. Gisteren is voor het kantongerecht te Gouda de zaak behandeld tbgen P. R. de Loning, aldaar, die, zonder vergunning van den Bruch te Haarlem, minister van waterstaat in zijn woning; aan de IJssellaan te Gouda een station', de inbraak te grootebroek, voor radio-uitzending had ingericht. In; den nacht van 31 Octoberop 1 November, Betreffende de inbraak in de juweliers- is dit station, bekend als O.T.G. 4 door zaak te-Grootebroek, kan nog worden ge- ambtenaren van den technischen dienst meld, dat het gebouw, zoowel aan de voor dei P.T.T. ontdekt met behulp van een als aan de achterzijde, voorzien was van peil-apparaat. stalen rolluiken. Toch is men er in ge- Voor de behandeling van de zaak be- slaagd binnen te dringen, door in een stond groote belangstelling van de zijde achterraam eenipe ruiten uit te snijden, van het publiek, zoodat velen moesten Het gestolene, waarbij 200 gouden ringen, worden teruggewezen. 30 gouden hcrlcges, kruisen, diamanten Verdachte legde een volledige beken- en geld, heeft een waarde van 4000. De tenis af. eigenaar van de zaak, de heer Hinke, was De ambtenaar van het O.M., mr. Lange- tegen inbraak verzekerd. Er wordt 300 meyer, requisitoir nemend, achtte het ten uitgeloofd voor het ODsporen van het ge laste gelegde bewezen. Het feit is ernstig, stolene. Ten aanzien van de uitaifte van de der 30 kl. E. -A. Labouchere, dienende bij de De burgemeester noodigt de en aanz a lr Onderzeedienstkazerne te Willemsoord, den besturen van de vereenigingen fondfn meent spr" dat er mf°et, ,21,n «en Febr. ter beschikking «esteld. tot een conferentie uit droogleggmg en ontginning op staatskos- De aanwijzins voor uit2ending naar Nederl.- IUI Wil uniereiiue un. ten en daarna kostelooze beschikbaarstel- j indië met Hr. Ms. Prins van Oranje van den de De burgemeester van Enschede heeft bn9 van grond aan de hoofdbesturen van de drie groote vak- onder de kleine boeren en arbeiders centrales en besturen der bij het textiel-' De heer Kupers (S.D.A.P.) vreest, conflict in Twenthe betrokken fabrikan- dat van uitstel' afstel zal komen als de tenvereenigingen uitgenoodigd tot een ge- werkzaamheden thans tijdelijk worden zamenlijke bespreking. De betrokken be- stopqezet. Men vergete ook niet, dat men sturen hebben deze uitnoodiging aange- noodlijdenden sergeant-monteur H. Kok is ingetrokken. Aangewezen om den 3en Maart '32 per Hr. Ms. Prins van Oranje naar Nederl.-In-dië te worden overgevoerd: sergeant-monteur E. Marks. Overplaatsingen. nomen en zullen zich ter conferentie door afgevaardigden laten vertegenwoordigen. Vergadering van Woensdag. - c ,1 Serg.-maj. der marns. A. Zonnenberg van nu beschikt over een grooten stat van h>e— Wachtschip Willemsoord naar Kaz. Willems kwaam technisch personeel. Waar moeten oord, 12 Febr. '32. die menschen blijven? Ook met het oog ld. J. Bartholomeus van id. als voren, op de behoefte aan cultuurgrond als ge-! w- H- Klauke van Kaz' A'dam' a,s voren is Serg. der marns. H. Salome van Wachtscnip Wll'emsoord als vorden. ld. J. Bree! van id., als voren. Id P. v. d. Walle van v. Speijk 3ls voren ld. A. Voss van Kaz. A'dam, als voren. Id. H. C. Elias van id., als voren. Opper—schipper G. C. Zewald van Wacht- A. Willebrandt van i-d.. als doch wordt verlicht door den aard der uitzendingen. De zender is op onschuldige wijze gebruikt. Toch zal spr. een zware straf moeten eischen, omdat verdachte geprobeerd heeft door het verstoppen van de zendlampen de overtreding te Buitenland. De hoofdconducteur van den sneltrein maskeeren. R. had zich binnen de perken Ventimiglia—Parijs is Dinsdag, kort na der wet kunnen houden door een zend- dat de trein uit Marseille was vertrokken, vergunning aan te vragen en examen te overvallen door twee gewapende ban doen. Op dezen grond eischte deambte- dieten, die uniformen van postbeambten naar f 100 boete subs. 10 dagen hechte- hadden aangetrokken en zich in den nis, met verbeurtverklaring en vernieti- postwagen hadden schuil gehouden. Zij ging van den in beslag genomen zender, knevelden den conducteur en maakten De verd. gaf toe, dat de wet is over- zich meester van diens tasch, waarin treden, doch meende, dat de aard der 10.000 frank zat. Vervolgens sloten zij overtreding zeer onschuldig was. Er hem in een bagagewagen op. volg van de toeneming der bevolkig voortzetting der inpolderingen noodzake lijk, nu emigratie naar andere landen vrij- De gevraagde interpellaties zullen op wel onmogelijk wordt. nader te bepalen datum worden gehou- De oorzaken, waardoor de kosten van rr__ den. Daarna wordt voortgegaan met de den Wieringermeerpolder zoo hoog zijn schip Willemsoord als voren behandeling van de beqrootinq voor het geworden zullen bij den N.O.-polder niet Serg.-hofmr. A. V illebrat oelden voren. geiaen. Serg.-macht. A. J. Bongers van id., als voren. Zuiderzeefonds 1932. De heer Zandt bt.-Ger.wijst op Serg.-bottel. J. Bouw van id., als voren. t-, 1 n 1 1 de qroote overschrijdinq van de geraam- j Sertg.-hofmr. S. van Hulsbergen plaatsing De heer Col.jn (a.-r.) had overleg dg yoor de J droaogmaking van de aan boord Hr. Ms. Pr. v. Oranje ingetrokken, van de regeering met de Kamer over uit- xXr. 1 j„! Schipper A. Kooreman van Wachtschip gifte van gronden op prijs qesteld Wieringermeer en is met het oog op Willemshoord naar Kaz. Willemsoord, 10 Spr. beïoogt, dat de grondslagen van te Wachten 9r00ta Ult9a.vfnte9en, de het rapport-Lovink dd. ?924 geldig iT, .MïïCrf id. naar id., 29 ■É.ZJAA. VV-AOH-AIMUy VCtAl U1JLZ til ICtüUUÜUW, 1 °inSt d°°r iS de Minister aan het woord, van broodgraan om zooveel mogelijk on- afhankelijk te zijn van het buitenland. Spr. bepleit een streven tot vermeerdering van HllVÖïl VSE1 6^416UWBUI6P. nationale productie van de goederen, die 9 Febr. 1932. hier te lande nog moeten worden inqe- i Aangekomen' van Frederikswerk en bestemd voerd> a voor Londen Ned. motorkotter „Helena", geladen met paling. naar Febr. '32. Schipper J. Quist van Febr. '32. Serg.-macht. A. J. Smith van id. naar id., 29 Febr. '32. Bootsman H. Jongen van de Kooij naar id., 12 Febr. '32. Id. F. Hansen van v. Speijk naar id., is. Febr. '32. Id. M. Mathijs van Wachtschip Vlissingen naar id., 12 Febr. '32. Id. A. v. d. Weijden van Heemskerck naar id., 12 Febr. '32. Stoomvaart Mij Nederland Chrlstiaan Huijgens, u., 9 Febr. v. Algiers. Poelau Roebiah, t., pass. 8 Febr. Perim. P. C. Hooft, t., 10 Febr. v. Colombo. Poelau Laut, u., 10 Febr. v. Suez. Taunimba. u., 9 Febr. v. Sabang. Tajandoen, 9 Febr. te A'dam. Kon Paketvaartmaatschanpi' N. Holland, 7 Febr te Melbourne. Sigli, 9 Febr. v. Rangonon. Rotterdamscbe Lloyd Baloeran, u., 9 Febr. v. Suez. Blitar. u., 9 Febr. te Catania. Slamat, 10 Febr. v. R'dam. Tapanoeli, t.t. pass 10 Febr. P. de Galle. Kota Nopan, 9 Febr. v. Hamburg. Kota Pinang, 8 Febr. te Batavia. Sibajak, 10 Febr. v Batavia. Tosari, 9 Febr. te Soerabaja. Insulinde, t., pass. 9 Febr. Perim. Deli, t., 9 Febr. v. Gibraltar Kon Holl Lloyd. Ivo, u„ 8 Febr. te Santos. Siërra, Morena, u., 9 Febr. te Madeira. Salland, t., 10 Febr. te Montevideo. Zaanland, 10 Febr. v. A'dam. Sierar Cordoba, u., 8 Febr. te B. Aires Rds. Waterland, t.. pass. 7 Febr. Madeira. lava—China—.lanan Lijn Tjilaboet, 6 Febr. te Hongkong. Tjinegara, 6 Febr. v. Hongkong. Tjisadane, 9 Febr. v. Makassar. JavaNew-York Lijn. Burgerdijk, 9 Febr. v. Pt. Said. Kertosono, 10 Febr. v. Port Said. Simaloer, 8 Febr. v. Norfolk. i-oLii Gevonden: een rijwielbelastingmerk in bruin leeren etui; een huissleutel en een kindertaschje. Langzaam maar zeker heeft de duikboot een groot aandeel gekregen in de oorlogs- marines van alle naties die een zeemacht onderhouden. Werd in den beginne, ook in ons land, de gevechtswaarde van een duikboot ontkend en stond deze aan scherpe critiek bloot, thans is men het er over eens, dat de duikboot heden een onmisbaar onderdeel van de marine is. In den oorlog is dit wel bewezen, wij wijzen slechts op het feit dat in het begin1 daarvan, drie Engelsche kruisers, de „Cressy", de „Hoeque" en de „Aboukir", in de Noordzee ter hoogte van den Hoek van Holland, op één dag werden getorpe deerd en het is slechts aan de uiterste inspanning van de Engelsche marine te danken, dat de Duitsche onderzeeërs in de onbeperkte duikbootenoorlog niet den geheelen Engelsche handel aan banden hebben gelegd. Uit den aard van de zaak zijn ongeluk ken met duikbooten niet achterwege ge bleven. Wij hebben hier alleen het oog op de ongevallen met duikbooten in vredes tijd. Heel veel duikbooten zijn in den oor log ten onder gegaan, van de Engelsche marine alleen 55. Dit maakte destijds op ons echter niet zulk een indruk, daar ver liezen trr zee bijna dagelijks voorkwamen. Wij bedoelen de ongevallen met de duikbooten na den oorlog en dan valt ons op, dat de meeste rampen het gevolg waren van aanvaringen met andere schepen. De Engelsche duikboot „M 1", werd door de idargeramd eu verging met alle opvarenden. De Amerikaansche duikbooten „S 51" en „S 4" ondergingen hetzelfde lot, alleen bij de eerste ontsnapten enkele opvaren den aan den dood. De Fransche marine betaalde ook den tol. Eenige jaren terug werd de „Ondine" bij Kaap Finistere, hoogstwaarschijnlijk door een Grieksch schip geramd en men heeft nooit meer iets van het vaartuig vernomen. Ook de j Italiaansche marine heeft ongelukken door aanvaringen gehad. Wanneer wij de verslagen van deze aan-! varingen lezen en de poging tot berging' nagaan, dan blijkt ons, dat het, vooral, nadat de duikbooten van grooter afmeting geworden zijn, zelden gelukt is een duik boot naar boven te brengen in een tijds ruimte waarin men redelijkerwijs kon ver wachten, de leden der bemanning, die wel licht den ramp hadden overleefd, nog levend aan te treffen. Het lijkt evenwel makkelijker dan het is een gezonken duikboot te lichten. Meestal liggen zij in diep water, zoodat het wer ken der duikers zeer moeilijk is. Dan, met de groote duikbooten van tegenwoordig, is er bijna niet aan te denken ze met lich ters naar boven te brengen. Een zeer groot bezwaar n.1. vormt dan onmiddellijk de zeegang. Reeds bij een betrekkelijk lichte deining zal men veel last hebben met de hooge bokken, die het gezonken schip moet ophijschen. Storm belette dan ook herhaaldelijk de bergingswerkzaam- heden aan de „S 51" voort te zetten en het werken met bokken bleek onmogelijk Met het lichten van de „S 51" had men' tien maanden werk en toen de boot de haven van Newport News zou worden binnenge sleept, stiet zij op een rif, zonk, en men kon opnieuw beginnen. Het is de Amerikaansche marine, die in het bergen van duikbooten de meeste ervaring heeft en zii staat dan ook aan de spits van alle bergingsbedrijven op dit gebied. De Amerikanen schroomen er niet voor om reusachtig veel geld uit te geven om de gezonken onderzeebooten te bergen. Hierdoor krijgt men veel erva ring omtrent dit bedrijf, terwijl men tevens een onderzoek naar de oorzaken van den ramp kan instellen en hiermede bij het bouwen van nieuwe booten zijn voordeel kan doen. Aan een onderzeeboot die eenige maanden onder water heeft ge legen, heeft men niet veel meer, dat bleek wel toen een van onze eerste onderzeeërs de „O 5" op de werf „de Schelde" zonk en hoewel het vaartuig in zeer korten tijd naar boven werd gehaald, moest het ge heel worden nagezien, terwijl noch de „S 4" noch de „S 51" meer als onderzee boot zijn gebruikt. De Engelsche marine is in dit opzicht anders, men redeneert daar, dat men, ge zien de groote kosten van berging toch geen voordeel meer heeft van een gezon ken duikboot. Een uitzondering maakt evenwel het meest recente geval, de onder gang van de „M 2", doch dit zal zijn oor zaak wel daarin vinden, dat men niet weet hoe deze ramp heeft plaats gevon den. Wij hebben dan ook kunnen lezen, dat de Engelsche marine, ook al duurt het maanden, de „M 2" zal bergen. Uit het bovenstaande blijkt dus, dat de redding van de manschappen van een ge zonken duikboot vrijwel nooit uit kan gaan van bovenwatermaterieel, maar dat de manschappen zelf hun redding moeten bewerkstelligen. Waar de duikboot bij de Nederlandsche marine een overwegende plaats inneemt, lijkt het ons niet ondienstig in dit artikel te vermelden, hoe onze zeemacht voor het verleenen van hulp bij onderzeebootonge vallen is ingericht. Ook bij onze marine heeft men geen bovenwatermiddelen om in alle denkbare gevallen een gezonken duikboot redding te bieden. Wij staan in dit opzicht vol komen gelijk met de andere oorlogsmari nes, zelfs met de Engelsche die toch als ,,'sworlds best navy" is aan te merken. Wij hebben wel het bergingsvaartuig, doch dit is voor de duikbooten van de hui dige tonnage niet geschikt. Met de kleine, onderzeebooten van vroeger ging het nog wel. Onze nieuwe duikbooten meten even wel circa 1200 ton en hierop is het ber gingsvaartuig niet berekend. Wel zijn in de onderzeebooten zelve bergingsleidin gen aangebracht waardoor compartimen ten die volgeloopen zijn, zoowel door per soneel dat in de boot is opgesloten, als door bovenwatervaartuigen geheel of ge deeltelijk leeggeblazen kunnen worden teneinde de boot op deze wijze weer zoo veel drijfvermogen te geven dat zij naar de oppervlakte komt. Deze werkwijze wordt thans ook bij de „M 2" gevolgd. Regelmatig wordt er geoefend irrt een imitatie-duikboot, in de wandeling de „O nul" genaamd. Op de ree wordt deze tank tot zinken gebracht, waarna aan de uui- kers afdalen om kettingen er omheen te bevestigen, dan kan door het ber^ings- vaartuig met hijschen worden begonnen. Een onderzeeboot ophijschen zal even wel niet gaan, daarvoor heeft men pon tons noodig, die men laat zinken naast de duikboot, ze daaraan met kabels bevestigt en dan langzaam leegblaast, zoodat zij het vaartuig mee naar boven nemen. Deze manier is echter zeer kostbaar; één ponton kost ongeveer 20 tot 30.000 gulden en men heeft er zes voor één duikboot noodig. De Nederlandsche marine moet het dus niet hebben van het bovenwatermaterieel en dus moeten de bemanningen, indien mogelijk, hun redding individueel be werkstelligen. En hoe staat het nu bij onze marine met de verschillende middelen die daarvoor zijn aangewezen? Over het algemeen genomen is er ruim materieel. Verschillende groote bestellin gen zijn hiervoor nog loopende. Zijn deze eenmaal uitgevoerd, hetwelk binnenkort het geval zal zijn, dan zal gezegd kunnen worden, dat onze marine ten volle geprepareerd is op mogeiijke ongevallen. Bij den ramp van de Engelsche duik boot „Poscidon" in de Chineesche wate ren, heeft men kunnen lezen, dat eenige leden der bemanning hun behoud te dan ken hadden aan het .„Davis"-apparaat, een zuurstof-apparaat, dat het mogelijk maakt uit een gezonken duikboot te koui n. Dat dit echter nog geen voldoende waarborg biedt, blijkt uit het feit dat nog twee der geredden zijn gestorven, als gevolg van de doorgestane ellende, hoewel dit eigen lijk niet aan het toestel ligt, maar aan ver schillende andere oorzaken, zooals het te snel opkomen, emotie, water binnen krij gen, enz. Zooals de geheele Engelsche onderzeevloot is uitgerust met de „Davis"- apparrlen, is onze marine ook toegerust met dergelijke apparaten, echter met „Drager"-reddingvestcn. Zooals wij hierboven schreven, gebeu ren de meeste ongelukken door aanvaring. In de duikboot ontstaat een gat en het schip dreigt vol te loopen. Onmiddellijk wordt dan order gegeven, de waterdichte schotten te sluiten, waardoor een gedeelte der bemanning in h-t nog niet volgeloo pen gedeelte zich kan verzamelen. De manschappen die zich echter in het aan gevaren compartiment bevinden zijn on herroepelijk verloren. Bij deze gevallen zal men onmiddellijk prob^eren, het vaar-' tirg met een reddingve^t te verlaten. Ook is het mogelijk dat de onderzeeër door de een of an^er-- oorzaak op der bo-'em van de zee blijft ligg-n rn niV weer naar boven kan komen, hoewel er een aantal middelen zijn, die hiervoor kunnen worden aangewend. Baten deze echter geen van alle, dan moet de beman ning ook zoo gauw mogelijk de boot ver laten. Indien men te |ang wacht zal n.1. niet meer over de hiervoor noodige ener gie beschikt worden. In een duikboot zijn drie p.aats^n waar men zich buiten de boot kan begeven, n.1. voor, achter en in den commandotoren. Wil men het schip verlaten, dan is het eerst noodig een zekere hoeveelheid water binnen te laten, opdat de druk in en bui ten de duikboot gelijk worde, aangezien men anders onmogelijk de luiken zou kunnen open krijgen. Ligt de boot b.v. op 40 meter diepte dan wordt de normale druk met 4 atmosfeer overtroffen. Door het inlaten van het water wordt de zich nog in het schip bevindende lucht samen geperst, waardoor de druk gelijk wordt. Gedurende dezen tijd hebben de man- s< lappen hun „DrSger"-vcsten reeds om. Is men eenmaal buiten de boot, dan is het zaak niet te snel op te stijgen, daar het menscheüjlc lichaam de overgang van den zwnren naar den normalen druk anders niet verdraagt. Het is gebeurd, dat de menschen zoo snel stegen, dat aan de op pervlakte van het water hun longen ais het ware sprongen, terwijl ook nog ande re ziekteverschijnsel rn kunnen optreden. In den oorlog gebruikten de Duitschcrs hiervoor r e:'s een touw, dat aan de boot was b vestigd en waar'nrgs zij z'eh lang zaam lieten opkomc Bii ons lre/t m-rn ook op le af- sta~d"n bonton bollen aan het touw beves tigd, ten t--!:~n dat d°ar e^ei^^n tui ge* rirt r'a-1 (LKt vclgt).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 6