HELDEfiSEHECOURANT E.S.O.N.A. E.S.O.N.A. .S.O.N.A. Geschiedenis der opera. TWEEDE EK LAATSTE BLAD. STADSNIEUWS VAN DONDERDAG tl FEBRUARI 1932 haalt UW goed af Vervoert vlug en goedkoop zorgt voor iedere expeditie Licht op voor alle voertuigen: Wintertijd. Donderdag 11 Feb17.32 uur Vrijdag 12 Feb17.34 CENTRAAL GENOOTSCHAP KINDERHERSTELLINTGS- EN VACANTIEKOLONIES. Wij herinneren aan de jaarvergadering van bovengenoemd genootschap, welke Vrijdagvond gehouden wordt in het lokaal van den heer van Weelde, Ko ningsplein, en welke vergadering toe gankelijk is voor alle leden en belang stellenden. Men weet, het gaat hier over belangrijke dingen, namelijk de verzor ging en verpleging van jonge kinderen, die naar vancantiehuizen moeten worden uitgezonden. Laten velen dus deze ge legenheid aangrijpen eens nader met het werk van dit zoo gunstig bekend staande Genootschap kennis te maken. DE ZES-DUIZENDSTE SPAARDER DER NUTSSPAARBANK. Zooals elders in ons blad wordt bekend gemaakt, is houder van spaarbankboekje no. 5765 als 6000ste spaarder der Helder-' sche Nutsspaarbank ingeschreven, op wiens spaarbankrekening een extra be drag van 10 gulden werd bijgeschreven. „ALKM AAR-P ACKET". Per advertentie in dit nummer maakt de directie van de „Alkmaar-Packet" be kend, dat met ingang van 15 Februari a.s. haar expeditiekantoor en aanlegplaats alhier worden verplaatst van Westgracht 68 naar Binnenhaven 1. „MARANATHACONFERENTIE. Hedenmiddag en -avond optreden van Joh. de Heer. Niettegenstaande de plotseling ingeval len koude was er ook gisteren veel be langstelling voor de „Maranatha"-confe- rentie. In de samenkomst van gisterenmiddag zaten de menschen dichtopeengepakt en werd met spannende aandacht naar de sprekers geluisterd. Gisterenavond was ook het Evangelisa tiegebouw tamelijk goed bezet. Door ziekte van ds. Hoekendijk zal op de samenkomsten van hedenmiddag en -avond o.m. het woord gevoerd worden door den bekenden redacteur van „Het Zoeklicht", Joh. de Heer. Blijkens advertentie in dit nummer zal ook de samenkomst van hedenmiddag worden gehouden in het Evangelisatiege bouw, Palmstraat, aanvang half vier. De samenkomst van hedenavond heeft op het gewone uur plaats, n.1. om 8 uur. DE VELDTOCHT VAN HET LEGER DES HEHLS. In advertenties in dit blad van j.1. Don derdag en Zaterdag werd de tiendaagsche veldtocht van de Leger des Heils-kadetten uit Amsterdam aangekondigd. Deze is in middels met kracht ingezet, zoowel op straat als in de zaal, zoodat iedere in woner van onze s tad met de strijdende kadettenschaar heeft kennis gemaakt. De bijzondere samenkomsten in de zaal, die ièderen avond om 8 uur worden gehou den, blijken een groot succes te zijn. Zon- daga\ond moest lang voor den aanvang dei samenkomst de deur gesloten worden, daar de Legerzaal stampvol was. Ook Dinsdagavond was het weer overvol. Om de tientallen teleurgestelden, die moesten buiten blijven, toch een kans te geven de kadetten nog te zien en te hoo- ren, heeft de plaatselijke commandant, kapt. Segaar, besloten om voor de laatste samenkomst, Zondag 14 Febr. 's avonds 8 uur, de groote zaal van de Evangelisa tie in de Palmstraat te huren, alwaar men dan hoopt alle belangstellenden te kun nen bergen. Deze samenkomst is dan tevens de laatste af scheidssamenkomst van de kadetten en de officieele sluiting van den veldtocht. Men zie ook de advertentie in het num mer van Zaterdag a.s. PLAATSELIJK CRISIS-COMITÉ. Dinsdagavond 9 Februari te 7£ ure had ten Raadliuize de derde vergadering plaats van bovengenoemd comité. Afwe zig waren 4 leden. Nadat de notulen zijn voorgelezen en ongewijzigd goedgekeurd, worden enkele huishoudelijke zaken afge daan. Beschikbaarstelling zwavelzure amnoniak. Hierna komt de beschikbaarstelling van zwavelzure ammoniak tegen zeer verlaag den prijs vanwege het Nationaal Crisis comité aan kleine eigen boeren, pachters, landarbeiders en tuinders met een maxi male landoppervlakte van 5 H.A., voor zoover de drie eerste categorieën betreft en 1 H.A. wat betreft de laatste categorie, ter sprake. Er wordt besloten mede in verband met het feit, dat het Nationaal Crisis-comité een scherpe controle zal uitoefenen op de ingekomen aanvragen, zulks aan de hand van de gegevenè van de landbouwtelling 1930, de benoodigde hoeveelheid per H.A. te bepalen op 200 K.G. Verder wordt besloten dat van de 16 personen die volgens de door het Nationaal Crisiscomité aangegeven voor waarden in aanmerking komen, 1 geheel gratis de kunstmest zal ontvangen. De anderen zullen de aangevraagde hoeveel heid, eventueel minder, tegen de prijs, die daarvoor aan het plaatselijk comité in rekening wordt gebracht, d. i. f 2. per 100 K.G. plus vracht moeten voldoen. Het Nationaal Crisiscomité eischt van elk der begunstigden een schriftelijke ver klaring, dat zij de kunstmest in eigen bedrijf zullen gebruiken, dit ter voorko ming van ongeregeldheden, b.v. weder verkoop aan boeren, die volgens hun landoppervlakte niet in aanmerking ko men. De vracht zal in rekening gebracht worden, wat betreft de afstand Schagen (L. T. B.) naar den belanghebbende. De totaal-opgave wordt door de vergadering vastgesteld op 8100 K.G. Op een schrijven van het Plaatselijk comité aan het Natio naal Crisiscomité betreffende steun, is ingekomen een verzoek om uitvoerige inlichtingen omtrent het aantal gezinnen, dat noodlijdend is door de crisis, het aan tal werkloozen, het werk van het comité en zijn middelen, het werk van het Arm bestuur en andere particuliere instellin gen van weldadigheid, enz. Op de vraag van het comité is dus een wedervraag gevolgd. Nadere bepalingen der uit- keeringen. Van de 5 aanvragen om steun kunnen volgens de meening van de vergadering slechts 3 in aanmerking komen. Het aan tal steunontvangenden is thans dus ge stegen tot 8, daarboven hebben 2 gezinnen gedurende één en twee weken steun ont vangen. Van de 2 vooreerst niet in aan merking komenden wordt één geval ver wezen naar het Algemeen Armbestuur. Het andere zal nader worden onderzocht. De Voorzttter stelt voor, om het Polder bestuur Callantsoog te verzoeken om bij eventueel uit te voeren werken, b.v. ver betering van wegen, zijn medewerking te verleenen en werklooze ingezetenen daar voor aan te nemen. Aangenomen. Verder stelt spreker voor, om een op de voorgrond tredend lid van de pas op gerichte landarbeidersbond te verzoeken zitting te nemen in het Plaatselijk Comité. Na enkele vragen beantwoord te hebben, sluit de Voorzitter om 11.30 uur, onder dank voor de vlotte besprekingen, de vergadering. VERGADERING VAN GEMEENTE BESTUREN EN AGENTEN. Behoorende tot het vaste land vEn het District Den Helder der Intercomm. Arbeidsbemiddeling. Dinsdag 9 Februari 1932 vergaderden in hotel lgesz te Schagen de gemeentebestu ren en agenten benoorenae tot het vaste land van net District Den Helder der in tercommunale Arbeidsbemiddeling ter be spreking van de werkgelegenheid, in den W ier ingermeer polder. De vergadering, welke tevens werd bij gewoond door een tweetal ambtenaren van den Rijksdienst der Werkloosheidsverze kering en Arbeidsbemiddeling te 's-Gra- venhage, was zeer druk bezocht door hee- ren Burgemeesters, Wethouders, Secre tarissen en Agenten van tot het District Den Helder behoorende gemeenten. De voorzitter, de heer L. Bandsma, opende de vergadering en deelde o. a. mede, dat deze vergadering was belegd naar aanleiding van het gerucht, dat een groot aantal arbeiders uit de gemeenten uit den kop van Noord-Holland, die thans werkzaam zijn bij het in cultuur brengen van d,eu Wieringermeerpolder, zullen wor den ontslagen. Nadat spreker het verloop der bespre kingen, welke tot nu toe zijn gevoerd, had medegedeeld, stelde hij ue vraag aan ae orde: „Wat kunnen de gemeentebesturen doen om dit ontslag te voorkomen?" Verschillende sprekers vestigden er na drukkelijk de aandacht op, dat het ontslag van de arbeiders voor vele gemeenten bijna ondragelijke financieele lasten met zich zal brengen. Reeds worden vele ge meenten getroffen door werkloosheid en als nu ook deze arbeiders nog naar huis worden gestuurd, zullen de bedragen, welke aan ondersteuning worden uitbe taald, enorm stijgen. Tevens werd er op gewezen, dat de werkgelegenheid in den Wieringermeer polder vele arbeiders uit Friesland, Gro ningen, Drente en Overijsel naar hier heeft getrokken, welke arbeiders zich in de randgemeenten rond den Wieringer meerpolder hebben gevestigd en werkzaam zijn bij het in cultuur brengen. Worden nu deze menschen ontslagen, can komen zij ten koste van de gemeentebesturen. Een Ger aanwezige ambtenaren van den Riiksöienst der Werkloosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling te 's-Gravenhage merkte naar aanleiding van het gespro kene op, dat tot goed begrip van deze aan gelegenheid men terug moet gaan tot 1930. De opzet is geweest om van de werk zaamheden in den Wieringermeerpolder geen werkverschaffing te maken. Het was ce Directie bekend, dat er groote werk loosheid heerschte in Friesland, Gronin gen, Drente, Overijsel en Noord-Brabant. Aan Noord-Holland, is in die dagen niet gedacht, daar er in Noord-Holland geen werkloosheid voorkwam. Vandaar dat men ook is begonnen met het bouwen van barakken. Spoedig bleek echter, dat ce toestand anders was, dan men gedacht had.Reeds in 1930 is een groot aantal arbeiders uit Noord-Holland bij de werken geplaatst. Tevens werden een groot aan tal arbeiders van elders in de barakken gehuisvest. Deze arbeiders geven geen re den tot klachten, terwijl is gebleken, dat zij zelfs iets beter in het werk waren, Can de arbeiders wonende in de randgemeen ten. Dit behoeft natuurlijk geen verwon dering te wekken, daar dit uitsluitend grondwerkers waren, die steeds bü groote werken werkzaam zijn, dus uiteraard beter met deze werkzaamheden bekend. De toestand was al spoedig zoo, dat er 2200 arbeiders werkzaam waren, waarvan 500 in barakken en 300 in kosthuizen, ter wijl het restant, dus pl. m. 1400 arbeiders, afkomstig waren uit de randgemeenten. Het lag in de bedoeling gedurende de wintermaanden de kampen te sluiten, daar in verband met het weer er toen weinig gelegenheid tot arbeiden zou zijn. Een gedeelte van de arbeiders, die uit de randgemeenten duc, zouden dan aan het werk kunnen blijven, waarvoor reeds groote stukken nog te bewerken grond waren gereserveerd- Tengevolge van het gunstige weer en mede door de drang van de gemeente besturen is een groot aantal arbeiders te werk gesteld en is er veel werk verzet, waardoor het wirk in de onmiddellijke nabijheid van de randgemeenten geheel gereed is gekomen. Tevens is het de be doeling voorloopig geen uitbreiding aan het werk te geven. Spreker zet verder uiteen, dat het een nationaal werk is zoodat arbeiders uit alle deelen van ons land hiervoor in aan merking moeten komen. De directie van den Wieringermeerpolder meent tevens, dat daar aan de arbeiders die verleden zomer in de kampen zqn gehuisvest ge weest de toezegging is gedaan, dat zij nu wederom terug mogen komen, zij eenigs- zins verplicht is deze menschen weer aan te nemen. Het bericht in de bladen, waarin wordt vermeld, dat 4 kampen zullen worden bezet, is niet geheel juist. Het zal wel met 3 kampen ophouden. Het gevolg hiervan zal zijn, dat er 1100 menschen uit de randgemeenten en 300 uit andere deelen van ons land zullen worden tewerk gesteld. Tevens is de Directie van mee ning, dat de nog te verrichten werk zaamheden grootere eischen aan de men schen stelt, dan tot nu toe, zoodat deze werkzaamheden dan ook meer geschikt zijn voor Groningers e.d., dan voor ar beiders uit de randgemeenten. De Voorzitter antwoordt hierop, dat de Directie van den Wieringermeerpolder het idee vestigt, dat bijna uitsluitend Noord-Hollanders zijn tewerk gesteld. Dit is echter niet juist. Vooral vreemde arbeiders, die in verband met de werk gelegenheid bij de Zuiderzeewerken zich in deze gemeenten hebben gevestigd, zijn te werk gesteld. Wat betreft de grootere eischen die het nog te verrichten werk stelt, merkt hij op, dat het niet uitslui tend draineerwerkzaamheden zijn die nog verricht moeten worden. Daarbij komt nog, dat het toch onbillijk is, dat onze ar beiders, die ook gedurende de slechte tijden, waardoor zij met een heel laag loon thuis kwamen, aan het werk zijn gebleven, nu zullen worden ontslagen, terwijl nu juist de tijd aanbreekt, dat weer een behoorlijk loon kan worden verdiend. Wat betreft de afstand, merkt de Voor zitter op, dat dit geen bezwaar is voor de arbeiders. Zij worden met autobussen tot de Haukes en Nieuwesluis gebracht en kunnen dan wel op de fiets hun werk bereiken. Alleen zou voor stalling van de rijwielen moeten worden gezorgd, hetgeen echter geen bezwaar is. Naar aanleiding van deze besprekingen, wórdt voorgesteld een Commissie te be noemen uit de vergadering om al het mogelijke te doen om dit dreigend ont slag af te wenden. De vergadering kan zich hiermede volkomen vereenigen, terwijl aan de Commissie volledige vrijheid van hande len wordt toegestaan. De navolgende heeren worden als lid der Commissie benoemd, t.w.: K. Breebaart, Burgem. Barsingerhorn, D. Breebaart, Callantsoog, G. J. Lovink, AnnaPaulowna, P. A. Smits, Weth. van Den Helder en L. Bandsma, Directeur der Districts- Arbeidsbeurs. De Burgemeester van Anna Paulowna vraagt of het toegestaan is, omtrent een onderwerp, hetwelk niet aan de orde is, iets te vragen. Nadat de voorzitter toe stemmend heeft geantwoord, deelt hij mede, dat het in zijn gemeente is voor gekomen, dat de werkzaamheden, aan besteed door het polderbestuur, voor plm. de helft van de begrooting zijn aange nomen door arbeiders uit de gemeente Zijpe. Er wordt nu beweerd, dat het ge meentebestuur van Zijpe aan deze arbei ders een bijdrage verleent. Hoew el spreker niet gelooft, dat hier iets van aan is, zou hij toch gaarne hooren, of dit juist is. Door den Burgemeester van Zijpe wordt medegedeeld, dat door zijn gemeente hiervoor geen bijdrage aan arbeiders wordt verleend. Verder komt nog ter sprake hoe het toch mogelijk is, dat nog steeds een aan tal arbeiders uit België in deze streken bij de boeren komen werken. De voorzitter antwoord hierop, dat dit in de meeste gevallen geen Belgische ar beiders zijn, maar arbeiders uit Zeeuwsch- Vlaanderen. Er is echter een commissie ingesteld om deze aangelegenheid te onderzoeken, welke commissie binnen zeer korten tijd rapport aan den betrok ken minister zal uitbrengen. Het komt spreker daarom niet gewenscht voor, hier op vooruit te loopen. Een der aanwezigen geeft de commis sie in overweging tevens stappen te doen, om stopzetting der werkzaamheden, ver bonden aan de drooglegging der Zuider zee, te voorkomen. Verder niets meer aan de orde zijnde, sluit de voorzitter de vergadering, waarna de commissie bijeen bleef om de te voeren actie nader té bespreken. VISSCHERIJ. De krachtige noordooster is oorzaak ge weest, dat de garnalen-, bot- en haring- visscherij stil lag. De geheele vloot lag geboeid in de haven en ook de kotters, die ter Noordzeevisscherij waren getogen, verlieten het vischterrein, omdat de ruwe zee het visschen onmogelijk maakte. Misschien komt deze stagnatie in het bedrijf althans den garnalenprijs ten goede, omdat het overvoeren der markt evèn stil staat en de vraag dus waar schijnlijk stijgt, waarmee verhooging van prijs gewoonlijk gepaard gaat. De koude zal, zooals_gewoonlijk, de gar nalen naar dieper water drijven en onmo gelijk is het dus niet, dat deze het zeegat uittrekken, daardoor dus, n a deze stopzet ting van het bedrijf, de visscherij zich ge deeltelijk zal verleggen naar buitengaats en niet haast uitsluitend tot de reede en Texelstroom zich zal bepalen. De noordooster is gewoonlijk ook van invloed op het doortrekken der haring naar liet Zuiderzeegebied. Men zegt dan, dat de haring hier wordt „opgehouden". Mocht dat het geval zijn dan is de kans van voorloopig groote vangsten op Zui derzee nog geringer en kan het mogelijk zijn, dat bij de aanstaande haringvangsten hier tijdelijk nog goede prijzen kunnen worden gemaakt, omdat de vraag naar het artikel in de vastendagen groot is en in hoofdzaak dan die vraag van hierin zal kunnen worden bevredigd. Erger wordt het voor de uitgezette haringkommen als de vorst mocht gaan aanhouden en zich ijs in zee gaat vormen. Dan loopen de staketsels kans te worden vernietigd door de ijsschollen, waardoor veel moeizame arbeid teloor gaat en, mocht het netwerk niet bijtijds kunnen worden ingenomen, ook dat kans loopt te worden beschadigd, zoo niet geheel te worden vernield. Dat is meermalen gebeurd en vooral als stormtij, zooals nu, niet toelaat, dat met de vlet tot berging van een en ander kan wor den ingegrepen. Dat is de risico van het bedrijf, dat aan zooveel risico bloot staat. De ingetreden vorst kan ook oorzaak zijn, dat Zuiderzee zich dekt met ijs, waar door de daar misschien nog aanwezige bot en garnalen zich gedrongen gevoelen naar de Waddenzee af te zakken. Bovendien verhoogt een dergelijke toe stand hier het prijsniveau van de haring en kan oorzaak zijn, dat de doortrekken de haring zich gaat ophouden aan den noordkant van den afsluitdijk, waardoor voor de motorspan-visschers, die het be drijf niet bezuiden den dijk mogen uit oefenen, kans is ruime vangsten te maken Dit verschijnsel kwam sterk voor n a Verwijdering van den leclijken tand- aanslag? Heel eenvoudig: Men poetst de tanden eerst met de bekende Chlorodont- tandpasta en spoelt ze dan na, terwijl men flink gorgelt met Chlorodent-mond- water. Per tube 35 cent. den strengen winter van 1928, toen ook de Zuiderzee was toegedekt met ijs en er rijke vangsten gemaakt werden. Het gaf hier toen een dagelijksche komst van talrijke vrachtauto's vanuit de Zuiderzeeplaatsen, die hier hun lading haring weghaalden. Zullen we dit hier weer zien gebeuren? „ONS 100-JARIG KADASTER." Rectificatie. De schrijver van de artikelen onder bovenstaanden titel verzoekt ons de vol gende verbeteringen te willen aanbren gen: 2e kolom, 7e regel van boven „de schaking van de waarde" moet zijn de „schatting van de waarde"; 2e kol. onder ste regel staat 1881, moet zijn 1831, 3e kol. 7e regel van onder staat „afgezet", moet zijn „opgezet". ONS FILMPROGRAMMA VAN DEZE WEEK. Tivoli-bioscoop. In de Tivoli-bioscoop deze week een „grootsche circus-sensatiefilm" zoo wordt zij aangekondigd getiteld „Salto Mortale" oftewel de Doodensprong. Een verhaal van Jim en Robby, twee oppas sers bij het Circus Central, en een knappe paardriidster. Twee medemin naars dus, waarvan de een tenslotte de overwinning wegdraagt in den zeer ge vaarlijken doodensprong, die als nieuw ste sensatienummer het verwende publiek wederom naar het circus doet stroomen, maar die tevens, na eenige weken, van hem een invalide maakt. Hoe zich de edel moedige J im daarna terugtrekt en het ter rein aan zijn tegenstander vrijlaat, wordt in de film verder vertoond. Witte Bioscoop. De „Witte Bioscoop" kondigt in groote advertenties Grock aan, den beroemdsten clown der wereld, die voor ongeveer een jaar rneenen wij een tournée maakte in ons land. Iiij heeft nu een film ver vaardigd, waarin hij de hoofdrol vervult en waarin, behalve hijzelf, medewerken Liane Haid, Betty Bird en Hardy Hardt, en de Hollander Max van Embden. Behalve deze wordt in de Witte Bios coop vertoond een Doitsche klankfilm „In geheimen dienst", waarvoor de mu ziek vervaardigd is door Schmidt Boelcke, Brigitte Helm en Willy Fritsch vervullen er de hoofdrollen in. De film speelt in het hoofdkwartier van de Duit- sche legerleiding en betreft een spion- nagegeval tegen Rusland. „DE FAMILIE VAN MIJN VROUW". Die krijgt u Zondagavond in Casino, en u zult er om lachen, zoo grappig als het is. Louis de Bree treedt er persoonlijk in op en het stuk, een dolle klucht vol vergissingen, is twee maanden achter een in het Centraal Theater vertoond. Omdat dit gezelschap hier de vorige maal zooveel succes had met „Geld speelt geen rol", besloot het nogmaals naar Den Hel der te komen, en de entréeprijzen zijn zeer laag, zoodat het voor niemand een beletsel behoeft te zijn het te gaan zien. Eigen décors worden meegebracht. Om een denkbeeld te geven van de verwikkelingen, die erin voorkomen: er is in dit stuk sprake van een baby (een echte), een piano (ook echt) en een echt- genoote (eveneens). Deze drie worden op grappige wijze en tengevolge van mis verstanden met elkander verwisseld, zoo dat A. denkt, dat. het over de baby gaat als de piano bedoeld wordt, B. denkt, dat zijn echtgenoote in het geding komt. Ten slotte is de piano heelemaal verdwenen en'weet niemand meer hoeveel babies er eigenlijk in-'t spel zijn. Is dat nu, vragen wii u, niet een stuk, dai pakt? door TOON DE HOOGH. II*). De ontwikkeling der opera ging langs de wegen der tijden van de primitiefste uitingen der volkeren naar den meest ge- cultiveerden vorm van samenwerking tus- schen de instrumentale en vocale kunst. Symphonie-orkest, solo- en koorzang wor den tot een drie-eenheid. Deze kunstuiting is gevat in de omlijsting der enscèneering. De tooneelen, het decorum, verhoogen de artistieke waarde van de opera. De Duit- sche opera-componist Richard Wagner, de kunstenaar van de negentiende eeuw, die in hetzelfde jaar werd geboren als Guiseppe Veröi, 1813, heeft met de om wenteling van de opera naar het muziek drama als het ware een muzikale revolutie teweeg gebracht! Gelukkig! Richard Wag ner heeft karakter en vorm in het leven geroepen, zooals voor zijn tijd nog niet bestonden. Tot nu toe was alles bij de opera ondergeschikt aan de muziek, de muziek was de toonaangevende factor bij de opera. Richard Wagner, die behalve compo nist ook dichter en wijsgeer was, werd de grondlegger van „het" muziek-drama in dezen verheven vorm, waar poëzie, mu ziek, mimiek, plastiek en beweging ge lijke rechten verkregen. Ludwig van Beet hoven, die in 1827 stierf, had reeds in zijn eenige opera „Fidelio" het melodrama toe gepast. dit is de declamatie met begelei dende muziek; kerkerscène. Het groote genie van Van Beethoven had dus reeds het tekort aan den inhoud en vorm van do opera gevoeld en in deze richting een nieuw terrein betreden. Richard Wagner zelf erkent, dat zijn kunst geboren is uit den geest van v. Beethoven's kunst. Van Beethoven paste de verbinding van woord en toon toe in zijn 9e symphonie, hetwelk Wagner noemde de verlossing der muziek uit haar afgesloten element. De sympho- nieën van Van Beethoven worden ook wel de innerlijke drama's genoemd. Giuseppe Verdi, de Italiaan, komt even eens tot andere normen dan die welke zijn voorgangers stelden. Hand aan hand, met de hervorming der opera, gingen de be grippen van de menschen, die de opera's zouden beluisteren, in betere banen. In de beginperiode der Italiaansche Opera was het een avond van samenkomst der élite! In de loges zocht men elkaar op: gedurende de voorstelling besprak men daar de feiten van den dag, van de familie en wat verder ter tafel kwam en ook werd er wel heel knusjes een kaartje gelegd!!! Deze goede oude tijd is lang voorbij! Toch is het nog steeds niet bü alle bezoekers van muziekvoorstellingen doorgedrongen, dat muziek volgens de woorden van Van Beethoven „een hoogere openbaring is dan alle wijsheid en philosofie". Bij tijd en wijle ondervindt men dit wel bij uit voeringen, in de vorige beschouwing werd daar reeds op gewezen hoe „muzikaal- knus" het toe kan gaan in de „engelen bak" in de schouwburgen in groote steden. Van Beethoven greep in zijn tijd iedere gelegenheid aan om de menschen als het ware in de richting van zwijgen te bren gen wanneer de kunstenaar spreekt. Eens speelde Van Beethoven ten huize van graaf Browne piano. Toen een heer en dame, behoorend tot dit first class audi torium, storend luid spraken, stond v. B. plotseling op en zei: „voor zulke zwijnen speel ik niet!" Heel diplomatiek was dit optreden niet, maar men wist waar men aan toe was. Van Beethoven kon zich deze „weelde" permitteeren! Revenons a nos moutonsGiuseppe Verdi! De dramatische componist is zeer kieskeurig in de keuze der onderwerpen zijner opera's, groote aandacht schenkt hij daaraan. Niet alleen kiest hij zelf zeer veeleischend uit, maar vijst in vele geval len ook den gang van het gedicht aan; hij bepaalt ook de karakters en de toestanden zooals hü ze wilde hebben! Aan de dich ters laat hij vrijwel niets anders over dan z ij n gegevens in dichtmaat te brengen en te volgen. Hierdoor toont zijne muziek, vooral in de werken zijner tweede levens periode, een bepaald streven om drama tische uitdrukking boven'de zuivere mu zikale te stellen. Daarnaast behandelt hij de orkest-instrumentatie overeenkomstig de handeling en het karakter van den in houd; dit in tegenstelling met zijn voor gangers, die het orkest uitsluitend bege leidend benutten. Ook werd de melodieuse zang ondergeschikt gemaakt aan den de- clamatorischen. We zien in „zekeren zin" een. parallel tnsschen Richard Wagner en Giuseppe Verdi! Voor meer ingewijden is deze zekere zin van zeer betrekkelijken aard. Richard Wagner was, zooals reeds ge zegd, dichter; hij behoefde dus geen aan wijzing te geven aan welken dichter dan ook! Dat Rich. Wagner dramatisch was, moge de volgende jeugd-herinnering be wijzen. Een drama, waaraan hij met ernst gewerkt had, bestond uit drie bedrijven. Zijne dramatische gevoelens grepen zoo diep, dat op het einde van het tweede be drijf olie medespelenden dood waren!!! De eenige oplossing, die Wagner vond om dit drama tot een nog dramatischer einde te brengen, was deze, dat hij zijn gesneu velde personen in het derde bedrijf als geesten liet opkomen! Gelukkig is Rich. Wagner van deze tragische dramatische gevoelens teruggekomen! Een belangrijke kentering in den groei van de opera ondergaat de ouverture! In den beginne viel men met de deur in het huis! Het orkest begon en de opera was er! Dit is in dezen tijd geheel ver anderd. De ouverture is onafscheidelijk verbonden aan de opera. Ouverture: in leiding, opening. De componist, die den eersten steen ge legd heeft hiervoor was Monteverdi; zijn opera „Orfeo" begon met een inleiding van het volle orkest het akkoord van O aan te geven, kort en mat, hetwelk zich tweemaal hei-haalde, dan werd dit laatste akkoord met glans aangehouden! Dit was in den jare 159(X+). Het „tremolo" en „pizzicato" werd eveneens door hem voor het eerst toegepast. Door de eeuwen heen groeiden deze drie akkoorden uit tot.... de symphonie! Monteverdi heeft ook voor het eerst het orkest onzichtbaar opgesteld, deze toepas sing is vereeuwigd geworden. Het is onmogelijk hierbij, bij dezen groei van vorm, stil te staan. De ouver ture kreeg hoe langer hoe meer de aan dacht van opera-componisten, steeds grooter, steeds ingewikkelder werd de ouverture tot tenslotte dit „deel" aan de spits van de opera kwam te staan, maar hoe ook de ouverture in belangrijkheid toenam, het was en bleef een compositie, die geheel los was van den inhoud der opera. Hoe anders is dit nu geworden. De ouverture van „de" opera geeft den in houd van de muzikale gebeurtenissen weer en brengt de toehoorders onmid dellijk in het werk. De thema's, de leid motieven, kortom, de palen waarop het monumentale gebouw: de opera, wordt opgetrokken, die zijn benut om de ouver ture te construeeren. Hoewel dus dit deel van de opera het begin is, hetzij van het geheel of van één bedrijf afzonderlijk, heeft de componist toch het laatst de hand gelegd aan dit begin zijner compositie, een contradictio in terminus, welke voor de hand ligt! Dat de muzikale waarde van niet te onderschatten beteekenis is kunnen we concludeeren uit het feit, dat vele ouvertures als concertnummer op de programma's voorkomen van de sym- phonie-orkesten.Eenige zeer bekende ouvertures zijn, in de eerste plaats ce Eleonore-ouverture No. 3 van Ludwig van Beethoven. Van Beethoven heelt heihaal- delijk deze ouverture bewerkt en afge keurd, tot tenslotte de Eleonore-ouverture No. 3 'als een ster uit donkeren hemel naar voren is gekomen! Het wilde Van Beet hoven maar niet lukken tot tenslotte het zoo goed geslaagd is, dat de orkestlitera tuur een compositie rijker is geworden, welke naast de andere werken van den „koning der symphonie" een eerste plaats inneemt. Mendelssohn schreef op 17-jari- gen leeftijd de ouverture „A Midsummer- nightsdream" van Shakespeare, een mees terstuk, dat hü in zijn leven niet meer heeft overtroffen. Van Richard Wagner komen de beide ouvertures van de opera's de „Meistersinger von Nürnberg" en „Tannhauser" regelmatig op de program ma's der groote symphonie-orkesten voor. Dat niet alle operacomponisten uit in- nerlijken drang tot pennevruchten kwa men heeft de historie wel geleerd. Vele opera's kwamen, vele gingen. Van Beet hoven, die zoo scherp en onomwonden de dingen kon zeggen tegen dilettanten, het zij deze van vorstelijken bloede waren of niet, ontzag, zoo dit noodig was, de toon kunstenaars van den tweeden rang ook niet. Eens gebeurde het, dat hij een opera bijwoonde van den componist Ferdinand Paër. Deze dienaar der tonen verwachtte en hoopte, dat de groote meester hem wel zou complimenteeren met zijn werk! Van Beethoven verscheen echter niet; toen de de componist hem later ontmoette zei v. Beethoven: „ik zal dit werk gaan compo- neerenJ" Commentaar was overbodig! Robert Sohumann heeft geschreven „Huis en Levensregels"; een dezer regels luidt: „Verzuim nooit een opera bü te wonen". Schumann is er van overtuigd, dat in de opera de verborgenheden dei- kunst liggen opgesloten, welke eerst dan den mensch zullen worden geopenbaard, wanneer hij de opera onder paat. Het bezoek van een opera is niet te ver gelijken met welk concertbezoek dan ook. De opera-uitvoering zal den geheelen mensch opeischen, waardoor hij ontvan kelijk wordt voor alle verborgenheden, die de opera in zich gesloten heeft. „Oor en oog" worden in beslag genomen vanaf het eerste akkoord der ouverture tot de laatste noot van de finale. Het spreekt vanzelf, dat alle verborgen schoonheden niet aan den bezoeker van een opera-uitvoering worden geopen baard, zelfs de vakmusicus zal bij regel matige bezoeken van opera-opvoeringen steeds nieuwere ontdekkingen doen. De aaneenschakeling van melodieën, harmo nieën. de solozang, koorzang, het tooneel- spel, de ensceneering, de orkestratie, kortom de inhoud kan slechts vergeleken worden met een meesterwerk van een Rembrandt, waarbij steeds nieuwere as pecten naar voren komen. „Men" behoeft niet muzikaal-geleerd te wezen om te ge nieten van een opera, wanneer de latente gevoelens aanwezig zijn zullen deze wel naar voren komen. Om van een beqrijpen der muziek te spreken is zeer gevaarlijk. De muziek, ia welken vorm zij tot den mensch komt. raakt de diepste gevoelens en dit te om schrijven is zeer moeilijk, in vele gevallen zelfs onmogelijk. Hoe meer woorden, hoe verder van de waarheid! Woorden worden wel gebruikt om de waarheid te verber gen; woorden te vinden om de schoonheid van muziek te schetsen zal wel tot een ijdel pogen leiden. Muziek de opera - spreekt haar eigen taal, zij heeft haai eigen uitdrukkingsvermogen. De muziel heeft zonder woorden meer gezegd in vele gevallen, dan menschen met woorden. De Toonkunst de kunst der tonen - bezit verborgen krachten en bronnen, die velen menschen vrede en rust gebracht hebben. Van de groote componisten is het be kend, dat zü in tijd van nood, verdriet er, wanhoop, troost zochten en vonden in de (hunne) muziek. Van gewone menschen is dit niet bekend, althans het is niet vast gelegd in de historie der muziek, maar dat de muziek ook tot hen spreekt in zulke momenten, is een ongeschreven wet, die door velen onderschreven kan worden. Het laatste woord geven wij aan Van Beethoven „Muziek is hoogere openbaring dan alle wijsheid en philosofie". Einde. Het eerste feuilleton werd opgenomen in ons nummer van Dinsdag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 9