II AM STER DAM SC HE
BRIEVEN 11
het bebstellen van
patronen.
voorjaars ensembles
en mantels.
„Waar is ,ie oom eigenlijk aan ge
storven?"
„Ik weet het niet; de dokter zei, dat
het niets ernstigs was."
(„Everybody's Weekly").
Lezeressen, die gaarne een in ons
blad afgebeelde japon zelf wenschen
te maken of door de naaister willen
laten vervaardigen, kunnen de hier
voor benoodigde patronen in de maten
4250 het vlugst en billijkst bestellen
door overschrijving van een bedrag
van 68 cent op postrekening 191919,
ten name van den „Knippatronen-
dienst" te 's-Gravenhage.
Aanvragen kunnen ook per postwis
sel worden gezonden aan de Redac
trice van den „Knippatronendienst",
Muzenstraat 5 B te 's-Gravenhage.
Patronoen in de maten 40 en 52 en van
afwijkende speciaal opgegeveon ma
ten kosten evenals de patronen van
mantels en manteljaponnen 88 cent.
Wij verzoeken onze lezeressen
vriendelijk vooral niet te vergeten om
de maat van het gewenschte model
tegelijk met het nummer op het giro-
of postwisselstrookje te vermelden.
Het komende voorjaar zal ons heel
v el japonnen geven, waarop ter com
pleteering een klein los manteltje ge
dragen zal worden. Allerlei stoffen
zien wij reeds geëtaleerd, wollen crepe
de chine, maracain en georgette, crêpe
mouseline, crêpe Kaid, Afghalaine,
enz. die zich zeer goed leenen voor
japonnen met mantels, effen zoowel ge
mêleerd; veel, heel veel ziet men voor
de voorjaarsmantefs zeer losse weef
sels, zelfs homespun, dat jarenlang is
miscrediet is geweest, wordt thans voor
mantels gekomen.
Het is in ons koude voorjaar zoo bij
zonder prettig om behalve de mantel-
japon nog een langen mantel van
zwaarder stof te hebben en de een
voudige losse modellen aan de hand
van een goed patroon heel goed door
een handige huisvrouw of door de
huisnaaister gemaakt worden.
_Op de mantelpakken wordt de vroo-
lijk gekleurde scarf veel gedragen,
hetgeen ook nieer warmte aan den hals
geeft bij de niet hooge kragen der
mantelpakken.
Effen manteltjes ziet men op geruite
rokken dragen, docrch zóó, dat de
mantel in de hoofdtint dre rok is; ik
zag dezer dagen een beeldige licht
groene ruit met waschzijden over
hemd en driekwart effen groenen man
tel, hetgeen een zeer chique geheel
gaf. Verder ziet men allerlei kleuren
dragen. Zwart blijft steeds zeer gewild,
evenals groen, rood, vooral het bij
zondere geraniumrood, en blauw In
allerlei zelfs vrij harde nuances.
Ilooldzaak is, dat de kleur gekozen
wordt in overeenstemming met haar
en kleur der draagster.
Manteljapon.
Deze japon is van een lichte ge
vorkte zomerstof en heeft geen mou
wen ol zeer korte, tenen! d< mantel
die erop gedragen wordt een rechten
mouw heeft, die evenals onder- en zij
kanten van den mantel met een rechte
bies is afgewerkt.
De japon heeft een rok met door-
'oopende voor- en achterbaan en alleen
ee.n heupstuk tusschen deze banen,
waaraan de plooiengroep van de beide
zijkanten gezet is; het lijfje dezer japon
is zeer eenvoudig, is in het midden
ian voren recht ingeknipt. waardoor de
omliggende revers ontstaan, die tegen-
gevoerd zijn met dezelfde stof en waar-
an\ een rechtr stofreep cezet wordt
voor den kraag. De kraag heeft, even
als de beide voorpanden van den man
tel, een met wol geborduurd motief als
eenige garneering.
Mantel.
Mantel van homespun of van een
modern los weefsel gemaakt, met
breede tot de taille reikende revers en
rechte opstaande kraag; de mouw loopt
een weinig puntig uit en heeft een
garneering van eenige knoopen; cein
tuur met galalith gesp voltooit het ge
heel.
kraagje van dunne waschstof met smal
plooiseltje, dat wij bij het korte mouw
tje ook aan het opslagje zien.
Voor dezen tijd is echter het lange
raglanmouwtje met manchet te prefe-
reeren. De sluiting is van achteren
een klein split je. De
met
recht, dus niet zooals gewoonlijk met
ruimte aan een boordje gezet, hetgeen
zeer vlug afwerkt. °een
- ~ii
Eenvoudige hu'sjfpon.
Een aardige eenvoudige huisjapon
van gewerkte mouseline of effen stof
met smalle shawlkraag.
Dit goed afkleedende japonnetje be
staat uit taille, aansluitend heupstuk
en rok en met voor en achter eenige
platte plooien. De lijn van het voor-
pant loopt een weinig naar links, om
zich dan in tegenovergestelde richting
in het puntig toeloopende heupstuk
voort te zetten; juist door het effect
der beide punten van het heupstuk,
dat met een smal effen biesje is afge
werkt, of ook zeer goed tweemaal
doorgestikt kan worden, geeft het een
slanke lijn; de taille wordt ingehaald
aan den onderkant en aan het heup
stuk gezet, zóó dat men de ruimte
over de geheele breedte verdeelt of de
meerdere ruimte aan de zijkanten ver
deelt en in het midden van rug en
i voorpand glad vallen, hetgeen het
figuur ten goede komt.
Speel pakje voor mefsjes van 1—3 jaar.
Dit alleraardigste speelpakje is voor
onze kleine zus en gemaakt van ge
bloemd cretonne of flanel met effen
Het gesprek van den dag.
Er is op verschillende manieren geschiedenis
te schrijven. Er is de manier die de thans vol
wassenen destijds in hun geschiedenisboekjes
op school vonden en waarbij het wereldge
beuren werd vastgelegd door middel van rijtjes
gekroonde hoofden, zooals Dirk de Eerste,
Dirk de Tweede, enz. en rijtjes veldslagen
met bijbehoorende jaartallen, waarvan bij de
meesten niet zoo heel veel meer dan: 1600,
Slag bij Nieuwpoort, in het geheugen bleef
hangenEr is de manier die allereerst in
het oog vat de verschillende producten, die
bepaalde landen en volken in den loop der
tijden voortbrachten en vervaardigden en de
soorten van handel, waarbij men achtereen
volgens betrokken wasEr is de manier
van het «nor alles beschrijven der godsdien
stige bewegingen, of wel der sociale bewegin
genEr is die, waarbij de diverse lichame
lijke kenmerken van volken en bevolkings
groepen een, boven alles gewichtige rol speelt
en dan de kleur van oogen en haren, aan
totale lengtemaat en afmetingen der schedels
van het gemiddelde individu, bijzondere aan
dacht wordt besteedEr is die, waar men
de geschiedenis eenvoudig maar laat beginnen
(met verwaarloozing van alles wat er aan
vooraf ging) daar, waar dat in de kraam van
hedendaagsche machthebbers het beste te pas
komt, zooals dit de laatste jaren in Rusland
gebruikelijk isEnfin: er zijn duizend-en-
één manieren, die dan ook in deze moderne
tijden, waarin men schier iederen dag weer
met een nieuwe en allernieuwste onderwijs
methode voor den dag komt, alle, de een na
den ander, in praktijk werden gebracht.
Maarde duizend-en-tweede was er nog
niét! Verwonderlijk! Zij ligt voor de hand.
Waarom zou men n.1. nu ook eens niet een
geschiedenis schrijven op grondslag van
„het gespreek van den dag"? Daaruit, uit
den aard van dit publieke gesprek op straat,
op de markt, op trambalcon en andere open
bare plaatsen van samenkomst, in opeenvol
gende tijdperioden gevoerd, zou toch véél in
teressants te leeren vallen. Toegegeven dat
voor vele historische tijden dat gesprek van
den dag moeilijk meer uit de geschiedkundige
bronnen zou vallen op te diepen. Maar het
valt te probeeren, vooral als men wat gaat
zoeken terzijde van de officieele bronnen als
daar zijn kerkregisters, gemeentelijke en rijks
archiefstukken, veilingnota's en wat dies meer
zij. Men zal dan zeker tot verrassende uit
komsten geraken.
Het zal dan o.m. blijken, dat het gesprek
van den dag zich in een bepaalde periode
dikwijls met héél andere dingen bezig houdt
dan met wat men achteraf van zulk een
periode als de gewichtigste, alle aandacht in
beslag nemende, zaken beschouwt. Zie naar
dezen, onzen eigen tijd en beluister thans, in
een stad als Amsterdam, het gesprek van den
dag om U heen! Het gaat, natuurlijk, denkt
Gij, over de crisis, de malaise, over de ont
wapeningsconferentie of de verkiezingen in
Duitschland?Geen sprake van! Het gaat,
in 90 van de 100 gevallen, uitsluitend en alleen
over twee dingen: over desweepstake,
en. vooral, over bridge! Vangt Gij ergens in
het openbaar onbescheidenlijk enkele klanken
op van een geanimeerd onderhoud, het is
de naam van een paard dat Uw oor bereikt
of, nog veelvuldiger, de hartstochtelijke ver
dediging van het spelen van een bepaalde
kaart of het doen van een bepaald bod tijdens
een recent partijtje bridge! Trachtte men zich
de eerste jaren na den oorlog over alle nare
herinneringen héén, door middel van de steps,
de foxtrotts enz., wég te dansen, tegen
woordig wacht „men al gokkend en kaart
spelend, zonder maar veel meer te denken
(„dat geeft toch niets: en ééns zal die om
slag van de conjunctuur, zullen die meer
normale verhoudingen er toch moeten komen")
de „betere tijden" afZóó en niet anders
is het getrouwe beeld des tijds, zooals het ge
sprek van den dag in de hoofdstad des lands
ons dat voor oogen geeft. Is het, meteen, het
getrouwe beeld desstruisvogels?Mis-
schién
Goethe herdenkingen.
Een somber beeld, achten velen het.
Maar, zeggen zij er direct bij, er valt ook nog
we! een ander beeld te krijgen: kijk b.v. eens
naar de wijze waarop men, ook hier in de
hoofdstad, j.1. Dinsdag een figuur als Goethe,
op dien datum een éèuw geleden verschei
den, herdacht heeft! Daaruit blijkt toch wel,
dat er onder het hedendaagsch publiek nog
wel wat anders leeft dan gok- en kaart-
honger! Dat er, in grootè kringen, óók nog
behoefte bestaat aan degelijk geestelijk voed
sel. Laat ons intusschen niet gaan debat-
teeren over de vraag of in die Goethe-herden-
kingen inderdaad wel veel meer stak dan
kunstmatig opgewekte interesse, dan „een
gelegenheid om óók eens op den voorgrond te
komen", of, elders weer, handige reclame.
Het kan zijn en we zullen het dan maar
hopen!Bepalen we ons tot de nuchtere
mededeeling der feiten, die den kroniekschrij
ver past. Daar hebben we dan allereerst de
Goethe-herdenking in de Aula der Universi
teit, die tot berstens toe gevuld was met een
zeer heterogeen publiek van autoriteiten, hoog
leeraren, studenten en, vooral vele oudere
stadgenooten, en waar de Duitsche gezant met
een kórt, prof. Scholte met een lang en ge
leerd, en tenslotte de acteur Paul Huf, met
een declameerend woord en daarbij passend
gebaar, den Duitschen dichtervorst herdacht.
Dan de Goethe-avond in het Concertgebouw,
waar dr. Mengelberg en zijn getrouwen ons
lieten hooren hoe Goethe met zijn werk inder
tijd verschillende componisten tot het schep
pen van muzikale schoonheden geïnspireerd
heeft. Vervolgens de Goethe-avond in het
Rembrandt-theater, waar men dus nu ook,
naast onze schildersvorst, zijn Duitsche collega
onder de poëten voor de moderne zegekar der
film had weten te spannen!En tenslotte
de Faust-opvoering bij het Ned Tooneel en
de opvoering van een ander Goethe-stuk bij
Verkade, welke twee laatste feiten even
wel nog in eenigszins uitgestelden staat van
voorbereiding verkeeren.
Het verstoorde tooneel-mie-
rennest.
Bedoeld uitstel komt natuurlijk voor rekening
van de tooneel-strubbelingen, waarmede we de
laatste dagen weer in hevige mate behept zijn.
Het gaat niet aan, gezien het feit, dat de
situatie nog steeds met den dag, met het uur
bijna, verandert, U hier van die strubbelin
gen een volledig overzicht te geven. Volstaan
moet worden met de mededeeling, dat nu ook
de Koninklijke Vereeniging Het Ned. Tooneel
het, na destijds Royaards, na het Amster-
damsch Tooneel, in den Stadsschouwburg
heeft afgelegd en zichzelf, vóórdat het tot
een faillissementsaanvrage kwam, heeft ont
bonden. Vele oorzaken hebben daartoe geleid:
de druppel die den emmer deed overloope»
was echter het feit, dat men het tenslotte met-
de eigenaren van den Hollandschen Schouw
burg (die als tweede theater bespeeld werd)
niet eens kon worden over wat cqulanter huur
voorwaarden. Alhoewelzelfs dit staat
nog niet eens heelemaal vast!
Er is, ter elfder ure, nu toch weer een kans
gerezen, dat men de Vereeniging tóch maar
weer zal voortleven en men met die eigenaren,
met Louis de Vries vooraan, ten laatste wél
tot overeenstemming komtIntusschen
loopen de tooneelisten als opgeschrikte mieren
in een verstoord nest zenuwachtig dooréén,
groepeeren zich in onderscheiden nieuwe com
binaties, vergaderen, zenden delegaties
af, schrijven adressen, lanceeren berich
ten. die een halven dag daarna weer worden
tegengesproken, enfin, in één woord, ge
dragen zich volkomen als menschen die,
naar de definitie die een Engelsch auteur een
maal van den tooneelspeler gaf, zooiets zijn
ali „wezens tusschen kinderen en misdadigers
in"!
Het publiek moge voor het tooneel als zoo
danig niet zoo héél veel belangstelling meer
hebben, voor de gedragingen van den
tooneelspeler en nog meer voor die van de
tooneelspeelster als particulier en als vereeni-
gingsmensch interesseert het zich, ik heb
't al eens méér opgemerkt, uitermate, tzn
zoo ook heeft deze hevige verstoring van het
tooneel-mierennest in deze dagen groote be
langstelling. Zulk een belangstelling voor den
acteur en de actrice als persoon en voor hun
persoonlijke aangelegenheden, heeft, zegt Os-
wald Spengler, de schrijver van het beroemde
boek „Der Untergang des Abendlandes" (De
ondergang van het Westen) altijd elke periode
van verval in de wereldgeschiedenis geken
merkt. Heeft hij gelijk? Weermisschien...
Maar laat ons hopen van niet.
Een diamanten Paaseh-el.
Er zijn, al is men dan ook eens twijfel
moedig en iet of wat pessimistisch gestemd bij
tijden, zoo om en nabij deze Paaschdagen
toch nog wel lichtpunten aan den horizont,
eveneens aan den Amsterdamschcn horizont!
te ontdekken. Daar hebben we dan b.v. het feit
dat de hoofdstad blijkbaar meer en meer in het
vizier komt te liggen van buitenlandsche groot-
industrieelen, die op den uitkijk zijn naar ge
schikte vestigingsplaatsen en nu kwam de
1 sJecho-Slowaakschc schoenen-grootmachtige
Bata dezer dagen ook ten onzent een kijkje nc-
r-jptlClb CIl I
cfriirl niIcfolron/1
I 2.80 en f 1.20i.ao.