II AM STER DAM SC HE BRIEVEN 11 het bebstellen van patronen. voorjaars ensembles en mantels. „Waar is ,ie oom eigenlijk aan ge storven?" „Ik weet het niet; de dokter zei, dat het niets ernstigs was." („Everybody's Weekly"). Lezeressen, die gaarne een in ons blad afgebeelde japon zelf wenschen te maken of door de naaister willen laten vervaardigen, kunnen de hier voor benoodigde patronen in de maten 4250 het vlugst en billijkst bestellen door overschrijving van een bedrag van 68 cent op postrekening 191919, ten name van den „Knippatronen- dienst" te 's-Gravenhage. Aanvragen kunnen ook per postwis sel worden gezonden aan de Redac trice van den „Knippatronendienst", Muzenstraat 5 B te 's-Gravenhage. Patronoen in de maten 40 en 52 en van afwijkende speciaal opgegeveon ma ten kosten evenals de patronen van mantels en manteljaponnen 88 cent. Wij verzoeken onze lezeressen vriendelijk vooral niet te vergeten om de maat van het gewenschte model tegelijk met het nummer op het giro- of postwisselstrookje te vermelden. Het komende voorjaar zal ons heel v el japonnen geven, waarop ter com pleteering een klein los manteltje ge dragen zal worden. Allerlei stoffen zien wij reeds geëtaleerd, wollen crepe de chine, maracain en georgette, crêpe mouseline, crêpe Kaid, Afghalaine, enz. die zich zeer goed leenen voor japonnen met mantels, effen zoowel ge mêleerd; veel, heel veel ziet men voor de voorjaarsmantefs zeer losse weef sels, zelfs homespun, dat jarenlang is miscrediet is geweest, wordt thans voor mantels gekomen. Het is in ons koude voorjaar zoo bij zonder prettig om behalve de mantel- japon nog een langen mantel van zwaarder stof te hebben en de een voudige losse modellen aan de hand van een goed patroon heel goed door een handige huisvrouw of door de huisnaaister gemaakt worden. _Op de mantelpakken wordt de vroo- lijk gekleurde scarf veel gedragen, hetgeen ook nieer warmte aan den hals geeft bij de niet hooge kragen der mantelpakken. Effen manteltjes ziet men op geruite rokken dragen, docrch zóó, dat de mantel in de hoofdtint dre rok is; ik zag dezer dagen een beeldige licht groene ruit met waschzijden over hemd en driekwart effen groenen man tel, hetgeen een zeer chique geheel gaf. Verder ziet men allerlei kleuren dragen. Zwart blijft steeds zeer gewild, evenals groen, rood, vooral het bij zondere geraniumrood, en blauw In allerlei zelfs vrij harde nuances. Ilooldzaak is, dat de kleur gekozen wordt in overeenstemming met haar en kleur der draagster. Manteljapon. Deze japon is van een lichte ge vorkte zomerstof en heeft geen mou wen ol zeer korte, tenen! d< mantel die erop gedragen wordt een rechten mouw heeft, die evenals onder- en zij kanten van den mantel met een rechte bies is afgewerkt. De japon heeft een rok met door- 'oopende voor- en achterbaan en alleen ee.n heupstuk tusschen deze banen, waaraan de plooiengroep van de beide zijkanten gezet is; het lijfje dezer japon is zeer eenvoudig, is in het midden ian voren recht ingeknipt. waardoor de omliggende revers ontstaan, die tegen- gevoerd zijn met dezelfde stof en waar- an\ een rechtr stofreep cezet wordt voor den kraag. De kraag heeft, even als de beide voorpanden van den man tel, een met wol geborduurd motief als eenige garneering. Mantel. Mantel van homespun of van een modern los weefsel gemaakt, met breede tot de taille reikende revers en rechte opstaande kraag; de mouw loopt een weinig puntig uit en heeft een garneering van eenige knoopen; cein tuur met galalith gesp voltooit het ge heel. kraagje van dunne waschstof met smal plooiseltje, dat wij bij het korte mouw tje ook aan het opslagje zien. Voor dezen tijd is echter het lange raglanmouwtje met manchet te prefe- reeren. De sluiting is van achteren een klein split je. De met recht, dus niet zooals gewoonlijk met ruimte aan een boordje gezet, hetgeen zeer vlug afwerkt. °een - ~ii Eenvoudige hu'sjfpon. Een aardige eenvoudige huisjapon van gewerkte mouseline of effen stof met smalle shawlkraag. Dit goed afkleedende japonnetje be staat uit taille, aansluitend heupstuk en rok en met voor en achter eenige platte plooien. De lijn van het voor- pant loopt een weinig naar links, om zich dan in tegenovergestelde richting in het puntig toeloopende heupstuk voort te zetten; juist door het effect der beide punten van het heupstuk, dat met een smal effen biesje is afge werkt, of ook zeer goed tweemaal doorgestikt kan worden, geeft het een slanke lijn; de taille wordt ingehaald aan den onderkant en aan het heup stuk gezet, zóó dat men de ruimte over de geheele breedte verdeelt of de meerdere ruimte aan de zijkanten ver deelt en in het midden van rug en i voorpand glad vallen, hetgeen het figuur ten goede komt. Speel pakje voor mefsjes van 1—3 jaar. Dit alleraardigste speelpakje is voor onze kleine zus en gemaakt van ge bloemd cretonne of flanel met effen Het gesprek van den dag. Er is op verschillende manieren geschiedenis te schrijven. Er is de manier die de thans vol wassenen destijds in hun geschiedenisboekjes op school vonden en waarbij het wereldge beuren werd vastgelegd door middel van rijtjes gekroonde hoofden, zooals Dirk de Eerste, Dirk de Tweede, enz. en rijtjes veldslagen met bijbehoorende jaartallen, waarvan bij de meesten niet zoo heel veel meer dan: 1600, Slag bij Nieuwpoort, in het geheugen bleef hangenEr is de manier die allereerst in het oog vat de verschillende producten, die bepaalde landen en volken in den loop der tijden voortbrachten en vervaardigden en de soorten van handel, waarbij men achtereen volgens betrokken wasEr is de manier van het «nor alles beschrijven der godsdien stige bewegingen, of wel der sociale bewegin genEr is die, waarbij de diverse lichame lijke kenmerken van volken en bevolkings groepen een, boven alles gewichtige rol speelt en dan de kleur van oogen en haren, aan totale lengtemaat en afmetingen der schedels van het gemiddelde individu, bijzondere aan dacht wordt besteedEr is die, waar men de geschiedenis eenvoudig maar laat beginnen (met verwaarloozing van alles wat er aan vooraf ging) daar, waar dat in de kraam van hedendaagsche machthebbers het beste te pas komt, zooals dit de laatste jaren in Rusland gebruikelijk isEnfin: er zijn duizend-en- één manieren, die dan ook in deze moderne tijden, waarin men schier iederen dag weer met een nieuwe en allernieuwste onderwijs methode voor den dag komt, alle, de een na den ander, in praktijk werden gebracht. Maarde duizend-en-tweede was er nog niét! Verwonderlijk! Zij ligt voor de hand. Waarom zou men n.1. nu ook eens niet een geschiedenis schrijven op grondslag van „het gespreek van den dag"? Daaruit, uit den aard van dit publieke gesprek op straat, op de markt, op trambalcon en andere open bare plaatsen van samenkomst, in opeenvol gende tijdperioden gevoerd, zou toch véél in teressants te leeren vallen. Toegegeven dat voor vele historische tijden dat gesprek van den dag moeilijk meer uit de geschiedkundige bronnen zou vallen op te diepen. Maar het valt te probeeren, vooral als men wat gaat zoeken terzijde van de officieele bronnen als daar zijn kerkregisters, gemeentelijke en rijks archiefstukken, veilingnota's en wat dies meer zij. Men zal dan zeker tot verrassende uit komsten geraken. Het zal dan o.m. blijken, dat het gesprek van den dag zich in een bepaalde periode dikwijls met héél andere dingen bezig houdt dan met wat men achteraf van zulk een periode als de gewichtigste, alle aandacht in beslag nemende, zaken beschouwt. Zie naar dezen, onzen eigen tijd en beluister thans, in een stad als Amsterdam, het gesprek van den dag om U heen! Het gaat, natuurlijk, denkt Gij, over de crisis, de malaise, over de ont wapeningsconferentie of de verkiezingen in Duitschland?Geen sprake van! Het gaat, in 90 van de 100 gevallen, uitsluitend en alleen over twee dingen: over desweepstake, en. vooral, over bridge! Vangt Gij ergens in het openbaar onbescheidenlijk enkele klanken op van een geanimeerd onderhoud, het is de naam van een paard dat Uw oor bereikt of, nog veelvuldiger, de hartstochtelijke ver dediging van het spelen van een bepaalde kaart of het doen van een bepaald bod tijdens een recent partijtje bridge! Trachtte men zich de eerste jaren na den oorlog over alle nare herinneringen héén, door middel van de steps, de foxtrotts enz., wég te dansen, tegen woordig wacht „men al gokkend en kaart spelend, zonder maar veel meer te denken („dat geeft toch niets: en ééns zal die om slag van de conjunctuur, zullen die meer normale verhoudingen er toch moeten komen") de „betere tijden" afZóó en niet anders is het getrouwe beeld des tijds, zooals het ge sprek van den dag in de hoofdstad des lands ons dat voor oogen geeft. Is het, meteen, het getrouwe beeld desstruisvogels?Mis- schién Goethe herdenkingen. Een somber beeld, achten velen het. Maar, zeggen zij er direct bij, er valt ook nog we! een ander beeld te krijgen: kijk b.v. eens naar de wijze waarop men, ook hier in de hoofdstad, j.1. Dinsdag een figuur als Goethe, op dien datum een éèuw geleden verschei den, herdacht heeft! Daaruit blijkt toch wel, dat er onder het hedendaagsch publiek nog wel wat anders leeft dan gok- en kaart- honger! Dat er, in grootè kringen, óók nog behoefte bestaat aan degelijk geestelijk voed sel. Laat ons intusschen niet gaan debat- teeren over de vraag of in die Goethe-herden- kingen inderdaad wel veel meer stak dan kunstmatig opgewekte interesse, dan „een gelegenheid om óók eens op den voorgrond te komen", of, elders weer, handige reclame. Het kan zijn en we zullen het dan maar hopen!Bepalen we ons tot de nuchtere mededeeling der feiten, die den kroniekschrij ver past. Daar hebben we dan allereerst de Goethe-herdenking in de Aula der Universi teit, die tot berstens toe gevuld was met een zeer heterogeen publiek van autoriteiten, hoog leeraren, studenten en, vooral vele oudere stadgenooten, en waar de Duitsche gezant met een kórt, prof. Scholte met een lang en ge leerd, en tenslotte de acteur Paul Huf, met een declameerend woord en daarbij passend gebaar, den Duitschen dichtervorst herdacht. Dan de Goethe-avond in het Concertgebouw, waar dr. Mengelberg en zijn getrouwen ons lieten hooren hoe Goethe met zijn werk inder tijd verschillende componisten tot het schep pen van muzikale schoonheden geïnspireerd heeft. Vervolgens de Goethe-avond in het Rembrandt-theater, waar men dus nu ook, naast onze schildersvorst, zijn Duitsche collega onder de poëten voor de moderne zegekar der film had weten te spannen!En tenslotte de Faust-opvoering bij het Ned Tooneel en de opvoering van een ander Goethe-stuk bij Verkade, welke twee laatste feiten even wel nog in eenigszins uitgestelden staat van voorbereiding verkeeren. Het verstoorde tooneel-mie- rennest. Bedoeld uitstel komt natuurlijk voor rekening van de tooneel-strubbelingen, waarmede we de laatste dagen weer in hevige mate behept zijn. Het gaat niet aan, gezien het feit, dat de situatie nog steeds met den dag, met het uur bijna, verandert, U hier van die strubbelin gen een volledig overzicht te geven. Volstaan moet worden met de mededeeling, dat nu ook de Koninklijke Vereeniging Het Ned. Tooneel het, na destijds Royaards, na het Amster- damsch Tooneel, in den Stadsschouwburg heeft afgelegd en zichzelf, vóórdat het tot een faillissementsaanvrage kwam, heeft ont bonden. Vele oorzaken hebben daartoe geleid: de druppel die den emmer deed overloope» was echter het feit, dat men het tenslotte met- de eigenaren van den Hollandschen Schouw burg (die als tweede theater bespeeld werd) niet eens kon worden over wat cqulanter huur voorwaarden. Alhoewelzelfs dit staat nog niet eens heelemaal vast! Er is, ter elfder ure, nu toch weer een kans gerezen, dat men de Vereeniging tóch maar weer zal voortleven en men met die eigenaren, met Louis de Vries vooraan, ten laatste wél tot overeenstemming komtIntusschen loopen de tooneelisten als opgeschrikte mieren in een verstoord nest zenuwachtig dooréén, groepeeren zich in onderscheiden nieuwe com binaties, vergaderen, zenden delegaties af, schrijven adressen, lanceeren berich ten. die een halven dag daarna weer worden tegengesproken, enfin, in één woord, ge dragen zich volkomen als menschen die, naar de definitie die een Engelsch auteur een maal van den tooneelspeler gaf, zooiets zijn ali „wezens tusschen kinderen en misdadigers in"! Het publiek moge voor het tooneel als zoo danig niet zoo héél veel belangstelling meer hebben, voor de gedragingen van den tooneelspeler en nog meer voor die van de tooneelspeelster als particulier en als vereeni- gingsmensch interesseert het zich, ik heb 't al eens méér opgemerkt, uitermate, tzn zoo ook heeft deze hevige verstoring van het tooneel-mierennest in deze dagen groote be langstelling. Zulk een belangstelling voor den acteur en de actrice als persoon en voor hun persoonlijke aangelegenheden, heeft, zegt Os- wald Spengler, de schrijver van het beroemde boek „Der Untergang des Abendlandes" (De ondergang van het Westen) altijd elke periode van verval in de wereldgeschiedenis geken merkt. Heeft hij gelijk? Weermisschien... Maar laat ons hopen van niet. Een diamanten Paaseh-el. Er zijn, al is men dan ook eens twijfel moedig en iet of wat pessimistisch gestemd bij tijden, zoo om en nabij deze Paaschdagen toch nog wel lichtpunten aan den horizont, eveneens aan den Amsterdamschcn horizont! te ontdekken. Daar hebben we dan b.v. het feit dat de hoofdstad blijkbaar meer en meer in het vizier komt te liggen van buitenlandsche groot- industrieelen, die op den uitkijk zijn naar ge schikte vestigingsplaatsen en nu kwam de 1 sJecho-Slowaakschc schoenen-grootmachtige Bata dezer dagen ook ten onzent een kijkje nc- r-jptlClb CIl I cfriirl niIcfolron/1 I 2.80 en f 1.20i.ao.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 18