DE BIJENKORF f MAHLER-BESSE&CIE E.S.4 3.N.A. E.S.O. N.A. Twee episoden uit het leven van FranzSchubert m VIERDE EN LAATSTE BLAD. STADSNIEUWS BORDEAUX WIJNHANDELAREN agentschap den helder LIKEUR CORDIAL MEDOC VAN ZATERDAG 9 APRIL 1932. Kamgaren-Cosfuums Fantasie-Costuums Lumber-Pakjes Matrozen-Pakjes Gabardine-Jassen Er is gewoon Krentenbrood en er is Krentenbrood van Krigée PREDIKBEURTEN f 1.60 per H.L., franco thuis,. Fa. H. BOOIJ ZOON Op -en ondergang van Zon- en Maan en tijd van hoogwater (Texel). Wintertijd. Zon Hoogwater Maan ond!: Apr. op: ond.: op: ond: sm. nam. Z 10 6.22 5.14 18.47 11.— 11.16 M 11 6.55 0.22 5.12 18.48 11.83 11.51 D 12 7.44 1.25 5.10 18.50 0.10 W 13 8.48 2.14 5.07 18.51 0.31 0.55 D 14 10.05 2.49 5.05 18.53 1.24 1.57 V 15 11.29 3.15 5.03 18.55 2.38 3.25 t 16 12.57 3.33 5.01 18.57 4.14 5.- Lioht op voor alle voertuigen: Wintertijd. Zaterdag 9 Apr19.15 uur g0»d»K 10 19.17 i( Maandag 1119.18 JUBILARIS. Maandag 11 April hoopt de heer P. v. fl. Vliet, bode bij de afd. Arsenaal en Ma- gazynsdienst, op de Rijkswerf, alhier, den dag te herdenken waarop hij voor 40 jaar ln 's Rijksdienst kwam. „VERPLEEGHUIS" aan de Kerk gracht. De bewoners bedanken den heer H. J. Burgers, Middendstraat, voor de heerlijke moccapunten. RAIHO-ORGELCONCERT FEIKE ASMA. Het programma der radio-orgelbe speling voor de A.V.R.O., op Maandag 11 April, 's morgens 10.30—11 en 11.30— 12 uur door Feike Asma, met medewer king van Bram Misset (baszanger), bevat orgelwerken van Franck, Borowski, Jan Zwart en Feike Asma, benevens zangnum mers van Mendelssohn, Handel, Liszt en Brahms. BAZAR „DORCAS". W;j verwijzen onze lezers(essen) naar de in dit nummer voorkomende adverten tie betreffende de bazar van „Dorcas" in het gebouw U.S.O., Kanaalweg. De opening van deze bazar is bepaald Op Woensdagmiddag half drie. Men zie de advertentie. FILMVOORSTELLING TEN BATE VAN HET CRISISCOMITE. Wij hebben eenige malen bericht over de filmvoorstelling, door den heer van Twisk aangeboden aan het plaatselijk crisiscomité, wij moeten nog verslag doen van de voorstelling zelf, welke Don derdagavond half acht aanving. De be nedenzaal was niet zeer goed. het balkon daarentegen uitstekend bezet; onder de aanwezigen merkten we op den Burge meester, Schout-bij-nacht en mevr. Brutel de. la Rivière, den gemeente-secretaris en mevrouw Kamman, wethouder Smits, als mede verschillende plaatselijke autoriteiten. Gedurende het eerste gedeelte van de zen filmavond werd een gevarieerd pro gramma vertoond, waarvan zonder over drijving kan worden geconstateerd, dat het van prima kwaliteit was. Het begon met Speenhoff, den Nederlandschen bard, die den klassiek geworden „Brief van een moeder aan haar zoon. die in de gevange nis zit", op de van hem bekende wijze voordroeg. Levendig herinneren wij ons het succes, dat, nu een vijfentwintig- dertigtal jaren geleden, Speenhoff met deze zoo geheel in den volksgeest ver vaardigde, liedjes had: in „Flora" bijvoor beeld in de Amstelstraat, brak men, bij wijze van spreken, de zaal af als Speen hoff voor het voetlicht kwam. Behalve Speenhoff trad ook op zijn vrouw Cesarine Prins. Op dit inleidend nummertje volgde een geestige micky-mouse-film, fantas tisch, grotesk en dwaas en een land- loopersfilm. Amerikaansch druk en la waaiig. Dan een prachtig gekleurd num mertje: Spaansche zang en dans, weer een Amerikaansche klucht, van studenten dit maal, en een teekenfilm, „Klokkenwinkei", waarbij de klokken uit een winkel de rol vervullen van de groteske poppetjes uit de mickey-mouse-films. Geestig was dit door den teekenaar vaak weergegeven. Daarna betrad de heer van Twisk het podium om met een paar woorden zijn nieuwe geluidsinstallatie aan te kondigen. Alles wat wij tot nu toe gehoord hadden, was door deze nieuwe installatie weerge geven: het nu volgend nummer evenwel was speciaal hiervoor opgenomen, name lijk een uitvoering van Willem Mengel berg en zijn concert van de ouverture „Oberon". We zien den dirigent het po dium betreden; het orkest staat op, laat hem passeeren en Mengelberg neemt zijn plaats in. Dan wendt de dirigent zich tot het publiek en zegt een paar woorden en daarna vangt het concert aan. Bizonder fraai kwamen in deze opname de afzon derlijke instrumenten door, maar bij de unisono's was nog te merken, dat een groot geluidsvolume hier saamgevat moest worden in de beperkte ruimte van het op- neemapparaat. Voor kamermuziek en soli lijkt ons evenwel de reproductie voortref felijk en was er weinig verschil met het natuurlijke geluid. Naar wij vernamen, ging het gereproduceerde wat geluids kwaliteit betreft, ver boven de meeste theaters in het land uit. Na de pauze kregen we toen de groote film, op Bali opgenomen en door Bali- neezen gespeeld. Een korte inleidende ver- 10 50, 19.50, 24.50, 28.00.32.00 11.90, 14.50, 16.50, 19.00, 22.00 vanaf 4.25 tot 8.90 3.55. 3.85, 4.15, 4 30, 4 75 Alle prijzen. Falcon Capes, Jekkers, Gummijasjes, Hoeden, Petten, Dassen, Over hemden nergens zóó goedkoop! Koningstraat bij de Spoorstraat. Vraagt zichtzending. rivier huiswaarts keerden. Maar ook de mannen hadden koninklijke gestalten. Ongetwijfeld heeft de heer van Twisk, behalve het plaatselijk crisis-comité, vele honderden toeschouwers aan zich ver plicht met de vertooning van dit filmwerk en zeker past daarvoor op deze plaats een woord van hulde! „VOLKENBOND EN VREDE". van ons land niet aan v hoogstens aan de Ned^it v?"'1 verwijten, kenbond is samengesteld tS' De Vo1" zestig staten en is wat die stnto"8eveer maken. 11 ervan Vaak haalt men er ook het spreekwoord bij: „Zij, die gelooven, haasten niet". Men vier wijt ons dan, dat wij bedoelen, dat het niet hindert of ons doel pas over duizend jaar wordt bereikt. De taak van den Vol kenbond is echter zoo veelomvattend, dat men niet zou kunnen, niet mogen verlan gen, dat die taak in korten tijd zou wor den volbracht. Tot het uitbreken van den grooten oor log, was het begrip oorlog een normaal begrip. Wel had men voor dien tijd den oorlog evengoed verafschuwd, maar een oorlogsverklaring van den eenen Staat aan den andere, beschouwde men niet als een internationalen misdaad, als een mis daad tegen de internationale samenleving. Dit begrip is pas in het eerste stadium van ontstaan en voordat het tot in de har ten van de menschen is doorgeworteld, verloopen jaren en jaren. Op dit gevoel moet de Volkenbond gegrondvest zijn. De Volkenbond heeft een geschiedenis van ongeveer twintig eeuwen te córrigeé- ren en wanneer men nu al, in zijn tien jarig bestaan, resultaten van zijn arbeid zou verwachten, kan men evengoed wil len, dat een baby van ongeveer drie weken al een verstandigdenkend mensch zou zijn. Op de film zult u straks zien welke lan den bij den oorlog waren betrokken. En temidden van al die landen lag ons kleine landje als een neutrale staat. Alleen om dat feit zouden wij al iedere poging in het werk moeten stellen om het werk van den Volkenbond te propageeren, doch er is nog een andere, nd. dat in Nederland het volkenrecht eigenlijk ontdekt is en wel door Hugo de Groot, die in drie lijvige folianten grondvesten van het volkenrecht Vertegenwoordiger J. HOFSTRA Polderweg 42 Telefoon r.o. 531 Kelder Hoofdgracht 77 D. VAN OOK, Telefoon no. 526 Na een periode waarin van de afdeeling Den Hélder van Volkenbond en Vrede, zoo goed als niets werd gehoord, is door het nieuwe bestuur weder een aanvang gemaakt met de propaganda voor hetj beeft neergelegd en die als bewijs voor standpunt van V. en V. het verdere werken zijn opgenomen. Na Als eerste openbaar bewijs hiervan Grotius zijn vele anderen gekomen en werd gisteren in „Musis Sacrum" een wanneer wij een figuur uit de latere dagen Één telefoontje en haalt Uw goed at. avond gehouden, waar als spreker optrad de heer H. Ch. G. J. v. d. Mandere, de secretaris van „Volkenbond en Vrede". De heer v. d. Mandere werd geïntrodu ceerd door den voorzitter van de afdee ling ds. H. A. Enklaar. Alle begin is moeilijk, zei spr., en daar om verheugde het hem, dat toch nog een aantal menschen waren gekomen om van de nieuwe pogingen van „V. en V." ken nis te nemen. Spr. haalt een woord van Briand aan: „Ga naar de stad, waar gij willen noemen, dan denken wij aan Berthe von Suttner, de schrijfster van „De Wapens neer", die het in haar militaire omgeving heeft durven bestaan dit boek te schrijven. De Volkenbond is feitelijk geen nieuw idee; reeds in de oudheid hebben geleer den en andere menschen de wenschelijk- heid betoogd, dat de volken zich aaneen zouden sluiten en bet is Wilson geweest, die hiertoe den stoot heeft gegeven. Dan hebben we ook het Permanente Hof van wilt, ga naar de dorpen en vraagt het Internationale Justitie, dat te Den Haag klaring (laten de Nederlandsche filmonder nemingen bij Nederlandsche opnamen ge bruikmaken van inleiders, die behoorlijk Nederlandsch kunnen spreken; de meneer, die hier aan het woord was, wist met de geslachten geen raad!) en enkele korte toelichtingen tusschen de opnamen door vervingen de geschreven teksten. Overi gens werd in deze film slechts een enkele maal een conversatie in de taal der inlan ders opgenomen en waren alleen muziek van gamelan en westersche instrumenten vastgelegd. Omtrent de film zelf hebben wij reeds voldoende verteld: uitdrukkelijk werd ons, door den meneer-met-'t-slechte- Hollandsch verteld, dat de spelenden ge wone inlanders waren en geen van allen tooneelspelers. Wij hadden deze mede- deeling te aanvaarden, moeten des te meer de natuurlijkheid en gratie bewonderen van de mannen en vrouwen, die erin mee speelden, speciaal van hen, die de hoofd rol vervulden. Inderdaad waren zij in hun gewone dagelijksche leven gefilmd: dit nam evenwel niet weg, dat de jonge vrouw, die de hoofdrol vervulde, voor treffelijk acteerde in haar „liefdesspel" en ook mag dat van anderen worden gezegd. De film was zeer interessant, omdat zij, zooals wij zeiden, den inlander in zijn daar aan de boeren, zij allemaal roepen, wij willen vrede. Maar dat alleen is niet voldoende, men moet beseffen, welke groote problemen daaraan verbonden zijn en men moet noch rekenschap geven van de groote historische momenten welke is gevestigd, en dat de eerste werkelijke rechtbank ter wereld is, waarin vooraan staande juristen uit alle deélen der wereld zitting hebben. Het werk van den Volkenbond is poli tiek en organisatorisch. Op politiek ge- Vervoer te water bespaart U geld en spaart Uw goed dagelijksch leven weergaf en bovendien ons bekend maakt met de inheemsche ze den en de prachtige natuur van het land schap. De Balineezen zijn een fraai ras; vorstelijk is hun houding en ook dit kon men ruimschoots bewonderen. Een fraai gezicht was het, als de jonge vrouwen, den waterkruik op het hoofd die zij soms geheel los balanceerden van de zich in de geheele wereld voordoen. Wij bied heeft de Volkenbond de geschillen moeten die niet langs ons heen laten gaan, te berechten, die zich tusschen verschil- zij hebben iets tot ons te zeggen. Crisis lende staten voordoen en die er altijd wel wil zeggen: er komen groote veranderin gen en die voltrekken zich niet alleen over de menschen, maar ook temidden van de menschen. Het is onze plicht de men-, schen te vormen voor die nieuwe toekomst, en om dat te bereiken, daaraan helpt „Vol kenbond en Vrede" mee. Briand heeft gezegd tot Stresemabik Duitscher, en op grond daarvan kunnen zullen zijn. Talrijke van deze geschilpun ten zijn door den Volkenbond reeds tot oplossing gebracht, die anders wellicht tot oorlog aanleiding zouden hebben gegeven De Volkenbond oefent'toezicht uit op de mandaatgebieden, de vroegere Duitsche koloniën en deelen van het oude Turksche rijk. Zij houdt toezicht op de vrije stad „Ik ben een Franschman en u bent een 'Danzig, het Saargebied en komt op voor l*ni rct/1 Li A"VI a vl ai\ rvvi an /i 11 o n nrr A w Ir* 111 vi A>1 - de nationale minderheden in Polen, Hon- wij moeilijk tot een vergelijk komen, maaR,.„.ai.ije> Oostenrijk enz. als ik als K°ed b ranschman een goed Qp organisatorisch gebied is het werk Europeaan wordt en u als Duitscher ook, van (]en Volkenbond veelomvattend. On- dan kri,igen wij een grondslag, waarop v ij geveer 600 ambtenaren arbeiden in Ge- w-1' k"nnen fren begrijpen nève aan dit veelomvattend werk. Wij Wy allen moeten goede Europeanen noemen de internationale arbeidswet- woiden, ziehier iets van het gioote geving de bemiddelingen voor het vrije streven van „Volkenbond en Vrede verke^ op de groote rivieren. De bestik- De heer v d Mandere dinS van den opiumhandel, van den handel in vrouwen en meisjes, hygiënische kwam hierna aan het woord. In het kort maatregelen, al deze worden door den zette spr. iets over den film uiteen. De Volkenbond ter hand genomen, titel ervan is „Van Geweld tot Recht". Hij De Volkenbond moet worden gesteund begint met het geweld en eindigt met een door de publieke opinie, dat wil niet zeg- begin van recht. Zoover, dat het geweld gen, dat wij alles door dik en dun moeten geheel door het recht vervangen is, zijn goedkeuren wat de Volkenbond doet, maar wij nog niet. Waren wij reeds zoover in de wij moeten ook zijn feilen en onvolkomen- internationale samenleving, dan was een heden naar voren brengen, maar laat het vereeniging als de onze, overbodig, hoe- geen afbrekende critiek zijn. wel de Volkenbond dat niet zou zijn. Wij moeten de menschen opvoeden in Wanneer men over het werk van den j den geest van den Volkenbond, in den Volkenbond spreekt, moet men met zijn;geest van het pacifisme. Men zegt wel oordeel niet overhaast zijn. Men zegt wel, eens dat de Volkenbond veel geld kost, de Volkenbond had dit of dat moeten maar dit geld is te beschouwen als een doen, maar men moet niet uitgaan van het uitstekende premie om de vrede te ver begrip, dat de Volkenbond een persoon- zekeren. lijk iets is. Men kan een verkeerde daad De film. Hierna werd de Volkenbondsfilm ver toond. Dit filmwerk is niet van nieuwen datum, doch is reeds eenige jaren oud. Dit doet echter niets aan de kwaliteit er van af, ja zelfs wordt de waarde er van I eenigszins door verhoogd, daar men het wel als historisch document kan gaan be- j schouwen. Vele groote figuren uit de in ternationale politiek herleven weer voor ons, als daar zijn: Clemenceau, Strese- mann, Wilson, Briand, terwijl vele, thans nog levende kopstukken op het doek komen. De film begint met een aardig tafereel tje. Het is Kerstavond en grootvader geeft zijn kleinkinderen een boek, waarin de oorlog van de oudste tijden tot dezen tijd wordt beschreven, echter met het doel om het verschrikkelijke ervan aan te toonen. De film vertoont goede opnamen van oorlog uit vroegere tijden en heele goede authentieke opnamen van den laatsten oorlog te land en ter zee. Goedgevonden is de uitbeelding van de deelname van de verschillende landen aan den oorlog. Voor elk jaar wordt de globe vertoond, waarop de landen die in dat jaar aan den oorlog deelnamen, zwart worden. In het laatste jaar zijn nog maar enkele kleine gebieden wit en daaronder ons kleine landje aan de Noordzee. Het zou ons te ver voeren om een uitge-1 breide beschrijving van den film te geven. Verschillende Volkenbondsverga deringen zijn in beeld gebracht, wij noe men de historische zitting in September 1926, toen Duitschland als lid van den Bond werd toegelaten. Wij zien de drie1 afgevaardigden, Stresemann, Schubert en Gauss hun plaatsen innemen. De film ein- j digt met het tafereeltje, waarin grootvader zijn zoon beweegt om met zijn huisgezin lid te worden, een voorbeeld, dat „V. en V." gaarne zou zien, dat het door een ieder zou worden nagevolgd. Aan het eind van dezen avond sprak ds. Enklaar een kort slotwoord. Het secre- tariaat van „Volkenbond en Vrede" is ge vestigd bij ds. Borgers, Luthersche pasto- rie, in de Weezenstraat, waar alle ge- wenschte inlichtingen zijn te bekomen. HARMONIEKAPEL „WINNUBST". Goed geslaagd concert. Een prettige gezellige stemming eigen aan de Winnubst-concerten heerschte er toen wij Donderdag j.1. om ruim acht uur in de eivolle concertzaal van Casino werden binnen geloodst en door vriendelijk geleide op onze bestem ming werden gebracht. Of het kwam door het z^er gure weer daarbuiten, zoodat men er wat voor over moest hebben om hier naar toe te komen, of de populari teit welke deze concerten genieten, een feit was het dat Winnubst eer van haar werken had en zeer vele donateurs en genoodigden het op prijs stelden het con cert bij te wonen en laten we er aan toe voegen dat zij zeer zeker genoten hebben. Nadat de voorzitter de Heer C. C Mahieu een hartelijk welkom had toegeroepen aan den afgevaardigde van de zusterver- eenigingen, de pers en genoodigden opende de kapel onder leiding van den heer H. B. Schenkels, met den pittigen rhytmisch goed en vlot uitgevoerde marsch „El Capitan" van John Philip Sousa (in memoriam). Deze marschen waarmede voor dertig jaar de componist de muzikale wereld veroverde, blijven een bekoring voor het oor en zullen hem lang overleven. De groote Ouverture pour Concours »Lugdunum« van Gabriel Allier met haar zangrijke baspartijen welk motief zich vele malen herhaalt, het bazuingeschal, het geheel een fjjne compositie welke een zeer goede vertolking genoot. Een dank bare ouverture voor het gehoor, getuige de aandacht waarmede het gevolgd werd en de ovatie welke dirigent en orkest hiermede in ontvangst mochten nemen. DEN HELDER Zondag 10 April 1932 Ncd. Herv. Gem. (Nw. Kerk. Weststraat). Geen dienst. \"ed. Herv. Gem. (Westerkerk, Westplein) 's Morgens 10.30 u., Ds. H. A. Enklaar Onderwerp: „Wie zal ons het goede doen zien?" (Ps. 4:7) Geref. Kerk (Julianapark). 's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar 's Avonds 6.30 uur, Ds. Meynen Kerkdienst (Chr. MiL Tehuis, Kanaalweg) 's Morgens 10 uur, Ds. Meynen 's Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). 's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 u., de heer N. van der Kraats hr. Geref. Kerk (Steengracht). 'sMorgens 10 uur en 's avonds 5 uur, de heer W. F. Laman, van Leiden, theol. stud. Berst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.) 's Morgens 10 u„ Ds. P. H. Borgers Ouderwerp: „God zorgt" Donderdag 14 April nam. 8 uur Deutscher Verein. Schwester Chr. Glassin ge r Doopsgez. Gem. 's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts Evangelisatie (Palmstraat). 's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 u Ds. R. C. W. J. Hoek Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 78). 2de Zondag na Paschen. 's Morgens 10 uur, kerkdienst Past. Th. Moleman. Leger des Hells. 's Morgens 7.30 uur, Bidstond 's Morgens 10 uur, Opdrachtdienst 's Mid. 3.30 u., Openluchtsamenkomst 's Avonds 8 u., Heilsbijeenkomst Onder leiding van Majoor Reppel Kerk van Jezus Christus. (Van de Heiligen der laatste dagen). Jansendwarsstraat 8. 's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uui Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente Geen dienst Winnubst zal dit nummer op het Groo Nationaal Muziekconcours te Alkmaar, waaraan door haar dit jaar wordt deel genomen, ten gehoore worden gebracht. No. 3 Ballet Egyptien van Luigini Par. E. Grognet Zeer bekend ballet, hetwelk door de radio minstens eenige keeren per week kan beluisterd worden, met zijn lichte vroolijke muziek, fijne clarinet partijen, afgewisseld door vol orkest, waarin alles leeft en jubelt,werd - behoudens eenige vlekjes - keurig uitge voerd. No. 4Loreley-paraphrase van Jos. Nesvadba, als intermezzo op het voor gaande met de weemoedige Loreley- melodie, ragfijn solo-clarinet-werk en tot slot no. 5 Suite-Ballet van Francis Popy bestaande uit Entrée-Mazurka, Pizzicati, Valse Lente, Largo en Final Galop waarin o.a. de hoorns eenige solo's zeer ver dienstelijk uitvoerde, werd, na een extra toegiftje, het muzikale gedeelte voor Winnubst besloten. Na de pauze werd door eenige dames en heeren tooneelisten het oorspronkelijk blijspel in een bedrijf »de Verloving*, door W. de Haan, op zeer verdienste lijke wijze uitgevoerd. De geschiedenis van Dokter Herman van Gelder, vrij gezel, welke bij verschillende families met dochters nogal eens wordt lastig gevallen en zijn tante een zeker bedrag zal moeten teruggeven, indien hij zich niet bijtijds voorziet, besluit zich ten einde raad te verloven met eenonbekende damewelke in werkelijkheid tocli bleek te bestaan. De situaties hieruit ontstaan werden ten slotte in vrede op gelost. Mevr. Brondsema zoowel alsmej. Tel. 235 en 479 „Wer reitet so spat durch Nacht und Wind?" Op een namiddag van het jaar 1816 be traden de jongelieden Jcsef von Spaun en Johann Ma.yrhofer de wening van den on derwijzer Franz Theodor Schubert, in de Woensche voorstad Himmelpfortgrund ge legen, met de bedoeling den zoon des huizes, Franz, hun beider vriend, voor een wandeling af te halen. Josef von Spaun was een jeugdvriend van Franz Schubert; toen beiden nog jon gens waren, waren ze schoolkameraden in het Stadtkopvikt, een soort seminarium, waar Franz ce functie bekleedde van koor knaap en Josef in de rechten zou studee- ren. Maar de jeugdige Franz was, toen hij tengevolge van de stemwisesling die functie niet langer kon vervullen, hulp onderwijzer bii zijn vader geworden, een betrekking, die voor den genialen knaap in 't geheel niet geschikt was, en die hij dan ook slechts enkele jaren heeft bekleed. Zyn vriend Spaun werd later be ambte bij de loterij. Johann Mayrhofer wan aanvankelijk voor geestelijke bestemd, maar liet grillige levenslot maakte hem censuurbeambte, een betrekking, die den vrijzinnigen, fijnen geest in voortdurend conflict bracht met. de reactionaire middelen, die bij moest toe passen. Hij was een zonderling mensch, literair zeer ontwikkeld, en vele jaren lang Schubert's literaire raadgever. Deze heeft vele van Mayrhofer's gedichten (in zijn vrijen tijd maakte hii verzen) op muziek gezet en daarmede onsterfelijk gemaakt. Schubert woonde lange jaren met hem samen; Mayrhofer's levensbehoeften wa ren uiterst miniem, by het stoiciinsche af. Zyn vriendschap is van groote beteekenis op den componist geweest. In de periode, waarin we hier Schubert ontmoeten,'had deze, negentien jaar oud, reeds een omvangrijk oeuvre voortge bracht. De dichters Schiller en Matthisson hadden hem reeds tot verscheiden liederen geïnspireerd, oök de Weimaner dichter vorst Johann Wolfgang von Goethe had hem stof geleverd voor zyn liederoompo- sities. Twee jaar geleden, toen Schubert dus zeveriien jaar oud was, was bijvoor beeld reeds „Gretchen am Spinrad" ont staan met de typische, het snorren van het spinnewiel nabootsende begeleiding. Eigenaardig is wel, dat Goethe, wiens verzen toch bii uitstek muzikaal mogen worden genoemd, blijkbaar^ weinig notie bad van muziek en compositie, althans, hij nam van de oomposities zijner verzen door Schubert, waarmede diens vrienden hem bekend maakten, weinig notitie. Zulke ver gaande, geheel nieuwe opvattingen, waar bij het dichtwerk tot een volkomen zelf standig, nieuw kunstwerk werd omge bouwd, zooals Schubert dat deed, gingen hem blijkbaar te ver. Eenmaal slechts, in April 1830, toen de beroemde zangeres Wilhelmine SchröderDevrient den Erl- könig op meesterlijke wyze voordroeg, moet de grijze dichter zich op de volgende wy'ze geuit hebben: „Ik heb deze com positie vroeger ai eens gehooid, toen ze me evenwel in 't geheel niets zeide. Zoo als ze thans wordt voorgedragen, wordtze inderdaad tot een zichtbaar beeld". Men ziet, erg enthousiast is Goethe's apprecia tie niet geweest! II. Keeren wii thans weder tot de beide jongelieden terug, die hun vriend Schu bert voor een wandeling kwamen halen. Het ging heel anders dan zij zich hadden voorgesteld: toen zij de huiskamer be traden, vonden zij daar Franz in een staat van hevige opwinding ijsberen door de kamer. Met gloeiende wangen en blikse mende oogen liep hy daar, op en neer, op en neer, en in de hand had hii het deeltje van Goethe, waaruit hii met luider stem den Erlkönig declameerde. Het wonderlijke rythme van dit gedicht, met de zware trochaeën. zoemde in zijn geest. In een visioen zag hy, beleefde hii, het verloop der geschiedenis. Het spook achtige paard, dat in den stormnacht daar heen draafde, het loeien van den wind, die met vlagen telkens omboog schoot, werden hem tot een obsessie en in zijn geest voegden zich reeds de snelle triolen, waar doorheen by elke tweede maat uit het donker oprezen de felle mineur-akkoorden, snel rijzend, langzaam vallend. Tot dan, kalm en rustig verhalend, de melodie op rijst uit dezen nimmer eindigenden cadens der triolen. Wer reitet so spat, durch Nacht und fWind? Es ist der Vater mit seinem Kind. Er bat den Knaben wohl in dem Arm. Er fasst ilm sicher, er halt ilin warm". Maar het knaapje is angstig geworden, en de vader vraagt hem waarom hii zoo bang zjjn gezicht verbergt? Het spookach tige rythme der triolen rijst van g naar bes. naar b, naar c, en het jongske vraagt op zijn beurt: „Zie je dan den Erlkönig niet, vader?" De vader begrijpt niets van deze fantas magorieën van zyn zoon, hij tracht hem te kalmeeren en gerust te stellen. „Och jongen, het is een wolkje wat je ziet...." Luid declameerend, heftig opgewonden, liep de jonge Schubert de kamer op en neer. En zie: plotseling verandert het vizioen: de onrustige triolen zwijgen, pianissimo klinken ze nu, een bes-akkoord in de bas, twee f-akkoorden in den dis cant, en lokkend klin'kt des Erlkönigs stem het knaapje in de ooren: Du liebes Kind. komm, geh' mit mirl Gar schone Spiele spie-l' ich mit dir! Zoo gaat het afwisselend vooi't: steeds angstiger wordt 's knaapjes roep, steeds kalmeerender 's vaders stem, steeds dwin gender en dringender de lokstem van den Erlkoning. Nu is het een liefliike melodie geworden in majeur en de triolen zyn zacht en zwevend. Erlkönig's loklied. net leidmotief van het lied; het rglhme Grooter wordt des knaapjes angst var het dravend paard en den pierenden bokser en hooger g.It zyn stem. Nu wordt ook de vader bang van al dit vreemde, w 'onbegrijpelijke: „Och mijn jongen" (zoo klaagt hij), „ik zie het wel, ik zie het wel, het zijn de grauwe weiden die je ziet". Weer komt de lokstem van den Erl koning, maar nu is het geen verleidelijke, het knaapje alle heerliikheden belovende stem, vreeselijk is do dreiging geworden, „als je niet goedschiks meegaat, dan ge bruik ik geweld"....- En hooger, steeds hooger gaat het, tot de laatste wanhopige gil van het stervende kind weerklinkt: „O vader, vader, nou grypt hy me vast, hii wil me kwaaddoen!" En in een snijdenden dissonant van ges-f-ges smoort deze doodsgil.... De doodsangst van het knaapje. Nu is de vader werkelijk angstig gewor den; opnieuw keert de mineur-toonschaal terug, de vader jaagt zijn paard als razend door den stormwind en den donkeren nacht. Tam-tam-tam, tam-tam-tam, altijd dezelfde dravende en stampende hoeven van het spookachtige paard, altijd dezelfde triolen, altijd dezelfde klaaglijke akkoor den, opdoemend uit de duisternis, snel rij zend, langzaam vallend. De vader houdt het steunende en stervende kind in de ar men en jaagt, jaagt door den vreeseliiken nacht naar huis, naar zijn woning, waar het stil is en rustig, waar de storm nfet woedt. Tam-tam-tam. tam-tam-tam gaat het, verder, steeds verder.... Dan zwijgt de zangstem, maar de on rustige triolen zetten hun weg voert naar het einde: het paard, met zijn tragische last, draaft huiswaarts. Nog eenmaal komt de zanger terug om ons te vertellen, dat de vader ziin woning bereikt heeft, dan zwijgt alles, plotseling, abrupt en pp klinkt een akkoord ter inleiding van het laatste, lugubere, recitatief: rn seinen Armen das Kind war tot. Met twee korte slotakkoorden eindigt de ballade. Op en neer ging de jonge Franz Schu bert, op en neer, en in zijn geest groeide de obsessi© van deze ballade tot 'n onster felijk, klassiek werk. Op en neer ging hy, en zyn oogen gloeiden van innerlijk vuur, van bovenaardschen glans. Ineens zette hy zich aan tafel. Als razend vliegt de pen over het papier, „so schnell man nur schreiben kann", vertelt Spaun in zijn herinneringen, en in weinige mi nuten staat de onsterfelijke ballade op het papier. Een piano bezat in die dagen de huize Schubert niet. zoodat de drie vrien den Schubert, Spaun en Mayrhofer naar het seminarie liepen, waar de ballade nog dienzelfden avond werd gezongen en met geestdrift begroet. Het is wel interessant hiermede eens te vergeliiken de onderstaande wyze van l>e- werking van paardengetrappel, door Schu bert toegepast in een minder bekend lied, „Auf der Briicke", op tekst van Ernst Schulze (op. 93. no. 2). Dezelfde middelen zyn hier gebruikt, alleen is de toonaard veranderd en de onrustige triolen zyn ver vangen door de rustiger zestienden, waar door we het beeld krijgen van een lustig dravend paardje. "^4. 13A 3»**- Lanqs denzelfden weg bereikt de com ponist hier een ganseh ander resultaat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 9