Derde Blad. VAN ZATERDAG 16 APRIL 1932 Bij den dood van Dr. de Visser. Wateler-Vredesprijs. Krigée's Gömberforood Werken in het waterschap de Regge. Het toekomstig wegbeheer in Noord-Holland. Ct PER Z2 POND FlSÖlM! GEEL30 d. Menggebod voor margarine. Een zelden voorkomende veeziekte. Hoofd- e n Kiespijn "MIJNHARDT'S poeders^ TWEEDE KAMER. iloocüottig vliegongeluk te Soerabaja. Ons nationale geweten. De Hoefijzer-corr. van het Hbl. schrijft Het valt ons niet licht bij den dood van dr. J. Th. de Visser iets over hem te schrijven. Niet in de eerste plaats omdat wij dat al zoo vaak hebben gedaan over een zoo groote figuur is altijd wel weer wat te zeggen maar vooral omdat er tusschen hem en schrijver dezes banden bestonden, van waardeering bei derzijds en van vereering aan onzen kant, en bovendien van een sterke ge meenschap van denken en gevoelen, die zijn heengaan voor ons maken tot een persoonlijk verlies, en uitingen daarover smartelijk doen zjjn. Maar wij kunnen toch niet zwijgen bij dit onherstelbare f) 3 f O, V» r» 1 vl?oc- Dr. J. Th. de Visser, minister van Staat, die Donderdaq in den ouderdom van 75 iaar is overleden. Hoe kort is het nog maar geleden dat wij, bij dr. de Visser's 75st?n verjaardag (op 8 Pebi'. j.1.) zijn bïteekenis als nati onale figuur hebben doen uitkomen. En to n schreef hij ons o.a. „Ik wensch inderdaad te zijn, zooals gij mij teekendet, al ben ik mij bewust, helaas nog ver ben- d n dat ideaal te blijven". Die eene zin was heel De Visser, de waarlijk ootmoedige Christen, die weet dat hij maar werktuig is inhoogerhand en zich als zoodanig gebrekkig voelt maar nochtans niet ophoudt te streven naar vervulling van zijn plichthet dienen van zijn land en van zijn medemenschen. Dat diepe besef van den plicht tot dienen had hij met wijlen Lohman gemeen, die ook een waarlijk nederig mensch was en daarom, als De Visser, een waarachtig Christen-staatsman. Eigen tekortkomingen wogen voor beiden zwaarder dan die van anderen. De om standigheden echter, en zeker ook wel eenig verschil in temperament, hebben De Visser, meer dan Lohman, meer dan wie ook sedi-rt onze heugenis, gemaakt tot onze nationale figuur bij uitnemend heid. Al wat er a; n nationale eenheid in onze zoo erg gebarsten volksgemeen schap nog levend is. trok zich herhaal delijk samen in de figuur van dr. J. Th. de Visser en telkens als hij sprak of handelde, sprak uit hem onze natio nale geweten. Die stem is nu voorgoed verstomd en ook degene die geleerd heeft, dat al ons leed toch weldaad is, zal dit gevoelen als een onherstelbaar verlies voor ons land. Ook omdat er niet alleen een zoo groote figuur, maar ook een zoo door en door goed, eenvoudig mensch en een zoo voorbeeldig Christen met hem is heengegaan. Doch het is wel een leven van zeld zame, zuivere schoonheid, waarvan het einde tot zulk een getuigenis leidt. De teraardebestelling. De teraardebestelling van het stoffelijk overschot van oud-minister dr. J. Th. de Visser zal plaats hebben Maandag op de begraafplaats Crooswijk te Rotterdam, om hn!' des middags. Bij de groeve wordt niet ge broken. y uitdrukkelijk verlangen van oud minister dr. J. Th. de Visser zal er bij del tex-aardebestelling van het stoffelijk over schot niet gesproken worden. Een uitzon dering heeft de overleden minister van staat evenwel gemaakt voor zijn neef, ds. J. de Visser, uit Middelburg. Treurmuziek carillon Kon. Paleis. Tijdens de teraardebestelling van het stoffelijk overschot van oud-minister dr. J. Th. de Visser zal de heer Vincent Maandag van 121 uur op het carillon van het Kon. Paleis treurmuziek spelen. Koninklijke deelneming. Namens de Koningin-Moeder is giste ren in briefvorm een betuiging van deel neming gezonden aan de familie van wij len dr. J. Th. de Visser. De Koningin heeft een persoonlijk telegram van deelneming gezonden aan je nagelaten betrekkingen van dr.J.Th. de Visser. Prins Hendrik heeft gistermiddag een; bezoek van rouwbeklag gebracht bij de weduwe van den overleden minister van staat, dr. J. Th. de Visser. Zoodra het overlijden van dr. De Vis ser in Den Haag bekend was geworden, begon de stroom van betuigingen van deelneming en rouwbeklag binnen te komen aan het huis van den overledene aan de J. P. Coenstraat. Een der eersten, die persoonlijk hun deelneming kwamen betuigen, was prof. Slotemaker de Bruine. Kort daarop kwam baron De Vos van Steenwijk, voorzitter van de Eerste Kamer, eveneens aan de weduwe en verdere familie zijn deel- I neming betuigen. Even later verscheen ook de oudste vriend van dr. De Visser, de 92-jarige ds. Wartena. I Onder de telegrammen en schriftelijke betuigingen van deelneming, die gisteren ten huize van wijlen dr. De Visser zijn ontvangen, waren brieven van verschil lende ministers en oud-ministers. Donderdagmiddag is het stoffelijk over schot van dr. De Visser van het Roode Kruis Ziekenhuis naar de woning overge- j bracht. Maandag zal een rouwdienst gehouden I worden, welke geleid zal worden door ds. j Weiter, waarna de teraardebestelling te j Rotterdam plaats heeft. De tijdelijk vervanging van de functies van dr. De Visser. Naar de Nw. Ilott. Crt. verneemt, zullen de functies van dr. J. Th. de Visser, die j naar men weet voorzitter was van den Radio-raad, van de Radio-omroep-oon- trók-commissie, zoolang niet in de vaca- i ture is voorzien, worden waargenomen als volgt; het voorzitterschap van den Radio- j raad door mr. B. de Gaay Fortman, het presidium van de Radio-omroep-contröle-1 commissie door mr. W. H. M. Werker en J dat van de Algemeene programmacommis sie door mevrouw Boon-Van eer Starp. Toegekend aan de Vereeniging voor Volkenbond en Vrede. De Carnegie-Stichting te 's-Gravenhage heeft den Wateler-Vredesprijs voor 1932, ten bedrage van twintig duizend gulden, toegekend aan de Vereeniging voor Vol kenbond en Vrede te 's-Gravenhage, op grond van de verdiensten dezer vereeni ging op het gebied van verspreiding van kennis omtrent den Volkenbond en de bevordering van betere inzichten in de vraagstukken betreffende de organisatie van de statengemeenschap. De Wateler-Vredesprijs is ingesteld; door den heer J. G. L. Wateier, in leven directeur der Oranje-Nassau-Hypotheek-1 bank te 's-Gravenhage, die bij zijn over lijden zijn vermogen heeft vermaakt aan de Carnegie-Stichting, onder beding, dat uit het revenu jaarlijks een vredesprijs zou worden toegekend aan dengene, die mp eenigerlei wijze de zaak van den vrede het best zou hebben gediend of die zou hebben bijgedragen tot het vinden van middelen ter bestrijding van den oorlog, i De toekenning geschiedt beurtelings aan een Nederlander en aan een buitenlander. Voor het eerst is in 1931 de prijs toege- kend aan Sir Eric Drummond, secretaris generaal van den Volkenbond, die het bedrag ervan ter beschikking heeft ge steld van de Internationale Unie van Volkenbondsvereenigingen, gevestigd te Brussel. een delicatesse 25 ct. Bijna 1009 werkloozen worden te weck gesteld. Het hoofdbestuur van het waterschap „de Regge" heeft besloten, in 1932 eenige werken van de afwatering uit te voeren. Deze werken zullen worden uitgevoerd met rijkssubsidie en. bovendien wordt voor wat de hoofdstroomen betreft, ge rekend op een subsidie van de provincie Overijsel van 25 pet. De crisis deed de kans 'ontstaan, dat deze werken, die een voortzetting zijn van de ontwateringsplannen, welke in 1925 een aanvanghebben genomen, zouden worden opgeschort; thans is evenwel een zoodanige financieele regeling met het departement van binnenlandsche zaken en landbouw getroffen kunnen worden, dat de werken dit jaar toch zullen door gaan. De begrootingen van de tot heden door het hoofdbestuur goedgekeurde werken bedragen f 1.100.000. Er zullen bij de werken worden te werk gesteld ongeveer 970 werkloozen, van wie ongeveer 360 uit de groote steden en ongeveer 610 uit de Twentsche gemeenten. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben dezer dagen een brief tot ver schillende wegbeheerders (gemeente-be sturen en waterschappen) gericht, waarin de vraag wordt gedaan of zij bereid zijn de bij hen in onderhoud zijnde wegen tegen nader te bepalen voorwaarden over GROEN 35 ROOD ...40 PER ii PD te doen aan het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier. Deze vraag houdt verband met het feit, dat onder drang van de wegbeheerders, Provinciale Staten besloten f 200.000 be schikbaar te stellen voor het onderhoud van voor het verkeer in N.-H. belangrijke wegen, die niet op het Prov. Wegenplan voorkomen. De minister van waterstaat heeft n.1. bepaald, dat het aantal K.M. wegen in N.-H., dat voor uitkeering uit het wegenfonds in aanmerking komt 539 bedraagt. Nu is het wegennet in N.-H. 2800 K.M. lang en men zal begrijpen, dat onder de 2261 K.M. die niet voor een uitkeering in aanmerking komen een groot aantal is, dat voor het doorgaande verkeer van evenveel belang is als de wegen die er op werden geplaatst. Nu hebben Ged. Staten zich alleen be reid verklaard ieder jaar f 200.000 uit te keeren indien bij beheer en onderhoud aan technisch te stellen eischen wordt voldaan. Ged. Staten hebben dan ook het voornemen om een einde te maken aan den bestaanden chaós in het wegbeheer in N.-H., door het instellen van weg schappen. Met een paar voorbeelden wordt de noodzakelijkheid hiervan duidelijk ge maakt. Voor N.-H. boven het IJ hebben zij zich het onderhoud gedacht in handen van het Hoogheemraadschap Noordhol lands Noorderkwartier, dat daarvoor bij zonder geschikt is, met uitzondering van den kop van West-Friesland, wraar de waterschappen Drechterland en de vier Noorder Koggen die taak op zich zullen kunnen nemen. Reeds onmiddellijk nadat in 1930 de voordracht van Ged. Staten ten aanzieri van het aanvullend wegenplan afkwam, hebben verschillende onderhoudsplichti gen het H. H.-schap N. H. Noorderkwar tier verzocht de bij hen in beheer zijnde wegen over te nemen. Dergelijke verzoeken worden door ir. Poppen,onderzocht en de kosten berekend. Het tot nog toe onderhoudsplichtige lichaam wordt belast met een blijvende kosten tot een maximum van f 500 per KM. per jaar, terwijl bij overneming het Hoogheemraadschap de meerdere kosten van de provincie ontvangt. De meening van sommige ingelanden, dat zij door deze geste van het Hoog heemraadschap, straks nog belasting krijgen te betalen voor wegen die tot nog toe niet bij dit lichaam in onderhoud waren is dan ook onjuist. Het Hoogheem raadschap betaalt voor het maken en het onderhoud van de wegen geen cent en stelt alleen zijn technischen dienst be schikbaar. Hoofdzaak is echter, dat er meer een heid in het wegbeheer komt en dat men voor de daaraan uit te geven geleien een maximum van nuttig effect bereikt. Een lichaam als het Hoogheemraadschap, dat over een uitnemenden technischen dienst beschikt, bereikt natuurlijk betere resul taten dan de een of andere kleine weg- beheerder wat ook uit voorbeelden blijkt. Er zijn nog gemeentebesturen die er prijs op stellen zelf met het onderhoud van de in hun gemeente liggende wegen die voor een uitkeering in aanmerking komen te worden belast, daar zij eventu- eele werkloozen aan de wegverbetering en het onderhoud van wegen te werk willen stellen. Aangezien echter ir. Poppen als technische leider van het H. H.-schap steeds voeling houdt met de gemeente besturen om aan de werken in die betref fende gemeenten, zooveel mogelijk de valiede werkloozen uit die gemeenten te werk stellen, gaat dit argument niet op De bloei van vele plaatsen zal door de nieuwe regeling dan ook waarschijnlijk bevorderd worden. Onze veeteelt-bedrijven zitten diep in den nood; vleesch brengt weinig op, de export stagneert en de contingenteering j zal hier haar heilzame werking moeten doen, heilzaam voor de arme, betrekke lijk weerlooze producenten, daarentegen i met zeer veel inconventiënten voor de andere lagen der bevolking. Melk en boter worden voor afbraakpryzen ver» i kocht en ook uit dezen hoofde ontvangt I de boer zoo goed als niets. Velen onder 'hen hebben daarentegen zwaar verlies te i boeken; contingenteering zou hier niets helpen, omdat boter een export-artikel van groote beteekenis is en de import van buitenlandsche boter, hoewel stijgend, relatief van te gering belang is om uit contingenteering een beduidende verbe tering te mogen verwachten Naar verluidt de »Telegraaf« bracht de eerste berichten heeft de Regee ring een menggebod voor margarine ge kozen als zijnde het meest practisch voor daadwerkelijke toepassing. Het betreffen de wetsvoorstel is voor advies naar den Raad van State gezonden. Volgens de berichten zou het menggehalte500/0zijn, zoodat margarine voortaan zal bestaan uit 50% margarine en 50°/0natuurboter. Hiertegen zijn natuurlijk verschillende bezwaren verbonden aan welken eco- nomischen maatregel in een maatschappij met zulke heterogene belangen als de tegenwoordige zullen geen bezwaren te vermelden zijn waarvan een der voor naamste wel het feit is, dat er kans be staat, dat onze boter een slechten naam zal verkrijgen. Wij gelooven niet, dat dit bezwaar ernstiger in werkelijkheid zal worden dan men denkt. Verscherpt toe zicht op uitgevoerde natuurboter en dui delijke verpakking zou in deze veel goeds tot stand kunnen brengen, alhoewel de kans op geknoei natuurlijk veel geringer zou zijn, wanneer het menggebod niet zou worden ingevoerd. Een ander be zwaar is het feit, dat een goedkoope vet- stof, een uitkomst- voor hen met beschei den middelen, duurder gemaakt zal wor den. Kon men met de Tarwe-wet niet voor- uit zien, of het brood, eveneens een volks-1 voedingsmiddel bij uitnemendheid, duur der zoti worden, ja dan neen, al dacht men in den beginne, dat prijsstijging niet j zou uitblijven, bij het menggebod voor margarine is dit niet te vermijden, om-j dat men een goedkoope stof met een veel duurdere mengt. Tenzij de margarine-j fabrieken, om hun omzet aan margarine te kunnen behouden, den margarine-prijs beduidend verlaagt, zoodat de melange niet noemenswaardig met den liuidigen prijs zal verschillen. Nemen wij bijv. margaiine aan op f ü.35 per pond en melk boter (men zal natuurlijk de margarine niet gaan ver mengen met roomboter) op f 0.60, dan krijgt men den gemiddelden prijs van f 0.475. De margarine wordt dus f 0 125 per pond duurder. Hoeveel van dit ver schil zou de margarine-producent voor eigen rekening kunnen nemen? Bij een verschil van f 0.125 per pond zullen velen weer tot het notuuiboterverbruik over gaan. Hierdoor zal de boterprys kunnen stijgen, daarmede de margarine, mits de hernieuwde stijging van den margarine- j prijs weder ten laste der margarine- producenten zal komen. Inhaerent aan dit menggebod is natuurlijk een invoer verbod voor onvermengde margarine. Hoe zal men deze kwestie oplossen? Zullen importeurs van buitenlandsche margarine gedwongen worden de stof in Nederland met Nederlandsche boter te vermengen? Hoe zal dan de controle zijn? Of zal men den invoer geheel verbieden, zoodat prijs stijging, ook van margarine, zal intreden Zal deze nieuwe maatregel de Unilever nieuwe concurrenten bezorgen? Zullen niet vele kleine margarine-producenten ontstaan, die zullen trachten hun marga rine met buitenlandsche boter te ver mengen? Op de Unilever-fabrieken is de controle natuurlijk veel gemakkelijker door te voeren dan bij de talrijke kleinere huis-arbeiders. i Wy noemen hier enkele kwesties, die een rol zullen spelen. Het heeft nog geen I nut hierop dieper in te gaan, alvorens de inhoud van de wettelijke maatregelen j bekend is. Toch is er een prognose te j maken, afgaande alleen op het menggebod zelf. De Unilever zal ongetwijfeld grootere binnenlandsche concurrentie verkrijgen; hierdoor zal prijsstijging kunnen worden voorkomen, terwijl tegengang van de concurrentie alleen mogelijk is, wanneer de Unilever zijn winstmarge vermindert. Voor aandeelhouders is de nieuwe wet ongetwijfeld een inconvenient, resultee- rende in lagere koersen en dalend divi dend. Het werkt bovendien als een tegen wicht tegen over-rationalisatie, tegen een te sterke overheersching van het super grootbedrijf. Ontslagen werkkrachten, doordat de Unilever moet inkrimpen, zullen zich, hetzij alleen, hetzij in groepen op het margarine-produceeren kunnen toeleggen, waardoor; de effectieve werk loosheid, hieruit voortspruitende, binnen kleine proporties zal blijven. De zuivel- producent zal er ongetwijfeld zijde bij spinnen en de consument zal hoogstwaar- schijnhjk er niet ernstig door benadeeld worden. De veeartsenijkundige dienst neemt maatregeen. Geen ge vaar voor den uitvoer. Het Nederl. correspondentiebureau in Den Haag meldt: Eenigen tijd geleden zich in de Rijn streek, in de gemeente Bodegraven, een ziekte onder het rundvee, die gelukkig be perkt bleef tot drie boerderijen. Het ver loop der ziekte was snel en doodelijk. De rijksseruminrichting, het wetenschap- j pelijk instituut van den veeartsenijkun- digen dienst, stelde onmiddellijk een on- 1 derzoek in en het gelukte de ziekte te onderkennen. Het bleek te zijn een zelden 'voorkomende infectieziekte, genaamd de ziekte van Aujesky, voor zoover bekend voorkomende vooral in Brazilië. De ziekte valt niet onder de bepalingen der Veewet; evenwel trachtte de inspec teur van den veeartsenijkundigen dienst van het district, de heer de Vink, in sa menwerking met den practiseerenden die renarts, het gemeentebestuur en de vee houders, uitbreiding van de ziekte te voor komen. Sedert eenige weken deden zich geen nieuwe ziektegevallen voor; deze week week echter wel. In verband hiermee stelde de directeur van den veeartsenijkun digen dienst, prof. dr. Berger, vergezeld van den inspecteur van den veeartsenij kundigen dienst in algemeenen dienst, het Hooft en de inspecteur de Vink voor noemd een onderzoek ter plaatse in. Van daag zal prof. dr. Berger met deze inspec teurs, dr. Lourens, den directeur van de rijksseruminrichting, dr. Frenkel, den di recter van het staatsveeartsenijkundig onderzoekinsinstituut en met den practi seerenden dierenarts A. Burggraaf te Bo degraven, een bespreking houden en a.s. Maandag zal een bespreking plaats heb ben met het bestuur van de afdeeling Bo degraven van de Hollandsche Maat schappij van Landbouw, waartoe ook de burgemeester van Bodegraven zal worden uitgenoodigd. Men heeft hoop, de uitbrei ding op groote schaal der ziekte te voor komen. Voor den uitvoer bestaat niet het minste gevaar, daar de hier te lande gebruikelijke quarantaine van het uit te voeren vee alle waarborgen biedt om tijdig eventueele ge vallen te onderkennen. GEEN BIJSLAGEN IN LAND- EN TUINBOUW. De minister van binnenlandsche zaken en landbouw heeft, ten vervolge op een brief van 15 November 1931, het volgende aan de colleges van Gedep. Staten ge schreven Sinds het verzenden van mijn vorigen brief is in het algemeen de toestand in land- en tuinbouw niet verbeterd, en mede als gevolg daarvan komen nog meer malen verzoeken tot mij, om bijslagen te mogen geven. Ik heb, daar de nood in' land- en tuin bouw mij ten volle bekend is, nogmaals ernstig overwogen, of er voldoende aan leiding bestond op het ingenomen stand punt terug te komen. Na rijp beraad heb ik besloten, dit niet te doen. Al erken ik, dat toepassing van het hier besproken stelsel in verschillende gevallen zal bij dragen tot (tijdelijke) vermindering van het aantal werkloozen, daar staat tegen over, dat de bezwaren, welke ik in mijn brief van 15 November uiteenzette, thans nog zwaarder wegen. De regeering zou, liet zij toe, dat het bijslagstelsel in land en tuinbouw werd ingevoerd, moeten toestaan, dat ook andere bedrijfstakken soortgelijken steun ontvingen. Dat alsdan de eerste stappen werden gezet op een weg waarvan het einde niet te zien is, behoeft geen betoog. Ook financieel zou een algemeene toepassing een ramp wor den. Ik noodig uw college uit het stand punt der regeering nogmaals ter kennis te brengen van de gemeentebesturen in uw provincie en te willen medewerken, dat daar, waar bijslagen mochten worden gegeven, hiermede wordt opgehouden en dat, waar invoering van het stelsel wordt overwogen, aan deze plannen geen ver dere uitvoering wordt gegeven. UITVOER VAN ZUIVELPRODUCTEN. Naar Duitschland. Naar de „N. II. Crt." verneemt, wordt over groote leveringen van Nederlandsche zuivelproducten naar Duitschland onder handeld tegen bijzondere betalingsvoor waarden van den kant van Duitschland. ECONOMISCHE RAAD. Verschenen is de Memorie van Ant woord' inzake het wetsontwerp tot instel ling van een Economischen Raad. De minister v. Arbeid heeft in Februari een wetsontwerp ingediend, dat een plan voor een Economischen Raad gaf met zoo gering mogelijke „zwaarwichtigheid". Het denkbeeld om dit adviescollege zoo veel mogelijk beperkt te houden en daarom niet „representatief" te maken (in den zin van: allerlei organisaties vertegen woordigend), was eigenlijk van de Ka- mers van Koophandel der vier grootste gemeenten afkomstig: deze hadden daar toe een verzoek gedaan, verleden jaar toen de nieuwe departementale indeeling werd voorgenomen, en toen een nieuw en alge meen economisch advies-college daarbij ook in het uitzicht werd gesteld. De minister heeft dit „economische" advies ter harte genomen, en zich aan dezen opzet inderdaad gehouden; zijn plan bevat een college van tien tot vijftien j personen en geen grooten Economischen j Raad naar Duitsch model. Alleen was de moeilijkheid, dat zulk een beperkte ver gadering moeilijk over allerlei onderwer- Ingezondcn mededecllng. 115 Doos **5ct Perstuk 8et. Bij Uw drogist. pen en détail-zaken meepraten kan: maar daarop is in het wetsontwerp dit gevon den, dat er dan subcommissies van den Raad zullen zijn, die zich met leden bui ten den kring zelf mogen aanvullen, en dan toch adviezen aan de regeering kun nen uitbrengen. In de Kamer heeft het wetsontwerp een bijzonder gunstig onthaal gehad. Herdenking dr. de Visser. In de Tweede Kamer werd Donderdag, bij de opening, dr. Th. de Visser her dacht in een van waardeering en sym pathie getuigende rede van den Voor zitter, waarbij zich Minister Donner na mens de regeering aansloot. De rede voeringen werden staande aangehoord. De behandeling van de pacht overeenkomsten. De heer Kersten heeft een motie ingediend, waarin aan de Kamer wordt verzocht den noodlijdenden boerenstand te ontheffen van de lasten uit de sociale verzekering voorkomende. Daarna wordt voortgegaan met de behandeling van het initiatief-ontwerp Ebels om bizondere maatregelen ten aanzien van loopende pachtovereenkomsten. Een amendement- Rutgers van Rozenburg wordt verworpen, waarin bepaald wordt, dat de kanton rechter pachter en verpachter terstond op roept om binnen veertien dagen voor hem te verschijnen. Gehandhaafd wordt de oorspronkelijke redactie waarin deze woorden niet voorkomen. Om den lezer niet te vermoeien met allerlei weinig ter zake doende discussies Een Dornier-Wall-vliegboot bij nachtelijke iandingsoefening verpletterd en in brand gevlogen. Waarschijnlijk vier dooden. Soerabaja, 14 April 1932. Een Dornier-marine-vliegboot, die voor een nachtelijke oefening uit het marine- I vliegkamp Moro Krembangan was opgeste gen, is bij een landingsoefening verkeerd gedaald en met den neus schuin in zee terecht gekomen. Het toestel vloog in brand. Patrouilleerende sloepen snelden aanstonds ter assistentie, doch slaagden er slechts in een der inzittenden, den majoor- konstabel C.W. Christiani, op te pikken. De ongelukkige was met levensgevaarlijke Sergeant-vliegtuigmaker V. J. Leder. brandwonden overdekt, waaraan hij Vrij dag is overleden. Geen der andere leden van de beman ning is tot dusver teruggevonden. Het vliegtuig was inmiddels gezonken. De bemanning bestond uit de volgende personen: bestuurder den sergeant-vlieg tuigmaker V. Leder (internationaal en marine-vliegbrevet), den genoemden maj.- konstabel Christiani, den sergeant-vlieg tuigmaker L. Jetten en den Indischen kor poraal Pangadahim. De verongelukte Inzittenden. De sergeant-vlieger V. J. Leder, die Indië vertrokken. Hun dienstverband bij den Marine-vliegdienst in onze Oost zou dit jaar geëindigd zijn en dan zouden beiden naar het Moederland terugkeeren. De inlandsche korporaal Pangadahim was in het verongelukte toestel meer in het bijzonder belast met de regeling van den benzinetoevoer. Zijn plaats in het toestel bij de benzine-tanks was van dien aard, dat hij bij het in brand vliegen van het toestel wel geen gelegenheid zal heb ben gehad bijtijds het veege lijf te redden. Sergeant-vliegtuigmaker L. Jetten. Bijzonderheden over het toestel. De Dornier-Wal-vliegbooten, die onze Marine in Indië gebruikt, zijn van het militaire type, in licens gebouwd door de vliegtuigenfabriek Aviolanda te Papen- drecht. In het toestel bevinden zich twee watergekoelde motoren van 450 pk elk, fabr. LoraineDietrich, Parijs. Grootste lengte van het vliegtuig be draagt circa 18j^ m, de grootste breedte 22J/2 m. Onbelast weegt het toestel plm. 4000 kg en het kan met plm. 7000 vlie gen. De maximum-vliegsnelheid is 205 km per uur. Wij herinneren er nog aan, dat van dit blijkens dit telegram de bestuurder was ^Pe y'^9^'9 'n Mei 1929 een drietal van het verongelukte vliegtuig en die bij ,oor e uc f aaar ^nc^ië zijn gebracht en jiuuj.. dat toen een dezer toestellen bij Bagdad tegen de brug over de Tigris is geslagen en verongelukt, waarbij toen de officier vlieger 2e klasse P. S. Everts is gedood, en een ander toestel kort daarop in Indië deze ramp zou zijn omgekomen, behoorde tot de oudste en meest bekwame vliegers bij onze marine. Op 16 Juni 1921 be haalde hij zijn vliegbrevet; enkele jaren geleden is hij bij den marine-vliegdienst in Oost-Indië geplaatst. Toen hij in den 00r vuur vern'e'd werd. zomer van het vorige jaar het feit her-! Een nader bericht meldt: dacht, dat hij vóór tien jaar zijn brevet ver wierf, is hij in Marine- kringen te Soerabaja op grootsche wijze gehuldigd. De majoor-konsta bel Christiani, die in het verongelukte toe stel als waarnemer bij de artillerie-oefe ningen meevloog, en de sergeant-vliegtuig maker Jetten, die meer speciaal dienst deed als mecanicien, zijn beiden vijf jaar geleden naar Oost- Mdjoor-konstabel C. W. Christiani. De overblijfselen van de verongelukte Dornier-Wal vlieg- boot met de vermiste inzittenden, zijn nog niet gevonden.Waar schijnlijk is het wrak weggespoeld. Een lichter met duikers spoedt zich naar de plaats van de ramp. De majoor-konstabel C. W. Christiani, de eenige inzittende die tot nu toe werd op gepikt, is aan de ernstige brandwon den overleden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 5