EERSTE KAMER TEXEL. Jaarvergadering T. E. S. 0. SSbS gemaaktCnheiC' t0t had Sport. D' da; ko doe reg» De heet onderzoek moet worden veranderd in productie voor eigen consumptie. De heer Kortenhorst (r.-k.)bepleit zijn systeem van handelspolitiek ter ver betering onzer positie. De heer Hierastra (s.-d.l wenscht de voordeelen van de te treffen regeling ten goede te doen komen ook aan den arbeid in het zuivelbedrijf. Spreker kan niet meewerken aan de verhooging van den margarine-prijs, die van dit wetsontwerp het gevolg is. Door onvermengde margarine ter beschikking te stellen van de minstdraagkrachtigen, zal men spr.'s bezwaren tegen het ont werp sterk verminderen. De heer Wijnkoop (c.-p.) betoogt, dat we staan niet voor een tijdelijken, maar voor een definitieven toestand, ge volg der ineenstorting van het kapitalis tische stelsel. Marchant (v.d.) is er tegen, •1 der kosten van het ontwerp ,ste van de margarine-eters, n van crisis is het zaak, de steunen. van Rappard (lib.)bepleit van expertmogelijkheid naar Engeland. Spreker zal voor stemmen om langdurig uitstel van steun te voorkomen. De heer van der Heide (s.d) ziet bezwaren tegen het ontwerp ten opzichte van de margarine-verbruikers en het ge dwongen verbruik van melk en brood. Minister Verschuur maakt een aan vang met zqn rede, welke morgen zal worden voortgezet. v De Kamer wordt des avonds om half acht verdaagd tot Woensdagmiddag 1 uur. Vergadering van Woensdagmiddag. Minister Verschuur zegt, dat de zandboeren thans ernstig onder de crisis lijden. Op meer dan één terrein van hun werkzaamheden zullen zij moeten worden geholpen. Dat de heer Floris Vos de door de regeering genomen maatrege len als klein werk beschouwt is niet juist er zijn zooveel millioenen mede gemoeid, dat het wel groot werk is. Het voorstel van den heer Braat tot verlaging van de ambtenaarssalarissen met 30°/0 zal onge twijfeld vele millioenen opleveren, doch dit behoort ongelukkig niet tot sprekers departement. De adviezen van den heer Kersten zouden ook ongeveer 100 mil- lioen kosten. Het wetsvoorstel streeft naar een her stel van betere prijzen, ofschoon spr. toe geeft, dat een richtprijs van 5 cent zeer laag is en misschien niet loont. Het wets ontwerp is niet te vergelijken met belas ting, maar als wij erin slagen een behoor lijken prijs voor dien zuivel te laten be talen, verhinderen wij misschien afbraak. De solidariteit tusschen de bevolkings groepen komt dan volkomen in orde. De afzet binnenslands moet verbeertd wor den, hoewel de markten in Engeland en Duitsdhland ook in het oog moeten wor den gehouden. Éen wolk die tengevolge van de maat regelen boven het bedrijf hangt, is het geweldige overschot van boter. Wat betreft den verhoogden margarine- prijs, zal de minister zijn best doen voor de allerarmsten iets te vinden. Spr. wijst er verder op, dat elke gebruikte hoeveel heid dure margarine een overschot van boter tengevolge heeft. Na de replieken komt de motie-Braat in stemming, inhoudende, dat de Kamer uitspreekt, dat een prijs van 5 cent per kg melk over de geheeie periode voor de melkveehouders geen bestaansmogelijk heden opent en aan de regeering verzoekt dien prijs te verhoogen. De motie werd verworpen met 77 tegen 5 stemmen. De heer Kortenhorst (r.-k.) licht een amendement toe betreffende belas ting op andere spijsvetten welk amende ment z.h.s. wordt goedgekeurd. De heer Van Hellenberg-Hubar (r.-k.) bespreekt een amendement betref fende de ontheffing van zuivelproducten welke voor eigen gebruik zijn bestemd of voor rechtstreekschen uitvoer of weder uitvoer. Z.h.s. goedgekeurd. De heer Boon (lib.) verdedigt een amendement om het mengpercentage te bepalen op 25 i.p.v. 50. De minister is er niet voor om boven de 25% te gaan doch wie weet in welke wanhoopsstemming wij nog zullen komen. Hij hoopt dat het niel^ noodig zal zjjn boven de 25% te gaan BIJZONDERE MAATREGELEN T.A.V. LOOPENDE PACHTOVEREEN KOMSTEN. Aan de memorie van anwoor 1 in zake het initiatief-voorstel van den heer Ebels, houdende bijzondere maatregelen ten aan van in Aug. 21.802), 24678 rijwielen, (waar van in Aug. 6435), 3694 automobielen, waai- van 284 voor ziekenvervoer. De overeenkomstige cijfers voor 1J30 waren105.413 passagiers, (in Augustus 16.831); 20.803 rijwielen, (in Aug. 16.831) en 2962 automobielen waarvan 2(4 voor ziekenvervoer. Door commissarissen werd voorgesteld het batig saldo 1931 te verdeelen als v o gt 15 pCt. aan aandeelen is f 3.802.(5, tan- Hij de rondvraag brengt de heer Pi sa tl in herinnering, dat 18 Juni a.s. 't 25-jar.g wordt herdacht Ingezonden bestaan van T.E.S.O. Ik zal zegt spr., dan misschien niet in de gelegenheid zijn in herinnering te brengen, wat u, mijnheer de voorzitter, voor de vereen, hebt verricht. Ge waart steeds de groote stuwkracht van T.E.S.O., MISLEIDENDE BEWERINGEN. Naar aanleiding van een ingezonden stukje, „Averechtscb Beleid'', van den ik weet van meer nabij hoe ge nachten ^ee rOo^rtgijsen.opge nom en i n dag hebt gewerkt om van de onderne ming tè maken wat zij is geworden. Ook hulde wil ik brengen aan den heer ByiDlluiülv mauviv ftvivn MV Jr r 9 1 1 O i zien van loopemie. pachtovereenkomsten, tffmies^ def nr<£tant"aan aandeelen P; Dros, die als secretaris van deze groote tmax. 6 pCt.) f f 29 996 29 Ils i balans en verlies en winstrekening hoofdzaak oaid onver- „goudmijntje van Texel is geworden, i zooals de voorzitter steeds heeft voor- wordt het volgende ontleend: De voorsteller hebben de indiening van dit voorstel bewerkstelligd buiten ieder verband met de verwerping van het ont- werp-Pachtwet. Het voorstel loopt in geen enkel opzicht vooruit op hetgeen op het stuk van een blijvende regeling der pacht overeenkomsten zal moeten gebeuren. Ook de voorstellers zijn van oorceel, dat het wetsvoorstel, indien dit tot wet zal worden verheven, lang niet voor alle loo- pende pachtcontracten zal behoeven te werken. Zij zijn er van overtuigd, dat vele verpachters reeds vóór de indiening van dit voorstel uit eigen beweging aan hun pachters belangrijke reductie hebben ver leend. Zij vertrouwen, dat het aantal ge vallen waarin de pachter bepaaldelijk een beroep op de wet zal moeten doen verhou dingsgewijs niet al te groot zal zijn. Zii achtten de totstandkoming van de voorgedragen regeling echter in hooge mate gewenscht, om ook die verpachters, die volstrekt onwillig blijven om een igej reductie te verleenen, daartoe zoo noodig te kunnen verplichten. Aan de bevoorrechte positie van de vor dering wegens paohtpenningen wordt door dit voorstel niet geraakt. 760 45 Reservefonds onderneming steeds zeer actief werkzaam eest. 't Is uw beider werk in Debalansenver—wi.^^...,,, geweest, dat T.E.S.O. het werd evenals het 8"ie'her'lbuie v'lict maakt een opmerking speid. Applaus van jaarverslag over het in het jaarverslag medegedeelde j:-i»t meer uit de strikt nood- fe.it; dat de „Marsdiep" niet meer uit de vaart werd genomen dan zakelijk was. Spr. had aan Den Helder daarop eens slechts l schilder zien werken. De voorzitter deelde echter mede, dat er- minstens 6 schilders tegelijk op bezig! waren en men eerst met schilderen kan beginnen w anneer 't werk in de machin e laat vertrekken van de boot, om kamer is geschied. De heer Stompff deelde nog mede dat de 6 pet. van aandeelhouders invorder baar is op 1 Juni a.s. Verkiezing commissaris. Aan de beurt van aftreden was de heer P Dros Az. die met 53 van de 86 uit gebrachte stemmen werd herkozen. voorzitter de vergadering. De voorzitter zegt, dat werklust hem tot dit werk heeft bewogen en wyst er op, dat men, wanneer er iets tot stand moet komen, nooit aan moet kloppen bij personen die niets om handen hebben, doch bij menschen die veel werk doen, dan bereikt inen resultaten. De heer C. Keijser (Jz. wijst op het 8 uur. Mededeelingen nieuwbouw. betreffende De belangstelling voor de alg. verg. T.E.S.O., die Woensdagavond in café Den Burg» werd gehouden, was ditmaal ko0p wei njet zal slagen, men is daarom ^4 I a4 m In/I ah don oonrl nol _i li 1111J 1 Definitief is 't besluit nog niet geno men om tot nieuwbouw over te gaan;de voorz. deelde mede dat de moeilijke tijds omstandigheden een beslissing hierom trent zeer moeilijk maken, 't Is het voor nemen om „De Dageraad" te verkoopen. 't Is evenwel niet gemakkelijk om thans een boot voor een behoorlijken prijs van de hand te doen. De secretaris deelde mede dat men in 't binnenland voorver. waardoor de sneldienst op Amsterdam gemist wordt; ook de heer A. Ran be spreekt het te laat komen voor dien auto- dienst. De voorzitter deelt mee, dat men met lossen en laden niet op tijd gereed kan komen; ook liet aannemen van meer personeel helpt in dit geval niet, omdat men elkander dan in den weg loopt. De heer v. Twisk wijst op een nadeel, dat Densionhouders te De Koog onder vinden van de Jeugdherberg. Spr. zou brieven kunnen toonen, waarin gedreigd werd met het gaan naar deze inrichting indien de pensionprijs niet wordt ver laagd. De Voorz. zegt dat 't hem spijt dat zich iets dergelijks voordoet; de bedoeling v. d. stichting v. d. jeugdherberg is in 't belang van 't geheeie eiland gedaan. De heer Lap deelt mede dat men om de Jeugdherberg te bezoeken lid moet zijn van de algem. vereen, en er niet langer dan 2 dagen mag verblijven. Uw blad van 16 Mefj.1., zag ik, M. de K., gaarne het volgende geplaatst, waarvoor bij voor baat mijn dank. De heer Oortgijsen beweert in genoemd stukje o.m., dat de Heldersche gemeente lijke tarieven (voor Gas, Stroom, Water dus) zijn opgedreven als nergens anders; dat hier ter stede eenige belastingen aan de bestaande werden toegevoegd; dat in den kop van Noord-Holland, rondom Den Helder, de gemeenten een „gezonde bevolkingsaanwas" van 10% per jaar vertoonen, waarnaast Den Helder dan natuurlijk een droevig figuur moet slaan. En nu enkele feiten. Het aantal inwroners bedroeg in 1927 voor Alkmaar 27509 A. Paulow na 4520 Callantsoog 1019 Schagen 3732 Wieringerw. 1139 Winkel 1665 Deze gemeenten vertoonden dus in deze jaren een gemiddelde bevolkingsaanwas: voor Alkmaar van 1% 1928 27848 4817 998 3776 1135 1714 1929 28011 5071 1017 3806 1153 1735 6%(Breezand) 3°/, zeer groot; niet minder dan 86 aandeel-over verkoop met 't buitenland in onder houders hadden de presentielijst getee- handeling, 't is echter nog lang niet zeker kend. De Voorz. Dr. Wagemaker sprak 'of de soni( die >t bestuur eischt bedon- bij opening ongeveer 't volgende: »De traditie getrouw, heb ik als Voorz gen zal kunnen worden; men moetin dezen tijd, waarin de groote scheepvaart der N.V. Tex. Eig. Stoomb. Ond., de eer raaatschappij-booten, die millioenen heb- u welkom te heeten op onze jaarvergade-i>en gekost, in 't geheel niet kunnen ver- ring. Dit jaar hebben wij u niet bijeen- k(,open, geen al te hoogen eischen stellen, geroepen op Zaterdagavond zooals jaren- j pe voorZi wees er op dat men de moge- lang onze gewoonte is geweest doch ge- ]jjkheid onder oogen heeft te zien, dat, volg gevende aan een wensch van een wanneer onverwacht eerst „de Dageraad" winkelier, geuit in een ingezonden stuk, zou WOrden verkocht, een flinke reserve een dag midden in de week uitgekomen. Gaarne willen wij aan iederen wensch boot gehuurd moet worden; zulk een J reserveboot heeft meu in dit geval op 't van de aandeelhouders tegemoet komen, 00g; ze zaj Wel niet zooveel comfort bie- omdat ieder bewijs van belangstelling in den als _de Dageraad" doch ze zal als onze onderneming t bestuur welkom is. Zooals u uit de courant hebt kunnen lezen, is 't afgeloopen jaar voor T.E.S.O. zeer gunstig geweest. den als „de Dageraad" doch ze zal als reserveboot wel te gebruiken zijn. De heer P. Verberne informeerde of de diep gang van de reserveboot geen bezwaar was. De voorz. deelde mee dat met de Anna Paulowna Callantsoog Schagen 2% Wieringerwaard 1% Winkel 2% Waar zijn de „gezonde" 10% van den heer Oortgijsen En daarnaast houdt Den Helder, dat met 1930 gelukkig zijn inzinking te boven kwam, zich sedert dien nog zoo slecht niet met een aanwas van 900 en 1600 inwoners, of van 4% gemiddeld. 't Is wel niet de „gezonde aanwas" van 10%, die alleen blijkt te bestaan in de verhitte verbeelding van den heer Oort- men een kleine .groep C.W.'ers (crisiswinst- makers). Van O.W.'ers gesproken, mijnheer Oortgijsen, verkocht u ook niet uw voet hout in dien O.W 'erstijd, voor een drievoudigen prijs? Bent u dat met uw O.W.'ers gilde ver geten. Zijl gij de aangewezene om te spreken van Crisiswinstmakers? Gij met uw salaris- aanval denkt de Gemeente te redden, niets is minder waar. Het bewijst uw kortzichtigheid in de economie Niets is er gebaat met cbti lage loonstandaard. Bereikt ge er iets mede, wannneer straks de 3 korting wordt toegt- past, waardoor misschien een 12 a f 13,000 bezuinigd zal worden en daardoor het belas tingpapier eenige guldens zal verminderen. Die f li a i.i.ooo komen dan ni»i in circu latie, hetgeen de middenstand liet beste zal voelen. Want het zou wel eens kunnen blijken, dat het juist contra is. Maar dat is allerminst de heer O. zijn bedoeling. Hij wil bezuinigen, accoordl-maar dan niet een bezuiniging die het levenspeil aanrandt van hen. die de dragers zijn van de geheeie Maatschappij. Zoolang uw partijgenooten en de overige zich noemende democraten, nog mede helpen om pl.tn. 193020.000 uit te geven om op Tuindorp een moestuintje aan te lcggqn, een kermis helpen afschaffen en, naar mij ter oore kwam, dezer dqgen een 8 stuks vazen van 8o per stuk zijn aangekocht voor de trouwzaal, waarvoor expres de burgemeester en één onzer wethouder» naar Amsterdam zijn geweest, zoolang, mijn heer Oortgijzen, hebt gij te zwijgen over loonsverlaging. (Over die vazen is het laatste woord nog niet gesproken. J. J. S.) Tevens, mijn heer O. is, ben ik goed inge licht, hier ter plaatse en werkgever, die een zijner werknemers met 25 jaren dienst van 35 op 25 per week verminderd heeft; dat is geen 3 doch pl.m. 30 Wanneer gij stelling wenscht te nemen tegenover den chaos, waarin wij thans leven, wees dan con sequent, mijnheer O. 28374 5461 1056 3889 1169 1758 Hoogachtend, J. SCHOEFFELENBERGER. Van redactiewcge bekort. De heer v. Twisk wijst er op dat met de Pinksterdagen daaraan niet geheel j gijsen, maar 't is toch altijd iets naast de hand is gehouden en komt op tegen J den groei der gemeenten in onze omge- de goedkoope retourbiljetten, die niet alleen aan gezelschappen, doch ook aan alleen reizende Jeugdherberg-bezoekende personen worden gegeven. De Voorz. zegt deze zaak in oogen- schouw te zullen nemen, en wijst op de ving. Dit zijn ook cijfers en geen bewerin gen a la Oortgijsen. En verder maakt Den Helder naar deopgavenvan't Cent raalBur eau voor de Statistiek, juist ten aanzien uitstekende verzorging die de bezoekers J van de prijzen voor gas, stroom en water I v. d. Jeugdherberg daar ondervinden, jin heel ons land een zeer behoorlijk l)e heer Lap zegt dat de aanvrage figuur, thans zoo groot is dat er wel geenTen slotte weten wij allen, dat onze trekker langer dan twee dagen zal kunnen j belastingen kort geleden zeer aanzienlijk vertoeven. 1 werden verlaagd, toen liet Rijk eindelijk De heer Epe dringt aan op een betererechtvaardigheid betrachtte tegen min- pensioenregeling voor het personeel. De der kapitaalkrachtige gemeenten als voorz. zegt het pensioen is premievrij en Den Helder. bedraagt 50 pet. van het loon, hetgeen j En dan werden, bij onze laatste be de heer Epe te weinig acht voor zulk grooting, de opcenten op de Personeele een goede financieele overweging. Over Belasting nog eenigszins verminderd, 't Buitengewoon gunstig financieel re- diepgang voorde reserveboot.rekening was1 dit Punt wordt langen tijd van gedachte terwijl bijna overal elders de malaise iit.at rnnotm, «n mmigewisseld. verzwaring van den belastingdruk tenge- sultaat moeten wij echter voor een grootgehouden. deel toeschijnen aan 't telkens heen en 1 Hierna kwam de teekening van de' - weer trekken de Zuiderzeewerkers. Ge- nieuwe boot ter tafel. Het project, (nog bestuur tot aankoop van een nieuwe boot %ie lukkig voor 't geheeie eiland staat onze voor alle mogelijke wijzigingen vatbaar) za^, overgaan, wanneer „De Dageraad" strijd Mtr. er, niettegenstaande den wereld- mogelijke wijzigingen vatbaar) is vervaardigd door hetScheepsbouw-Bur. crisis nog buitengewoon goed voorwij Cornelissen, de begrooting van de bouw zijn daardoor in staat zeer vele zaken, van algem. belang te steunenzoo zijn wij er, zooals u allen weet, in 't afge- bedraagt f 140.000. Het zou een schip worden van 46 M. lang, is 6 M. langer dan „de Marsdiep", de breedte zou 7.60 M loopen jaar ook toe overgegaan om onze bedragen, is 1.10 M. breeder dan „de schitterende jeugdherberg te stichten. Doordat 't Departem. v. Waterstaat ons erfpachtrecht op de haven niet lan ger wenschte te handhaven waren wij verplicht, een nieuw pakhuis met wacht lokaal en kolenopslagplaats te laten bouwen. En nu weder laat zich sterk de behoefte voor bouw van een grootere boot gevoelen. Zoodat wij onze reserve wel noodig hebben. Ook hebben wij met het Rijk een nieuw postcontract moeten afsluiten waardoor wij belangrijk minder voor 't postvervoer ontvangen, zoodat voor dit jaar de financiën zich lang niet zoo gunstig laten aanzien dan in 't af- loopen jaar. Hierna kreeg de secretaris, de heer P. Dros Az, gelegenheid voor 't lezen i Marsdiep". Op het voorschip zou plaats zijn «voor 10 auto's. Bizondere aandacht is gewijd aan de 2e klas kajuit, de ingang is ontworpen ongeveer half scheeps; zoodat men geen hinder meer heeft van vrachtgoed en auto's. Ook is een met glas afgeschut promenade-dek voor de 2e klas passagiers ontworpen. De heer v. d. Meulen vraagt welk be zwaar er is om te wachten met verkoop van „De Dageraad" tot dat een nieuwe boot is gebouwd. De voorz. zegt, dan krijgen we misschien geen vierde van de waarde, gewisseld. j verzwaring van den belastingdruk tenge De heer van der Meulen v^agt of het volge had. .„li___iZiehier enkele feiten, in lijnrechten met de misleidende beweringen verkocht wordt, of dat de algemeene van den heer Oortgijsen, wiens verder vergadering hierover een besluit zal geschrijf wij naar 't bovenstaande wel we moeten verkoopen als de gelegenheid er is. De heer Michels komt nog eens terug j0olf °Xer dit Punt werden op zijn voorstel in de vorige vergadering I besprekingen gevoerd om een 2de boot alleen te bezigen voor nemen. De voorz. zegt, dat hierover het reglement niets aangeefthet bestuur kan, indien het wil, dit besluit nemen. De heer Parlevliet dringt aan op vrij vervoer van personen, die onvermogend zijn en een ziek kind te Den Helder in een ziekenhuis willen bezoeken. Dit punt brengt eveneens een langdurige gedachte wisseling; de voorz. verklaart ten slotte „een arme drommel, die naar een ziek kind wil, laten wij niet staan''in ieder geval zal de kapitein echter persoonlijk moeten beoordeelen. Verder kwam nog in bespreking een voorstel van den heer Epe, R. J. Daalder en andere inwoners van de Koog, om des Zondags een late boot van Texel te laten vertrekken, omdat bezoekers reeds om 4 uur van de Koog moeten vertrekken. uitvoerige zullen moeten waardeeren en dat wij dus verder stilzwijgend voorbijgaan. Hoogachtend, J. M. P. J. VERSTEGEN. Den Helder, 25-5. op dit gaan maar voor onvoorziene omstandig- Tr a vuigue. uveriegging Balans heden is het beter het percentage 50%l -eriies en. Wl"strekening. (De cijfers te laten. Het amendement wordt met 53 vlxT. men 1 numiner.van j-1-Zaterdag), tegen 27 stemmen verworpen. Niemand verlangde hierover het woord. foite£eeit07d wSJst,op 0611 redactioneel© één llZleelhouder'^ buTtend^peï van Uit het jaarverslag van den heer Stompff ontleenen wij het volgende: Gedurende 1931 werd de dienst.Texel- Den Helder, zoo geregeld mogelijk'onder houden, van 1 Jan. tot 1 Maart vier diensten per dag, van 2 Maart tot 1 Nov. vijf diensten (Zondag vier) en van 1 Nov! tot 31 Deo. drie, wegens den slechten toestand van de haven te Oudeschild Van ijsgang en laag water werd begin Maart eenig hinder ondervonden. In den zomer is „De Dageraad" ver schillende malen verhuurd voor 't maken van extra reizen in hoofdzaak voor bezoek aan de Zuiderzeewerken van 5 Juli tot 5 Sept. werd op Maandag, Woensdagen t!1 Ji freeV- enst onderhouden tusschen io m Ha,r.lingen in verbinding op 't Heiri^ °l de haven van Den 9,o9n' 'n dezen dienst werden vervoerd en 11 -rS- "jwielen, 16 auto's en 11 motorrijwielen. Onder 't personeel kwamen de volcende ïïS£riT.?T! pw' Kaan w,,r<1 ^e«- sioneerd en T. Pongers aangesteld als stoker-machinist. Tot stoker werd tijde lijk aangesteld C. P. Karsman Kapitein Duinker, die 28 Maart pensioengerechS was, bleef op verzoek nog een jaar in functiede agent A. J. H. W T nv^w te Den Helder werd in vasten aangesteld. der notulen. De notuleering werd onder vrachtvervoer en slechts kleine booten dank van den voorzitter onveranderd vastgesteld. De voorzitter deelde vervolgens mede, dat men, om „De Dageraad" voor vracht vervoer op Woensdag ter beschikking te hebben, 't besluit had genomen om de zomerdienst op Harlingen dit jaar te beperken tot twee diensten. Hierna volgde: Overlegging Balansen toe. De heer Boon verdedigt een amende ment volgens hetwelk mogelijk zal zijn onder behoeftige gezinnen onvermengde margarine te cMstribueeren. De heer Hiemstra (sjd.) wil dit amendement iets ruimer hebben. De heer Kersten zegt, dat hij hier niet tegen is, maar die mensdien kunnen dan wel spek eten, dat smaakt beter. De heer vanPoll (r.k.) acht de 2 mil- hoen kg te weinig. De heer Oud zegt tfat een ontzaglijke druk gelegd zal wor^ eten op het bevolkingsgedeelte, dat niet in staat is het gemengde product te koopen. De minister verklaart het amendement niet onaannemelijk, maar met 2 millioen kg komt men al een heel eind. Na uitvoerige replieken wordt met 56 tegen 20 stemmen aangenomen. De heer Boon vraagt hoe het staat «et het melkbrood. Man steunt de tarwe naar als men melk in het brood v dan gaat n, aan is er weer minder tarwe 1100- De minister zegt- dat men zich niet Nit vergissen in de meerdere kosten »*n het voorschrift om melk in het brood verwerken. Melkbrood heeft veel meer n.«üagswaarde. Het betreffende artikel "oodt aangenomen. I>« heer van Heuvel (a.r.) dient «n amendement in 0111 ook de consump- aemelk in de regeling te betrekken, welk wordt aangenomen. Na nog eenige amendementen van ondergeschikten aard komt het wetsvoor- stemming. Het wordt aangenomen 53 tegen 12 stemmen. Tegen stem de aanwezige S.D. met 4en dienst 8 Febr. werd door de „Marsdiep" hulp verleend aan een in noodverkeerende motorsleepboot met twee geladen bakken op sleeptouw. De schaderegeling hier van is aan arbitrage onderworpen en nog niet beëindigd. In den dienst Texel-Den Helder v v werden vervoerd 122.807 passagiers, (waar in de vaart te houden daar deze korte traject beter voldoen. De voorz. wijst op de dubbele kosten, die 't in de vaart houden van twee booten met zich brengt. De heer P. Verberne wijst op vermoe delijk spoedig geheel overbodigen dienst op Harlingen, en vraagt of men dan »de Dageraad» niet geheel als reserve-boot bij druk vervoer kan gebruiken. De secretaris wijst erop, dat men daar om de Woensdagdienst al heeft afge schaft; wat de dienst Harlingen aangaat heeft 't bestuur de afschaffing daarvan al overwogen, voorloopig is echter be sloten tweemaal per week nog te varen; 't is echter altijd nog mogelijk op dit besluit terug te komen, daar men nu al over den afsluitdijk begint te reizen en zich met een schuitje over de Vlieter laat zetten. De Voorzitter wjjst op den invloed van t aanschaffen van een nieuwe boot op de bedrijfsrekening van T.E.S.O., de reserve raakt hiermede geheel van de baan. Er zal jaarlijks f 15.000 k f 20.000 mee ge moeid zijn; van tariefsverlaging, waar over zooveel wordt gesproken, kan nog mets komen, 't Zou ook slechts een dubbeltje of zooiets kunnen zijn, en welk een gewicht brengt dat voor de Texelaars in de schaal? De vreemdelingen toch voornamelijk maken de onderneming financieel sterk en geheel Texel plukt er de voordeelen van. De heer P. Dros Az. geeft een kleine opsomming van de voordeelen die de ingezetenen van Texel van T.E.S.O. ge nieten: ten eerste de goedkoope dagre tour; ten tweede vrij ziekenvervoer snachts voor een extra dienst behoeft alleen aan de bemanning slechts f 15. te woiden betaald; ten derde gratis ver voer van patiënten, die dagelijks zich te den Helder geneeskundig moeten laten Behandelenten vierde gratis vervoer voor leerlingen aan de scholen, verder nog de reductie van 20 pet. op de auto's me o maal worden vervoerd, 20 pet. kor- fing wanneer meer dan 25 reizen per jaar worden gemaakt. Verlaging van de vervoerkosten van de melk van 18 cent op 10 cent enz. De voorzitter wijst er nog op, dat een ,,.reis voor ziekenvervoer vau Ter schelling f 100 kost. AVERECHTSCH BELEID. Geachte Redactie. In uw blad van j.1. Donderdag 19 dezer, komt van de hand des heeren Oortgijsen een ingezonden stuk voor, getiteld: „Averechtsch Beleid". Het doel daarvan is te betoogen, de i noodzakelijkheid van salariskorting onzer Ge meentelijke ambtenaren en beambten en om dat betoog eenig cachet te doen geven, ge bruikt de heer Oortgijsen eenige citaten uit een geplaatst artikel, door den heer Marchant in de „Vrijzinnig Democraat". Ik wensch hier- Kapitein Duinker en de heer Bemkes,tegen stelling te nemen, omdat mijns inziens, verklaarden, dat zulk een bootoveihodig n0ch het betoog van den heer-O., noch dai is, omdat meestal de bezoekets van Texel van keer m., van eenig belang is voor dat- om 5 uur reeds oververmoeid op de boot gel16i wat beide heeren ermede beoogen. In tegendeel, hun standpunt is niet democratisch, loopen te wachten. Het bestuur zal het voorstel in over weging nemen. De voorz. deelt nog mede, dat de heer 1 C. Boon Pz. een brief heeft ingezonden,! waarin hij aanbiedt in samenwerking! met een scheepsbouwwerf een nieuwe boot te bouwen voor T.E.S.O. Hij zal! Anna Paulownu. KORTEBAAN DRAVERIJ. A.s. Zondag 29 Mei wordt te Anna Pau lowna op de mooie grasbaan van het sport terrein te Kleine Sluis een kortebaan draverij gehouden, voor welke de volgende paarden zijn ingeschreven: 1. Oulooper, P. Molenaar, Lutjewinkel, be rijder K.. Bakker. 2. Cleo Wattch, E. Maat huis, Groningen, ber. J. Vergaij. 3. Grettchen H, eigen.-ber. J. Vergaij, Purmerend. 4. Fatina, J. Haan Jr., Wijde Wormer, ber. Beets. 5. Northerman B. Spaan,'Schagen, ber. D. Stam. 6. Frettchen, H. Bcets, Beemster, ber. eige naar. 7. Etna M, J. M. Schoon, Medemblik, ber. F. Broers. 8. Hildegard I, I\. Hart, Me demblik, ber. G. Hart. 9. Teil, E. Maathuis, Groningen, ber. J. van Leeuwen Sr. 10. Sally Harvester, W. Vessies, Beverwijk, ber. J. vari Leeuwen Jr. 11. Pieternel, W. Vessies, Bever wijk, ber. J. van Leeuwen Jr. 12. Senator Axbond, Z. Davidson, Hoorn, ber. P. David- son. 13. Our Ulham B, J. A. Mooij, Wierin gerwaard, ber. eigenaar. 14. Mary Magowan, G. Viser, St. Maartensbrug, ber. eigenaar. 15. Rentner, Th. Schermer, Bakkum. ber. eige naar. 16. Peter Kerigan, Th. Schermer, Bak kum, ber. eigenaar. 17. Kapitein de Bruane, N. Groot, Bakkum, ber. K. Bakker. 18. Ken- nuth, K. Davidson, Oosterblokker, ber. F. Broers. 19. Qualiteit, J. van Doorn Sr., Bus- sum, ber. van Doorn Jr. 20. Hartstein, J. van Doorn Sr., Bussum, ber. J. van Doorn Jr. 21. Oakland Baron B, Van Hagen. Bussum, ber. Van Hagen. 22. Catharine Spier, K. Hart, Medemblik, ber. G. Hart. doch een bewijs van politieke geestesver- bijstering. Dat de heer M., als wethouder van 's Gravenhage, het Kortingswetje in toepas sing helpt brengen, is te begrijpen. Iemand met 5000 inkomen als Tweede Kamerlid, plus een wethouderssalaris van misschien 8 a 9000, plus nog eenige an- echter rnet prqsopgaye komen. wanneerdere verdienstcn> heeft geen krirap De hcer andere werven hebben ingeschreven. Dit schrijven wordt voor kennisgeving aangenomen, waarna de vergadering wordt gesloten. Oudeschild, 25 Mei. De heer Boekei heeft in zijn slagers winkel een groote verbetering aange bracht door het laten plaatsen van een prachtige koelcel, een z.g. „Frigidaire". Het koelen gaat electrisch en automa tisch schakelt de stroom in en uit. De heer Boekei zal met de warme dagen, die naar we willen hol pen niet lang meer op zich zullen laten wachten, zeker veel profijt van deze practische inrichting hebben. Oosterend. WAGEN IN DE SLOOT. Maandagmiddag geraakte de heer H. Dros Sz. van Oosïerend, door achter- uitloopen van zijn paard, nabij de woning van den heer Tatenhoven in Eierland, met z(jn met manufacturen beladen wagen in de sloot. De heer Dros kwam met de schrik vrij, doch zijn wagen was geheel vernield. De goederen waren echter bijna geheel onbeschadigd, het paard heeft men moeten uitzagen, doch dit bekwam ook weinig letsel. De heer J. Brouwer van Oosterond, die juist aet zijn auto de plaats des on- heils passeerde, laadde de manufacturen op deze auto en bracht ze naar Oosterend terug. O. als welgesteld ingezetene, evenmin. De maatschappelijke positie van beide heeren gun ik van harte, doch hun maatschappelijk standpunt, wensch ik te bestrijden. Ik zat hiermede van de heer M. afstappen en mij alleen bepalen, tot datgene wat de heer O. ons leert en noodzakelijk acht. In hoofdzaak komt het daarop neer, verla ging der salarissen en loonen, redt ons dier baar Heldertje. Ik kan mij begrijpen dat de heer O., gelijk ondergeteekende, als Jutter, Den Helder na* aan het hart ligt en het dus prijzenswaardig is, wanneer men daarvoor partij trekt en strijdt, doch men bereikt het tegendeel, wanneer men de levenspositie van een deel der inwoners wil beknotten. Doch de heer O. staat daarin niet alleen, mensehen met flinke inkomens zeggen het hem na en spreken met verontwaardiging over de hoog betaalde salarissen en loonen van ons Gem.- personeel. Er zijn er zelfs bij, die met veront waardiging spraken, toen zijn hun loon of salaris zagen verminderen. Men spreekt daar bij dan ook wel van het indexcijfer enz. enz. Ja, momenteel koopt men 4 pond vleesch voor 1.maar vergeet daarbij te zeggen, dat ook de meest kapitaalkrachtige daarvan pro fiteert en nu zij, die voorheen het alleen bij den slager voor de glazen zagen liggen, het ook eens kunnen nuttigen, nu is het parool: vermindert hun levensstandaard!" De heer O. volgt hierbij de methode van deze Christelijke regeering, die het Kortings- wetje in het leven riep, waarmede de gemeen ten haar autonomie zien aangerand en ik geel direct toe, door alle partijen in de Gemeente raden wordt aanvaard. De hcer O. kan hierop gerust zijn, want straks, wanneer deze kor ting ook in onzen Raad behandeld zal worden, zal deze er met vlag en wimpel doorgaan. Een klein beetje gesputter er tegen, waaraan verplicht zijn tegenover hun kous is af. De heer O. zegt o.m.: In den oorlog ont stonden de z.g. O.W.'ers. nu dreigt er te ko- AMSTERDAM, 25 Mei. Veemarkt. Aangevoerd: 395 vette kalveren ie kw. 4452 cent, 2e kw. 34—40 cent en 3e kw. 2032 cent per kg levend gewicht; 52 nuchtere kalveren 2.50—5; 600 varkens, vleeschvarkens, wegende van 90110 kg, 2627 cent per kg, levend gewicht; zware varkens 2326 cent en vette varkens 2123 cent; 5 wagons geslachte runderen uit Dene marken. Marktverioop. Vette kalveren met groote aanvoer, overvoerde markt, slechte handel e« lage prijzen. Varkens met korte aanvoer, luie handel en prijzen van eerste soort als Maan dag, en de andere soorten lager. BROEK OP LANGENDIJK, 25 Mei. 5000 kg Deensche witte kool 0.70; 2609 kg tomaten: 33-70, alles A 54 20, per 100 kg. C 5310 en CC NOORDSCHARWOUDE. 25 Mei. ii.ioo kg. Deensche witte kool 0.60 per 100 kg. Schagermarkt van Donderdag 2b Mei. 8 paarden 140250; 6 pinkstieren 90 120; 30 geldekoeien (magere) 80180; 29 idem (vette) 180—260; 25 kalfkoeien 120 —225; 5 pinken 70—85; 69 nuchtere kalve ren 310; 81 overhouders 1320; 697 lammeren 6—13; 5i varkens (magere) 6— 9; 39 idem (vette) p. kg 0.15—0.19; 77 big- sen 3—5; 9 konijnen 0.75—1.25; kippen 0.60I.OO. Eierenveiling. (Voorloopig bericht. Zie ook het nr. van Zaterdag.) 158,000 kipeieren: bruine 2.102.50; 6000 eendeieren kalkoefieieren 5.10—6.30; 19-90, alles per 100 stuks. 2.30—2.80, witte 1.801.90; 17 4 pauweieren Rf9«HA*j)«rieHl«n. stemvee en zij de Bij Kon. besluit van 23 Mei is dr. J. W. F. A. van den Berg de Bruyn, met ingang van 1 Augustus, benoemd tot off. van gez. der 2e kt. bij de Koninklijke Marine. Off. van adm. te kl. der zeemacht, van het vliegkamp de Kooij, J. Nottrot wordt 1 Juli ter beschikking gesteld. Aan off. van den M.S.D. 2e kl. J. E. R. Ros is vergund uit Oost-Indië naar Nederland terug te keeren. Bij beschikking van den minister van defen sie is luit. ter zee der 2e kl. P. A. de Boer, den ten Juni geplaats aan boord Ilr. Ms. Schorpioen. OOST-INDIE. Vergund: om naar Nederland terug te keu ren aan de luits. ter zee der 2e kl. J. A. M. v. d. Brugh en C. Hendrikse.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 12