1 FLY-TOX Tweede Blad. VAN DONDERDAG 26 MEI 1932. STADSNIEUWS Vlsscherij. GEMEENTERAAD Kantongerecht Den Helder. De man, die de klappen krijgt Licht op voor alle voertuigen: Zomertijd. Dinsdag 24 Mei21.28 uur Woensdag 25 21.29 Onze vroegere stadgenoot, de heer H. J. de Ruiter is benoemd als ass.-Veri- ficateur bij het Centraal Bureau voor Verificatie en Financieele adviezen van de Vereeniging van Ned. Gemeenten. AANBESTEDINGEN. Door B. en W. werd Dinsdagmiddag ten Raadhuize aanbesteed: het onderhoud der gemeentegebouwen, bruggen, riolen, enz. Ingeschreven werd door: J. Steeman, voor J 11.742.J. C. v. d. Plas, voor 11.725.—. De loodgieterswerkzaamheden daar voor: C. Buis, voor 680.C. J. We%- terbaan, voor 845.A. J. Fey, voor 850.H. Bak, voor 891.G. J. de Jong, voor 985.J. F. Schellinger, voor 988.50; R. J. Zoetelief, vodr 1274.—. Achter den wagen kwam een auto aan gereden, waarvan de bestuurder dacht nog ruimte genoeg om te passeeren te hebben. Eilasie, het bleek anders. De auto kwam in aanraking met den wagen en de chauffeur verloor de macht over het stuur, met het gevolg, dat de auto het de Van Speyckstraat sierend grasveld binnenreed. Het hekje hierom bleef natuurlijk bij dit experiment niet heeL De auto, die blijkbaar begreep, dat dit z'n stal niet was, reed dan ook aan den anderen kant het toekomstig plant soentje weer uit, natuurlijk met achterla ting van een tweede gat in het ijzeren hekje. Gelukkig hadden geen persoonlij ke ongelukken plaats. Doodt vliegen, muggen met Gegarandeerd afdoende. Let op de blauwe verpakking. het gebruik daarvan in de inrichtingen i zelve, omdat het gebruik op eerstbedoelde wijze voor iedereen waarneembaar is en er dientengevolge een zekere preventieve werking op het drankverbruik wordt uit geoefend. Om bovengenoemde redenen zijn wij van oordeel, dat voor deze gemeente een verordening, ais bovenbedoeld, moet wor den vastgesteld en verzoeken B. en W. den Raad in dien geest een besluit te nemen. A. GOUDA, Commies bij de Holl. Spoor (hoofd van het goederenbureau) die mor gen 25 jaar in dienst van de Spoorwegen is. Men zie het feuilleton van onzen mede werker Levy Grunwald, hieronder. EEN HULDIGING. „Oome Jaap", zooals zijn collega's hem in de wandeling noemen, en wiens doop naam Jaap v. Willigen is, viert 2 Juni zijn veretigjarige echtvereeniging. Zijn patroons en collega's, hij werkt als met selaar bij de aannemers Ran en Schutte, vonden hierin aanleiding hem een blijk te geven van hun sympathie. Dinsdag middag, toen wij langs den Singel reden „ontdekten" wij deze huldiging, voor de daar in aanbouw zijnde woningen, waar een clubfauteuil stond waarboven een eereboog met groene guirlandes. Een van de leden van het personeel, de tim merman Raatgers, hield een speech en anderen applaudiseerden. Voor moeder de vrouw kreeg v. Willigen een fijne bouquet bloemen mee en daarmee was de plechtigheid afgeloopen en werden de werkzaamheden voortgezet. In onze fotokast is de plechtigheid op een plaatje vereeuwigd. HELDERS FANFAREKORPS. Het programma van het 1ste Zomer- concert, te geven door Helders Fanfare korps, op Vrijdag 27 Mei a.s., des avonds 8.80 uur, in het Julianapark, vermeldt: 1. Faithful and Bold, Marsch Arnold Rust 2. Orpheé aux Enfers (Ouverture) Musique de Jac. Offenbach arr. L. Rugers 3. Suite Oriëntale par. Francis Popy a. les Bayadères. b. Au bord du gange. c. Les Almees. d. Patrouille. 4. Antiogone (Ouverture) Fern. Rousseau 5. La Flute enchantée (Fantaisie sur 1'Opere de Mozart) M. J. H. Kessels 6. Les Saltimbanques. (Ouverture de 1'Opera. de Louis Ganne) Arr. par Jules Em. Strauwen 7. Vers 1'Avenir (Marche) Sam Vlessing COLLECTE CRISIS-COMITE. De collectanten voor het plaatselijk crisis-comité zijn hun eersten tocht door de stad begonnen en zullen huis aan huis de giften halen, die bestemd zijn voor de slachtoffers van de crisis, die er meer in onze stad zijn, dan velen denken. Wij vertrouwen dat de door ons geplaatste oproep succes zal hebben, dat ieder er aan zal denken, hoe noodig het is dat er geholpen wordt, zoodat het comité bij de opening der bussen verrast zal worden door de opbrengst. Uw gift, hoe klein ook, is welkom. Wie spoedig geeft, geeft dubbel. Gisterenmiddag werd door het Bestuur der Heldersche Schoolvereeniging in het openbaar aanbesteed: het aanbrengen van een waterkeering in de buitenmuren van 2 leslokalen van de Comeniusschool, Vlamingstraat no. 2, Den Helder. Ingeschreven werd door: Gebr. Stee man, voor 298.J. Roomeijer, voor 481.G. Groot, voor 545.—. Over de gunning zal nader worden be slist. NED. REISVEREENIGING. Het ligt in de bedoeling van de N.R.V. afd. Den Helder, een tocht te organisee- ren naar de Indische tentoonstelling in het Westbroekpark, te Den Haag. Deze expositie, die een interessant beeld geeft van alles wat onze Koloniën betreft, is een onmiddellijk gevolg van de wereldtentoonstelling 1931 te Vincennes. Door de bijzondere zorgen van de N.R.V. is het mogelijk gemaakt, dat wij door een deskundige worden rondgeleid, waardoor de intensiteit van genieten en waardeeren zeer toe zal nemen. Wij veronderstellen, dat niet alle leden onzer afdeeling verleden jaar naar Parijs zijn geweest maar verwachten dat zij genoeg belangstelling bezitten voor ons Insulinde, dat zij zich een bezoek aan het Westbroekpark niet kunnen en niet willen onthouden. De tocht zal waarschijlijk gemaakt worden per touringcar in de 4e week van Juni. De kosten bedragen niet meer dan 7.50, alles inbegrepen. De secretaris (J. M. Ekkers, Loods- gracht 59), verzoekt schriftelijk opgave van deelname vóór 11 Juni, terwijl die opgave tevens kan bevatten een voor keursdatum vallend tusschen 18 en 27 J uni. Nadere bijzonderheden zullen per ad vertentie in dit blad bekend gemaakt worden. VERMINDERING POSTBESTELLINGEN. De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Hollands Noorderkwartier zond het onderstaande adres aan den minister van Waterstaat. De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Hollands Noorderkwartier heeft met ontsteltenis in de dagbladen gelezen, dat bij den dienst van de P. T. T. het voornemen bestaat om het aantal post bestellingen tot twee per werkdag te ver minderen in de kom van die plaatsen, waar die kom niet meer dan 5000 in woners telt. Zij is ervan overtuigd, dat de tegen woordige tijdsomstandigheden bijzondere maatregelen eischen, naar een dergelijke ver-gaande versobering van den post dienst, na al hetgeen aan dezen dienst reeds werd besnoeid, zal volgens het oor deel der Kamer er toe moeten leiden, dat het bedrijfsleven, óf vrijwel geheel vleugel lam zal worden, óf zich op andere wijze zal trachten te behelpen, om buiten den P.T.T.-dienst om zijn correspondentie vlug bezorgd te krijgen, want een vlugge bediening is nu eenmaal de eisch des tijds van de koopers. De Kamer kan zich voorstellen, dat deze inkrimping der postbestellingen in plaatsen, waar uitsluitend renteniers wo nen geen kwaad kan stichten, maar voor handels- en marktplaatsen acht zij deze maatregel een zeer gevaarlijk experiment, zoodat zij Uwe Excellentie eerbiedig ver zoekt wel te willen bevorderen dat aan dit voornemen van den P.T.T.-dienst geen uitvoering zal worden gegeven, EEN AUTO-TJE IN DE VAN SPEYCKSTRAAT REED... Gisterenmorgen pl.m. 8.30 u., reed mid den in de Van Speyckstraat een paard en wagen, links- noch rechtshoudend in de richting van de groetenveiling. ONDERZEEBOOT AAN DEN GROND GEIAJOPEN. Gisterenmiddag is de onderzeeboot „O ^9", ter hoogte van den „Razenden Bol", aan den grond geloopen. De duik boot was bezig met proefvaren en bevond zich onder water, toen het vaartuig door den stroom tegen de bank werd gezet, zoodat het met het voorschip geboeid zat. Draadloos werd om sleepboothulp ge vraagd, waarop de „Drenthe" van bureau Wijsmüller uitvoer en aan de onderzee boot vastmaakte. De „Mercuur" en een motorboot van den onderzeedienst be gaven zich eveneens naar het gestrande vaartuig. De „O 9" liep om ongeveer kwart voor drie omhoog, toen de eb bijna was afgeloopen. De commandant heeft stil tij afgewacht onderwijl eenige tanks laten blazen en toen order gegeven om te trekken. Het resultaat wasj dat de duikboot om onge veer zes uur vlot was, echter met het ver lies van het bakboordanker. De „O 9" is op eigen kracht in de haven teruggekeerd. Van de marine-autoriteiten hadden wij toestemming gekregen om het afsleepen van de duikboot bij te wonen. Toen wij aan boord van de „M 24" de haven uit voeren, kwamen de „Drenthe" en de „O 9" er al aan, zoodat er voor ons al heel weinig copy inzat. DE „DO X" VLIEGT LANGS DEN HELDER. Juist toen we Dinsdagmiddag met stij gende belangstelling nota namen van de manipulaties van een slagersjongen, die met zichtbare moeite doende was een big getje ter slachtbank te transporteeren, komt er met grooten vaart een joggie de vestibule van ons kantoor ingehoid. „Meneermeneer „Ja, wat is er vent?" „Meneerd'r is" (hier volgt een ge routineerde veeg langs zijn bedrupte neus) „meneer de „DO X" heb hier langs gevloge „Verhip, wat kom je me nou vertel len?" „Jawel meneer, hij vloog heel laag over het water en hij was bij Texel en hij ging heel hard en je kon de men- schen zien zitten en hij maakte een heele hoop leven enen dat is het". „Nou, nou, kon je werkelijk de men- schen zien zitten?" „Secuur meneer, en het was heel mooi en d'r zijn ook nog andere menschen die 'm gezien hebben". En het was ook zoo, tenminste volgens de informaties. Aan een courant konien zoo dikwijls berichten binnen die je noodzaken op een reuze manier de beenen te nemen, maar ga daar nou eens ach ter de „DO X" aanhollen. Als ze nou van te voren effen gewaar schuwd hadden, ja, dan hadden we mis schien iets meer kunnen vertellen. Wie vermoedt nu dat daar in den vroegen na middag zoo'n wereldreiziger zal langs komen. Voor velen zal dit berichtje dan ook een verrassing zijn. Dat de vliegboot hier langs is gekomen, vindt zijn oorzaak in het feit, dat de „DO X" eenige dagen ge leden te Southampton is aangekomen en nu, op zjjn terugreis naar Friedrichsha- fen, in Noordelijke richting hierlangs is gekomen. Onze overburen op Texel zullen er wel meer van „gemorken' hebben AANRIJDING. Dinsdagmiddag om een uur of vier heeft er een aanrijding plaats gehad bij de werfbrug. Reeds meerdere malen heb ben we ons afgevraagd of het niet gevaar lijk is om de werf af te rijden, met het oog op het drukke verkeer op de West straat. Met een grooten vaart reed Dins dagmiddag op de Weststraat, uit de rich ting van de Zuidstraat, een auto. Juist kwam van de werf een stoker van de marine. Daar deze doorreed, zonder acht te slaan op het verkeer, werd hij door de auto aangereden, met het gevolg, dat zijn fiets zoo goed als geheel in elkaar ge reden werd. De persoon die dit berichtje bracht, beweerde zelfs dat de stukken in de boomen hingen, wat wel lichtelijk over dreven zal zijn. Gelukkig had de aangeredene geen let sel bekomen. Opletten is dus de boodschap! Ansjovis wordt nog steeds aangevoerd. Wel niet in groote hoeveelheid, maar er is toch nog eenige afname aan den afslag. De prijs komt haast niet hooger dan 5 ct. per kilo, zoodat men begrijpt, dat er niet veel loonends is te maken en de animo voor visschen niet groot kan zijn. De zou ters en handelaars blijven nog schijnbaar hun eenmaal ingenomen standpunt om niet te koopen, innemen. De koopers van de hier aangevoerde ansjovis zien, met deze lage prijzen, toch vermoedelijk nog eenig voordeel. O.a. wordt door een Urker hier nog gekocht en gezouten. Van het bedrijvig gedoe met de ansjovisteelt in vroegere jaren bemerkt men niet veel. Haring doet al heel weinig in prijs. Geep is tamelijk prijshoudend, terwijl platvisch, vooral tong, aanzienlijk in prijs is gedaald. Garnalenvangst is er niet veel. Er wordt in hoofdzaak voor bepaalde afne mers gevischt tegen overeengekomen prijs. Ook de puf is aanmerkelijk in prijs ge daald. Voorstel tot vaststelling van een verordening ex art. 15 der Drankwet 1931, S. 476. B. en W. schrijven aan den Raad: Onder die bepalingen van de op 1 April j.1. vervallen Drankwet was het den ex ploitanten van café's en soortgelijke in richtingen geoorloofd op den openbaren weg bier en andere alcoholhoudende dran ken, andere dan sterken drank, te ver strekken. Deze exploitanten hadden echter ingevolge de Algemeene Politieverorde ning vergunning van ons college noodig oni te dien einde op den openbaren weg, onmiddellijk voor hum inrichtingen gele gen, stoelen, tafeltjes, enz. te mogen plaatsen. Het verstrekken van sterken drank op den openbaren weg was bh' die wet ver boden, tenzij dat uitdrukkelijk werd toe gestaan bh plaatselijke verordening. Een dergelijke verordening was voor deze ge meente niet vastgesteld. De thans geldende Drankwet verbiedt vergunninghouders en aan de houders echter in de artt. 15 en 46, lid 4, aan de van een verlof A (een verlof voor den ver koop van zwak-aloöholisohen drank) be halve het verstrekken van sterken drank, voor zooverre de vergunninghouders be treft, ook het verstrekken van zwak-alco- holisohen drank (bier, enz.) in het klein op den openbaren weg. Evenals dat onder de vervallen Drank wet mogelijk was ten aanzien van het ver strekken van sterken drank, kan inge volge de nieuwe Drankwet door U in af wijking van het evenvermelde verbod bh verordening worden toegestaan, dat zoo wel sterke dirank als zwak-aloohol'ische drank op den openbaren weg mag worden verstrekt. Bh gebreke van een dergelijke verorde ning zullen eenige exploitanten van café's, die onder de werking van de oude wet aan hun bezoekers gelegenheid gaven om op d.en onmiddellijk voor hun inrichtingen gelegen openbaren weg bier en dergelijke dranken te gebruiken, op vrij ernstige mate in de uitoefening van hun bedrijf worden geschaad. Wh hebben hier in het bijzonder het oog op de aan het Konings plein gelegen café's. Het verstrekken van zwak-alcoholische dranken op den voor d'e café's gelegen openbaren weg heeft tot dusverre nimmer aanleiding tot klachten gegeven. Wh meenen, dat het op de hier bedoelde wijze gebruiken van alcoholica, althans in zeker opzicht, de voorkeur verdient boven Zitting van Dinsdag 24 Mei. Een vfsscherij-kwestle. We begonnen direct al met een grooten kluif. Het betrof een zaak tegen den Texelaar J. D„ schipper van de Texel 33, die in de Noordzee door de drijfnetten van een Duitschen haringvisscher was ge varen. Verschillende getuigen waren in deze zaak gedagvaard, o. a. eenige leden der bemanning van de Texel 33, de hoofdin specteur van de Visscherh. Verder was aanwezig de schipper van den Duitschen logger, die geheel vanuit Emden was over gekomen en die door een IJmuider. visch- handelaar als tolk werd bijgestaan. De hoofdinspecteur deelde mede, dat Lh volgens de stukken heeft nagegaan, dat D. in het eind van October op de Noordzee met een kor aan het visschen was en toen door de drijfnetten van den Duitscher is gevaren. De Texel 33 heeft daarop, zonder eenig verder onderzoek, de netten stuk gesneden. Volgens de Internationale Vis- scherii Conferentie van 1882, moeten vis- schers met sleepnetten uit den weg gaan voor visschers die met een drijfnet wer ken. Komen andere visschers in dit drijf net terecht, dan mag dit niet stukgesneden worden, tenzij er geen andere mogelijk heid bestaat. Deze noodzakelijkheid moet later kunnen worden bewezen. „Heeft hii kunnen zien dat daar d« Duitsche logger lag", vroeg de kanton rechter aan den inspecteur. Volgens dezen moesten deze vaartuigea twee lichten voeren. Eén in den mast en één in de richting van het net. Komou andere vaartuigen in de nabijheid en De- staat er gevaar dat deze in de netten ver ward raken, dan moet er gestakeld wor den, d.i. lichtsignalen geven met heldere flambouwen, wat een teeken voor de naderende sohepen is om op te passen. Op den dag die in het procesverbaal staat vermeld, was het eenigszins heiig, doch het was goed vurenziclit. Verdachte beriep zich op het feit dat daar. waar het feit was gebeurd, nooit Duitsche loggers kwamen visschen, dio gingen altijd veel meer naar het Oosten. Verder zij D„ dat het net door de op varenden voor een los net werd gehouden. Verder is het volgens hem niet juist, dat de hoofdreep werd doorgesneden, doch al leen maar een kleine reep, hetwelk moest gebeuren. De Texel 24 bevond zich vlak in de na bijheid en deze was bezig losse netten binnen te halen. D. dacht dat dit net daar van afkomstig was. D. zegt dat het zicht door het heiige weer niet al te best was, bovendien lag hij toen zijn schip door de netten voer in kooi. Twee van zijn men schen hebben gezien, dat zij door twee boeien voeren. Toen het net werd ge sneden was hij op het dek aanwezig. Op de tafel van het O.M. wordt de situatie van de schepen en de netten ver duidelijkt niet drinkglazen en potlooden. Het O.M. zegt tegen D„ dat hü wel had kunnen wachten totdat het dag was ge worden, om dan in overleg met den schip per van de boot, dien de netten behoorden, de touwen te snijden. Hoewel het O.M. begrijpt dat dit zeer onaangenaam is, is volgens den H.I. het voorschrift om niet te snijden imperatief en daaraan heeft men zich te houden. Daarna werd verhoord de schipper van den Duitschen logger A.E. 117. Allereerst werd de verklaring voorgelezen welke de schipper in Haarlem voor den Kanton- He» sluitgat „De Vlieter". Hoe onstuimig het met den sterken wind van Zondag in het sluitgat was! Het gat was toen nog 450 meter en zal vermoe delijk eind van deze week worden gesloten. Een overzichtskaartje van de werkzaamheden, metde verschillende jaartallen, waarop de dijkstukken werden voltooid. Duidelijk ziet men de opening „De Vlieter" die deze week de afsluiting van de Zuiderzee tot een feit maakt. door LEVY GRUNWALD. „nie hier zitten op hun krukken, „Zijn allemaal spoorwegongelukken. In lang hanepootig schrift had ik het ge lezen op de witte muur van het hokje in 't vrachtgoederenbureau. Het was nog vroeg in de morgen, half zes, de meeste Jutters lagen nog in Mor- pheus armen. Voor het vrachtgoederenbureau stond een sehaalknecht in dienst van de Ne- derl'andsche Spoorwegen. Geen reclame wat op de muur staat, Spoorwegongeluk, zei ik vriendelyk-ironisch. De sehaalknecht lachte. De heeren op hun krukken kennen best tegen een lolletje hoor en degeen die 't op den muur kalkte is hun beste vriend, en een goeie klant van 't kantoor. Spoorwegongelukken! Mot u eens in 't spoorbossie gaan staan.... Meneer Gouda zit al van vijf uur af in de pappe- rassen, de heele bubs klaar te maken voor de klanten en meneer Gouda is om den drommel geen spoorwegongeluk, 't Is de spil waar op 't vrachtgoederen kantoor alles om draait. Mot je niet uit- poessen wat die allemaal te verhapstukken heb. Voor dag en dauw kan je hem hier zien zitten, altijd nummer een en als het in 't belang van de klanten is, gaat ie niet naar moeder de vrouw, voor alles in orde is, al kost 't hem ook zijn eigen vrijen tijd. Voor dag en dauw begint hier de pret en zijn de spoorkeezen, zooals Jan Pu bliek ze noemt, in 't touw. Dan komen de groentengrossiers, de vischkoopers en reizigers, de loketdienst gaat open, de een komt zijn vrachtbrieven halen, de ander ze brengen, die komt vragen of zijn bullen al aangekomen zijn, allemaal wil len ze gelijk geholpen worden, maar je hebt maar een paar handen, hoewel 't lijkt of meneer Gouda zes paar heeft. Wat die te verhapstukken heb, trouwens alle heeren hier op 't kantoor, allemaal geklofte jongens, niks geen kapsones en toch reuze voor de klanten. Spoorweg ongelukken? Een reuze kerel is meneer Gouda, hij heeft hart voor zijn klanten en hart voor de jongens achter de schaal. 't Is hier anpakken op 't kantoor. Om 7.30 moet alles klaar zijn voor den be steldienst, dan rijdt van Gend Loos voor met 3 wagens en twee vrachtgoed bestellers. Als een uurwerk moet alles bij Gouda op de minuut loopen. Een klant is voor hem een koning, ze zijn hier geen kantoorheeren, die alles machinaal doen. 't Is hier een bedrijf waar je kop bij moet. Dacht je nou dat b.v. 's avonds na zeven uur als 't kantoor gesloten is, en er komt nog een klant om 8 uur buiten adem met een bestelgoed pakkie anrennen, dat wan neer hij tegen 't raampje tikt, ze 'm voor een enkelen keer niet helpen? Klanten ter wille zijn, dat is 't voorschrift van de N. S. Ja, meneer Gouda is een reuzebaas, zegt een ander beambte, hij heeft een heel stelletje baantjes. Hy is douane-agent, moet de heele bubs inklaren, vaak zie je hem met hamer en beitel kisten openslaan, als de zending vlug vrij moet gemaakt. Dan is hy waar nemend stationschef, en verantwoordelijk voor de duiten, zoo wy dat noemen, hij is coinptabel en behandelt alle geschillen met verzenders en ontvangers. Dat zit zoo: Als wjj b.v. een mand visch naar Frank rijk verzenden en de Parleevoes-besteller in Parijs, die deze mand moet bezorgen, gaat eenrt een straat om met een knappe Parisienne, zoodat de visch te laat voor *t diner is, en geweigerd wordt, dan komt hier in Den Helder de visch- handelaar en weet je wie dan de klappen krijgt? Meneer Gouda! Die zijn schuld is 't, dat die visch niet op tijd is bezorgd, en of meneer Gouda maar direct 60 wil dokken voor de schade en of de comp tabel dan al zegt, dat t' heelemaal niet aan de Ned. Sporen ligt, dat die altijd voor de bullen zorgen en dat hij het toch ook niet helpen kan, dat die dooie bestel ler in Parijs, galante avonturen verkoos, en liever een boulevardje omging dan die dooie visschies wegbrengen, het doet er geen klap toe, Gouda krijgt toch de bout op zijn kop en moet de schade regelen. Zestig gulden zegt hy dan, lieve deugd, d'r zatte drie pietsies van zulke kleine ijs-gulletje in, met twee gulden is 't dik betaald. Nou ken-je begrijpen, dan is de boot an, dan wordt 't een loven en bieden maar meneer Gouda trekt aan 't langste eind, die rust niet eerder, voor-ie de vischhandelaar overtuigd heeft, dat de Ned. Sporen zoo onschuldig zijn als een pasgeboren kind. Daar leit nou b.v. een es stapel kaas voor de Belgen. Als w y die nu goed ver zenden en een Vlaamsch vrachtrijder gooit zoo'n kasie een beetje hard in zyn wagen, dat zoo'n ding barst, weet je wie dan de man is, die de klappen krygt, wie dan 't Spoorwegongeluk is? Meneer Gouda, de chef comptabel, die heeft die kaas stuk gegooid, d i e moet 't sussen, heele vellen vol schrijven, om precies 't naadje van de kous te weten, hoe het komt dat die kaas gebarsten is. Als er een zending meubelen uit Wee- nen aankomt en in Passau in de Oosten- ryksche trein is een stoelpoot gebroken, dan is 't in Den Helder Weenen, huilen met de lamp aan voor meneer Gouda, maar 't is een geklofte jongen. Hy staat voor zyn vak. Ja, 't is een veelzijdig spoorwegman, zegt een van de commiezen, die erbij is gekomen. Hy is precies, punctueel, daar staan nou een heele party manden met postduiven. Aan wien zyn zy geadres seerd: Het bureau. Op 't kaartje staat: ge lieve deze duiven om 8 uur 3 min. en 2 sec. op te laten. Precies op tijd maakt meneer Gouda de hokken open. Hy heeft hart voor de beesten. Gister kregen we hier een zending van 10 jonge honden. Door omstandigheden konden de beesten niet afgeleverd worden. Dat was een ge jank en een gekef en een geblaf in dat hok! Die beesten hebben honger en ze hebben niks te vreten, zegt Gouda. Hy pakt zyn portemonnaie en laat melk en brood en stukkies ham halen.... hy maakt het hok open en opdat de dieren niet zullen wegloopen, laat ie ze even op 't kantoor om ze daar te voeren en wat doen die mormels? Springen d'r een stuk of zes op de schrijftafel van meneer Gouda en uit dank voor zyn bemoeiing deponeeren ze daar allemaal. een cadeautje, ook voor meneer Gouda, ook hier was hy het die de klappen, ik wil zeggenu weet wel kreeg. Maar hy kan er best tegen. Hy weet dat de dieren het goed bedoe len en hy weet ook dat de klanten geen hekel aan hem hebben. Alles gaat heel amicaal. Vorig jaar hebben de groentehandelaren en visch- verzenders een voetbal-elftal gevormd, tegen elf spoorkeezen van alle rangen, conducteurs, rangeerders en lui van 't kantoor. Meneer Gouda was een tweede Lagen- daal, jongen wat kon die trappen en loo pen. De jonkies laat ie ver achter. Hy is een echte veteraan van het oude „Leoni- das", „Purmerstein" en „H.B.S."-elftal. Loopen kan ie! je staat er versteld van. Laatst hebben ze na werktijd 10 maal de veelading hard af geloopen, maar meneer Gouda was Nurmi, die sloeg klerken van 20 jaar knock-out en toch, het hardst loopt-ie voor zyn klanten, zijn baas, de Ned. Spoorwegen, en voor zijn minderen, want het moet royaal en rond gezegd: Gouda is een bovenste beste chef en daar om loopen wij ook hard voor hem. Dat zal-ie Vrijdagmorgen gewaar worden, dan is-ie 25 jaar spoorkees en dan zullen we hem laten zien, dat hij geen spoorweg ongeluk op een kruk is, maar een reuze baas, die we allemaal hoogachten. Wij twijfelen niet of de heer Gouda, de trait d'union tusschen de Heldersche han del en vele vreemde mogendheden, zal het Vrijdag niet aan belangstelling ontbre ken. Moge het hem gegeven zijn, nog vele jaren de roode pet te dragen en de pakjes vischmands, reizigerskoffers, alikruk'els enz. van Den Helder naar Biggenkerke, Riga, Parijs of Moskou vlug en goed te expedieeren zonder dat hy de man is, die de klappen krijgt. Melder, 23 Mei 1982. r «r '-v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 5