Spionnage in den grooten oorlog. TWEEDE EK LAATSTE BLAD. VAN DINSDAG 7 JUNI 1932. STADSNIEUWS Buitenlandsch vlootbezoek. Visscherij-allerlei. Klaarheid. Licht op voor alle voertuigen: Dinsdag Woensdag 7 Juni 8 AFHALEN POST HUISDUINEN Inwoners van Huisduinen knipoogt terug. Het vrouwelijke gedeelte onder de toe schouwers heelt het al druk met lonkjes toe te werpen aan de bemanning, de eer ste poging tot verbroedering der twee naties. Al dadelijk wordt het schip door ver schillende leveranciers beklommen, die Ajn er -natuurlijk tuk op om wat te ver dienen De verslaggever klautert ook aan boord.' üuitsch jchqnt de taal te zijn waarmede je op dit schip het verst komt, dooh on gelukkigerwijs is hij meer aan den En- geUchen kant georiënteerd. Hij kan er echter ook mee terecht. Wij worden in een vertrek aan dek ge brast. De loods, de heer Flick, is hier K-n ®,Zlg niet 06,1 officier om de ver schillende papieren in orde te brengen. e officieren blijken heel aardige en voor komende menschen te zijn, eigenschappen die wi.1 verslaggevers niet overal mede maken. De scheepskat vertoont zich ook. iii.1 haar (of hem) hindert het niet dat ze op een Yougo-Slavisch schip is. Het pss. j psss. wordt door alle katten overal ver- kunnen u i,n' zoo.?ok door deze. Jammer genoeg hebben wij echter geen gelegenheid om Zomertijd. *21.45 uur 21.45 thans des Zondags tusschen 8 en 9 uur de kennismaking nader voort te zetten de poststukken ten postkantore aldaar 1r. afhalen. HELDER—TEXELIIARLINGEN. Zooals we reeds mededeelen, zal de N.V. „T.E.S.O." dezen zomer opnieuw een dienst Helder—Harlingen onderhouden, doch dit jaar alleen op Maandag en Za- want juist heeft de commandant doen weten dat hij bereid is om den persman een kort onderhoud toe te staan. Captain Royal Jugoslav Navy, Armin Pavitch beantwoordde met de meeste wel willendheid onze vragen. Het schip de „Dubrovnik" is een vaar tuig van 2400 ton en houdt het midden tusschen een flottiljeleider en een kleine terdag. De eerste reis zal gemaakt wor- kruiser. De lengte bedraagt 113 nieter liet /"lort ATI ft 1 ..1 dn lnnfofn All nnn» Ai i -I den op Zaterdag 9 Juli en de laatste op Zaterdag 10 September a.s. ORGELCONCERTEN FEIKE ASMA. In tegenstelling met de gewone jaarlijk- sohe serie orgelconcerten op zomeravon- geen dus iets grooter is dan onze jagers die nog geen 100 meter halen. Het schip is in dit jaar gebouwd door de fa. Yarrow in Glasgow en is dus splin- ternieuw. Het is zelfs nog niet eens in Yougo-Slavië geweest, doch is van Port land rechtstreeks naar hier gekomen. Hon i,-.: °P het oogenblik heeft de „Dubrovnik" den door den heer Feike Asma, wordt dit een bemanning van 1*20 koppen, doch de jaar begonnen tien eersten Woensdag- 1 oorlogssterkte bedraagt 200 man' De ma- avond m September en zoo vervolgens chines van 47.000 P.K. geven het een snel- rederen eersten Woensdagavond der heid van 37 knoopen. daaropvolgende maanden tot en met April 1933, op het orgel in de Groote Kerk aan de Weststraat. Aan deze avonden zullen diverse solisten medewerken. Een Yougo-Slavische torpedo- bootjager. Wij hadden bericht gekregen, dat eei» Vougo-Slavische torpedobootjager Zater- eenige jaren terug een drietal Argentijn dag in de haven zóu komen en dat het sche torpedojagers naar Den Helder, schip om drie uur zou binnenvallen. Dit Het monteeren van de vuurleiding zal bericht konden wij nog onder laatste be- ongeveer drie a vier weken duren, waar- richten opnemen, doch deze rubriek bleek na het schip naar het land vertrekt. Al- nog te vroeg te zijn, daar wij in den och-vorens naar zijn haven te gaan, zal het tend, vlak voor het afdrukken van de schip Algiers aanloopen om te provian- krant vernamen dat het wel zeven uur deeren. zou worden. Op het uiterste nippertje is De „Dubrovnik" is het nieuwste schip het toen nog veranderd kunnen worden, van de Yougo-Slavische zeemacht. Na zoodat wij onzen lezers een te vroege loop het vredesverdrag van Versailles is dit Een belangrijke vergadering van visch- handelaren is volgens de Visscherij Crt. te Utrecht gehouden om te komen tot een federatieven bond van belanghebbenden bij de visscherij. Het resultaat is geweest, dat de Besturenbond van Visclihandels- vereenigingen is opgericht. Daarmede is de eerste schrede gezet op den weg, die voert naar de medezeggen schap in zaken, die den vischhandel raken en die het gemakkelijk maken invloed te krijgen in overheids-bestuursmaatregelen, welke het vischbedrijf raken. „Groot- en kleinhandel", zeide de voor zitter, zullen elkaar moeten vinden, want de gang in de maatschappij is thans zóó, |dat groote bedrijven zich de distributie van levensmiddelen aantrekken, b.v. Jamin te Rotterdam. ^e, constateering van dit feit spreekt boekdoelen en laat zien, dat ook in de j distributie zich iets bezig is te voltrekken. Een artikel in de Visscherij Courant, geteekend door „Het Open-Zee-Comité te Haarlem", draagt tot titel: „Het Zuider zee Drama". Daarin komen allerlei be- schouwingen voor over de groote kosten; over nadoelen aan de afsluiting verbonden en over het gevaar, dat den afsluitdijk dreigt bij doorstaand stormweer. I Deze zinsnede, die het belang van Den Helder raakt, troffen we daarin aan: I „Onder deze omstandigheden, waar de I tegenwoordige afsluitdijk, met de naaste i omgeving en een groot gedeelte der kust, bij stormvloeden aan blijvend gevaar is blootgesteld, geven wij ernstig in over weging de verbinding van Noord-Holland met Texel, Vlieland, Terschelling, Ame- land en Schiermonnikoog met de Ooste- liike kust tot stand te brengen door een j hoogen zeedijk, uitgevoerd volgens het in 1924 voor den afsluitdijk der Zuiderzee aangeboden systeem. De diepe geulen I tusschen Noord-Holland en Texel en de verdere eilanden zün in geen enkel op zicht een bezwaar, doch bij toepassing van meergenoemd systeem voor den bouw be- vorderliik. De eilanden, thans aan voortdurende afbrokkeling onderhevig, zullen dan mede als gezochte badplaatsen voor ons land De bewapening bestaat uit vier 140 mm. kanonnen en zes 40 mm. kanonnen, ter- wijl het verder is uitgerust met zes torpe-j behouden blijven. Een groot gedëelte van vletten worden geconstrueerd met inge- dolanceerbuizen, welke dit aangetoond, het laatst nog in verband met het voldoen aan de vraag der Amster- damsche huisvrouwen naar levende visch en levende garnalen. Weet ge, dat de geheele visschersvloot zich gedurende de wintermaanden op Texelstroom en in de zeegaten bezig houdt met de garnalenvisscherü en daar in, in het algemeen, een loonend bedrijf vindt. En dat van elders ettelijke vaar tuigen komen om in deze visscherij het brood te vinden. Denkt eens aan de haringvisscherü, aan geep, aan ansjovis, aan bot, aan schar, aan gul, aan alikuiken, aan mosselen en met eenige jaren misschien weer, aan oesters, aan zeegras, aan paling. Stel u de afdamming van het Marsdiep en de andere zeegaten voor en vraag u dan af wat er van Den Helder zal worden. Deze actie van het Open-Ze'e-Comité eischt onze aandacht en met groote be langstelling dienen we dit alles te volgen. Het geldt hier een levenskwestie voor Den Helder. Dat het contingent zeeviseh voor Frankrijk voor dit kwartaal is uitgeput, zal zeer zeker invloed hebben op de viseh- prijzen. Vooral het groot-trawlerbedrijf zal daar van schade ondervinden en zal niet ren dabel kunnen worden gemaakt. Daar het afzetgebied voor visch zich langzamerhand beperkt tot het binnen land, zal het kleinvisscheriibedrijf daar aan hebben te voldoen en is het niet on mogelijk, dat de kustvisscherii daardoor een kans voor loonend bedrijf houden. Uit den omzet in den Rijksvischafslag te IJmuiden in Mei blijkt, dat de gemid delde reisbesomming der trawlers in stij gende lijn ging. Het verslag zegt: opmerkelijk is, dat het percentage van de met motorschepen aangevoerde visch steeds stijgt. Dit be draagt thans reeds bijna 50 van de totale aangevoerde hoeveelheid. De conclusie is deze: het stoomtrawler-1 bedrijf heeft afgedaan en de toekomst is aan het motorbedrijf. De exploitatie is van het laatste minder kostbaar. Bovendien kan elk scheepje met een motor worden uitgerust en dit is nage noeg al geheel doorgevoerd, want zelfs de In crisistijden. De tube tandpasta. ongeveer mid scheeps drie aan drie staan opgesteld. Het heeft geen accomodatie voor een vliegtuig. Het doel van de komst van het schip is het in orde laten brengen van de vuurlei ding, het monteeren van de z.g. „firing directors". Voor hetzelfde doel kwamen het hoog gelegen vruchtbare waddenge bied, in het bijzonder dat tusschen Ame land en Friesland, kan dan op gemakke- j liike en weinig kostbare wijze worden drooggelegd, terwijl de kusten van Fries land en Groningen dan voor de hooge zeevloeden ontoegankelijk, ook van ge vaar en onderhoudskosten zouden zijn vrijgesteld. Door productief werk zou hier mede een nuttige werkverruiming op groote schaal ten zeerste gebaat zijn. Wij achten dit plan ook in het belang 4008 banden, van de visscherij, waarop wij nader terug- komen." Tot zoover dit artikel. Wij, hier in Den Helder, doen goed dit streven van het Open-Zee-Comité met be bouwden motor. Ook de motorindustrie doet goed het oog te richten naar Den Helder. OPENBARE LEESZAAL EN BIBLIOTHEEK. In de maand Mei werd de leeszaal be zocht door 1357 mannen en 95 vrouwen, totaal 1452 personen. Uitgeleend werden 1785 romans, 1631 1 kinderboeken en 592 studieboeken, totaal De navolgende werken werden aange schaft: v. Ammers—Küller: De appel en Eva. Beversluis: Liederen van den abeid. Bilbo: Ein Mensch wird Verbrecher. langstelling te volgen en eventueel daar- Christiansen: Twee levenden en een do ode naar den dijk konden besparen. Dooh tegen zeven uur begaven zich velen naar de haven om getuige te kunnen zijn van het binnenloopen van een buiten- landsche oorlogsbodem, iets, waar wij, al zijn wij de eerste marinehaven van Ne derland, niet mee worden verwend. Op het Havenkantoor wonnen wij in formaties in. Daar vernamen wij dat het schip zich voor het Westgat bevond en stil tij afwachtte om binnen te komen. Weer rinkelt de telefoon, het is de toren die mededeelt dat het vaartuig het Schul- pengat binnenkomt. Op het Havenhoofd stonden talrijke nieuwsgierigen. Aan den horizon was tegen den avondhemel al duidelijk het silhouet van het schip te bemerken, voor afgegaan door een kleine Nederlandsche torpedoboot. Het schip matigt zijn gang, daar een stoomsloep wil aanleggen om eenige Ne derlandsche marinemensohen over te brengen die bij het binnenloopen behulp zaam zullen zijn. Daarna versnelt de torpedobootjager zijn vaart wper. De blauwe vlag is nog niet op het havenhoofd geheschen, zoodat het schip eerst een bocht beschrijft, waar door zijn slanke lijnen goed tot uitdruk king komen. Met vrijwel dood tij loop het schip bin nen. De bemanning staat langs de ver schansing geschaard. Fluitjes weerklin ken. De bemanningen van de Nederland sche oorlogsbodems die in de haven lig gen maken front naar hun buitenland- sohe collega's en zoo vaart het schip lang zaam voor de Atjehloods waar het spoe dig gemeerd ligt. Talrijke kurkezakken bewijzen goede diensten en de verslag gever beijvert zich eveneens een behulp zame hand te bieden. Boven op het schip knipoogen de matrozen hem toe en hij land aan zee komen liggen, en van dien tijd af dateert het ontstaan van de zee macht, zoodat deze wel een van de jong ste ter wereld is. De regeering besteedt veel aandacht aan de vloot, welke thans uit de volgende schepen bestaat. Eén sohoolkruiser, 12 torpedobooten, 6 mij- nenleggers, 4 onderzeebooten, 1 moeder schip voor onderzeebooten en een der gelijk schip voor vliegtuigen, waarbij dan nog de „Dubrovnik" komt, welke het eenigste schip van dat type van de zee macht is. Naar de commandant ons me dedeelde, zullen geen meerdere schepen meer volgen. Wij geraakten nog in gesprek met een der andere officieren. Het was, naar hij vertelde, in zijn land al hetzelfde als overal elders, men zat een beetje krap in de centen. Toch gaat zijn land vooruit. Wanneer men bedenkt, dat de hoofdstad Belgrado na den oorlog een bevolking had van ongeveer 50.000 zielen en dat de stad er thans 250.000 telt, dan is dit wel een bewijs voor de vooruitgang. Het land beslaat een groot gedeelte van de kust van de Adriatische Zee, en volgens onzen zegsman kon deze streek een vergelijking met de Fransche Rivière glansrijk doorstaan. Alleen wordt er voor de laatste meer reclame gemaakt dan voor de Yougo-Slavische, wat mis schien ook wel weer zijn oorzaak vindt in „The shortness of money". Het schip is van hetzelfde model als onze destroyers. De boeg is iets gebogen, het vaartuig maakt door zijn meerdere grootte een krachtiger indruk dan onze jagers, hoewel deze natuurlijk van een andere type zijn. Een foto van de „Du brovnik" kan men hieronder aantreffen. Namens den commandant der marine verwelkomde de officier van piket het vreemde schip. uit onze conclusies te trekken, om daarna ons standpunt ten opzichte daarvan te be nalen. Hoe het in 1924 voor den afsluitdijk der Zuiderzee aangeboden systeem is, staat ons niet goed voor den geest en we be schikken- op dit oogenblik niet over het? nlan. We willen echter aannemen, dat het David: Raadgever voor hen, die de foto grafie beoefenen. Derksen: Onze bomen. Ewijk: Handleiding voor amateur-foto grafen. Figrter: Terug in de wereld. Kagawa: Ga uit in de straten! v. Laar: Het aquarium en zijn bewoners. Lantinga: Practisch tuinieren. mogelijk zal zijn het Marsdiep en de - Lablm-ton: Ontwaken. andere zeegaten af te dammen Is er onlangs zelfs niet een project ge lanceerd om de Noordzee af te dammen? Wat momenteel utopie lijkt, kan mor gen misschien voor verwezenlijking in aanmerking komen. Over de mogelijkheid van het plan zullen we dus niet discus sieeren, althans nu niet. Wel willen we het hebben over de ge volgen er van voor onze nlaats. Het gevolg zou zijn, dat, evenals nu de Zuiderzee, als vischgebied verloren ging. Denkt u eens even in, wat dat voor Den Helder zou beteekenen! Juist nu, nu de Zuiderzee als vischge bied geen waarde meer heeft en hier zich een vischcentrum staat te vormen, moeten wij ons hier duidelijk bewust worden welke gevolgen een afdamming van de Waddenzee voor Den Helder heeft. Denkt nu niet direct „och, van dat plan komt toch niets!" Zoo zal er indertijd ook gedacht zijn over het Zuiderzee-plan en deze afsluiting is nu feit geworden. Men kan er zeker van zijn, dat, als zich eenmaal zoo'n plan heeft vastgezet in de geesten, er ook gepoogd zal worden dat plan tot verwezenlijking te brengen. We hebben er vele malen reeds op ge wezen, dat, mocht de trek van visch, on danks de Zuiderzee-afsluiting, door de zeegaten naar de Waddenzee blijven, er voor Den Helder een belangrijke periode op visscherijgebied moet aanbreken. In allerlei beschouwingen hebben we Munthe: Een oud boek. Van menschen en dieren. Plomp: Vogels in en om de stad. Simons: Het drama en het tooneel in hunne ontwikkeling, dl. 4. Thirg: De hoorn schalt. Thijssen: Het taaie ongerief. Verhaar: De moderne theosophische be weging. Webb: Het kostbare gif. Wells Huxleg: De wetenschap van het leven, dl. I. Wille: Na verloren jaren. v. Wijhe—Smeding: Harlekijntje. Ten geschenke ontvangen: Baning: Naar eigen levensvorm. Bazin: De toute son ame. de Brugne en Japikse: De staatkundige geschiedenis van Nederland in onzen, tijd, d. 16. Croker: Die Dorfschönheit. id. Eine dritte Person. Geschenk; bijdragen van Nederlandsche schrijvers en schrijfsters. Leutelt: Das zweite Gesicht. Jaarverslag, 88ste, v. d. Ned. Vereen, tot afschaffing v. alcoholh. dranken. Mooi-Zwitserland. Oliemotoren. Schoorl. (Uitg. V.V.V.). Verslag v. d. Kamer v. Koophandel en fa brieken voor Groningen over het jaar 1931. Verzameling brochures over Nieiuv-Mal thusianisme. Dienstregelingen K.L.M. Zomer 1932. PAS OP UW RIJWIEL. Vorige week vijf fietsen gestolen. In den laatsten tijd wordt onze stad weer onveilig gemaakt door een of meer dere fietsendieven, die meestal hun slag slaan voor de café's. De vorige week zijn niet minder dan vijf fietsen gestolen, waarvan nog geen enkele kon worden op gespoord. De dief neemt bij voorkeur de nieuwe rijwielen. Het wordt hem wel zeer gemakkelijk gemaakt, daar verschillende cafébezoekers het niet noodig schijnen te vinden hun karretjes op slot te zetten. Men zij dus nu wederom gewaarschuwd en late zijn fiets niet onbeheerd staan, al thans niet zonder haar behoorlijk te heb ben afgesloten. EEN ONVOORZICHTIG CHAUFFEUR. Gisterenmiddag reed de chauffeur B. met een vrachtauto van de Westgracht de Spoorgracht op. Waarschijnlijk was de chauffeur nog verdiept in de Zondagsche genoegens en lette hij niet voldoende op, met het gevolg dat hij de vluchtheuvel en lichtzuilen, die toch waarlijk wel in het oog loopen, niet opmerkte en beiden tegen den grond reed. De politie heeft van een en ander pro ces-verbaal opgemaakt en de chauffeur zal dit grapje dan ook nog wel onaange name gevolgen bezorgen. EEN AANRIJDING. Zondagmiddag om ongeveer vier uur kwam er van de Buitenhaven een auto, die het Ankerpark over reed en over de Hoo- gebrug naar de Binnenhaven ging. De auto raakte van het brugdek af en reed een jongen, zekeren De Boer, uit de Jan in 't Veltstraat, aan, die links op de brug liep. De jongen werd binnengedragen in een café op de Zuidstraat, doch kon later naar huis gaan, hoewel hij toen nog klaag de over pijn in zijn zijde. Oogenschijnlijk is het ongeluk dus goed afgeloopen, hoe wel de jongen nog wel eenigen tijd onder observatie van een dokter zal moeten blijven. AANRIJDING. Gisterenavond had op de Westgracht, hoek le Molendwarsstraat, een aanrijding plaats tusschen een vrachtauto van de firma Vinke, komende uit laatstgenoemde straat en het paard met wagen van de firma Van Amesfoort, staand op de hoek Westgracht. Van de vrachtauto werd het linker voorwiel afgereden, terwijl het paard uit zijn dommeling gewekt, het op een loopen zette. Het werd gelukkig vlug gegrepen, zoodat geen ongelukken voor kwamen. Het doet goed een artikel als van Mr. Limburg in „De Telegraaf": „Donkere dagen, ook voor Genève", te lezen en dat wel niet nog zoozeer om de inhoudstrek- king. dan wel om de klaarheid van zeg gen, die daarin is betracht. Het fluweelige van de diplomatieke taal is daarin geheel op zij gezet. Het met veel woorden te bereiken, dat men ziin bedoe ling en zün gedachten weet te verbergen, is in dit artikel geheel over boord gegooid. Er blijkt uit, dat een vooraanstaande figuur als Mr. Limburg, lid van den Raad van State, Nederlandsch gedelegeerde bij den Volkenbond, beu is van al het diplo matiek gewauwel. Waarschijnlijk is hij te Genève zeeziek geworden van al het diplomatisch zich omhullen met een zelfgenoegzaamheids kleed, terwijl het hier en daar zóó door zichtig was, dat hü de armzalige naaktheid van het egoïsme kon zien. Een ronde figuur als Mr. Limburg moet daar inderdaad zeeziek van zijn ge worden en als je dat hpnt, ja, dan moet je soms braken. Zin voor klaarheid rijst in allerlei groe pen. Vooral de jeugd weet te zien door het kleed der onwaarachtigheid en fel is haar kritiek over het dragen van het masker. Het mag soms wat hard en wat bruusk klinken haar oordeel over de gesluierde fluweelachtigheid, maar zuiver is het oor deel en ook daarin voelt men, dat er een andere tijd doorbreekt. Dat ook weerspiegelt zich in de bouw stijl. Open en klaar liggen de huizen. Alles even frisch en fleurig. Je kijkt tot diep door het huis. Het openbaart zich ook in de kleeding, zoowel vrouw als man, vooral bü die van de vrouw. Er ligt iets open in. En wij ouderen mogen daar wat vreemd tegenover staan; de jeugd, die daarmede opgroeit, aanvaardt het als een natuurlijkheid en komt nader tot het natuurlijke en onge- dwongene, zonder dat het voert naar het ongebondene. Hetzelfde demonstreert zich in 't jeugd leven der jeugdherbergen en van het kam peeren. Het benepene wordt opgeheven. Vrijer en opener komt de jeugd tegenover elkaar te staan en zelf leert ze de grenzen trekken tusschen het geoorloofde en het niet geoorloofde. Er is een groeiproces, dat streeft naar zuiverheid in allerlei verhoudingen. Het achterbacksche en laatdunkende moet verdwijnen. Mr. Limburg's artikel was voor mij daarvoor een zeker bewijs. Even open als de natuur zélf gaat dit proces groeien. Zie de tinteling van de zon over het zee vlak. Klaar en zuiver schittert en twinkelt het tegen de kabbelgolfjes. Het is of alles van louter zilver en goud is. De adel der zuiverheid straalt er af. Zie de klaarheid aan de lucht, die wel nu en dan wordt schuil gehouden achter j groote wolkgevaarten, welke echter toch look weer de zuiverheid in zich dragen, want zü zijn soms het beeld van de drei ging, dat ze niet omhullen of wegdoezelen1! ze zijn de dreiging en daarmee uit. Zie de teerheid, waarmede de bloem zich sluit als de zon wegsterft en ze zich heeft te hoeden voor de naderende avondkoe- ling, die er komt, onverbiddellük, klaar en rechtstreeks. De bloem weet wat haar wacht en ze neemt haar maatregelen Ik denk aan de figuur van dominee Barnes in „De Steen der Wijzen", hoe hij De Yougo-Slavische torpedobootjager Dubrovnik" III. Waar spionnen zijn, zonder dat men er vermoeden van had. De listen, in den oorlog van weerszijden toegepast, teneinde door middel van spionnage resultaat te verkrijgen, zijn bij kans ongelooflijk; slechts de stoutmoedig heid, daarbij tentoongespreid, overtreft ze. De „Leviathan" was de grootste paket- boot, die gedurende den oorlog Ameri- kaansche troepen naar Europa overbracht. Meer dan eens was bemerkt, dat de Duit- sche onderzeebooten pogingen aanwend den om haar te torpedeeren, en met steeds grooter nauwkeurigheid werd het uur van vertrek van de „Leviathan" geheim ge houden en al datgeene wat deze boot om ringde met de grootst mogelijke zorg be waakt. Op een dag vernamen de Ameri- kaansche autoriteiten, die de Amerikaan- sche geheime dienst ter beschikking van de Engebcne Intelligence Service had ge steld, dat een Duitsch marine-officier, vermomd als Amerikaansch soldaat, zich onder de passagiers van de „Leviathan" zou mengen, teneinde te beproeven deze te doen zinken. Maar niets werd ontdekt. Korten tijd later ontving de Intelligence Service van agenten te Mexico de aan wijzing, dat een Duitsch spion zich ineen der hotels te Boston moest bevinden en wel onder den naam van Robert Morris, afkomstig uit Chicago. Inderdaad bleek een gast van dien naam in een der hotels te zijn afgestapt; hü noemde zich bankier, maar hij bleek voor het Hotel Black Bay in zooverre een zonderlingen gast, wijl hü gedurende zijn voor genomen, eenigszins langdurig verblijf den wensch had uitgesproken, dat onder het plafond van zijn kamer een stalen koepel zou worden aangebracht. Naar hij zeide, was het hem eens gebeurd, dat het plafond op zijn hoofd was neergekomen, en sedert dien had hü een ietwat zonder linge angst hü gaf het zelf gaarne toe voor een herhaling van dit geval. Daarmede viel samen het verschijnsel, door den draadloozen dienst van Char leston Navy May waargenomen, dat de uitzending werd bemerkt van een toestel op zeer hoogen druk en van sterken om vang. De Amerikaansche geheime dienst zette zich aan het werk. en een 'onderzoek van enkele weken bracht de overtuiging, dat de uitzending moest geschieden uit het hotel, waarin de zonderlinge Robert Morris zijn intrek had genomen. Men slaagde er in de berichten van den Duit- schen spion te ontcijferen in dier voege, dat de beteekenis van zün laatste bood schap er op wees, dat alle maatregelen waren getroffen om het schip te doen zinken. Het ging klaarblijkelijk opnieuw om de „Leviathan". Het ware gemakkelijk geweest den zonderlingen bankier te arresteeren. maar men zou dan verder niets hebben ver nomen. Vandaar dat de Charleston Navy Yard ook zü'nerzüds een List gebruikende, met den geheimen dienst in het Black Bay Hotel in verbinding trad door dezen te vragen of hü niets had mede te deelen, en dat nieuws met ongeduld werd ver wacht. Waarop Robert Morris met spoed ten antwoord gaf, dat „een der onzen zich op het schip zal inschepen, teneinde het te doen zinken". Het was nu gemak kelijk om bijzondere waakzaamheid aan den dag te leggen; officieren van den ge heimen Marinedienst hielden bü het vol gend vertrek van de „Leviathan" een wakend oog. Maar zij konden niets vinden, totdat een soldaat, moeilijk loopende, blijkbaar aan het been gekwetst, hun aan dacht trok, dit te meer, omdat de inge scheepte troepen nog geen marsch van beteekenins hadden afgelegd en dus een hunner moeilijk gewond kon zijn. De zoo genaamde gewonde werd daarom in een der hutten aan boord gebracht en onder zocht, waarbü men foto's van den keizer en de keizerin op hem vond, en een pot lood van ongebruikelijke dikte, waarin kleine stukjes papier waren gebracht, ge wikkeld in geoliede zijde, ongetwijfeld ten einde elke beschadiging te verhinderen. Deze papieren bevatten mededeelingen in cijferschrift, welke door de experts van Charleston niet konden worden ontcijferd. Maar toen men den spion zijn schoenen afnam, liet de zool van een der twee schoenen los en een uiterst klein boekje kwam te voorschü'n, dat de code bleek te zijn, aan de hand waarvan de mededeelin gen luidden: „het stoomschip „Leviathan is. volgens door mij ontvangen bevel, tot zinken gebracht". Ik hoop, dat deze vader landslievende daad de overwinning voor mijn geliefd vaderland zal vergemakke lijken". Men was dus bijkans zeker, dat eenig© machine, die een ontploffing moest veroorzaken, zich aan boord bevond. In allerijl werd het schip ontruimd; het ver trek uitgesteld, maar vier dagen had men noodig om de „Leviathan" te doorzoeken voordat men werkelijk iets vond. In een onschuldig uitziende kist met zeep was een geweldige dynamietreserve verborgen, meer dan in staat om geheel een New- Yorksche straat tot springen te brengen. Niets was er, dat Robert Morris behoef de duidelijk te maken, dat zijne geheime mededeelingen waren onderschept. Men ging dus niet tot zijn arrestatie over, maar liet hem verder aan het werk, waarbij voor nauwkeurige bewaking werd zorg gedra gen. Twee mannen van den staf van den Amerikaanschen geheimen dienst namen in Hotel Black Bay hun intrek, beiden aangesteld als bedienden, en een der twee kreeg natuurlijk de kamer van Robert Morris onder zijn territoir. Maar de spion verliet onder geen beding de kamer; zelfs wanneer men deze schoonmaakte, of het bed afhaalde en opmaakte, bleef hij aan wezig. Al wat de beide detectives konden ontdekken, was slechts de aanwezigheid van twee koffers van bijzondere grootte, op bijzondere wijze gesloten. Een der de tectives hoorde menigmaal het geluid van een dynamo en de eigenaardige tikken, die een radio-ontvangtoestel geeft. Beden kelijk voor de Amerikanen werd, dat de boodschappen van Robert Morris sedert de aanhouding van een spion aan boord van de „Leviathan" onbegrijpelijk waren geworden; vermoedelük was uit voorzich tigheid de code gewijzigd. De „Leviathan" had intusschen zijn derde reis heen en weer naar Frankrijk volbracht en moest voor nieuw troepentransport worden ge bruikt. Men mocht het uitgesloten achten, dat Robert Morris zou rusten na de mis lukking van den aanslag; zoowel het toe zicht op het schip als het toezicht op den spion verdubbelde. Op een gegeven och tend bemerkte een der beide detectives, dat zijn kameraad afwezig was; na den directeur van het hotel gewaarschuwd en ziin identiteit verraden te hebben, begaf men zich op weg om hem te zoeken, en vond hem in de kamer van Robert Morris, die, na een hevig gevecht, waarvan de kamer de sporen droeg, hem in een zijner ijzeren koffers had opgesloten. Nog tijdig werd hü er uit verlost, maar ziin toestand was zoodanig, dat hü niets kon mededee len, voordat een dag was voorbijgegaan. Toch kon hü zijn avontuur vertellen; Ro bert Morris had hem aangevallen toen hü aan de kamerdeur stond te luisteren, had de overhand gekregen in den strijd tus schen hen beide, en hem, blijkbaar ver moedende, dat hü geworgd was, in de kist geworpen. Daar had de detective meer ge hoord dan den spion lief kon zijn. want zich in eens oprichtende riep hü uit, dat men moest zorg dragen het vertrek van de „Leviathan" te vertragen en luitenant James te arresteeren. Maar inmiddels was de „Leviathan" vertrokken. Charleston Navy Yard stelde zich telegrafisch met het schip in verbin ding; gelastte het met alle snelheid naar New-York terug te keeren, en zoogenaamd vertrouwelijk, maar duidelijk voor een ieder merkbaar, de tijding te verspreiden, dat deze terugkeer geschiedde, om een persoon van hooge beteekenis alsnog aan boord te nemen. Dit geschiedde om lui tenant James, was hij werkelijk aan boord', in de veronderstelling te brengen, dat hij beter zijn aanslag kon uitstellen opdat daardoor ook deze hooge persoon zou wor- den getroffen. Luitenant James was de bezoeker geweest, door Robert Morris ont vangen, nadat hü den veronderstelden dooden detective in de kist had geworpen. Uitdrukkelijk had Morris gezegd, dat hü op luitenant James rekende om de „Le viathan" te doen zinken. Het had weinig gescheeld of deze was te laat gekomen; alle soldaten waren reeds ingescheept; de bruggen waren ingetrokken en de ankers gelicht, doch de officier, die een order van den Minister van Oorlog kon, toonen aan den havencommandant, was door diens hulp en zoodoende door een stoom bootje aan boord gekomen, nadat de pos ten van den geheimen dienst waren in getrokken, kon bijkans geen verdenking vallen. Toen het schip te New-York aanlegde, kwamen de agenten van den geheimen dienst aan boord. Luitenant James moet toen begrepen hebben, dat hü verloren was, want plotseling ontdeed hij zich van de valiezen, welker inhoud hem compro mitteerde, door ze overboord te werpen. Dit vestigde echter juist de aandacht van de omstanders en de agenten op hem. Trouwens, ontkennen was tegenover het getuigenis van den detective uitgesloten. Hii erkende dan ook Duitsch spion te zün en zich hy-hebben ingescheept met het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 5