s Huishoudelijk allerlei. Het menu van deze week ^)£VRCUWËNt1/^CHlJlS -r Een costuum la Lilian Harvey. door IRENE PARKER. Het is nog maar kort geleden, dat de filmregisseur tot zijn hoofdrolspeelster zeide, als hij haar het nieuwe draai boek overhandigde: „U heeft noodig een avond-toilet voor den gala-avond, twee tea-japonnen, een wandelcostuum en wat daar verder bij hoort!" Daarmede was de toiletkwestie afge daan en bleef de keuze van het toilet zelve geheel overgelaten aan den goe den smaak en het gevoel der kunste nares. Kwam dan de film enkele maanden later uit, dan gebeurde het wel eens, dat de costuums verouderd, of ook wel slecht gekozen waren of dat de stijl in het geheel niet bij de te spelen rol paste. Dan droeg misschien de jonge filmprinses op het hofbal een toiletje, dat door de overdreven garneering beter in een bar of een modern dans- lokaal thuis zou hooren! Heel anders gaat het tegenwoordig. De wisselwerking tusschen de verfijn de filmtechniek en den verwenden smaak van het publiek heeft bewerk stelligd, dat de kwestie der mode niet meer verwaarloosd wordt. Integendeel! In langdurige vergaderingen van de regie wordt levendig gedachtengewis- seld over de kwestie der toiletten, productieleiders en regisseurs, eischen dat de toiletten, die gedragen zullen worden ook nog modieus zullen zijn in het jaar of de maand, wparin de film door het land trekt. De cameraman heeft ook nog een gewichtig woordje mee te spreken bij de keuze der toiletten, vooral waar het betreft snit en kleur. Hij heeft im mers, méér dan iemand anders, gezicht en figuur van de kunstenares bestu deerd en weet daarom precies, welke stoffen voor haar genomen moeten worden, of haar type een zacht vos- bont, gladde veeren, wuivende struis vogelschachten of glanzende zijde vraagt, of dat zij heel eenvoudige, slechts op de „lijn" speculeerende kleeding moet dragen. Ja zelfs de architect heeft zeggen schap, want als de heldin in een hy permoderne atelierwoning met stalen meubelen en futuristische schilderijen woont, moet zij natuurlijk anders en strakker gekleed zijn, dan in een be haaglijk kamertje met Biedermeyer- meubelen en een kanarie in een kooi tje Daar nu tegenwoordig de modekwes tie van zoo groote beteekenis is ge worden, zijn in alle landen ter wereld de groote filmmaatschappijen ertoe overgegaan modedeskundigen en cos- tuumteekenaars te hulp te roepen, die de kunst verstaan de toiletten der fllm- actrices volkomen aan te passen aan alle te stellen eischen en in de eerste plaats aan de persoonlijkheid van de draagster. Dat men tegenwoordig een vrouw geen grooter compliment kan maken, i j gelijkenis te constateeren met de een of andere bekende filmster, is overbekend. Maar evenzeer als de vrouwen reeds geruimen tijd die „opmaak" van het gezicht van de filmsterren bestudee- ren, om daaraan een voorbeeld te nemen, evenzeer gaan zij thans de in de films gecreëer de japonmodellen meer in zich op nemen. En steeds talrijker worden de opmerkingen, die men in de bioscoop hoort over de japonnen, die de sterren dra gen. Meer dan eens hoort men dan zeg gen: „Zie je, zóó laat ik mijn nieuwe japon nu maken!" En misschien zijn wij in Europa spoedig even ver als reeds in Amerika het geval is, waar men knippatronen in omloop brengt, gemaakt naar de modellen, die de be kendste filmsterren in hun succesrol- len dragen. Zoo kan iedere vrouw zelf een japon a la Lilian Harvey, d la Kathe von Nagy, of a la Greta Garbo maken of laten maken. De pessimist: „Hoe gaat het ermee?" De optimist: „Nou, ik voel me eiken dag jonger worden!" De pessimist: „Ja, ja, dat is ook een ouderdomsverschijnsel!" („Nebelspalter"). Vet varkensvleesch wordt in den zomer niet gaarne genuttigd; men kan het echter heel goed zóó klaarmaken, dat er geen vet aan het vleesch blijft zitten en snijdt al het vet van en uit het vleesch. Dit vet wordt in stukjes gesneden en in de braadpan gesmolten, daarna komt het vleesch erbij en wordt verder op de gewone wijze gebraden en klaar gemaakt, zonder verdere toevoeging van vet. Rauwe tomaten kan men zonder veel moeite van het velletje ontdoen, wan neer men ze gedurende twee minuten in een zeef legt boven een pan met kokend water. Een aangesneden groot stuk kaas kan men zelfs in den zomer geruimen tijd bewaren, door er een linden doek om te wikkelen, die gedrenkt is in pekelwater en daarna uitgewrongen is. Salade en bladgroenten kan men in den zomer vaak moeilijk van luis en andere insecten bevrijden; het zal zeker spoedig en goed gelukken, in dien men bij het waschwater het sap van een halve citroen voegt. Zondag: Tomatensoep, Kalfsfricandeau, Aardbeienbavaroise. Maandag: Koud vleesch, Peulen, aardappelen, Zoete rijstsoep. Dinsdag: Gevulde tomaten, Saucijsjes, Bloemkool, aardappelen. Woensdag: Bloemkoolsoep, Slakropjes met gehakt, Aardappelen. Donderdag: Kalfsragout met gestoofde komkommer, rijst, Rabarberschotel. Vrijdag I: Gebakken iong, Sla met komkommer, Aardappelen, Dikke melk met aardbeien. Vrijdag II: Aardappelvla met vinaigrettesaus, Spinazie, spiegeleieren, Aardappelen, Beschuitjes met kaas. Zaterdag: Runderlapjes, Postelein, aardappelen, Havermout. Tomatensoep. 1 kg tomaten, l1/» liter water, 1 eitje, kerry, zout, 60 gram boter, 80 gram bloem. De tomaten worden gewasschen, van de kroontjes ontdaan en opgezet met een weinig weten» aan de kook gebracht en op een lage pit verder goed gaar gekookt, daarna wrijven wij de toma ten door de zeef en voegen er zóóveel water bij, dat wij tezamen l1/» liter heb ben. Het uitje wordt zéér fijn gehakt en met een gedeelte van de boter gaar ge smoord, dus zóó dat het niet bepaald bruin ziet; om dit te voorkomen doen wij de deksel op de pan en zetten deze op een kleine pit. Zijn onze uitjes gereed, dan komt de kerry er bij, de rest van de boter, de bloem en als alles goed vermengd is de tomatenpuree en het water. We moeten echter steeds blijven roeren, daar er gauw klontjes in de soep komen en deze er dan minder smake lijk uitziet. Nog een minuut of tien laten doorkoken en de soep is klaar. We kunnen deze opdienen met kalfs gehakt, waartoe wij dan balletjes maken van 100 gram gehakt, 1 sneedje geweekt brood en zout. Heel lekker en goedkoop tevens is, om kleine dobbel steentjes brood zonder korst in boter of slaolie te bakken en deze even vóór het opdienen in de soep te doen. Aardbelenbavaroise. 1 kg aardbeien, V* liter room, 2 ei witten, 150 gram suiker (poeder), 10 blaadjes witte gelatine, sap van 1 ci troen. De aardbeien ontdoen wij van de steeltjes, wasschen ze en wrijven ze daarna door de paardeharen zeef en vermengen deze puree met de citroen sap en de poedersuiker. De gelatine hebben we een minuut of 10 laten wee ken in ruim water, deze knijpen we goed uit en doen ze in een kommetje om op te lossen met een scheut kokend water; is alles goed opgelost, dan roe ren wij de gelatine door de aardbeien puree. We moeten nu de slagroom en de eiwitten kloppen, maar vóór we de ei witten bij de room voegen, laten wij het ongeklopte eiwit even door den puddingvorm gaan. De room en eiwitten worden met de garde met een klein tikje zout ge klopt en zoodra wij nu zien, dat de aardbeienpuree stijf begint te worden, hierbij gevoegd en in den vorm over gebracht. Ik mag er misschien ten overvloede nog wel even aan herinneren, dat in de puree van tijd tot tijd geroerd moet worden, om het zakken der gelatine te voorkomen, liefst met een zilveren of een houten lepeltje. Zoo'n klein hou ten lepeltje is heel gemakkelijk om te gebruiken, maar dan moet het ook ab soluut alleen voor pudding of meel spijzen dienst doen en niet gebruikt worden bij uien of andere sterk rie kende spijzen. Bij deze bavaroise presenteeren we droge biscuits. Zoete rijstsoep. 2 liter water, 1 citroen, 150 gram rijst, 150 gram suiker (basterd), 150 gram sun maid rozijnen, V» flesch bes sensap. We brengen het water aan de kook met het zeer dus afgesneden citroen schilletje, waaraan geen wit meer mag blijven zitten, daar dit een bitteren smaak geeft, daarna komt de goed ge wasschen rijst erbij, die we ongeyeer een uur laten koken en het laatst de sun maid rozijnen; wij laten dit teza men nog zachtjes doorkoken, totdat onze rijstsoep gebonden is. De pan nemen wij van het vuur en de citroen sap, suiker en bessensap worden door de soep geroerd, waarna wij de soep koud opdienen. Inplaats van rozijnen kunnen wij evengoed versche vruchten gebruiken, b.v. kleine aardbeien, ontpitte kersen, aalbessen, frambozen, maar dan voe gen wij de vruchten eerst erbij, als de soep koud is. Ter vervanging van flesch bes sensap kunnen wij 31/, a 4 dl sap van versche vruchten gebruiken. Kalfsragout met komkommer. 5 a 6 ons kalfsborst, 1 liter water, 20 gram boter, 30 gram bloem, 3 kom kommers, peterselie. De kalfsborst wordt aan nette stuk jes gesneden, gewasschen, opgezet met 1 liter water, zout, stukje foelie, 1 laurierblad, 1 klein uitje, 1 worteltje, 1 kruidnagel en een takje selderij, aan de kook gebracht en in een goed gesloten pan een uur op een kleine pit heel zachtjes gaar gekookt De komkommers worden dun ge schild, overlangs door midden gesne den, van het zaad ontdaan en in kleine blokjes gesneden, ongeveer even groot als het vleesch, dat we uit de houillon scheppen, waarna we de bouillon zeeven. We zullen nu zoowat driekwart liter bouillon overgehouden hebben en hiervan maken wij een sausje, door boter en bloem te verwarmen, hier roerende de bouillon bij te voegen en in dit sausje gedurende 15 a 20 min. de stukjes komkommer te stoven, de laatste vijf minuten komt het vleesch erbij om weer door en door warm te worden. Is ons gerecht gereed, dan brengen wij het over op een schaal en bestrooi en het met zeer fijn gehakte peterselie. We kunnen hier rijst of aardappelen bij opdienen. Dikke melkpudding met aardbeien. 1 liter melk, citroensap, 1 eetlepel rum (desverk.) 125 gram suiker, (poe der), 12 bladen witte gelatine. We zetten 1 liter ongekookte melk op een hoekje van het fornuis of in de zon en laten deze zuur worden, het geen ons in de warme dagen niet moeilijk valt. Is de melk dik en zuur, dan wordt ze met den klopper even opgeklopt en vermengd met wat geraspte citroen schil, poedersuiker en desverkiezend een eetlepel rum of een ander smaak je. De geweekte gelatine lossen we met een scheut kokend water op en roeren deze door de dikke melk, die, als ze stijf begint te worden, in een omgespoelden steenen vorm wordt overgebracht en opgediend wordt met een rand kleine aardbeien, die met vruchtensuiker bestrooid zijn. (Vragen betreffende deze rubriek te richten tot de Redactrice „Onze Keu ken", Hofzichtlaan 4, Den Haag). Onze patronen. Bestellingen worden het snelst uit gevoerd na overschrijving van het bij ieder patroon vermelde bedrag op post rekening 191919 ten name van den „Knippatronendienst" te 's-Graven- hage, onder duidelijke vermelding van gewenscht nummer en juiste maat. Aanvragen kunnen ook per postwissel of per brief onder bijsluiting van post zegels gericht worden aan de Mode redactrice van dit blad, Muzenstraat 5 B, te Den Haag. GOEDE RAAD. Bij het gebruik van knippatronen. Wij hadden den laatsten tijd zooveel vragen van lezeressen te antwoorden, dat wij ertoe moesten overgaan de meest voorkomende in een korte handleiding samen te vatten. Deze raadgevingen bij het gebrui ken van een patroon stellen wij voor lezeressen van dit blad kosteloos be schikbaar. Voortaan wordt deze be knopte handleiding bovendien met elk patroon meegezonden. Wij hopen dat onze lezeressen er veel plezier van zullen hebben! De Moderedactrice. Zomerjapon. Ook voor zwaardere figuren. (Nr. 1515). Modern zomerjaponnetje, dat zoowel van effen kunstzijde, crêpe de chine, alsook van een of andere waschstof allerliefst is; wij noemen u slechts het mooie kleur- en zonechte zijden linnen, met revers van linnen, dat met een klein opengewerkt motiefje of wel van effen shantung met revers van bedrukte of opengewerkte shantung aardig staat. Het japonnetje bestaat uit het lijfje en heupstuk, dat alleen op de zijbanen is gestikt, daar de voor- en achterbaan tot de taille doorloopen. De ruimte aan de schouders wordt weggewerkt door opgestikte plooitjes; de revers reiken tot aan de taille en de ruimte van het lijfje wordt zóó ver deeld, dat zij gelijk is aan de boven wijdte van- den rok, die een weinig klokt en waarvan de voorbaan in een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 15