T
SGISÉEDANSANTE
vóór 15 Juli
DE VLIEGKAMP TE SOERABAIA.
VAN D NSDAG 12 JULI 932.
TWEEDE EN LAATSTE BLAD.
ABONNEMENTSGELDEN.
Stadsnieuws.
«1 ZEEBAD HIIISBIIIHEH
BADPAVILJOEN
Vanaf 13 Juli en vervolgens
eiken Woensdag van 8—11 u
Bevordering vischconsumptie.
Nutsspaarbank „Den Helder".
Het monument
op het graf van de omgekomen vliegers te Soerabaia.
De toespraak van de commandant bü de inwüdidg van het monument
Het monument na de onthulling.
Aan onze postabonneé's doen wij het
verzoek de abonnementsgelden voor het
derde kwartaal ten bedrage van 2.
per postwissel over te maken of op onzt
postgirorekening 16006 over te schrijven.
Na genoemden datum wordt beschik!
met 0.15 verhooging.
Over de abonnementsgelden in de stad
wordt dezer dagen per looper beschikt.
Wij verzoeken beleefd de kwitantie bij
eerste aanbieding te voldoen.
DE ADMINISTRATIE.
Licht op
voor alle voertuigen:
Zomertijd.
Dinsdag 12 Juli 21.46 uur
Woensdag 13 21.45
Onze stadgenoote, mej. O. de Kok,
leerlinge van mevr. Beukema, slaagde 0
Juli voor coupeuse.
„ORANJE HARMONIEKAPEL".
Hedenavond tweede zomerconcert van
8.30 uur tot 10 uur in het Julianapark.
Programma:
1. Koraal (Psalm 68).
2. L' Ami Victor-marsch J. Chaillet
3. Une Nuit d'Eté, ouverture G. Tack
4. Le Souvenir H. Charles
(Solo de concert pour Tenorhoorn.)
(Solist de heer P. de Jong.)
5. Ein Marchen. Walzer W. A. Muller
La Bruyère. Ouverture M. J. H. Kessels
7. Le Trouvère. Grande fantasie Verdi
8. Finale.
GEMEENTERAAD.
Verkoop van grond.
B. en W. stellen voor onderhands te
verkoopen aan E. J. van Voorts, te Den
Helder, een stuk grond, gelegen aan de
De la Reijstraat, groot ongeveer 209 M2.,
waarop reeds een woning is gebouwd.
Koopprijs 10.en 4.per m*.
Aanleg H. W. Mesdagstraat.
9
B. en W. schrijven aan den Raad:
Overeenkomstig ons voorstel opgeno
men in no. 33 (1932) der bijlage tot de
raadsnotulen, besloot U tot aankoop van
verschillende stukken grond, benoodigvl
voor den aanleg van de H. W. Mesdag
straat te Huisduinen en verleende U ons
machtiging de noodige maatregelen tot
het aanleggen dier straat te nemen. Zoo
als werd medegedeeld werden de kosten
van bestrating en rioleering op 13.000.—
geraamd. Daarbij was er op gerekend,
dat de straat een breedte zou krijgen Van
10 M., zooals op het uitbreidingsplan
voor Huisduinen is aangegeven. Ged.
Staten maken de opmerking, dat het aan
beveling verdient, nu de bedoeling voor
zit daarover het geheele autoverkeer
StrandboulevardBadhuisstraat te lei
den, de breedte van de straat te vergroo-
ten. Zoowel in het belang van het ver
keer als dat van de bewoners dient voor
een dergelijken weg gerekend te worden
en een rijwegbreedte van ten minste
7 M. en bij voorkeur met voetpaden van
27» a 3 M. in plaats van 2 M.
De kosten van deze verbreeding enz.
zullen ongeveer 3000.bedragen.
B. en W. verzoeken machtiging daar
toe.
MOTORRIJDED GESLIPT.
P
Gisterenmiddag om ongeveer kwart
over een kwam een motorrijder, bij het
clublokaal van „Frissche Morgen" te slip
pen en sloeg tegen den grond. De man
werd op verschillende plaatsen bloedend
verwond en zijn motor liep ook de noo
dige schade op.
Naar wij vernemen, beschouwt de be
rijder den dijk zoo'n beetje als racebaan
en heeft men zich er al meermalen over
verwonderd, dat de man er steeds zonder
ongelukken afkwam.
VECHTPARTIJ.
Gisterenavond raakten een tweetal
heiden slaags op den dijk, ter hoogte van
batterij Visdhmarkt. 't Ging om een
„vrouwenkwestie", deelde onze bericht
gever mede. Het tweetal pakte elkaar
nite zachtzinnig aan en een van de twee
kwam uit den strijd, met de tanden door
zijn bovenlip en een hevig bloedende
nus, De ander, wat steviger van struc
tuur, kwam er zonder verwondingen af.
Door het publiek, dat zeer talrijk aan
wezig was, werden de vechtersbazen ge
scheiden.
Nu de vischexport sterk wordt belem
merd cloor tolmuren, deviezenbemcei-
ly'king, contingenteering enz., zint men in
alle landen op middelen om het vischver-
bruik in eigen land te doen toenemen en
wel in hoofdzaak om het vischbedrijf
gaande te houden.
Niet slechts is dat een vissehers- en
reedersbelang, maar het grijpt veel dieper.
Talrijke nevenbedrijven zijn van de vis-
soherij afhankelijk. Denken we slechts
aan touw- en nettenfabrieken, zeilmake
rijen, kuipers, mandenmakers, kisten
makers, winkeliers, oliehandel, scheeps
victualiën, ja, een groote reeks bedrijven
meer, die afhankelijk zijn van een ren-
deerend vischbedrijf.
Het ligt dus voor de hand, dat men zint
op middelen om dit zeer wijd om zich heen
grijpende bedrijf in stand te houden. Het
eenige middel is thans het binneulandsch
vischverbruik te doen toenemen
Het voordeel van dit plan is, dat het
niet utopistisch behoeft te zijn, want er-
ligt, in dit opzicht, veel terrein braak en
er valt, met gedegene organisatie iets te
ontginnen.
Dat te weten, werkt terstond bemoe
digend voor het pogen.
Het is een verheugend feit, dat drie
leden van de Kamer van Koophand -1 in
N.-H. Noorderkwartier, woonachtig te de
zer stede, de koe bü die horens hebben ge
vat en bezig zijn alle Kamers van Koop
handel te bewegen, de vischconsumptie te
bevorderen.
Natuurlijk ligt het voor de hand, dat
men individueel in deze weinig zal kun
nen bereiken, maar eendrachtig samen
werkend, het moerdijk zal blijken, dat de
consumptie van visch sterk zal zijn op te
voeren.
De ernstige wil, ook bij de Kamers van
Koophandel, welke niet onmiddellijk be
lang meenen te hebben bij de visohindus-
trie, moet voorzitten om deze propagan
distische poging te steunen.
Duidelijk moet ook aan hen worden ge
maakt, dat een krachtig bedrijf als de vis-
soherij van groote waarde is voor een
bloeiend economisch leven in ons land.
De zee kan schatten opbrengen voor
liet land, miits er een blijvenden afzet voor
de visch is te vinden.
Te weinig zijn velen bekend met de
voedingswaarde van visch en met de liohte
verteerbaarheid van het voedsel.
Een groot nadeel voor geregelde con
sumptie is, dat vele vrouwen in den lande
niet goed weten, hoe visch smakelijk klaar
te maken.
Een paar jaar terug, tijdens de vissche-
rii-tentoonstelling te Enkhuizen, was er-
een tent, waar mij gebakken visCh, zóó
warm uit de pan, tegen buitengewoon bil
lijken prijs kon koop-en.
Deze gebakken visoh vond ge reeden
aftrek. Overal rond de tent, op het wijde
grasveld, zag men menschen bezig hun
vischje te verorberen, hetgeen hen in een
vetvrij papier werd ter hand gesteld. Het
was eenvoudig en practisch en juist, om
dat de prijs zeer billijk gehouden werd,
was de aftrek groot.
Zou het niet mogelijk zijn flinke vracht
auto's zóó te oonstrueeren, dat er een mo
biele vischbakkerii van kon worden ge
maakt. Men zou eenige van diie auto's
moeten hebben om het land geregeld af
te reizen.
De vrouwenverenigingen van allerlei
kleur en richting zou men in den arm
moeten nemen om de komst van zoo'n
bakvischauto voor te bereiden.
Kort gestelde recepten zou men kunnen
uitdeelen en dan niet slechts voor het
bakken, maar ook voor het koken en sto
ven van ich en het conserveeren in zuur
en gelei.
Meegenomen in diergelijke auto's dien
dien ook de geconserveerde gerechten. We
denken aan paling, haring, ansjovis, mos
selen, garnalen.
De mensohen moeten, meer dan tot dus
verre. weten en zich kunnen overtuigen,
dadelijk, zonder aanstonds daarvoor veel
moeite te behoeven te doen, welk een deli
catesse een vischgerecht kan zijn.
Mocht men de vrouwenverenigingen
kunnen overtuigen welk een groot maat
schappelijk werk ze hiermede kunnen be
vorderen, dan zou het resultaat voor uit
gebreider vischconsumptie niet te onder
schatten zijn.
HET HOLLANDSCHE LEGER OP
KLOMPEN!
Kleine variant op het navolgend cou
rantenbericht:
Leger op Hollandsche klompen.
Een der Kamerleden heeft den minis
ter van defensie gevraagd of deze be
reid is vooral nu de Klompenindustrie
geweldig lijdt, door gebrek aan afzet,
te bevorderen dat het gebruik van klom
pen van Nederlandsch fabrikaat ver
plicht wordt voorgeschreven in het
leger, de marine en de rijkswerkin
richtingen.
Excellentie, hoor eens even
'k Heb een reuze-plan bedachtl
Hollands klompenfabrikanten
Werken slechts op halve kracht.
Daarom dacht ik Excellentie
Vindt u het geen pracht-idee?
Laat de jongens klompen dragen
Bij de landmacht en ter zee!
Duizendtallen paren klompen
Gaan dan jaarlijks naar den Staat
't Zou een pracht-protectie wezen
Voor het Hollandsch fabrikaat.
Aldus één der Kamerleden
In de Staten-Generaal,
Ja, hoe heeft-ie het gevonden,
't Is toch werklijk geniaal!
Och, het is per slot van zaken
Met als het Columbus-ei,
Als je 't weet, is 't doodeenvoudig,
Da's de eier-eterij.
Holland eer uw groote zonen,
Toon bun uwe dankbaarheid.
Wat een licht bracht deze held niet
In de klompenduisterheid!
Geef die man een keurig lintje,
Sticht er nóg een orde hij
Maak hem Ridder in de Orde
Van de Klompenmakerij 1
d. V.
En Kamers van Koophandel, èn vrou-
wenvereenigingen moeten hier elkaar
tracht-en te vinden.
De Kamers van Koophandel: de licha
men, die den handel bestrijken en de
vrouwenvereenigingen, die de 50 1 .umpt.p
beheersehen.
Daarnaast moet de steun zijn van de
direct belanghebbende kringen: vissehers,
reeders, nevenbedrijven in den meest uit-
gebreiden zin.
En daarbovenuit moet de steun zijn van
de regeering en verdere overheidsinstel
lingen.
Veel te lang is het vischbedrijf be
schouwd als een factor die maar weinig
meetelt in het economische leven. Dat
heeft vermoedelijk zij 11 oorzaak hierin, dat
dit bedrijf er altijd op gesteld is geweest
eigen boontjes te doppen en verzuimde
ook eens een klop op het aambeeld te ge
ven, zelfs dan, wanneer het slecht ging in
het bedrijf.
De menschen, die, in eerste instantie,
het bedrijf hadden uit te voeren: de vis
sehers zelf, waren gewoon aan een sober,
gevaarvol en hardwerkend bestaan. Ze
waren gewoon, den riem wat nauwer toe
te halen als de tijd dat noodig maakte.
Nog is van deze mentaliteit veel blijven
hangen, maar de tijdgeest brengt ook
hierin verandering en meer belangstelling
voor dun bedrijf wordt opgeëischt.
Ze willen zich ook in de aandacht van
het algemeen belang zien opgenomen.
En dat wordt tijd. Zooals gezegd; afge
scheiden van het persoonlijk direct be
lang, is hder een bedrijf op de been te hou
den, dat diep zijn wortels heeft geplant
in den economisehen toestand van ons
land.
Daarom is het noodig, dringend noodig,
dat overheid en publiek meer oog krijgen
voor dit economische belang.
Voortdurend moet de aandacht hierop
gericht worden en krachtig moet de drang
blijven, terwijl tevens alle moeite rtioet
worden gedaan om de huisvrouwen van
de voortreffelijkheid van vischgebruik te
overtuigen.
Een ~r,oot bezwaar voor vele huisvrou
wen is ook, dat ze opzien togen den rom
mel van vischschoonmaak.
Meer en meer wordt er dan ook op toe-
i gelegd om <L- visch te verstrekken in een
(vorm, die men zou kunnen noemen pan-
I klaar. Vooral in de steden, waar men op
I de verdiepingen, vooral in den zomer,
geen raad weet met het afval, dat dagen
aaneen moet worden bewaard in vuilnis-
I bakken, zou het een uitkomst zijn als de
j visch pan' laar" kon woren afgeleverd en
'zou het vischverbruik zeker bevorderen.
Amerika vooral heeft zich daarop sterk
toegelegd. Ontdaan van alle onbruikbare
dealen en graatvrij wordt de visch daar in
toenemende mate verkrijgbaar gesteld.
Daartoe is noodig een goed geoutilleerd
bedTiif, dat vooral op de koel-techniek is
gebaseerd.
Langzamerhand zal de stroom ook hier
wel in die richting gaan.
Een andere, belangrijke factor is de
prijsstelling van de oonsumptievisch.
Daarover wordt in den lande en, niet
alleen hier te lande, sterk geklaagd.
Dit is een teere plant, die met zorg
dient te worden behandeld.
Daartoe zal noodig zijn goedwillend
overleg tussohen de belangengroepen, die
toch tevens open oog behouden voor het
groote algemeens belang, dat in een ren-
deerend vischbedrijf steekt.
Er zal een prijsregelende overeenkomst
moeten komen, waarin is vastgelegd, mis
schien wisselend met den dag, een zekere
uniforme prijs, die waarborgt een bepaal
de winstmarge, zoodat ook voor ai die aan
eenschakelende groepen een loonend be
staan mogelijk is.
Inderdaad is dit een niet te onderschat
ten moeilijkheid.
Ingrijpen van overheidswege zal in dit
opzicht misschien niet kunnen worden
voorkomen, maar, is er souplesse, dan zal
ook deze moeilijkheid wel zijn te onder
vangen.
Hoofdzaak is: samenwerking.
Overheid en belangengroepen dienen
overleg te plegen. Op korten termijn,
nuchter en practisch, ontdaan van alle
franje en van vergoding der menschelijke
zwakheden, (Ment te worden ingegrepen.
Een bedrijf, dat schatten kan afwerpen,
maar waarvoor de oogen nog te weinig ge
opend zijn, moet op de been gehouden
worden.
Men handele zoo snel mogelijk.
Zeer bevredigende resultaten.
Het aantal spaarders steeg
met ruim 1000. 2x/4 millioen
aan spaargelden belegd.
Verschenen is het jaarverslag over
1931 van bovengenoemde instelling. Het
wijst op een gestadigen groei. Het aantal
spaarders steeg met ruim 1000 en be
draagt thans nagenoeg 6200, terwijl het
tegoed der spaarders met ruim 275.000
gulden vooruitging.
Bij het nagaan van de cijfers der laat
ste vijf jaren, wordt vooral de aandacht
getrokken door de gelijkmatige toename
van het aantal spaarders.
Dit aantal bedroeg in: 1927 1487
1928 2526
1929 3655
1930 4871
1931 58$4
terwijl thans het getal 6200 nagenoeg is
bereikt.
Zooals de directie meedeelt, stemt het
alleszins verheugend, dat ondanks den
voor velen zoo slechten tijd, het aantal
nieuwe spaarders zoo regelmatig is toe
genomen. Het komt haar voor, dat piet
alleen doel en werkwijze der Spaarbank
in steeds wijderen kring bekendheid
heeft verkregen, doch ook het publiek
wel allereerst, doch niet uitsluitend be
oogt: voorzorg voor den „ouden dag",
doch voorzorg voor den „kwaden dag",
welke zich zoo vaak onverwachts komt
aanmelden. Ook wordt blijkbaar liet na
deel verbonden aan het bewaren van geld
in huis, meer en meer ingezien. Een vlot
en gemakkelijk betalingssysteem, waar
mede de Spaarbank dit nadeel voor het
publiek ondervangt, en ook de vele ge
makken, die zij haar spaarders aanbiedt,
draagt er voorts niet weinig toe bij, velen
tot het openen van een spaarbankreke
ning te doen besluiten.
Enkele cijfers.
Enkele cijfers mogen van een en ander
een denkbeeld geven. Ingelegd werd in
1931 voor 2.400.000, dat is 158.000
meer dan in 1930.
Terugbetaald werd 2.200.000, dat is
300.000 meer dan in 1930.
Aan rente werd bijna voor 63.000 ver
goed, d.i. bijna 13.000 meer dan in 1930.
Het aan spaarders verschuldigde kapi
taal vermeerderde met 275.000 en be
droeg aan het einde van het verslagjaar
2.250.000. Al deze cijfers zijn naar be
neden afgerond.
Het aantal spaarders vermeerderde met
1013; het aantal in omloop zijnde spaar
bankboekjes klom van 4871 tot 5884.
Spaar busjes. Belastingbeta
ling. Schoolsparen.
Het sparen door middel van spaarbus-
jes neemt voortdurend toe. Op 31 Decem
ber waren 1512 busjes in omloop, tegen
1345 het jaar tevoren. In de busjes werd
in 1931 een bedrag gespaard van 44.000
(v. j. 38.600).
De tusschenkomst van de Spaarbank
voor het betalen der belastingen blijkt
nog steeds grootere instemming te vin
den. In 1931 werd aldus betaald 93.000
(vorig jaar 49.000). De spaarbank ver
richt deze bemiddeling kosteloos.
Het schoolsparen met behulp van
schoolspaartrommels, waarmede in 1930
een aanvang werd gemaakt, vindt in
steeds wijderen kring belangstelling. Op
verschillende scholen sparen thans 265
kinderen in de spaarkisten der Spaar
bank. Dat dit stelsel de volle sympathie
en belangstelling van onderwijzend per
soneel en kinderen heeft, daarvan ge
tuigt wel bijstaande foto. Ook van de
zijde der ouders mocht de directie bewij
zen van instemming ontvangen.
De Financiën. Balans.
Belegging der gelden.
De aan het verslag toegevoegde balans
en winst- en verliesrekening geeft een
goed overzicht van den stand der finan
ciën.
Wij ontleenen er het volgende aan:
Gebouwen, meubilair, spaarbusjes, enz.
zijn geheel afgeschreven; de bü de bank
in bewaring zijnde gelden zijn grooten-
deels belegd in effecten en hypotheken.
Ruim 900.000 is belegd in effecten,
waarvoor gekozen zqn uitsluitend bij de
Nederlandsche Bank beleenbare obliga
ties. In hypotheken is belegd een bedrag
van bijna 1.200.000, hiervoor zqn geno
men uitsluitend eerste hypotheken op on
roerende goederen niet hooger dan 50 a
60 pet. van de door deskundigen ge
taxeerde waarden. In overheidslichamen
(waterschappen e.d.) is belegd voor een
bedrag van 86.000.
Gereserveerd is in totaal een bedrag
van ca. 55.000, waarbij nog toegevoegd
moet worden de waarde van verschillen
de bezittingen, welke voor 1.op de
balans voorkomen. De netto bedrijfswinst
bedraagt 37.000.
De effecten zyn belegd in de volgende
fondsen.
Staatsleeningen Nederland 57.000,
Provinciale leeningen Nederland 84.000,
Gemeenteleeningen Nederland 455.000,
Staatsleeningen Ned.-Indië 79.000, Ge
meenteleeningen Ned.-Indië 33.000.
Verder in: obligatieleningen Nederland
sche Spoorwegen 49.000, oblig. leenin
gen Spoorwegen Ned.-Indië 4.000,
Pandbrieven hyp. banken in Nederland
(alleen die door de Rü'kspostspaarbank
als belegging worden genomen) 170.000
en diverse obligaties 11.000.
De in dit verslag genoemde cijfers ge
ven zeker een goed beeld van den groei
dezer plaatselqke instelling van alge
meen nut.
„Jong gewend,
Oud gekend."
Het sparen op scholen in schoolspaar-
doozen van de Nutsspaarbank.
De korpl.-schrijver, J. v. d. Linden, van
het Marine-vliegkamp te Soerabaia, zendt
ons het volgende verslag van de inwy-
ding van een monument op het graf van
de omgekomen vliegers Christiani, Leder,
Jetten en Pangandaheng.
Nog leven in aller harten de gevolgen
van het zoo vreeselyk ongeluk over
komen aan de bemanning van de „D 26",
die ter reede van Soerabaia in den avond
van den 14en April j.1. in zee*stortte en in
vlammen opging, liet leven eischende van
vier jonge mannen, in den bloei van hun
leven.
De verslagenheid was groot, een groote
bres was geslagen in de gelederen der
kameraden, de wreede dood had zqn lu
gubere taak volbracht.
Echter bleef de bemanning van het
Marine-vliegkamp niet by de droeve fei
ten staan, spoedig was het plan naar
voren gekomen om de dierbare-dooden op
de een of andere wijze in aller gedachten
te kunnen houden en te eeren. Daartoe
werden er lijsten gedistribueerd onder
de bemanning van het Marine-vliegkamp,
teneinde een kleine bydrage te krijgen
voor een laatste hulde.
Deze inzameling overtrof de verwach
tingen zoodat dan ook al heel spoedig
kon worden overgegaan tot aankoop van
een stuk grond, op het kerkhof in de le
klasse, opdat de vier, verspreid, begra
ven liggende kameraden konden rusten
in een gemeenschappelyk graf. „Eén tot
in den dood en ook daarna".
Het monument werd ontworpen door
een officier-vlieger, zoodat het geheel en
de middelen daartoe uitsluitend uit den
boezem van den Marine-luchtvaartdienst
is gekomen.
Het monument is thans gereed. Het
stelt voor een rechthoekige rustbank
voorzien van een leuning, waarop in den
hoek is gezeten een manspersoon in
vliegcostuum, zyn linkerarm rustende op
zyn knie, het hoofd een weinig gebogen,
treurend kijkende naar de marmeren
plaat op het graf voor hem waarop staat
vermeld:
„Hier rusten: Cornelis Wilhelmus
Christiani, Yalentin Jan Leder, Lam-
bertus Jetten, Marthin Malo Panganda
heng. De bemanning van het vliegtuig
„D 26". Z(j vielen, bü de vervulling van
hun plicht den 14den April 1932".
Het geheel is vervaardigd van ruw gra
niet, het beeld van steen. Een granieten
trap leidt vanaf den hoofdweg naar het
graf, terwijl aan de linkerzyde van het
Onthulling van een monument
monument een bloemperkje is aangelegd.
Vanaf de hoofdingang der begraafplaats
kykt men er zoo op.
Op den 24en Juni j.1. had een kleine,
plechtige inwyding plaats, benevens de
kranslegging. De deputatie van het
Marine-vliegkamp bestond uit den kapt.-
luit. ter zee H. Ferwerda, commandant,
den chef van den Technischen Dienst, den
Weled. Gestr. heer A. A. C. Kramer, den
officier-vlieger J. W. F. Backer, den ont
werper van het monument, benevens nog
enkele andere officieren, een deputatie
van de onderofficieren, een deputatie
korporaals alsmede inl. korporaals en
manschappen. Verder waren aanwezig de
uitvoerder van het werk, de heer Klink-
berger en enkele andere belangstellenden,
alsmede de vlootpredikant, ds. Bartlema.
Nadat de aanwezigen zich allen om het
graf hadden verzameld, trad de comman
dant naar voren en sprak het navolgende:
„Officieren, onderofficieren, korporaals
en manschappen. We zyn thans in klein
comité samengekomen teneinde het ge-
denkteeken en graf van de bemanning
van de „D 26" in te wyden. Speciaal zyn
we in klein comité samengekomen omdat
de gedachte om dit monument te plaat
sen is voortgekomen uitsluitend uit den
boezem der bemanning van den Marine-
luchtvaartdienst, evenals de middelen en
het ontwerp daartoe. Toen op den 14en
April j.1. de begrafenis der slachtoffers
was afgeloopen, hadden allen een onte
vreden gevoel. De omstandigheden even
als de berging was de oorzaak hiervan,
evenzeer het feit dat zy niet allen waren
geplaatst in een gemeenschappelijk graf.
Dit monument is dan ook een uiting van
kameraadschap en plichtsgevoel, „trouw
tot in den dood". Wanneer we een oogen-
blik ons oog laten rusten op de figuur,
hetwelk het hoofdonderdeel van het mo
nument vormt, dan zyn zeer zeker ons
aller gevoelens bevredigd. Het leven
eischt ons op, we kunnen niet altyd terug
kijken, doch even gaan we met onze ge
dachten nog terug naar den avond van
den 14en April, hetgeen de figuur zoo
treffend weergeeft. Ik wil thans beslui
ten, door nog een woord van dank te
richten aan den officier-vlieger J. W. F.
Backer, den ontwerper van het monument
voor zyn kunst- en gevoelswerk, be
nevens aan den uitvoerder. Het was de
bedoeling een eenvoudige hulde te bren-
comiaandant vap het vliegkaipp bege&ft zich naar het graf van de
gevallen vliegers om het monument in te wijden.