&avoM De tocht van prof, Piccard geslaagd. Derde Bi.' d. China en Japan. J.J. v.d. PLAAT STRANDING De Oostenrijksche oud bondskanselier dr. H. Schober. De conferentie te Ottawa. 16770 foeter de lucht in. - Veilig geland. - De gondel beschadigd. - De wetenschappelijke in strumenten vernield. Ziekte van Weil. heden zijn nog niet geheel geregeld. Niet- toezicht op de volksgezondheid en de ge- j temin is het mogelijk, dat men toch nog neeskundige dienst te Rotterdam den I voor groote verrassingen komt te staan, burgemeester van Schiebroek hebben aan- Desondanks blijven de Engelschen bijgeraden, dat er maatregelen zullen wor- hun voornemen Ottawa Zaterdag nog te den getroffen om te voorkomen, dat spijs- verlaten. resten aan de oevers van den Wilgenpias In den ochtend zijn de overeenkomsten j achterblijven, daar als gevolg hiervan met de overige dominions en de kroon- ratten naar den Plas worden gelokt. Bo- koloniën vastgesteld. Dit alles wordt zeer vendien is het advies gegeven een paar overhaast uitgevoerd. De ontslagaanvraag van Tsjang slootjes, die in verbinding staan met den Wilgenpias, te dempen. Te Dordrecht zijn 7 gevallen van ziekte van Weil geconstateerd. De gemeentelijke geneeskundige dienst S.joc-linng goedgekeurd. 57 andere te Dordrecht heeft in verband met de generaals vragen ontslag. j onrust, die er heerscht ten opzichte van de voorgekomen besmettelijke-ziekte-ge' De Chmeesche regeering te Nanking vaUen door infectie van ratten, een mede- heeft de ontslagaanvrage van generaal deeli aan h bH k d waarin Tsjang Sjoe-liang goedgekeurd. Hij zal in „„,„„5 acua": Peking blijven tot maarschalk Tsjang 9 z^gd wordt, dat van de z.g. Ziekte van Naar Wolff vannacht uit Weenen Kai-sjek daar is gearriveerd. Inmiddels ^ei' gevallen bekend zijn, waarvan meldde is daar gisteravond om 22 uur de hebben 57 andere generaals in een ge- oud-bondskanselier dr. Hans Schober op 57-jarigen leeftijd overleden. Canada aanvaardt het Engcl- sche voorstel. Men meldt aan de „N. Rott. Crt." uit Londen De Canadeesche regeering heeft om middernacht besloten het Engelsche voor stel betreffende een garantie van de Dominion-belangen tegenoverdeRussische concurrentie aan te nemen. Het Engel sche voorstel omvat een zeer vergaande tegemoetkoming, welke naar onze me ening, de toekomstige belangen van de Engel sche exportindustrie bij den handel op Rusland zeer kan benadeelen. Wat verder de dumpingbelangen t.a.v. Rusland be treft, blijkt uit de berichten uit Ottawa, dat de Engelsche regeering bereid zou zijn, om, indien dit noodig mocht blijken, het handelsverdrag met Rusland onder inachtneming van den vastgestelden ter mijn van 6 maanden op te zeggen en Canada een grooter contingent voor tarwe en hout te verleenen. Opzegging van het Engelsch- Russische handelsverdrag. Een hooge Canadeesche autoriteit heeft gezegd, dat op de totstandkoming van een overeenkomst tusschen Engeland en Canada de opzegging van het verdrag tusschen Engeland en de Sowjetunie vol gen zal. Hij verklaarde, dat er tevens een formule gevonden was, om onverwijld de dumping door Rusland langs administra tieven weg te behandelen. Ook van anderen kant is bevestigd, dat Engeland en Canada in beginsel tot over eenstemming gekomen zijn in de dum ping-kwestie. Het is echter mogelijk, dat de betreffende overeenkomst alle vormen van oneerlijke mededinging omvatten zal. De Engelsche delegatie zou thans de meeningsverschillen in de onderhandelin delingen met de andere dominions en Indië ook overwonnen hebben en ver scheidene overeenkomsten zouden zoover zijn, dat zij nog slechts onderteekend hoeven te worden. De financieele correspondent van de Nw. Rott. Crt. te Londen schrijft: De Donderdag gehouden besprekingen te Ottawa hebben de voornaamste moei lijkheden voor een overigens zeer on volkomen slot van de conferentie uit é&n weg geruimd. Ook wat Rusland be- <areüt schijnt men tot volkomen overeen stemming te zijn gekomen, waarbij het fingelsche standpunt toch nog in zooverre gehandhaafd is, dat de anti-dumping maatregelen niet alleen tegen Rusland, doch ook tegen alle andere landen van kracht zullen zijn. Vandaag zullen de af zonderlijke overeenkomsten vastgelegd worden. Slechts eenige kleine bijzonder- meenschappelijk telegram aan de regee ring hun ontslag aangeboden, ingeval geen pogingen worden gedaan generaal Tsjang Sjoe-liang te bewegen zijn ont slag in te trekken, aangezien de aanlei ding tot het ontslag op politiek gebied ligt. officieel aangegeven. Alle gevallen heb ben een gunstig beloop. STEUN AAN DE NOODLIJDENDE TUINBOUWERS IN WEST-FRIESLAND. De minister van oeconomisclie zaken en arbeid heeft aan een commissie uit 50 West-Friesche gemeentebesturen geschre ven: Naar aanleiding van uw missives van 30 Juli en 8 Augustus, waarvan ik met bijzondere belangstelling heb kennis ge nomen, heb ik de eer u mede te deelen, dat met den grootst mogelijken spoed de mogelijkheid van het nemen van maat regelen tot hulpverleening aan de nood lijdende tuinbouwers wordt overwogen. De toestand van de bedrijven, zooals die zich in den jongsten tijd heeft ontwik keld, heeft daarbij de speciale aandacht der regeering. zich 2V, uur lang over Desenzano. De draadlooze verbinding. Daarna zette hij koers naar Fastilione della Stiviere, waarna hij in de buurt vanHoewel de radio-berichten, door Cosyns Monzambano landde. Een talrijke menigte uit de gondel verzonden, wel vry geregeld juichte de luchtvaarders geestdriftig zijn ontvangen door Duitsche, OostenryK- toe. Prof Piccard verliet dadelijk na de sche en Zwitsersche stations, werden in landing den gondel en begaf zich per België die berichten niet gehoord. Dit auto naar Desenzano; Cosyns bleef op de beeft in België teleurstelling gewekt, vo - landingsplaats. al omdat Cosyns een Belgische mat co- Naar verder uit Desenzano gemeld rist is, wordt, heeft prof. Piccard den tocht uit stekend doorstaan. Het Italiaansche mi nisterie van luchtvaart, dat van te voren Toekomstplannen. Volgens een broer van prof. Piccard, CRISISBOTERMERK. Naar de crisis-zuivel-centrale meedeelt, bedraagt de prijs van het crisis-botermerk en de vervoervergunning voor boter, voor de week van 2127 Augustus weder om 0.55 per kg. STEUNREGELING ZEEVISSCHERS. Zandvoort verwerpt de regee- ringsmaatregelen. De gemeenteraad van Zandvoort heeft, zoo meldt het „Handelsblad", besloten, de door de regeering vastgestelde steunrege ling voor werklooze zeevisschers en va rensgezellen niet te aanvaarden. Er is een commissie benoemd, die een bespreking met den minister zal vragen, om tot een betere regeling te komen. EEN WERELD-ANTI-OORLOGS CONGRES. De regeering behoudt zich alle rechten voor nopens toelating van vreemdelingen tot bijwoning van dit congres. Het Nederlandsche Correspondentiebu reau in Den Haag meldt en een menigte belangstellenden van 30 a 40.000 menschen woonden ondanks het vroege uur het vertrek bij. De Zwitser sche Bondsspoorwegen hadden geduren de den nacht speciale treinen naar Dtiben- dorf ingelegd, terwijl het autoverkeer op den weg naar liet vliegveld zeer druk was. Te 8.05 werd de ballon boven Sevelen aan den Rijn waargenomen, vanwaar hij in de richting van Tirol verdween. n'vprdp mmrlHU-hpw'vatTeen landhui ini welke broer te Wilmington in den staat «Art,f E. ingèliclitj Pelaware X^S'bi'nUTrTort had aan officieren en soldaten van de bgwn van den Professor I in en zeerort ÏÏÏÏÏS? bevel **even, zich ZaTlPS^ wSSüSS&rm h in Hudson baai-ge bied. Waarnemingen en ervaringen van de reizigers. De instrumenten van prof. Piccard heb ben een koude van 55 graden C. opgetee- kend. De lucht was in de hooge luchtlagen niet meer blauw, doch donker en het is zeer moeiliik geweest zich te oriënteeren, daar de aarde nauwelijks zichtbaar was. De ballon heeft aanvankelijk met sterke luchtstroomingen te kampen gehad, waar van men later geen last meer heeft onder vonden. De ballonvaarders hebben nog urenlang zonder vooruil te komen boven het Garda-meer gedreven. Prof. Piccard verklaarde nog, dat de tocht in elk opzicht goed is geslaagd en dat de wetenschappe lijke instrumenten goed hebben g'werkt. Over de wetenschappelijke resultaten kou hii zich nog niet uitlaten. De van do aarde aan hem gezonden draadlooze berichten ziin slechts moeilijk verstaanbaar geweest, daar de ontvangst in de gondel niet steeds storingvrii was. Voorts verklaarde Piccard; dat zijn vingers zoozeer bevroren war m, dat hii nog slechts met moeite heeft kun- Inen seinen. Overdag heeft de ballon met een gemiddelde snelheid van 25 km per uur gedreven. Alle experimenten, die de Prof. Piccard. Wii hebben onder „Laatste berichten" in ons vorig nummer nog kunnen vermel- „Een onder leiding van Henri Barbusse den, dat prof. Piccard voor ziin tocht naar de fijnste melange Spoorstr. 53. Tel. 420 staand comité blijkt voornemens te zijn, te Amsterdam een wereld-anti-oorlogscon- gres te houden. Aanvankelijk zou dit congres te Genè- ve worden gehouden. Van regeerings- wege is echter dit congres in Zwitserland verboden geworden. Een poging om het congres in Engeland te doen houden is ook daar op een weigering van de over heid afgestuit. De eenzijdige communisti sche strekking van dit congres lag aan die overwegingen ten grondslag. Ook de Nederlandsche regeering, het eenzijdig karakter van den opzet kennen de, zal rekening houden met de revolutio naire propagandistische strekking van het voornemen en behoudt zich alle rechten nopens toelating van vreemdelingen hier te lande tot eventueele bijwoning van dat congres voor". Te Rotterdam elf personen. Naar de Nw. Rott. Crt. verneemt, heb ben zich den laatsten tijd te Rotterdam elf gevallen van de ziekte van Weil voor gedaan, Vier hiervan werden vóór Augus tus geconstateerd en zeven in de afge- loopen dagen van Augustus. Van deze elf ziektegevallen zouden er vier zeer waarschijnlijk zijn ontstaan na het zwem men in de Waalhaven. Een van de ge vallen heeft een doodelijken afloop ge had. Deze patiënt zou in den Wilgenpias hebben gezwommen. Het blad verneemt nog, dat het staats- de stratosfeer was opgestegen. Intusschen is hii ook weer veilig geland en behouden op de wereld aangekomen. Hieronder ge ven wii het verloop van den tocht weer. die den ballon met zijn vliegtuig na het vertrek begeleidde, moest reeds tegen zes terukeeren, daar de ballon te dien tijde een hoogte van ongeveer 4900 meter had bereikt en de vlieger haar of schoon hij met een vliegtuig met drie mo toren vloog niet verder kon volgen. Berichten van Piccard zelf. Om 9 u. 40 werden uit de gondel van den ballon de volgende draadlooze be richten uitgezonden: „vliegen in de rich ting van Meran, zijn halverweegs". Een later draadloos bericht luidt: „hier alles goed, metingen goed, hoogte 14 a 15.000 meter". Om 9 u. 8 is te St. Antoni (Arlberg) de ballon boven den Hoogen Riffier gezien. De ballon op 16.500 meter hoogte; een spoedige landing te verwach ten. Professor Piccard denkt aan alles! professor zich ten doel had gesteld, heeft Het vliegtuig. Een andere professor had toch minstens hü rustig kunnen uitvoeren. De Zwitsersche vlieger Mittelholzer,vergeten '/ljn ballon op( JSebetapSter.") Om kwart over 1 Donderdagmiddag liet in mi™ wi c Piccard Zich door Desenzano, aan de Zuid- Uit Desenzano wordt nog gemeld, datkust van het Gardameer plaatsopgave ge- Piccard, die bij de landing hulp ondervond j ven, waarna hij tusschen half twee en van boeren, toch nog met een smak met j halfvijf ten Zuiden van het Gardameer zijn ballonkogel op den grond stootte.tusschen Desenzano en Poszolengo rond- Vrachtauto's uit Desenzano brachten hetdreef. De commandant van de snelvlucht- metalen schuitje met de wetenschappelijkeafdeeling van Desenzano, eerste luitenant instrumenten naar genoemde plaats. Ook Piccard en Oosijns begaven zich daarheen. De instrumenten vernield. Bernasconi, steeg met ziin vliegtuig op om Piccard den eersten welkomstgroet te ge ven. Piccard opende een luikje van de gondel en beantwoordde den groet. Om 10 minuten na vijf uur is toen de ballon lang- Cosyns heeft meegedeeld, dat by den zaam in de onmiddellijke nabijheid van schok tengevolge van de landing alle we- j den straatweg op 6 km van Volta geland, tenschappeliike instrumenten zijn bescha- g di na dfi iandjjnf, kwamen manschap- rl.imrr?; rzïin vArlrrPObAn WflUTnft- i lnnKni>irfii d.igd; echter ziin de verkregen waarne mingsreeksen onbeschadigd gebleven. Piccard uitgeput. Te tien minuten voor vijf kwam prof. Piccard, die in het restaurant een laatste ontbijt had gebruikt, weer op het vlieg veld terug en na nogmaals alles te heb ben gecontroleerd, klom hij, geholpen door eenige omstanders, door de smalle opening in den gondel. Zijn ssistent, ir. Costy'ns, was reeds eerder in de gondel gestegen. Prof. Piccard onderhield zich nog met ir. Kipfer, die bij de eerste tocht als assistent was meegegaan, en besprak nog eenige technische details met hem. Vervolgens boog hij zich uit het raam en riep: „dank aan allen, die mij geholpen hebben, en tot weerziens!" De aanwezi gen antwoordden met een veelstemmig „tot weerziens". Te ruim 5 min. over 5 commandeerde prof. Piccard: „Langzaam loslaten". Rustig en majestieus steeg de ballon kaarsrecht omhoog tot een hoogte van eenige honderden meters. Hij dreef toen eenigszins af in Noord-Westelijke rich ting zonder zichtbaar te stijgen. Men zag duidelijk dat prof. Piccard ballast uit wierp, waardoor de ballon verder steeg om na eenigen tijd in Zuidelijke richting te drijven. Twintig minuten later was de ballon reeds 3 a 4000 meter hoog en zag men nog slechts een grooten witten kogel aan den hemel. De belangstelling op het vliegveld Dü- bendorf was zeer groot. Stedelijke en ka- tonnale autoriteiten, luchtvaartautoriteiten Om 11 u. 31 heeft prof. Piccard het vol gend draadloos telegram uitgezonden: „Zijn over Engadin en Samaden gevlo gen, hoogte 16.500 meter; hier alles in De opstijgiug. orde, doch zeer koud". Voorts meldt Piccard: „Zullen spoedig dalen om de Adriatische Zee te vermij den, Garda Meer in zicht". Naar uit Sulden wordt gemeld is sedert 11 u. 15 de ballon van den Ortler af te zien; zij drijft op zeer groote hoogte en beweegt zich naar het schijnt bijna niet. pen der vliegertroepen van het naburige vliegveld. Piocard en ziin begeleider sche nen zeer vermoeid. Het eerste wat ze de den, toen ze de gondel hadden verlaten, Prof. Piccard was zeer vermoeid, .ia JSfYÏÏ bijna totaal uitgeput. Vooral de snelle hpt in wi_ temperatuurswisselingen hadden hem erg aangepakt. Ene hoogte van 16.770 m. Een felle kou. Piccard vertelde, dat hii een uitstekende reis had gehad en een hoogte van 16.770 meter had bereikt. Hii had zeer van de koude te lijden gehad. In den kogel was de temperatuur gedaald tot onder 16° C., maar buiten het schuitje was een tempe ratuur genoteerd van 55° C. De wetenschappelijke resultaten kunnen pas over verscheidene maanden nauwkeu rig bekend ziin. Snelle stijging. Naar Piccard wel mededeelde, had hii binnen drie uur na het vertrek uit Zürich de hoogte van 16.500 meter bereikt. Daar het uitzicht van die hoogte bemoeiliikt werd door de groote duisternis, die daar schijnt te heerschen, voor wie re naar be- Gardameer in het gehucht Cacalloro di j neden staart, had hii moeite zich aan het Mauzambano op eenige tientallen kilo-land te oriënteeren. Echter waren de me meters afstand van Desenzano is geland.1 ren zeer duidelijk te zien geweest, hetgeen Nader wordt gemeld: het hem dus mogeliik maakte, te weten De ballon was reeds gedurende gerul- j waar hü was. men tijd boven Verona gezien, doch was op een hoogte van ongeveer 1000 meterItaliaansche hulp bij de berging, hoogte in de richting van Bresoia afge- J Spoedig nadat de ballon geland was, even. Naderhand kwam de ballon ech-kwam een Italiaansche troepenafdeeling ter weer in de richting van Verona terug. j,er piaatse, alsook een eskader vliegtui- Reuter meldt uit Milaan; gen_ f)e soldaten begonnen dadelijk mee te Het bericht van de nadering van dehelpen aan het demonteeren en inpakken ballon van Piccard verspreidde zich snel i van den ballon. door het gebied van het Gardameer. Dui-1 Ook kwam een fascistisch bestuurslid zenden volgden met levendige belang-zyn opwachting maken bij Piocard, om de stelling den langzaam en voortgang van zen ziin gelukwenschen aan te bieden. iMn uur w3s P^ccar<^ tot °P i Te Desenzano zal Piccard de gast zün 1000 meter hoogte gedaald en bewoog hii j van de Italiaansche militaire vliegers. Aan den Zuid-oever van het Gardameer geland. Donderdag werd bekend, dat prof. Pic card kort na vijven, nadat hij eerst op ongeveer 1400 meter hoogte boven Riva gekomen was, aan den Zuidoever van het gen van hun instrumenten en het in vei ligheid brengen van hun ballon. Piccard zeide niet veel, deelde alleen mede, dat hii voorzoover hii kon nagaan, de hoogte van ziin vorige opstijging had overtroffen. De vervaardiging van de gondel. Het meest merkwaardige deel van het luchtvaartuig, waarmede professor Pic card in 1931 met ing. Kipfer en thans met ing. Cosyns zijn succesvollen tocht naar de stratosfeer heeft gemaakt, is wel de bolvormige gondel van aluminium, die een wand heeft van nauwelijks meer dan 3 millimeter dikte, schrijft het Hbl. Den 15den September 1929 ontving de heer Georges L'Hoir, ingenieur te Luik en des kundige op het gebied van aluminium- constructies, een brief van professor Piccard, directeur van het natuurkundig laboratorium der Vrije Universiteit al daar, om inlichtingen te mogen ontvan gen over een hollen bol van aluminium, van twee meter middellijn. Dit zou dus de gondel moeten worden, die Piccard in 1930 aan zijn ballon wilde bevestigen. Het weer belette in dat jaar de opstijging. Aan zeer zware eischen moest deze gondel voldoen. Zij moest zelf zeer licht van gewicht zijn en toch een zwaren last kunnen dragen: haar volkomen lucht dichtheid mocht door geen zwakke plek, door geen trekken van het metaal in ge vaar worden gebracht. De bolvorm bood in verschillende opzichten groote voor deden, maar de afwerking in de perfectie was moeilijk genoeg. Ook het ophangen van de sferische gondel aan den ballon Klompen klepperden over Botbrug en Ankerparkbrug en het klonk op uit de straten daar uit de buurt en het verstoor de de stilte van den nacht. Haastig, onder het snelle loopen door, schreeuwde men elkaar iets toe, dat tot grondtoon had: ,,'n Schip in de Bol". Dat klompgeroffel en dat schor geroep werkte enerveerend en electriseerend op de bewoners in dat kwartier, die iets uit staande hadden met de zee. Want het was nog in den tijd, dat een stranding een wereld van ongekende mogelijkheden schiep. Niet zoo'n stranding van een jachtje of een driemastertje, dat over de gronden slaat als er maar effetjes een zeetje aan tilt. Neen, een stranding, waarin het woord katoen of stukgoed een gewaardeerde plaats innam. En het was zaak er dan by te zijn. Liefst in de hoede van het almachtig lichaam, dat bergingscontract afsloot. Dan zat je dicht by het vuur en allicht ondervond je daarvan de warmteweldaad. Maar ook dit lichaam kon niet tot in het oneindige mannen aannemen en het was er mee als met een kloek: het kon niet meer kiekens onder zyn hoede nemen dan zyn wiekslag toeliet. Daarom was er haast by het werk. Nauwelyks had de fluitstoot van de sleepboot gegalmd over het huizenkwar tier of deuren werden opengesmeten en klonk het slipper-kloppen van de klom- den gestampt. En dat geluid, dat was als van een wek ker, die op een stikkebordje staat te ram melen, wekte de geheele buurt uit de pen, die, al loopende, aan de voeten wer- nachtrust en deed weldra het Ankerpark daveren van het klompgeroffel. En in de buurt van het havenkantoor, dat door zyn buitengewone ligging, nog had het vertrouwelyke en het meelevende en het meevoelende, doch dat nu ook aJ ligt weggedoken, heerschte de sfeer van het voorspel van de „sjouw". Luide stemmen klonken dooreen, het knerpend harde geluid van het hieuwen van de ketting door het kluisgat, snerpte daar doorheen; het geklikklak van rie men tusschen de dollen werd gehoord, terwyl heftig geroep van opgewonden stemmen daar roesde. „Kan ik nog mee, oome Piet?" had de „slappe" gevraagd, die achter zün adem haast, aan kwam rennen, net toen oome Piet zyn endje had vastgemaakt aan de sleepboot, die groote rookwolken uitstiet en een witte stoomscheut perste door de stoomuitlaat, klaar om zoo aanstonds te vertrekken. Oome Piet stond te weifelen. Er flitste snel iets door zyn brein en zyn pientere oogen staarden als in zichzelf gekeerd. Hy' lichtte zyn flambard van zyn gryzen- den kop en krauwde met pink en ring vinger door zyn al wat dunner wordende haardos. „De slappe", zoo dacht oome Piet waar- schynlyk, „die is een broodvechter voor zyn gezin. Niet te lui, maar te zwak, te slap. Pas weer een week of zes ziek ge weest. Inkomsten: noppes. Moet toch ge holpen worden, kan 'm niet op 'n houtje laten bijten. Mogen niet meer dan drie deelen in Ren vlet". 'n Nüdigen knauw op zyn pruim, dan: „Klaas jy' d'r uit!" Klaas mopperde tegen. „Geen gedonder", zei oome Piet, „d'r uit!" En Klaas klauterde op den steiger, in zichzelf vloekend. De „slappe" had z'n schoeisel, laarzen en oliejekker, al in de vlet gegooid en jompte, met een kwieken sprong, op de doft en sloeg haast achter over, want de sleepboot stoomde volle kracht van den steiger, een heele rist vletten achter zich aan sleepende, zoodat het uitkyken geblazen was om elkaar niet in den weg te loopen. Het duurde maar kort of Wierhoofd was gerond en, in het maanlicht zag je nog verschillende vletten het op het krul lende zeetje houden, klaar om ook vast te maken. En als een karavaan, die vracht ging halen, koerste de sleepboot met haar satellieten naar de strandingsplaats. Rond Kaaphoofd kon je tegen de wat lichtende kim de omtrekken van het schip zien, dat zün toplicht nog op had. Het zeetje begon wat aan te schieten door de doorstaande eb, zoodat het hobbel- bobbel ging over de aanloopende golven. Onverstoorbaar stoomde de sleepboot door en onverstoorbaar zaten de vlet- schippers aan het helmstokje en de man nen weggedoken in het neusje van de vlet, terwy'1 de schipper oog had voor het zeetje, maar tevens oog voor hetgeen daar wachtte op hun hulp en dat in hun ge- dachtengang was als een schemering van het beloofde land, dat melk en honing in zijn schoot droeg. By' het schip, dat nu sterk geboeid lag en waaromheen steigerde de branding, lagen in de buurt nog eenige vletten van de „kraaien" uit den ouden Helder te heilebeilen, maar ze hadden geen sjans om vast te maken, want ze waren met stukken sintels en kool bekogeld toen ze een poging waagden. Maar dat veranderde toen de salvage- chief in de vlet van de sleepboot naderde en Engelsch begon te parlevinken. In no time was de stormladder uitgeworpen en, met een behendigen sprong, bengelde de salvage-chief tegen de scheepsromp en stond weldra op de brug. Met zyn handen aan den mond schreeuwde hy toen enkele woorden over de reeling en eenige vletten trotseerden de branding en lagen langszü en kat ach ter kat tornden de mannen de stormladder op, terwyl ze hun vletten met een vang- lyn aan de boot vastmaakten. De luiken gingen open, de stoomlieren ratelden, de balen katoen want dat was de lading werden aangeslagen en het duurde niet lang of deze kostbare goede ren werden over boord gezet. Enkele balen dreven weg en waren voor een deel buit van de vletten, die niet „vast" hadden kunnen krygen, ter wyl andere balen opgetast werden langs de boot, daar de Bol hoe langer hoe meer „bloot" kwam te liggen. Ook de vastgemaakte vletten kwamen droog te liggen. De lossing ging in koort- sigen haast voort, de boomen zwaaiden over de reeling en de balen werden er uitgetipt en op de Bol leek het een deel van een katoenplantage waar de balen werden opgehoopt. Oome Piet met zyn zoon en de „slappe" waren mede van de partij aan boord van het gestrande schip. Doel was het schip zooveel te lichten, dat het, by' vloedgety' een kans zou krij gen met sleepboothulp los te komen. De lucht betrok. Aan de kim kropen al dreigender de wolken omhoog. Warrelige uitloopers schenen er uit die wolkmassa voort te springen en, als dreigende boden, niet veel goeds te voorspellen. Aan boord had men geen tijd om op te kijken; alle aandacht had zich geconcen treerd by de lossing. Wel daarentegen op de sleepboot, die, op eenigen afstand, in diep water lag te heilebeilen en als een trouwe waakhond zyn tijd kalm afwachtte om, als het noodig was, in te grijpen. Het „glas" liep terug en de wind ging even „westelijken". De vloed kwam door en het duurde niet lang of de Bol lag al weer overvloeid, zoo dat de vletten begonnen te vlotten en al hobbelden op het zeetje. De balen katoen rausden door elkaar en tuimelden omver, zoodat ze aanstonds willig werden meegevoerd door den vloed en weldra prys werden voor de vletten, voor de strandjutters en voor Texelaren en Wieringers, die daarmede ook een deel van den overvloed konden bemachtigen. Er kwam meer „swell" in het zeetje en nu en dan klapte al een forsehe golfuit- schieter tegen de boot, zoodat de water slierten joegen over de reeling. Voort ging het werk aan boord en uit de luiken kwamen regelmatig de strop pen met katoenbalen, die overboord wer den gesmeten. De sleepboot draaide langzaamaan ach ter zijn anker vooruit om wat steun te hebben het op zee te kunnen houden.. Toen echter nu en dan een straal water in het ruim schoot, waren er al enkelen, die het bijltje er by neer wilden gooien, maar dringende aansporingen verhinder den dat. Tot tenslotte een breker een plomp water over dek en in de ruimen schoof welke tal van vletterlui dadelijk naar boven dreef, die de vanglynen aan trokken en de stormleer afdaalden, in hun vletjes sprongen en hals over dop deze buiten de branding boegseerden om daarna, met het zeiltje op, huiswaarts te gaan. Oome Piet met de „Slappe" en nog enkele anderen achtten het tijdstip van opbreken nog niet te zyn aangebroken en, al ging het dan in minder snel tempo, ze lieten den salvage-chief nog niet in den steek. De wind begon door het want te flui ten, de zee schoot al meer aan en de gol ven sloegen al krachtiger tegen de romp der boot en al meer water sloeg over dek en in de ruimen. „Vasthalen!" schreeuwde de salvage- chief. Ook hem was 't nu duidelyk, dat j langer volhouden, nadeeliger in plaats van voordeeliger was. „Maar eerst schalken!" Het aantal mannen, dat aan boord bleef, werd al geringer, maar Oome Piet met zijn mannen hielp eerst de luiken voor zien, terwyl de eigenlyke bemanning al door de reddingboot was overgenomen. Toen de laatste vletterman aan boord was en zich met groote moeite van het schip had verwyderd, begon de duisternis te vallen en de vuurtoren had zyn licht al ontstoken. De sleepboot kreeg het ook niet gemak kelijker en daar het schip nog te veel ge boeid lag en de salvage-chief door seinen te kennen gaf, dat hy aan boord bleef, terwijl ze maar weg moesten stoomen. Koerste de sleepboot ook havenwaarts. In plaats van een vriendelyke ont vangst, wachtte Oome Piet, hoewel tot zyn hemd doornat, een bits woord, want tante Trui, die voor zooveel monden had te zor gen, was het lang niet naar den zin go weest, dat haar Klaas voor de „Slappe" had moeten wyken. Dat beteekende misschien een honderd pop „poet" minder. „Hoe kon je dat nou doen, Piet? Heb jy het soms zoo breed en wie heeft er voor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 5