w, m v m m m Bridge-rubriek. Wat wordt het vliegtuig der toekomst? 1 r SCHAKEN. 1 J nL L* m Éi w*nn XXXIII. Pompen of verdrinken. Wanneer een schip lek slaat, staan alle hens aan dek voor hun leven te pompen, men wil schip en vlag behou den. De Engelschen noemen dit „Keep the Flag flying" en wij praten zeer nuchter van „pompen of verdrinken". Dat „Flag flying" wordt bij Bridge wel eens toegpast door de partij, die met leede oogen aanziet, dat de tegenpartij met de robber zal gaan strijken, dan wordt ook alle hens aan dek geroepen en men telt „die Haupter seiner Lie- ben", men wikt en weegt welke slagen men nog zal kunnen uitmelken, men biedt te hoog! Bij Auction kon men dat ongestraft wel eens doen, bij Contract wordt het dikwijls een dure aardigheid, onderstaand voorbeeld is zeer leer zaam. De kaarten waren als volgt verdeeld: Ru: Sch Ha Ru KI IO A A 9 8 9 5 3 4 6 4 2 3 A-H-9-2 N V-IO-7-3 w O 8-2 H-5-2 Z Sch Ha Ru KI 6 4 V V 3 B B IO 10 7 8 6 4 Sch: V-B-7-5 Ha: H-B-8-5 Ru: H-9 KI: A-7-6 Het bieden verliep als volgt: Z een Ruiten, W dubbel, N pas, O 1 Harten, Z 2 Klavers, W 2 Harten, N 3 Ruiten, O 3 Harten, Z 4 Ruiten, W 4 Harten, N en O pasten waarop Z de verregaan de brutaliteit had om 5 Ruiten te bie den, die dan ook prompt door W wer den gedubbeld. Beide partijen hadden een manche, NZ wilden a tout prrx aan de tegenpartij de robber beletten en speelden daarom dit spelletje van „Va Banque", maar zij verdronken jammerlijk; drie down gedubbeld!! Als men de Portlandregeling speelt met kwetsbaar, kost dat 1000 strafpunten, volgens telling Nederl. Bridgebond 700! Het moge af en toe eens van voor deel zijn om te overbieden Culbert- son prijst dit wel eens aan men be denke echter dat als men dan de rob ber tóch verliest, men dieper in zijn beurs moet tasten dan wanneer men direct maar rustig de tegenpartij die robber had gelaten. Als de kans een maal tegen is, probeere men niet daar tegen in te gaan, het helpt niets. Wanneer wij het bieden analyseeren, zien wij dat OW zeer gemotiveerd hadden geboden, zij zouden die 4 Har ten op hun sloffen hebben gehaald. In het begin was N verstandig, hij paste. Het openingsbod van Z was er al naast want op zulk een vijfkaart zonder eenige top-honneur, met bovendien heelemaal geen kracht in de andere kleuren, doet men beter zijn mond te houden. Het minimum van 2XU Quick trick was er niet, hij had met hangen en wurgen er nauwelijks 1. Aangezien er in het spel 7 tot 8 „quick tricks" zitten, moet men op zulk een-hand niet bieden. N koos in het begin de wijste partij, want hoewel hij 2 Quick tricks had, paste hij na de dubbel van W. Dat was een zeer goed bod, want W gaf daarmee te kennen, dat hij in alle kleuren behalve in Ruiten een goed spel had. gaf daarmee zijn partner te kennen, dat deze maar een kleur moest kiezen, waarin hij het sterkst was. Zoo vonden dan OW elkaar in de Harten en zouden daarin zeker de manche, daar dit de tweede was, ook de robber hebben gemaakt. ™?at overbieden kostte dus N—Z een 700 strafpunten en aangezien OW veine bleven houden en in het volgen de spel de robber haalden, kostte deze fout van Z hun een verlies dat anders vermeden had kunnen worden. Dat doorbieden op een te zwakke hand ziet men ook wel eens gebeuren door spelers, die daarna tegenover hun part ner hun overmoedig bieden goed trachten te praten met: „Maar ik had toch vier honneurs in de hand!" Daar over een volgende maal. Moeder komt de kamer binnen en in plaats van twee luidruchtige kindieren te zien, zooals gewoonlijk, treft ze Kees en Miesje stil zittend in een hoekje bij de tafel aan. Vader is ingeslapen, moesje! Dat is erg lief van iullie, dat je zoo stil bent! wy wachten om te zien hoe lang t zal duren voor de sigaar tot aan z'n vinger zal gaan gloeien! Kwikdampmachines en electrometaal door MARINUS HEYL. Den laatsten tijd hebben tal van nieuwe uitvindingen op het gebied der luchtvaart opnieuw de vraag actueel gemaakt: Wat wordt het vliegtuig der toekomst? Hoe zal het eruit zien? Welke brandstof komt ervoor in aan merking? Welk metaal? Toch alle vragen, die waard zijn, gesteld te worden. De laatste jaren zijn de exploitatie kosten van een vliegtuig niet noe menswaardig veranderd, vooral als ge volg van het meermalen verhoogen der benzineprijzen. Ondanks allen technischen vooruitgang kost het on derhoud van een vliegtuig daarom nog ongeveer evenveel als in 1924 of 1925. Nu is het een vraag op zichzelf, of het wel mogelijk zou zijn om deze on kosten noemenswaardig te drukken, En die vraag moet ontkennend beant woord worden, zoolang de benzineprij zen niet aanmerkelijk worden ver laagd. Zoo'n verlaging nu is onder de thans heersehende omstandigheden niet te verwachten. Dat is de reden, dat on danks de nieuwe motoroonstructie en de ontwikkeling van het moderne luchtverkeer in het algemeen, waar door de aanschafifngsprijs van een vliegtuig aanzienlijk is gedaald, toch de kooplust niet toeneemt. Hetzelfde argument wordt trouwens ook aange voerd tegen het koopen van een auto. Terwille van de rentabiliteit heeft men reeds lang (en den laatsten tijd zeer ijverig) gezocht naar een andere energiebron voor het vliegtuig inplaats van den verbrandingsmotor. Er is zelfs gedacht aan stoommachines en electrische motoren, terwijl de proe ven met Dieselmotoren algemeen be kend mogen worden geacht. In de Ver- eenigde Staten neemt men momenteel proeven met z.g. kwikdampmachines, die voor auto's goed schijnen te vol doen en nu ook wel in de vliegtuigin dustrie beproefd zullen worden. Deze machines hebben het voordeel, dat het kwikzilver na zijn verdamping weer gecondenseerd wordt en daarom steeds hetzelfde volume houdt, terwijl het weinig plaats inneemt en de kosten aanmerkelijk worden verlaagd. Het verlagen der onderhoudskosten is altijd weer de reden geweest om over nieuwe constructies na te denken en menigmaal heeft het aanleiding ge geven tot uitvindingen van den eer sten rang. Ook voor de luchtvaart zal er nog wel eens zoo'n uitvinding ko men. De kwikdampmachine rekenen we daar niet bij, want de giftige kwik damp vormt een bron van gevaren, al moeten deze in theorie reeds over wonnen zijn. De vliegtuigen der toekomst zullen ook, meer dan tot nu toe het geval is geweest, van lichte metalen worden gebouwd. Bij de rondvlucht door Euro pa van dit jaar is voor het eerst ge- gebruik gemaakt van propellers uit z.g. electrometaal, die niet meer dan 12 kg wogen en zeer goed voldeden. Ook andere vliegtuigonderdeelen waren veelal van dit metaal gemaakt, zooals de kappen der motoren en de benzine tanks, de bekleeding van den romp enz., evenals de wielen. Zoo juist ontvingen wij bericht dat de beide Dieselmotoren, welke gecon strueerd zijn door Prof. Garuffa van de technische hoogeschool te Milaan en misschien r&eds beantwoorden aan den eisch der lage exploitatiekosten, in gebruik zijn genomen en tot dusver zeer bevredigende resultaten hebben opgeleverd. Deze proeven zijn het waard, met belangstelling gevolgd te worden. Het gaat om tweetaktmotoren en wel een luchtgekoelde stermotor van 200 P.K. en een watergekoelde V-motor van 500 a 600 P.K. De groot ste nadruk werd gelegd op het lage gewicht der motoren, ze wegen 0.880 kg per P.K., wat betrekkelijk weinig is en kunnen daarom ook zeer goed in een auto-ohassis worden ingebouwd. Ook als automobielmotoren zullen zij derhalve worden beproefd. „Ik heb mijn vrouw op een zeer bi- zondere manier Jeeren kennen. Ik heb haar n.1. met mijn auto aangereden en heb haar toen getrouwd". „Nou, als iedereen dat moest doen, zou er wel voorzichtiger gereden wor den", De oplossing van het probleem van Fuss is 1 c7. Er kan geschieden Kd6 C8P+, Kcö, Pb6f. Of Kd5 of f5, c8D enz. De oplossing van het probleem van Christoffanini is i Df7. Er dreigt nu De6:f. De varianten zijn Dd5: of Tdö: of Pd5of ed5De drie zelfpenningen zijn aardig. Juist terwijl ik zit te peinzen over eenige stof voor deze rubriek, bereikt me het gedenkboek voor H. G. M. Weenink, uitgegeven door den technischen boekhandel Stam, Amsterdam—Haarlem. Als er ooit een waardig monument mogelijk was voor dezen eminenten schaker en eminent mensch, is het wel dit prachtwerk, dat als een waardig gedenkteeken den naam van Weenink bij het nageslacht zal doen voortleven. Met vaardige en piëteitvolle hand hebben de heeren Euwe, Niemeyer, Rueb en van Trotsenburg hem voor ons doen leven in zijn werk als componist en partijspeler, als schrijver en als leidende figuur uit de schaakwereld. Keurig verzorgd is de uitgave, als ge ooit U een waardevol schaakwerk wilt. aanschaffen, lezer, koopt dan dit boek. Ge zult er Weenink en Uzelven doorgeren. De prijs is gering in vergelijking tot zulk een mooi boek, slechts f 2.50. Hieronder een enkele greep H. G. M. Weenink. Bijz. Verm. Paluzietournooi 1925. Wit begint en geeft mat in drie zetten. Wit: Kd2, Te6, Lb6 en f7, pi b4, f3 en g5. Zwart: Kd5, Th8, pi b5, e7, h6 en h4. De volgende partij kreeg een schoonheidsprijs in 1927. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. H. Weenink. e4 Pf3 d4 Pd4 Pc3 Le2 0-0 Dr. M. Euwe. c5 Pc6 cd4 Pf6 d6 e6 Le7 Wit kiest den Scheveninger variant van den Siciliaan. 8. Khl a6 Tot hier gelijkt de party op de bekende MaroczyEuwe Scheveningen, 1925. 9. a4 Dc7 Wit verhindert b5. 10. f4 Pa5 11. Ld3 0-0 12. De2 e5 Er dreigde e5 van wit. 13. fe5: de5: 14. Pf5 Lf5 Er dreigde Pe7De7en Lg5. 15. Tf5Pc6 16. Pd5 Pd5 17. ed5g6 Pd4 kan niet wegens De5: en dan Pc2niet. 18. dc6: gf5: Offert de kwaliteit voor winnende aanval. 19. cb7Db7: 20. Lf5: Tfd8 Na Le4 kan nu De4:! 21. Dg4f Kh8 22. Dh5 Tdlf Zwart is verloren. 23. Ddl: opgegeven. Dr. P. FEENSTRA KUIPER. Probleem van Paul Scouppe te Parijs. Zw.4, 7, 8, 12/14, 17,19, 22, 25, 27, 36. Wit: 23, 28/30, 33, 38, 40'42, 45, 47, 48. Wit speelt en wint. Probleem van Paul Scouppe te Parijs. m» iSPI L., *58* Bfi H Zw.3, 5, 8/12,14,16,18,20, 24/5, 27,30. Wit23, 26, 28, 29, 33, 36/38, 40/42,44, 47/48, 50. Wit speelt en wint. Oplossingen van vorige week: Zw.7/12, 14, 19, 24,26, 29, 33, 34, 39,44. Wit22, 25, 27, 28, 30,32,37, 41/43,45/43 27—21 26X17 of 24X35 42—38 33X31 43—38 24X35 of 26X1' 25-20 14X25 22—18 12X23 48-43 39X48 47—42 48X37 38-33 29X27 41X5 23X32 5X36 Zw.3, 7/10, 12/4, 16/8, 22/3, 28, 31. Wit21,24/6,29, 31, 34/6, 39, 41/4,46,*' 42—38 41-37 36X47 38—32 48-42 47-41 25—20 26-21 43—38 39X19 29-23 35X4 4X15 16X27 32X41 27X36 28X37 37X48 36X47 14X25 17X26 47X33 48X30 18X20 13X24 Alles betreffende deze rubriek adresseeren aan: .,a G. L. GORTMAb5 Roerstraat 10-L Amsterdam v"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 20