w,
m
v
m
m
m
Bridge-rubriek.
Wat wordt het vliegtuig
der toekomst?
1
r
SCHAKEN.
1
J nL
L*
m
Éi
w*nn
XXXIII.
Pompen of verdrinken.
Wanneer een schip lek slaat, staan
alle hens aan dek voor hun leven te
pompen, men wil schip en vlag behou
den. De Engelschen noemen dit „Keep
the Flag flying" en wij praten zeer
nuchter van „pompen of verdrinken".
Dat „Flag flying" wordt bij Bridge wel
eens toegpast door de partij, die met
leede oogen aanziet, dat de tegenpartij
met de robber zal gaan strijken, dan
wordt ook alle hens aan dek geroepen
en men telt „die Haupter seiner Lie-
ben", men wikt en weegt welke slagen
men nog zal kunnen uitmelken, men
biedt te hoog! Bij Auction kon men dat
ongestraft wel eens doen, bij Contract
wordt het dikwijls een dure aardigheid,
onderstaand voorbeeld is zeer leer
zaam.
De kaarten waren als volgt verdeeld:
Ru:
Sch
Ha
Ru
KI
IO
A
A
9
8
9
5
3
4
6
4
2
3
A-H-9-2
N
V-IO-7-3 w
O
8-2
H-5-2
Z
Sch
Ha
Ru
KI
6
4
V
V
3
B
B
IO
10
7
8
6
4
Sch: V-B-7-5
Ha: H-B-8-5
Ru: H-9
KI: A-7-6
Het bieden verliep als volgt: Z een
Ruiten, W dubbel, N pas, O 1 Harten,
Z 2 Klavers, W 2 Harten, N 3 Ruiten,
O 3 Harten, Z 4 Ruiten, W 4 Harten,
N en O pasten waarop Z de verregaan
de brutaliteit had om 5 Ruiten te bie
den, die dan ook prompt door W wer
den gedubbeld. Beide partijen hadden
een manche, NZ wilden a tout prrx
aan de tegenpartij de robber beletten
en speelden daarom dit spelletje van
„Va Banque", maar zij verdronken
jammerlijk; drie down gedubbeld!! Als
men de Portlandregeling speelt met
kwetsbaar, kost dat 1000 strafpunten,
volgens telling Nederl. Bridgebond
700!
Het moge af en toe eens van voor
deel zijn om te overbieden Culbert-
son prijst dit wel eens aan men be
denke echter dat als men dan de rob
ber tóch verliest, men dieper in zijn
beurs moet tasten dan wanneer men
direct maar rustig de tegenpartij die
robber had gelaten. Als de kans een
maal tegen is, probeere men niet daar
tegen in te gaan, het helpt niets.
Wanneer wij het bieden analyseeren,
zien wij dat OW zeer gemotiveerd
hadden geboden, zij zouden die 4 Har
ten op hun sloffen hebben gehaald. In
het begin was N verstandig, hij paste.
Het openingsbod van Z was er al naast
want op zulk een vijfkaart zonder
eenige top-honneur, met bovendien
heelemaal geen kracht in de andere
kleuren, doet men beter zijn mond te
houden. Het minimum van 2XU Quick
trick was er niet, hij had met hangen
en wurgen er nauwelijks 1. Aangezien
er in het spel 7 tot 8 „quick tricks"
zitten, moet men op zulk een-hand niet
bieden. N koos in het begin de wijste
partij, want hoewel hij 2 Quick tricks
had, paste hij na de dubbel van W.
Dat was een zeer goed bod, want W
gaf daarmee te kennen, dat hij in alle
kleuren behalve in Ruiten een goed
spel had. gaf daarmee zijn partner te
kennen, dat deze maar een kleur moest
kiezen, waarin hij het sterkst was. Zoo
vonden dan OW elkaar in de Harten
en zouden daarin zeker de manche,
daar dit de tweede was, ook de robber
hebben gemaakt.
™?at overbieden kostte dus N—Z een
700 strafpunten en aangezien OW
veine bleven houden en in het volgen
de spel de robber haalden, kostte deze
fout van Z hun een verlies dat anders
vermeden had kunnen worden. Dat
doorbieden op een te zwakke hand ziet
men ook wel eens gebeuren door
spelers, die daarna tegenover hun part
ner hun overmoedig bieden goed
trachten te praten met: „Maar ik had
toch vier honneurs in de hand!" Daar
over een volgende maal.
Moeder komt de kamer binnen en in
plaats van twee luidruchtige kindieren
te zien, zooals gewoonlijk, treft ze Kees
en Miesje stil zittend in een hoekje bij
de tafel aan.
Vader is ingeslapen, moesje!
Dat is erg lief van iullie, dat je zoo
stil bent!
wy wachten om te zien hoe
lang t zal duren voor de sigaar tot aan
z'n vinger zal gaan gloeien!
Kwikdampmachines en electrometaal
door
MARINUS HEYL.
Den laatsten tijd hebben tal van
nieuwe uitvindingen op het gebied der
luchtvaart opnieuw de vraag actueel
gemaakt: Wat wordt het vliegtuig der
toekomst? Hoe zal het eruit zien?
Welke brandstof komt ervoor in aan
merking? Welk metaal? Toch alle
vragen, die waard zijn, gesteld te
worden.
De laatste jaren zijn de exploitatie
kosten van een vliegtuig niet noe
menswaardig veranderd, vooral als ge
volg van het meermalen verhoogen
der benzineprijzen. Ondanks allen
technischen vooruitgang kost het on
derhoud van een vliegtuig daarom nog
ongeveer evenveel als in 1924 of 1925.
Nu is het een vraag op zichzelf, of
het wel mogelijk zou zijn om deze on
kosten noemenswaardig te drukken,
En die vraag moet ontkennend beant
woord worden, zoolang de benzineprij
zen niet aanmerkelijk worden ver
laagd.
Zoo'n verlaging nu is onder de thans
heersehende omstandigheden niet te
verwachten. Dat is de reden, dat on
danks de nieuwe motoroonstructie en
de ontwikkeling van het moderne
luchtverkeer in het algemeen, waar
door de aanschafifngsprijs van een
vliegtuig aanzienlijk is gedaald, toch
de kooplust niet toeneemt. Hetzelfde
argument wordt trouwens ook aange
voerd tegen het koopen van een auto.
Terwille van de rentabiliteit heeft
men reeds lang (en den laatsten tijd
zeer ijverig) gezocht naar een andere
energiebron voor het vliegtuig inplaats
van den verbrandingsmotor. Er is
zelfs gedacht aan stoommachines en
electrische motoren, terwijl de proe
ven met Dieselmotoren algemeen be
kend mogen worden geacht. In de Ver-
eenigde Staten neemt men momenteel
proeven met z.g. kwikdampmachines,
die voor auto's goed schijnen te vol
doen en nu ook wel in de vliegtuigin
dustrie beproefd zullen worden. Deze
machines hebben het voordeel, dat het
kwikzilver na zijn verdamping weer
gecondenseerd wordt en daarom steeds
hetzelfde volume houdt, terwijl het
weinig plaats inneemt en de kosten
aanmerkelijk worden verlaagd.
Het verlagen der onderhoudskosten
is altijd weer de reden geweest om over
nieuwe constructies na te denken en
menigmaal heeft het aanleiding ge
geven tot uitvindingen van den eer
sten rang. Ook voor de luchtvaart zal
er nog wel eens zoo'n uitvinding ko
men. De kwikdampmachine rekenen
we daar niet bij, want de giftige kwik
damp vormt een bron van gevaren,
al moeten deze in theorie reeds over
wonnen zijn.
De vliegtuigen der toekomst zullen
ook, meer dan tot nu toe het geval is
geweest, van lichte metalen worden
gebouwd. Bij de rondvlucht door Euro
pa van dit jaar is voor het eerst ge-
gebruik gemaakt van propellers uit z.g.
electrometaal, die niet meer dan 12 kg
wogen en zeer goed voldeden. Ook
andere vliegtuigonderdeelen waren
veelal van dit metaal gemaakt, zooals
de kappen der motoren en de benzine
tanks, de bekleeding van den romp
enz., evenals de wielen.
Zoo juist ontvingen wij bericht dat
de beide Dieselmotoren, welke gecon
strueerd zijn door Prof. Garuffa van
de technische hoogeschool te Milaan
en misschien r&eds beantwoorden aan
den eisch der lage exploitatiekosten,
in gebruik zijn genomen en tot dusver
zeer bevredigende resultaten hebben
opgeleverd. Deze proeven zijn het
waard, met belangstelling gevolgd te
worden. Het gaat om tweetaktmotoren
en wel een luchtgekoelde stermotor
van 200 P.K. en een watergekoelde
V-motor van 500 a 600 P.K. De groot
ste nadruk werd gelegd op het lage
gewicht der motoren, ze wegen 0.880
kg per P.K., wat betrekkelijk weinig
is en kunnen daarom ook zeer goed
in een auto-ohassis worden ingebouwd.
Ook als automobielmotoren zullen zij
derhalve worden beproefd.
„Ik heb mijn vrouw op een zeer bi-
zondere manier Jeeren kennen. Ik heb
haar n.1. met mijn auto aangereden en
heb haar toen getrouwd".
„Nou, als iedereen dat moest doen,
zou er wel voorzichtiger gereden wor
den",
De oplossing van het probleem van Fuss is 1 c7. Er kan geschieden Kd6
C8P+, Kcö, Pb6f. Of Kd5 of f5, c8D enz. De oplossing van het probleem van
Christoffanini is i Df7. Er dreigt nu De6:f. De varianten zijn Dd5: of Tdö:
of Pd5of ed5De drie zelfpenningen zijn aardig.
Juist terwijl ik zit te peinzen over eenige stof voor deze rubriek, bereikt
me het gedenkboek voor H. G. M. Weenink, uitgegeven door den technischen
boekhandel Stam, Amsterdam—Haarlem. Als er ooit een waardig monument
mogelijk was voor dezen eminenten schaker en eminent mensch, is het wel dit
prachtwerk, dat als een waardig gedenkteeken den naam van Weenink bij
het nageslacht zal doen voortleven. Met vaardige en piëteitvolle hand hebben
de heeren Euwe, Niemeyer, Rueb en van Trotsenburg hem voor ons doen
leven in zijn werk als componist en partijspeler, als schrijver en als leidende
figuur uit de schaakwereld. Keurig verzorgd is de uitgave, als ge ooit U een
waardevol schaakwerk wilt. aanschaffen, lezer, koopt dan dit boek. Ge zult er
Weenink en Uzelven doorgeren. De prijs is gering in vergelijking tot zulk
een mooi boek, slechts f 2.50.
Hieronder een enkele greep
H. G. M. Weenink.
Bijz. Verm. Paluzietournooi 1925.
Wit begint en geeft mat in drie zetten.
Wit: Kd2, Te6, Lb6 en f7, pi b4, f3 en g5. Zwart: Kd5, Th8, pi b5, e7, h6 en h4.
De volgende partij kreeg een schoonheidsprijs in 1927.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
H. Weenink.
e4
Pf3
d4
Pd4
Pc3
Le2
0-0
Dr. M. Euwe.
c5
Pc6
cd4
Pf6
d6
e6
Le7
Wit kiest den Scheveninger variant
van den Siciliaan.
8. Khl a6
Tot hier gelijkt de party op de bekende
MaroczyEuwe Scheveningen, 1925.
9. a4 Dc7
Wit verhindert b5.
10. f4 Pa5
11. Ld3 0-0
12. De2 e5
Er dreigde e5 van wit.
13. fe5: de5:
14. Pf5 Lf5
Er dreigde Pe7De7en Lg5.
15. Tf5Pc6
16. Pd5 Pd5
17. ed5g6
Pd4 kan niet wegens De5: en dan
Pc2niet.
18. dc6: gf5:
Offert de kwaliteit voor winnende
aanval.
19. cb7Db7:
20. Lf5: Tfd8
Na Le4 kan nu De4:!
21. Dg4f Kh8
22. Dh5 Tdlf
Zwart is verloren.
23. Ddl: opgegeven.
Dr. P. FEENSTRA KUIPER.
Probleem van Paul Scouppe te Parijs.
Zw.4, 7, 8, 12/14, 17,19, 22, 25, 27, 36.
Wit: 23, 28/30, 33, 38, 40'42, 45, 47, 48.
Wit speelt en wint.
Probleem van Paul Scouppe te Parijs.
m»
iSPI
L., *58*
Bfi
H
Zw.3, 5, 8/12,14,16,18,20, 24/5, 27,30.
Wit23, 26, 28, 29, 33, 36/38, 40/42,44,
47/48, 50.
Wit speelt en wint.
Oplossingen van vorige week:
Zw.7/12, 14, 19, 24,26, 29, 33, 34, 39,44.
Wit22, 25, 27, 28, 30,32,37, 41/43,45/43
27—21
26X17 of 24X35
42—38
33X31
43—38
24X35 of 26X1'
25-20
14X25
22—18
12X23
48-43
39X48
47—42
48X37
38-33
29X27
41X5
23X32
5X36
Zw.3, 7/10, 12/4, 16/8, 22/3, 28, 31.
Wit21,24/6,29, 31, 34/6, 39, 41/4,46,*'
42—38
41-37
36X47
38—32
48-42
47-41
25—20
26-21
43—38
39X19
29-23
35X4
4X15
16X27
32X41
27X36
28X37
37X48
36X47
14X25
17X26
47X33
48X30
18X20
13X24
Alles betreffende deze rubriek
adresseeren aan: .,a
G. L. GORTMAb5
Roerstraat 10-L
Amsterdam v"