MOPEPRAATJE V| GOEDKOOPE PATRONEN. Hoe te bestellen? Patronen worden binnen 36 dagen toegezonden na overschrijving van het bij ieder patroon vermelde bedrag op postrekening 191919 ten name van den „Knippatronendienst" te 's-Graven- hage, onder duidelijke vermelding van gewenscht nummer en juiste maat. Aanvragen kunnen ook per postwissel en indien niet anders mogelijk per brief onder bijsluiting van postzegels gericht worden aan de Mode-redac- trlce van dit blad, Muzenstraat 5 B, te 's-Gravenhage. Gekleecje Japon voor gezette figuren. (No. 228). Zeer practische overall. (No. 234). Steeds weer worden ons patronen gevraagd voor practische schorten. Het lijkt ons, dat dit model bijzonder in den smaak zal vallen, daar het de geheele japon bedekt. Het spreekt van zelf, dat alle waschstoffen in aanmer king komen, maar toch lijkt ons satinet bijzonder geschikt. Wij kunnen dit op Verder wordt de geheele omtrek met een smal effen biesje in de hoofdtint van het satinet afgebiesd. We kunnen deze biesjes, die kleurecht zijn, op rol letjes koopen; willen we zelf biesjes knippen, dan nemen wij deze pl.m. 2 cm breed (inslagen van Vi cm plus 1 cm der bies) maar zorgen er voor, ze vooral in schuine richting te knippen. We stikken de bies eerst op den ver keerden kant, slaan haar om, strijken aanmerkelijk lager is dan een confec- tiejas van goede kwaliteit. Ratiné lijkt ons bijzonder geschikt: het is sterk en tevens warm, terwijl we als voering een zware kwaliteit satinet kiezen. Na het knippen der jas blijven er zeker Wel stukjes over die in een goede hoedenzaak tot een pet verwerkt kunnen worden. Patronen verkrijgbaar voor jongens van 47 jaar. Prijs 0.58. een donkeren ondergrond mei zoo'n oneindige variatie van patroontjes en kleuren koopen, het een al mooier dan het andere. Bijzonder groote motieven zullen wij bij voorkeur echter niet aanraden. Het patroon hebben wij nageknipt, we gaan dus dadelijk aan hei werk en beginnen de schouders en zijnaden met Engelsche naden te naaien. Nu blijft ons alleen over het afwerken van den omtrek. Het midden-achter wordt ov£r een lengte van 25 cm van de hals af met smalle stofreepjes tegengenaaid waarin de knoopsgaten gemaakt en de knoopen aangebracht worden. haar uit, rijgen haar op den goeden kant over, daarna opstikken. Tenslotte blijft na het opzetten van de zak nog over het bevestigen van de stofreepen, die als sluiting achter dienst doen, aan de zijwanden, en onze schort is klaar. Patronen verkrijgbaar in de maten 42—52. Prijs 0.58. Jongensjas. (No. 219). Jassen voor kleine jongens kunnen heel goed thuis gemaakt worden, daar het model zeer eenvoudig is en de prijs Deze zeer aparte japon kan van ve lours chiffon maar ook van soepel ge werkt fluweel of zijde gemaakt wor den. Van effen crêpe of wol met zijden crêpe kan voor oudere dames ook een zeer apart geheel worden verkregen. De japon bestaat uit taille, heup stuk en niet te wijde klokrok, die nauw is tot op kniehoogte en vandaar af eerst de noodige ruimte krijgt, ver der een strakke mouw en chabot, die vanaf de schouders tot de taille reikt, juist tot onder het smalle ceintuurtje. De hals wordt met een zeer smalle bies van dezelfde zijde afgewerkt, als we onder aan de chabot en aan de mouwnaad zien en eenige malen door gestikt; het mooiste is een effen tint in de hoofdkleur der japon te kiezen. Is de keus op effen wollen stof ge vallen, dan wordt de chabot van crêpe de chine gemaakt, evenals de plissé's, desverkiezende in een zachte tint. De patronen voor dit zeer gekleede model wordën beschikbaar gesteld tot en met maat 52. Prijs 0.58. De tram-saneering. De geest onder het personeel. De voetgangersweek, die j.1. Zaterdag be sloten werd met de apotheose van een zeer geslaagden verkeers-optocht waarin een al leraardigst overzicht werd gegeven van „de vervoersmiddelen door alle tijden", is onge twijfeld een groot succes geweest. Niet alleen boekte de vereeniging voor Veilig Verkeer niet minder dan een 2000 nieuwe leden, maar de Amsterdamsche voetganger, die wel eens het gevoel had dat'men hem in het gedrang waarin hij in letterlijken en figuurlijken zin al meer en meer kwam te zitten, of liever te staan en te loopen, vrijwel aan zijn lot over liet, ondervond thans, dat de gemeente bereid was alle mogelijke rekening met zijn belangen te houden en hem zooveel moge lijk van dienst wilde zijn. Wat de gemeente aldus, via het optreden en de houding van haar politie ten opzichte van den voetganger bereikt heeft, vermocht zij ongetwijfeld nog niet tot stand te bren gen ten opzichte van den tram-passagier! Men kan wel zeggen, dat de ontevredenheid van den hoofdstedelijken tramklani over de „service" die zijn gemeentelijken leverancier hem biedt algemeen is. Afnemen deed die ontevredenheid ook het laatste jaar nog niet, al trachtte die leverancier zoo nu en dan met het leiden van kleine, nieuwe attracties, zooals het invoeren van een vijfminutendienst op enkele lijnen, het doen loopen van enkele speciale theatertrams, de cliëntèle wat gunstiger te stemmen. Dr. Lulofs, onze ge meentelijke Electriciteitsdirecteur, die als licht-dictator toch blijk had gegeven, dat hij de klanten van een gemeentebedrijf minstens even goed en vlot wenschte te bedienen als particuliere ondernemingen dat de hunne doen, en die men het vorig jaar ook tijde lijk aan het hoofd van de tram gesteld had teneinde ook daar eens de zaak fiksch op nooten te zetten, kwam maar steeds niet met '>et nieuwe, groote, algemeene reorganisatie- 'an, dat men van hem verwachtte voor den ag. naar bepaalde zich aanvankelijk tot enkele reorganisaties van onderdeelen waar van het publiek weinig of niets bemerkte. Hij had van uit de G.E.W. enkele technische en administratieve krachten, die van aaft- pakken en efficiency weten, mee naar de tram overgebracht en hij was met hen in de bueraux aan de Stadhouderskade energiek aan het.... bestudeeren gegaan. Dat was langen tijd alles wat men er van vernam. Maar thans is hij dan toch ten laatste van achter de schermen voor den dag getreden en stuurde hij zijn groote plan in aee. Zijn rap port ten dezen ging vertrouwelijk naar de Commissie van Bijstand en zal weldra bij den Raad in openbare behandeling komen. In- tusschen heeft de pers, die in de gemeente lijke vertrouwelijkheid altijd een lek weet te ontdekken, de voornaamste punten uit dit rapport reeds gepubliceerd en weten we dat er de invoering van een sectie-tarief, ver hooging van de rijsnelheid, en een ont lasten van de tramroute langs Rokin en Dam rak, door middel van overstaplijnen en an derszins, in bepleit wordt. Dat zijn dan om zoo te zeggen de materieele, technische reor ganisaties die worden voorgesteld. Maar daarmede komen wij er niet, zegt dr. Lulofs. „Wil de nieuwe opbouw van het trambedrijf volgens het gegeven ontwerp succes hebben, dan is daarvoor noodig een frissche en ac tieve geest onder het personeel, een warme belangstelling voor het bedrijf, liefde voor het werk, terwijl de wil om z'n taak zoo goed mogelijk te volbrengen, zijn stempel moet drukken op de wijze waarop deze wordt ver vuld. „Die geest, die belangstelling en die liefde is er, heet het dan, op het oogenblik in veel te geringe mate. Er moet een gron dige verbetering worden gebracht in de wijze waarop er aan de tram gewerkt wórdt, in den geest onder en van het personeel in alle rangen, van hoog tot laag. Daartoe is allereerst noodig, betoogt het rapport, een vervroegde pensioneering van tal van oudere ambtenaren en beamtben die geen aanpas singsvermogen meer bezitten voldoende groot om met den nieuwen, meer efficienten geest waarmede dr. Lulofs het „levende ma teriaal" der tram als het ware wil injectee- ren, mee te gaan. Wil er van de tram-sanee ring iets terecht komen, dan moet dien nieu wen geest er door middel van jong bloed worden ingebracht. Men moet er ook niet voor terugschrikken, zegt de waarnemende directeur, hier en daar bij bepaalde benoe mingen nieuw bloed van buitenaf in te voe ren en eens af te wijken von de streng hiërar chische promoties van functionarissen uit lageren rang, die nu "bij dergelijke benoemin gen altijd worden toegepast. Al wordt er in het rapport dan ook niet op directe wijze een lans gebroken voor ver laging van loonen, indirect, kan men zeg gen, geschiedt dit wel. Waren hier b.v. die loonen van het rijdend personeel even hoog als die te Rotterdam, dan zouden we resds met een half millioen minder verlies werken en het geheele exploitatie-tekort tot op de helft zijn teruggebracht. Dat loonsverschil is inderdaad, naar de gegevens die meh uit an deren bron kan putten, uitwijzen, niet ge ring. Een wagenbestuurder verdient bij ons gemiddeld ruim f 36.per week, in Rotter dam pl.m. f 32.een conducteur bij ons f 35-in de Maasstad f 30. Er zal over dit rapport en over het groote tram-plan van dr. Lulofs nog heet wat te doen zijn. En vooral zijn „aanval" op den geest onder het personeel zal vele politieke poppen hevig aan het dansen zetten. Nu reeds terwijl de zaak nog maar in het vertrouwe lijke stadium verkeert, wordt er van de daken af „veel te fel!", „Onrechtvaardig!", enz. geroepen.... Onthouden wij ons voorloopig van een oordeel en laten we alleen maar vaststellen, dat de nog steeds angstwekkend- snelle achteruitgang van het hoofdstedelijk tramvervoer (in de afgeloopen maanden van dit jaar nam het al weer met vele millioenen passagiers .af!) toch zeker niet alleen ver klaard kan worden met een verwijzing naar het feit dat de tram het tegenwoordig overal zoowel in binnen-, als in buitenland moeilijk heeft en als gevolg van de algemeene malaise. Er zal allicht toch ook wel „iets" te wijten vallen aan die, door dr. Lulofs geconstateerde geestelijke malaise onder het personeel. Waar van men dan echter wel nog kan zeggen, dat dit verschijnsel zich waarlijk niet alleen bij de Amsterdamsche gemeentetram voordoet en dat ook de oorzaken daarvan misschien wel dieper liggen dan in den onwil, sleur, gemakzucht, enz. van een aantal afzonder lijke personen. Hergeboorte van „Flora.". Van de niet vertrouwelijke, maar open bare gemeentelijke zaken valt er verder dit keer nog maar één te noemen, die voor de naaste toekomst van een zeker belang kan zijn. De beslissing namelijk, die de Raad nam om een gedeelte van den tuin van het museum Willet Holthuijsen, indertijd bij legaat aan de gemeente vermaakt, in erf pacht te geven aan den nieuwen exploitant van Flora in de Amstelstraat, die dit oude, I enkele jaren geleden door brand vernielde theater wil opbouwen en uitbreiden tot een soort modern vermaakspaleis, waarin het café-chantant, de bioscoop, de rolschaatsen- baan, enz., een ruim en van alle gemakken voorzien onderdak zullen vinden. Het bleek bij de verdediging van de desbetreffende voordracht, dat men achter de tafel van B. en W. zeer met dit plan was ingenomen en dat men den nieuwen Flora-exploitant, die, zonder eenige garantie of bijdrage van de gemeente te vragen, een 3 millioen ln deze onderneming wil steken en in wie „het ge meentebestuur alle mogelijke vertrouwen heeft", zooveel mogelijk ter wille wenscltt te zijn. De kaarten van den heer Koopman en zijn Groote Schouwburgplan, die 'n oogen blik wat beter geschikt leken, zijn hierdoor weer wat ongunstiger komen te liggen. Men kreeg den indruk, dat het plotselinge enthou siasme, dat althans een deel van het College ten aanzien van dezen Flora-her- en nieuw bouw ten toon spreidde, mede zijn oorzaak vond in een verlangen om Koopman's Groo- ten Schouwburg van de baan te duwen! Het is dan ook niet liitgesloten, dat B. en W. gauw nog even deze voordracht „er door drukten", vóór dat de uitgestelde behandeling van het plan-Koopman op het Prinsenhof aan de orde komt, teneinde een nieuw argu ment te hebben om hun aanvankelijk afwij zend prae-advies op dat plan te kunnen stut ten en handhaven. Teneinde althans de garantie-eisch van den heer Koopman met een verwijzing naar den Flora-exploitant, die er dan toch maar geheel alleen, zonder ge- meenteüjke hulp, zegt te kunnen komen, te kunnen afwijzen. In alle geval is dezen j gang van zaken voor de Groote Schouw- burg-promoiors, die nu reeds twaalf jaar achtereen onverdroten aan hun plannen ge- I werkt hebben, een tegenslag. Nog maar twee weken geleden dachten zij de veilige haven eindelijk in zicht te krijgen; nu dreigt zij weer achter den horizont te verdwijnen en li wordt een behouden binnenkropen minstens I genomen twijfelachtig.... Vondel-strijd. De Gijsbrccht. Onderwijl er gewerkt wordt en gestreden fl voor bouw van nieuwe, groote schouwbur-- gen, nieuwe groote vermaakspaleizen (de bouw van de zesdaagsche wielerbaan in het eveneens tot vermaaks-paleis herschapen R.A.I.-gebouw is ook al bijna gereed),,— gaat de bestaansstrijd op leven en dood van het dozijn tooneelgezelschappen en gezel schapjes in de bestaande schouwburgen on verdroten zijn gang. Definitieve overwinnin gen of nederlagen zijn er nog niet te regis- treeren. Die zullen waarschijnlijk pas zoo omstreeks nieuwjaar te vermelden vallen. I Alleen kan men nu wel reeds zeggen, dat het Amsterdamsch Tooneel van Defresne en van 1 Dalsum een goeden kans maakt als nummer één der overlevenden de eindstreep van het jaar te zullen halen. Vooral met de recente t opvoering van het nieuwe stuk „Noach", f.' die van alle zijden als een groote toonee!- daad geroemd werd. heeft het zich onder de favorieten geplaatst. En als van Dalsum zélf op Nieuwjaarsdag, temidden van zijn j troup of met anderen, den Gijsbrecht te P spelen krijgt (ook ten dézen staan zijn kan- sen er niet slecht voor), dan zal hij misschien ook wel de woorden, waarmede het stuk in zet, met een opgelucht gemoed op zichzelf als tooneeldirecteur en op zijn gezelschap als toepasselijk kunnen voelen.... Het hemelsche gerecht heeft zich ten lange lesten Erbarremt over mij en mijn benauwde vesten Die Gijsbrecht-opvoering, ik had 't er al eens met een enkel woord over, die is op het oogenblik in den tooneelstrijd één van de voornaamste inzetten. Ook al zou het groote publiek nog meer uit den schouwburg gaan wegblijven dan het den laatsten tijd al deed, naar den Gijsbrecht zal het in drom men gaan. Die goede Amsterdamsche traditie zal niet gebroken worden; zij bleef vanaf den derden van Louwmaand (Januari) 1638, toen men met Vondel's nieuwe treurspel Cos- ter's Academie inwijdde, onveranderd ge handhaafd en zij zal ook nu gehandhaafd blij ven. Er zijn tallooze Amsterdammers die anders nooit naar de comedie gaan, maar toch nooit verzuimen eens in het jaar den Gijsbrecht te gaan zienMen is nu al bijna driehonderd jaar lang deze gewoonte trouw gebleven; ook de gewoonte van vele Amsterdamsche families om wanneer de meisjes en jongens tot de jaren des onder- scheids zijn gekomen en zij „in de wereld r gebracht" moeten worden, hun eerste intrede f in die wereld te doen zijn: de voorstelling van de Gijsbrecht van Aemstel. De toeloop V er naar bleef, deze drie eeuwen lang. A' werd hij dan toch misschien wel Iets minder dan in de dagen van Pieter Langendijk, dte

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1932 | | pagina 16