Geestelijke gelijkwaardigheid
in het huwelijk.
zuiver vrouwelijk instinct
en logisch mannelijk denken
Is onrijp fruit schadelijk voor
de gezondheid?
De Huisvrouw een de Zondag.
Het menu van deze week
Met opleiding heeft het niets te maken!
door
Dr. Miriam Scott te New-York.
Dr. Miriam Scott was de
eerste vrouwelijke rechter en
heeft voordien jaren lang een
door de Regeering ingesteld
huwelijksbureau geleid.
Als men door zijn beroep in den
loop der jaren met een groot aantal
jonge menschen in aanraking komt,
verwondert men zich telkens weer over
de beslistheid, waarmee elke jongeman
het uiterlijk van zijn ideaal-echtgenooto
weet te beschrijven. Niet alleen de
kleur van haar en oogen, ook de
figuur en de lengte staan voor hem
vast. Gezegd moet worden, dat hij er
als regel weinig bezwaar tegen maakt,
als het aan hem voorgestelde persoon
tje een ander uiterlijk heeft, mits het
een aantrekkelijk meisje is. Doch hoe
veel voorstellingen hij zich ook ge
maakt heeft omtrent het uiterlijk van
zijn ideaal, aan de geestelijke eigen
schappen, die hij het liefst in zijn
levensgezellin zou zien, blijkt hij als
regel zeer weinig aandacht te hbbben.
In verband met deze geesteshouding
ontving een goed Amerikaansch dag
blad dat de jonggezellen onder zijn
lezers de vx*aag had voorgelegd: „Ver
langt u, dat uw aanstaande vrouw u in
geestelijk opzicht gelijkwaardig is?"
niet altijd even duidelijke en besliste
antwoorden. Doch bij nauwkeurig on
derzoek bleek het aantal bevestigende
antwoorden vrijwel precies even groot
te zijn als het aantal ontkennende. Als
ontkennend werden beschouwd die
antwoorden, waarin een geestelijke ge-'
lijkwaardigheid wel eenige, doch geen
noemenswaardige beteekenis werd toe
gekend.
Welke helft van het mannelijk ge
slacht heeft het nu bij het rechte eind?
Is, om de vraag nog iets scherper te
stellen, intellectueele gelijkwaardig
heid onmisbaar voor een gelukkig hu
welijk? De vurige feministe zal deze
vraag zonder verder nadenken en met
groote beslistheid bevestigend beant
woorden en zelfs verontwaardigd zijn
over elk blijk van twijfel aan de
juistheid harer opvatting. De vrou
wen, die door onverschillig welke
oorzaak in haar huwelijk teleurgesteld
zijn, vallen haar over het algemeeen
bij, evenals vrouwen, die het huwelqK
niet hebben aangedurfd en.... de
mannen, die te veranderlijk zijn ge
weest om ooit aan een huwelijksaan
zoek toe te komen. Wat ook hun op
vattingen mogen zijn over een huwe
lijk tusschen twee intellectueel gelijk
waardige personen, een huwelijk zon
der die gelijkwaardigheid moet naar
hun overtuiging vroeg of laat op een
ramp uitloopen.
Er zijn echter ook verdedigers ge
noeg te vinden voor het andere stand
punt. Ieder onzer kent toch wel min
stens één echtpaar, dat ontegenzeg
gelijk gelukkig is, hoewel de man in
ontwikkeling verre de meerdere is
van zijn vrouw. Er zijn groote geleer
den en beroemde diplomaten uit onzen
tijd, onsterfelijke figuren uit de we
reldgeschiedenis, die een gelukkig
leven leiden met een intellectueel on
beduidende vrouw. Doch en daar
komt het op aan in andere opzich
ten is die vrouw ongetwijfeld verre
van onbeduidend. In mijn beroep heb
ik kunnen waarnemen, dat de antwoor
den op bovengenoemde vraag alleen
daarom zoo sterk uiteenloopen, omdat
aan het vrouwelijk intellect een geheel
verkeerde maatstaf wordt aangelegd.
Het gaat m.i. bij een vrouw in het ge
heel niet om haar parate kennis, die
zij als echgenooe niet noodig
heeft, zoodat het al of niet be
zitten ervan voor haar huwe
lijksleven niets uitmaakt. Het
gaat zelfs niet om het streng
logisch denken. In die beide
dingen zal in de overgroote
meerderheid der gevallen de
man de meerdere zijn, zooal
niet uiterlijk door verschil in
opleiding dan toch in den grond
der zaak door zijn aanleg.
De eis.chen, die men ana het vrou
welijk intellect moet stellen en waar
naar men het tenslotte moet beoordee-
len, zijn intuïtie en combinatievermo
gen, de verstandigheid van een aange
boren en diep in de vrouwelijke ziel
wortelend instinct. Deze eigenschap
pen bezitten zelfs mannen, die zeer
ontwikkeld of handig zijn, niet in die
mate en althans niet in dien vorm en
daarom zijn het die eigenschappen,
welke de waarde van een vrouw als
levensgezellin bepalen haar in staat
stellen om haar man aan te vullen in
datgene, wat hij zelf mist.
Ook een man tracht natuurlijk in
een ingewikkeld geval een oplossing
te vinden; hij tracht dan geduldig de
gecompliceerde en ten nauwste met
elkaar samenhangende factoren te ont
leden en door een logisch overzicht
der feiten een uitweg uit de moeilijk
heden te vinden, doch een vrouw ver
krijgt sneller en beter resultaten, al
weet zij minder, eenvoudig door haar
intuïtie te volgen. Zonder dat zij het
kan beredeneeren, voelt zij aan, wat
er zal gebeuren, waar gevaren liggen.
Als een man al eens een dergelijke
ingeving krijgt, durft hij er zich toch
niet op te verlaten. Doch als zijn vrouw
hem op grond van een soortgelijke in
geving raad geeft, zal 'hij zich daar
naar richten. Dat doet hij natuurlijk
niet dadelijk, doch wel wanneer het
keer op keer is gebleken, dat zijn
vrouw tenslotte het juiste inzicht heeft
gehad.
Dat is dan ook de reden, dat vele
bekwame mannen zoo dikwijls een vol
komen ongemotiveerden raad van hun
vrouwen opvolgen. Velen hebben
daaraan hun carrière te danken: zij
bezaten de bekwaamheid voor hun
werk als zoo menig ander, doch hun
vrouwen stonden, althans wat hun
vrouwelijk intellect betrof, boven de
vrouwen van die anderen. Ditzelfde
vrouwelijk intellect is het ook, waar
door vrouwen, die zelf een beroep uit
oefenen, vaak een betere carrière ma
ken dan haar mannelijke collega's.
Zoo zien wij, dat het mannelijk en
het vrouwelijk intellect elkaar moeten
aanvullen. Hierdoor wordt in hooge
mate het gevoel van saamhoorigheid
tusschen de echtgenooten versterkt.
Over en weer voelen zij, dat zij op
elkaar aangewezen zijn en ondanks hun
zeer verschillende bezigheden wordt
in zoo'n werkelijk harmonisch huwe
lijk de zoo vaak aangehaalde vergelij
king met een span paarden toepasse
lijk. Wanneer de huwelijkskeuze niet
geheel en al verkeerd is geweest,
brengt een der beide echtgenooten
zijn eigen intellectueele gaven, zijn
geestelijke rijkdommen mee, hoeveel
verscheidenheid er ook daarin, zoowel
onder de mannen als onder de vrou
wen, nog wordt gevonden.
Met hun kennis in de gebruikelijke
beteekenis van opleiding en diploma's
heeft dit alles weinig of niets te ma
ken; daarom moeten wij daar ook niet
te veel op letten bij het beoordeelen
van de geestelijke gelijkwaardigheid
van een man en een vrouw. Die gelijk
waardigheid moest elke man van zijn
toekomstige vrouw verlangen, doch de
hoeveelheid parate kennis, die zij zich
eigen heeft gemaakt, zal op het hu
welijksleven geen invloed hebben.
Een overgroot gedeelte der vruchten
wordt in onrijpen toestand geplukt om
tegen bewaren gedurende langen tijd
bestand te zijn.
Altijd weer zijn er bezorgde huisvrou
wen, die zioh afvragen of dit niet scha
delijk is voor de gezondheid. Onder
zoekingen zijn hieromtrent gedaan en
men is tot de conclusie gekomen, dat
het eten van onriipe vruchten in rau-
wen toestand zeer zeker wel darmstoor
nissen te weeg kan brengen.
Een eigenaardig verschijnsel is het,
dat kinderen zioh altijd als het ware
aangetrokken gevoelen tot het eten
van onrijpe vruchten. Denken wij maar
eens aan kinderen, die buiten wonen
en vruchtboomen in de omgeving heb
ben, hoe fel ze soms zoeken of er geen
appels gevallen zijn.
Indien onrijp fruit gekookt wordt,
verliest het zijn darmprikkelende en
daarmede zijn schadelijke werking.
Bij het eten van bananen en sinaas
appelen denkt men er nooit aan, dat
deze onrijp geplukt zijn en eerst ge
durende het transport narijpen. Bana
nen worden zelfs kunstmatig gerijpt.
Het zou onmogelijk zijn deze zachte en
saprijke vruchten in rijpen toestand te
plukken; zij zouden door het vervoer te
veel lijden en hierdoor in waarde ver
minderen.
Heel vaak wordt gevraagd of het
noodig is b.v. appels en peren enz. te
schillen vóór het gebruik. De banaan
is de meest ideale vrucht waar het deze
vraag betreft, daar de schil de kern be
veiligt tegen ziektekiemen, terwijl men
bü het eten de vrucht zelfs niet met de
handen behoeft aan te raken.
Goed gewasschen appels en peren
kunnen evengoed als kersen, bessen,
pruimen enz., met het buitenste velletje
verorberd worden, ja het is zelfs zeer
aan te raden, daar men mèt de schil
tevens de beste bestanddeelen ver
wijdert.
G. C. MEIJER SOHWENCKE.
Voor vele huisvrouwen zijn Zon- en
feestdagen zooal niet drukker dan toch
geen rustdagen en toch kan hierin met
overleg zeer zeker veel verandering in
gebracht worden.
Hoe heerlijk kan het met zoo'n rust
dag niet zijn, niet alleen voor den man,
maar evenzeer voor de moeder, de
vrouw. Na een week van werken en
zorgen heeft zij thans zeker behoefte
aan een dag, dat zij niet voortdurend
in touw moet zijn, maar lichamelijk
rust en geestelijk voedsel kan vinden.
Gij vraagt ons: „Hoe is het moge
lijk voor een moeder van een groot
gezin?" Zeker, om te beginnen nemen
wij ons voor, om 's Zondags nooit iets
te doen van het werk, dat ook in de
week gedaan wordt, als naaien, stop
pen, verstellen, „gauw" even een
jurk strijken. Ook dit wordt een ge
woonte. De Zondag moet afwijken van
het alledaagsche. En het middagmaal,
dat komt toch niet vanzelf klaar?
Man en kinderen zullen het natuur
lijk op prijs stellen iets buiten het ge
wone menu om, aan het middagmaal
te krijgen.
Dit kan heel goed, alleen, niet op
Zondag koken, wat niet absoluut noo
dig is!
Groenten worden 's Zaterdags
schoon gemaakt en voor zooveel mo
gelijk gekookt, 's Zondags worden de
reeds geschilde aardappelen gekookt
en op de aardappelpan worden tevens
de groenten met boter gewarmd, indien
tenminste geen sausje gemaakt moet
worden. Men kan echter die groenten
uitzoeken, die het gemakkelijkst zijn.
Vleesch kan 's Zaterdags gebraden
en daarna in de pan gewarmd worden,
evenals de soep. Toespijs kan daags
tevoren klaar gemaakt. Indien de be
reiding van het maal op deze wordt
tot stand gebracht, heeft de huisvrouw
practisch gesproken slechts aardappe
len te koken en de rest te verwarmen.
Waar een wil is, is een weg, zegt het
spreekwoord, zoo ook hier. Met een
weinig goeden wil en medewerking
van de huisgenooten kan ook voor de
buisvrouw de Zondag in den waren
zin des woords „een rustdag zijn".
Zondag:
Gemalen croutons
Blinde vinken.
Brusselsch lof a la crème.
Aardappelen.
Rijstpudding met abrikozen.
Maandag:
Rolpens.
Roede kool, aardappelen.
Rijst met bessensap
Dinsdag:
Runder rollade.
Spruitjes, aardappelen.
Vruchten pie.
Woensdag:
Koud vleescn.
Gestoofde prei, aardappelen.
Havermout.
Donderdags
Groentensoep.
JachtschoteL
Vrijdag I:
Schelvisch schotel.
Worteltjes, aardappelen.
Vruchtensla.
Vrijdag n:
Bloemkool met roereieren.
Aardappel-purée.
Cream crackers met smeerkaas
en gehakte noten.
Zaterdag:
Bloemkoolsoep.
Hutspot met klapstuk.
Rijstpudding met abrikozen.
V2 1 melk.
75 gram gist.
75 gram suiker.
1 pakje vanille suiker.
10 gram is 5 blaadjes w. gelatine.
1V2 dl slagroom.
1 ei wit.
150 gr. abrikozen.
60 gram suiker.
V, lepel maizena.
We brengen de melk aan de kook,
en strooien de gewasschen rijst er in,
voegen een tikje zout bij en koken de
rijst gaar, nemen de pan van het vuur
en roeren de gelatine (die we 15 min.
in koud watei hebben laten weken en
daarna goed uitgeknepen hebben, om
het overtollige vocht te verwijderen)
door de rijstebrij, nadat wij ze eerst in
een half kopje heet water hebben op
gelost. Room en eiwit kloppen we stijf
en roeren deze eveneens door de
pudding heen, die we laten afkoelen.
De abrikozen worden met de suiker
opgekookt en afgekoeld, daarna wordt
de pudding laag om laag met de abri
kozen in een vorm gedaan en tot den
volgenden dag weggezet om stijf te
worden. Het abrikozenvocht wordt met
de maizena gebonden en koud bij de
pudding opgediend.
Vruchtenple.
Deeg.
150 gram bloem.
75 gram boter.
Ongev. 4 a 5 lepels water.
3 groote appels.
3 bananen.
100 gram sun maid.
25 gram boter.
75 gram suiker.
1 theelepel kaneel.
We beginnen met een deeg te ma--
ken van de bloem en boter, die eerst
met elkaar tot een kruimelige massa
worden gehakt en daarna met het
water tot een stevigen deegbal ver
werkt, die op een met bloem bestoven
aanrecht of deegplank tot een dunne
lap wordt uitgerold, opgevouwen, en
nogmaals uitgerold, daarna met een
vochtige doek bedekt en wordt eenige
uren op een koele plaats gezet.
Inmiddels maken we het vulsel,
hakken de appels, en snijden de ba
nanen aan plakjes. Een vuurvaste
vorm wordt met boter Ingevet, hei
deeg dun uitgerold en hiermede be-
kleeden wij den vorm, bodem en zij
kanten, geven prikjes in den bodem en
beleggen dit eerst met de gehakte
appels, die met suiker en kaneel zijn
vermengd, daarna een laagje rozijnen
en vervolgens de bananen-schijfjes, de
boter verdoelen we hier en daar in
klontjes. We rollen nu ons laatste
deeg uit en leggen dit als een deksel
over alles heen, terwijl we met eea
vork op het deeg en de zijkante»
drukken.
20 a 25 min. wordt het schoteltje in
den oven geplaatst en warm of koud
opgediend.
Jachtschotel.
400 gram koud vleesch (resten 1-
lade).
1 kg gekookte aardappelen.
2 groote uien.
2 dl. water.
4 appelen.
1 bouillon blokje.
2 dl melk.
60 gram boter.
1 theelepel kokskraiden.