Vrouwenleven Het „Tehuis" der werkende vrouw. Het menu van deze week DE KUNST VAN GRIMEEREN. Sara Bernardt speelde voor 17-jarig meisje. Op zestigjarigen leeftijd speelde Sarah Befnarüt, de groote Fransche tragédienne, nog rollen in L'Aiglon en La Dame au camelias. De eerste rol werd speciaal voor haar geschreven en hierin stelde zij den zoon van Napoleon voor als jongeling van 18 jaar. Onbegrijpelijk moet het velen voor gekomen zijn, doch wie de groote kun- stenaresse als reeds oude vrouw in beide rollen zag, moet wel haast aan bovenmenschelijk spel gedacht nebben en met diep ontzag tegenover deze vrouw gestaan hebben. Behalve deze gaven bezat zii tevens een buitengewone kunst om zich te grimeeren. inderdaad mag men spreken van kunst, want hoeveel hangt hiervan niet af, mede en vooral in verband met het slagen der rollen. Een tijfigenoote van Sarah Bernardt, die ongeveer 20 jaar jonger was dan deze, wilde van de nieuwe kunst, die vooral ten tijde van de eerste opkwam, niets weten en trad regelmatig op zon der zich te laten grimeeren, waarvan veelal het gevolg was, dat uiterlijk en rol niet bij elkaar aanpasten. Op zestigjarigen leeftijd trad Sarah Bernardt op in de hoofdrol van La Dame au Camélias en wel als 17-jarig meisje. De scène speelde zich af in een balzaal en het toilet, dat zeer gedecol leteerd was, liet bijna kinderlijke schou ders en armen zien. De eenige conces sie, die zij aan haar leeftijd deed, be stond uit een nauw om haar hals ge sloten breeden diamanten band. omdat trots alle schmink hare halsspieren an ders toch haar leeftijd zouden verraden. Met de scherpste binocle kon men ech ter door het buitengewoon knappe gri meeren geen rimpeltje in gelaat of schouders ontdekken. Deze kunst verstond Anna Pawlowa evenzeer, ook haar zou niemand kort voor haar verscheiden 42 jaar hebben gegeven met haar slanke, haast kinder lijke vormen en haar jeugdig gelaat. Zeer zeker werken ook andere factoren mede tot het verkrijgen van dergelijke effecten, n.1. de grootte van het tooneel, de afstand tot het publiek alsmede de "verlichting. Met het schminken van filmartisten moet men zeer voorzichtig te werk gaan, daar door h. opbrengen van te veel cosmetische middelen de indruk van het geheel verloren zou kunnen gaan en de bewegingsvrijheid zeer ge schaad zou kunnen worden. Lachen, vlugge hoofdbewegingen ■«orden door de dikke schminklaag veel al onmogeliik gemaakt en de artisten deen bij niet oordeelkundig grimeeren eerder aan Egyptische mummies denken. Vooral is dit ook het geval als oudere artisten een rol moeten spelen, waarbij zii b.v. een zeer jong meisje het hoofd °P hol moeten brengen en jeugdige amants moeten weergeven. Meel begrijpelijk is het dan ook, dat voor het grimeeren der artisten zoowel °P het tooneel als voor de film, men- fohen noodig zijn, die zich in de rol kunnen inleven en de opvatting, welke oraan gegeven wordt, om er datgene jut te halen, wat er aan ten grondslag Ugt. Men mag deze menschen, die de ..kunst" van grimeeren inderdaad ver staan, dan ook zeer zeker wel beschou wen als krachten welke onmisbaar zijn oor de artisten. Zii het dan ook voor f'eo zeer bescheiden deel, werkt een oordeelkundig toegepaste grimage ze- er mede tot het welslagen van een rol. Cath. van Dijk. De werkende, op zichzelf wonende vrouw zal er zeker naar streven om van hare kamers een „eigen thuis" te maken. Hoe heerlijk is het, om na een vaak inspannenden werkdag, zich naar „huis" te spoeden. Zelfs al woont men op een kamer in het mogelijk hieraan een zekere sfeer te geven, een per soonlijk iets waardoor een band ont staat tusschen de bewoonster en hare meubeltjes. Indien men niet het medegebruik van de keuken heeft bedongen, bij het huren, is een kooknis een uitstekende vervanging. Een kamer met keuken heeft weer het bezwaar, dat men veel meer werk heeft aan het schoonmaken, daar dan twee vertrekken een beurt verlangen. Vele moderne huizen zijn al zoo in gericht, dat bij het bouwen een kook nis is aangebracht met een kleinen gootsteen met waterleiding. In dezen gootsteen, die uit twee gedeelten be staat n.1. voor koud en warm water, kunnen allerlei kleine stukjes goed gewasschen worden, hetgeen zeer ge makkelijk is. In den regel wordt de gootsteen na het gebruik met een deksel gesloten. Een gasstel, een in gebouwde kast voor servies en het bewaren der spijzen en een klein tafeltje zijn alles wat men noodig heeft om te koken en te wassdhen. Pannen kunnen b.v. onder in de muur kast geborgen worden. Indien men de kooknis tegelijk met de nieuwbouw laat inrichten, is een luchtkoker van groot belang. Heeft men de kookgelegenheid later laten aanbrengen, dan is het noodig tweemaal per dag flink te laten luch ten en hierbij het waschbare gordijn, dat het geheel aan het oog onttrekt, open te schuiven, ook kasten moeten tegelijkertijd worden opengezet. VELERLEI TOEPASSING VAN AARDAPPELEN. Interessante voedingstentoon stelling. Weenen. Marie, vroeg papa aan zijn doch- 'pr, weet jij ook. waar die nieuwe blau we das van mij gebleven is? O. paps daar rob ik een doddig zwempakje van gemaakt! Op het oogenblik vindt er in Wee nen een tentoonstelling plaats op het gebied der voeding, die reeds door dui- zende huisvrouwen en andere belang stellenden bezocht is. Geen wonder, dat de initiatief-ne mers zulk een groot succes mochten boeken, want inderdaad zijn hier veel interessante dingen te aanschouwen. Vele practische wenken worden de huisvrouwen gegeven, teneinde hare kookkunst op een hooger plan te bren gen. Men vindt er een keur van spij zen tentoongesteld niet alleen, doch men kan ook demonstraties bijwonen en gewenschte recepten krijgen. Zoowel fijne vleeschschotels, gebak, eiergerechten, sandwiches, diëetspy- zen en niet te vergeten aardappelge rechten, zijn op allerlei manieren toe bereid. Een speciale stand is gewijd aan aardappelgerechten, die door niet min der dan honderd verschillende soorten zijn vertegenwoordigd. Het veel geliefde Weensche gerecht n.1. de geroosterde aardappelen of Schmarron bestaat uit aan stukjes ge sneden aardappelen, die met een wei nig kummel en uien vermengd en in heet water gaar gesmoord worden. Zij dienen als garneering van vleesch schotels of worden bij goulasch ge geten. Verder zijn er de z.g. Strok-kartoff- frituurvet gebakken aardappelen, zoo wel de zéér dunne plakjes, die niet meer dan eenige millimeters dik mo gen zijn en ook bij ons niet alleen ais bijlage van vleesch maar als nartig hapje bij de thee worden geserveerd. Verder zijn er de z.g. Strok-kortoff- len, die bestaan uit zeer dunne plakjes aardappelen, die weer aan reepjes ge sneden worden, die den omvang van een lucifer hebben. Deze worden in koud water gelegd, op een zeef uit gelekt en tenslotte nogmaals gedroogd. Hiermede vult men daartoe bestemde metalen draadvormpjes, die een lan gen steel hebben en wel zóó. dat de bo dem en wanden bedekt zy'n en de vormpjes in heet frituurvet gaar ge bakken worden. Zij worden heet opgediend, nadat zy uit de vouw gestort zijn en gevuld met vleesch farce of groenten b.v. doperw tjes of asperges met roomsaus. Zeer smakelijk zijn ook gebakken rauwe aardappelen, die nog even door een weinig gebruinde boter met peter selie worden geschud. Verder had men er scnoteltjes met aardappelen, die eerst half gaar ge kookt waren in vët, daarna worden uitgeschept, en in kokend heet vet worden nagebakken. Van fijn gemalen aardappelen kun nen ook allerlei smakelijke gerechten gemaakt worden, behalve purée. Men maalt of zeeft de aardappelen, vermengt ze met melk, gesmolten bo ter, twee of drie goed geklopte eieren en spuit met dit mengsel figuren of rondjes op het bakblik, die in een oven lichtbruin worden gebakken. Van koude gemalen aardappelen maakt men heerlijke croquetten, ter wijl men eveneens de purée met ge hakte ham of koud vleesch kan ver mengen. Ook zoete aardappelgerechten wor den op verschillende manieren toebe reid, o.a. aardappelkoekjes met mar melade. Het zou ons te ver voeren nog meerdere aardappelgerechtjes te noe men, maar zeker is, dat de vroeger zoo weinig hooggeachte aardappelen thans veel meer naar waarde geschat wor den, dank zij de onderzoekingen van de moderne voedingsspecialisten. Het is dan ook daarom, dat wij de Hollandsche huisvrouwen even op wekken om het aardappelgebruik te bevorderen en deze ruim op te dienen aan het middagmaal. Zijn er dan res ten over, dan zullen deze als aanvul ling van de koffietafel kunnen dienen en wel zóó, dat men ze telkens op an dere wijze toebereid E. de KoningVan Es. Zondag: Toast met harde eieren en tomatensaus. Kalfsborst, prinsesseboonen, aardappelen. Bananen Chantilly. Maandag: Koud vleesch. Andijvie. Aardappelen. Wijnschuim-crême. Dinsdag: Gehakt. Snijboonen. Aardappelen. Wentelteefjes. Woensdag: Koud gehakt. Stoofsla. Aardappelen. Koude rijstenbrij. Donderdag: Varkenslapjes. Bloemkool. Aardappelen. Flensjes met vla. Vrijdag: Gekookte visch. Worteltjes. Aardappelen. Watergruwel. Vrlldag II: Sla van diverse groenten. Gerecht van purée, doperwten, worteltjes, eieren en tomatensaus. Zaterdag: Stamppot van rauwe andijvie -urdappelen en gebakken spek. Roode bessen-vla met custard-saus. Flensjes met roomvla. 150 gram bloem, 2 eieren, 1 melk, 2 eetlepels slaolie en boter om te bak ken. Voor de vla: 3 dl melk. 3 eierdooiers, ruim één half ons suiker, 25 gram bloem, vanille suiker. We maken een beslag door eerst de eieren met de melk samen te kloppen» daarna doen wij de gezeefde bloem met een tikje zout in een kom en ma ken een kuiltje in het midden en voe gen telkens afwisselend een scheut melk bij de bloem, terwijl we moeten zorgen, dat geen klontjes ontstaan. Is al de melk verwerkt, dan komt de sla olie door het beslag, waardoor het ge bak luchtiger en croquanter wordt. In de koekepan wordt wat boter ge smolten en hierin komt telkens een lepel van het beslag; de flensjes wor den aan beide zijden gebakken op een schotel gelegd, en bestreken met de oomvla, daarna opgerold en netjes op- - gestapeld. De vla. Bloem en vanillesuiker worden ge zeefd en vanillesuiker er door geroerd, waarna we melk, eierdooiers en suiker met elkander kloppen en voorzichtig bij de bloem voegen; de vla wordt daarna op een kleine pit gekookt on der voortdurend roeren, totdat zt mooi dik en gebonden is. Bananen chantilly. 4 bananen, 50 gram poedersuiker, 1 pakje vanillesuiker, 2 eetlepels citroen sap, l1/, dl slagroom, 2 eiwitten, 25 gram geconfijte ananas. We kloppen de aan stukjes gesne den bananen met de suiker, waarin geen klontjes mogen zijn, vanillesuker en citroensap en zorgen, dat we een mooie gelijke massa krijgen, die we daarna, indien we het voorhanden heb ben, gedurende één uur op ijs of in de ijskast zetten, anders in een bak koud water, dat we meerdere malen verfris- schen op een koele plaats. De room wordt met een tikje zout stijf geklopt, evenals de beide eiwitten en daarna met elkander en de bana- nen-purée vermengd, waardoor een mooie roomachtige massa wordt ver kregen, die we in een één-persoons glazen vlaschaaltje of in een groote kristallen schaal overbrengen, nadat de oppervlakte is bestrooid met ge hakte omber. Presenteeren met wafeltjes. Purée met groenten, eieren en tomatensaus. Ruim 1 kg aardappelen, 2 eieren, zout, noot, 3 dl melk, 40 gram boter, Vs blikje doperwten, V» blikje worteltjes, 4 a 5 eieren. Tomatensaus: 1 pond tomaten of een klein blikje purée„ V» 1 water met 2 bouillon blok jes, 30 gram boter en 40 gram bloem. De aardappelen worden geschild en gekookt, daarna gemalen of gezeefd en vermengd met de warme melk, waarin de boter is gesmolten, de noot, zoo noodig zout en de eierdooiers, het laatst komt het geklopte eiwit er door. We moeten nu een mooie, stevige pu rée hebben verkregen, waardoor we, indien ze te slap is nog een weinig bloem mengen. Een groote vuurvaste schotel wordt met bloem bsmeerd en bestrooid met paneermeel, daarna gevuld met de pu rée, doch zóó, dat deze niet alleen den bodem, doch ook de opstaande kanten bedekt, daarna wordt het midden ge vuld met de goed uitgelekte doperwtjes en worteltjes, hierop komen de gehal veerde hard gekookte eieren, die be dekt worden met de dikke tomaten saus, die gemaakt wordt als volgt: Boter en bloem worden verwarmd en vermengd met het warme water, waarin de blokjes zijn opgelost, we moeten echter steeds roeren, zoodat we geen klontjes krijgen, het laatst komt de purée er door en laten we de saus nog een minuut of 5 doorkoken. De schotel wordt nog ongeveer 20 a 25 minuten in den oven geplaatst, docb kan ook opgediend worden, op gemaakt als aangegeven, zonder nog in den oven geweest te zijn, men moet dan echter zorgen, dat alles goed heet wordt opgemaakt en vlug wordt opge diend. j Wijn schuim crème. 7, 1 appel- of witte bessenwijn, 7» 1 water, 30 gram griesmeel, 50 gram suiker, 3 bladen witte gelatine, 1 dl slagroom, eenige geconfijte kersjes. We verwarmen den wijn en het wa ter, voegen de suiker er bij en het laatst het griesmeel, waarna we alias

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 13