Vrouwenleven
Het „Tehuis" der werkende
vrouw.
Het menu van deze week
DE KUNST VAN GRIMEEREN.
Sara Bernardt speelde voor
17-jarig meisje.
Op zestigjarigen leeftijd speelde
Sarah Befnarüt, de groote Fransche
tragédienne, nog rollen in L'Aiglon en
La Dame au camelias.
De eerste rol werd speciaal voor haar
geschreven en hierin stelde zij den zoon
van Napoleon voor als jongeling van
18 jaar.
Onbegrijpelijk moet het velen voor
gekomen zijn, doch wie de groote kun-
stenaresse als reeds oude vrouw in
beide rollen zag, moet wel haast aan
bovenmenschelijk spel gedacht nebben
en met diep ontzag tegenover deze
vrouw gestaan hebben.
Behalve deze gaven bezat zii tevens
een buitengewone kunst om zich te
grimeeren. inderdaad mag men spreken
van kunst, want hoeveel hangt hiervan
niet af, mede en vooral in verband met
het slagen der rollen.
Een tijfigenoote van Sarah Bernardt,
die ongeveer 20 jaar jonger was dan
deze, wilde van de nieuwe kunst, die
vooral ten tijde van de eerste opkwam,
niets weten en trad regelmatig op zon
der zich te laten grimeeren, waarvan
veelal het gevolg was, dat uiterlijk en
rol niet bij elkaar aanpasten.
Op zestigjarigen leeftijd trad Sarah
Bernardt op in de hoofdrol van La
Dame au Camélias en wel als 17-jarig
meisje. De scène speelde zich af in een
balzaal en het toilet, dat zeer gedecol
leteerd was, liet bijna kinderlijke schou
ders en armen zien. De eenige conces
sie, die zij aan haar leeftijd deed, be
stond uit een nauw om haar hals ge
sloten breeden diamanten band. omdat
trots alle schmink hare halsspieren an
ders toch haar leeftijd zouden verraden.
Met de scherpste binocle kon men ech
ter door het buitengewoon knappe gri
meeren geen rimpeltje in gelaat of
schouders ontdekken.
Deze kunst verstond Anna Pawlowa
evenzeer, ook haar zou niemand kort
voor haar verscheiden 42 jaar hebben
gegeven met haar slanke, haast kinder
lijke vormen en haar jeugdig gelaat.
Zeer zeker werken ook andere factoren
mede tot het verkrijgen van dergelijke
effecten, n.1. de grootte van het tooneel,
de afstand tot het publiek alsmede de
"verlichting.
Met het schminken van filmartisten
moet men zeer voorzichtig te werk
gaan, daar door h. opbrengen van te
veel cosmetische middelen de indruk
van het geheel verloren zou kunnen
gaan en de bewegingsvrijheid zeer ge
schaad zou kunnen worden.
Lachen, vlugge hoofdbewegingen
■«orden door de dikke schminklaag veel
al onmogeliik gemaakt en de artisten
deen bij niet oordeelkundig grimeeren
eerder aan Egyptische mummies
denken.
Vooral is dit ook het geval als oudere
artisten een rol moeten spelen, waarbij
zii b.v. een zeer jong meisje het hoofd
°P hol moeten brengen en jeugdige
amants moeten weergeven.
Meel begrijpelijk is het dan ook, dat
voor het grimeeren der artisten zoowel
°P het tooneel als voor de film, men-
fohen noodig zijn, die zich in de rol
kunnen inleven en de opvatting, welke
oraan gegeven wordt, om er datgene
jut te halen, wat er aan ten grondslag
Ugt. Men mag deze menschen, die de
..kunst" van grimeeren inderdaad ver
staan, dan ook zeer zeker wel beschou
wen als krachten welke onmisbaar zijn
oor de artisten. Zii het dan ook voor
f'eo zeer bescheiden deel, werkt een
oordeelkundig toegepaste grimage ze-
er mede tot het welslagen van een rol.
Cath. van Dijk.
De werkende, op zichzelf wonende
vrouw zal er zeker naar streven om
van hare kamers een „eigen thuis" te
maken.
Hoe heerlijk is het, om na een vaak
inspannenden werkdag, zich naar
„huis" te spoeden. Zelfs al woont men
op een kamer in het mogelijk hieraan
een zekere sfeer te geven, een per
soonlijk iets waardoor een band ont
staat tusschen de bewoonster en hare
meubeltjes.
Indien men niet het medegebruik
van de keuken heeft bedongen, bij het
huren, is een kooknis een uitstekende
vervanging.
Een kamer met keuken heeft weer
het bezwaar, dat men veel meer werk
heeft aan het schoonmaken, daar dan
twee vertrekken een beurt verlangen.
Vele moderne huizen zijn al zoo in
gericht, dat bij het bouwen een kook
nis is aangebracht met een kleinen
gootsteen met waterleiding. In dezen
gootsteen, die uit twee gedeelten be
staat n.1. voor koud en warm water,
kunnen allerlei kleine stukjes goed
gewasschen worden, hetgeen zeer ge
makkelijk is. In den regel wordt de
gootsteen na het gebruik met een
deksel gesloten. Een gasstel, een in
gebouwde kast voor servies en het
bewaren der spijzen en een klein
tafeltje zijn alles wat men noodig
heeft om te koken en te wassdhen.
Pannen kunnen b.v. onder in de muur
kast geborgen worden.
Indien men de kooknis tegelijk
met de nieuwbouw laat inrichten, is
een luchtkoker van groot belang.
Heeft men de kookgelegenheid later
laten aanbrengen, dan is het noodig
tweemaal per dag flink te laten luch
ten en hierbij het waschbare gordijn,
dat het geheel aan het oog onttrekt,
open te schuiven, ook kasten moeten
tegelijkertijd worden opengezet.
VELERLEI TOEPASSING VAN
AARDAPPELEN.
Interessante voedingstentoon
stelling.
Weenen.
Marie, vroeg papa aan zijn doch-
'pr, weet jij ook. waar die nieuwe blau
we das van mij gebleven is?
O. paps daar rob ik een doddig
zwempakje van gemaakt!
Op het oogenblik vindt er in Wee
nen een tentoonstelling plaats op het
gebied der voeding, die reeds door dui-
zende huisvrouwen en andere belang
stellenden bezocht is.
Geen wonder, dat de initiatief-ne
mers zulk een groot succes mochten
boeken, want inderdaad zijn hier veel
interessante dingen te aanschouwen.
Vele practische wenken worden de
huisvrouwen gegeven, teneinde hare
kookkunst op een hooger plan te bren
gen. Men vindt er een keur van spij
zen tentoongesteld niet alleen, doch
men kan ook demonstraties bijwonen
en gewenschte recepten krijgen.
Zoowel fijne vleeschschotels, gebak,
eiergerechten, sandwiches, diëetspy-
zen en niet te vergeten aardappelge
rechten, zijn op allerlei manieren toe
bereid.
Een speciale stand is gewijd aan
aardappelgerechten, die door niet min
der dan honderd verschillende soorten
zijn vertegenwoordigd.
Het veel geliefde Weensche gerecht
n.1. de geroosterde aardappelen of
Schmarron bestaat uit aan stukjes ge
sneden aardappelen, die met een wei
nig kummel en uien vermengd en in
heet water gaar gesmoord worden. Zij
dienen als garneering van vleesch
schotels of worden bij goulasch ge
geten.
Verder zijn er de z.g. Strok-kartoff-
frituurvet gebakken aardappelen, zoo
wel de zéér dunne plakjes, die niet
meer dan eenige millimeters dik mo
gen zijn en ook bij ons niet alleen ais
bijlage van vleesch maar als nartig
hapje bij de thee worden geserveerd.
Verder zijn er de z.g. Strok-kortoff-
len, die bestaan uit zeer dunne plakjes
aardappelen, die weer aan reepjes ge
sneden worden, die den omvang van
een lucifer hebben. Deze worden in
koud water gelegd, op een zeef uit
gelekt en tenslotte nogmaals gedroogd.
Hiermede vult men daartoe bestemde
metalen draadvormpjes, die een lan
gen steel hebben en wel zóó. dat de bo
dem en wanden bedekt zy'n en de
vormpjes in heet frituurvet gaar ge
bakken worden.
Zij worden heet opgediend, nadat zy
uit de vouw gestort zijn en gevuld met
vleesch farce of groenten b.v. doperw
tjes of asperges met roomsaus.
Zeer smakelijk zijn ook gebakken
rauwe aardappelen, die nog even door
een weinig gebruinde boter met peter
selie worden geschud.
Verder had men er scnoteltjes met
aardappelen, die eerst half gaar ge
kookt waren in vët, daarna worden
uitgeschept, en in kokend heet vet
worden nagebakken.
Van fijn gemalen aardappelen kun
nen ook allerlei smakelijke gerechten
gemaakt worden, behalve purée.
Men maalt of zeeft de aardappelen,
vermengt ze met melk, gesmolten bo
ter, twee of drie goed geklopte eieren
en spuit met dit mengsel figuren of
rondjes op het bakblik, die in een oven
lichtbruin worden gebakken.
Van koude gemalen aardappelen
maakt men heerlijke croquetten, ter
wijl men eveneens de purée met ge
hakte ham of koud vleesch kan ver
mengen.
Ook zoete aardappelgerechten wor
den op verschillende manieren toebe
reid, o.a. aardappelkoekjes met mar
melade. Het zou ons te ver voeren nog
meerdere aardappelgerechtjes te noe
men, maar zeker is, dat de vroeger zoo
weinig hooggeachte aardappelen thans
veel meer naar waarde geschat wor
den, dank zij de onderzoekingen van
de moderne voedingsspecialisten.
Het is dan ook daarom, dat wij de
Hollandsche huisvrouwen even op
wekken om het aardappelgebruik te
bevorderen en deze ruim op te dienen
aan het middagmaal. Zijn er dan res
ten over, dan zullen deze als aanvul
ling van de koffietafel kunnen dienen
en wel zóó, dat men ze telkens op an
dere wijze toebereid
E. de KoningVan Es.
Zondag:
Toast met harde eieren
en tomatensaus.
Kalfsborst, prinsesseboonen,
aardappelen.
Bananen Chantilly.
Maandag:
Koud vleesch.
Andijvie.
Aardappelen.
Wijnschuim-crême.
Dinsdag:
Gehakt.
Snijboonen.
Aardappelen.
Wentelteefjes.
Woensdag:
Koud gehakt.
Stoofsla.
Aardappelen.
Koude rijstenbrij.
Donderdag:
Varkenslapjes.
Bloemkool.
Aardappelen.
Flensjes met vla.
Vrijdag:
Gekookte visch.
Worteltjes.
Aardappelen.
Watergruwel.
Vrlldag II:
Sla van diverse groenten.
Gerecht van purée, doperwten,
worteltjes, eieren en
tomatensaus.
Zaterdag:
Stamppot van rauwe andijvie
-urdappelen en gebakken spek.
Roode bessen-vla met
custard-saus.
Flensjes met roomvla.
150 gram bloem, 2 eieren, 1 melk,
2 eetlepels slaolie en boter om te bak
ken.
Voor de vla:
3 dl melk. 3 eierdooiers, ruim één
half ons suiker, 25 gram bloem, vanille
suiker.
We maken een beslag door eerst de
eieren met de melk samen te kloppen»
daarna doen wij de gezeefde bloem
met een tikje zout in een kom en ma
ken een kuiltje in het midden en voe
gen telkens afwisselend een scheut
melk bij de bloem, terwijl we moeten
zorgen, dat geen klontjes ontstaan. Is
al de melk verwerkt, dan komt de sla
olie door het beslag, waardoor het ge
bak luchtiger en croquanter wordt.
In de koekepan wordt wat boter ge
smolten en hierin komt telkens een
lepel van het beslag; de flensjes wor
den aan beide zijden gebakken op een
schotel gelegd, en bestreken met de
oomvla, daarna opgerold en netjes op- -
gestapeld.
De vla.
Bloem en vanillesuiker worden ge
zeefd en vanillesuiker er door geroerd,
waarna we melk, eierdooiers en suiker
met elkander kloppen en voorzichtig
bij de bloem voegen; de vla wordt
daarna op een kleine pit gekookt on
der voortdurend roeren, totdat zt
mooi dik en gebonden is.
Bananen chantilly.
4 bananen, 50 gram poedersuiker, 1
pakje vanillesuiker, 2 eetlepels citroen
sap, l1/, dl slagroom, 2 eiwitten, 25
gram geconfijte ananas.
We kloppen de aan stukjes gesne
den bananen met de suiker, waarin
geen klontjes mogen zijn, vanillesuker
en citroensap en zorgen, dat we een
mooie gelijke massa krijgen, die we
daarna, indien we het voorhanden heb
ben, gedurende één uur op ijs of in de
ijskast zetten, anders in een bak koud
water, dat we meerdere malen verfris-
schen op een koele plaats.
De room wordt met een tikje zout
stijf geklopt, evenals de beide eiwitten
en daarna met elkander en de bana-
nen-purée vermengd, waardoor een
mooie roomachtige massa wordt ver
kregen, die we in een één-persoons
glazen vlaschaaltje of in een groote
kristallen schaal overbrengen, nadat
de oppervlakte is bestrooid met ge
hakte omber.
Presenteeren met wafeltjes.
Purée met groenten, eieren
en tomatensaus.
Ruim 1 kg aardappelen, 2 eieren,
zout, noot, 3 dl melk, 40 gram boter, Vs
blikje doperwten, V» blikje worteltjes,
4 a 5 eieren.
Tomatensaus:
1 pond tomaten of een klein blikje
purée„ V» 1 water met 2 bouillon blok
jes, 30 gram boter en 40 gram bloem.
De aardappelen worden geschild en
gekookt, daarna gemalen of gezeefd en
vermengd met de warme melk, waarin
de boter is gesmolten, de noot, zoo
noodig zout en de eierdooiers, het
laatst komt het geklopte eiwit er door.
We moeten nu een mooie, stevige pu
rée hebben verkregen, waardoor we,
indien ze te slap is nog een weinig
bloem mengen.
Een groote vuurvaste schotel wordt
met bloem bsmeerd en bestrooid met
paneermeel, daarna gevuld met de pu
rée, doch zóó, dat deze niet alleen den
bodem, doch ook de opstaande kanten
bedekt, daarna wordt het midden ge
vuld met de goed uitgelekte doperwtjes
en worteltjes, hierop komen de gehal
veerde hard gekookte eieren, die be
dekt worden met de dikke tomaten
saus, die gemaakt wordt als volgt:
Boter en bloem worden verwarmd
en vermengd met het warme water,
waarin de blokjes zijn opgelost, we
moeten echter steeds roeren, zoodat
we geen klontjes krijgen, het laatst
komt de purée er door en laten we de
saus nog een minuut of 5 doorkoken.
De schotel wordt nog ongeveer 20
a 25 minuten in den oven geplaatst,
docb kan ook opgediend worden, op
gemaakt als aangegeven, zonder nog in
den oven geweest te zijn, men moet
dan echter zorgen, dat alles goed heet
wordt opgemaakt en vlug wordt opge
diend. j
Wijn schuim crème.
7, 1 appel- of witte bessenwijn, 7» 1
water, 30 gram griesmeel, 50 gram
suiker, 3 bladen witte gelatine, 1 dl
slagroom, eenige geconfijte kersjes.
We verwarmen den wijn en het wa
ter, voegen de suiker er bij en het
laatst het griesmeel, waarna we alias