ALFRED NOBEL (1833 1933) De provincie-letters t voor M'1 0 e 0 1 l i tf p van Nederland naar Indië met de uit drukkelijke bedoeling om de post op de meest economische wijze over te brengen. Om deze economie te verkrij gen, werken we met zoo weinig moge lijk paardekrachten en is het toestel zoo volmaakt mogelijk gestroomlijnd. Ik ben begonnen met Pander-sport- vliegtuigen te construeeren en eigen lijk heb ik mij altijd op de constructie van vliegtuigen toegelegd. Vliegtuigen bouwen is mijn feitelijk levensdoel. :V r I Aanvankelijk werkte ik als leerling vliegtuigbouwer bij andere construc teurs, zoowel in Nederland als in het buitenland. Zoo langzamerhand kwam men dan zelf aan bod. Toen kreeg ik een verantwoordelijke constructeurs betrekking bij de Vliegtuigindustrie „Holland", waarna ik bij Pander ben gekomen, waar ik nu al tien jaren werkzaam ben. De bouw van vliegtuigen en 't maken van meubelen staan direct bij elkaar. Dit zou men, zoo oppervlakkig beke ken, niet zeggen. Toch is het een feit Voor het maken van vliegtuigen heeft men hetzelfde materiaal en de zelfde werklieden noodig als voor het maken van meubelen en betimmerin gen voor stoomschepen. In een groote meubelfabriek als die van de firma Pander, waar 1500 man werken in het houtbedrijf, waar men eigen licht- en watervoorziening heeft en waarvan de drijfkracht door hout afval geleverd wordt, is een groote afdeeling voor metaalbewerking nood zakelijk, teneinde het geheel in stand tv houden. Automobielen voor de ex peditie der goederen, waarvoor even eens een uitgebreid personeel noodig is, vormen een grondslag voor de me taalarbeiders. Ook in een vliegtuig fabriek zijn bekleeders, schilders, foto grafen, sjouwers enz. noodig. Deze menschen kan men ook gebruiken in de meubelfabriek. Deze geschoolde werklieden kunnen fraaie meubelen vervaardigen; welnu, dan kunnen ze ook vliegtuigen maken. Een vliegmachine moet tot op 0.1 mm nauwkeurig gemaakt zijn. Met meubelen is dit evenzeer het geval. Een poot van een stoel, die los zit of kraakt, is even hinderlijk, als slechte passing in een vliegmachine gevaar lijk is. Bij de firma Pander zijn tot nu toe 46 kleine Pander-sportvliegtiugen ge bouwd. Het groote toestel, de Pander Postjager, die straks naar Indië zal vertrekken, is de eerste van een veel grooter type. Het denkbeeld voor den postjager is ontstaan uit den drang om technisch iets snels te bouwen, een mooi vlieg tuig te maken, dat geheel en al af is. Een mijner vrienden toonde mij op economische gronden aan. dat wij onze vliegtochten naar Indië allen renda bel konden maken door het vervoeren van doode, betrekkelijk dure poststuk ken, die 50.— per kg opbrengen, niet met het vervoeren van levende, goed- koope mensehenlading, die slechts 17.50 per kg opbrengen. Mijn per soonlijke opinie is echter, dat wij ook vliegtuigen kunnen maken, die renda bel kunnen zijn voor passagiersver voer. Doch dat is weer een volgende stap! Tegelijkertijd, echter geheel onaf hankelijk van elkaar, ontstond bij den luitenant-vlieger Asjes het denkbeeld om een recordvlucht naar Batavia te on dernemen. Deze drie factoren leidden voor mij en Asjes tot nauwe samenwer king toen wij elkaar op liet vliegveld Waalhaven, nu alweer drie jaar gele den, voor het eerst ontmoetten. Het resultaat is nu de Pander-Post- Jagerl Deze postjager heetf drie Whirl- wind-motoren, ieder van 450 P.K.; de kruissnelheid bedraagt 300 km per uur; de maximum-snelheid kan men opvoe ren tot 350360 km per uur; het toe stel is voorzien van remklappen, om daardoor bij het landen zoo min moge lijk snelheid op den grond te hebben, de landingssnelheid dus zooveel moge lijk te verminderen, al zal deze toch nog altijd wel 100 km per uur blijven. De wielen zijn intrekbaar naar het inwendige van den Postjager, om op die wijze den luchtweerstand zoo ge ring mogelijk te doen zijn. Bij de landing wordt de vlieger auto matisch gewaarschuwd, dat hij zijn landingsgestel, waaraan de wielen, voorzien van zware ballonbanden, zijn bevestigd, moet laten zakken. Er is slechts plaats voor drie perso nen, twee bestuurders en een marco nist, benevens ruimte voor poststuk ken. Tenslotte blijft voor mij nu slechts te hopen, dat de Nederlanders ons zul len steunen door straks hun brieven en andere poststukken voor Indië een keer met den Postjager mede te geven „aar Batavia, aar, MJ» dorffer die post 3/,dag. n»het trek van Schiphol, denken af te le\e- "uitdrukkelijk wil ik nog verklaren, dat er niet aan gedacht wordt, tegen over de K.L.M te sta in. De rechten dier op zoo voortreffelijke wijze naai Indië vliegende maatschappij wordt geen enkel opzicht ook maar «enigs- zins aangetast. Afbreken is, noehkan de bedoeling zijn. Wij willen slechts opbouwend werken, nooit afbrekend, vlucht van Amsterdam naai BataUa in den kortst mogelijkeri tijd is echter een nieuw experiment. Zonder dergelijk pogingen ware aan vooruitgang niet te denken verviel men tot stilstand, het geen de dood in de pot zou beteekenen. de Italiaansohe. die tract afsloot. Dit door ir. A. SLINGERVOET RA MONDT. (Overgenomen uit „Faraday", tijd schrift voor M.O. en V.H.O. in Xatuur- en Scheikunde.) II. Men was echter nog steeds niet vol doende doordrongen van de gevaarlijk heid van het artikel en de meest roeke- looze behandeling werd met een ge moedsrust uitgevoerd die achteraf be schouwd „haarstrfiubend" is. Vaak kwam het tot een ontploffing, maar vaak ook niet, onbegrüpelijkerwijs. De olie werd in bussen van vertind ijzer- blik afgetapt en in houten kisten ver pakt, die aangevuld waren met zaagsel. De nitroglycerine bevatte nog vrü zuur en de bussen werden doorgevreten en lekten. Het transport geschiedde vaak op hooge tweewielige karren, waarbij de olie over de raderen liep en soms daarop bevroor. De bussen werden wel eens gesoldeerd, zonder eerst leegge maakt te zijn; ja, de olie werd zelfs wel eens gebezigd als smeermiddel vcor de piepende assen 1 Ernstige ongelukken gebeurden ech ter ook. 4 September 1865 geschiedde nabij New-York een ontploffing; 3 April 1866 vloog een stoomschip nabij Aspinwall in Panama in de lucht en veroorzaakte 47 dooden. Een pakhuis in San Francisco ontplofte in dezelfde maand met 14 dooden als gevolg. In Maart 1866 verongelukte een pakhuis in Sydney. In Mei 1866 werd de fabriek te Krümmel vernietigd; later, in 1870, weer. Dientengevolge werd in Frank rijk en België de fabrikatie en het in voorraad houden verboden en in Enge land en Zweden werden bepalingen uitgevaardigd, die praktisch daarmee gelijk stonden, Alfred begaf zich in April 1866 tot Augustus van dat jaar naar Amerika, om het geschokte ver trouwen te herstellen en zon op mid delen om de stof minder gevaarlijk te maken. Hij stelde eerste voor, een op lossing in methylalkohol voor het transport te gebruiken. Later nam hij proeven met verschillende poreuze stoffen als opzuigmiddel; eindelijk be sloot hij in 1866 tot de kiezelguhr of infusoriënaarde. Het mengsel noemde hij dynamiet en het werd in 1867 ge octrooieerd. Twee soorten werden in een handel gebracht: 7525 en 66—34. Dit artikel burgerde zich door zijn ge ringere gevaarlijkheid en gemakkelij ker hanteerbaarheid spoedig in en is merkwaardigerwijs het artikel gewor den, waaraan Nobei's naam wel het allermeest verbonden is gebleven. Wel is waar wordt de guhrdynamiet heden ten dage niet meer zooveel gebruikt en is het vervangen door geiatinedynamiet met actieve basis, maar het is de eerste rationeele en praktische oplossing van het probleem. Vluchtig moet ik over den arbeid heen loopen. dien Nobel zich ten koste van veel geld. moeite en ergernis moest getroosten om zijn uitvindingen, als goed koopman, in andere landen te be schermen en om zijn octrooien te ver- koopen. Hij had in Amerika b.v„ waar hij in 1866 heen ging, veel te stellen met een uiterlijk zeer schoon schijnen de maatschappij ..The United States Blasting Co.", die spoedig bleek de zuiverste oplichtersonderneming te zijn, terwijl ook parasitaire uitvinders van zijn gronddenkbeelden gebruik maak ten en zijn patentrechten afbreuk wil den doen. In Engeland had hij het langst met wantrouwen te kampen. In 1869 werd daar bij de wet de invoer, aanmaak en transport van nitroglycerine verboden. Van belang om op te merken is, dat in 1889 een cor. veroorzailito t Frankrijk onrust, waar liet kruitnioj polie-bestuur (adminlstration ces w„ dres et salpëtres) reeds lang met trouwen en - uvWï« -v. o proever had gadegeslagen, die een concurrent, waren van die van Vieille. Toen bevJ Je Fransche regeering met allerlei chi canes. Men Ibeschuldigde Nobel vai' spionnage. hield huiszoekingen in ZKr laboratorium, deed dit sluiten en vu. 1 1 verdere -- bood hem schietveld proeven op he De aanmaak van ballistrie- in de Nobtlsche fabriek in Honfleig werd verlroden en de voorraad in be slag genomen. Door een en ander zap Nobel iitk verplicht in 1891 Frankrijk te verlaten va naar San Remo te gaan, waar h| zich een vjlla en e?n laboratorium ii« bouwen. (Wordt vervolgd.) hierbij Frederlc Abel. de propagandist voor het schietkatoen, de raadsman van de regeering contra de nitrogljce- rine was. Dank zü Nobei's aanhouden de pogingen werd het evenwe. moge lijk in 1871 in Ardeer in Schotland eene nitroglycerinefabriek te touwen, onder leiding van den Zweeischen ingenieur en jarenlangen vriend van Nobel. Alarik Liedboek. Later kwam het tot de oprichting van een nieuwe maat schappij: „Nobei's Explosives Co.", die jarenlang de F.ngelsche markt be- heerschte en talrijke dochtermaat schappijen oprichtte in meerdere lan den. In 1918 werd de geteele Britsche springstofindustrie vere-nigd tot de „Explosives Trades Co.", die weldra werd herdoopt in „Nobel Industries Ltd." en in 1927 samensmolt met de andere Britsche grootindustrieën tot „Imperial Industries Ltd.", met 65 mi!- Hoen pond kapitaal (zoo iets als de I. G. F. in Duitschland). ïn 1868 kwam in Frankrijk een be langengemeenschap tot stand, waarbij de firma Rarbe kapitaal leverde. De samenwerking met Paul Rarbe. later minister van landbouw, duurde tot diens dood in 1890; Alfred had respect voor zijn ondernemingsgeest en koop- manschap, maar vond hem van beden kelijke moreele b?gins»lloo8heid; later bleek Barbe ook verwikkeld in liet Panamaschandaal. Toen gedurende den oorlog van 1870 de Duitschers dynamiet bezigden, werd aan Barbe door den minister van oor log Leboeuf opgedragen, de dvnamiet- fabrikatie in te voeren. In 1871 kwam de fabriek te Paulille tot stand. In 1873 werd de fabriek te Avigliana in Italië opgericht, terwijl verder nog in Spanje. Portugal en Hongaiije de fabrikatie werd ter hand genomen. In 1873 vertrok Nobel naar Parijs, waar hij eerst aan zijn huls in de Avenue Malakoff een laboratorium verbond, maar later bouwde hii er een in Sévran-Livry (in 1881). Hii stelde daar verschillende systematische onder zoekingen in het werk en schatfe zich een assistent aan, den chemicus Fehreubaeh die tot 1890 bii hem b'eef. In 1876 wordt daar. na vele proef nemingen, de springgelatine gevonden, een geleiachtige op'ossing van nltro- cellulose in nitroglycerine: deze stof paart ongevaarlijkheid ,jjj hanteering aan grooterp arhp|ds'">tw|!<l,*plir«» -Vi dynamiet. Er heten zich verschillende varianten van gelatinedynamieten van afleiden en de stof vond spoedige toe passing o.a. bii den bouw van den Gothard-tunnel. Geleidelijk begon Nobel zich ook te wenden tot het probleem, zijn vondsten aan te passen aan ballistische eischen. d.w.z. de ontploffing zoodanig te ma tigen. dat ze als voortdrijvend middel voor projectielen kon worden gebezigd. Uitvindingen op het gebied van rook- zwak kruit werden gedaan door Reid en Johnson in 1882, door Vieille in 1884, maar Nobel sloeg voor de eigen schapswijzigingen van de schietkatoen eei\c£0eren in en Vie[ Z'ch in 1887 en 1888 een rookzwak kruit oetrooiee- ïen, dat hij ballistiet noemde en dat bestond uit 45 nitroglycerine, 46 nltro- celiulose en 10 kamfer. Deze uitvinding ««arde opzien, want dat twee ieder af zonderlijk zoo explosieve stoffen te samen een regelmatig, vrij langzaam brandende massa gaven, was een merk- waardigheid, temeer, waar bleek, dat net taaie leerachtige mengsel tusschen verwarmde walsen kon worden geperst en vervormd. nJï/Tv Üe?eeplnK- d'e besloot bal list iet of Nobelkruit in te voeren, was En nu wordt Den Hekier gouw re groote stad. Ikke hrp het zelv grlcsea it ft krant. Der komen hier alle menschen uur toe wonen omdat *e het hier zoo njn *isdt. Enne dan wordt Den Helder net zo grooti!s Amsterdam. Knne dan hoeve de Jutter» ook niet meer na Amsterdam met al die auit- bussc, omdat ze zelve eigelijk al in Amster dam w'ooe F.n dan hebbe ze de Zuiditraat nok si «oo mooi gemaaktze knappe de Jutterstati mu. netje* <>p om allemaal die meniche te oot- vange net a* moeder ook doet ai d'er besoei komt. dan moet alle» etrst schoongewas*: worden het koperen lampje word d*a m» gepoeM ander* blijf het wel weken zoo »taaa maar a* er visite komt dan poest ze alle dmgr op En ook het kleedje dat op taiel Ucht wart dan gewassen. As we eens weer time krijgt j dan moest die perailman met die peruimt.c jet eens weer in Casino zijn. dan koe rr.t moeder daar dan de kleedjes brengt dm was*e ze dat spul voor niks en t wortl to mooi ikke ben der zelv gew ees en hep oo» n akdoek wille late wasse die wa* toevallig I een beetje vuil, hij is wel mooi ge*orre mm' j dat dat juffie hem van mij aanpakte met1 papiertje vond ik niet aardig ik had die t» j doek pas twee weken in me zak. Ja daar n Casino kenne ze ook mooi feestvieren. w* heeft die vereeniging van die redders al en twintig jaar bestaan en daar heeft dc bu. gemee«ter en die hoogste meneer marine ook gesproken heel mooi ge1 proken es die meneer met die gekke nttm die hrei W rel mee onder den arm na huis gew men 't wa» een petret van Gorrel dat hebbe hem vegeve omdat ie altijd zoo mooi die zeeridder» ge*chreve heeft en er zoo voor gedsan heeft. Ja maar die zftrl hebbe ook altijd mensche uit de zee Dat deed Dorus Rijker» ook die is 00't noemd naar die reddingboot die heb week Mina nog gered twa* een «Ihip toen hebbe ze 's avond* nog es met de uitgegaan en hebbe ze op zee met de men op de vuurtoren gesproken. Nu kenne ze met elkaar praten ook met hun moeder, tliui* zit a* ze op zee zijn en dan hoe zich niet te vervele als ze op zee komt mevrou de Boer ook weer m de vorige keer konne alle mensche der in en daarom is ze noch e» terug gvWome- kan tog ook zo mooi tooneel«pele ik 8* ook naar Casino tooneelspele want zegt dat ik ook zoo goed tooneelsptk k,n' ik straf krijg dan huil ik erg en a« de ter me niet ziet lach ik w eer maar m heeft ook een» gelachen toen me gymn»' (J| schoenen weg wsre ik had ze fijn in van meester gestopt en toen we van 1 naar de school teruggongen dat wa* dan een kwartier loopen heef meester z' voor me gedrage en toen we weer op to« [pCH ware vond meester ze in zijn tas y0| lachte ie en nu lach ik nok, me brief Daaaaaag Groningen Friesland Drente Overijssel Noord-Holland Zuid-Holland Zeeland Utrecht Gelderland Noord-Brabant Limburg Departement A B b

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 18