Ernstig vliegongeluk in de Betuwe.
Wat uMt V. lezen
TWEEDE BLAD
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 11 OCTOBFP 1933.
TWEEDE KAMER.
2
2
Twee militaire vliegtuigen neergestort; de vier inzittenden gedood.
l)e Marine is the siient Service. - h.«W Vlln
ste moet eenvoudig ^i|„ plk.ht ,:M.n arbeidsv J" "'T, tot de
wu.k is d«t Nederland, Nederland blijft - v< >rtn 7 H°°W"
Admiraal Macl^td. oorbljgaande schepen
In <ie vestibule van het direct iege bouw
komt een onderofficier op mij af.
„Wat wensoht U?" vraagt hü vriendc-
lyk. <1 och kort.
„Ik zou gaarne den vice-admiraal willen
Bprcken".
IV onderofficier wenkt een dienstdoen-
den marinier en deze brengt me naar den
adjudant.
„Neemt U piaats", zegt deze, „de vice-
admiraal is nog even bezet. U excuseert
me dat ik doorga?"
ik zie stapels stukken. l)e adjudant van
den vice-admiraal zit geheel achter brie
ven en dienststukken verscholen. En
steeds komen mariniers niet nieuwe sta
fels. ik sla den officier gade. Rustig ei:
crsnstig leest lui.... brief na brief, stuk
pa stuk....
V iet-Admiraal
C. J. E. Brutel Je la Bivière.
Ik zie. dat ik mü vergist heb. Ik dacht
altijd, (bit adjudant van en admiraal zijn.
alleen maar een heel prettig eerebaantje
was. dat bestond in het vergezellen van
den admiraal op zjia tochten, en wist nooit,
dat een adjudant zoo'n berg papier moest
doorworwtelen. 't Blijkt echter, dat het
werk. dat de heer Revnierse doet. wel de
gelijk veel zorg vereischt. want woord
voor woord leest h|i de stukken door en
legt ze dan op een stapeltje, dat weer door
een marinier wordt weggehaald. Het is
en eenvoudige werkkamer, waar de adju
dant zetelt. .Niet veel bijzonders! Aan de
kamers van menige eenvoudige particu
liere scheepvaartmaatschappij is meer
zorg besteed dan aan deze.
IV vice-admiraal kan mü ontvangen en
ik betreed zijn werkkamer. Dok deze is
eenvoudig en gewoon; maar niet gewoon
als men door de hnoge ramen naar buiten
kükt. Wijd ver weg ziet men de zee. ais
e :n zilveren spiegel in het klaterend zon-
I chl. en ziet men over de heele haven
leen.
..(iaat U zitten, daar in het zonnetje
•egt de admiraal, mij een stoel hü het raam
ijzende.
„Admiraal", zeg ik ..de Heldersrhe qu-
rant droeg mij op een aantal populaire
marineschetsen te schrijven en.... met
den admiraal te beginnen".
De admiraal heft afwerend de hand op
en zegt ernstig; „I)e marine, dat is fjord,
daar heb ik niets op tegen, maar over den
admiraal te schrijven? Een admiraal, of*
schoon de hoogste bij de marine, is net
als ieder ander slechts een deel ervan. Een
interview met den admiraal heeft niets be
langrijks voor den Nederlander. Het voor
naamste is. dat de Nederlander, het ader-
land, de Marine, hoog houdt!
„Het zou zeer zeker goed zijn. a niiraal.
wanneer de marine, althans de taak, öie
zü verricht, meer bij 't volk bekend werd,
onbekend maakt onbemind."
„O. ik weet wat U bedoelt", zegt de ad
miraal en er is bitterheid in zijn stem.
„Velen denken, dat de marine weinig
Prrffteert, maar de marine maakt w n
propaganda voor zichzelf. De marine A 111(1
haar hoogsten plicht in werken en ia«u
Plicht te doen. de marine is de „Niern
Bervice". de stille kracht, een dienst, wani-
op het vaderland moet kunnen rekenen.
's Nachts, wanneer de menschen slapen,
«Hes stil is. dan zit hier beneden. fen/a"1'1;
een telegrafist, een eenvoudig mammam
hü luistert. Tk sta er borg voor. dat hu aiie
•eincn opneemt, geen S.O.S.. geen n"
».at' rn C,1rn1'1 lK>ri('hl van schepen ont
gaat hem. „The Siient Service!" In de
0 htVa" naeht doet (ie man zij»
schniiïdle P.mtroos. niet zijn geweer op
scnouder, die hier, en voor de schepen op
en neer gaat, overdag en in 't holst van
den ppacht? Hü doet zün plicht, zooals het
'g 1S- (tat iedereen, van den hoogstc-i
burger tot den laagsten, en ieder militair
in Nederland zijn plicht doet, zonder zich
daarop te beroemen. „Siient Service"!
reugde in het doen van zijn plicht,
reugde te hebben in den arbeid, die op-
ire egd is, dat kan Nederland helpen! De
Ne .erlander moet niet alleen zorgen heb
ben of de gulden de gulden blijft, Neder
land moet Nederland blijven, dat is be
langrijker, dan een admiraals-interview,
oat heeft geen interesse, dat is niet be
langrijk... maar de eer van de natie, die
is belangrijk."
..Kr zijn geen Nederlanders, die ni>t
wenschen, dat Holland Holland blijft, ad
miraal /.eg ik. „Er mag geharrewar,
uiterlijke verdeeldheid zijn, in groote
kwesties zijn we altüd één volk geweest en
zullen dat ook blijven....
Allen, zonder uitzondering van partü,
rang of stand, houden wij van Nederland.
Innerlijk wortelt het nationaliteitsgevoel
diep, heel diep in ieders ziel."
„Men moet nooit wachten tot het huis
brandt, om dan gezamenlijk te hlusschen",
zegt de admiraal. „Te allen fiide moet er
I eenheid zün, moet de liefde voor het va
derland zich uiten. Het gaat om het vader-
land. dat is de grootste, voornaamste,
1 brandende kwestie".
Er is weer een oogenblik van zwijgen,
dan zeg ik: „Admiraal, er zit toch heusch
wel veel copy in U. U hebt mü geweigerd,
den admiraal te interviewen, goed, ik be
rust, wat ik niet gauw doe, maar.... Ik
heb ook mijn orders van de ..Heldersche j
Couranf'-directie. ik zal dus niet den ad
miraal. maar münheer Brutel de la Rivière I
interviewen. Er was immers ook nog een
tijd. dat U nog geen admiraal was, maar
j een jong officier, een adelborst? Over 1
i lang vervlogen tüden mag ik U toch wel
interviewen?"
Het ernstige geiaat van den admiraal
verandert plotseling. Een breede, heldere
ach ontspant even zün gezichtU
(ontdekt den admiraal aan zichzelf", z»gt
de vlootvoogd. .Ja toen, vroeger, dat was
wat anders". Lees ik iets als verlangen
in de oogen van den admiraal, een hun
keren naar dat vroeger? Stormen herinne- j
ringen uit jeugdjaren op hem af? „Een
adelborst is nog een onbezorgde school-
iongen", zegt de admiraal, „maar zoo
gauw als hü de grens gepasseerd is en j
I luitenant ter zee derde klasse wordt, is Dij I
j een mijnheer. Dien tüd van vroeger onder
mün commandant Jékel, dat was leven,
zeemansleven.... Dat was iets!"
Altijd een mooi gezicht, een schip de
haven te zien binnenloopén, maar vanuit
de breede vensters van 't Paleis is het een
wondermooi aspeet. Als fonteinen spuit
hel water bü dén boeg omhoog. Het straks
zoo kalme water is nu in heftige beroe
ring, het kolkt en draait en witgekuifde
golven doen de vletten en vletjes slingeren
als notedoppen in de branding....
Het is eenige dagen later. Ik loop in
Rijswijk, naast Johan Kohier, den beken
den revue-directeur. In een der stille lanen
gaat een stokoude man ons voorbij, zijn
rug is gebogen, zijn gang moeilijk.
„Dat is admiraal Mac Leod hü was
vroeger vlootvoogd in Den Helder", zegt
Kohier tegen mij, „een heele bekende ad
miraal."
Ik kijk naar den grijsaard. Die man, nu
zoo ter neergebogen, was eens de bekence
admiraal Mac Leod! Plotseling begreep ik
de bedoeling van de woorden van admiraal
Brutel de la Rivière: „Niet de admiraal,
alleen omdat hü de hoogste bij de marine
is, heeft beteekenis voor Nederland, want
iedere marineman, ieder mensch, heeft ne-
teekenis. Het Vaderland alleen heeft de
grootste beteekenis voor den Nederlander.
Het Vaderland is nummer één en moet
dit blijven!"
Ik keek naar den ouden gewezen admi
raal. eens geëerd en bekendnu ver
geten door de meesten!
Voor iederen admiraal komt eens de
tijd, als voor Mac Leod, dat hij evenals
andere marinemannen, buiten dienst wordt
gesteld, zooals ook het schip, dat hij in
zijn jeugd bevaren heeft, buiten dienst ge
steld wordt.... dan gaat de admiraal heen,
raakt in vergetelheidmaar Neder'and,
het Vaderland, blü'ft, blijft zijn rang en
waardigheid eischen in de rij der volkeren.
WETTELIJKE REGELING
HUISINDUSTRIE.
De Tweede Kamer heeft het wetsont
werp tot wettelijke regeling van de huis
industrie z.h.s. aangenomen met aanteeke-
ning, dat de heer Vervoorn tegen is.
DE PRIJSVRAAG VAN HET
NATIONAAL CRISIS-COMITE.
Gelderschen IJsel geheel verloren is ge
gaan, en dat in de palingvisscherij in
bovengenoemde wateren, door het ont
breken van aas (garnalen) voor de aal-
kubben en door den gewyzigden water
stand, geen bestaan meer is te vinden?
3. Wil de minister, als deze feiten juist
bevonden worden, bevorderen, dat deze
visschers aanspraak krijgen op steun,
hetzij volgens de Zuiderzeesteunwet,
"etzjj volgens een voor die visschers af
zonderlek te treffen steunregeling?
De Tweede Kamer heeft Donderdag
goedgekeurd een wetsontwerp tot wijziging
van de begrooting van Binnenlandsche
Zaken voor 1933. Daarbü is echter ver
worpen het onderdeel betreffende toe
kenning van een rijksbydrnge voor den
bouw van een destructor te Woerden.
Hierbij bespreekt mej. Groene weg
(s.d.) de quaestie van de bijdrage voor
keuringsdiensten.
De heer van den Heuvel (a.r.) op
pert bezwaren tegen het voorstel inzake
den destructor en meent dat de Kamer
het niet moet aannemen.
De heer van der Sluis (s.d.) zegt.
dat het oordeel van de Vereeniging van
Nederlandsche gemeenten, van de land
bouworganisaties en van veterinaire auto
riteiten eenstemmig is, dat men met de
Thermo-Chemische fabrieken in zee moet
gaan.
De lieer van Voorst tot Voorst
(r.k.) vraagt, of het verantwoord is, dat
het rijk f 1.080.000 waagt in een bedrijf,
dat voor het westen des lands overbodig is.
De heer Schilthuis (v.d.) zegt, dat
de benoodigde destructiebedrijven er
moeten komen zonder rijksvoorschot, dat
het voorgestelde voorschot niet moet wor-
den toegestaan.
De heer Westerman (r.k.)bestrydt
liet voorstel eveneens.
Er is geen reden 0111 in dezen tijd aan
de Nederlandsche Thermo-Chemische fa
brieken een voorschot van meer dan een
millioen te verleenen.
De heer K. ter Laan (s.d.) zegt, dat
men door het voorstel der regeering ge
heel onnoodig concurrentie gaat aandoen
aan de Noord-Hollandsche destructoren
en aan den particulieren destructor te
Overschie.
De minister kan niet van het wetsont
werp af, maar de Kamer zal den mi
nister een dienst bewüzen door het voor
stel te verwerpen.
De heer L 0 v i 11 k (c.-h.) acht het voor
stel absoluut overbodig, gezien wat in
Noord-Holland, met name te Purmerend,
tot stand is gebracht.
De lieer De V i s s e r (c. p.) verzet zich
tegen de in het wetsontwerp eveneens
1 opgei]°men bezuiniging op de keurings
diensten. Spr.'s fractie stemt tegen de
voorgestelde bezuiniging.
De heer R 0 e s t a n (c. p.) besti'üdt liet
voorstel inzake den destructor.
De heer Boon (lib.) is eveneens tegen
het voorstel inzake den destructor. Bij
verwerping van het voorstel zal liet van
zelf wel komen tot de samenwerking der
bestaande bedrijven, die noodig is.
De heer Bakker (c.-h.) wijst op den
pioniersarbeid van de Nederlandsche
Thermo-Chemische fabrieken. Spr. uit
den wensch, dat het voorstel zal worden
aangenomen.
l)e heer Ver voorn (platteland) is
tegen liet voorstel. Aanneming van het
voorstel is niet verantwoord.
Minister Slotemaker verdedigt het
voorstel, dat evenwel verworpen wordt.
De andere artikelen van het wetsont
werp en het wetsontwerp zelf worden
z. h. s. aangenomen.
Een aantal wetsontwerpen, worden aan
genomen, waaronderdat betreffende nacht
arbeid in bakkeiyen.
De heer Schaper (s.d.) vreest, dat
met dit wetsontwerp een stap zal worden
gedaan, die naar herstel van den nacht
arbeid zal blyken te voeren.
De heer S 111 e e 11 lc (a.r.) zegt, dat er
tegen de ongelijkheid van de aanvangs-
uren steeds bezwaren zyn geopperd.
Alleen dan zal spr. vóór het wetsont
werp kunnen stemmen, als de regeering
er in slaagt, hem te overtuigen, dat dit
wetsontwerp het definitieve einde is van
de vervroeging der aanvangsuren en niet
naar wederinvoering van den nachtarbeid
leidt.
De heer Kuiper (r.k.) zegt, dat het
met deze materie gaat als met de winkel
sluitingswet. Jaren lang heeft de midden
stand om een winkelsluitingswet gevraagd
en nu deze er is, klaagt zy.
Mej. Katz (c.h.) meent, dat lietmoge-
lyk moet worden gemaakt, versch klein
brood vroeg te krijgen.
De heer Sneevliet (r.s.) meent te
moeten ontkennen, dat er eenige rechts
grond zou zijn om met dit wetsontwerp
mee te gaan. Er wordt volstrekt geen
sociaal belang door gediend. Het wets
ontwerp is een stuk destructie van de
sociale wetgeving en daartegenover moet
de Kamer destructief staan.
Buitenlandsch Overzicht
Feuilleton
Radio-programma
Van links en rechts
pag. I
M li
Door dc droogte in Z.-Afrika zijn
zes millioen schapen omgekomen. IC
Wenschen van de Nederl. werk-
gevers ten aanzien van de ccono-
mische en sociale politiek der re-
d^ing
De eerste dagvaardingen in ver
band met de muiterij op de Zeven
Provinciën De houding van de
officiereng"
De veenbrand bij Emmen bedwon
gen. Een schade van ruim 50.000
gulden
De ontwapeningsbesprekingen.
Een ingrijpen van Mussolini? 6
Tweede Kamer. (Kort Verslag). 5
Op en om het Binnenhof „2
De oplossing van de prijsvraag
van het Crisis-Comité5
De opbrengst van de Crisis
collecte in onze stad. Een bevre
digend resultaat „9
Crisis-accijns op rund- en kalfs-
vleesch. Maandag in werking „5
Bezwaren van slagerszijde tegen
de inkrimping van den rundvee-
s(ape/„5
Omtrek-nleuws6
Marktberichten 11
Marineberichten „11
Sportnieuws11
Minister Slotemaker verdedigt het wets
ontwerp.
Van spr. is geen enkelen stap te ver
wachten in de richting van een aanvangs-
uui' van 4 uur.
In deze zitting werd de vroegere burge
meester van Alkmaar, mr. Wendelaai;
beëedigd.
Jn de stilte van den nacht doet de tele
grafist ziin plicht.
De ernstige admiraal is verdwenen, de
vroolüke, ongedwongen toon, die zeelui
eigen is, beluister ikenier aann-
raal", zeg ik levendig.
Nu niet", zegt de admiraal, „ik heb nu
geen gelegenheid om over mijn vroegere
dienstjaren te spreken. Misschien later
over mijn tüd Mi den torpedo-dienst, maar
nu moet ik stukken teekenen, nu word ik
De'adnfiraa/'staat op, geeft mü hand
'"'„Achii'i'raai", zeg ik. zuchtend over'mijn
nederlaag, „ik zal dan maar beginnen met
het instituut voor adelborsten.
„Niets op tegen", zegt de adnmaal. ,U
vervoegt zich maar bü den commandant.
Plots wendt de admiraal zich om en
loopt in snellen pas naar 't venster. Buiten
in de haven snijdt een marineboot door
het water.
De oplossing.
Wy kunnen thans de oplossing van de
prijs vraag van het Nationaal Crisis-comité
meedeelen. Zij luidt als volgt: 3H, 7 E,
6 J, 51, 10 A, 8 B, 9 F, 1 C, 2 G, 4 D.
I)e totale opbrengst van de postzegels
op deinzendingskaarten wordt op tusschen
de 70 en 80,000 gulden geschat, volgens
een nadere schatting zal het aantal in
zendingen zich tusschen de 170 en 180,000
bewegen.
„UNIOV-BESPREKINGEN
ZONDER RESULTAAT.
Vandaag is de Amsterdamsche confe
rentie van de Union Int. de Radiodiffu-
sion uiteengegaan, zonder praktische I
resultaten ten aanzien van de verdeeling
der golflengten te hebben bereikt.
WIJZIGING WINKELSLUITINGSWET.
Minister Verschuur heeft op de ver
gadering van den Middenstandsraad me
degedeeld, dat een wyziging van de Win
kelsluitingswet voor den duur der crisis
kan w orden tegemoet gezien, waarin meer
verkoopgelegenheid op Zondag in beperkte
mate zal worden gegeven en met de be
langen der Joodsche winkeliers rekening
wordt gehouden.
CRISIS-ACCIJNS OP RUND-
KA LFSVLEESCH.
EN
V oor bij gaande schepen.
Maandag a.s. zal worden begonnen met
het heffen van een crisis-accüns op slacht-
runderen en -kalveren, bedragende het
dubbele van den beslaanden accüns op
het geslacht, dus 20 pCt. der waarde van
het levende slachtbeest. By gelykblyvende
consumptie, zou de opbrengst f 13 a 14
millioen per jaar bedragen.
Accüns op schapen- en paardenvleesch
in voorbereiding.
I)E INKRIMPING VAN DEN
RUNDVEESTAPEL.
Bezwaren van slagerszijde.
Aan den minister van oeconomische
zaken is het volgende telegram gezonden:
De r.-k. Slachterspatroonsvereeniging
Sint Petrus te Amsterdam meent, dat door
het thans heerschende mond- en klauw
zeer en de gewyzigde omstandigheden in
den vee- en vleeschhandel het vraagstuk
der inkrimping en afslachting thans niet
meer urgent is.
Terwijl in het najaar de prijzen van het
vee telkenjare belangryk d; al len, toont
de markt thans een stügende tendens.
Daar van het Nederlandsche volk vol
gens uw collega van financiën ontzaglüke
offers zullen worden gevraagd en mede
in verband met de geringe koopkracht
van het publiek, dringt onze organisatie
er by Uwe Excellentie met de meeste klem
op aan, dit van het Nederlandsche volk
tientallen millioenen vergende plan niet
te laten doorgaan of op te schorten tot
dat de gevolgen van de heerschende epi
demie zyn te overzien.
DE AFSLUITING VAN DE
ZUIDERZEE EN DE VISSCHERS
AAN DE MONDEN VAN DEN
GELDERSCHEN IJSEL.
Het Tweede Kamerlid van Zadelhoff
heeft tot den minister van waterstaat de
volgende schriftelyke vragen gericht:
1. Is het den minister bekend, dat door
de afsluiting van de Zuiderzee, de vis
schers op den Gelderschen IJsel, de
monden van deze rivier, het Zwarte Water
cn het Zwolsche Diep, hun bedryf met
meer loonend kunnen uitoefenen?
2. Weet de minister, dat met name oe
spiêringvisscherü «fl» dc monden van den
Donderdagochtend zijn twee militaire
vliegtuigen, zooals w jj reeds voor ons
raam gebulletineerd hebben, op een weide
te Marsch bü Lienden aan een zijweg van
den hoofdweg Tiel—Rhenen naar beneden
gestort. De vliegtuigen zijn geheel ver
nield. Hieronder laten w ij het verslag vol
ledig volgen:
Volgens mededeeling van oogsjetuig.Yi
bevonden zich ca. 10 uur vier toestellen
in de lucht. Zü manoeuvreerden ongeveer
ter hoogte van den Marschpolder en gaven
bij deze oefeningen af en toe staaltjes van
kunstvliegen te zien.
Op een gegeven moment vlogen twee
vliegtuigen hooger dan de beide andere,
zü maakten toeren alsof zij krijgertje
speelden. Daarbij raakten zü' met de vleu
gels in elkaar en wel zoodanig, dat het.
eene toestel dadelijk neerstortte, enkele se
conden later viel ook het andere. Het eer
ste vliegtuig raakte onder het vallen in
brand, het tweede kwam ca. 100 m verder
neer. De vliegtuigen waren uit de richting
Soesterberg gekomen.
Rijks- en gemeentepolitie, alsmede bur
gemeester Houtkooper uit Lienden waren
spoedig ter plaatse. Met een aantal om
standers begon men naar de inzittenden te
zoeken. Om half twaalf waren er drie lij
ken gevonden en was men bezig een vier
de slachtoffer uit den chaos te halen.
De lijken zijn vreeselijk verminkt.
De beide andere toestellen hebben nog
even boven de plaats des onheils gecirkeld
en zijn daarna in de richting van Soester
berg vertrokken.
Rondom op het terrein liggen de in el
kaar gedrukte resten van de vliegtuigen,
een parachute, met bloed bevlekte draag
banden in de nabijheid van een van de
vernielde draagvlakken.
De nummers van de vliegtuigen zijn
304 en 325.
De slachtoffers.
De namen van de slachtoffers zijn: jhr.
van Coehoorn van Sminia en sergea'.t
Hardeveld, die in toestel 304 waren geze
ten; jhr. van Asch van Wijck en ser
geant-majoor Vermeulen, die in toestel
325 zaten.
Jhr. van Asch van Wijck was een van
onze bekwaamste vliegers en houder van
het Nederlandech hoogterecord. Op 8 Juni
j.1. startte hij van het vliegveld Soester
berg met een Fokkerjager type XVI, uit
gerust met een Armstrong Siddele.y „Pan^
ther"-motor, voor een meteorologische
hoogtevlueht. Op deze vlucht bereikte hij
een hoogte van 9587 m, waarmede hij her
Nederlandsch hoogterecord op zijn naam
bracht.
De eerste luitenant-vlieger jhr. H. J. M.
van Asch van Wijk heeft op 9 Maart 1929,
de res. 2e luitenant-vlieger jhr. A. J. M.
van Coehoorn van Sminia op 23 Augustus
1932. de sergeant-vlieger W. C. van Har
develd op 9 Juni 1924 en de vliegtuikma-
ker-sergeant-majoor A. G. Vermeulen op
20 April 1923 het klein brevet gehaald. De
eerste drie behoorden tot de J.A.V.A
(jacht.vliegtuigenafdeeling) te Soesterberg.
De heer Hardeveld werd in 1902 gebo
ren en is in 1922 in militairen dienst geko
men. De heer Vermeulen resp. 1892 eu
1912.
Relaas van een ooggetuige.
Een ooggetuige, die het ongeluk van
zee., naby' heeft gadegeslagen, deed het
volgende relaas aan een vertegenwoordiger
van het Persbureau Vaz Dias:
Ik stond op het terrein van de steen
fabriek van de N.V. Ten Cate Co. te kij
ken naar de vier militaire vliegtuigen, die
boven Lienden manoeuvreerden. De toe
stellen maakten allerlei manoeuvres, vlo
gen dan weer over en dan weer onder el
kaar. Plotseling vlogen twee toestellen
met de vleugels tegen elkaar. Een der toe
stellen vloog horizontaal, 't andere schuin
van onderen naar boven. De vleugels
raakten elkaar en stukken ervan vlogen
ver door het luchtruim. Beide toestellen,
die veel snelheid hadden, stortten naar be
neden. Op ongeveer 100 m boven de aarde
sloeg het eene toestel nog eenmaal over
den kop en kwam toen op slechts eenige
honderden meters van mii verwijderd, op
het weiland neer. Het andere toestel viel
loodrecht naar beneden, direct met den
kop in den grond.
Geveehtsoefening, geen lucht-
aerobatiek.
Van bevoegde zijde deelde men mede,
dat de manoeuvres boven Lienden een ge-
vechtsoefening golden en dat er geen
sprake was van luchtacrobatiek. Kapitein
Van Weerden Poelman en luit. Rozendaal
zagen het ongeluk gebeuren. Zij konden
niet landen en zijn dadelijk doorgevlogen
naar Soesterberg. Kapitein Poelman deel
de mede, dat het ongeluk op ongeveer 490
meter hoogte moet zijn gebeurd.
De offleieele leiding.
Kapitein Van Weerden Poelman was
Donderdagmorgen niet een escadrille van
drie Fokkers C.V. uit Soesterberg ver
trokken om de gewone escadrille-oefenin
gen te houden. Links in het escadrille zat
met de 325 de eerste luitenant Van Asch
van Wijck met de opzichter derde klasse
sergeant-majoor Vermeulen als waarne
mer. Rechts van den commandant zat in
de 304 sergeant-vlieger W. C. van Harde
veld, bij wien jhr. Van Sminia als waar
nemer fungeerde.
Boven Lienden deed een vierde C.V.,
bestuurd door jhr. Sandberg, een aanval
i den commandant van het escadrille, dat
daarop met Immelmans uiteenviel. De
beide toestellen, die naast den comman
dant hadden gevlogen, keerden zich daar
na ^veneens tegen den aanvaller en hij die
manoeuvre moeten de toestellen tegen el
kander zijn gebotst. Het eene is, vleugel
lam, in een vrille omlaag gekomen, het
andere in een stellen duik. Vandaar dat
het eene toestel zwaarder dan hel andere
beschadigd is. Alle vliegers hadden val
schermen bü zich, maar geen van de vier
heeft blijkbaar gelegenheid gevonden uit
het toestel te springen.
De commandant van het escadrille, kani-
tein Van Weerden Poelman, heeft het on
geluk niet zien gebeuren; wel zyn waarne
mer de luitenant Rozendaal. Hoe snel het
geval zich voltrokken heeft kan afgeleid
woruen uit het feit dat kapitein Van
Weerden Poelman de toestellen reeds op
den grond zag liggen toen hij omkeek, na
door zijn waarnemer gewaarschuwd te zijn.
De twee luitenants waren ongehuwd,
maar sergeant-vlieger Hardeveld laat een
vrouw en twee kinderen, sergeant-majoor
Vermeulen een vrouw en negen kinderen
sch 10r
Deelneming van den minister
van defensie.
De minister van defensie heeft dadelijk
na het vernemen van de ramp, aan de
nabestaanden van de slachtoffers zyn
innige deelneming in het tragisch ver
lies betuigd.
:;db'
tiüT VLIEGONGEVAL t« ld!'Kn^'t H. j'Tl"-"»
DE til)