Ernstig vliegongeluk in de Betuwe. Wat uMt V. lezen TWEEDE BLAD HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 11 OCTOBFP 1933. TWEEDE KAMER. 2 2 Twee militaire vliegtuigen neergestort; de vier inzittenden gedood. l)e Marine is the siient Service. - h.«W Vlln ste moet eenvoudig ^i|„ plk.ht ,:M.n arbeidsv J" "'T, tot de wu.k is d«t Nederland, Nederland blijft - v< >rtn 7 H°°W" Admiraal Macl^td. oorbljgaande schepen In <ie vestibule van het direct iege bouw komt een onderofficier op mij af. „Wat wensoht U?" vraagt hü vriendc- lyk. <1 och kort. „Ik zou gaarne den vice-admiraal willen Bprcken". IV onderofficier wenkt een dienstdoen- den marinier en deze brengt me naar den adjudant. „Neemt U piaats", zegt deze, „de vice- admiraal is nog even bezet. U excuseert me dat ik doorga?" ik zie stapels stukken. l)e adjudant van den vice-admiraal zit geheel achter brie ven en dienststukken verscholen. En steeds komen mariniers niet nieuwe sta fels. ik sla den officier gade. Rustig ei: crsnstig leest lui.... brief na brief, stuk pa stuk.... V iet-Admiraal C. J. E. Brutel Je la Bivière. Ik zie. dat ik mü vergist heb. Ik dacht altijd, (bit adjudant van en admiraal zijn. alleen maar een heel prettig eerebaantje was. dat bestond in het vergezellen van den admiraal op zjia tochten, en wist nooit, dat een adjudant zoo'n berg papier moest doorworwtelen. 't Blijkt echter, dat het werk. dat de heer Revnierse doet. wel de gelijk veel zorg vereischt. want woord voor woord leest h|i de stukken door en legt ze dan op een stapeltje, dat weer door een marinier wordt weggehaald. Het is en eenvoudige werkkamer, waar de adju dant zetelt. .Niet veel bijzonders! Aan de kamers van menige eenvoudige particu liere scheepvaartmaatschappij is meer zorg besteed dan aan deze. IV vice-admiraal kan mü ontvangen en ik betreed zijn werkkamer. Dok deze is eenvoudig en gewoon; maar niet gewoon als men door de hnoge ramen naar buiten kükt. Wijd ver weg ziet men de zee. ais e :n zilveren spiegel in het klaterend zon- I chl. en ziet men over de heele haven leen. ..(iaat U zitten, daar in het zonnetje •egt de admiraal, mij een stoel hü het raam ijzende. „Admiraal", zeg ik ..de Heldersrhe qu- rant droeg mij op een aantal populaire marineschetsen te schrijven en.... met den admiraal te beginnen". De admiraal heft afwerend de hand op en zegt ernstig; „I)e marine, dat is fjord, daar heb ik niets op tegen, maar over den admiraal te schrijven? Een admiraal, of* schoon de hoogste bij de marine, is net als ieder ander slechts een deel ervan. Een interview met den admiraal heeft niets be langrijks voor den Nederlander. Het voor naamste is. dat de Nederlander, het ader- land, de Marine, hoog houdt! „Het zou zeer zeker goed zijn. a niiraal. wanneer de marine, althans de taak, öie zü verricht, meer bij 't volk bekend werd, onbekend maakt onbemind." „O. ik weet wat U bedoelt", zegt de ad miraal en er is bitterheid in zijn stem. „Velen denken, dat de marine weinig Prrffteert, maar de marine maakt w n propaganda voor zichzelf. De marine A 111(1 haar hoogsten plicht in werken en ia«u Plicht te doen. de marine is de „Niern Bervice". de stille kracht, een dienst, wani- op het vaderland moet kunnen rekenen. 's Nachts, wanneer de menschen slapen, «Hes stil is. dan zit hier beneden. fen/a"1'1; een telegrafist, een eenvoudig mammam hü luistert. Tk sta er borg voor. dat hu aiie •eincn opneemt, geen S.O.S.. geen n" ».at' rn C,1rn1'1 lK>ri('hl van schepen ont gaat hem. „The Siient Service!" In de 0 htVa" naeht doet (ie man zij» schniiïdle P.mtroos. niet zijn geweer op scnouder, die hier, en voor de schepen op en neer gaat, overdag en in 't holst van den ppacht? Hü doet zün plicht, zooals het 'g 1S- (tat iedereen, van den hoogstc-i burger tot den laagsten, en ieder militair in Nederland zijn plicht doet, zonder zich daarop te beroemen. „Siient Service"! reugde in het doen van zijn plicht, reugde te hebben in den arbeid, die op- ire egd is, dat kan Nederland helpen! De Ne .erlander moet niet alleen zorgen heb ben of de gulden de gulden blijft, Neder land moet Nederland blijven, dat is be langrijker, dan een admiraals-interview, oat heeft geen interesse, dat is niet be langrijk... maar de eer van de natie, die is belangrijk." ..Kr zijn geen Nederlanders, die ni>t wenschen, dat Holland Holland blijft, ad miraal /.eg ik. „Er mag geharrewar, uiterlijke verdeeldheid zijn, in groote kwesties zijn we altüd één volk geweest en zullen dat ook blijven.... Allen, zonder uitzondering van partü, rang of stand, houden wij van Nederland. Innerlijk wortelt het nationaliteitsgevoel diep, heel diep in ieders ziel." „Men moet nooit wachten tot het huis brandt, om dan gezamenlijk te hlusschen", zegt de admiraal. „Te allen fiide moet er I eenheid zün, moet de liefde voor het va derland zich uiten. Het gaat om het vader- land. dat is de grootste, voornaamste, 1 brandende kwestie". Er is weer een oogenblik van zwijgen, dan zeg ik: „Admiraal, er zit toch heusch wel veel copy in U. U hebt mü geweigerd, den admiraal te interviewen, goed, ik be rust, wat ik niet gauw doe, maar.... Ik heb ook mijn orders van de ..Heldersche j Couranf'-directie. ik zal dus niet den ad miraal. maar münheer Brutel de la Rivière I interviewen. Er was immers ook nog een tijd. dat U nog geen admiraal was, maar j een jong officier, een adelborst? Over 1 i lang vervlogen tüden mag ik U toch wel interviewen?" Het ernstige geiaat van den admiraal verandert plotseling. Een breede, heldere ach ontspant even zün gezichtU (ontdekt den admiraal aan zichzelf", z»gt de vlootvoogd. .Ja toen, vroeger, dat was wat anders". Lees ik iets als verlangen in de oogen van den admiraal, een hun keren naar dat vroeger? Stormen herinne- j ringen uit jeugdjaren op hem af? „Een adelborst is nog een onbezorgde school- iongen", zegt de admiraal, „maar zoo gauw als hü de grens gepasseerd is en j I luitenant ter zee derde klasse wordt, is Dij I j een mijnheer. Dien tüd van vroeger onder mün commandant Jékel, dat was leven, zeemansleven.... Dat was iets!" Altijd een mooi gezicht, een schip de haven te zien binnenloopén, maar vanuit de breede vensters van 't Paleis is het een wondermooi aspeet. Als fonteinen spuit hel water bü dén boeg omhoog. Het straks zoo kalme water is nu in heftige beroe ring, het kolkt en draait en witgekuifde golven doen de vletten en vletjes slingeren als notedoppen in de branding.... Het is eenige dagen later. Ik loop in Rijswijk, naast Johan Kohier, den beken den revue-directeur. In een der stille lanen gaat een stokoude man ons voorbij, zijn rug is gebogen, zijn gang moeilijk. „Dat is admiraal Mac Leod hü was vroeger vlootvoogd in Den Helder", zegt Kohier tegen mij, „een heele bekende ad miraal." Ik kijk naar den grijsaard. Die man, nu zoo ter neergebogen, was eens de bekence admiraal Mac Leod! Plotseling begreep ik de bedoeling van de woorden van admiraal Brutel de la Rivière: „Niet de admiraal, alleen omdat hü de hoogste bij de marine is, heeft beteekenis voor Nederland, want iedere marineman, ieder mensch, heeft ne- teekenis. Het Vaderland alleen heeft de grootste beteekenis voor den Nederlander. Het Vaderland is nummer één en moet dit blijven!" Ik keek naar den ouden gewezen admi raal. eens geëerd en bekendnu ver geten door de meesten! Voor iederen admiraal komt eens de tijd, als voor Mac Leod, dat hij evenals andere marinemannen, buiten dienst wordt gesteld, zooals ook het schip, dat hij in zijn jeugd bevaren heeft, buiten dienst ge steld wordt.... dan gaat de admiraal heen, raakt in vergetelheidmaar Neder'and, het Vaderland, blü'ft, blijft zijn rang en waardigheid eischen in de rij der volkeren. WETTELIJKE REGELING HUISINDUSTRIE. De Tweede Kamer heeft het wetsont werp tot wettelijke regeling van de huis industrie z.h.s. aangenomen met aanteeke- ning, dat de heer Vervoorn tegen is. DE PRIJSVRAAG VAN HET NATIONAAL CRISIS-COMITE. Gelderschen IJsel geheel verloren is ge gaan, en dat in de palingvisscherij in bovengenoemde wateren, door het ont breken van aas (garnalen) voor de aal- kubben en door den gewyzigden water stand, geen bestaan meer is te vinden? 3. Wil de minister, als deze feiten juist bevonden worden, bevorderen, dat deze visschers aanspraak krijgen op steun, hetzij volgens de Zuiderzeesteunwet, "etzjj volgens een voor die visschers af zonderlek te treffen steunregeling? De Tweede Kamer heeft Donderdag goedgekeurd een wetsontwerp tot wijziging van de begrooting van Binnenlandsche Zaken voor 1933. Daarbü is echter ver worpen het onderdeel betreffende toe kenning van een rijksbydrnge voor den bouw van een destructor te Woerden. Hierbij bespreekt mej. Groene weg (s.d.) de quaestie van de bijdrage voor keuringsdiensten. De heer van den Heuvel (a.r.) op pert bezwaren tegen het voorstel inzake den destructor en meent dat de Kamer het niet moet aannemen. De heer van der Sluis (s.d.) zegt. dat het oordeel van de Vereeniging van Nederlandsche gemeenten, van de land bouworganisaties en van veterinaire auto riteiten eenstemmig is, dat men met de Thermo-Chemische fabrieken in zee moet gaan. De lieer van Voorst tot Voorst (r.k.) vraagt, of het verantwoord is, dat het rijk f 1.080.000 waagt in een bedrijf, dat voor het westen des lands overbodig is. De heer Schilthuis (v.d.) zegt, dat de benoodigde destructiebedrijven er moeten komen zonder rijksvoorschot, dat het voorgestelde voorschot niet moet wor- den toegestaan. De heer Westerman (r.k.)bestrydt liet voorstel eveneens. Er is geen reden 0111 in dezen tijd aan de Nederlandsche Thermo-Chemische fa brieken een voorschot van meer dan een millioen te verleenen. De heer K. ter Laan (s.d.) zegt, dat men door het voorstel der regeering ge heel onnoodig concurrentie gaat aandoen aan de Noord-Hollandsche destructoren en aan den particulieren destructor te Overschie. De minister kan niet van het wetsont werp af, maar de Kamer zal den mi nister een dienst bewüzen door het voor stel te verwerpen. De heer L 0 v i 11 k (c.-h.) acht het voor stel absoluut overbodig, gezien wat in Noord-Holland, met name te Purmerend, tot stand is gebracht. De lieer De V i s s e r (c. p.) verzet zich tegen de in het wetsontwerp eveneens 1 opgei]°men bezuiniging op de keurings diensten. Spr.'s fractie stemt tegen de voorgestelde bezuiniging. De heer R 0 e s t a n (c. p.) besti'üdt liet voorstel inzake den destructor. De heer Boon (lib.) is eveneens tegen het voorstel inzake den destructor. Bij verwerping van het voorstel zal liet van zelf wel komen tot de samenwerking der bestaande bedrijven, die noodig is. De heer Bakker (c.-h.) wijst op den pioniersarbeid van de Nederlandsche Thermo-Chemische fabrieken. Spr. uit den wensch, dat het voorstel zal worden aangenomen. l)e heer Ver voorn (platteland) is tegen liet voorstel. Aanneming van het voorstel is niet verantwoord. Minister Slotemaker verdedigt het voorstel, dat evenwel verworpen wordt. De andere artikelen van het wetsont werp en het wetsontwerp zelf worden z. h. s. aangenomen. Een aantal wetsontwerpen, worden aan genomen, waaronderdat betreffende nacht arbeid in bakkeiyen. De heer Schaper (s.d.) vreest, dat met dit wetsontwerp een stap zal worden gedaan, die naar herstel van den nacht arbeid zal blyken te voeren. De heer S 111 e e 11 lc (a.r.) zegt, dat er tegen de ongelijkheid van de aanvangs- uren steeds bezwaren zyn geopperd. Alleen dan zal spr. vóór het wetsont werp kunnen stemmen, als de regeering er in slaagt, hem te overtuigen, dat dit wetsontwerp het definitieve einde is van de vervroeging der aanvangsuren en niet naar wederinvoering van den nachtarbeid leidt. De heer Kuiper (r.k.) zegt, dat het met deze materie gaat als met de winkel sluitingswet. Jaren lang heeft de midden stand om een winkelsluitingswet gevraagd en nu deze er is, klaagt zy. Mej. Katz (c.h.) meent, dat lietmoge- lyk moet worden gemaakt, versch klein brood vroeg te krijgen. De heer Sneevliet (r.s.) meent te moeten ontkennen, dat er eenige rechts grond zou zijn om met dit wetsontwerp mee te gaan. Er wordt volstrekt geen sociaal belang door gediend. Het wets ontwerp is een stuk destructie van de sociale wetgeving en daartegenover moet de Kamer destructief staan. Buitenlandsch Overzicht Feuilleton Radio-programma Van links en rechts pag. I M li Door dc droogte in Z.-Afrika zijn zes millioen schapen omgekomen. IC Wenschen van de Nederl. werk- gevers ten aanzien van de ccono- mische en sociale politiek der re- d^ing De eerste dagvaardingen in ver band met de muiterij op de Zeven Provinciën De houding van de officiereng" De veenbrand bij Emmen bedwon gen. Een schade van ruim 50.000 gulden De ontwapeningsbesprekingen. Een ingrijpen van Mussolini? 6 Tweede Kamer. (Kort Verslag). 5 Op en om het Binnenhof „2 De oplossing van de prijsvraag van het Crisis-Comité5 De opbrengst van de Crisis collecte in onze stad. Een bevre digend resultaat „9 Crisis-accijns op rund- en kalfs- vleesch. Maandag in werking „5 Bezwaren van slagerszijde tegen de inkrimping van den rundvee- s(ape/„5 Omtrek-nleuws6 Marktberichten 11 Marineberichten „11 Sportnieuws11 Minister Slotemaker verdedigt het wets ontwerp. Van spr. is geen enkelen stap te ver wachten in de richting van een aanvangs- uui' van 4 uur. In deze zitting werd de vroegere burge meester van Alkmaar, mr. Wendelaai; beëedigd. Jn de stilte van den nacht doet de tele grafist ziin plicht. De ernstige admiraal is verdwenen, de vroolüke, ongedwongen toon, die zeelui eigen is, beluister ikenier aann- raal", zeg ik levendig. Nu niet", zegt de admiraal, „ik heb nu geen gelegenheid om over mijn vroegere dienstjaren te spreken. Misschien later over mijn tüd Mi den torpedo-dienst, maar nu moet ik stukken teekenen, nu word ik De'adnfiraa/'staat op, geeft mü hand '"'„Achii'i'raai", zeg ik. zuchtend over'mijn nederlaag, „ik zal dan maar beginnen met het instituut voor adelborsten. „Niets op tegen", zegt de adnmaal. ,U vervoegt zich maar bü den commandant. Plots wendt de admiraal zich om en loopt in snellen pas naar 't venster. Buiten in de haven snijdt een marineboot door het water. De oplossing. Wy kunnen thans de oplossing van de prijs vraag van het Nationaal Crisis-comité meedeelen. Zij luidt als volgt: 3H, 7 E, 6 J, 51, 10 A, 8 B, 9 F, 1 C, 2 G, 4 D. I)e totale opbrengst van de postzegels op deinzendingskaarten wordt op tusschen de 70 en 80,000 gulden geschat, volgens een nadere schatting zal het aantal in zendingen zich tusschen de 170 en 180,000 bewegen. „UNIOV-BESPREKINGEN ZONDER RESULTAAT. Vandaag is de Amsterdamsche confe rentie van de Union Int. de Radiodiffu- sion uiteengegaan, zonder praktische I resultaten ten aanzien van de verdeeling der golflengten te hebben bereikt. WIJZIGING WINKELSLUITINGSWET. Minister Verschuur heeft op de ver gadering van den Middenstandsraad me degedeeld, dat een wyziging van de Win kelsluitingswet voor den duur der crisis kan w orden tegemoet gezien, waarin meer verkoopgelegenheid op Zondag in beperkte mate zal worden gegeven en met de be langen der Joodsche winkeliers rekening wordt gehouden. CRISIS-ACCIJNS OP RUND- KA LFSVLEESCH. EN V oor bij gaande schepen. Maandag a.s. zal worden begonnen met het heffen van een crisis-accüns op slacht- runderen en -kalveren, bedragende het dubbele van den beslaanden accüns op het geslacht, dus 20 pCt. der waarde van het levende slachtbeest. By gelykblyvende consumptie, zou de opbrengst f 13 a 14 millioen per jaar bedragen. Accüns op schapen- en paardenvleesch in voorbereiding. I)E INKRIMPING VAN DEN RUNDVEESTAPEL. Bezwaren van slagerszijde. Aan den minister van oeconomische zaken is het volgende telegram gezonden: De r.-k. Slachterspatroonsvereeniging Sint Petrus te Amsterdam meent, dat door het thans heerschende mond- en klauw zeer en de gewyzigde omstandigheden in den vee- en vleeschhandel het vraagstuk der inkrimping en afslachting thans niet meer urgent is. Terwijl in het najaar de prijzen van het vee telkenjare belangryk d; al len, toont de markt thans een stügende tendens. Daar van het Nederlandsche volk vol gens uw collega van financiën ontzaglüke offers zullen worden gevraagd en mede in verband met de geringe koopkracht van het publiek, dringt onze organisatie er by Uwe Excellentie met de meeste klem op aan, dit van het Nederlandsche volk tientallen millioenen vergende plan niet te laten doorgaan of op te schorten tot dat de gevolgen van de heerschende epi demie zyn te overzien. DE AFSLUITING VAN DE ZUIDERZEE EN DE VISSCHERS AAN DE MONDEN VAN DEN GELDERSCHEN IJSEL. Het Tweede Kamerlid van Zadelhoff heeft tot den minister van waterstaat de volgende schriftelyke vragen gericht: 1. Is het den minister bekend, dat door de afsluiting van de Zuiderzee, de vis schers op den Gelderschen IJsel, de monden van deze rivier, het Zwarte Water cn het Zwolsche Diep, hun bedryf met meer loonend kunnen uitoefenen? 2. Weet de minister, dat met name oe spiêringvisscherü «fl» dc monden van den Donderdagochtend zijn twee militaire vliegtuigen, zooals w jj reeds voor ons raam gebulletineerd hebben, op een weide te Marsch bü Lienden aan een zijweg van den hoofdweg Tiel—Rhenen naar beneden gestort. De vliegtuigen zijn geheel ver nield. Hieronder laten w ij het verslag vol ledig volgen: Volgens mededeeling van oogsjetuig.Yi bevonden zich ca. 10 uur vier toestellen in de lucht. Zü manoeuvreerden ongeveer ter hoogte van den Marschpolder en gaven bij deze oefeningen af en toe staaltjes van kunstvliegen te zien. Op een gegeven moment vlogen twee vliegtuigen hooger dan de beide andere, zü maakten toeren alsof zij krijgertje speelden. Daarbij raakten zü' met de vleu gels in elkaar en wel zoodanig, dat het. eene toestel dadelijk neerstortte, enkele se conden later viel ook het andere. Het eer ste vliegtuig raakte onder het vallen in brand, het tweede kwam ca. 100 m verder neer. De vliegtuigen waren uit de richting Soesterberg gekomen. Rijks- en gemeentepolitie, alsmede bur gemeester Houtkooper uit Lienden waren spoedig ter plaatse. Met een aantal om standers begon men naar de inzittenden te zoeken. Om half twaalf waren er drie lij ken gevonden en was men bezig een vier de slachtoffer uit den chaos te halen. De lijken zijn vreeselijk verminkt. De beide andere toestellen hebben nog even boven de plaats des onheils gecirkeld en zijn daarna in de richting van Soester berg vertrokken. Rondom op het terrein liggen de in el kaar gedrukte resten van de vliegtuigen, een parachute, met bloed bevlekte draag banden in de nabijheid van een van de vernielde draagvlakken. De nummers van de vliegtuigen zijn 304 en 325. De slachtoffers. De namen van de slachtoffers zijn: jhr. van Coehoorn van Sminia en sergea'.t Hardeveld, die in toestel 304 waren geze ten; jhr. van Asch van Wijck en ser geant-majoor Vermeulen, die in toestel 325 zaten. Jhr. van Asch van Wijck was een van onze bekwaamste vliegers en houder van het Nederlandech hoogterecord. Op 8 Juni j.1. startte hij van het vliegveld Soester berg met een Fokkerjager type XVI, uit gerust met een Armstrong Siddele.y „Pan^ ther"-motor, voor een meteorologische hoogtevlueht. Op deze vlucht bereikte hij een hoogte van 9587 m, waarmede hij her Nederlandsch hoogterecord op zijn naam bracht. De eerste luitenant-vlieger jhr. H. J. M. van Asch van Wijk heeft op 9 Maart 1929, de res. 2e luitenant-vlieger jhr. A. J. M. van Coehoorn van Sminia op 23 Augustus 1932. de sergeant-vlieger W. C. van Har develd op 9 Juni 1924 en de vliegtuikma- ker-sergeant-majoor A. G. Vermeulen op 20 April 1923 het klein brevet gehaald. De eerste drie behoorden tot de J.A.V.A (jacht.vliegtuigenafdeeling) te Soesterberg. De heer Hardeveld werd in 1902 gebo ren en is in 1922 in militairen dienst geko men. De heer Vermeulen resp. 1892 eu 1912. Relaas van een ooggetuige. Een ooggetuige, die het ongeluk van zee., naby' heeft gadegeslagen, deed het volgende relaas aan een vertegenwoordiger van het Persbureau Vaz Dias: Ik stond op het terrein van de steen fabriek van de N.V. Ten Cate Co. te kij ken naar de vier militaire vliegtuigen, die boven Lienden manoeuvreerden. De toe stellen maakten allerlei manoeuvres, vlo gen dan weer over en dan weer onder el kaar. Plotseling vlogen twee toestellen met de vleugels tegen elkaar. Een der toe stellen vloog horizontaal, 't andere schuin van onderen naar boven. De vleugels raakten elkaar en stukken ervan vlogen ver door het luchtruim. Beide toestellen, die veel snelheid hadden, stortten naar be neden. Op ongeveer 100 m boven de aarde sloeg het eene toestel nog eenmaal over den kop en kwam toen op slechts eenige honderden meters van mii verwijderd, op het weiland neer. Het andere toestel viel loodrecht naar beneden, direct met den kop in den grond. Geveehtsoefening, geen lucht- aerobatiek. Van bevoegde zijde deelde men mede, dat de manoeuvres boven Lienden een ge- vechtsoefening golden en dat er geen sprake was van luchtacrobatiek. Kapitein Van Weerden Poelman en luit. Rozendaal zagen het ongeluk gebeuren. Zij konden niet landen en zijn dadelijk doorgevlogen naar Soesterberg. Kapitein Poelman deel de mede, dat het ongeluk op ongeveer 490 meter hoogte moet zijn gebeurd. De offleieele leiding. Kapitein Van Weerden Poelman was Donderdagmorgen niet een escadrille van drie Fokkers C.V. uit Soesterberg ver trokken om de gewone escadrille-oefenin gen te houden. Links in het escadrille zat met de 325 de eerste luitenant Van Asch van Wijck met de opzichter derde klasse sergeant-majoor Vermeulen als waarne mer. Rechts van den commandant zat in de 304 sergeant-vlieger W. C. van Harde veld, bij wien jhr. Van Sminia als waar nemer fungeerde. Boven Lienden deed een vierde C.V., bestuurd door jhr. Sandberg, een aanval i den commandant van het escadrille, dat daarop met Immelmans uiteenviel. De beide toestellen, die naast den comman dant hadden gevlogen, keerden zich daar na ^veneens tegen den aanvaller en hij die manoeuvre moeten de toestellen tegen el kander zijn gebotst. Het eene is, vleugel lam, in een vrille omlaag gekomen, het andere in een stellen duik. Vandaar dat het eene toestel zwaarder dan hel andere beschadigd is. Alle vliegers hadden val schermen bü zich, maar geen van de vier heeft blijkbaar gelegenheid gevonden uit het toestel te springen. De commandant van het escadrille, kani- tein Van Weerden Poelman, heeft het on geluk niet zien gebeuren; wel zyn waarne mer de luitenant Rozendaal. Hoe snel het geval zich voltrokken heeft kan afgeleid woruen uit het feit dat kapitein Van Weerden Poelman de toestellen reeds op den grond zag liggen toen hij omkeek, na door zijn waarnemer gewaarschuwd te zijn. De twee luitenants waren ongehuwd, maar sergeant-vlieger Hardeveld laat een vrouw en twee kinderen, sergeant-majoor Vermeulen een vrouw en negen kinderen sch 10r Deelneming van den minister van defensie. De minister van defensie heeft dadelijk na het vernemen van de ramp, aan de nabestaanden van de slachtoffers zyn innige deelneming in het tragisch ver lies betuigd. :;db' tiüT VLIEGONGEVAL t« ld!'Kn^'t H. j'Tl"-"» DE til)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 9