Wist U dat al? *T JUTTERTJE PAG. 5 Voor oudere jongens. Interessante proeven. „O, dat is dus de Posterijen!" „Neen!" „Maar u zei zooev^n toch zelf „Ja, daar hebt u gelijk in, maar ik bedoel dat 't de achterkant van de pos' isde Pos' zelf is 't niet. Die ligt in het voorhuis. Hier is de achterkant! Als U om dat blokkie huizen heen loopt, komt u van voren. Ik kan U even naar achteren brengen als U naar voren wilt! Neen, dank u, ik wilde alleen maar even weten, wat dat voor een gebouw is. „O, maar had dat dan dadelijk ge zegd: dat is hte gebouw van de Pos'..." 1 Duitschers dagelijks met dankbaarheid. Hoewel men thans in Duitschland zegt, dat de internationale gedachte slechts een uitvinding van de 19e eeuw is, is zij in werkelijkheid zoo oud als de mensch- heid. Want altijd is deze bezield door een verlangen naar vrede en gerechtig heid. De internationale gedachte in Duitschland is niet dood en wanneer zij weer te voorschijn komt. zal ze mis schien krachtiger zijn dan tevoren. Slechts door vertrouwden te hebben en, zooals de heer Cseh in zijn rede op merkte, niet slechts te luisteren naar deze woorden, maar door allen te trach ten, de woorden in daden am te zetten, zal men den strijd voor de internatio nale gedachte tot een goed einde bren gen. Het was prettig, ook op dezen avond weer het groote voordeel van Esperanto te kunnen constateeren. Immers, de rede's van de heeren Siitam, Baghy en Cseh werden rechtstreeks uit het Espe ranto in het Nederlandsch vertaald, zoo dat men geen hulp van Estlandsch en Hongaarsch sprekende tolken noodig had. MOLLY KEISER, 2e Schuyt-str. 155, Den Haag. Waarom wordt er bij de droog making van de Zuiderzee nog zoo'n groot stuk water opengelaten? Er wordt zoo'n groot stuk water opengelaten, omdat verschillende ri vieren, stroompjes en beken haar uit monding in zee hebben en deze mon dingsplaatsen natuurlijk zullen moe ten blijven bestaan! Wat beteekent een roode vlag met middenin een wit blok, zooals men veel op schuiten ziet?. Deze vlag beteekent, dat de sche pen gesleept worden of deel uitmaken van een zoogenaamde „sleep", een groot aantal schuiten achter elkaar, die door een sleepboot getrokken worden. Wie heeft Afrika ontdekt? Toen de Grieken er kwamen, von den zij in het Noordoosten van dit werelddeel reeds twee beschaafde sta ten, n.1. Egypte en Ethiopië. Van Egypte is trouwens reeds in den Bij bel sprake, waaruit blijkt, dat het reeds in oeroude tijden bekend was. Hoe wordt ontbijtkoek vervaar digd? Ontbijtkoek maakt men van rogge meel, vermengd met honing. Hoe komt het dat een kameleon verschillende kleuren kan aannemen en dat hazen dezelfde kleur hebben, als de landstreek, waarin zij voorko men? In den jongsten oorlog heeft men de soldaten niet meer in de kleurige uni formen gestoken, maar in het grijs, vaalblauw of vaalgroen, teneinde hen zoo weinig mogelijk in het oog te doen vallen. Bij de militairen heet dat „camouflage". Datzelfde kan men waarnemen bij de dieren in de natuur. Dieren, die niet met wapenen zijn toegerust om hun vijanden te bestrijden, zooals b.v. het kameloen, de haas en sommige in secten, zijn begiftigd met het vermo gen öf het uiterlijk aan te nemen van een grooter, meer gevreesd dier, öf zich aan te passen aan hun omgeving. Hetzelfde vermogen heeft het herme- lijntje, dat des zomers de kleuren heeft van den bemosten bodem (roodachtig bruin) en des winters van den be- sneeuwden grond (wit). De haas, die geen enkel wapen heeft, behoudens de snelheid van zijn „loopers", heeft de gedurige, vale kleur van zijn omge ving. 1. Hoe groot is de lichtsterkte van de gewone gloeilamp? Nu, zal je zeggen, dat is niet moeilijk te beant woorden, want dat kan men op het bol letje lezen! Door een eenvoudige proef kan men dit echter zelf ook vaststellen.. Ach ter een recht staafje plaatst men een blad wit papier, zooals onze afbeelding te zien geeft, en een brandende kaars. Het ingeschakelde gloeilampje wordt heen en weer geschoven, zóó, dat de schaduwen der beide lichtbronnen van gelijke kracht zijn. Nu is de lichtsterkte van de lamp omgekeerd evenredig aan het kwa draat van den afstand. Door een een voudige berekening wordt de licht sterkte der lamp dus aangegeven. 2. De warmteuitzetting van metaal kan men duidelijk aantoonen, indien men uit blik een spiraal snijdt, zooals afbeelding 2 te zien geeft! Houden we de spiraal boven een brandende kaars, dan is de uitzetting duidelijk te zien. Bij koude trekt de spiraal tezamen. 3. Hoe krijgt men een naald door een koperen munt?.... Wanneer men een naald met een hamer door een munt wil slaan, zal men zeker weinig succes hebben, indien men dit zonder eenige voorbereiding doet. Men neeipt een gewone kurk, waar de naald eerst doorheen is geslagen en zet deze op een koperen munt, die weer op een houten onderlaag ligt; dan kan men gemakkelijk bewijzen, dat men een naainaald door een kope ren munt kan slaan. 4. Hoe kan men twee glazen op elkander zetten? Men neemt twee gla zen, wier opening even groot is. zet in het eene glas een brandende kaars zet het andere er precies boven op. De kaars verbruikt zuurstof en doet een ruimte ontstaan, waarvan de lucht zeer verdund is, zoodat de druk van buiten af de glazen vast op elkaar perst. 5. Gewoon schrijfpapier brandt niet. wanneer men het boven een kaarsvlam houdt. Het geheim hiervan is, dat men op de plaats, waar de vlam is, boven op het papier een stukje zilverpapier legt (zooals om de chocoladereepen zit). Het zilverpapier neemt de grootste hitte tot zich, waardoor de warmte van het papier verminderd en dit eerst na een langere verhitting gaat branden. 6. Een suikerklontje brandt pas, in dien men er een weinig sigarettenasch op strooit. Zonder deze catalytische werking van de asch smelt de suiker slechts, indien men het klontje boven de kaarsvlam houdt. Natuurlijk, dat moet eraf!.... „Hallo, Henk, ouwe jongen, ik heb gehoord, dat je getrouwd bent! „Ja, dat is zoo. „Nou, wel gefeliciteerd dan, kerel.. En ze hebben me ook verteld, dat dat huwelijk je 100.000 gulden rijker heeft gemaakt! „Ach, dat is schromelijk overdreven. Dat leeren de menschel n >it af, schijnbaar! Men vergeet heelemaal, dat er toch nog 15 gulden voor een verlovingsring af moet!...." Mevrouw X. heeft een antiek haard stel, waarvan de tang een beetje ver bogen is. Ze schrijft den smid een briefkaart met het verzoek het ding te komen halen om het te repareeren. Een dag later belt de smid aan en zegt tegen het dienstmeisje, dat open doet: „Ik kom om de ouwe tang!" „Spijt me," zegt het meisje, ietwat verbaasd, „maar mevrouw is niet thuis." Het geweten is het beste boek over moraal; raadpleeg het veelvuldig! (Pascal). Studeer op het oude, opdat gij 't ont- houde en krachten meugt winnen, om 't nieuwe te ontzinnen. (Dr. Cuypers 18271920). Wjjs is Mg, die zonder hartstocht is. (Marcus Aurelius). Konst es die alrehoogste schat, del men ter wereld'ie bezat. (W. v. Hildegaersberg 1400). De stem der ervaring moet men nooit laten verstommen. (Amundsen). Wat ge zjjt. dat zijt ge; ge kunt niel door menschenpraat hcoger worden dan voor Gods oog. (Thomas a Kempi-). Zéér nauw verbonden aan de Vredes- gelachte is de internationale gedochte. In verband daarmee lijkt het ons een gelukkige keus van de Haagsche Espe ranto-Vereeniging „Fine zi venkos" („Eindelijk zal het overwinnen"), om juist in de Kerstweek een openbare bij eenkomst te organiseeren met als on derwerp de internationale gedachte. 7 Verschillende sprekers voerden het woord, n.1. Mr. Kalff, namens de AU Peoples' Ass'ociation, de heer Siitam, student uit FJhand, thans hier te lande Cseh- tssen geeft, Mej. dr. Nicolette Brui theologe, de heer Julio Baghy, Hongaarsch schrijver, Mej. Rü- Duitsch theologe, de heer Heilker, Ifider van den Esperanto-cursus der I.R.O. en de heer Andreo Cseh uit Roemenië. In haar openingswoord vestigde Me- vVouw Isbrücker, presidente der Ver- ednlging, de "aandacht op het feit, dat deze, bijeenkomst ten doel heeft ëen tegenwicht te vormen tegen de fel na tionalistische stroomingen van den la- ':sten tijd. Ir. Kalff herinnerde er aan, dat de A!1 Peoples' Association is opgericht om de verstandhouding tusschen de verschillende volkeren te bevoredren door de menschen elkaar beter te doen uit verschillende landen zooveel moge- begrijpen. Het streven is de menschen lijk met elkaar in contact te brengen, zoodat ze eikaars cultuur leeren ken nen. Ook wees hij erop, hoe dwaas het eigenlijk is, het idee te heebben, dat aan de andere kant van de denkbeeldige lijnen, die grenzen genoemd worden en die aan veelvuldige veranderingen on derhevig zijn, vreemden, d. i. vol gens een natuurinstinct meestal v a n- d e n wonen Hoe sterk dat instinct in de men schen leeft, toonde Mej. dr. Bruining aan met een voorbeeld uit haar jeugd. Zy woonde n.1. als 8-jarig meisje op een dorp, waar slechts 2 lagere scholen waren. Nu was het de gewoonte van de kinderen van Je scool, waarop Mej. Bruining was, om na afloop van de schooluren met stokken e.d. gewapend op de kinderen van de andere school af te gaan en hun er van langs te geven. Alléén omdat die toevallig tot een an dere groep behoorden. Gelukkig heb ben de ouders er een einde aan gemaakt door de kinderen te leeren, dat 't feit, dat ze op verschillende scholen waren, geen reden is tot vijandschap. Is het eigenlijk niet hetzelfde tusschen de vol keren? Het is waar, dat alleen een gezond nationalisme, gepaard aan een "redelijk internationalisme, misschien de ramp van een nieuwen oorlog kan af wenden, maar toch moet het instinct om eigen ras en volk boven andere ras sen en volkeren te stellen, onderdrukt worden. De heer Baghy zei o. a., dat de inter nationale gedachte een middel noodig heeft, n.1. de taal, die over de grenzen van de landen heen reikt en ion de eer ste plaats moeten wij dan denken aan de taal, die juist uit de vredesgedachte geboren is. het Esperanto. Interessant was ook, hetgeen Mej. Rübens, Duitsch theologe, zeide, n.1., «at z(j kwam uit een land, waar men be- {Jood^f' dat de internationale gedachte bestaan 01 tenminste niet waard om te dood W erwieJnati°nale gedachte niet Vennan de ie Holland levende Hoe komt het, dat de zee langza mer van temperatuur verandert, dan het land? Bij koud weer kan de zee soms nog warm aanvoelen, terwijl bij snikheet weer, de zee dikwijl vrij frisch is... Dit is een van de eigenschappen van het water. Water neemt heel langzaam warmte op, maar geeft die warmte ook weer heel langzaam af. Het tegen overgestelde is het geval bij de aarde. Hier vindt men dus snelle warmte- opneming en ook snellere afgave van warmte. Hoe komt het, dat als ik een pen in rooden inkt doop, deze groen op droogt? In de inkt zitten kleurstoffen (roode en blauwe), die bij het opdrogen, on der inwerking van de zuurstof van de lucht, oxydeeren (d.i. zich met de zuurstof verbinden: zooals roesten) en dan van blauw of rood overgaan in zwart of groen. Hoeveel zilverwaarde heeft een gul den, een rijksdaalder, een halven gul den, een kwartje en een dubbeltje? De zilverwaarde van een gulden is ruim 30 cent. De rest laat zich gemak kelijk berekenen uit dit gegeven. Hoe komt het, dat het uitgieten van olie op de golven de zee rustiger maakt? Olie is een minder-elastische (veer krachtige) massa dan water, zooals men kan zien, wanneer men na elkan der een fleschje water en een fleschje olie schudt. Het water blijft na de schudding nog een poosje in bewe ging, terwijl de olie bijna onmiddellijk stil staat en tot rust is gekomen. Het olielaagje, dat op de golven van de zee rustig drijft, belemmert dus de be weeglijkheid van het daar onderlig gende water. Men zou kunnen zeggen, door de olie, die er bovenop ligt, kle ven de waterdeelen aan elkaar. Op sommige landwegen staan bor den met „Verboden halfslag rijden". Wat beteekent dit?. Op het platteland zijn de wegen meestal grintwegen, waar men een wals overheen heeft getrokken. In het midden van den grintweg ligt dan ech ter een smal klinkerpaadje. Hierop moet het paard van den wagen loopen, opdat het vrij zachte grintpad, dat door regens dikwijls nog week is ge worden, door de hoeven niet vernield wordt. Halfslag beteekent dus, dat men zoodanig op den weg gaat rijden, dat het paard niet op het klinkerpaadje kan loopen. Het is daarom door de pol derbesturen verboden. Wanneer en waar is de eerste postzegel in gebruik genomen? In het jaar 1653 kreeg de Fransche staatsraad de Velayer van koning Lo- dewijk XIV, den zonnekoning, het recht (privilege) om te Parijs een ste delijke post in te richten. Op de brie ven werden dan papiertjes bevestigd (niet geplakt!) die men tevoren kon koopen voor den prijs, welke voor het bezorgen van een brief werd berekend. Deze papiertjes zijn dus te beschouwen als de voorloopers van de postzegels, zooals wij die kennen en welke in 1839 voor het eerst in Engeland werden gebruikt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 17