VAN WILLIGEN
IN DE SCHADUW
WATERTOREN
E
L
E
C
T
Weer Griep?
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 25 JANUARI 1934.
Vierde Marine-Concert.
R
I
H
goedkoope aanbieding
onder volle garantie
Kebow peerlamp
Kebow half-watt lamp
0 46
Kebow, gasgevulde lamp,
van binnen gematteerd
40 decalumen 0.95
65
Uit het politie-rapport.
SLUIT UW AUTO.
Door een garagehouder hier ter plaatse
LADDER GESTOLEN.
PAS OP!
VAN DEN
Zitting van het Kanton
gerecht te Den Helder
Arrondissements
rechtbank te Alkmaar.
Een programma ditmaal, dat, met uit
zondering van Meudelssohn, geheel in
den modernen stijl was gehouden, waarbij
het opmerkelijk was, dat het karakter
van het violoncel-concert van E. Lalo
moderner was dan dat van den Tsjech
Dvorak, hoewel deze laatste bijna 18 jaar
later werd geboren dan de Franschman
E. Lalo, van wien wg zijn violoncel-concert
kregen. Lalo geldt, door de lichtheid en
kleurigheid zijner muziek, als de ware
voorlooper der nieuwere Fransche school,
Debussy, Dukas, d'Indy stelden
zijn werk hoog. Het concert, dat de beer
Handel gisterenavond vertolkte is merk
baar een effectstuk. Het omvangrijke, in
langzame en snelle maat geschreven werk
dartelt in vluchtige haast aan ons voorbij,
vooral de aandacht trekkend door zijn
interessante rhythmiek. In zijn andantino
brengt na een korte inleiding van het
strijkorkest de componist een zeer mooi,
teer thema, afgewisseld door hoogst inte
ressante variatiën, die alle in elkaar
loopen. De heer C. F. Bandel, die hier
als solo-cellist optrad, heeft in éénmaal
de harten van h-t publiek gewonnen; hij
beschikt zoowel over een behoorlijke
techniek als over een flink temperament
en een goede stokvoering. Zijn spel bevat
menig aantrekkelijk en belangwekkend
element, wat tot uiting komt in de gezonde
muzikaliteit en de beheerschte streek.
Het orkest wist zich uitstekend hierbij
aan te passen, zoodat wij van dit werk
een boeiende, beschaafde vertolking kre
gen. Het succes bij het publiek was geheel
na venant; duidelijk gaf men van zijn
waardeering blijk.
De ouverture «die Fingalshöhle" van
Mendelssohn heeft geen eigenlijk hoofd
thema; met het hoofdmotief, waarmede
het orkest inzet, worden de eerste zinnen
opgebouwd; de bewegelijke figuren geven
als het ware het geklots der, het eiland
omringende golven, weer. Bij de herhaling
brengen de houten blaasinstrumenten
een zeer mooi gedragen motief, de alt
violen daarentegen brengen iets nieuws,
n.l. de triolenfiguur, die in 't verder ver
loop van het stuk groote beteekenis krijgt.
Steeds blijven aanvankelijk de kabbelende
figuren doorklinken.
Geopend werd voor ditmaal werken
wij van achter naar voren het programma
af, maar dit komt toevallig zoo uit
met een pittigen concertmarsch van den
heer Leistikow, mooi van kleuren rhythme
en met e<>-' 'Go gebaseerd op het volks
lied. (jok rti nmmtr bie«k zeer in den
smaak U Vullen
Na de pauze kregen we dan het groote
werk van Auton Dvorak, de symphonie
„Aus der neuen Welt", reeds eerder uit
gevoerd, thans op verzoek op het pro
gramma gezet. Dvoraks muziek is een
voudig in dien zin, dat zich daarin recht
streeks het gevoel van een eenvoudig
menscli openbaart, zijn elementaire vreug
de, openhartigheid en reinheid. Hij ver
diept zich niet in de wegen der mensche-
lijke ontwikkeling en over de eigen plaats
die hij in die ontwikkeling inneemt, maar
hij componeert louter uit overborre-
lende scheppingsdrift. Dat neemt echter
niet weg dat we in Dvoraks muziek wel
degelijk het verlangen naar het eeuwige
terugvinden, juist zijn oprechte geloovig-
heid is typeerend voor hem. Zijn vlotte
wijze van componeeren brengt hem wel
eens aan de grens van het triviale. Deze
symphonie vangt met een langzame in
leiding ernstig en duister aan, scherpe
gesyncopeerde motiefjes vertolken onrust
en onbevredigdheid. Dan komt het hoofd
thema van het eerste allegro door de
hoorns, een tweede thema door de fluit,
later de violen en bassen overgenomen.
Geheel anders is de stemming in het
tv eede deel, het breede elegische adagio
met de bekoorlijke melodie. Uit het prik
kelend rhythme van het derde gedeelte,
het scherzo, spreekt een opgewek'en,
levendigen zin en tenslotte wordt in iet
laatste gedeelte met eenvoudig materiaal
een belangwekkende finale gegeven als
waardig slot van dit schoone en boeiende
werk, door het corps waardig en schoon
vertolkt. Br.
„PAMIR" HET LAATSTE ZEILSCHIP.
LAMPEN
moedelijk; P. K. liad een knecht in zijn
winkel laten werken toen hii dat niet
mocht en moet daarvoor 1 betalen of 1
dag brommen; A. B. had een arbeidskaart
niet ingevuld, hetwelk hem 3 subs. 2 d.
kost.
P. v. D. te Anna Paulowna was de eer
ste zondaar, die onder de vroegere om
standigheden te Schagen terecht zou heb
ben gestaan, maar nu dit kantongerecht
is opgeheven, naar de Kerkgracht is ver-
wezen. Hü heeft op een fiets zonder licht
gereden en is daarvoor verbaliseerd.
0 40 Maar zelf zegt hij naast de fiets te heb-
100
125
ben geloopen. De zaak werd verdaagd tot
nader onderzoek. 27 Februari komt zij
weer voor. Daarentegen heeft A. J. M. al
daar met ongedimt licht gereden hier in
de stad. De eisch was 10 of 10 d., maar
hfi kreeg er 25 subs. 10 d. „Want nie
mand rijdt hier met de lichten gedimt",
zeide de kantonrechter.
J. M. K. had het achternummer van zün
motorrijtuig niet verlicht, 2 of 1 dag;
1.20 hü begrijpt er niets van, hij had alles
1 in ,och g°ed gecontroleerd. W. C. T., Alk-
I maar, heeft 473 kg aardappelen vervoerd
1.60
taire film, die alles wat ik op dat gebied
heb gezien, met één slag overtreft, al
stelt men zich tevens de vraag of «docu
mentaire niet het minst kenmerkende
adjectief is voor dergelijk werk.
Het Algemeen Handelsblad.
Behalve deze film van het zeilschip
>Pamir« wordt ook nog vertoond een
(interessante film «Winden water», die
eveneens een idee geeft van het leven
aan boord, maar dan weer heel anders is
opgezet. Wij zijn er zeker van, dat zeer
vele onzer lezers zich voor deze'films
zullen interesseeren; in ons volgend num
mer zullen wij n adere mededeelingen doen
omtrent kaartverkoop e.d. Bg beide films
zal de heer Coolhaas explicatie en toe
lichting geven.
HET GESTRANDE DEENSCHE
STOOMSCHIP.
Vlot gebracht.
tu w zonder vervoerbewijs. Het blijkt, dat hij
P ,tu uu allemaal verkeerd ingevulde vervoerbe-
wijzen had, hetgeen hem op 20 subs. 5
dagen komt te staan, benevens verbeurd
verklaring van de aardappels. Iets der
gelijks ondervond S. G. B. van Nieuwe
Niedorp. De rechten op zijn 210 kg aard
appelen waren betaald, maar hii had ver
geten zijn bewijs mee te nemen, 20 of 5
dagen plus verbeurdverklaring.
5 of 2 dagen hoorde A. J. J. v. K.
tegen zich eischen, die zonder vergun
ning met een autobus had gereden. Het
was een lastig geval: de vaste chauffeur
was plotseling ziek geworden en de dienst
moest toch doorgaan. De ambtenaar wees
er den betrokkene op, dat er meer ver
balen loopen en dat hij er wat anders op
moet vinden, want dat het zoo niet kan
blijven doorgaan.
A. B. te Breezand was de bekende Kees
uit het oude liedje, die „er water bij had
gedaan". En niet zoo'n klein beetje ook,
wel 6 hü heeft er al eens een week
voor gebromd vroeger. Dit schepje water
in zijn melk kost hem de som van 100,
waarvoor hjj dan casuquo 10 dagen kan
zitten.
M. V. heeft 238 kg aardappelen 'ver
voerd met paard en wagen. Het kost hem
20 of 5 dagen met verbeurdverklaring
der aardappelen. Je kan beter in Bellevue
gaan eten.
J. H. was een vertegenwoordigster van
Het Dinsdag, tengevolge van den mist bet f.wakke placht, die op een fiets zon-
op de Eierlandsche gronden gestrande df had «^eden «n 2 betalen moet
„riof 1 dag zitten. Terwgl H., die hetzelfde
F. N. was dronken geweest en moest dat
boeten met 2 of 1 dag.
O. V. is met ongedempte lichten iemand
gepasseerd, 25 of 10 dagen. F. A. S.
heeft de Keizerstraat in verkeerde rien-
ting gereden. Hii woont in Anna I au-
lowma en was met de voorschriften niet
zoo bekend, maar hii krijgt 10 of 3 da
gen.
Th. K., zonder licht en plaatje (lui is
rheumatisch en moest haastig een bood
schap doen, is toen maar op de fiets ge
sprongen), 1 of 1 dag;
P. M., zonder reflector gereden, <ue
delinquent zelf is op zee, de vader treedt
voor hem op), 3 of 2 dagen;
KI. K., met voertuig zonder lantaarn
gereden, 5 of 2 dagen:
A. D. J., zonder voldoende verlichting
aan de auto, 3 of 1 dag;
A. E., fiets zonder bel, 2 of 1 dag;
H. J. v. A., fiets zonder licht, 3 of
1 dag;
T. J„ zonder reflector gereden t was
een geleende fiets), 2 of 1 dag;
J. H., Wieringen, sneeuwballen gegooid
en een oude man van 80 jaar bijna ge
raakt. Was brutaal geweest bovendien,
10 of 3 dagen;
A. F. W„ Anna Paulowna, met een ge
weer gejaagd, 5 of 2 d.;
D. K„ fiets zonder bel, 1 of 1 dag;
G. J. D., handwagen zonder lantaarn,
2 of 1 dag;
J. K„ zonder achterlicht gereden, 4
J. Z., in verboden richting de Sluisdijk-
straat bereden, 2 of 1 d.;
Th. R. v. O., zonder licht gereden. Ver
daagd, aangezien de dagvaarding ver-
keerd is,
A. H„ Wieringen, over met tarwe be
planten grond geloopen, 2 of 1 dag;
M. B., dienstbode, zonder lantaarn ge-
fietst, i 3, i rmeiibfti'ö zit"
STs'tS. Dd" Februari Mige»
we de volgende zitting.
AAN DEN HAAK GESLAGEN.
Op last van den °^'ficine(J',u^alhfer!"eea
Alkmaar werd door de p Alkmaar
:!S;„ïC bet ondergaan van de
hem opgelegde straf.
AANRIJDING.
Maandagnacht werd ^^^"jg'omver"
re«dtBm póra'e atelt een onderzoek In.
werd bii de politie aangifte gedaan van
vermissing van een nummerbewfls.en een
wegenbelastingkaart uit een aan
toebehoorende auto.
Van een bouwwerk aan den
werd een ladder ontvreemd. De politie
stelt een onderzoek in.
Door de politie wordt proces-verbaal
opgemaakt tegen een tweetal personen,
die met een rijwiel hadden postgevat op
den hoek van de Spoorstraat en de Ko
ningstraat (hetgeen strafbaar is gesteld).
Rillerig, koortsig en onbehaaglijk?
Stuit die aanval direct. Ga naar
bed en gebruik "AKKERTJES". Ge
zult verbaasd en verheugd zijn de
bijzonder krachtige werking van
AKKER-CACHETS Ie ondervinden.
Voordat Ge 't weet is alle narigheid
vergeten. Ze kosten slechts 50 cent
per 12 stuks. Overal verkrijgbaar.
stoomschip is Dinsdagmiddag 1 uur, met
hoogtü, door de bergingssleepbooten
„Holland" en „Drenthe" vlot gebracht-
Het schip heeft direct zg'n reis naar Ant
werpen vervolgd. Oogenschü'nlük had het
geen beschadiging.
gehouden op Dinsdag 23 Januari.
deed, 5 of 3 dagen tegen zich hoorde
eischen.
J. L. P. stond terecht: le. wegens het
niet hebben van voldoende remmen; 2e.
wegens een onvoldoende koppeling van
zün aanhangwagen. De motorbrigade van
de Heldersche politie kwam er aan te pas,
om te vertellen wat een gammel stelletje
deze vrachtauto met zijn aanhangwagen
was geweest. De remmen van de tractor
waren slecht, die van den aanhangwagen
werkten heelemaal niet. De wagen slin
gerde bovendien erg. Als hii er 30 km
mee gereden had, zou het nog wel gegaan
zijn, verklaarden de agenten, maar hij
Een kleine 200 (tweehonderd) zaken reed voortdurend 60 a 70 km en dat kon
stonden dezen middag op de rol. We be-die oude wagen niet hebben, 't Kost J. L.
sloten 't maar philosofisch op te vatten: 3 maal 25 of 3 maal 3 dagen.
't kon vriezen maar 't kon ook dooien, er
zouden er allicht bii zün, die engros kon
den worden afgedaan. Inderdaad viel het
erg mee; wat de openbare zitting betreft,
die was om een uur of half vier afge-
Het volgend geval bracht wat levendig
heid in de rechtzaal. T. J„ van Callants-
oog, had niet minder dan 3500 kg aard
appelen vervoerd zonder daarvoor een
geldige vergunning te bezitten. Hü had
loopen, maar toen was er nog een stapel ;n^e^ minder dan vier getuigen a décharge
Een interessante film.
Ongetwijfeld herinneren de lezers nog,
dat wij eenige maanden geleden hier iets
hebben meegedeeld omtrent het proef
draaien van een interessante film, waarin
was opgenomen het leven aan boord van
een zeilvaartuig. En wjj hebben toen de
verwachting uitgesproken, dat een der-
geljjke film hier zeker belangstelling zou
ondervinden. Het was namelgk de bedoe
ling haar hier ter stede te vertoonen.
Wij kunnen thans mededeelen, dat hier
voor thans een datum is vastgesteld, en
dat Woensdag 31 dezer in MusisSacrum
deze film zal worden vertoond.
De film «Pamir» werd op zeer primi
tieve wijze vervaardigd, met de kleinste
en goedkoopste filmcamera ter wereld.
Zij is vervaardigd door een bekend Duitsch
schrijver. Heinrich Hauser, die met deze
zeilboot een tocht maakte en zgn eigen
regisseur en cameraman was. De opna
men zgn dan ook geheel amateurswerk
en juist omdat het amateurswerk is, is
het zoo buitengewoon voortreffelgk wat
hy hier tot stand bracht.
Als gast van de Haniburgsche reederg
Laeisz heeft Heintich Hauser een reis
met de «Pamir» gemaakt van Hamburg
om Kaap Hoorn naar Chili. Behalve in
een interessant boek heeft hg zgn bevin
dingen op de vier-mast-bark ook op de
film vastgelegd. Bg ruw weer en hg zwa-
ren storm heeft Hauser, zonder op ge
vaar te letten, overweldigend grootsche
beelden gemaakt. Het zware, ruwe leven
der zeelieden in den strijd met de ele
menten, hun onverschrokkei heid in de
meest gevaarlijke oogenblikken, als de
bemanning ondanks de overkomende bre
kers in onvermoeiden, katneraadschappe-
Hjken arbeidsplicht de door den storm
aan flarden gereten zeilen inhaalt en
nieuwe aanslaat, wordt in wonderbaar
lijke beelden op boeiende wijze getoond.
Men zou een roman moeten schrgven
om een idee van deze film te kunnen
ge ven, aldus schreef het Hamburger 8 Uhr-
Abendblattenons Amsterdamsch Handels
blad liet zich als volgt uit:
Met dat al is «Pamir» een documen-
kinderzaken (waarbü de pers geen toe
gang heeft) af te doen, en heel de wacht
kamer, de gang en de trap van het Kan
tongerecht stond nog vol....
Eerst kregen we de aangehouden za
ken: zonder achterlicht rijden van R., die
niet verschenen was en bij verstek tot
6 of 6 dagen werd veroordeeld; C. D.,
die op zg'n fiets geen richting aangaf en
j daardoor v. d. V. aanreed, en die 10 of
3 dagen tegen zich hoorde eischen; P.,
die de Crisiswet had overtreden door in
zg'n zaak gesmolten vet voorhanden te
hebben zonder banderolles. Hoewel de
eisch 20 of 10 dagen met verbeurdver
klaring van het vet) door den kantonrech
ter gehalveerd werd, was het vonnis even
goed niet voor de poes, n.l. 10 of 3 d.,
met verbeurdverklaring van het vet.
P. D. heeft een verlofzaak, en hü had
daarin een vertegenwoordigster van het
schoone geslacht, die blijkbaar nog wat
meegebracht. Al heel spoedig bleek, dat
de fout hier geenszins bij den verdachte,
maar veeleer bii den betrokken ambte-
naar der controle lag en deze heer, die l
ter terechtzitting aanwezig was, kreeg er
dan ook ongezouten van langs. De lezer
moet evenwel goed begrijpen, dat deze1
aangelegenheid niet den hier fungeeren-
den controleur betrof; integendeel, deze j
ambtenaar vervult zün werk tot aller te-
yredenheid. Neen, dit drama speelde zich
in Friesland af; de aardappelen werden
vandaar naar Noord-Holland vervoerd en
de daar gestationneerde ambtenaar was
erbü betrokken. Het betrof hier ongesor- i
teerde aardappelen, en de controleur had
een verklaring afgegeven, dat ze konden I
worden doorgelaten.
„Ja", zei de betrokken controleur, „maar 1
ik had alleen maar te maken met de vraag
of de accijns betaald was!" Over dit ant
woord krijgt deze controleur het met den
meer deed dan den boel schoonhouden en ambtenaar aan den stok. „U kent blijk
die, volgens agent de H„ gebruikt werd baar niet eens de voorschriften!" riep deze
als lokvogel. De ambtenaar was erg boos beer uit;; „wij hebben er zeer veel last
hierover en vroeg 80 of 30 dagen, maar
de kantonrechter maakte er 50 van of
10 dagen.
P. T. mopperde. Er was wel eenige
reden toe. P. T. heeft een kwestie gehad
van, want herhaaldelijk komen dergelijke
overtredingen voor, en de betrokkenen
zijn te goeder trouw afgegaan op uw ver
klaringen en denken, dat het in orde i«t"
En zoo was het hier ook weer het geval:
inzake het verkeer; hii heeft iemand van de aardappelen waren geladen, men wist
l rechts niet voor laten gaan en dientenge-1 rdet beter of alles was in orde. De aard-
volge een aanrijding met hem gehad. Hij
heeft direct al de schuld op zich genomen
en den betrokkene volledige schadever
goeding gegeven; zelf heeft hii ook groote
appelcontröle lijkt naar niets, zeide de
ambtenaar in zijn requisitoir; de ambte
naren zijn niet op de hoogte en knoeien
vaak aan de billetten. En verdachten wer-
schade gehad. En nu vond T. het erg den schuldig verklaard zonder oplegging
sneu, dat hü nochtans een procesverbaal van straf. De ambtenaar gaf hen in over-
krügt en dat nog wel heelemaal alleen,
omdat de aangeredene links van den weg
had gereden en dus even goed verbali
seerd had dienen te worden. U begriipt,
daar blijven wü buiten; voorloopig kreeg
T. z'n 10 of 2 dagen voor dit gevalletje.
Eenzelfde avontuur had J. L. K„ de be
trokken getuige, die er voor uit Amster
dam moest komen, komt binnen juist als
('e_ zaak door afwezigheid van dezen ge
tuige zal worden verdaagd. Deze getuige
was verplicht met zün motorfiets tegen
weging den Staat der Nederlanden aan
sprakelijk te stellen voor de boete.
A. M. te Texel had heibel gemaakt.
„Dronken geweest?" was de belangstel
lende vraag van den kantonrechter. Maai
de getuige a décharge E. R. ontkende dat
hardnekkig: „Als M. dronken was geweest
dien middag, wat hadden wii dan wel
moeten zgn?" vroeg hü. Daar kon de
Kantonrechter niet op antwoorden. Niet
temin was M., wat de Franschen noemen,
légèrement ému geweest, of in goed Hol
een boom op te rijden, wilde hij zich voor landsch: hij had er eentje op. 't Was na-
een botsing vrijwaren; hii heeft een gul-j mebjk marktdag en dan drinkt iedere
den of 49 schade gehad en dient daarvoor
een civiele vordering in. Hii heeft het op
dit proces-verbaal laten aankomen, omdat
men van minneliike schikking niets wilde
hooren. J. L. K. moet 15 dokken of 10
dagen brommen en bovendien moet hii
aan den getuige W. 49.28, zünde het
bedrag der civiele actie, uitkeeren. Voor
K. n duur middagje dus!
S. de J., veehouder te Texel, was ver
baliseerd wegens het loopen met een ge
weer in de duinen; hij was echter in
dienst van P. J. B„ die als getuige tegen
woordig was en moest diens geweer dra
gen. Hij wist niet, dat hii dat niet doen
mocht. Na dit vreeseliike delict volgde
vrgspraak door den kantonrechter.
Die Tesselaars zün meestal nogal ge-
Texelaar een borrel. In dien rooskleuri-
gen toestand had hij ruzie gemaakt met
zün bloedeigen zoon en beleedigende uit
drukkingen gebruikt.
M. is tamelijk hardhoorig, maar de kan
tonrechter vindt het merkwaardig, dat hii
op dien bewusten middag blijkbaar de
hem toegevoegde scheldwoorden goed kon
verstaan. En per saldo komt M. er nog
koninklijk af met 1.— boete of 1 dag.
Tegen den zoon werd verstek verleend.
E. H. heeft zün fiets buiten laten staan,
1 of 1 dag.
W. V., zonder licht op zijn fiets gere
den, 2 of 1 dag; zonder rijbewijs gere
den (een ernstiger delict) 15 of 5 dagen.
Eveneens zonder licht reden V., die 5
of 2 d., N. O. K., die 2 of 1 d. krijgt. F.
De electrische draaischgf, die
in Den Helder de locomotief
keert. Als een trein derailleert.
Er zijn in Holland 1262 loco
motieven. Een machinist mag
nooit als verantwoordelijk per
soon een trein op een hem on
bekend baanvak leiden. Als
een machinist op de rijdende
locomotief onwel wordt dan
Op een locomotief komt nog heel wat
anders kijken dan op een auto, daar ben
je zoo gauw niet wegwg's, zegt de machi
nist.
Daar heb je bgvoorbeeld den pyrometer,
die dient om de warmtegraden te meten.
Hooger dan 350°, dat is een hitte'van 3H
maal het kookpunt mag de temperatuur
niet worden, daar anders de olie zou ver
branden. Dan zijn er luchtmeters om den
luchtdruk in de trcinleiding te meten. Er
is ook een snelheidsmeter, waarop gezien
kan worden of de trein te hard of te zacht
gaat rijden.
Zonder de minste aarzeling weet de
machinist iederen keer de juiste hanöle
te bedienen.
De locomotief begint nu langzamer te
ril'den, vlak bii het goederendepöt staat
ze stil-
Een beste machine, zegt de machinist
goedkeurend. Beter dan die aftandsche,
die de teekenaar nateekent.
Als een locomotief recht tegen den
wind in moet, wordt er zeker extra ge
stookt om er den gang in te houden?
Tegen wind geeft niet zooveel, maar
als de storm dwars op den kop en op de
treinsleep staat, dan is het veel zwaarder
trekken, dan moet er 'n scheppie extra op.
Dat is voor het kolengeld, dat jullie
krijgen, niet zoo goed, hoe minder jullie
verstoken, hoe beter voor de portemon-
naie.
Daar kunnen ze geen rekening mee
houden bii de maatschappij. Daar is het:
Alles moet regelmatig op tg'd aankomen,
op de minuut af, en om dit te bevorderen,
krg'gt een machinist soms een premie.
Waneer ik b.v. drie minuten te laat uit
Alkmaar vertrek en toch op tijd in Scha
gen aankom, dus die drie minuten inhaal,
dan wordt dit extra beloond. De Maat
schappij wil hebben, dat de menschen te
vreden zg'n, het publiek tevreden is, maar
nou ga ik mijn kuchie eten, want een
mensch krijgt honger van al dat gepraat.
Onderwijl de machinist zün kuchie eet,
is de feuilletonnist alweer in de schaduw
van den watertoren gekomen, n.l. in het
kantoor van den heer Bos. Bii de spoor
wegen zijn drie belangrijke takken van
dienst, vertelt deze. De meeste menschen
kennen alleen maar den treinenloop, zien
alleen maar den chef en de juffrouw, die
de kaartjes verkoopt.
Hier in deze loods is de afdeeling trac
tie. Een andere tak is die van weg en
werken.
De chef van weg en werken woont ech
ter niet in Den Helder, maar in Schagen.
Weg en werken heeft een zeker deel van
den weg te onderhouden, welke arbeid
verricht wordt door een aantal ntannen,
j onder leiding van een ploegbaas. Weg en
werken zorgt vooral voor de veiligheid
van de spoorbaan. Als een trein over de
rails gaat, wordt de grond er onder tel-
jkens iets ingedrukt- Scherp wordt er op
gelet, dat dit voor den treinenloop geen
'nadeelige gevolgen veroorzaakt.
De rails zgn verbonden door laschpla-
ten, waarin moeren zitten. Met Argus-
oogen waakt weg en werken, dag in dag
uit, over de moeren, die in de laschplaten
zitten. Ook of de wissels goed werken,
wordt eiken dag streng gecontroleerd.
Ieder heeft zoo zün eigen werk, de ran
geerder formeert den trein, een rangeer
der brengt ook de locomotief naar de
draaischijf en keert deze om. Mankeert er
echter iets aan de draaischijf, dan zal
noch de afdeeling vervoer, waaronder ook
de rangeerders ressorteeren, noch weg en
werken, noch tractie probeeren het euvel
te herstellen, doch dan moet hiervan
worden kennis gegeven aan de.... afdee
ling bruggenbouw, daar de draaischijf
onder deze afdeeling ressorteet.
In Den Helder is een heel moderne
draaischijf, die de grootste machines in
een wip omdraait.
De schijf kan electrisch bediend wor
den, daar ze van een motor voorzien is.
De directie van de spoorwegen, die tegen
woordig toch al met een belangrijk tekort
heeft te kampen, let echter op de klein-
tjjes. Er is n.l. uitgerekend, dat het om
draaien van zoo'n machine 20 cent aan
stroom kost, en waar de rangeerders vroe
ger, toen de schgf nog niet electrisch was,
met eigen kracht de machine hebben om
gedraaid, heeft de directie geen termen
gevonden, om noodeloos 20 cent uit te
geven en draaien dus de rangeerders het
hoofie van de locomotief van Texel af.
Bezuiniging tot in de finesseseen
voorbeeld voor velen, die meenen, dat het
leven kan doorgaan zooals altijd, dat het
vanzelf wel rollen zalNiets rolt
meer. Zelfs de spoorwegen niet!
Vele menschen zeggen: Wat geeft zoo'n
kleinigheid, zoo'n bezuiniging van 20 cent?
Alle kleinigheden bij elkaar vormen een
formidabel bedrag.
Ieder heeft bij het spoor zijn eigen
werk, zegt de heer Bos. Als b.v. in den
Polder een déraillement is, bellen ze naar
lner op. Wii vragen hoe het zaakje op de
baan ligt en dan als het niet al te erg is,
maken we met dommekrachten en vijzels
den weg vrij. Is het een ernstig déraille
ment, dan vragen we den ongevallen
wagen van Alkmaar aan. Die heeft alle
benoodigdheden om snel en afdoende den
boel te herstellen. Is zoo'n ongevallen-
Een oud-gediende.
trein op de baan, dan moeten alle andere
treinen den weg vrij houden en stuift de
ongevallentrein, precies als de Amster-
damsche brandweer, alles voorbij. Geluk
kig komen er hier in Holland zeer weinig
ongelukken voor. Want voor de veiligheid
wordt zeer veel gedaan. Ongelukken als
in Frankrijk kennen wii niet.
Het is toch gék, dat de locomotieven,
de meest moderne zelfs, bijna altijd voor
op petroleumlampen branden, en dat in
den tegenwoordigen tijd, waarin gas en
electriciteit den boventoon voeren. Het
meest ouderwetsche, rammelende Fordje,
heeft nog electrische koplampen. I)e- be
stuurder zou zich schamen, zijn vehikel
van petroleumlampen te voorzien en de
locomotief heeft nog heel ouderwetsche
koplampen op petroleum.
Inderdaad, merkt de aanwezige klerk,
de heer Hoogerduün, op. Er zijn maar
heel weinig locomotieven in Nederland,
die anders dan petroleum branden, maar
het is voor het treinvervoer de beste ver
lichting gebleken. Let u maar eens op,
alle seinlichten branden op petroleum,
't Geeft het minst verrassingen, geeft
geen kortsluitnig. Neen, hier is het ouder
wetsche zeer goed.
Heel wat locomotieven, 1262, en dat
voor ons kleine landje, merkt de feuille
tonnist op. Maar hier zijn zeker de tram
locomotieven onder begrepen?
De tramlocomotieven raken uit den
tg'd, zegt de klerk van den heer Bos. Er
zg'n er nog slechts twaalf van in Holland,
en die sterven net als de kermissen uit.
Er zg'n nog twee accu-locomotieven, die
op een eigen accu loopen, welke met elec
triciteit gevoed worden en bij het rangee
ren dienst doen. Wanneer een locomotief
rijdt, zij het nog over zoo'n korten afstand,
dan moeten er altijd twee man op de ma
chine zg'n, dit is om gevaar uit te schake
len. Het kan immers gebeuren, dat de
machinist geduerende den rit onwel wordt
en dan moet de leerling-machinist onmid
dellijk het werk overnemen. In de eerste
plaats wordt dan de conducteur gewaar
schuwd, die dan direct als tweede man op
de machine komt, terwijl de leerling-ma
chinist den trein tot het eerstvolgende
station laat rijden. Wanneer een Helder
sche machinist gedurende zes weken niet
op zijn baanvak HelderAlkmaar gere
den heeft, dan mag hij, al kent hij den
weg ook uit jarenlange ervaring, niet di
rect opnieuw als machinist van den trein
op dat baanvak fungeeren, doch moet hii
eerst eenige keeren als derde man op de
locomotief mee, opdat hii zichzelf kan
overtuigen van veranderingen, die zich op
de baan hebben voorgedaan. Alles, sig
nalen, waarschuwingsborden, bochten, is
nauwkeurig in kaart gebracht- Een machi
nist kan nooit zeggen, wanneer hij een
abuis maakt: Ik heb het niet geweten,
dat dit of dat signaal er bijgekomen was,
want alles heeft hg, niet alleen op teeke-
ning bij zich, doch hij heeft met eigen
oogen alles terdege plaatselijk moeten op
nemen.
Zitting van Dinsdag 23 Januari.
Uitspraken van 12 en 16 Januari.
Wilhelm Wilken, Medemblik, in voor
arrest. Opzettelijke brandstichting in het
„Makkershuis" aldaar. 1 jaar en 10 maan
den gev. met aftrek voorarrest. Het pri
mair ten laste gelegde feit, opzett. brand
stichting ten einde anderen te bevoordee-
len, werd bewezen geacht.
Simon Frans van V. en Lambertus B.,
Alkmaar, thans gedetineerd. Diefstal on«
der verzwarende omstandigheden, le ver
dachte 1 jaar en 6 maanden en 2e ver
dachte 8 maanden gevangenisstraf.
Hendr. Th. K„ Alkmaar, gedetineerd,
en d°h. Petr. B„ Alkmaar. Heling, le ver
dachte 8 maanden gev., 2e verdachte vrij
gesproken.
.90rn* Sri schilder, Amsterdam. Dief
stal gepleegd te Avenhorn. 5 maanden ge-
v angenisstraf voorw. met 3 proefjaren.
J. P. van N., caféhouder, Den Helder,
liooger beroep overtreding politieveror
dening. Behandeling geschorst.
Alb. Petr. Joh. v W„ Den Helder, ge
detineerd. Rijwieldiefstal, 10 maanden ge
vangenisstraf.
Adr. Petr. Gr., Heiloo, gedetinaerd. Po
ging tot diefstal met braak. Nadei* onder
zoek gelast.
Arie B„ caféhouder, Texel. Misdr. art.
zoo Burg. Wetb. van Strafrecht, gepleegd
te Den Helder. 10 maanden gevangenis-
sirai.
Urk.
Collectieve af droger ij.
Aan een viertal Urkers, Petr. de Vr..
I. eend e ii H„ Albert H. en Jan M„ waai-
de laatste blijk gaf van per-
is geïmputeerd, dat
itxo AT rlo "Rnp.r ..6ïl
soonlgke interesse, was getmputeera,
nn op„5,Juni den getuige M. de Boer „en
eorps hadden afgeranseld. De president
(>eg niet achterover van bewondering
nnÜL,, ,bU'k van heldhaftigheid en
h,et ver van ridderlijk om een
gmensch, dat ook nog belast was met