Ingezonden
Per auto door het
land zonder auto's.
De aardbeving in Britsch-
Indië.
De overstroomingen in
China.
ten aardbeving in IM6X1CO Chineesch visschersvaartuig met een be-
hen brutale inval te
Marseille.
Een nieuw schandaal
in Frankrijk?
Brand in een
doofstommeivinstituut.
Projectiel uit den oorlog
ontploft
De kerkelijke strijd in
Duitschland onderdrukt
LUCHTVAART
De geheimzinnige
vliegtuigen.
Een mislukte noodlanding
Het ongeluk met de
Smaragd.
Wat voor weer vandaag
Visscherijberichten
Stoomvaartberichten
464e STAATSLOTERIJ
HFI DFRSCHE COURANT VAN DINSDAG 30 JANUARI 1934.
Reeds 2000 slachtoffers.
Te Kbatmandoe, de hoofdstad van
Nepal, is tijdens de jongste aardbeving
op elke vijf huizen één huis met den
grond gelijk gemaakt.
Reeds zijn 2000 lijken geborgen en
het opgraven duurt nog voort.
KEN PROCES TEGEN KOREAANSCHE
COMMUNISTEN GEËINDIGD
22 communisten zijn na een proces, dat
bijna vier jaren heeft geduurd, ter dood
veroordeeld. Het zijn Koreanen die in
Mei 1930 hebben deelgenomen aan de
communistische onlusten te Tsingtou; 20
anderen werden tot levenslange gevange
nisstraf veroordeeld en 263 tot gevange
nisstraffen van 1 tot 15 jaren.
werd, dat zij vergiftigd waren door kool-
monoxyd. Een vrij groot aantal der zie
ken moesten naar het ziekenhuis worden
overgebracht. De oorzaak van de gas
vergiftiging schijnt te liggen aan den ge-
brekkigen toestand van de verwarmings
installatie.
EEN VISSCHERSVAARTUIG
31 dooden.
ka Volgens een bericht uit Tsjifoe is een
i manning van 31 koppen in een wervel-
1 storm gezonken.
10.000 slachtoffers?
Volgens de jongste berichten zijn
duizenden menscben erin de overstroomde
gebieden zeer slecht aan toe door felle
vorst. De zware ijsgang bemoeilijkt het
reddingswerk en maakt dit zeer gevaarlijk.
Bij de pogingen om de slachtoffers van
de overstrooming te redden zijn reeds
eenige menscben verdronken, Nauw
keurige berichten over den stand van
zaken zijn nog niet te verkrijgen. Het
water wast nog steeds.
Volgens een Reuterbericht uit Sjang
hai zouden in de provincies Hoepei en
Honan tengevolge van de overstroo
mingen of door de koude 10.000 men
seden nnvTelcnmen zijn.
Uuizenuen zwerven dakloos in het ge
teisterde gebied rond. De reddingspo
gingen worden bemoeilijkt door den ijs
gang. Verscheidene booten, die met
levensmiddelen, kleeren en geneesmid
delen onderweg waren, zijn tegen de
ijsschotsen stuk geslagen. Daarbij zijn
drie redders om het leven gekomen.
Uit de spaarzaam binnenkomende rap
porten der plaatselijke autoriteiten blijkt,
dat de ramp nog grooter dreigt te worden,
daar het water nog steeds stijgt,
Tal van slachtoffers. Groote schade.
21000 francs gestolen.
saterdag is er te Marseille een brutale
inval gedaan in een kantoor.
Omstreeks 2 uur kwam een ingenieur
zich op het politiebureau beklagen, dat
men zijn auto, die hij voor zijn huis had
laten staan, gestolen had. Terwijl hij nog
bezig was het signalement van den wagen
op te geven, kwam er bericht binnen dat
er een inval was gedaan in een kantoor,
waarbij de bandieten gebruik maakten
van een auto, die overeen kwam met de
beschrijving van den ingenieur.
Het bleek, dat de inval gedaan was in
het kantoor van een reederij. De kassier
en twee bedienden waren bezig de loonen
van de werklieden klaar te maken, toen
er plotseling een auto stil hield. Vier
mannen stapten er uit, traden het kantoor
binnen en bedreigden de bedienden met
revolvers en gristen het aanwezige geld,
ruim 21.000 francs, weg. De bandieten
hadden zich onkenbaar gemaakt door
doeken om het gezicht te doen. Daardoor
konden de aangevallenen slechts een
vaag signalement opgeven.
De Matin bericht, dat ex-minister en
senator Serre verwikkeld is in een kwestie,
welke door den rechter van instructie
wordt onderzocht, n.1. de zaak van de
anthraciet-maatscbappij Laval, die de wet
op het N.V. heeft overtreden.
Deze maatschappij heeft haar aandeelen
doen uitgeven door de Bank Guiet Co.,
welke in 1931 wegens bedrog tot een be
drag van 35 millioen franc is gesloten.
Welke rol Serre hierbij heeft gespeeld
staat nog niet vast.
Op het nippertje gered.
Zondagavond, zoo meldt V. D. uit
Boekarest, heeft een brand gewoed in het
doofstommeninstituut te Cluj (Klausen-
burg), welke brand was uitgebroken in
hei hoofdgebouw. Er maakte zich een
paniek meester van de doofstommen. Zij
weigerden het brandende gebouw te ver
laten en gendarmerie moest worden ge-
requireerd, die er tenslotte in slaagde de
patiënten uit het brandende gebouw te
verwijderen.
Nauwelijks was de laatste zieke naar
buiten gebracht, of het dak stortte met
donderend geraas in. Als door een wonder
zijn geen persoonlijkeongelukken gebeurd.
Vier dooden.
Te Oostnielkerke bij Roesselaere waren
arbeiders bezig met de opruiming van
een oude schuilplaats, die door de Duit-
sche troepen, tijdens den oorlog was ge
bouwd. Plotseling is een vermoedelijk ter
plaatse begraven projectiel ontploft,
waardoor vier arbeiders werden gedood
en een ernstig gewond.
Heel Zuid-centraal Mexico is geteis
terd door een aardbeving. Er zijn
vele gewonden en de aangerichte
schade is groot, vooral te Acapulco,
waar tal van gebouwen schade kre
gen.
Acapulco is gelegen aan den Stillen
Oceaan, op ongeveer 320 zeemijl ten zuid
oosten van Manzanillo. Het is een stad
van ca. 6000 zieleneen havenplaats met
handel in vruchten, groenten, graan,
tabak en katoen. Vaste stoomvaartlijnen
verbinden de plaats met het Panamaka
naal en San Francisco.
Te Mexico (stad) heeft de aardbeving
grooten schrik veroorzaakt.
De bevolking vluchtte de straat op
vele personen werden in het gedrang ge
wond.
Tot nu toe is uit de hoofdstad geen
materieele schade van beteekenis gemeld.
Daarentegen bleef te Acapulco letterlijk
geen huis onbeschadigd, en de bevolking
bracht de nacht in de open lucht door
Na een strijd van verscheidene maan
den is de oppositiebeweging in de Duit-
sche Evangelische Kerk thans onderdrukt.
Dr. Niemoeller, de leider van den
Pfarrer-Notbund (voormalig com
mandant van een duikboot) is Zon
dag in arrest gesteld. Alle predikan
ten, die op 14 Januari de bekende
verklaring van den kansel voorlazen,
zijn geschorst.
Alle overige kerkleiders hebben
gecapituleerd.
Dr. Niemöller weer vrijgelaten.
De Berlijnsche correspondent van de
Times meldt, dat Niemöller, die gisteren
was aangehouden en naar het hoofdbu
reau van de geheime politie was overge
bracht, later weer op vrije voeten is ge
steld op voorwaarde, dat hij zich eiken
dag bij de politie meldt. Alle bescheiden
van den Pfarrer Notbund zijn in beslag
genomen.
De capitulatie.
De capitulatie van de leiders der evan
gelische kerk, is volgens denzelfden cor
respondent toe te schrijven aan het drei
gement van den rijksbisschop, dat de
rijkssubsidies aan de kerk, die ongeveer
100 millioen mark per jaar beloopen, zou
den worden ingehouden, als het verzet
niet werd gestaakt.
Dr. Müller kan dit dreigement gron
den op de uitlating van Hitier in de bij
eenkomst van Donderdag met de kerk
leiders, dat het rijk geen belang meer in
de kerk zou stellen als het conflict niet
werd bijgelegd.
Uit het gebeurde ziet men, dat van een
bijlegging" eigenlijk geen sprake is. Het
conflict is feitelijk door staatsdwang uit
de wereld geholpen.
Hoe zal president Hindenburg daar
over denken? De Times verneemt, dat
Hitier bij de bespreking van Donderdag
een brief van Hindenburg bij zich had,
waarin werd aanbevolen rijksbisschop
Müller uit zijn ambt te ontheffen. De in
terventie van Göring, waarvan we al mel
ding hebben gemaakt, zou toen de schaal
toch ten gunste van Müller hebben laten
doorslaan.
Aan de Finsche kust gesignaleerd.
DE ITA LIAANSCHE POSTVLUCHT
NAAR ZUID-AMERIKA.
Zaterdagochtend om 6.38 zijn de vlie
gers Lombardien en Mazzotti in het land-
vliegtuig Marchetti No. 71 van het vlieg
veld Contocelle bij Rome vertrokken voor
hun vlucht naar Buenos-Aires. Deze
vlucht dient om vast te stellen wat de
snelste postverbinding tussclien Rome en
Zuid-Amerika is. Het vliegtuig zal in
Dakar en Natal tusschenlandingen ma
ken.
Het vliegtuig neergestort.
Het vliegtuig van de Lombardi en
Mazotti, is op twaalf miilen van fort
Aleazar in Brazilië aan de kust ge
vonden. Het toestel was volkomen ver
nield. Vermoedelijk zijn de vier op
varenden, twee vliegers, een marco
nist en een mecano, bij de catastrophe
gedood.
De bemanning ongedeerd.
Lombardi, de commandant van de S 71,
heeft aan den luchtvaartminister te Rome
het volgende telegram gezonden: „Ge
daald strand bij Natal. Toestel bescha
digd. Bemanning ongedeerd. Verzoekt
gezinnen te vaarschuwwen".
De bestuurder ernstig gewond.
Het toestel geheel vernield.
Zondagmiddag omstreeks kwart over
twee, is het sportvliegtuig P.H.A.G.Z.,
bij een noodlanding, onder de gemeente
Heinenoord tegen den berm van een dijk
terecht gekomen, over den kop geslagen
en geheel vernield. De bestuurder, dr.
J. van der Vliet, een tandarts uit Den
Haag, is ernstig gewond. Met een sche
delbreuk, een gebroken rechter arm en
linker been en groote hoofdwond is hij
in het Diaconessenhuis te Rotterdam
opgenomen. - j
Verre gevolgen.
Oeuvre verneemt, dat de piloten van ie
Bourget zonder uitzonderingn protestee
ren tegen de wijzigingen, sinds de ramp
met de Smaragd in de regeling van de
handelsvluchten gebracht. Voortaan be
slist de chef van het vliegveld zonder
appèl over opvlucht of thuis blijven. Deze
chef is in één van de twee gevallen geen
piloot en heeft, zelfs als hjj piloot is, niet
de gewoonte van de lange luchtlijnen en
vervoervliegtuigen. De piloot alleen is,
volgens het blad, bevoegd zoo'n beslis
sing te nemen. Te Lyon wilde die van de
Smaragd niet opstijgen. Hij deed het op
last van zijn superieur, die eveneens pi
loot was en zeer ervaren, maar de ver
moeidheid van den bestuurder niet be
greep.
Zoo geeft de verbrijzeling van de Sma
ragd nog tot andere overwegingen aan
leiding. Alle piloten van een lijn zouden
solidair moeten handelen en tusschen de
weerkundige diensten van Bourget en
Lyon moet overeenstemming worden ge
bracht. Om te beginnen wordt een nieu
we dienst tusschen beide ingeschakeld.
En dan hoopt men technische bezwaren
te maken tegen de nieuwe vliegtuigen,
die voor Air France in den trant van de
Smaragd gebouwd worden.
Sedert eenige dagen blijken de „spook-
vliegers* hun vluchten tot do Finsche
kust uit te strekken. Herhaaldelijk zijn
toestellen boven Kemi en andereplaatsen
in het Noorden gesignaleerd, terwjjl bij
navraag gebleken is, dat dit geen Finsche
of Zweedsclie vliegtuigen geweest kunnen
zijn. In verband hiermee is de kustbewa
king verscherpt. Wat de vluchten over
Nortland betreft valt weinig nieuws mee
te deelen, al heeft men de laatste week
zoowel uit Umea als uit Leksand en Orsa
in Dalarne rapporten over den »spook-
vlieger» gezonden. In enkele plaatsen, die
blijkbaar in de vaste route liggen, hoort
of ziet men haast eiken dag op ongeveer
hetzelfde tijdstip een vliegtuig over ko
men. Te Umea is het »spookvliegtuig*
gesignaleerd door een der vliegers, die
aan de nasporingen met militaire vlieg
tuigen uit Ostersund heeft deelgenomen.
GASVERGIFTIGING IN EEN KERK.
Tmintig menscben bevangen.
In een Garnizoenskerk te Kassei wer
den Zondag tijdens den dienst een aan-
tal kerkgangers onwel, zoodat de gods-1
dienstoefening moest worden geschorst.
De geneeskundige dienst bracht ongeveer
20 kerkgangers naar buiten. Vastgesteld
(Buiten verantwoordelijkheid van de redactie.
Niet geplaatste stukken worden
ci_t teruggezonden.)
METEN MET 2 MATEN? OF ZIJN W IJ
ER WEER DE DUPE VAN.
Volgens het raadsverslag van 18 Jan.
j.1. zegt de heer v. d. Vaart dat we dan
Tolmuren om Den Helder zouden trek
ken; wanneer n.1. in het bestek voor den
bouw van 148 woningen de bepa
ling opgenomen werd met enkel Hel-
dersche werklieden te werken. Wij
voor ons echter gelooven zeker dat
als er had gestan: „Eerst de werk-
loozen uit Den Helder en bij tekort
dan aanvullen met vreemde arbeiders":
dat de Kroon dit niet verworpen had. Wij
begrijpen anders niet dat de heeren zoo
bang voor de Kroon zijn, terwijl er van die
zijde ai 2 jaar lang op korting van ge
meente-ambtenaren is aangedrongen,
maar toen waren de heeren niet zoo bang.
Nu zegt de heer v. d. Vaart dat ze met
zachten dwang aandringen op het nemen
yan Heldersche arbeiders. Maar verleden
.iaar heeft de wethouder P. W. gezegd dat
liet hem speet dat Starrenburg en Boer-
dijk dat werk (80 huizen Dahliastraat) ge
kregen hadden, ondanks zij niet de laag
ste waren, in de hoop Heldersche arbei
ders geplaatst te krijgen. Die nam bijna
geheel vreemden, dus was dat niets als
lekkermakerij en de Gem. Den Helder kan J
maar betalen en nog eens betalen, want j
als er weer vreemden bij komen, gaan die I
na afloop weer naar het Armbestuur en
dan moet dat ook hen weer ondersteunen
en ondertusschen loopen hier bijna 1000
man zonder werk. Hopende dat de heeren
v. d. Vaart c.s. hieruit iets ter leering zul
len trekken en alsnog een meer dwingen-
den maatregel daaromtrent bij de gunning
bedingen dan heeft ondergeteekende ten
minste en velen met hem hoop om na 2 of
3 jaren werkloos te zyn geweest weer
eens zelf hun brood voor hun gezin te
kunnen verdienen en de Gem- Den Hel
der krijgt veel minder steungeld uit te
keeren. Want al die mooie beloften die
zonder vervulling blijven, verbitteren het
leven der arbeiders, die graag willen,
maar niet kunnen werken.
Een werklooze Bouwvak
arbeider.
Als de inzender het raadsverslag goed
en in zijn geheel gelezen heeft, heeft hij
op zijn klacht tevens reeds antwoord ont
vangen. Een bepaling als door hem ver
langd kan niet dwingend in een bestek
worden opgenomen, en indien dit al ge
schiedde, zou zij toch door een hoogere
instantie worden vernietigd. Slechts kan
dat kwam in de raadsdiscussies goed
naar voren een dringend beroep op
heeren aannemers worden gedaan om
zooveel mogelijk eerst werklooze arbei
ders uit eigen plaats te nemen alvorens
men hier vreemde werkkrachten impor
teert, welke inderdaad, zooals in den
Raad ook werd opgemerkt, na afloop van
het werk veelal hier blijven hangen en
dan ten laste van de gemeente Den Hel
der komen. Men deed een beroep op de
uitvoerders van bouwwerken om met deze
omstandigheden rekening te willen hou
den en allereerst eigen inwoners te werk
te stellen. Misschien dat een dergelijk be
roep op saamhoorigheid resultaten heeft;
de laagste inschrijfster voor deze aanbeste
ding was een Heldersche aannemersfirma
en in ieder geval is de kans, dat men Hel
dersche arbeiders te werk stelt, nu groo
ter dan indien een firma uit den Achter
hoek of elders, die ook bij de inschrijvers
waren, dit karwei had gekregen.
Redactie.
Naar waarnemingen verricht in den
morgen van 30 Januari.
Medegedeeld dooi het Koninklijk
Meteorologisch Instituut.
Verwachting.
Zwakke tot matige W. tot N. wind, af
nemende bewolking, wellicht nog enkele
regen- of sneeuwbuien, aanvankelijk zach
ter, later kouder.
k.
27 Jan.
Aangebracht door 1 trawler:
Groote tong
Groote middel tong
Kleine middel tong
Kleine tong
Slips
Groote schol
Middel schol
Kleine schol
Puf schol
Schar
Wijting
29 Jan.
Door haringtrekkers:
78 tal haring per tal 7.
Door garnalenvisschers:
391 kg gekookte garnalen p. kg. o,
p. kg o,
1, o.
o.
O-
»t O.
12
IO.
5
3
6,
3
77
.60
730.60
5 5—0.50
44—0.14
50
.007.50
.50—5.30
,85—3.35
.005.00
152.30
.35—5.90
.260.20
Stoomvaart Mij. Nederland.
Poelau Bras, 29 Jan. te Batavia.
Tawali, 28 Jan. v. Batavia.
Johan de Witt, u., 26 Jan. v. Genua.
Poelau Laut, t., 26 Jan. v. Belawan.
Sembilan, 27 Jan. v. Batavia.
Talisse, u., 26 Jan. v. Dakar.
Poelau Roebaah, t., 27 Jan. te Suez.
Kon Holl. Lloyd.
F'andria, u., 26 Jan. v. Bahia.
Orania, t., 26 Jan. v. Bahia.
HollandWest-Afrika Lijn.
Helder, 27 Jan. v. A'dam.
Java—New-York Lijn.
Claucus, 25 Jan. v. Batava.
Palembang, 26 Jan. v. New York.
Phemius, pass. 26 Jan. Gibraltar.
Sitoebondo, 25 Jan. v. St. Michaels.
Salawati, 27 Jan. te New York.
SilverJava Pacific-iijn.
Silverbelle, 26 Jan. te Port Natal.
Silverguava, 26 Jan. v. Manila.
Kota Radja, 26 Jan. v. Port Arthur.
Silverwillow, 26 Jan. te Batavia.
Tosari, 26 Jan. te Batavia.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjibadak, 26 Jan. v. Manila.
Tjikarang, 26 Jan. te Cebu.
Tjisadane, 25 Jan. te Hongkong.
Rotterdamsche Lloyd.
Baloeran, 29 Jan. te R'dam verw.
Buitenzorg, u., pass. 27 Jan. Dover.
Djambi, u., pass. 26 Jan. Kaap Bon.
Kota Nopan, t., pass. 26 Jan. Sagres.
Kota Tjandi, u., pass. 27 Jan. Penrm.
Sibajak, u., 26 Jan. v. Sout ampton.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Alphacca, t., pass. 26 Jan. Ouessant.
Aldabi, t., 28 Jan. v. St. Vincent.
Alchiba, 27 Jan. R'dam.
A'cyone, t., 26 Jan. te Santos.
Stoomvaart-Mij. Oceaan.
Menestheus, 27 Jan. v. Port Said.
Troilus, 27 Jan. v. Liverpool.
Phrontis, 27 Jan. v. A'dam.
Sarpcdon, 26 Jan. v. Dairen.
Calchas, 25 Jan. v. Yokohama.
Aeneas, 26 Jan. v. Penang.
Clytoneus, 27 Jan. te Marseille.
Menelaus, pass. 27 Jan. Gibraltar.
Emzetco Lijn.
Jonge Johanna, pass. 28 Jan. Gibraltar.
Vereenigde Nederl. Scheepvaart Mij.
Grootekerk, u., 24 Jan. v. Bombay.
Arendskerk, t., 27 Jan. v. Shanghai.
Nijkerk, 27 Jan. v. Hamburg.
Springfontein, 27 Jan. v. Hamburg.
Zuidcrkerk, t., 29 Jan. te Bermen.
Hoogkerk, t., 28 Jan. v. Port Said.
Streefkerk, u., pass. 27 Jan. Perim.
Oldekerk, u., 27 Jan. te Genua.
(Ongecorrigeerd).
Over wegen, die geen wegen zijn.
De Rallye Monte Carlo.
Ja, lezer, zelfs in Europa is er nog een
land, dat niet bepaald op een uitgebreid
autoverkeer kan bogen. Daarover hebben
ons de deelnemers aan de jongste Sterrit
veel te vertellen gegeven.
Zoo u wel bekend zal zijn, heeft van
2024 Januari de jaarUjksche sterrit
plaats gehad naar Monte Carlo. Uit alle
hoeken van Europa vertrokken op onge
veer denzelfden dag tientallen automobi
listen naar hetzelfde doel: Monte Carlo.
De N.V. Nederlandsche Fordfabrieken
te Amsterdam was zoo vriendelijk om ons
uitgebreide gegevens over verschillende
tochten te verschaffen.
Hierboven schreven wij; per auto door
het land zonder auto's en u voelt natuur
lijk: dat is overdreven. Inderdaad, maar
toch kan het bij wijze van spreken gerust
gezegd worden van Griekenland. Grieken
land heeft zoo goed als geen auto's en
dientengevolge geen wegen, zooals wij die
kennen. Het kan ook omgekeerd zijn, want
uit de berichten zou op te maken zijn, dat
zelfs de beste auto het er geen 3 maanden
zou uithouden.
Miinheer Hurrelbrinck, die met Spren-
ger van Eük en Wieleman vanuit Athene
vertrokken, en dus tot één van de Hol-
landsche Ford-teams behoorde, werd op
een bü uitstek barbaarsch weggedeelte met
zooveel geweld met zijn hoofd tegen het
dak van den wagen geslingerd, dat hü een
paar uur beduusd achter in den wagen
bleef liggen. Wieleman verzorgde hem
onder het riiden met plaids en kussens en
na een paar uur was alles weer in orde.
De wegen ziin er meer dan slecht en
alléén bü Athene kwamen de rijders een
stukje asphaltweg van ongeveer 30 km
tegen!
Auto's ziin er zeldzaam en het is ver
wonderlijk, dat er desondanks een Griek-
sche Automobielclub bestaat. Maar mis
schien is die er hoofdzakelijk om de deel
nemers aan de Rallye Monte Carlo be
hulpzaam te zün, want de Sterrit is popu
lair in Griekenland en iedere Helleen is
er trotsch op, dat de rit vanuit zijn land
onder de deelnemers het hoogst aange
slagen wordt.
Nu, dat is ook niet verwonderlijk, als
de wegen zóó ziin!
Een auto is in Griekenland een heele
gebeurtenis en als de rijders den weg
vroegen, was „Monte Carlo" voldoende
om te weten wat men wilde.
Die woorden zeiden ze allemaal in Grie
kenland, en dan lachten zii er zoo vrien
delijk bii als slechts een Griek kan doen,
die er zonder glimlach als een woeste
roover uitziet.
Thans zullen wij even één der heeren
van de ploeg Mutsaerts laten vertellen van
hun moeilükheden, die zii in hun tocht
van Lemberg naar Boekarest hadden:
In Lemberg hebben wü ons licht eens
opgestoken en hoorden wü van diverse
ter plaatse bekende menschen, dat de ge
wone route absoluut onberiidbaar was,
dus werd besloten over Stryck-Dolina,
Kaluz naar Stanislalow te riiden. Daar
kwamen wü weer op de gewone route. Van
Lemberg uit waren overal op bepaalde
afstanden menschen bezig om sneeuw en
ijs op te ruimen. Er werd meer dan 50 cm
van den weg afgehakt. Kwamen wii aan
een gedeelte waaraan gewerkt werd, dan
liep de zaak hopeloos vast. Maar de men
schen waren zeer gedienstig en hielpen
ons er weer uit. Ze maakten echter de
fout, dat ze niet mee gingen, dus toen wü
de laatste ploeg arbeiders gepasseerd wa
ren en wii weer omhoog zaten, was het
mis.
Wü zijn vrü goed doorgewerkt tot voor
tui Dolina. Van daar tot Kaluz, een af
stand van een km of tien, hebben wij ge
zwoegd van 's middags 3 uur tot 's nachts
2 uur. Ik geloof niet, dat ik overdrijf als
wü den wagen 30 maal opgevijzeld heb
ben. Het was een zeer lange helling op
een open vlakte, er woei een iiskoude
wind, zoodat wii langzaam maar zeker
stonden te versteenen. Het was gewoon
hopeloos. Zoo was de wagen sneeuwvrij
gemaakt, de planken er weer onder ge
legd of een meter verder stonden we weer.
We hadden ons totaal afgetobd en half
bevroren als wii waren, het zal inmiddels
11 uur zijn geweest, besloten wii 'n poosje
in den wagen te gaan zitten, deels om te
warmen en deels om te beraadslagen wat
te doen. Je moet echter niet denken, dat
de stemming er uit was. Wii hebben braaf
gelachen. Mutsaerts heb ik tot comman
dant van het Pikhouweel benoemd. Maar
met dat al waren we er nog niet uit en
wij konden ons op de vlakte toch ook niet
laten vernikkelen. Toen kwamen wü op
het idee om als de wagen eenmaal op de
planken stond, dan zou de bemanning er
niet in gaan zitten. Ik zou alleen trachten
nog te rijden en dan moesten zii maar na
komen. Den eersten keer gelukte het al
veel beter. Al laveerende van den eenen
kant naar den andere, gelukte het mij een
150 meter verder te komen. Toen zat hü
weer tot aan de motorkap in de sneeuw
en smoorde de motor. De Pikhouweel-com
mandant kwam kleumend met twee plan
ken onder den arm uit het duister opda
gen en klaagde over koude handen. Hoe
is het mogelü'k! Bicker met schoppen op
ziin nek en Couwenberg de rest. Allen
weer aan het werk. Nieuwe rubber strik
ken omgezet en weer geprobeerd. Weer
wat verder, misschien 500 meter. Terwijl
de anderen kwamen loopen had ik den
wagen weder zoo ongeveer sneeuwvrij en
weer opnieuw geprobeerd. Als je dat rü-
den gezien had! De stukken autoband
vlogen de lucht in en de wagen tolde over
den weg. Het waren niets dan slippen,
wat niet bü te sturen was. Eindelijk is het
gehikt en kon ik naar schatting 114 km
verder komen. Toen was ik den berg over
en aan den anderen kant was het veel
beter. Na een poos gewacht te hebben,
kwamen de anderen opdagen. Een hoera
Ring op toen zy hoorden dat ik verder
kon.
(Niet officieel)
5de klasse, 9de lijst
Trekking van Maandag 29 Januari 1931
Hooge Prijzen
f 1000.— 7666 13042 18279
f 400.— 4145 9508 17471 19444 20571
f 200.— 312 2730 6082 9395 15573
f 100.— 5925 6325 8272 10258 14829 15479
Prijzen van f 70.
91 241 306 310 315 346 359
859 885 942 1036 1154 1237 1259
1468 1487 1570 1586 1788 1805 1807
1949 2088 2209 2264 2364 2498 2589
2669 2858 2881 3110 3191 3403 3484
3702 3743 3808 3917 3927 3955 3981
852
1310
1916
2638
3497
4055
4554
5432
5977
6444
7047
7371
7722
7905
9002
9565
4133 4278 4281 4401 4465 4505 4511
4664 4699 4727 4867 4965 5227 5255
5536 5540 5573 5626 5641 5742 5848
6087 6166 6168 6275 6277 6345 6385
6462 6698 6709 6817 6855 6974 7029
7055 7092 7103 7139 7160 7162 7231
7404 7419 7506 7514 7603 7644 7657
7728 7751 7793 7798 7809 7823 7854
7923 7971 8268 8375 8553 8588 8849
9140 9316 9372 9402 9473 9488 9556
9616 9684 9791 9820 10097 10122 10369 10417
10450 10610 10678 10686 10729 10768 10785 10797
10810 10979 10992 10996 11074 11102 11245 11256
11314 11466 11540 11623 11645 11668 11729 11733
11746 11815 11985 12010 12064 12107 12120 12175
12317 12441 12499 12518 12525 12599 12891 12711
12725 12870 13679 13890 14138 14241 14602 14615
14863 14865 14880 14892 14945 14965 14992 15006
15095 15112 15195 15236 15300 15308 15377 15421
15448 15461 15507 15620 15684 15823 15888 15995
16135 16158 16174 16182 16263 16416 16747 16832
16849 16881 17040 17068 17095 17148 17168 17246
17289 17367 17388 17432 17476 17495 17562 17708
18173 18404 18411 18486 18503 18573 13619 18803
20094 20247 20382 20589 20595 20620 20644 20803
20971 20999
5
166
328
692
877
1106
1366
1622
2013
2344
2614
2842
3097
3326
3664
3763
3930
4125
4387
4560
4949
5119
5239
5436
5963
6122
6368
6630
6743
6956
7382
7611
7633
7812
8030
8153
8488
8718
8958
9236
9435
9802
6
181
447
717
924
1119
1385
1638
2027
2355
2620
2899
3112
3400
3670
3779
3935
4126
4396
4587
4955
5128
5318
5687
5973
6163
6405
6641
6755 6781
6976 7026
7408 7420
18
185
480
748
948
1163
1398
1658
2102
2386
2648
2910
3123
3440
3691
3792
3936
4140
4414
4638
4982
5143
5324
5723
5982
6186
6464
Nieten
22 110
200
482
775
988
222
562
776
993
1176 1206
1442 1444
1710 1726
2138 2153
2393 2399
2738 2746
2944 2945
3135 3156
3456 3489
3728 3734
3836 3846
3941 3952
4169 4243
4416 4428
4649 4669
5039 5045
5180 5184
5336 5345
5741 5839
5984 6073
6187 6250
6504 6510
6705 6715
6791 6799
7027 7039
7473 7511
7707 7749
7816 7818
8039 8083
8242 8427
8492 8578
8732 8767
8974 8998
9295 9325
9493 9585
9846 9849
10005 10048 10096
10278 10316 10356
10556 10601 10602
10712 10714 10738
10991 11014 11037
11225 11290 11302
11416 11433 11488
11599 11646 11657
11839 11846 11884
12109 12113 12142
12350 12380 12388
12578 12607 12609
12769 12824 12827
12917 12921 12925
13017 13067 13118
'3403 13412 13449
13646 13711 13725
14085 14087 14143
14263 14268 14303
14627 14636 14685
14944 14965 15000
15173 15188 15215
15407 15408 15466
15543 15556 15587
15759 15791 15844
16047 16147 16152
16362 16380 16397
16587
16608 16629 16666
16895 16937 16987
17180 17192 17218
17315 17337 17368
17569 17642 17678
17837 17857 17885
18025 18030 18067
18183 18213 18234
18384 18408 18545
18693 18775 18825
19003 19025 19029
19252 19275 19281
19481 19500 19586
19805 19806 19836
19928 19934 19945
20056 20093 20095
20272 20324 20367
20631 20670 20685
20763 20819 2082a
20942 20993
Verbetering: 5e
met f 70.—.
7756
7866
8091
8428
8587
8794
9016
9338
9638
9877
10104
10374
10621
10739
11054
11366
11490
11659
11924
12161
12391
12616
12832
12936
13120
13454
13728
14166
14416
14694
15020
15254
15491
15596
15852
16167
16466
16685
17032
17231
17392
17681
17912
18071
18244
18585
18846
19060
19333
19656
19840
19985
20109
20372
20706
20870
7759
7885
8092
8429
8596
8853
9020
9405
9652
9899
10108
10393
10648
10765
11136
11374
11538
11744
12025
12181
12404
12690
12859
12954
13163
13500
13794
14172
14478
14724
15035
15265
15502
15600
15868
16239
16467
16682
17043
17252
17413
17745
17926
18084
18253
18604
18848
19187
19364
19676
19853
20006
20135
20398
20739
20872
130
242
570
836
1002
1263
1445
1740
2184
2410
2757
2963
3229
3491
3741
3853
3983
4290
4490
4892
5081
5199
5359
5857
6083
6280
6523
6718
6806
7050
7513
7771
7940
8105
8436
8672
8891
9146
9406
9661
9957
10131
10433
10664
10843
11196
11381
11561
11764
12023
12219
12428
12699
12882
12998
13167
13601
13796
14180
14529
14765
15046
15329
15529
15624
15900
16304
16527
16751
17088
17263
17444
17768
17936
18091
18299
18610
18867
19188
19365
19786
19866
20017
20159
20425
20740
20912
135
294
591
854
1070
1298
1527
1897
2258
2481
2778
2995
3256
3572
3748
3890
4103
4310
4530
4905
5090
5202
5415
5861
6088
6305
6601
6723
6807
7335
7522
7793
7969
8131
8454
8681
8934
9168
9413
9796
9995
10234
10525
10693
10938
11207
11393
11575
11785
12g71
12253
12548
12736
12893
13006
13245
13602
13886
14194
14563
14776
15126
15353
15533
15662
15933
16313
16563
16805
17099
17281
17537
17826
17941
18132
18306
18681
18871
19200
19421
19790
19898
20026
20167
20433
20747
20930
152
326
607
863
1077
1339
1567
1946
2340
2488
2820
3045
3289
3638
3762
3912
4118
4312
4550
4918
5099
5217
5434
5936
6113
6363
6623
6734
6890
7363
7565
7811
7983
8152
8456
8707
8954
9204
9416
9798
9996
10235
10546
10709
10972
11208
11408
11597
11801
12103
12332
12572
12765
12916
13011
13295
13614
13923
14258
14565
14907
15145
15375
15536
15677
16026
16314
16571
16855
17102
17299
17555
17836
17945
18141
18377
18691
1894J
19423
19793
19911
20043
20250
20542
20756
20937
kl. 8ste üjst: 14261 m. z. 14281
Alles werd opgeborgen en vrii goed
ging het naar Stanislawow. Daar waren
wii om 3 uur en wilden daar wat warms
drinken en dan door. Toen wii echter een
poos binnen hadden gezeten, misten wij
den moed om verder te gaan en besloten
daar te overnachten, althans een uur of
wat te slapen.
De volgende dagen hebben minder
moeilükheden opgeleverd, al was het niet
altijd rozengeur en maneschün. In Jassy
hadden wü een onbeschrijflijk vuil hotel.
Daar was het ook weer half drie eer wü
er waren.
I11 Bucarest waren wü Zondagavond om
half twaalf.
Ook voor andere deelnemers waren er
tallooze moeilükheden. Leest u eens het
volgende staaltje van doorzettingsvermo
gen van het Studebaker-team v. d. Heij
den, Bakker, Schut en Habuit:
Zfj hebben onderweg een langdurig op
onthoud gehad, veroorzaakt door een on
verlichte boerenkar in de buurt van
Ulm, waarvoor zii moesten uitwijken toen
zij deze op het laatste moment uit den
dichten mist zagen opdoemen. Door de
gladheid van den weg reden zii tegen een
boom. waardoor de wagen zoo ernstig be
schadigd werd, dat zii niet verder meer
konden rijden. Van der Heyden keerde
per trein naar Den Haag terug om een
nieuwen wagen te halen en daarmede zijn
zij thans na geforceerde dagmarschen be
houden te Athene aangekomen.
Hier zullen wü het thans bii laten.
Plaatsruimte ontbreekt ons om er meer
van te vertellen