Amsterdamsche Brieven. Marine'brieven uit Indië T JUTTERTJE ZATERDAG 3 FEBRUARI 1934 PAG. 5 uit uw gedachtenleven. Waarom bent u bang? Voor tegenslag in zaken, voor ziekten, voor mislukking? Maakt u geen zorgen, voor deze dingen werke lijkheid zijn, want angst verzwakt het weerstandsvermogen, en maakt u zoo doende gemakkelijker toegankelijk voor hetgeen u juist wenscht te vermij den. En wanneer de donkere dagen van uw leven werkelijk daar zijn, ver geet dan nooit, dat honderden voor u ziekte, terugslag of falen gekend heb ben, en daarna toch weer gezonde, ge lukkige, voorspoedige menschen zijn geworden. En die menschen hadden geen andere hulpmiddelen dan u, al leen waren ze zoo verstandig, al hun geestkracht te hulp te roepen. Gaat niet alléén zitten met uw moeilijkhe den. Wij leven midden in de Maat- schappij en niet op een onbewoond eiland. Houdt uw belangstelling wak- ker, belangstelling in hetgeen er om u heen gebeurt en in uw niede- menschen. Hoopt niet altijd, dat het alleen u goed mag gaan. Weest vrien delijk en hulpvaardig, en u zult vrien delijkheid en hulpvaardigheid ontmoe ten. Uw zelfvertrouwen zal groeien in het bewustzijn, dat er mensehen om u heen leven die met warmte aan u den ken, die prijs op stellen op uw opinie en op uw vriendschap. Breekt met zelf beklag en egoïsme, en u zult een beter, geestkrachtiger en gelukkiger mensch worden, een mensch die met vast vertrouwen en onuitputtelijke energie zoekt naar den juisten weg die naar zijn doel voert. Zoekt en vindt. DR. JOS. DE COCK. p> Een gelukwensch. Met een gelukwensch kunnen we deze week onzen „Amsterdainschen Brief" beginnen: onze felicitatie met het feit, dat op den één-en-dertigsten van Louwmaand het laatste stuk van den provincialen weg Amsterdam- Den Helder is gereed gekomen en voor het verkeer opengesteld, zoodat thans de geheele weg Amsterdam—Alkmaar —Den Helder voltooid is. Dit is wer kelijk een belangrijk, noodzakelijk stuk werk geweest, welks voltooiing een einde gemaakt heeft aan veel gezucht en ergernis, aan veel schade en onge mak, door slechte wegtoestanden ge leden. Ongetwijfeld zijn het de automo bilisten, die in de eerste plaats van dezen verkeersweg profiteeren, maar wie den omvang, de intensiteit van dat automobielverkeer kent, niet alleen op feestdagen maar ook onder gewone omstandigheden, zal dadelijk het groot belang van deze verbetering erkennen. Gelijk het eenmaal gold „er zijn vele wegen die naar Rome leiden" zoo is, zij het in beperkter zin, ook ons Am sterdam het centraalpunt, de metropool voor al wat „boven het Y" woont, tot den uitersten punt, tot aan uw woon stede, Heldenareïi! Gij moet hier ge makkelijk kunnen komen, maar ook omgekeerd: wij moeten ook u zonder al te groote gevaren kunnen bereiken, en de gevaren waren er vroeger zeer vele, van te nauwe en kronkelige dorp straten, van smalle wegkronkèlingen, van slecht wegdek, en wat dies meer zij. Dat alles is nu voorbij en het is een reden tot blijdschap, dat, om het eens beeldsprakig uit te drukken, het ver sleten touw, dat Amsterdam en Den Helder verbond, vervangen is door een stevigen stalen kabel, die het voorloo- pig wel zal houden! Van eenig cere monieel, als bijvoorbeeld 'n lint door knippen, toespraken houden of iets dergelijks, vonden we niets vermeld; dat blijft dus zeker' ditmaal achter wege en we behoeven daar niet rouwig om te zijn. De feestvreugde zal er wel zijn bij hen, die veel van deze verbin ding moeten gebruik maken en wier motor voortaan van moordaanslagen gespaard blijft. Het circus en de tram- Langs goede wegen naar Amster dam! En als ge er deze week aankomt kunt ge er merkwaardige dingen be leven. Een circus, rijk voorzien van wilde dieren en variété-nummers (het „wild" slaat alleen op de dieren!) is aangekomen: Circus Sarrasani. Dat is de eerste merkwaardigheid; tenminste in de oogen van vele Amsterdammers. Het door de avondstraten rijden van de bij tweeën en drieën gekoppelde vrachtwagens, getrokken door trak- tors, de optocht van olifanten, die a la Hansje-Sokken eikaars staart met den slurf vasthouden, oefent vooral op het jonger geslacht een nooit verminderen de bekooring uit. Het valt niet tegen te spreken: er ligt in dit bedrijf een „Hauch" van romantiek; men voelt er het circus leven achter Men behoeft er niet aan te twijfelen, de groote tent daar opzü van het Stadion zal avond aan avond vol zijn en men zal moedig den berich ten geur trotseeren, die er nu eenmaal altijd in een circustent hangt. En nu de tweede merkwaardigheid: de tram, onze veel-aangevallen en verwenschte tram, heeft een slimme en jeugdige bui gehad en heeft een bondgenootschap met het circus gesloten. Op een vroe gen morgen kon men tramwagens door de stad zien rijden, geheel omwikkeld met affiches; die de verleidelijkheden van „Sarrasani" in woord en beeld be kend maakten en die met grooten ernst aangestaard werden door ons, stedelin gen. In zoo'n geval hebben wij Amster dammer namelijk altijd een gevoel van eerbiedige verbazing; eerbied om dat het een maatregel van de „autori teiten is, hetzij wethouder of direc teur, „verbazing" omdat we niet reke nen op zulke origineele maatregelen. Tot nog toe was nog nooit op zoo'n manier het decorum van de Gemeente tram te grabbel gegooid; wij kenden alleen de „Zilvertram", die de stad rondreed als het Crisis-comité een col lecte-dag hield, en zoo'n „zilvertram" met een luidspreker erin vonden we heel gepast. Maar dit was toch wel een beetje vreemd. Dat heeft men gevoeld en men heeft zich gehaast, de burgerij gerust te stel len de tram heeft zich niet vernederd, door als reclame-agent op te treden; (en hoe meer menschen er naar Sarra sani gaan hoe eter voor de tram. Want immers, zij gaan er per tram heen en dat brengt geld in 't laadje! Zeide ik te veel, dat de directie een slimme bui heeft gehad en werkelijk „zaken" heeft gedaan? In ieder geval is dit veel beter dan de „cent-van- Abrahams", die nog niet afgeschaft is en die nog niet helpt om het tekort te dekken. Maar... er zit toch eigenlijk meer aan vast! We vragen ons af: waarom alleen een Zilvertram en een Sarrasani-tram? Waarom ook niet een tram voor ieder, die er een hebben wil? Waarom niet? Welk een mogelijkheid doen zich hier aan ons voor? Hoevelen zullen er niet zijn,, die met vrjugd. in zoo'n i,C. én A-is-toch-goedkóoper"- tram, of welke ook, springen, liever dan nog kwartier te wachten tot er een „gewone" tram statig aan komt glijden. We verstaan het echter deze consequenties moeten we overlaten aan het beleid van directie en stadsbe stuur. Nieuwe wagens. Nu we toch ons bezighouden met dit altijd voor. den Amsterdammer belang rijke onderwerp, moeten we nog een gelukkige maatregel van onze tram directie memoreeren, n.1. het aanschaf fen van een aantal bussen van een nieuw type, dat uiterlijk veel overeen komst vertoont met een tramwagen. De aandrijving ligt hier in het midden van het voertuig, vóór en achter is de belasting vrijwel gelijk en daarmede een groot ongerief opgeheven van de in gebruik zijnde groote bussen: hel hinderlijk schokken, ja op en neer ge worpen worden van hen die het onge luk hebben, nog al achterin te zitten. Er wordt gedaan wat gedaan kan wor den, om de moeilijke concurrentie met taxi's vol te houden. Zou het nu niet wenschelijk zijn, dat dit type bussen de trams in het centrum van de stad gaat vervangen, waar door het een- spoorsverkeer en de vele stop punten het tramverkeer tergend langzaam gaat! Ook dit is iets, wat tenslotte bij de „autoriteiten" uitgemaakt moet wor den, maar wij voor ons zijn er van overtuigd, dat Amsterdam er bij ge baat zou zijn. Nog een nieuwe weg. Over nog een nieuwen weg moet ik het hebben, die naar Schiphol, onze nationale giorie, deze weg is óók ver breed en dat was noodig. En nu zal ook het landingsterrein uitgebreid worden, want dit is óók noodig. Dat is een zeer verheugend feit- Want tegen over zooveel dat slecht gaat, gaat het met de K.L.M. schitterend en Schip hol is toch de voornaamste vlieghaven van de K.L.M. Onlangs werd bericht, dat ook de technische dienst van de K.L.M. naar Schiphol zal worden over gebracht; wij gunnen den Rotterdam mers het licht in de oogen wel, maar het blijkt toch: Schiphol is nummer één en dat doet ons goed. Het is een feit van groote beteekenis. dat ook van buitenlandsche zijde erkend wordt en waarvan wij thans nog maar het aanvangsstadium beleven. Een noodlijdende. Tot de bedrijven waarmee het 3leeht gaat behoort de diamant-industrie, een maal onze glorie. Wat is daarvan nog over? Gedaan is het met dien voor spoed en overvloed. De diamantindu strie is noodlijdend en de regeering beraamde in overleg met de kopstuk ken uit de diamantindustrie maat regelen om tot gunstiger toestanden te komen. Of ze te vinden zullen zijn? Het is voor onze stad zeer te hopen, maar de moeilijkheden zijn groot, die voortspruiten uit verminderden rijk dom en koopkracht en door tarief muren. Het bekende plan-Douwes heeft bij de uitvoering nog niet ge noegzame oplossing gegeven. Zoetwatervisch. Het is wonderlijk om te zien: de regeering maakt alle levensmiddelen duur en dan komt het gemeentebe stuur en brengt goedkoope levensmid delen. Totdat de regeering komt en die levensmiddelen ook duur maakt. Door belastingen enz. Op het oogenblik hebben we wat goedkoops, dat op merkwaardig goede manier aan den man gebracht wordt. De zoetwater visch! „Edelkarper voor dertig cent per pond." Met een boekje er bij, waarin staat, hoe je die edelkarper stoven, koken of bakken moet. Stel u voor: edelkarper! Wie zou daar vroe ger als burgermensch aan gedacht hebben? En nu doet zich ook hier het verheugend feit voor, dat het gemeen tebestuur met den handel samenwerkt. Wethouder Kropman heeft een schit terende rede gehouden, om het ge bruik van zoetwatervisch warm aan te bevelen, waarin hij zich aan zijn audi torium (vergaderd in de Huishoud school aan het Zandpad) voorstelde als een groot liefhebber van de hen gelsport en waarin hij ook lof toe zwaaide aan de verleidelijke literaire en culinaire kwaliteiten van het bo venvermelde boekje. Hij wees ook op de groote voordeelen, die economisch verbonden zullen zijn aan een ver nieuwden opbloei van het oud-vader- landsch bedrijf der zoetwatervisscherij- Weer een lichtpunt. Weer goedkoope visch! Als de minister het maar niet te weten komt! Een mooi ding is dat de gemeente in deze zaak niet concur- reerend staat tegenover den vischhan- del. zooals dat het j&val was met de visch-kraampjes en vischwinkels der gemeente, maar dat de gemeente hiew den vischhandel, in bond vereend, ten krachtigste steunt. Zoo gaat het goed! We krijgen nu onze „zoet-water-visch- dagen", zelfs speciale „karperdageh", „snoekdagen" enzoovoort. Als ge dan bedenkt, dat er na bovengenoemde redevoeringen een tentoonstel werd gehouden van duizend-en-een klaar gemaa o zoetwatervisch-gerech- ten, dan behoeven we zeker niet sterk aan te dringen: kom naar Amsterdam cp Karperda-' langs d .1 nieuwen pro vincialen weg. Uit den Raad geen nieuws. Uit den raad geen nieuws. De Am sterdamsche Gezondheidscommissie is opgeheven. Bezuinigingsmaatregel. Hulde is gebracht aan haar voor haar overvloedigen en nuttigen en toege- wijden arbeid. Aan den voorzitter en de twee oudste leden is de zilveren me daille der stad Amsterdam geschon ken. Nu moeten wij het zonder doen. Het kan nu eenmaal niet anders. Mis schien in de betere toekomst.... De Burgemeester is voor een kort verblijf naar het buitenland. Cetera desnnt- vriend. De „Karlsruhe" is weer vertrokken en naar ik heb hooren zeggen, hebben onze Duitsche collega's het best kun nen stellen hier in Soerabaai. Een der laatste avonden werd hen een bal op „Modderigst" aangeboden. Bij het bin nenkomen werd door. de gasten allen den Hitler-groet gebracht, hetgeen wel iets imposants binnen de muren van onze mooie soos was. Halverwege den avond werd men plotseling gealar meerd, dat er brand uitgebroken was op de in het M.-E. liggende „Van Ga len", waar zich uit den aard der zaak verscheidene officieren naar toe moes ten begeven. Het viel nogal mede en er is geen schade gemaakt, maar uit den aard der zaak maakte het een iet wat bijzondere indruk, dat er direct zoo'n groot aantal officieren, nog wel in een wit avondbaadje, aan het blqs- schingswerk meedeed. Menig officier zal dan ook daarna wel even naar huis zijn gegaan om zich te verkleeden en spoedig was het feest weer op volle sterkte aan den gang. Èen deel der Duitschers hebben ook een tocht gemaakt naar Malang naar de Faroka sigarettenfabrieken en zijn daar natuurlijk ook rijkelijk op rook gerei onthaald. De aanwezigheid van het schip hier op Soerabaja heeft vele Duitschers van Java naar hier getrokken, tot zelfs uit* Semarang waren er gasten en vrijwel de geheele Duitsche kolonie deed het schip uitgeleide. Hr. Ms. „Willebord Snellius" komt nu weer in dienst, het schip wordt door de Gouvernementsmarine naar Friok overgebracht en. daar door den com mandant van de „Tydeman" overgeno men. De Gouvernementsmarine brengt dan de „Tydeman" weer hier naar den Dienst der Conservatie toe. Wij heb ben tegenwoordig veel meer contact met de Gouvernementsmarine. Eenige officieren van dat Korps volgen thans ook een cursus bij de marine, hetgeen het contact uit den aard der zaak na tuurlijk bevordert. Vlaggeparade wordt tegenwoordig ook door de Gouvernementsmarine meegedaan. Hier van Soerabaja valt weinig nieuws te vertellen. Op Toendjoegan zie je momenteel een groote bruine schutting verrijzen, waarachter de grondvesten gelegd worden voor weer een nieuwe plaats des vermaaks. Die zijn er blijkbaar nog niet genoeg, in ieder geval kan het niet dan bijdragen tot verfraaiing van het stadsschoon hier, want daar mankeert daar in die buurten nog wel eens wat aan. De meest mooie gebouwen zie je daar geënoa- dreerd door de smerigste krotjes, en dat nog wel een stad, die vooral in het Zuidelijk deel vol met zeer mooie praal- gebouwen prijkt. Je kunt tegenwoordig met de tram de electrische bedoel ik zonder overstappen van staten Wonokromo heelemaal tot aan Terak komen, zulks voor de som van twintig cent. Het is toch nog steeds jammer, dat die elec trische niet naar de Oedjong verlegd is, dat had ons vooral nu veel aan ver voerkosten gespaard, want om met de stoomtram dezen tocht te maken, dat is toch nog wel een heele onderneming. In de eerste plaats moet je 's ochtends voor dag en dauw op, om in Darmo op de tram stappende op tijd naar de Oed jong te zijn en in de tweede plaats wordt je er zooals in alle Indische trei nen en stoomtrammen ontzettend vuil in. Toch is om heel Soerabaja eens in leven en bedrijvigheid te zien zoo'n tochtje met de stoomtram wel eens aan te raden. Binnenkort ga ik verhuizen. Nauwe lijks staat het bordje voor de deur van minstens drie verhuurkantoren of het stroomt van inlanders, die dat zaakje voor je opknappen willen. Het is voor jullie wel om Van te watertanden, dat voor een gulden of vijftien je heele hebben en houden op een paar tjikars geplaatst wordt en in het nieuwe huis op zijn plaats neergezet wordt. Je hebt alleen maar op te passen, dat er niets tusschen „schip en kaai" terecht komt en in beide huizen moet je om zoo te zeggen tegelijk zijn. Vooral nu de Poeassa, het Indische Nieuwejaar, komt, wordt er in de stad weer vrij veel gestolen en is het zaak om niets onbe heerd in huis en vooral niet in de voor galerij te laten liggen. Vooral in dezen tjjd van nieuwe baadjes, sarongs, eet- partijen en voorschot, in dezen tijd dat den menschen zich staan te verdringen voor de pandjeshuizen, moet je bijzon der op je qui vive zijn. Over het bezoek van de „Karlsruhe" vergat ik nog te memoreeren, dat een elftal van Zeemacht met twee tegen één gewonnen heeft in een voetbalwed strijd tegen een team van den Duit- schen kruiser. Trouwens het elftal van Zeemacht speelt den laatsten tijd veel beter dan een paar maanden geleden, hetgeen ook wel verklaarbaar is, omdat het eskader eenigen tijd binnen is ge weest. Toch zal noch het eerst noch het tweede elftal wel niet van de onder ste plaats kunnen ontkomen. Beste Jan, voor vandaag eindig ik mijn praatje maar, geniet maar veel van sneeuw en ijs, want als je strakjes hier bent, is wat dat aangaat de koek op en kun je je niet meer begrijpen, dat je in het ouderland zoo op de koude gekankerd hebt. .V T - jA i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 17