Stadsnieuws 5&wmmuzkk IVot wilt lezen? cean tm fitten? TWEEDE BLAD HELDERSCHE CüUKAN I VAN DONDERDAG 2? FEBRUARI 1934. Licht op voor alle voertuigen. Vijfde Marine-concert. Solist Gerard Hekking. Donderdag 22 Feb. Vrqdag 23 17.53 uur 17 56 De in ons nummer van Zaterdag ge- noemde geslaagden voor liet diploma ïnaclilnesclirijven waren leerlingen van 1 de Handelsavondschool. Bij het laatst gehouden examen slaagde te 's (Jravenhage, voor 3e stuurman Groote Stoomvaart, de heer J. I.. van Rhecuen. ESONA-EX PRESS BODEDIENST AMSTERDAM. In een advertentie in dit nummer deelt de directeur van de «Esona* mede, dat steeds meer clienten voor hun kleinere spoedzendingen gebruik maken van de >Esona-Express«. Goederen 's avonds om 7 uur vau hier verzonden, worden den volgenden morgen vroeg te Amsterdam besteld. Zendingen, welke 's avonds om B uur van Amsterdam vertrekken, kunnen 's morgens om 8 uur in Uw bezit zijn. Toch mankeert er nog wat aan en dat is de gelegenheid om in den loop van den morgen aan Uw bode een spoedorder op te geven, zoodanig, dat U het goed den volgenden morgen vroeg thuis hebt. En dat kan. «Esona* wil Uw bode zn. Men zie daarvoor 1111 de advertentie )n dit nummer. E Y A N G ELISAT1E-A VON D J. SEVENSMA. In een advertenite in dit- nummer wordt bekend gemaakt, dat morgen- (Vrijdag) avond 8 11., de heer J. Sevensma, van Am sterdam, in liet Evangelisatiegebouw, Vij zelstraat, spreekt. De toegang tot deze samenkomst is vrij. Men zie de adv. MUZIEKSCHOOL PRINS HENDRIKLAAN 17. Op Din dag 27 Februari zal, onder lei ding van den directeur L. J. Leeuwens en de vioolleerares mej. Caro Hoving te Am sterdam, de 34e jaarlijksche voordrachts oefening der leerlingen plaats hebben in „Musis Saorum". Behalve verschillende voordrachten voor piano, viool, zang en orgel, zal o.m. wordt u tgevoerd de Kindersymphonie van Haydn voor strijkinstrumenten en piano niet medewerking van koekoek, nachtegaal, kwartel, trompet, triangel, ra tel en trommel, z Belangstellenden zullen, zooals uit de geplaatste advertentie blijkt, op aanvrage hij den directeur gaarne introducties worden verstrekt. DE HULDIGING VAN DEN VLOOTAALMOEZENIER H. J. M. M. ALINK. Dinsdagavond was katholiek Den Helder in de gelegenheid gesteld den scheidenden Vlootaalnioezenier te huldigen, en dit is geschied op een wijze, die klonk als een klok. Voor hen, die het eventueel nog niet wisten (hoewel dit wel een zeer ge ring aantal zal zijn I) is weer eens voor de zooveelste maal bewezen, welke plaats de lieer Alink inneemt in de harten van zijn parochianen en bekenden, en hoe het dezen ter harte gaat dat hij hen moet verlaten. Reeds vóór acht uur was er geen stoel onbezet in den R.-K. Volksbond en moest men met kunst- en vliegwerk trachten nog tal van „makke schapen"te herbergen. Even over achten arriveerde de heer Alink. Bij zijn binnentreden speelde „Winnubst" do Sympathie-Marsch van Bandel, waarna men den scheidenden geestelijke een daverend applaus bracht. Als waarnemend voorzitter opende de heer Snel de bijeenkomst met een kort speechje. Hij heet natuurlijk allereerst hem welkom, voor wien deze avond ge organiseerd werd. Spreker is verheugd hem het bewijs te kunnen leveren hoe zeer men op den heer Alink gesteld is, en hoe ondubbelzinnig dit hier aan den dag treedt. Hierna heet hii de aanwezige geeste lijken en genoodigden welkom, o.a. de vertegenwoordigers van den Bond van Technisch Marine-Personeel en Christelijk Marine-Personeel; den heer Leewens met zijn gemengd koor en den heer Schenkels met „Winnubst". Van verscheidene autoriteiten is bericht van verhindering binnengekomen. De hoofdschuldige in deze was wel de Ge meenteraad. Hierdoor konden niet aan wezig zijn Burgemeester Driessen, de Wethouder Smits en het raadslid Terra, Tot zijn groote spijt was ook het Tweede Kamerlid van de Bilt niet in staat ge weest over te komen. „Winnubst" vertolkt hierna „La Muette de Portici", een romantische opera-com positie van Auber, die vlot uitgevoerd werd en die gezien de instemming van het publiek, nog immer een dankbaar nummer is. Hierna zingt het gemengd koor onder leiding van den heer Leewens twee nummers: «D11 Hirte Israels« en «Ave Verum« van Mozart. Beide liederen wer den gevoelvol gezongen en bleken zeer nauwgezet Ingestudeerd te zijn. Dan klimt de waarnemende voorzitter op het podium en houdt zijn toespraak, welke ten doel heeft de groote lijnen van de loopbaan des heeren Alink aan te duiden en in herinnering te brengen. Het is met gemengde gevoelens dat hii deze rede houdt. Want met grooten spijt ziet hij, en met hem geheel katholiek Den Helder, den Vlootaalmoezenier ver trekken. Welk een prachtig werk heeft hij in zijn twintig-jarig verblijf alhier verricht. Zi.jn loopbaan ving aan als kape laan hier ter stede en slechts drie jaar werd deze functie door hem bekleed. Maar in die koita spanne tijds bleek, welk een gave de heer Alink bezat om niet zijn parochianen om te gaan. Hierna werd hij de geestelijke herder 1 in de bij-kerk, het afzonde-'ijke gedeelte r gemeente. Wat verz t e hij in die er Hij heeft enorm veel gedaan voor de verbetering van het katholieke ouder wijs in Den Helder, en niet minder als geestelijk adviseur van den Volksbond en de Hanze. Over wat bij deed voor de Middenstands'organisatie kan spreker niet oordeelen, maar hij is er van overtuigd, dat dit zeker niet minder zal zijn. Na deze periode werd de marine het arbeids veld. Het resultaat was dat in de Prins Hendriklaan een prachtig militairen- tehuis gebouwd werd, dat in den loop der jaren al weer uitgebreid moest wor den. En dat alles door den bezielenden geest van den heer Alink »Ik ben er van overtuigds aldus de heer Snel, 'dat U nog jaren en jaren in onze herinnering zult biüven, en dat geen katholiek hier ter stede ooit zal vergeten wat U deed in het belang van de kerk«. De heer Snel overhandigt hierna een fraai album, hetwelk een serie foto's bevat, van alle bekende katholieke gebouwen in Den Helder, en daarnaast van eenige geestelijken die met den Aalmoezenier samengewerkt hebben. Natuurlijk gaat ecu en ander met de noodige bijvals betuigingen gepaard. Maar er komt nog meer onder de ge heimzinnige lessenaar des heeren Stiel vandaan Een prachtige collectie tafel zilver wordt aangeboden, ter aanvulling van de verzameling die de heer Alink reeds bezit. Het is opvallend hoe de aanwezigen op een en ander reageeren. Men lacht en glundert, en een ieder laat uitkomen dat men liet den scheidenden vriend en raadsman van harte gunt. En dan zijn wij genaderd aan het be langrijkste punt van dezen avond: de rede van den Vlootaalmoezenier. Sympa thiek en fijntjes glimlachend staat hij daar op het podium. En houdt zijn speech. Eenvoudig, klaar, en precies zooals men van hem verwacht. Daar zijn geen plechtige en zware vermaningen. Hij spreekt niet van diepe smart en over het leed-van- het-heengaan. Natuurlijk niet! .Dan was hij immers niet Vlootaalmoe zenier Alink, de opgeruimde, dehlij-het- leven-toelachende, de optimist! Zijn toe spraak is kort. Ilij vertelt hoe zijn be noeming tot pastoor in het werk is gegaan, en hoopt hier mede eenige fantasiën uit de wereld verbannen te hebben. Het heeft hem groot genoegen gedaan te vernemen van een hoogwaardigheidsbekleder uit de onmiddellijke omgeving van den Bis schop van Haarlem, dat deze zijn tevreden heid heeft uitgesproken over zijn wijze van werken. Hij zegt dit niet 0111 de loftrompet te steken maar omdat het hem troost en steun geeft weer verder te kunnen gaan. De heer Alink merkt dan op dat het hem verwondert hoe men er in geslaagd is van deze «begrafenis-plechtigheid* een vroolijke avond te maken. »Ja«, zegt hij «ik weet precies hoe er op de vloot wel eens gesproken werd; «Hé, zeg, wordt die Alink nou nog wel 's pastoor? Wel nee kerel, hoe kom je d'r bij, a;s aalmoe zenier is ie juist op de plaats waar ie niks bederven kan!* En«toen ben ik het toch geworden* lachte hij. Tot slot van zijn rede haalt de heer Alink de vergelijking er bij van den matroos die op zijn borst het getatoueerde beeld van zijn «eerste liefde* heeft. Dit stempel, dit merk, gaat er nooit meer uit. Nooit meerl En evenmin zal het er bij mij uitgaan. Het staat er op. Voor goed. En het zal er altijd opblijven! Met begeleiding van orgel en piano, respectievelijk bespeeld door Aaf je Kamp en den heer Breeuwer, zingt nu het man nenkoor «Tu es Petrus* van Giessen. Het was toepasselijk en schoon dit lied. Na de pauze kwamen eenige vertegen woordigers aan het woord van vereeni gingen welke veel met den heer Alink in contact geweest zyn, n.1. de Bond van Technici en de Bond van Christelijk Marine Personeel. En weer wordt er her innert aan vroeger en gedankt voor veel werk dat gedaan werd. Een groots clous sigaren wordt overhandigd, en de heer Alink merkt ondeugend op dat deze her innering helaas gedoemd is in rook te vervliegen. En dan is de b( urt weer aan den heer Leewens met zijn gemengd koor. Uitge voerd wordt het «Te Deum* van den dirigent. Het is een buitengewoon mooi werk en nagenoeg zonder dissonant werd het gezongen, dit hooglied, dat spreekt van goddelijke Liefde en een heerlijk Geloof. Alle eer voor Aafje Kamp die tezamen met den heer Breeuwer voor de begelei ding zorgde. Terecht bleek het publiek dankbaar voor de uitvoering van dit «Te Deum«. Dan nog een Marsch-finale van «Win nubst* en wij zijn alweer aan het einde van dit feest. Ja, een feest was het zeker! De heer Snel dankt allen die meege werkt hebben. Vooral den heer Leewens, «Winnubst*, Aaf je Kamp, den heer Breeu wer, in één woord, allen, die er voor hebben gezorgd voor den heer Alink dezen avond onvergetelijk te maken. Hij besluit met den heer Alink een vaarwel toe te roepen, zoo mogelijk voor korten tijd, want men hoopt hem spoedig weer eens terug te zien. Hij wenscht hem voor het laatst God's besten zegen toe en vertrouwt dat hij dezelfde mede werking en sympathie zal ondervinden als hier. En onder het zingen van het «Afscheids bed* verlaat Vlootaalmoezenier Alink, of beter. Pastoor Alink de zaal, waar achter blijven van hem: vrienden.... en nog eens vrienden. INTIEME KUNST- EN DANS AVOND IN MUSIS SACRUM. Men schrijft ons: De directie van „Musis Sacrum" blijft rusteloos zoeken naar afwisseling voor hare bezoekers(sters). Zondag a.s. kan men daar genieten van een avond vlo va riatie. Tooneel, dansen, zang en instru mentale muziek wisselen elkander af. Eigenaardig is, dat het programma wordt verzorgd door plaatsgenooten. Elk hunner heeft zijn sporen op zijn gebied reeds ver diend. Zie voor bizonderhëden de advertentie in dit blad. DE POLSSLAGADER DOORGESNEDEN. De looper van de fa. Uipkes was giste ren aan liet kaassnyden. Het mes schoot uit en de man sneed zich de polsslagader door. Na door den heer W. te zijn ver honden is hii naar het hospitaal vervoerd. OPENBARE VERGADERING VAN DE X. S. B. IN GEBOUW „THALIA". Ordelijk verloop. Men kon Dinsdagavond wel zien dat er wat bijzonders te doen was in de Mo lenstraat! Je ontmoette er veel politie, agenten en rechercheurs, je mocht niet I fietsen en voor het gebouw Thalia* j mocht je niet stil staan. De N.S.B. ver- j gaderde openhaar in dit danszaalije en het zal l>ij deze gelegenheid voor menigeen wel de eerste keer geweest zijn, dat hij kennis maakte met de aceomo Jatie ervan. De N.S.B. had wel anders gewild, maar de directies der grootere zalen had den de fascisten geweigerd hen hun in richtingen te vsrhureu. Kwart over acht werd de vergadering geopend. Thai ia was absoluut «uitver kocht*, tot op het podium van den spre ker zat men, terwijl et" velen waren die niet eens aan zitten toekwamen. Spreker was Ds. van Duyl, een man met een uitstekend redenaarstalent, ge heel vervuld van de idealen 'van het nationaal-socialisme en er over sprekend met verve en dikwijls in vervoering. Hij begon zijn rede, met te zeggen dat ons land geen vrijheid kent. We leven in een tijd van democratie, waarin iedereen sa menspant om den groei van de N.S.B. te beletten. Maar die groei is niet te stui ten, het nat.-socialïsme gaat het geheele Nedcrlandsche volle omvatten. Wel ver biedt de overheid het lidmaatschap voor ambtenaren, maar hun geest is en blijft fascistisch. De N.S.B. is anti-democra tisch, dus anti-parlementair. Want, zegt de dominee, democratie wil zoggen: het volk bestuurt zichzelf. Dat is echter niet zoo, daar er dank zij de partij-politiek een volksvertegenwoordiging bestaat, waarin de partijleiders (de enkelingen dus) de touwtjes in handen hebben, en door onderlinge afspraken er voorzorgen dat zij niet van hun kussens gestooten worden. Men waakt dus voor het p a r t ij- belang, ten koste van het landsbelang. En daarom: weg met alle partijen 1 Te meer omdat volgens spr. er toch nooit meer een partij zal komen, die 51 zetels in het parlement verkrijgt en er dus een meerderheid zou ontstaan zonder onder linge afspraken. Zooals ons land thans geregeerd wordt, zal het zich verliezen. Over pl m. 3 jaar gaat men weer als slaven naar de stem bus, elke partij belooft weer van alles en nog wat, zal al het mogelijke doen voor het vaderland, maar de N.S.B. doet ook het ónmogelijke ter wille van onze wel vaart. Spr. viel vervolgens de S.D.A.P. aan (vaderlandloos, voorbereiding voor broe der-moord, waarbij hij verwees naar Weenen), dan Minister Marchant, die regeeren een „kunst" vindt, terwijl het een kunde is. Regeeren moet hij, die met karakter en begaafdheid daar 't best toe in staat is. Van de A.R. party, met Colijt) aan't hoofd, zegt hij o.m., dat zij ondanks groote principieele verschillen met de andere partijen, front maakt tegen Müs li en de zijnen, „Zij hebben elkaar ge zworen, op de kussens te blijven zitten, ter wille van alles Sprekende over hetgeen de N.S.B. wil, zegt l)s. v. Duyl, dat alle Nederlanders als één groot gezin voor elkaar hebben te zorgen. Solidariteit! Geen partij politiek. De nat.-socialisten hebben geen plannen, vóór alles idealen. En tegen die idealen zijn geen andere krachten be stand. De huidige crisis vindt voor 90 pet. haar oorzaken in den klassenstrijden in het groot-kapitalisme. Weg daarmee, doch niet met geweld. De marxisten staar) boven op een boek („das Kapital"), de NSB op de werkelijkheid. De complete mensch is niet alleen de homo economicus, maar eischt ook iets hoogers. De arbeid is nationaal. Laten de werk- looze arbeiders het maar eens in het buitenland probeeren, „ze schoppen je er uit. man 1" Alleen in het eigen land zorgen ze voor de arbeidsloozen, al doen ze 't dan ook beroerd. Kapitaal is zoo gevaarlijk, omdat het internationaal is. Bij de N.S.B. moet het nationaalgeinaakt worden om samen met de nationale arbeid ten dienste te staan van het nationaal belang. De N.S.B. wil echter geen strijd, maar verzoening. Met een kort woord over het hoofd van den staat besloot Ds. v. Duyl zijn rede Hij zei, dat er zoo weinig eerbied meer. is voor de koningin. „Een volk, dat zijn vorst niet meer eert, is geen volk meer." Ily verwees nog tiaar België, waar het geheele volk thans diep onder den indruk is bij het verlies van zijn dierbaren vorst. De N.S.B. ziet den leider onder de be velen van de koningin. Hij heeft echter op zijn beurt weer flinke, karaktervolle, bekwame kerels als minister te zijner be schikking,die hem juist voorlichten. Dat is de nieuwe weg, dien we ingaan, en juist omdat er zooveel tegenwerking is, gelooft spr. dat de overwinning nabij is. In de pauze kreeg men gelegenheid schriftelijk vragen te stellen. Hiervan werd door enkelen gebruik gemaakt. Daar alle vragen over elkaar heen grepen, of het antwoord al grootendeels beslo'en lag in hetgeen Ds. v. Duyl in zijn speech zeide, zullen wij er weinig van zeggen. De fascistische partij in Nederland is geen filiaal van Hitier. Wat in Duitsch- land gebeurd is. zou hier onmogelijk zyn (Rijksdagproces, veroordeeling v.d. Lubbe.) Er was iemand, die vroeg, waarom er geen openbaar debat was. Waarop de spreker hem antwoordde, dat de N.S.B.ers de zaal gehuurd hadden en vanavond eens wilden zeggen, wat zij te zeggen hadden. E11 niet het kunstje herhaald wilden zien dat de debaters den Iieelen avond over hun ideen spreken en als dan eindelijk de spreker aan de beurt kwam, men op gewekt en fluitend de zaal verliet. Nogmaals over de huidige regeering sprekende, zei Ds. v. Duyl, dat deze zwak was, want een sterke regeering gooit niet met bommen en laat geen oorlogsschip de kans er van door te gaan. De Nat. Soc. regeering zal vrijheid van godsdienst toestaan, maar atheisme abso luut verbieden. De Joden verdeelde hij in drie cate gorieën, de Vaderlanders (door aanne ming gewoonten en eerbied voor het vor- tenhuis), die erkennen de N. Socialisten, de Marzistcn, die ze niet erkennen en de zionister, dat zijn de gasten. Met een krachtig woord voor den per manenten vrede van Europa en den groei n bloei van het Vaderland, besloot spre ker de beantwoording der vragen. Zooals gebruikelijk werd tenslotte door de Nationaal-Sooialisten, het Wilhelmus gezongen, de arm werd daarbij omhoog geheven. Elf uur was het einde daar en ging een drietal autobussen, van elders ge komen en gevuld met de volgelingen van den heer Mussert in opgewekte stemming onder politiegeleide (deze laatste tot de basculebrug) huiswaarts. HANDELSTENTOONSTELLING VAN HET LEGER DES HEILS. Gisteren was en heden is er in het lokaal Spoorgracht 35 een handelsten toonstelling georganiseerd vanwege liet Handelsdepartement van het Leger des licils. Het is adjudant H. G. Taat, die het heele land afreist met een groote verscheidenheid artikelen en overal ten toonstellingen organiseert, met het doel natuurlijk, zooveel mogelijk artikelen om te zetten. Hij blijft in elke stad maar een- of hoogstens twee dagen, pakt daarna in en vertrekt den volgenden dag verderop, terwijl zijn tweede collectie goederen reeds daarheen gezonden is. Ongeveer een jaar duurt zoo'11 tocht door liet land en dan... begint de adjudant weer van vorenaf aan. Het doel van zijn reizen is hoofdzakelijk het verspreiden van teksten en bijbels en het dragen van de bekende uniformen te bevorderen. Van de genoemde drie artikelen heett de heer Taat dan ook vele bij zich. Vooral de teksten, reglementen, boeken, bijbels zijn goed vertegenwoor digd. Deze werken zijn gedrukt bij de eigen drukkerij van het Leger, welke drukkerij ook een onderdeel is van het Handelsdepartement. Echter ook de bijbel, uitgegeven door het Bijbelgenootschap, is verkrijgbaar. En verder allerlei snuis terijen, voor klein en groot, lingerie, we zullen er geen specificatie van geven, want deze zou den vorm eens lintworms aannemen. Ieder, die er belang in stelt, raden we aan eens te gaan kijken. Heden middag is de tentoonstelling geopend en vanavond nog na zevenen. Deze vijfde concertavond stond in het teeken van Gerard Hekking: al het andere, dat het programma vermeldde, verdween daarbij en stralend en glanzend rees dit spel omhoog in de doodstille zaal. Het was een groote avond; ware de Casino- zaa t veemaal zoo groot geweest, zij zou even vol zyn geweest. Een dankbaar publiek, dat onvergetelijke oogenblikken van muzikaal genot heeft gehad. Een groote onderscheiding was dit op treden van iemand als Gerard Hekking voor ons staf muziekcorps. Immers, het is uitgesloten, dat men hier een honorarium kan aanbieden als een kunstenaar van dit formaat gewend is te krygen. Dat niette min de heer Hekking hier heeft willen komen, en dus ideëele motieven stelde boven de materieele, is ontegenzeggelijk een eer voor het corps. Maar die eer wordt nog grooter: toen wij in de pauze nog even kennis konden maken met den kunstenaar, was zijn eerste woord een woord van lof over het orkest en zijn leiding. En toen by het heengaan de heer Hekking is nog met den avondtrein teruggereisd - de musici zich en haie achter het tooneel hadden geschaard en hem onder applaus uitgeleide deden, zeide hij, dankend voor de gebrachte lnilde: »Den volgenden keer spelen we twee concerten!* Deze uitlating teekent voldoende 's kunstenaars stemming. «Ik heb zóó Haydn nog nooit gespeeld!* voegde bij den beer Leistikow toe. Hoé speelde do kunstenaar Haydn dan wel? zal de lezer vragen. Wij antwoorden fijn en innig, met groote concentratie en muzikaliteit. De heer Hekking speelde zonder muziek. Bewonderenwaardig was de techniek: in de passages, welke een maximale physieke kracht vereischten, bleef de rechterhand virtuositeit en licht heid behouden. Technische moeilykheden bestonden niet voor hem, waren Spielerei, ieder detail getuigde van overleg, aan diepgaande studie ontsproten. Bewonderenswaardig waren de zeker heid en ontwikkeling der linkerhand, wat vooral in de drukke cadenza tot uiting kwam. De cellist wordt hier voor groote moeilykheden geplaatst; de pre caire passages, welke een volkomen be- heerschen van het hooge positiespel vereischen, werden vlekkeloos ten ge- hoore gebracht. Wij voor ons houden overigens niet van die cadenzen ze zijn meestal voor het effect geschreven en ditmaal was de cadenza wel erg lang ook. Het adagio, waarbij de fraaie cantilene zich ten volle ontwikkelde, kreeg een uitnemende klankuleur en een fijnzinnige, verzorgde vertolking. Het finale, dat overigens glad rhytmisch in het ge- wenschte tempo vertolkt werd, bezit Haydn's typeerende bewogenheid. Nu een woord over de begeleiding. Tot welk een inspannenden arbeid die wordt bij een dergelijk artist, kan alleen een insider begrijpen. Des middags heeft slechts één enkele repetitie plaats, hierbij worden door den solist enkele wenschen betreffende tempi en voordracht naar voren gebracht, waarna des avonds het orkest voor de taak geplaatst wordt te moeten begeleiden, vaak onder gansch andere stemming van den kunstenaar en met een geheel verschillende opvatting dan des middags. Wel zeer buitengewoon heeft het orkest zich weten aan te passen aan het spel van den solist: het samen spel bleef op zeer hoog peil, ook daar, waar de viriuoze schrijfwijze den cellist in de verleiding zou kunnen brengen zich solistisch vrij te maken. Het was waarlijk geen wonder, dat de heer Hekking zich na afloop uitliet zoo als wij bij den aanvang schreven. Een door en door muzikale weergave vond dit stuk en de solist had een enthou siaste huldiging in ontvangst te nemen, waar hy kapelmeester Leistikow en het orkest in betrok. Als toegift kregen we een'solo alleen voor violoncel, van Bach. Ook hiervoor geldt maar één woord: subliem! Wel is Hekking een onzer grootste celliste 1 en wel was deze Dinsdag een historische dag voor ons Heldersche muziekleven. (itiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiimntiiiiiiiiiiiiiitin iïiiiiiiititiiiiiiimiiiiMiiiiiiiiitmniiiiiïï Een Moorsche Legende Eenigen üid na de verovering van Granada door de Spanjaarden, werd deze plaats van Spaansche vorsten en hun verruk kelijke stad een geliefde verblijfplaats van Spaansche vorsten en hun hoven. Zoo leefde er ook Philips V en zijn eehtgenoote, de schoone Prinses van Parma. Het Alhambra, dat verwaarloosd had gelegen tusschen de woeste tuinen, werd hersteld. Met 't hof, trokken glans, muziek, glorie binnen de machtige muren. Schoone hofdames, galante pages en rid ders dwaalden door de tuinen. Alles was mooi en vreugdevol als een sprookje. Maar hy, die regeerde over dit sprook je, was stil en somber, een ellendig ge kweld mensch. Dagenlang bleef Philip in bed, doof voor alle beden van zijn gemalin of van de artsen. Dan weer sloot hij zich op, verzonk geheel in doffe melancholie. En wat men ook deed, om hem te ge nezen, of tenminste te verstrooien, het was nutteloos. Zfin oog bleef dof staren op de schitte rendste feesten en spelen, alleen muziek was soms nog in staat, een weinig zijn blik te verhelderen. Daarom*werd ook de beroemde zanger Farinelli aan het hof verbonden als een soort arts. Zijn heer lijke stem kon soms de schaduw van hopelooze melancholie verjagen, die het gelaat van den koning verdonkerde. Evenwel, ook dit duurde kort. K11 ten slotte kwam de zonderlinge ziekte van den koning tot een crisis, die het geheele hof in wanhoop bracht. De koning ver- I beeldde zich namelijk dat hij dood was. Dit nu zou men misschien als een nange- I name rastpooze hebben opgevat, als niet de koning, tot algemeene ontsteltenis, er op gestaan had, ook als doode behandeld te worden en hen bittere verwijten deed, dat men hem onbegraven liet. Wat kon men doen? Niet gehoorzamen was ge vaarlijk, maar kon men een levenden ko ning begraven? In dezen wanhopigen toestand was het een lievelingspage van de koningin, Ruyz de Alarcon, die uitkomst bracht. Hij vertelde zijn gebiedster van een zigeunermeisje, dat het land door zwierf, haar brood verdienend met vioolspel. Van haar spel werd zooveel verteld, dat hii haar had opgezocht en met tranen van verrukking in de oogen sprak hii over de toovermaclit, die uitging van haar viool. „Wie haar spelen hoort, moet het leven lief krijgen", herhaalde lui telkens met aandrang. „En daarbij is ze jong en mooi en het liefste wezentje op de wereld." De koningin glimlachte droevig. „Wel Ruyz", zei ze, ^Jk heb ietS géhoord 1 1 van vaderlijke toorn l Lsi. izS? Lv». u om een amourette met een mooi zigeu nermeisje, Myn ar me jongen, ik wil best gelooven dat haar muziek je betoovert. De liefde maakt het ellendigste gekras tot een hemelsoh koor". Ruyz bezwoer bij hoog en laag, dat niet alleen hij de musicienne bewonderde. „Zii heeft een betooverde viool", ver telde hii. „Vroeger speelde zii niet beter of slechter dan andere zigeuners. Toen schonk haar eens een arme man, voor wien ze goed geweest was, dit instrument. En sindsdien speelt ze zoo wonderlijk mooi. Ze heeft me zelf bekend, dat ze alleen op deze viool zoo spelen kan." De koningin liet zicli overhalen en men zocht de schoone zigeunerin op. Armoedig en schuw verscheen ze aan lie prachtige hof, maar de vriendelijkheid der koningin en de aanblik van Ruyz, stelden haar gerust. Men bracht haar naar een kamer naast die, waar de koning in dof stilzwijgen verzonken zat, waaruit hii alleen nu en dan ontwaakte, om toornig uit te roencn. dat hij „dood was en begraven wilde worden". De zigeunerin beefde, toen zij zijn stem hoorde. Maar dan drongen tranen van medelijden in haar oogen. Hoe arm, hoe ellendig was deze machtige heerscher, te midden van al zyn pracht. En niemand kon hem helpen. Zii nam haar viool, sloot de oogen en speelde. Aan de denr stond de koningin, haar oogen strak gevestigd op den somber ineengedoken man, die met waanzinnig- starre oogen voor zich bleef staren. Ruyz echter keek enkel naar de zigeunerin. Wat deerde hem de koning? Hii hoopte enkel, dat de proef gelukken zou, omdat dan zeker de koningin zijn geliefde be schermen zou en zijn vader overreden, hen te laten trouwen. En zie, langzaam kwam een verande ring over den koning. Hii richtte zich op, luisterde. De starheid van ziin oogen ver dween, zyn trekken ontspanden zich, hii scheen te ontwaken uit een vroeseliiken droom. Achter hem zong en lokte en klaagde en jubelde, betooverend en on weerstaanbaar, de wonderlijke viool. En toen de laatste klank wegstierf, rolden de tranen over de bleeke wangen van den koning. „O", fluisterde hii, „wat is het leven mooi, wat is het heerlijk.... te leven!" Ruyz trouwde zyn zigeunerin, die met gunsten en weldaden overladen werd. En die, in haar geluk, haar viool vergat, ergens op een zolder. Lange jaren dwaalde het instrument door onverschillige handen, die, onbewust van de tooverkracht, die het bevatte, geen van de oude, heerlijke tonen er uit kon den halen. Totdat de oude macht onweer staanbaar losbrak en de betooverde viool een heele wereld behekste. In handen iiiHiiitiimmmiiiiuiimiuMiiiHitiiiitiiiiiiiitiiiiiiiitmiiimtimttiitiiiji I MtËÏIB] van een zi geuner, zoo zegt de legen de, die Paga- nini heette. Buitenlandsch Overzicht pag. D I Feuilleton„11 Radio-programma „2 Van links en rechts 2 Bij een spoorwegongeluk in Span je zijn 19 menschen gedood cn meer dan 100 gewond21 De dood van koning Albert. Dui zenden menschen hebben langs de baar gedefileerdI] Straperlo tot hazardspel gedis kwalificeerd „3 Vormt de N.S.B. een particuliere militaire organisatie? Vragen van het Eerste Kamerlid Polak 2 Bij een brand te Brookville zijn tien vrouwen verbrand.3 Een hevige sneeuwstorm in de Ver. Staten eischte eenige men- schenlevens3 en 7 De minister van binnenlandsche zaken eischt een strenger toezicht op naleving van de bioscoopwet12 Dimitroff zal voorloopig niet vrij gelaten worden, zegt Göring Dinsdagavond is te Eindhoven een 23-jarig meisje neergescho ten. De dader heeft daarna zich zelf van het leven beroofd7 De groote werkverschaffing in ons land. Honderden iverkloozen aan den gang Uitvoerige bizonderheden uit het rapport ldenburg betreffende de bezuinigingen bij de Marine „10 Bejaard echtpaar te Llden door gemaskerde mannen overvallen 12 Omtrek-nieuws6 Marktberichten „12 Marineberk hten,12 Sportnieuwspag. 12 Vrijdag 23 Februari. Evangelisatiegebouw, Vijzelstraat, 8 de heer Sevensma, van Amsterdam Zaterdag 24 Februari. Feestavond, Scheidsrechter svereeniging, Musis, 8 u. Bal-Masqué, Casino, 8 u. Dinsdag 27 Februari. Openbare les, Muziekschool, v4. Lee wens, Musis, 8 U. Woensdag 28 Februari. Ggmnastiekuitvoering ,,Turnlust Casino, 8 uur. Wij verzoeken de medewerking van de besturen van vereenigingen en corpora ties om ons zooveel mogelijk opgave voor deze rubriek te verstrekken. Het is in het belang zoowel van de vereenigingen als van de lezers, dat wij haar zoo volledig mogelijk kunnen opnemen. Gaarne tijdige opgave aan ons bureau: zoo beknopt mo gelijk datum, zaal. soort van uitvoering en uur van aanvang. Op de envelop of de copie s.v.p. te vermelden, dat het voor deze rubriek is. Het is natuurlijk de be doeling alleen opgave van ..openbare" bijeenkomsten te vermelden. Over de rest kunnen wij kort zijn geopend werd met Mozart's ouverture „Die Zauberflöte". Na de pauze kregen we een drietal nummers van meer popu- lairen aard, die alle „op veelvuldig ver zoek" op het programma waren geplaatst: de ouverture Jeanne d'Arc van Vcrdi.de groote balletmuziek uit de Faust(Gounod) en een Hongaarsehen marsch uit Berlioz' „Damnation de Faust". Bij nummer één dezer serie moet gewezen worden op de solo voor fluit, hobo en clarinet in het andante, dit werd zeer kunstzinnig voor gedragen en muntte uit door klaarheid van klank. Er bestaan plannen voor huldiging van den directeur bij het volgend concert, op 21 Maart; alsdan wordt namelijk, zooals wij al hebben meegedeeld, de tiende serie dezer winterconcerten, die door den heer Leistikow zijn geleid, afgesloten. Het is een geheim natuurlijk, die huldiging, maar een publiek geheim, daarom ver tellen wij het maar. Hedenavond kregen we al een voorproefje, een huldiging-op- afbetaling zouden we willen zeggen, als dat niet wat oneerbiedig klonk. Het was namelijk de muziekvereeniging „Apollo" te Den Oever (Wieringen), waarvan een tweetal afgevaardigden, de heeren D. Verfaille en Koorn, den heer Leistikow een fraaien krans namens hun vereeni- ging aanboden. „Apollo" is namelijk op 21 Maart verhinderd aan de huldiging deel te nemen. Zooals de heer Verfaille bij de aanbieding zeide valt er voor een dilettanten corps zeer veel te leeren van ons stafmuziekkorps. Wij willen eindigen met den wensch uit te spreken, dat de plannen van de commissie ldenburg, althans wat ons staf muziekcorps betreft, niet zullen worden verwezenlijkt. Want ontneemt men de marine haar stafmuziek, dan ontneemt men den Helder „zyn" corps, zijn corps, dat het liefheeft, waarop het trotsch|i'# cn bet zou weinig minder dan een ramp zyn als wij het moesten missen. Wij koi e 1 op deze aangelegenheid nog wel t< g

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 5