Wel In er Couverts
Neem 'n "AKKERTJE"
HET Parfumerieënhuis
Van twycksluis. te, pl3alse
Texel.
buitenland
Fa. L. SCHOONHOVEN
GEMENGD NIEUWS
rectificatie.
't Zand.
trnstig autoongeval.
Snoekbaars als pootvisch fa. SCHOONHOVEN
in het Amstelmeer. telefoon 639.
Winkel.
Instelling van een
verkeersfonds.
Visscherijbericlren
Afscheiding in de
Fransche radicale partij.
De Volkenbondsraad
weer bijeen.
Russische batterij schiet
op een Mantsjoerijsch
schip.
Op iedere tafel
TELEFOON 639.
De inbraak in het kasteel
Nijenrode.
Moordaanslag
te 's-Gravenhage.
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 15 NE 1934.
Lisri" is in busjes verkrijgbaar tot hoe
veelheden vau 1 8 liter toe. De prys is
zeer gering, terwijl de vloeistof geen vlek
ken veroorzaakt en beslist onschadelijk
is voor levensmiddelen.
De beer Geeriing zal gaarne alle g^
nschte inlichtingen verstrekken.
In de advertentie van de Fa. G. Bais,
Ruveht'g 359, van ons blad van Zater-
ria«F stond als telefoonnummer abusievelyk
t-lrf 9
meld
7. Dit moet zijn 627.
1'IJZINNIG HERVORMD
KFEKKOOR.
Dir.: Toon de Hoogii.
t parool van den Hemelvaartsdag
lui .t voor leden, bestuur en directeur
van het Herv. K-rkkoor: „Op, ter open
lucht-samenkomst van Vrijzinnig-Gods-
d nstig ii in Noord-Holland te Alkmaar
G durende vele jaren bezoekt het
Herv. Kerkkoor op den Hemelvaartsdag
Alkmaar vroeger Heilo 1 Het doel
van dezen uitgaansdag is drieledig.
a. Büwonen der openluchtsamenkomst,
b «Zingen», dit jaar de Kosmos van
Barnard Zweer* ea a. Uitstapje naar
Alkmaar en Omstreken. Deze omstreken
strekten zich evenals het vorige jaarver
uit. nl. tot Haarlem ging de reisper
trein tot Alkmaar, tot Haarlem per bus.
De Hemelvaartszon was dit ïaar in alle
ulorie getuige van dit feit. Een uitge
sproken zomersche dag! De harten der
feestgangers getuigden van zonnewarmte
en alle disharmonie, die zoo vaak en zoo
graag om een boekje kijkt en zich
wel eens ongevraagd en ongeweigerd aan
den mensch en de menschheid opdringt,
was verdwenen en verdreven en de dis-
harmonie maakte ook niet de minste kans
om vaste n voet le krijgen, bij wie dan ook.
Vreugde en blijdschap, zon en warmte,
hartelijkheid en ongedwongenheid, zie
hier «at de menschen op den dag der
dagen met gulle hand uitdeelden aan
ieder die zij ontmoeten.
Het Koor heeft zijn reputatie weer hoog
gehouden en opnieuw verzekerd. Mej. A.
Kocli verzorgde de pianobegeleiding. Niet
meer en niet minderdau Bemard Zweers
«De Kosmos* werd ten beste gegeven.
De Kosmos, Psalm 104, Gedicht van Ds.
J. J. L. ten Kate. Een juweel van tekst!
En zoo geheel van toepassing op den dag
zelve: »Daar groenden heuvel en landouw!
Hoort, hoe aan hun bemoste zoomen, 4,
Gevogelte, wiegend in de boomen, U 't
jubellied weergalmen doet!« Zoo vloeit
het maar door, de inhoud van tekst en
muziek is rijk en van den hoogsten rang;
geschreven door de meesterhand. »Dan
graast het vee in vette weien, Dan bloeien
velden en valleiën, En werpen d'oogst in
's menschen school!*
Wij zijn van al deze heerlijkheid ge
tuigen geweest, in de zuiverste en volste
beteekenis des woords.
Deze Hemelvaartsdag is dubbel ge
slaagd. Lang zal de herinnering in ons
blijven voortleven; met dankbaarheid zul
len we er op terugzien en vol verlangen
zien wij de 25ste »openluchtsamenkomst te
Alkmaar* tegemoet. Dit kwart-eeuw-feest-
van den geest zal D.V. volgend jaar plaats
vinden. Ook dan zal het Herv. Kerkkoor
op zijn post wezen. Wellicht is het dan
de 10e maal dat de Heldersche zangers en
zangeressen van dit Koor onder leiding
van hun directeur, Toon de Hoogb, op zal
trekken naar Alkmaar..... en verder.
De beide voorgangers der Herv. Ge
meente, Ds. F. W. J. van der Poel, en
Ds. H. A. Enklaar, waren, in gezelschap
van hunne echtgenooten, den geheelen
dag onder deze schare, ook dit feit, ver
hoogde zeker de saamhoorigheid, welke
op zoo ondubbelzinnige wijze op dien dag
tot uiting kwam.
De „Nachtigaal" in de Langestraat, in
Alkmaar, onthaalde ons, tot slot van dezen
welgeslaagden dag op het diner, dat zich
als gewoonlijk weer zeer goed deed sma
ken en daarna ging het „huistoe"! De
trein ontfermde zich over de vermoeide
feestgangers, nam allen gezellig in zich
op en bracht het gezelschap zij het ook
verspreid terug naar Den Helder, waar
het „Oost-west, thuis best" ons toch weer
prett'g in de ooren klonk.
de H.
bij Gevalle kou, Griep, Influenza.
Zondagmiddag zijn, door het gelijktijdig
op de brug over den rijksweg passeeren,
een tweetal luxe auto's in botsing ge
komen. De groote Auburn, waarin ge
zeten de heer Simons, met vrouw en zoon,
en diens chauffeur, allen uit Amsterdam,
werd aan het achterwiel gegrepen door
denDodge van den heer Vlig, uit Schie
dam, waarin nog een drietal andere heeren
waren gezeten.
Van de Auburn werd het achterwiel
afgerukt, hetwelk een vijftigtal meters
weggeslingerd werd. De chauffeur wist
evenwel den wagen in zijn macht te
houden, zoodat de passagiers er met den
schrik en een min of meer ontwrichten
wagen afkwamen.
Ongelukkiger was het gesteld met den
heer Vlig en de zijnen.
Hun auto sloeg een viertal malen over
den kop en kwam daarna in het N.-H.
kanaal terecht. Een gelukkige factor was,
dat de inzittenden het besef hadden,
ondanks hun ongelukkige positie, uit den
auto te klimmen. Het bleek, dat twee der
passagiers ernstig door gebroken glas
waren verwond. De overigen waren er
beter afgekomen. De twee slachtoffers
werden overgebracht naar Dr.Oterdooni,
die hen verbond, waarbij bleek, dat de
een ernstig aan beenen en een arm, en
de ander aan het hoofd was geblesseerd.
Een der heeren heeft den nacht alhier
doorgebracht. Zijn toestand is bevre
digend.
De auto is later door den kraan wagen
geborgen, waarbij bleek, dat hij totaal
gekraakt was.
Een ongeval dus, dat gezien de omstan
digheden, nog zeer goed afgeloopen is.
Is het Amstelmeer hiervoor geschikt?
In begin April van het vorig jaar is
door ons melding gemaakt van het uit
zetten van eene partij snoekbaars als
pootvisch in het Amstelmeer. Deze partij,
waarbij zicli, behalve een groot aantal
één- en tweejarige exemplaren, ook enkele
volwassen en reeds geslachtsrijpesnoek-
baarsen bevonden, was bedoeld om den
grondslag te vormen voor eene toekom
stige aanvulling van den viscbstand in
dit 700 H.A. groote zoetwaterbekkt n,
waarom aan de houders van het visch-
recht in dit en de onmiddellijk hiermee
verbonden wateren de eisch werd gesteld,
dat zij de eerste paar jaren, zoolang dit
door liet Hoofd der afdeeling Vissche-
ryen aan het Departement van Econo
mische Zakeu noodig werd geacht, de
visseherij op snoekbaars niet zouden uit
oefenen en indien bij eenigerlei wijze
van visseherij toch snoekbaars zou worden
gevangen, deze onmiddellijk w eer zouden
moeten worden vrijgelaten.
Aan dezen eisch is voldaan.
Inmiddels is een jaar verstreken en
het ligt voor de band, dat vooral de be
trokken vischgerechtigden zich zelve de
vraag wel eens hebben gesteldZal deze
proef gelukken Twee vragen drongen
zich daarbij op. In de eerste plaats deze:
Is het Amstelmeer geschikt om de snoek
baars tot ontwikkeling te lati n komen
En daaraan onmiddellijk verbonden de
tweede vraag: Gesteld, dat de snoekbaars
in dit water eene hem passende omge
ving en voldoende voedsel voor zijne ont
wikkeling aanwezig vindt, zijn dan ook
de voorwaarden aanwezig voor eene ge
regelde voortplanting?
Uit het feit, dat in het Amstelmeer
ook spiering voorkomt, die, hoewel klein
van stuk toch een zeer geschikt voedsel
voor de snoekbaars kan worden geacht
en het gunstige verschijnsel dat vrijwel
over het geheele jaar 1933 snoekbaars
werd opgemerkt, mocht reeds de hoop
worden gekoesterd, dat de eerste vraag
bevestigend zou mogen worden beant
woord. Immers, zouden de voorwaarden
voor ontwikkeling niet of onvoldoende
aanwezig zijn geweest, dan had men
mogen verwachten, dat deze viscbsoort
dus al spoedig een uitweg zou hebben
gezocht en dus na korten tijd uit dit
water verdwenen zou zijn. Dat zulks niet
geschiedde, stemde dus reeds bemoedi
gend.
De tweede vraag was echter niet zoo
spoedig ie beantwoorden. Zeker, men
achtte ook voor de voortteling kansen
aanwezig. De snoekbaars wil namelijk
voor het kuitschiete» gaarne gebruik
maken van rijswerk op takken, waartegen
zij het broed dan afschuurt. Ook deze
zijn in het Amsteldiep in vry grooten
voorraad aanwezig (resten van het rijs
werk, bij de indijkingen losgeraakt en
later naar den bodem gezonken), evenals
langs de boorden van het Balgzandkanaal
en het kanaal Oostpunt-Aartswoud, aan
welke boorden eveneens veel rijswerk is
gebezigd. Toch scheen het twijfelachtig,
of dit rijswerk voor dit doel op den
snoekbaars nog wel voldoende aantrek
kingskracht zou bezitten, wijl het door
het langdurig verblijf onder water meestal
veel aangroei vertoont en dus een slijme
rige buitenlaag bezit, terwijl voor dit
afschuren een ruwe buitenhuid gewenscht
is. In de Reeuwijksche plassen heeft men
voor een aantal jaren terug, toen men
daar de snoekbaars had ingepoot, ter
bevordering van de voortplanting gebruik
gemaakt van de kleine harige wortel
vezels van den beukeboom, welke zeer
ruw aanvoelen en voor het afschuren
bijzonder geschikt blijken te zijn.
Waar de hiermee genomen proeven op
zoodanige wjjze zijn geslaagd, dat zij tot
navolging aanspoorden, vatte bij verschil
lende specialiteiten op visscherijgebied
de overtuiging post, dat het Amstelmeer
hiertoe mogelijk een zeer gunstig object
bood. In samenwerking met het bestuur
der Vereeniging „Visschersbelangen"
alhier werd dan ook op 19 Maart j.1. door
den heer Dr. Havinga, hoofd van de af
deeling Kust-, Rivier- en Binnenvisscherjj
van het Rijksinstituut voor Biologisch
Visscherijonderzoek met een vaartuig van
de Visscherijinspectie een onderzoek in
gesteld op het Amstelmeer, waarbij werd
gezocht naar de beste plaatsen waar van
het reeds genoemde materiaal vervaar
digde z.g.n. „snoekbaarsresten" zouden
kunnen worden neergelaten. Later zijn
enkele manden gevuld met bedoelde
wortel vezels aan het adres der Visschers-
vereeniging toegezonden, welke hiervan
een aantal, volgens de verstrekte aanwij
zingen gereed gemaakte „nesten" door
hare leden liet vervaardigen, die omstreeks
20 April te water zijn gelaten.
Nu was verder het wachten op de ver
schijning van broed op deze »nesten«.
Zoo nu en dan werd eens gecontroleeid.
of zich reeds broed vertoonde, doch nog
in het begin der afgeloopen week was
hiervan niets merkbaar. Vrijdag echter,
bij een nieuw ingestelde controle werd
reeds vrij veel broed opgemerkt en bij
een Zondagmorgen ingesteld onderzoek
bleek, dat alle »nesten« in het Amstelmeer
neergelaten ruim van vischbroed waren
voorzien. Sommige dezer nesten zagen
v rijwel vaal-wit van de duizenden grijs-
achtig-wit gekleurde vischeitjes, die aan
de haarfijne wortelvezeltjes zaten vast
gekleefd.
Op enkele in het Balgzandkanaal ge
plaatsten nesten werd evenwel nog geen
broed opgemerkt.
Nu staat het echter nog geenszins vast,
of het in het Amstelmeer aangetroffen
broed dat van de snoekbaars is. Waar
deze vischsoort hier tot heden nagenoeg
niet voortkwam, is er onder de betrokken
visschers nog geen, die met zekerheid
durft, zeggen, dat deze eitjes van snoek-
u"S," mstig z9n- Maar hoogstwaar-
schynlyk is zulks wel. Dit zal echter no"
nader worden onderzocht. Mocht daarbij
blyken, dat dit vischbroed het gewenschtc
snoekbaarsbroed is, dan mag de aan
wezigheid hiervan zeker als eene hoop-
ge\ ende belofte voor de toekomst worden
aangemerkt. Wat, na de mislukte resul
taten der visseherij in 1932 en '33, zeker
niet als overbodige weelde mag gelden.
Afgezien nu van het resultaat van het
in-te stellen onderzoek, meent men te
mogen aannemen, dat de vorig jaar als
volwassenen geslachtsrijpe snoekbaarzen
te water gelaten exemplaren ook reeds
ten toen dus zonder toepassing van hulp
middelen) in het Amstelmeer hebben
voortgeteeld. Men leidt dit af uit de aan
wezigheid van meerdere jonge snoek-
baarsjes van een lengte van 17 tot 22
centimeter, een lengte die door deze visch
soort in één jaar tijds kan worden be
reikt Zou deze veronderstelling juist
zijn, dan bestaat nog des te meer zeker
heid inzake het voortbestaan van .den
snoekbaars in dit water, dan wanneer
zulks alleen door toepassing van hulpmid
delen mogelijk zal blijken.
Waarmee echter niet gezegd is, dat
men deze hulpmiddelen dan wel zou
kunnen verwaarloozen.
EEN VECHTPARTIJ.
De gehouden kermis te Lutjewinkel
gaf dit jaar weer aanleiding tot onge
regeldheden. In de zaal van den heer Z.
ontstond een vechtpartij, waarbij druk
met bierglazen werd geworpen en de
vuist gebruikt werd. Dit had tot nood
lottig gevolg, dat een zekere K. uit Kol-
horn zoodanig door een bierglas werd
getroffen, dat zijn neus totaal werd open
gescheurd. Het hevig bloedende slacht
offer werd dadelijk door dr. de Boer uit
Nieuwe Niedorp verbonden en de toe
stand was van dien aard, dat vervoeren
verboden werd.
EEN KWADE HOND.
Het 15-jarig zoontje van den heer van
der L„ alhier, werd plotseling door hun
eigen jachthond in het been gebeten De
jongen probeerde zich los te rukken,
doch daarbij ontstond een diepe vleesch-
wond. Toen het dier eindelijk losliet,
wilde de knaap zoo spoedig mogelijk
wegkomen, doch struikelde daarbij over
de hondenketting. Het kwaadaardige dier
beet hem toen in liet achterhoofd. Om
wonenden wisten den knaap te bevrijden.
De hond werd direct doodgeschoten.
MA RKTO VERZICHT.
De lammerenmarkt is hief Maandag in
gezet met den aanvoer van enkele hokken
voorloopers; de prijs belooft vry wat beter
te worden dan vorig jaar; thans betaalde
men 7 tot 9 per stuk en gewoonlijk
zijn deze voorloopers niet hoog in prüs.
Naar men ons mededeelt, heeft een veê-
houder al zijn lammeren in voorkoop ver
kocht voor 9 per stuk. Eveneens in voor
koop voor de eerste lammerenmarkt zijn
reeds lammeren verkocht voor 10 per
stuk (vorig jaar betaalde men gemiddeld
op de eerste markt 5.50 per stuk).
Voor de nuchtere kalveren betaalde men
heden een goede prijs, gemiddeld 7,,75
per stuk; graskalveren waren er veel, ze
deden eveneens een besten prüs; ,de
zwaarste gingen voor bijna 30. Pinken
gingen voor gemiddeld 75; koeien tot
170.
Op de boerderijen wordt gemiddeld voor
slachtvarkens 17)3 cent per pond geboden.
De aangevoerde schrammen aan de markt
deden 18 tot 20 per stuk. Biggen gin
gen voor gemiddeld 10.
Het pluimvee is ook nog vrij duur, oude
kippen brengen ruim 1 per stuk op.
De eierenprijzen aan de veiling zijn ook
nu nog zeer laag, met vorige week leverde
dit weinig verschil op, de middenpriis
(eieren van 60 kg gemengd) bedroeg ook
thans 2—2.10 per 100 stuks.
Het standpunt van de regeeong
inzake verkeer :ordenii g.
Aan de memorie van antwoord van de
j ministers van waterstaat en van financiën
naar aanleiding van de in het voorloopig
verslag inzake het wetsontwerp tot in
stelling van een verkeersfonds opgeno
men beschouwingen van de vaste com
missie voor openbare werken verkeers- en
waterstaataangelegen'ieden is het volgen
de ontleend:
Met de commissie is de minister van
waterstaat van oordeel, dat het voor het
nemen van de beste maatregelen van veel
belang zou zijn over behoorlijk statistisch
materiaal te beschikken, waaraan thans
niet wordt of niet kan worden voldaan en
de bewerking er van zal mede behooren
tot de taak van de centrale commissie.
De eischen der oeconomie moeten op
den voorgrond staan, eischen die sterker
dan ooit gelden onder de tegenwoordige
mogelijke omstandigheden. Alleen werke
lijke behoefte mag de ontwikkeling van
een nieuw concurreerend vervoermiddel,
naast hetgeen van het bestaande onmis
baar is, bepalen en het nieuwe mag dus
bevorderd worden voor zoover het oeco-
nomischer is en de behoeften voorziet dan
het oude, dat dan zal moeten verdwijnen.
De beginselen voor verfeeers-
eeördf natie.
De commissie stelt voorop, dat de vol-
j gende beginselen voor een goede regeling
van het verkeerswezen gevolgd moet wor
den:
1. Het verkeerswezen van een Jana
moet als een eenheid worden bezien en
behandeld.
2. Bij de inrichting en regeling van het
vervoer moet het algemeen belang voor
oogen worden gehouden.
3. De verkeersmiddelen moeten volgens
commercieele beginselen worden geleid.
De coördinatie van het verkeer, welke
zich in ons land over drie. in de toekomst
over vier verkeersmiddelen moet uitstrek
ken, is geen eenvoudige zaak.
De regeering verstaat onder coördina
tie: Het brengen van het verband tusschen
de verschillende verkeersmiddelen.
Alvorens maatregelen tot ordening
voor te stellen, acht de minister van wa
terstaat het plicht eerst te hebben nage
gaan, welke de gevolgen voor 't bedrijfs
leven zijn en op welke wijze het verkeer
verwacht mag worden op die maatrege
len te reageeren.
De spoorwegtekorten zullen op de uit
komsten van het Verkeersfonds een zeer
ongunstigen invloed uitoefenen. Het stre
ven zal er op gericht moeten zijn die te
korten weg te werken en het spoorbedrijf
in zichzelf sluitend te maken.
De opvatting, dat in het wetsvoorstel
een poging moet worden gezien om het
spoorwegtekort geheel of gedeeltelijk op
het wegverkeer af te wentelen, vindt in de
voorstellen van de regeering geen steun,
zoolang de nieuwe lasten, welke aan hef
wegverkeer worden opgelegd, binnen re
delijke grenzen blijven en niet uitgaan
boven de voordeelen, welke het wegver
keer wegens mindere gebondenheid dan
het spoorwegverkeer heeft.
Het tempo van uitvoering van verkeers-
werken wordt door de regeering niet af
hankelijk gesteld van de spoorwegtekor
ten. Wel zal het noodig kunnen blijken,
zoolang de lasten van het Verkeersfonds
de baten aanzienlijk overtreffen, de uitga
ven voor verkeerswerken in te krimpen:
dit zal dan evengoed voor de spoorweg-
werken als voor de andere werken moeten
gelden. Daartegenover staat, dat de re
geering zich bereid heeft verklaard de uit
voering van nuttige werken (waartoe
verkeerswerken en in het bijzonder die
voor wegenverbetering mogen worden
gerekend) met het oog werkverruiming te
bespoedigen.
De memorie geeft vervolgens een over
zicht van hetgeen sedert 1919 reeds is ge
daan om het spoorwegbedrijf te reorgani-
seeren.
In de Millioenennota is in groote trek
ken het financieele beleid van de regee
ring medegedeeld en aangegeven op wél
ke wijze zij door de instelling van een
Verkeersfonds de verkeersuitgaven met
yix/i millioen wil verminderen.
Op grond van de beschikbare gegevens
zijn de ministers van oordeel, dat. niet kan
worden gezegd, dat de nieuwe druk, wel
ke wordt opgelegd, van dien aard is, dat
daarvan voor het bedrijfsleven een groote
terugslag behoeft te worden gevreesd.
Hoewel niet ontkend wordt, dat het
autoverkeer ten opzichte van het spoor
wegvervoer in verschillende gevallen ook
aanvullend en simuleerend werkt, mag
niet uit het oog worden verloren, dat in de
laatste jaren in sterke mate een groot af
standsvervoer met motorrijtuigen voor per
sonen en goederen tot ontwikkeling is
gekomen, dat met het spoorwegverkeer
sterk concurreert; een concurrentie, die
zich, naar gelang van de verbetering van
het wegennet, ook door het maken van
speciale autowegen voortschrijdt in toene
mende mate zal doen gevoelen.
En ook op kleine afstanden wordt
wegens de hand over hand toenemende
verbetering van bestaande en aanleg van
nieuwe rijwielpaden het rijwielverkeer zoo
sterk bevorderd, dat het aan vervoersbe
drijven, welke op het kleine afstandver-
keer mede zijn ingesteld, stijgende concur
rentie aandoet. Het wordt daarom niet
onbillijk geacht het rijwielvervoer te tref
fen met een zeer kleine belastingverhoo-
ging, waarvan het dragen wordt verge
makkelijkt, nu de rijwielen zoo belangrijk
in prijs zijn gedaald.
Evenmin kan worden ingezien, dat per
sonenauto's en motorrijwielen niet een
deel van het vervoer aan de spoorwegen
onttrekken. Van deze vervoermiddelen
toch wordt ten behoeve van het verplaat
sen van personen over groote en kleine
afstanden tusschen plaatsen, welke zeer
goed per spoor bereikbaar zijn, veelvuldig
en toenemend gebruik gemaakt.
Het is niet de bedoeling om de vervoer
middelen, die van den gewonen weg ge
bruik maken, te laten betalen voor de con
currentie, welke zij aan spoor- en water
weg aandoen, doch het wordt wel billijk
geoordeeld, dat die vervoermiddelen be
talen voor het verschil aan gebondenheid,
dat zij door hun vrijheid thans nog genie
ten boven anderen.
Het ligt in het voornemen van den mi
nister van waterstaat, een wijziging voor
te stellen in zake de wegen, welke ten
laste van het verkeersfonds moeten wor
den aangelegd en verbeterd en daaronder
ook te begrijpen sommige gemeente- en
waterschapswegen.
De spoorwegen hebben in den tijd van
hun ontstaan aan het verkeer, dat voor
hen heeft moeten plaats maken, geen ver
goeding betaald.
Wanneer de luchtvaart zich ontwikkelt
tot een zichzelf dragend en winstafwer-
pend verkeer,, dat andere verkeersmidde
len, welke niet gemist kunnen worden
voor de gemeenschap, sterk benadeelt,
zal eveneens overwogen moeten worden
dat verkeer met vergoedingen te belasten
als thans voor het motorverkeer worden
gevraagd.
Hebben zij die voorspelden dat reeds
op het congres te Clermont Ferrand zich
een scheuring in de Fransche social istiscli-
radicale partij zou voltrekken, gehjk ge
kregen? schryft de *Nw. Rott. Ort.«. up
het eerste gezicht lijkt het zoo, ïmtneis
na opgewonden debatten over den poli-
tieken koers der partij en haar deelne
ming aan de regeering van nationale
eenheid, gelijk het kabinet-Doumergue
zich noemt, hebben de afgevaardigden
Cudenet, Le Brun, Senac en Faron aan
den party voorzitter Herriot schriftelijk
meegedeeld, dat zij de partij verlaten.
Onder leiding van Cudenet, die vice-
voorzitter van de partij was> zullen zij
nu een nieuwe partij stichten, welke het
oude, in 1901 vastgestelde program, tot
"het hare maakt en naar men mag ver
wachten, zal pogen het contact met de
socialisten te herstellen.
Gisterenochtend om half elfiste Genève
de 79e zitting van den Volkenbondsraad
onder leiding van Vasconcellos (Portugal)
geopend.
Er staan belangrijke aangelegenheden
op de agenda, o.a. de Saarkwestie, die
vermoedelijk in zooverre slechts vluchtig
zal worden aangeroerd, dat alleen de
latere datum van haar behandeling zal
worden vastgesteld.
Het tweede vraagstuk van beteekenis
waarover de Raad zijn licht zal moeten
laten schijnen is de oorlog tusschen Boli-
vië en Paraguay om de Gran Chaco, de
tusschen deze Zuid-Amerikaansche staat
jes liggende wildernis, die voor beide
kemphanen al heel weinig waarde zou
hebben, als er naar verluidt geen
petroleum ontdekt ware.
Van de punten op de Raadsageiida die
de algémeene aandacht trekken, dient
verder het rapport over de technische
Volkenbondshulp aan China vermeld,maar
buiten het offlcieele programma om zijn
ditmaal te Genève buitengewoon gewich
tige besprekingen ondershands over de op
dood spoor geraakte ontwapeningskwestie
te verwachten, met name tusschen de
leiders der delegaties van Frankrijk,
Engeland en Italië.
Van die besprekingen zal het in ruime
mate afhangen of de algemeene commissie
der ontwapeningsconferentie, welke op
29 dezer, dus vlak na afloop van deze
raadszitting, te Genève bijeenkomt, nog
een bruikbaar schema van wapenings
begrenzing (verder toch gaan vrijwel
niemands aspiraties meer) zal kunnen
ontwerpen. (Nw. Rott. Crt.).
Reuter meldt uit Tsitsihar:
Een Russische batterij heeft een
Mantsjoerijsch passagiersschip in de mon
ding van den Amoer beschoten. De reden
is nog onbekend. De eerste berichten
maken melding van 6 dooden en eenige
gewonden.
Een nader bericht uit Tokio meldt dat
slechts één der passagiers gedood is en
een ander gewond.
Onder de passagiers was ook een Ja-
pansch kolonel.
ENGELAND'S SCHULDEN AAN
AMERIKA.
Sir John Simon heeft in het Engelsche
Lagerhuis medegedeeld, dat volgens den
Amerikaanschen minister van justitie
een symbolische betaling niet zal worden
beschouwd als een in gebreke blijven.
BRITSCHE VLIEGTUIGMOTOREN
NAAR DUITSCHLAND.
Blijkens een mededeeling van sir John
Simon in het Engelsche Lagerhuis is het
juist, dat Duitschland in Engeland 80
viiegtuimotoren heeft besteld, doch zijn
dergelijke bestellingen niet in strijd met
de internationale overeenkomst.
GRIEKSCH-TURKSCHE DEFENSIE.
Militair overleg zonder resultaat.
Te Ankara is een bespreking tusschen
Grieksche en Turksche militaire autori
teiten over samenwerking bii de verdedi
ging der gemeenschappelijke grenzen
zonder resultaat gebleven, omdat Grie
kenland alleen de gemeenschappelijke
grens met Turkije op het Europeesche
vasteland wil helpen verdedigen.
VERSCHERPING GRAN-CHACO-
CONFLICT.
Paraguay en Bolivia hebben beide te
Genève geprotesteerd tegen de strijd-
methoden van hun tegenpartij. Bolivia
f icgt met een luchtaanval op Asuncion,
de hoofdstad van Paraguay, laatstge
noemd land met represailles tegen de
krijgsgevangenen.
12 Mei.
Door korders:
Tongen
Schol I
Schol II
Scharren
Door haringvisschers:
191 tal haring
20 tal geep
:oi75 kg ansjovis
13 Mei.
Door haringvisschers:
6 tal geep
óooo kg ansjovis
p. k8
l 4-50—4.00
P- k- 2.40— ,.7J
Pk. 1.75—1
p- l- 0.50—o.os
p. t. ,2.00-6.40
P. kg 0.14—o.,J
P. t- 7.606.00
P- kg o., 1o.io
Buitenland
van
De overwegingen van de vrijspraak
van Onnes.
De Rechtbank heeft den verdachte O.
v. N. vrijgesproken op de volgende over
wegingen:
dat het onderzoek ter terechtzitting
niet heeft opgeleverd het wettig en over"
tuigend bewijs, dat verdachte le feiten
heeft begaan, welke hem bij dagvaarding
zijn ten laste gelegd, dat de rechtbank met
name niet op grond van de voorhanden
bewijsmiddelen de overtuiging heeft be
komen, dat in werkelijkheid in aen nacht
van 29 Februari op 1 Maart 1932 geen
diefstal in het kasteel Nyenrode heeft
plaats gehad en de by dagvaarding op
gesomde verzekerde goederen ln opdracht
van verdachte, althans met zijn medeweten
en goedvinden, zijn weggehaald;
dat immers by de rechtbank twijfel be
staat aan de juistheid van de door getuige
K. gegeven voorstelling van zanen en zij
zich geen juist beeld heeft kunnen vor
men van hetgeen tusschen verdachte en
dien getuige is voorgevallen in den tijd,
voorafgegaan aan den genoemden nacht;
dat de Rechtbank wel ook de daarom
trent door verdachte gegeven voorstelling
in meer dan één opzicht weinig aanne
melijk acht, en zijn verklaring van voox
hem bezwarende omstandigheden daarna
veelszins geheel onvoldoende, maar zich
desniettemin geen stellige overtuiging
omtrent verdacht's schuld van het hem
ten laste gelegde heeft kunnen vormen.
Op grond van het niet geleverd zijn
van het wettig en overtuigend bewijs
spreekt de rechtbank mitsdien den ver
dachte O. vry van het hem ten laste ge
legde, en beveelt de onmiddellijke ophef
fing van het te zynen aanzien uitgevaar
digde bevel tot het houden in voorloopige
hechtenis.
Bij de voorlezing van het vrijsprekend
vonnis waren, behalve de vrygesprokene
en zyn verdedigers, mr. Th. Muller Mas-
sis en mr. N. Kappeyne v. d. Coppello,
alleen vertegenwoordigers der pers en
eenige belangstellenden van de Amster-
damsche politie aanwezig.
De heer O., die Zaterdag juist jarig was,
was te ontroerd 0111 de gelukwenscnen van
zijn verdedigers in ontvangst te nemen,
hij slaagde er nauwelyks in 0111 zijn ont
roering meester te blijven, en wankelde
byna toen hij, voor den laatsten keer,
door den veldwachter de zaal uitgeleid
werd, ditmaal 0111 van het huis van be
waring waarin hij ongeveer een jaar ver
toefd heeft, in vrijheid te worden gesteld.
Zaterdag tegen den avond heeft aan
den Rijswijkschen weg in Den Haag een
ernstig geval van mishandeling voorge
daan.
In perceel 329, welk perceel drie étages
heeft, was de parterre in gebruik bij den
53-jarigen koopman E. B., die zelf op de
3e étage woont. De le étage is bewoond
!door de familie L., terwijl de 2e étage te
huur stond. Zaterdagochtend vervoegde
zich bij den koopman B. een heer, die zei-
de met hem te komen spreken over de
huur van de 2e étage. Na eenige bespre
kingen werd overeengekomen, dat de be
zoeker tegen den avond zou terugkomen
met zyn zwager, voor wien, naar hij voor
gaf, het huis bestemd zou zijn.
Inderdaad verschenen Zaterdagavond
ongeveer 6 uur twee personen bij B., van
wie een per rijwiel en de ander te voet.
Met zijn drieën ging zij daaron in de par
terre om over de huur te spreken.
Eenigen tyd later hoorde de familie L.
van de Ie étage eehter gestommel en ge
kreun beneden Zii vertrouwde de zaak
niet en liet de politie aan bet Riiswijir-
seheulein waarsehuwen. Inmiddels ging
de familie naar beneden en sloot de deur,
welke toesrang gaf tot de narterre. af.
De nolitie verschafte zich toegang tel;
de parterre, en hü onderzoek vond zij in
een achtervertrek B. zwaar gewond op
den grond liggen, terwijl zich in dezelfde
kamer ook nog een der beide mannen be
vond. Deze had zich bliikbaar niet snel
genoeg uit de voeten kunnen maken,
waarschiinliik is de andere aan dc achter-
ziidc over een schutting ontvlucht.
_Het slachtoffer is door den geneeskun
digen dienst naar bet ziekenhuis aan den
Zuidwal vervoerd. Zaterdagavond laat
was zh'n toestand zeer ernstier.
De in het vertrek aangetroffen persoon
werd door de nolitie cearresteerd. H" 'S
de 3d-iarige montpnr G. TT. en geen onhe-
kenflc van de nolitie.
Omtrent de motieven van de daad staat
nog niets vast Evenmin viel nog iets van
den anderen dader te zeggen.
Dc tweede verdachte aangehouden.
Hoewel de verdachte, welke men ter
plaatse kon arresteeren, in geen enkel op-