Reisbureau VELTHUYS, Marineberichten. Minder Tandbederf IV@ft©L. Rij wiel verzekering. HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 2o MEI 1934. ZIET DE ÉTALAGE i Wij verwijzen verder naar de adver- l tentie in het nummer van heden. Zitting van het Kanton, gerecht te Den Helder Visscherij. 91 Alle ruimten zyn voorzien van eleetriach licht en gtoomverwarminp, wascntaieis, en/ van stroomend water. Voor de bemanning zijn in het onder- Bchip verblijven gemaakt voor den t jd, dien zü des winters aan boord moeten blijven. Kapitein»- en "q eveneen» voorzien van wasthtafel en Het groote voordek i» voornamelijk in gericht voor autovervoer: alle uitsteeksels rijn verwijderd. Minstens 8 auto s kunnen K worden vervoerd, waarbij dan vol doende ruimte overblijft voor andere gage. Er zijn breede verschansingsdeuren gemaakt, met een opening van 3 ™eter, zoodat de auto's gemakkeluk op het dek kunnen rijden. Deze deuren schuiven op kogellagers. Het stuurhuis bevat twee schakelbor den en een zoeklicht ter sterkte van 1000 kaarsen. Dit is noodig om bij mist en ae donkere dagen zicht te hebben bij he binnenkomen. Ook hier worden de ramen op een bizondere wijze vastgezet op rup- ber sponningen, waardoor het mogelijk is ze op alle standen vast te zetten. Het schip werkt met een stuurinrichting v. a. Giessen en met gereduceerden stoom van 6 atm. Op het dek bevindt zich voorts liog een een zout- en zoetwatertank. Het vaartuig is verder uitgerust met twee reddingbooten, zwemvesten en ver dere veiligheidsmiddelen als op schepen bestemd voor de kustvaart gebruikelijk. Onder de veiligheidsmaatregelen willen wij nog vermelden, dat de machinekamer door middel van ijzeren hekken is afge scheiden, zoodat voor kinderen geen ge vaar bestaat als zij hier dichtby komen. Tenslotte nog dit: het schip is ontwor pen door Bureau Cornelissen te Amster- dam en gebouwd door Wilton Fijenoord- Rotterdam, waar ook de betimmering en meubileering is ontworpen en gemaakt. Hoewel voor deze klasse van schepen niet verplichtend, is het schip gebouwd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas en gat de Scheepvaart-Inspectie volledige toestemming om het schip overzee naar de plaats van bestemming te brengen. Tot zoover wat het meer technische ge deelte betreft; wij komen nu op ietwat ander terrein. U moet weten, we hadden overal een kijkje genomen, en toen we aan de kapiteinsbut kwamen, werd deze haastig weer dichtgedaan. Want in plaats dat die hut vol stond met kapiteinsbenoo- digdheden, als daar zijn bestekken, en kompassen, en sextanten en hoe het alle maal meer mag heeten, stond die hut vol.... taartjes. Dat beloofde dus straks wat. Bovendien liepen er tal van kellners rond met verdacht-heldere jasjes, en rook het er erg naar koffie. En dat alles bracht de bezoekers, die successievelijk de boot kwamen bevolken, tot uiterst vroolijke menschen. De „Marsdiep" komt binnen, vanonder tot boven gepavoiseerd, en met „Texels Fanfarecorps", onder leiding van den heer Joh. Dol uit Den Helder, aan boord. Ze blazen, dat het zoo'n aard heeft, en als even later de boot heeft gemeerd en alle Texelaars weer aan boord van de nieuwe boot klauteren, blijkt, dat hier op Texel de jeugd al vroeg in de muziek gaat. Want de kleine jongens (van 14 jaar af kunnen ze al lid worden) loopen voorop en ze hebben alle moeite met de trobones, die ze torsen. En als we even later allemaal aan boord zijn en allemaal genieten van een lekker kop koffie, klinkt plotseling muziek. Zü wekt herinneringen aan Oom Paul van Transvaal, want het is., het oude Trans- vaalsche volkslied. Maar het blükt, dat T.E.S.O. er speciale woorden voor gemaakt heeft, al jaren geleden, en het „Transva- len, laat de vlaggen wapp'ren!" is dan ook geworden: „Teso, laat de vlag nu wapp'ren"...Kort daarna varen wü. Wü moeten nu eerst eens rondzien naar de gasten, die aan boord gekomen zün om de proefvaart mede te maken. Vooreerst was daar natuurlijk het gemeentebestuur van Texel: burgemeester Dros, de heer O. Jonker, secretaris, de wethouders K. Vlaming en J. Parlevliet; het volledig T.E.S.O.-bestuur: de heer W. H. Lap, voorzitter, P. Dros, secretaris, J. A. G. Stompff, H. Keesom, notaris G. J. B. Mulder, F. Zegel, verschillende met hun dames. Dan was er het gemeentebestuur van Den Helder: burgemeester Driessen, de wethouders P. Smits en W. de Boer en de gemeente-secretaris, de heer J. Kam man. De heer Wilton, directeur van de Werf te Fijenoord en chefs dezer Maat- Bchappü, de heer H. W. Bakker, technisch commissaris van T.E.S.O., de directeur van het Post- en Tel-kantoor te Den Burg, de heer Posthuma.de Commandant van het Wachtschip Willemsoord, tevens ha venmeester, overste Lagaay, de hoofd officier M.S.D. J. H. Klingen, hoofd af- deeling Werktuigbouw Marinewerf, Me vrouw de Wed. dr. WagemakerKeüser, met familie, de heer Schouten, directeur van Bureau Cornelissen, met dame; de inspecteur P.T.T. te Haarlem, de heer J. P. Haanschoten, Dr. P. Th. Posthumus Meyes, afdeelingschef je kl. dienst der Exp], Nederl. Spoorwegen, Utrecht; de directeur van het Bureau Veritas, Rot terdam, de heer Van Mourik, opzichter bij den bouw, enz. We zün nu los, we varen, we zullen zelf ondervinden hoe aangenaam een tochtje met de nieuwe boot is. Vrooliik schijnt de zon op het water; „frischjes nog!" roe pen een paar dames van den kant uw verslaggever toe, die een oogenhlik kli maat zat te schieten op het dek. Voor klimaatschieten is het inderdaad nog wat frisch; binnen is het beter voorloopig, ook al vanwege de koffie en de taartjes. Alle maal hier op de boot komen we tot de con» lusie, dat het leven toch ook z'n goeie momenten heeft. De stoomfluit gaat ge- weid'g te keer, en van het Transvaalsche volkshed zpn we in Sarie Marijs terecht- daar het WÖft A™k»nnseh We varen: vroolyk schijnt de zon en li Pr hebben, zijn we bii de Mok en kunnen we ons vermeien in de manipulaties van een watervliegtuig, dat hier bezig is (ter eert van ons? die ver onderstelling ware te fantastisch). Ook Zij" er ,iezig en de ^sten aan boord komen voor dat alles oogen te kort De photographen en filmoperateurs hol- achtPren "aar voren vice versa cm dat alles te verslaan. We varen nu op en neer de gemeten mijl; het schip loopt prachtig en voldoet aan de gestelde eischen ten volle. De overdracht van de boot. Er is dan ook alle reden om tevreden te zün. Tüdens de vaart werd door Me vrouw de Wed. Wagemaker—Kenser aan de directie van T.E.S.O. een geschilderd portret van haar echtgenoot overhandig Dr. Wagemaker, de thans overleden com missaris, die zoo ontzaggelijk vee den bloei der Maatschappij cedaari heeft, en naar wien dan ook uit erkentelijkhe en piëteit de nieuwe boot is genoemd. De spreekster wees in haar korte rede op enthousiasme, dat wijlen haar echtgenoot j steeds had bezield ten aanzien van TESO Hierna had, op het dek, de plec.iti„e overdracht plaats. De president-commis- saris de heer W. H. Lap, verklaarde j gaarne het schip van de werf Wilton te willen overnemen. Reeds tüdens de proef vaart op de Maas heeft het bewezen ruim schoots aan de gestelde voorwaarden te i kunnen voldoen. Spr. wees op de royale I wijze, waarop deze opdracht, die toch voor een lichaam als de werf Wilton-Füenoord niet meer dan een klein object is, is uit gevoerd. Op buitengewone wiize is de di rectie der werf het bestuur van TESO steeds tegemoetgekomen en heeft zü aan deze „kleine" opdracht voldaan. Spr. roemt ook het ontwerp dat door het Bu reau Cornelissen is vervaardigd, waar door het schip een aanwinst is geworden voor de binnenvaart. Tot den technischen commissaris der N.V., den heer H. W. Bakker, mede hier aanwezig, zegt spr.: het was waarlijk geen kleinigheid, gere geld naar Rotterdam te reizen en daar besprekingen over den bouw te houden. Maar het resultaat ervan is, dat op dit oogenblik het schip meer dan de contrac- tueele vaart loopt De directeur, de heer Stompff, was aanvankelijk tegen dit ont werp als motorschip, maar is tenslotte gezwicht en thans zeer tevreden met deze beslissing. Kapitein List en kapt. Duinker kunnen tevreden zyn met hun nieuw schip. Spr. releveert nog de heeren Fongers en den opzichter Van Mourik en dankt de aanwezigen voor hun tegenwoordigheid. Namens de werf dankt de heer Wilton voor de vriendelijke woorden; en Burge meester Oort van Texel herinnerde aan den vooruitgang op het gebied van het verkeerswezen. Het strekt TESO tot eer, dat zü met haar tijd is meegegaan: als het TESO goed gaat, gaat het den Texela ren, wier „eigen" onderneming dit immers is, óók goed. Er is een voortdurende wis selwerking tusschen gemeente en TESO en wij wenschen dan ook de „Dokter Wagemaker" voorspoedige vaart! De vlag wordt geheschen. Daarna werd, terwijl „Texels Fanfare korps" liet Wilhelmus speelde, de vlag van TESO plechtig op het voorschip ge heschen, waaraan natuurlijk de cham pagne niet ontbrak. De heer Lap richtte rich daarna tot kapitein List en de zijnen. Met groot vertrouwen dragen wij dit schip aan uwe hoede over, zoo zeide hij; wij weten, dat het bii u en uwe mannen in veilige handen is. Wü zün inmiddels vlak by de haven van Oudeschild gekomen; het is er zwart van de menschen, van overal van het eiland zijn ze gekomen om getuige van de feestelijke binnenvaart te zijn. Wederom 1 klinkt TESO's lied op de bekende wijs: „Dat vrije volk züt gii, Texelaren", die ons van alle kanten nu toewuiven en hoera roepen. Beide oude booten, de „Marsdiep" en de „Dageraad", zitten eveneens tjokvol met menschen en zoo, onder het gejuich-der bevolking, stapt het gezelschap in de ge reedstaande auto's. Rondrit ever hef eiland. Hier zou gevoegelijk ons verslag kun nen eindigen, maar dat zou jegens onze gastheeren niet erg beleefd zün. Want TESO, het werd in den loop van dien dag opgemerkt, doet, wat het organiseert, goed, en dus was ook het verdere pro gramma honderd percent Men had name lijk het plan den gasten een overzicht te geven over het geheele eiland, zoodat onze autotocht ten doel had een rondrit langs alle dorpen. Onze Heldersche lezers, die natuurlijk Texel wel kennen, weten welk een veelzijdige, afwisselende schoonheden dit eiland biedt. Op het hoogste punt, de Hufter, werd genoten van het in waarheid prachtige panorama; het geheele eiland strekt zich daar, op het duinpunt, voor uwe oogen uit en achter ons lag wijd uit de Noordzee.... De dag werd besloten met een keurigen maaltijd in het badhotel te Koog. Dit was daar prima verzorgd; een Heldersch strykje, onder leiding van den heer L. B. M. Polak, verzorgde de tafelmuziek. Het was ook deze heer Polak, die ruim 25 jaar geleden, bü de indienststelling van de eerste boot, de tafelmuziek verzorgde, en eveneens, op speciaal verzoek van wylen dr. Wagemaker, bü het 25-jar!g jubileum, lal van toespraken wisselden elkander af. De heer Lap sprak er namens commissa rissen van TESO en herdacht er het werk van dr. Wagemaker; burgemeester Dries sen van Den Helder wees er op dat, on danks malaise en crisis TESO dit aange durfd heeft. De nieuwe boot was voor het verkeer noodig, wil Texel het toenemend verkeer blijven ontvangen. Overste Lagaay als havenmeester her innert eraan, dat^ het binnenstoomen van een nieuw schip in een haven steeds een belangryk en heugelük feit is. Want zoo'n nieuw schip beteekent een bron van wel vaart voor handel en nüverheid in de plaats, waar de haven is gevestigd. Dat deze nieuwe boot van stapel kon loopen, getuigt niet alleen van saanihoorigheid maar ook van initiatief en durf. Burgemeester Oort wees er op, dat dr. V agemaker de eerste zou zijn geweest duie zich in deze nieuwe boot zou hebben verheugd: spr. wensclit zijn opvolger in het College van commissarissen (notaris luider) toe, dat hij de voetsporen van zün voorganger mag drukken. De heer dr. Posthumus Meyes herinnert aan de relaties, die bestaan tussclien de In™ b?>ot en de Nederlandsnhe Rwds vor,eden hebben Pogingen gedaan <,m in de ookTevpr tIrhmtrPlTn naar Dpn Melder betrekken. Veel dagjesmen- 11 z°n er weliswaar niet voor Texel, Per K.N.S Rfl. n^ar het Noorden 11 dagen, vanaf f 90.G0 Inlichtingen t.o. Postbrug maar wellicht ware dat aldus te bevorde ren. Onze belangen gaan parallel, ook de spoorwegen zün bezig zich te moderni- seeren en te verjongen. De heer Haanschoten, inspecteur van P.T.T„ roemt de zakelükheid, het door zicht en inzicht van dr. Wagemaker tü dens diens conferenties met spr. Bü alle verschil van inzicht zijn wü toch men schen van één natie. Mevrouw Rietveld—Wagemaker heeft het op prijs gesteld, dat de nieuwe boot naar haar vader is genoemd en dankt daarvoor het bestuur van TESO. Namens de Nederlandsche pers sprak de heer Van den Berg („De Standaard"), die geestig het verband releveerde, dat bestond tusschen het Transvaalsche volkslied en Texel, en een dronk uitbracht op de Texelsche dames. Na hem voerden nog in het kort het woord de heeren notaris Mulder en Stompff, directeur der TESO, welke laat ste de uiterst prettige samenwerking prees met de werf Wilton, en de heer H. W. Bakker wees op het uitstekend toe zicht van de beide controleerende bureaux en de Maatschappij zelve, waardoor net technisch gedeelte tot volle tevredenheid tot stand is gekomen. Tenslotte werd nog het woord gevoerd door den heer Schou ten van het Bureau Cornelissen, en den heer Parlevliet, terwijl de heer Lap alle aanwezigen dankte voor hun tegenwoor digheid. Met extra autobus en extra boot werden vervolgens de Heldersche en Amsteróam- sche heeren naar de haven en vervolgens naar Den Helder en verder gebracht, ter wijl de Texelaars natuurlijk achterbleven, want het werd, daar in het badhotel, hoe langer hoe gezelliger. doordat gij Uw tanden poetst met Volgens talrijke attesten is dit de ervaring van zeer velen. DE OPENING VAN HET VEREENI- GINGSGEBOUW H. Z. V. Hedenmiddag 4 uur. Hoewel het weer niet geschikt is voor de zwemsport, zal toch hedenmiddag de openstelling van het nienwe clubgebouw aan den dijk, die al eenige malen ver daagd is, plaatshebben. De leden van H.Z.V. wojden in verband hiermede ver zocht hedenmiddag om 4 uurtegenwoor- diV te zijn. „DE RAT". i Amsterdamsche schets. Morgen geeft 't gezelschap Mie en Ko een opvoering in Casino van de sensatie schets »De Rateen brok Amsterdamsch volksleven, waarin Mie en Ko de hoofd rollen en Max Robert de baritonzanger, de rol van >De Rat« vervult. Voorts werkt het geheele gezelschap hieiin mee. Dezq schets bevat zoowel zeer komische als dramatische scène. Het is een boeiend stuk, dat in de hoofdsteden, door dit ge zelschap met groot succes werd vertoond. Voor pryzen zie men de advertentie. VEILIG VERKEER. Het verkeersvraagstuk neemt van dag tot dag meer aandeel in ons maatschap-; pelijk leven en, naarmate de gevaren langs den weg stijgen en veelvuldiger worden, naar die mate gaat ook de mensch zich toeleggen op meerder ver weermiddelen, die deze gevaren zoo klein mogelijk zullen maken. Het is dikwijls treffend te zien hoe een paar kleintjes, bij het oversteken van een plein of straat, zich de door moeder of wellicht door meester ingeprente lessen herinneren en de oudste van de twee, terwijl hij het jon gere zusje of broertje bij de hand houdt, eerst zorgvuldig links en rechts kijkt om dan plotseling, precies zooals hem is ge zegd, dwars de straat over te steken. Maar lang niet ieder kind nog is zoo ver en vooral de volwassene niet, en juist die volwassenen zijn het, die de vele verkeersongelukken, soms door eigen schuld, soms door allerlei oorzaken, ver oorzaken. Het is in hoofdzaak een kwes tie van opvoeding, van verkeersopvoeding wel te verstaan en omdat men bij de oude ren, die meestal tamelijk hardleersch zijn, niet veel succes meer zal mogen verwach ten, is het een zaak, die vooral de jeugd aangaat. Het is de heer C. J. van Wijngaarden van Rees, secretaris van het Verbond voor Veilig Verkeer, welke hier op 30 Mei a.s. in Musis Sacrum een lezing komt houden over het verkeersvraagstuk, met de bedoeling tot de oprichting van «en afdeeling alhier te komen. Het lid maatschap van deze vereeniging bedraagt slechts 1.zoodat dit voor niemand een beletsel behoeft te zijn voor toetre ding. Burgemeester Driessen is eere-voorzit- ter van het Comité van oprichting, ter wijl de burgemeesters van Callantsoog, Wieringen, Anna Paulowna en Texel als eereleden fungeeren. Voorzitter is de heer S. Jaring. consul A.N.W.B., secretaris de heer F. Grunwald, terwijl voorts de vol gende dames en heeren daarvan deel uit maken: mevr. Van DriesDe Jonge en de heeren P. C. de Boer, A. J. van der Hoeven, M. Kruyff. P. H. L. Maas. J. B. F. Meyer, H. Verkerk, dr. W. F. van Waveren. van 22 MG. Nagenoeg het halve Heldersche politie corps was ter terechtzitting tegenwoordig, in verband met een aantal verdaagde zaken, waarin zy als getuigen moesten worden gehoord. Een advocaat als beklaagde. De onduidelijke bordjes in de Spoorstraat. Als eerste verdachte stond heden te recht mr. J. A. E. Buiskool, advocaat te Schagen, die zyn auto aan den verkeerden kant van de Spoorstraat had geparkeerd. Hü merkte naar aanleiding hiervan op, dit al vele jaren te doen, zonder dat er ooit aanmerking op gemaakt is. Nu zyn büjk- baar andere bepalingen hieromtrent ge maakt en het bleek verd. dan ook, 11a lang zoeken, dat er een bordje op straat was aangebracht, waaruit bleek, dat inderdaad op dezen dag niet aan dien kant mocht worden geparkeerd. Spr. erkent dan ook volmondig de overtreding, doch inerkt op, dat een dergelyke wüze van aankondiging voor den vreemdeling toch wel zeer on voldoende is. Hü vraagt schuldigverkla ring zonder oplegging van straf. De adj.-insp. Schippers geeft desge vraagd' toelichtingen. Hü geeft toe, dat de borden van een auto uit slecht zichtbaar zyn en dat de politie, toen haar advies werd gevraagd over deze wüze van aan kondiging, liever een andere duidelüker, regeling had gewenscht. B. en W. beslo ten evenwel tot deze bordjes. Teneinde alsnog den verbaliseerenden agent te hooren, werd de zaak verdaagd tot 26 Juni. De tandtechniker van Wieringen en de valsehe naam. Voor de tweede maal kregen we daarna de tandtechniker G., welke te Wieringen geregeld praktijk uitoefent, voor het hekje. Men kent de geschiedenis: hy zou in een bus hebben gerookt, zich recal citrant en brutaal hebben gedragen en zelfs weerspanning zün geweest om mee te gaan. De betreffende controleur die de zaak aanhangig maakte, geeft daarvan uitvoerig een verhaal; verd. heeft positief gerookt in de bus, heeft een valsclien naam en adres opgegeven en geweigerd den wagen te verlaten. Op het station Schagen heeft hü vervolgens zyn excuus aangeboden aan den controleur. De heer G. zelf geeft een eenigszins andere lezing. Hij was een dergelük op treden niet gewend, wist niet, dat het een ambtenaar was, die hem naar zün rooken vroeg en heeft toen, heel verklaarbaar, naar hy zegt, geantwoord: wat gaat het u aan of ik rook? De controleur trad zeer agressief op, 't leek wel een Nero, zoo zegt verd. De ambtenaar wyst er in zyn requisitoir op, dat verd. bekend staat als lastig tegenover het gezag. Ook in andere plaatsen heeft men herhaaldelük conflic ten met hem. Tenslotte wordt hy veroordeeld tot een geldboete van 10.voor het rooken, en een van 15.voor het opgeven van een valschen naam. Te vervangen eventueel door 2 maal 3 dagen hechtenis. Verd. zegt zeker in beroep te gaan. Ik heb van deze zaak al minstens 100.schade, zoo merkt hy op; nu ook weer heb ik ver- jsqhillende patiënten op een ander uur moeten zetten. U begrijpt dus wel, dat ik mü zeker wel bü het vonnis zou neerleg gen als ik wist ongelük te hebben. Verdere aangehouden zaken. j Dit zyn: Jn. P., overtreding crisiszui- ivelwet, wordt, nadat de betroffen contro leur is gehoord, veroordeeld tot 3.— of |2 d. met verbeurdverklaring van het vet. F. H. v. S., heeft te ver den overweg !van de Ned. Spoorwegen opgereden toen leen trein was gesignaleerd. De ploegbaas liegt hier het getuigenis af; verd. was oor zaak, dat de trein reeds moest remmen If 10.— of 3 d. Een luidruchtige verdachte. Dan krygen we de zaak van P. C. O., eveneens van de vorige zitting uitgesteld. jDeze O. kwam van een verjaarpartytje en stond by Casino te küken naar een op stootje (er werd iemand de zaal uitgezet), toen hü door den adj.-insp. Schippers Werd aangemaand tot doorloopen. Dit nam verdachte niet, en hü heeft luid ge schreeuwd dat hy Nederlandsch staats burger was en daar staan mocht zoolang hem bliefde. Hy is ook op de terechtzit ting tamelyk luidruchtig schreeuwt en ge sticuleert van belang, zoodat de kanton rechter en ook de ambtenaar hem moe ten vermanen wat kalmer te zün. Hy be weert er niets aan te kunnen doen: hü is Zoo luidruchtig geboren. Als hü zich ten slotte hoort veroordeelen tot 3.0f 1 dag, is hü woedend, slaat met de vuist op het hekje, uitroepend, dat hü het verd... te betalen en moet door de aanwezige rijksveldwacht verwyderd worden. Verkeersovertredingen. J. H„ bakker, aan den linkerkant van den weg gereden 10.— of 3 dagen; H. O. (niet verschenen), met verkeerde bel gereden 3.— of 2 d.; J. K., chauffeur, aan den verkeerden kant der straat ge parkeerd 5.of 3 d.; nog twee andere (jhauffeurs, die den vorigen naar dezen kant zagen gaan, zün daar ook gaan staan met hun wagen en hooren zich veroor deelen resp. tot 2.— of 1 d. (deze chauf feur reed voor het eerst deze route, van daar de geringere boete), V., niet ver schenen 5.— of 2 d. Dan krijgen we den heer D. Deze heeft, niet in het bezit zünde van een rybewys, op een motorrywiel gezeten, terwijl de duo-passagien; wèl een rübewy's had, het geen, naar den door Den Hoogen Raad thans is uitgemaakt, it toegelaten, maar dat, toen verd. verbaliseerd werd, nog niet was veroorloofd, 1.— subs. 1 dag is mi- nimum straf. J. S. niet verschenen, heeft Jn„ Trechtersteeg (een zysteeg fla" «traatl gereden met zyn motoifieis. ny Ks - of 2 <1.; C. J. S.. die eveneens verstek liet «aan, heeft W»™"» gereden en bovendien zonder J krijgt 2 maal 5.- of 2 maal 3 dage"- Dan krijgen we weer de oude bekertje F. C.. die in de Spoorstraat zonder lu i heeft gereden en zich deswegen hoort ver oordeelen tot 5— of 2 d. Hy ze„t J het starten zün licht niet brandde, men er hem op attent maakte, het aangestoken, maar toen was het laat voor het verbaal. Allerlei soorten overtreders. C. J. S., te Züpe, is in verzet gekomen van een vorig vonnis, doch aan een ver keerd adres, zoodat hy "iet ontvankelijk wordt verklaard in zün verzet, Zün twee de zaak: het los laten loopen van een hond, wordt verdaagd teneinde alsnog den veld wachter te hooren. J. G. D., te Texel, heeft een varken ge slacht zonder de vereischte vergunning daartoe te hebben. Het blykt dat de schoonzoon het eigenlyk heeft gedaan, en de schoonvader heeft toen de schuld maar op zich genomen. Aangehouden tot 26 Juni. G. J. T. heeft ongekeurd varkensvleesch in voorraad gehad, 60.of 10 d. J. E. B. reed met een bakkersauto en week links uit tengevolge waarvan hij de auto van M. aanreed. Hü staat als roeke loos rüder bekend, en, hoewel de ambte naar naast een stevig vonnis intrekking vraagt van het rybewys voor een tyd van enkele maanden, wil de kantonrechter ge nade voor recht laten gelden en wordt verd. alleen veroordeeld tot 30.— subs. 10 d. Een Dultsehe spion op onze forten? Van wat ernstiger aard was de volgen de zaak. Terechtstond een keurig gekleed jongmensch, de Duitscher K. E. J. Hei wig, kapper van zyn beroep. Hü was aan getroffen op fort Erfprins, gewapend meteen photographie-toestel, waar mede hy opnamen maakte. Een serg.-maj. van de militaire politie heeft hem gear resteerd. De adj.-insp. geeft ook hiervan nadere toelichting. Verleden jaar wilde een aantal Duitsche kappersbedienden byeenkomsten hier ter stede houden. Zij konden daarvoor echter geen zaal krygen en hebben toen tenslotte maar in de dui nen vergaderd. Het thans terechtstaande jongmensch wordt heel erg in de gaten gehouden, daar men sterke verdenking omtrent spionnage jegens hem koestert. De eisch van den ambtenaar was 40. of 20 d., wordt door den kantonrechter verzwaard tot een week hechtenis. Nog meer klein goed. F. H. B., melkhandelaar, hééfi pakjes huishoudvet zonder het voorgeschreven inerk in voorraad gehad, 10.— of 3 d.; Jb. S., slager, heeft in verboden tijd per soneel laten werken. Hy merkt op, dat er ten aanzien van banketbakkers wel bepa lingen bestaan omtrent overwerk op dagen voorafgaande aan feestdagen (iy casu Paschen), maar voor slagers niet, hoewel dat voor zün bedrijf zeer noodig was. Het vonnis is minimaal: 2 maal 1.of 2 maal 1 d. J. M. K., vrachtrijder, heeft 1750 kilo op zyn auto vervoerd, terwijl het maxi maal gewicht 1200 bedroeg. Bovendien heeft by door te snel rijden de veiligheid van het verkeer in gevaar gebracht. Het vonnis luidt resp. 10.— of 2 d., 20.— of 2 d. H. P. U., koopman, crisiswetovertreding 15.— of 3 d.; L. K., vrachtryder is te Wieringen over den Frieschenweg gere den zonder dat zyn motorrijtuig was in geschreven. Verd. toont zyn bewys, dat voor andere plaatsen wel geldig is en wordt vrijgesproken. J. A. L., heeft azyn in voorraad gehad met onvoldoend percentage azynzuur. 10.of 3 d.; F. H., slager, had geen arbeidsregister in zyn zaak en heeft na 1 uur des middags laten werken. Ver daagd tot 26 Juni. P. M. H., rijwielen uitgestald op de straat. Verd. zegt er dien dag wat veel in reparatie te hebben, die hü niet alle maal plaatsen kon in zyn zaak. 10. of 3 dagen en woedend af. H. A. K., revolver of jachtgeweer in voorraad gehad op Texel. Verdaagd teneinde alsnog getuigen te hooren. Ten slotte nog: de koopman G., slechte bel op de fiets, 2.50 boete; W. d. W. id. op het trottoir gereden 3.— of 2 d.; A. R., dronkenschap, terwül nog geen jaar ver- loopen was sinds de laatste bekeuring 5.— of 3 d. De verd. lykt, met zyn zwierigen krullebol en zyn dophoedje veel op Charlie Chaplin en schynt zich, als hy zich in den vroolyken staat der alcohol-beneveling bevindt, ook gaarne in de voetsporen van dezen komiek te loopen, zü het dan wellicht wat minder vast. Als zoodanig ook trad hü op, toen de Heilige Hermandad hem op het bonnetje slin gerde. F. W. L., stond te leunen in de Spoor straat, 5.— of 3 d.; Id. J. d. R„ die ook 5.— moet dokken, wil hü de 3 dagen vrijkomen te Alkmaar; J. v. H„ üsventer zonder lantaarn gereden 3.-1 of 2 d L. J K„ fabrieksarbeider (werkloos) was op de fiets van Gouda gekomen om zün moeder hier ter stede te bezoeken, en reed op de Zuidstraat, die voor het ver- keer was afgesloten. Het kost hem ƒ2 of 1 dag. R. B„ voerman, reed met paard en cfrfowQ3" de.n verkeerden kant der hwl (Spoorstraat). Aangehouden, verd. bleek geheel te goeder trouw te zyn en was hier onbekend. H. A., huisvr. D. d. J., met de fiets ge reden in verboden straat, 3.- 0f 2 d. merkman, zonder licht op de fiets gereden, 2 of 1 dag. Waarmede voor dezen middag de reeks weer is gesloten. n.. - S!uit ^gen diefstal een F. NYPELS, Plantsoenstraat 3. Begunstigd door het mooie weer det afgeloopen week kon de visscherij 0n onderbroken worden voortgezet. De ansjovis-aanvoer was ondanks het gestadige weer deze week toch minder ruim dan de vorige week, en dat beteekent wellicht dal het hoogtepunt voor de ansjo- vis-visscherü voorbü is en over een paar weken weer tot het verleden zal behooren Door de mindere aanvoer kon de markt nog iets stygen en w erd er tot f 8 a f8 25 per kist betaald. De geepaanvoer is en biyft schraal, van vangsten zoo als we die voor de af sluiting van de Zuiderzee gewoon waren is geen enkele dag gedurende dit geheele seizoen sprake geweest; de prijs vooi geep is tot heden nog steeds bevredigend Met de haringvisscherij gaat het ook zoo langzamerhand naar het einde, en de aanvoer wordt dan ook minder. Wat de prys betreft schünt er wel eenige ver betering te willen komen, voor de trekker- haring werd tot zelfs boven de f2.—per kist betaald, de marktwaarde voor de komharing was echter minder. Met de Noordzeevisscherij was het deze week wel iets beter. Niet dat er van een bevredigende vangst gesproken zou kun nen worden, helaas niet, maar toch was de vangst wel iets ruimer. De marktprijzen voor de visch waren in het algeen wel iets gunstiger, vooral de tongen zün aanmerkelyk beter in prys. Voorts hadden we nog een vreemdeling op bezoek. Schipper A. v. d. Hey'de van de H.D. 95 had het geluk al visschende aan Zuider Haaks een Steur te vangen van niet minder dan 85 K.G. zwaar, de lengte bedroeg 2.20 M„ b(j afslag verkocht werd een onzer plaatselüke handelaren voor f 82.50 de ltooper, voorwaar voor v. d. Heüde een buitenkansje in deze moeilyken tyd. Het is een groote zeldzaamheid dat er hier in de nabüheid Steur wordt aange troffen, het is daarom begrypelyk dat er heel wat belangstelling was voor deze vreemde gast. Garnalenvisschery was van weinig be ekenis. Hr. Ms. „Hertog Hendrik" te Rotterdam. Gistermiddag omstreeks halfzes is Hr. Ms. dam aangekomen. Het schip heeft ligplaats pantserdekschip Hertog Hendrik te Rotter- genomen aan de Parkkade. De heer A. Kort- landt, de havenmeester en een off. van het korps mariniers hebben hun opwachting bij den commandant gemaakt. De gemeentelijke telefoondienst heeft het schip onmiddellijk op het net aangesloten. Er was veel belangstel ling op den wal. De oorlogsbodem zal tot Maandag te Rot terdam blijven. Hr. Ms, „Van Meerlant". Hr, Ms. mijnleg'ger „Van Meerlant" zal van 25 tot 28 Mei te Dördrecht verblijven, en van. 1 tot 4' Juni té Vlisslligen. Het schip is 'thans 5ti dienst nis opleidingsschip voor adelborsten REISPLAN OÉFENVERBAND I?34- Het reisplan voor het' oefënverband 1934 naar de Oostzee onder commando van den kapitein ter zee C. E. L. Helfrich is als volgt .samengesteld: 20 Juli 1934 vertrek Nieuwediep Hr. Ms. Hertog Hendrik, Evertsen, Z 5, Z 6. Z 8, K XVII en K XVIII. 23 Juni aankomst Hr. Ms. Z 8 en Z 6 te Aarhuus. 27 Juni vertrek Hr. Ms. Z 8 en Z 6 uit Aar huus; aankomst Hr. Ms. Evertsen te Gdynia; aankomst Hr. Ms. Hertog Hendrik, Z 5, K XVIII en K XVII te Koningsbergen. 30 Junia ankomst Hr. Ms. Z 8 en Z 6 te Nieuwediep. 2 Juli vertrek Hr. Ms. Evertsen uit Gdynia; vertrek Hr. Ms. Hertog Hendrik, Z 5, K XVIII en K XVII uit Koningsbergen. 11 Juli aankomst Hr. Ms. Hertog Hendrik, Evertsen, Z 5, K XVIII en K XVÏT te Riga. 16 Juli vertrek bovengenoemde schepen uit Riga. 23 Juli aankomst bovengenoemde schepen te Kopenhagen. Vlucht van èeh groep van drie watervlieg tuigen van Nieuwediep naar Kopenhagen met £en tuschenlanding te Wilhelmshafen. 28 Juli vertrek van bovengenoemde schepen uit Kopenhagen. Vlucht van de groep vlieg tuigen van Kopenhagen naar Nieuwediep met een tusschenlanding te Wilhelmshafen. 1 Augustus 1934. Aankomst bovengenoemde schepen te Nieuwediep. ZOMERVERLOF. Gedurende het tijdvak van 20 Juli tot etf niet 23 Augustus 1934 zal een zomerverlof van 14 dagen worden verleend als volgt: Te Willemsoord: Hr. Ms. „Van Speijk" in één partij van 26 Juli tot en met 8 Augustus. Het Vliegkamp „De Kooij" in één partij van 20 Juli tot en met 2 Augustus. Hr. Ms. „Schorpioen", Torpedo-Atelier Wil lemsoord, Hr. Ms. „Hertog Hendrik", het Vliegkamp „De Mok", Hr. Ms. „Piet Hein", Hr. Ms. „Evertsen", Hr. Ms. „Gruno" in één partij van 9 tot en met 22 Augustus. Kazerne voor den Onderzeedienst in twee partijen van 20 Juli tot en met 2 Augustus en van 9 tot en met 22 Augustus Hr. Ms. „Z 6" en Hr. Ms. „Z 8" in één partij van 11 tot en met 24 Augustus. Hr. Ms. „Nautilus" in één partij van 10 tot en met 23 Augustus. Hr. Ms. „Vulcanus" in één partij van 24 Juli tot en met 6 Augustus. Rr' ^s- „Wachtschip" te Willemsoiord (Hr. Ms. „Gelderland") te regelen door den Com mandant. Marine Hospitaal te regelen door den Chef oen Commandant. Marine Hosiptaal te regelen door den Chef van die inrichting. Ifficieren van gezondheid te regelen door en Chef van den Geneeskundigen dienst der zeemacht. Dc afdeeling van het korps mariniers uit Rotterdam zal van 11 tot en met 30 Juni ifl e legerplaats bij Harskamp worden gelegerd tot het houden van schiet- en andere oefenin gen, waaronder ten hoogte 6 volle schiet- dagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 10