PflliUNI MSTKSIil DEMON Laatste Marine-concert DEMONSTRATIE HEM ITO - TENTOONSTELLING of WINKEL Gemeenteraad Vereeniging voor Verkeer. HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 31 MEI 1934 redeneeren: de wegen zijn voortaan niet meer noodig Maar zooals de oude diligence ver drongen werd door het rijtuig op =den ijzeren weg«, zoo doet momenteel de moderne diligence, de autobus, den trein hevige concurrentie aan. Daarop had men niet gerekend, vandaar de weinige zorg aan de wegen besteed. Veel is er al ge daan om het verkeer te beveiligen, veel valt er nog te doen (uniformiteit in de verkeersborden, onbewaakte overwegen, verplichtingen voor de voetgangers, des noods verplichtingen door den wetgever op te leggen aan alle gebruikers van den weg). De motor- en rij wiel wet is verouderd, kortom het groote publiek riep zelf om verbetering. Aan dien roep dankt de ver- eeniging voor Veilig Verkeer haar ont staan, nadat het initiatief tot de oprichting o.m. genomen was door de A N.W.B. en de K.N.A.C. Het doel van den bond is allen duidelijk vooral het jeugdwerk is echter belangrijk kinderen worden in theorie en praktijk in het verkeer onderwezen; zij leggen een verkeersexamen af en krijgen als zij slagen een insigne, dat anderen weer prikkelt om ook voor het examen op te gaan. Verdere propaganda-middelen zijn o.m.: lezingen, verkeerslitteratuur,platen en het organiseeren van verkeersdagen. Onder de chauffeurs een competitie houden tegen verkeersongevallen, zooals dat in Engeland reeds gebruikelijk is. Het eigenaardige is, dat niemand bewust een ongeval begaat en toch gebeurt het zoo dikwijls! Blijkbaar komt het, doordat van de snelheid een bedwelmende in vloed uitgaat. Spr. eindigt met de opwekking om vooral propaganda te maken, véél pro paganda, zoodat men elk oogenblik ge waarschuwd worde voor de gevaren op den weg. Een treffend liedje van Clinge Doorenbos, dat voorgelezen werd, onder streepte het urgente van het probleem nog eens. Vraag van den heer Eijlders. Het raadslid Eijlders vroeg den spreker nog over het plaatsen van palen met het oog op het parkeeren op even en oneven dagen. Het antwoord luidde, dat dit op poli tioneel terrein lag en dat de Bond zich daar geenszins in mengde. Wel zijn de betreffende borden in alle landen uniform volgens een overeenkomst getroffen in Genève. Over de plaatsing van die borden wordt in die overeenkomst echter niet gesprokendit wordt aan eigen inzicht van gemeente en politie evergelaten. Natuurlijk kan elke burger daarover van advies dienen. Oprichting der afdeeling. Het Comité betrachtte zeer bekwame spoed en besloot onmiddellijk na de pauze tot oprichting van de plaatselijke afdee ling over te gaan. Vrijwel alle aanwezigen gaven zich als lid op, waarmede de af deeling gesticht was. De heer Jaring betoogde, dat ook de omliggende gemeenten dienen opgenomen, te worden in het rayon, waarmede men volkomen accoord ging- Daarop werd het: hoofd van de gemeente Den Helder hev,' eere-voorzitterschap en die der gemeenten* Anna Paulowna, Callantsoog, Texel en. later ook van Zijpe het eere-lidmaatschap aangeboden. Een ontwerp der Statuten werd voor gelezen, hetwelk gezien de bron: het Centraal Bureau van V.V.V. te Utrecht,: unaniem aangenomen werd. Ten slotte werd overgegaan tot het verkiezen van een bestuur, dat op voor stel van het Comité uit 9 leden zal be staan. Na stemming werden benoemd: mevr. van Driel en de heeren S. Jaring, F. Grunwald, P.C.de Boer,Dr. v.Waveren, v. d. Hoeven, Maas, Meyer en Verkerk. In zijn slotwoord wekte praeses Jaring de aanwezigen op om in familie- en vriendenkring leden te werven voor de jonge afdeeling. De minimum-contributie ad. f 1.per jaar kan voor niemand een bezwaar zijn. Vooral ook voet gangers zijn welkom. Een mooie avond. Hartelijke huldiging van directeur en corps. Een zilveren jubilaris. is het eenige toestel, dat: gegarandeerd 10 uur van 1 Liter petroleum brandt; gevaarloos is, omdat het brandt zonder pomp en een vasten olie houder heeft, waardoor morsen is uitgesloten regelbaar is en nooit kan walmen of rooken; de petroleum zuiver vergast en daardoor beslist reukloos is. Vergadering van den Raad der ge meente Den Helder op Dinsdag, 5 Juni 1934, des namiddags 8 uur, ten Raad- huize. Notulen. Ingekomen stukken. Goedkeurings- en vergaderingsbeslui- ten van Gedeputeerde Staten van diverse raadsbesluiten. Verdaagd worden de beslissingen om trent de raadsbesluiten waarbij Burge meester eb Wethouders gemachtigd wor den grond van D. S. Beek te koopen; alsmede tw; het verleenen van een voor schot van 10.000.en verkoop van grond aan de Stichting „Huize Parkzicht". Goedkeuring van de Kroon op de ver ordening op de heffing van precario rechten. Besluit van Gedeputeerde Staten van 28 Maart j.1. iij zake verhaal van pen sioensbijdragen en korting op de salaris sen van Burgemeesters, Secretarissen en Ontvangers. Verder is nog ingekomen een verzoek van de Nederlandsche Centrale Reddings- brigade om maatregelen te nemen ter voorkoming van den verdrinkingsdood bij de Roei-, Zeil- en Canosporl. Ingekomen is voorts een circulaire van den Minister van Binnenlandsche Zaken waarin wordt gezegd, dat het noodzakelijk is, dat de salarisregelingen van gemeen ten en andere publiekrechtelijke lichamen, welke nog steeds uitgaan eenerzjjds ho ven het Rijkspeil, anderzijds boven den plaatselijken loon- en levensstandaard, met den grootsten spoed daarmede in overeenstemming worden gebracht. (Waar nog zeer onlangs, namelijk bij de voorbereiding der behandeling van def gemeentebegrooting voor 1934, de salaris regeling van het personeel dezer gemeen te en van de semi-gemeentelijke instellin gen uitvoerig ziin besproken en er sedert ten aanzien van deze materie geen wijzi gingen van eenigszins belangrijken aard zijn voorgevallen, bestaat er volgens het oordeel van B. en W. geen aanleiding om thans tot wijziging van de genoemde rege lingen over te gaan). Adres van het bestuur der afdeeling Den Helder van de Koninklijke Neder landsche Vereeniging voor Tuinbouw en Plantkunde, houdende verzoek te bevorde ren, dat de bloemisten in de gemeente het eerst in aanmerking komen voor de leverantie van plantsoenbenoodigdheden, voo* zoover niet door de gemeente zelf gekweekt. (Onder mededeeling, dat B. en W. de adresseerende afdeeling reeds hebben doen weten, dat met het verzoek zooveel mogelijk zal worden rekening gehouden, wordt voorgesteld dit adres voor kennis geving aan te nemen). ning op den verkoop van sterken drarilj gedurende den kermistijd. Onderwijs. Voorstel tot toekenning van vergoeding overeenkomstig art. 13 der L. O.-wet 192( WerfeMedenreglement. Mededeeling van de aanstelling vaff een werkman boven de minimum jaari wedde. Een plaatselijke afdeeling opgericht Gemeentewerken Inleider; de heer v. Wijngaarden v. Rees. Mededeeling omtrent de instelling van een commissie van onderzoek omtrent handelingen bij den Dienst van Gemeente werken. Ter plaatse had zich een comité ge vormd, dat zich ten doel stelde tot de oprichting te geraken van een afdeeling Den Helder van den landelijlten Bond voor Veilig Verkeer. Als eere-leden van dit comité hadden zich bereid verklaard zitting te nemen de burgemeesters van de gemeenten Den Helder, Anna-Pau- lowna, Callantsoog, Wieringen en Texel, terwijl het comité gepresideerd werd door den heer S. Jaring; de heer F. Grunwald trad als secretaris op. Verder maakten Mevr. v. Driel en verschillende! vooraanstaande personen van het comité deel uit. Gisteravond werd in „Musis Sacrum" de reeds lang voorbereide openbare ver gadering gehouden, welke zich, gezien de hevige concurrentie in „Casino", in een goede belangstelling mocht verheu gen. De heer S. Jaring sprak een kort openingswoord uit, in aansluiting waarop burgemeester Driessen even het woord voerde. De burgemeester zeide dat het zijn bijzondere instemming had, dat ge tracht zou worden te komen tot de op richting van een plaatselijke afdeeling van V.V.V. Wel ligt Den Helder excen trisch, maar in de laatste jaren is de toename van het verkeer opvallend groot en daarmede de mogelijkheid op onge lukken. Spr. hoopt dat de pogingen met succes bekroond zullen worden. W aterlelcïbugstarief. Voorstel tot het vaststellen van nieuw tarief voor waterlevering. Radl ©distributie. Voorstel om een beslissing te nemen ter zake van het inzenden door de fa. Heyligenberg van de verklaringen gé-1 noemd ander a en b in het radiovoorstèl no. 148 (1933). Watervoorziening Marine-Hospitaal. oorstel tot het nemen van maatrege len tot verbetering van de watervoorzie ning in het Marine-Hospitaal. Electrielteitsvoorzlening. oorstel betreffende de hoog^pannings- verzorging. Geen rijwielpaden In de deinen. B. en W. deelen aan den Raad mede: In uw vergadering werd ingevolge ons verzoek aangehouden het voorstel betref fende den aanleg van rijwielpaden in het duinterrein .Dit verzoek geschiedde om dat ons gebleken was dat die paden alleen door wielrijders mochten worden gebruikt, dus niet door wandelaars, die geen toe gangskaart hadden voor het afgesloten duinterrein. Na dien hebben wij verschillende pogin gen aangewend, dat ook wandelaars, die niet in het bezit van zoodanige kaart zijn, de paden mogen bewandelen, maar dat pogen heeft geen gunstig resultaat opge leverd. Gezien het zeer beperkte nut dat de rijwielpaden alleen voor de wielrijders zouden opleveren in verband met de rela tief hooge kosten aan den aanleg er van verbonden 40.000.-) wordt ons voor stel tot aanleg dezer paden terug geno men. De spreker. Als inleider trad op de heer v. Wijn gaarden v. Rees, een bedaard, goed causeur. Spr. begon met te wijzen op de vele categorieën verbruikers, die de hui dige verkeersweg kent: personen- en vrachtautomobielen, motorrijwielen, auto bussen, rijwielen, vrachtwagens, hand karren etc. t Afgezien van de 3 millioen fietsen be droeg het aantal vervoermiddelen per 1 j Juni 1933: 174129, d.w.z. op elke 47 in woners 1 motorrijtuig. In 1928 bedroeg het getal: 111600, dat is in 4 jaar tijds een toename van 56 °/0Spr. ging na, hoe na de invoering van de vélocipède, de loopfiels, zich langzamerhand het ver keer op den weg uitgebreid heeft, zoo- danig zelfs, dat tegenwoordig de handels-j reizigers per luxe-car elke stad bezoe ken, de groenteman per auto zijn klan-1 ten in zijn omgeving, die kilometers in omtrek is, komt bedienen en de boer zijn producten op dezelfde wijze marktwaarts voert. Aanvankelijk stond Jan Publiek spottend tegenover de eerste maatrege len tot beveiliging van het verkeer, b.v. de eerste verkeersagent in Amsterdam in den jare 1913 trok zoodanige belang stelling, dat het verkeer er danig door in de war liep 1 Voor veilig verkeer is het absoluut niet noodig het verkeer aan banden te leggen trouwens dat isprnc- tisch al onmogelijk geworden. De reden, waarom het verkeer niet veilig is, is bij de wegverbruikers zélf te zoeken: bij hen zélf ligt de schuld Natuurlijk niet bewust, je hebt nu eenmaal' goede en slechte automobilisten goede en slechte voetgangers! Spreker noemde enkele veelvuldig voorkomende verkeersfouten, die dikwijls ernstige on gelukken ten gevolge hebben. Zoo werden er in Augustus 1933, 84 personen gedood bij verkeersongevallen waaronder 20 kinderen beneden de 10 jaar.' Een absolute eisch voor veilig verkeer is: betere wegen; want daaraan is een nijpend gebrek. De regeering heeft dit de laatste jaren ook ingezien en in 1928 werd vanwege de Staten-Generaal een 1 omm:s8ie van Aanleg benoemd, welke onder voorzitterschap kwam van den be kenden A.N.W.B.-man Edo Bergsma. De reden waarom nog vele wegen zoo slecht zijn ligt wel hierin, dat men tijdens de opkomst van het spoorwegwezen ging Afschaffing van feeurïoonen. Voorstel in zake het verzoek van de slagersvereeniging tot afschaffing van de keur 1 oenen geheven van elders ingevoerd vleesch en betreffende aanduiding „Paar- devleesch". Subsidiecring veeverloskunde. Voorste] o afwijzend te beschikken op het verzpok van de afdeeling Den Hel der van de Hollandsche Maatschappij van Landbouw om verhooging van het sub sidie voor veeverloskundige hulp te Koe gras. NAAR LEEUWARDEN EN GRONINGEN MET DE FIRMA KONINGSBRUGGEN. In de advertentie, gisteren in het Advertentieblad opgenomen, staat een storende zetfout. Medegedeeld wordt, dat Dinsdag vertrokken wordt naar Leeu warden en Groningen te 7 uur nam. Dit moet evenwel zijn des voormiddaqs. DE KORPORAAL EN DE IN HET KANAAL GEVALLEN KOFFER. Een rectificatie. l)e betrokken korporaai van wien wij mededeelden, dat hij ziin koffer die te water was geraakt, was nagesprongen, verzoekt ons dit bericht aldus te willen rectificeeren. Bedoelde koffer, die lui op zijn fiets meevoerde, raakte daarvan los doordat het handvat brak en kwam in het kanaal terecht. Aangezien hü nergens, noch in een café, noch aan de brug bij het Westplein, een haak vond, en het voor werp, dat inmiddels naar het midden was afgedreven, dreigde te zinken, bleef hem

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 6