PflliUNI MSTKSIil
DEMON
Laatste Marine-concert
DEMONSTRATIE
HEM ITO - TENTOONSTELLING
of WINKEL
Gemeenteraad
Vereeniging voor
Verkeer.
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 31 MEI 1934
redeneeren: de wegen zijn voortaan niet
meer noodig
Maar zooals de oude diligence ver
drongen werd door het rijtuig op =den
ijzeren weg«, zoo doet momenteel de
moderne diligence, de autobus, den trein
hevige concurrentie aan. Daarop had men
niet gerekend, vandaar de weinige zorg
aan de wegen besteed. Veel is er al ge
daan om het verkeer te beveiligen, veel
valt er nog te doen (uniformiteit in de
verkeersborden, onbewaakte overwegen,
verplichtingen voor de voetgangers, des
noods verplichtingen door den wetgever
op te leggen aan alle gebruikers van den
weg). De motor- en rij wiel wet is verouderd,
kortom het groote publiek riep zelf om
verbetering. Aan dien roep dankt de ver-
eeniging voor Veilig Verkeer haar ont
staan, nadat het initiatief tot de oprichting
o.m. genomen was door de A N.W.B. en
de K.N.A.C.
Het doel van den bond is allen duidelijk
vooral het jeugdwerk is echter belangrijk
kinderen worden in theorie en praktijk
in het verkeer onderwezen; zij leggen
een verkeersexamen af en krijgen als zij
slagen een insigne, dat anderen weer
prikkelt om ook voor het examen op te
gaan. Verdere propaganda-middelen zijn
o.m.: lezingen, verkeerslitteratuur,platen
en het organiseeren van verkeersdagen.
Onder de chauffeurs een competitie houden
tegen verkeersongevallen, zooals dat in
Engeland reeds gebruikelijk is.
Het eigenaardige is, dat niemand bewust
een ongeval begaat en toch gebeurt het
zoo dikwijls! Blijkbaar komt het, doordat
van de snelheid een bedwelmende in
vloed uitgaat.
Spr. eindigt met de opwekking om
vooral propaganda te maken, véél pro
paganda, zoodat men elk oogenblik ge
waarschuwd worde voor de gevaren op
den weg. Een treffend liedje van Clinge
Doorenbos, dat voorgelezen werd, onder
streepte het urgente van het probleem
nog eens.
Vraag van den heer Eijlders.
Het raadslid Eijlders vroeg den spreker
nog over het plaatsen van palen met het
oog op het parkeeren op even en oneven
dagen.
Het antwoord luidde, dat dit op poli
tioneel terrein lag en dat de Bond zich
daar geenszins in mengde. Wel zijn de
betreffende borden in alle landen uniform
volgens een overeenkomst getroffen in
Genève. Over de plaatsing van die borden
wordt in die overeenkomst echter niet
gesprokendit wordt aan eigen inzicht
van gemeente en politie evergelaten.
Natuurlijk kan elke burger daarover van
advies dienen.
Oprichting der afdeeling.
Het Comité betrachtte zeer bekwame
spoed en besloot onmiddellijk na de pauze
tot oprichting van de plaatselijke afdee
ling over te gaan. Vrijwel alle aanwezigen
gaven zich als lid op, waarmede de af
deeling gesticht was.
De heer Jaring betoogde, dat ook de
omliggende gemeenten dienen opgenomen,
te worden in het rayon, waarmede men
volkomen accoord ging- Daarop werd het:
hoofd van de gemeente Den Helder hev,'
eere-voorzitterschap en die der gemeenten*
Anna Paulowna, Callantsoog, Texel en.
later ook van Zijpe het eere-lidmaatschap
aangeboden.
Een ontwerp der Statuten werd voor
gelezen, hetwelk gezien de bron: het
Centraal Bureau van V.V.V. te Utrecht,:
unaniem aangenomen werd.
Ten slotte werd overgegaan tot het
verkiezen van een bestuur, dat op voor
stel van het Comité uit 9 leden zal be
staan. Na stemming werden benoemd:
mevr. van Driel en de heeren S. Jaring,
F. Grunwald, P.C.de Boer,Dr. v.Waveren,
v. d. Hoeven, Maas, Meyer en Verkerk.
In zijn slotwoord wekte praeses Jaring
de aanwezigen op om in familie- en
vriendenkring leden te werven voor de
jonge afdeeling. De minimum-contributie
ad. f 1.per jaar kan voor niemand
een bezwaar zijn. Vooral ook voet
gangers zijn welkom.
Een mooie avond. Hartelijke
huldiging van directeur en
corps. Een zilveren
jubilaris.
is het eenige toestel, dat:
gegarandeerd 10 uur van 1 Liter
petroleum brandt;
gevaarloos is, omdat het brandt
zonder pomp en een vasten olie
houder heeft, waardoor morsen is
uitgesloten
regelbaar is en nooit kan walmen
of rooken;
de petroleum zuiver vergast en
daardoor beslist reukloos is.
Vergadering van den Raad der ge
meente Den Helder op Dinsdag, 5 Juni
1934, des namiddags 8 uur, ten Raad-
huize.
Notulen. Ingekomen stukken.
Goedkeurings- en vergaderingsbeslui-
ten van Gedeputeerde Staten van diverse
raadsbesluiten.
Verdaagd worden de beslissingen om
trent de raadsbesluiten waarbij Burge
meester eb Wethouders gemachtigd wor
den grond van D. S. Beek te koopen;
alsmede tw; het verleenen van een voor
schot van 10.000.en verkoop van grond
aan de Stichting „Huize Parkzicht".
Goedkeuring van de Kroon op de ver
ordening op de heffing van precario
rechten.
Besluit van Gedeputeerde Staten van
28 Maart j.1. iij zake verhaal van pen
sioensbijdragen en korting op de salaris
sen van Burgemeesters, Secretarissen en
Ontvangers.
Verder is nog ingekomen een verzoek
van de Nederlandsche Centrale Reddings-
brigade om maatregelen te nemen ter
voorkoming van den verdrinkingsdood bij
de Roei-, Zeil- en Canosporl.
Ingekomen is voorts een circulaire van
den Minister van Binnenlandsche Zaken
waarin wordt gezegd, dat het noodzakelijk
is, dat de salarisregelingen van gemeen
ten en andere publiekrechtelijke lichamen,
welke nog steeds uitgaan eenerzjjds ho
ven het Rijkspeil, anderzijds boven den
plaatselijken loon- en levensstandaard,
met den grootsten spoed daarmede in
overeenstemming worden gebracht.
(Waar nog zeer onlangs, namelijk bij
de voorbereiding der behandeling van def
gemeentebegrooting voor 1934, de salaris
regeling van het personeel dezer gemeen
te en van de semi-gemeentelijke instellin
gen uitvoerig ziin besproken en er sedert
ten aanzien van deze materie geen wijzi
gingen van eenigszins belangrijken aard
zijn voorgevallen, bestaat er volgens het
oordeel van B. en W. geen aanleiding om
thans tot wijziging van de genoemde rege
lingen over te gaan).
Adres van het bestuur der afdeeling
Den Helder van de Koninklijke Neder
landsche Vereeniging voor Tuinbouw en
Plantkunde, houdende verzoek te bevorde
ren, dat de bloemisten in de gemeente het
eerst in aanmerking komen voor de
leverantie van plantsoenbenoodigdheden,
voo* zoover niet door de gemeente zelf
gekweekt.
(Onder mededeeling, dat B. en W. de
adresseerende afdeeling reeds hebben
doen weten, dat met het verzoek zooveel
mogelijk zal worden rekening gehouden,
wordt voorgesteld dit adres voor kennis
geving aan te nemen).
ning op den verkoop van sterken drarilj
gedurende den kermistijd.
Onderwijs.
Voorstel tot toekenning van vergoeding
overeenkomstig art. 13 der L. O.-wet 192(
WerfeMedenreglement.
Mededeeling van de aanstelling vaff
een werkman boven de minimum jaari
wedde.
Een plaatselijke afdeeling opgericht
Gemeentewerken
Inleider; de heer v. Wijngaarden
v. Rees.
Mededeeling omtrent de instelling van
een commissie van onderzoek omtrent
handelingen bij den Dienst van Gemeente
werken.
Ter plaatse had zich een comité ge
vormd, dat zich ten doel stelde tot de
oprichting te geraken van een afdeeling
Den Helder van den landelijlten Bond
voor Veilig Verkeer. Als eere-leden van
dit comité hadden zich bereid verklaard
zitting te nemen de burgemeesters van
de gemeenten Den Helder, Anna-Pau-
lowna, Callantsoog, Wieringen en Texel,
terwijl het comité gepresideerd werd
door den heer S. Jaring; de heer F.
Grunwald trad als secretaris op. Verder
maakten Mevr. v. Driel en verschillende!
vooraanstaande personen van het comité
deel uit.
Gisteravond werd in „Musis Sacrum"
de reeds lang voorbereide openbare ver
gadering gehouden, welke zich, gezien
de hevige concurrentie in „Casino", in
een goede belangstelling mocht verheu
gen. De heer S. Jaring sprak een kort
openingswoord uit, in aansluiting waarop
burgemeester Driessen even het woord
voerde. De burgemeester zeide dat het
zijn bijzondere instemming had, dat ge
tracht zou worden te komen tot de op
richting van een plaatselijke afdeeling
van V.V.V. Wel ligt Den Helder excen
trisch, maar in de laatste jaren is de
toename van het verkeer opvallend groot
en daarmede de mogelijkheid op onge
lukken. Spr. hoopt dat de pogingen met
succes bekroond zullen worden.
W aterlelcïbugstarief.
Voorstel tot het vaststellen van
nieuw tarief voor waterlevering.
Radl ©distributie.
Voorstel om een beslissing te nemen
ter zake van het inzenden door de fa.
Heyligenberg van de verklaringen gé-1
noemd ander a en b in het radiovoorstèl
no. 148 (1933).
Watervoorziening Marine-Hospitaal.
oorstel tot het nemen van maatrege
len tot verbetering van de watervoorzie
ning in het Marine-Hospitaal.
Electrielteitsvoorzlening.
oorstel betreffende de hoog^pannings-
verzorging.
Geen rijwielpaden In de deinen.
B. en W. deelen aan den Raad mede:
In uw vergadering werd ingevolge ons
verzoek aangehouden het voorstel betref
fende den aanleg van rijwielpaden in het
duinterrein .Dit verzoek geschiedde om
dat ons gebleken was dat die paden alleen
door wielrijders mochten worden gebruikt,
dus niet door wandelaars, die geen toe
gangskaart hadden voor het afgesloten
duinterrein.
Na dien hebben wij verschillende pogin
gen aangewend, dat ook wandelaars, die
niet in het bezit van zoodanige kaart zijn,
de paden mogen bewandelen, maar dat
pogen heeft geen gunstig resultaat opge
leverd.
Gezien het zeer beperkte nut dat de
rijwielpaden alleen voor de wielrijders
zouden opleveren in verband met de rela
tief hooge kosten aan den aanleg er van
verbonden 40.000.-) wordt ons voor
stel tot aanleg dezer paden terug geno
men.
De spreker.
Als inleider trad op de heer v. Wijn
gaarden v. Rees, een bedaard, goed
causeur. Spr. begon met te wijzen op de
vele categorieën verbruikers, die de hui
dige verkeersweg kent: personen- en
vrachtautomobielen, motorrijwielen, auto
bussen, rijwielen, vrachtwagens, hand
karren etc. t
Afgezien van de 3 millioen fietsen be
droeg het aantal vervoermiddelen per 1 j
Juni 1933: 174129, d.w.z. op elke 47 in
woners 1 motorrijtuig. In 1928 bedroeg
het getal: 111600, dat is in 4 jaar tijds
een toename van 56 °/0Spr. ging na,
hoe na de invoering van de vélocipède,
de loopfiels, zich langzamerhand het ver
keer op den weg uitgebreid heeft, zoo-
danig zelfs, dat tegenwoordig de handels-j
reizigers per luxe-car elke stad bezoe
ken, de groenteman per auto zijn klan-1
ten in zijn omgeving, die kilometers in
omtrek is, komt bedienen en de boer zijn
producten op dezelfde wijze marktwaarts
voert. Aanvankelijk stond Jan Publiek
spottend tegenover de eerste maatrege
len tot beveiliging van het verkeer, b.v.
de eerste verkeersagent in Amsterdam
in den jare 1913 trok zoodanige belang
stelling, dat het verkeer er danig door
in de war liep 1 Voor veilig verkeer is
het absoluut niet noodig het verkeer aan
banden te leggen trouwens dat isprnc-
tisch al onmogelijk geworden.
De reden, waarom het verkeer niet
veilig is, is bij de wegverbruikers zélf
te zoeken: bij hen zélf ligt de schuld
Natuurlijk niet bewust, je hebt nu eenmaal'
goede en slechte automobilisten
goede en slechte voetgangers! Spreker
noemde enkele veelvuldig voorkomende
verkeersfouten, die dikwijls ernstige on
gelukken ten gevolge hebben.
Zoo werden er in Augustus 1933, 84
personen gedood bij verkeersongevallen
waaronder 20 kinderen beneden de 10 jaar.'
Een absolute eisch voor veilig verkeer
is: betere wegen; want daaraan is een
nijpend gebrek. De regeering heeft dit
de laatste jaren ook ingezien en in 1928
werd vanwege de Staten-Generaal een
1 omm:s8ie van Aanleg benoemd, welke
onder voorzitterschap kwam van den be
kenden A.N.W.B.-man Edo Bergsma.
De reden waarom nog vele wegen zoo
slecht zijn ligt wel hierin, dat men tijdens
de opkomst van het spoorwegwezen ging
Afschaffing van feeurïoonen.
Voorstel in zake het verzoek van de
slagersvereeniging tot afschaffing van de
keur 1 oenen geheven van elders ingevoerd
vleesch en betreffende aanduiding „Paar-
devleesch".
Subsidiecring veeverloskunde.
Voorste] o afwijzend te beschikken
op het verzpok van de afdeeling Den Hel
der van de Hollandsche Maatschappij van
Landbouw om verhooging van het sub
sidie voor veeverloskundige hulp te Koe
gras.
NAAR LEEUWARDEN EN
GRONINGEN MET DE
FIRMA KONINGSBRUGGEN.
In de advertentie, gisteren in het
Advertentieblad opgenomen, staat een
storende zetfout. Medegedeeld wordt, dat
Dinsdag vertrokken wordt naar Leeu
warden en Groningen te 7 uur nam. Dit
moet evenwel zijn des voormiddaqs.
DE KORPORAAL EN DE IN HET
KANAAL GEVALLEN KOFFER.
Een rectificatie.
l)e betrokken korporaai van wien wij
mededeelden, dat hij ziin koffer die te
water was geraakt, was nagesprongen,
verzoekt ons dit bericht aldus te willen
rectificeeren. Bedoelde koffer, die lui op
zijn fiets meevoerde, raakte daarvan los
doordat het handvat brak en kwam in het
kanaal terecht. Aangezien hü nergens,
noch in een café, noch aan de brug bij het
Westplein, een haak vond, en het voor
werp, dat inmiddels naar het midden was
afgedreven, dreigde te zinken, bleef hem