Auto-ongeluk. LUCHTVAART
Verduisteringen envalsch
heid in geschrifte door
een notaris.
De Postvluchten van en
naar Indië.
Brand aan boord van de
President Lincoln.
Windhoos bij Schiphol
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 9 JUNI 1934.
gezet onderzoek veel zou kunnen worden
opgehelderd, wat betreft de rechtsgeldig
heid; door mij wordt het niet anders in-
gezien om het maar zacht uit te dru«.
ken dan een door de wet gesanctio
neerde ontvreemding.
Met aan zekerheid grenzende waar
schijnlijkheid kan men wel zeggen, dat
hier een groot onrecht is begaan ten op
zichte van het minder Marinepersoneel.
Men heeft voor dit ignobele werk een
roodên notaris noodig gehad, vermoedelijk!
is men bevreesd geweest dat een Helder-
sche notaris zich niet zou willen leenen
voor deze verkoophandeling, zonder een
meer overtuigend bewijs van betaling.
De roode heeren hebben eer van hun
werk. en toch hopen en vertrouwen wij,
dat de daartoe aangewezen Overheid een
poging zal doen, om naar deze handeling
een nauwkeurig onderzoek te doen instek
len.
Het zou ongehoord ziin dat een dus-
danige verkoop werkelijk zou zijn toege
laten.
Hoewel allerminst juridisch aangelegd,
geloof ik toch geslaagd te zijn. om in goed
Hollandsch omtrent 't z.g. geheim van het
Marine Bondsgebouw aan de hand
van officieele gegevens voldoende in
lichtingen te hebben gegeven, dat een
ieder hieruit zijn conclusies zal kunnen
trekken.
De O roos.
Vijf jaar gevangenisstraf geéischt.
Twee dooden. drie levensgevaarlijk
gekwetsten.
De >Oehoee is 7 Juni van Amsterdam
vertrokken en op denzelfden dag te
Athene aangekomen. (Tusschenlanding
te Leipzig).
De „Oehoe" (uitr.) landde gisteren te
Ruthba.
De „Kwartel" (thuisr.) is gisteren te
Calcutta geland.
TWEE SPORT VLIEGTUIGEN'
VERONGELUKT.
Te Sagan zijn Donderdag twee sport-
vliegtuigen, die boven de stad vlogen,
met elkaar in botsing gekomen en geval
len. De vier inzittenden (twee bestuurders
en 2 passagiers), zijn omgekomen.
Het ongeluk is vermoedelijk veroor
zaakt doordat de twee bestuurders door
deu feilen zonneschijn verblind waren.
(Buiten verantwoordelijkheid van de redacti.
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden.)
SCHEEPVAART IN VROEGER TIJD.
Hulde aan onze oude zeevaarder»,
Mijnheer de Redacteur.
't Is in dezen tijd zoo nu en dan wel eens
noodig, om op het verleden terug te zien,
wat de Nederlandsche scheepvaart en den
ondernemingsgeest van dien tijd betreft.
't Verschil was ontzaglijk groot, wat hel
comfort van een zeilschip in die dagen be
treft ten opzichte van een modern mail
schip van thans, zooals wel algemeen be-<
kend, met alle gemakken van dien.
De voorbereiding om haar Indië te zen
len, was al een groot werk; het gevaar van
kaperschepen zoowel op de heen- als op
de thuisreis; de ziekten waarmede men te
kampen had wegens niet voldoende
versch eten aan boord.
De gevreesde ziekte „scheurbuik" was
een veel voorkomend euvel aan boord van
deze schepen.
In Indië aangekomen na ongeveer een
half jaar zeilen om Kaap de Goede Hoop,
soms met een sterk verminderde equi-»
page als gevolg van deze ziekte, moest
stand gehouden worden tegen mededin
gers, Engelschen en Portugeezen, waarna
men landde, de forten van deze vijanden
slechtte, om vervolgens daarnaast de
nieuwe eigen forten te bouwen.
Schrijver heeft met belangstelling deze
oude forten bezichtigd, door de Hollan
ders gebouwd, hetgeen 11a veel strijd tot
stand kwam.
Dan moet men bewondering hebben
voor het uithoudingsvermogen en de
energie van deze zeevaarders.
Het is niet overdreven .indien men in
Oost-Indië. zijnde, bijv. in de Molukken, op
het eiland Ambon, en ook elders in den
Archipel bezoek brengt aan deze oude
forten en ih zich zelf deze daden eert, en
dankt aan dit zoo glorieus verleden!
Men zegt wel eens: wij moeten niet naar
het verleden zien, maar in het heden.
Doch men moet niet vergeten, dat wat het
heden is, dat dit tot stand is gebracht door
hen, die met taaie volharding dit mogelijk
hebben gemaakt. Nederland heeft aan
deze oude zeevaarders veel te danken, die
zich hebben weten te handhaven, en het
koloniaal bezit verzekerd hebben.
Moge het Nederlandsche volk met dezen
zelfden geest bezield blijven, die noodig
is tot het behoud der koloniën, nu dit meer
dan ooit acuut begint te worden.
J. M.
Amsterdam.
Buitenland
Mr. E. G. S. Bourlier, daarna als raads
man van van verdachte bet woord ver
krijgende, zegt juridisch niet veel te ver
tellen te hebben. Het requisitoir was
beknopt en zakelijk.
Verdachte zoo zeide pleiter is
een zwakke persoon hij lijdt aan een
ziekte, waarvan vaststaat, dat zijn dagen
zijn geteld. Langdurige gevangenisstraf
zou funest op hem werken, indien hij nog
levend uit de gevangenis zou komen.
Menschen als verd. rekent men verduis
tering zooveel zwaarder aan, doch pleiter
verzoekt met nadruk, met dezen man,
wiens leven volkomen is gebroken, mede
lijden te hebben, daar hjj een zwakke
figuur is, die door al te groote goed
hartigheid in financieele moeilijkheden
geraakte, waaruit hij zich niet meer op
normale wijze heeft kunnen redden.
De uitspraak wordt bepaald op Don
derdag 21 dezer.
Het verhaal van een ooggetuige
Omtrent het gebeurde aan boord van
de „President Lincoln" van de Dollarlijn
wordt nader nog het volgende bericht
Te San Francisco is het relaas ontvan-
hen van twee Britsche passagiers, die
zich aan boord van de „President Lincoln"
hadden bevonden, welk schip te Honoloeloe
is binnengebracht. De passagiers waren
per draadlooze geinterviewd, waarbij de
ondervrager kalm te San Francisco zat.
James Brown uit Edinburgh vertelde
dat in een atmosfeer, waarin de menschen
door rook verblind werden, de reddings
booten werden uitgebracht, om klaar te
zijn, voor het geval dat het schip zou
moeten worden verlaten. De opwinding
aan boord was enorm. Alle passagiers
hadden hun reddinggordels om gedaan.
Mej. Cyrene Mansford, een Engelsche,
vertelde, dat het strijkje aan boord ge
durende den geheelen duur van den brand
opwekkende deuntjes was blijven spelen.
I)e passagiers waren toen weer wat gaan
dansen om den moed erin te houden. In
den tusschentijd bleven de scheepsoffi
cieren rond gaan om de menschen gerust
te stellen.
Mei. J de Vries. Singel 52.
W. O .T. Veth, Ru vult weg f!Ps,
H. J Marinus. Ruvpfiiweg 21.
Gironummer 28220.
Den Helder, 8 Juni 1934.
M. de R.!
Het stemt zeker tot groote voldoening,
dat de laatste jaren zooveel is gedaan tot
verfraaiing der gemeente waardoor veel
een ander en beter aanzien heeft gekre
gen
Daarom doet het eenigszins vreemd aan
dat men b.v. de verbetering der Kanaal
oevers uitsluitend beperkt heeft tot den
Kanaalweg en het overig gedeelte in den
ouden toestand laat.
Ook vraag ik mij af waarom men de 2e
helft der Bassingracht en vooral de 2e
helft der Achterbinnenhaven steeds zon
der boomen laat, terwijl toch de zon daar
zoo intens kan branden.
Verder viel mij op, dat aan de Binnen
haven in tegenstelling met de Zuidstraat,
slechts één rij boomen is geplant, (toch
niet wegens de drukke scheepvaart?), en
dat het grasperk aan het einde der Bin
nenhaven maar steeds woest wordt gela
ten, terwijl het toch zoo'n mooie entrée
tot de stad zou kunnen zijn.
Misschien is het goed dat op een en
ander eens de aandacht gevestigd wordt.
Met dank voor de plaatsing.
Uw dw„
Opmerker.
Woensdagmiddag werd de Amsterdam-
sche luchthaven verontrust door een wind
hoos, die vlak naast het vliegveld een
wolk van stof en papieren tot honderden
meters in de lucht zoog. De hoos, die, dui
delijk waarneembaar, haar oorsprong had,
in een zwartgrijze lucht, bewoog zich ih
Noordwestelijke richting langs Sloten.
Een Pandersportvl iegtu ig, dat toevallig
zeer hoog in de lucht was en zich in het
blindvliegen oefende, ging in de bocht
rakelings voorbij de draaiende kegelzuil,
die de wolk met de aarde verbond. De aan
komende K.L.M.-vliegtuigen werden on-
middellijk naar de hangar gedirigeerd
waar de reizigers uitstapten. Het vertrek
kend verkeer door de lucht werd uit voor
zorg een half uur stopgezet.
HET 22STE.
De familie B. te Ubachsberg (L.) werd
verblijd met de geboorte van het 22ste
kind. Moeder en kind zijn welvarend.
INBRAKEN TE ZAANDAM.
Te Zaandam ia gistereiuiacht in zes
woningen aan de Heerengracht en aan
de Bootenmakerstraat ingebroken. Er
tennist ®r°°^ 611 geldbedragen
..Kwajongen, hoe kreeg je het in je
hoofd met een steen door een winkel
raam te gooien!"
,,'t Is in orde, paps. Die steen heeft
een hoed vernield, die moeder net aan
t koopen was."