Auto-ongeluk. LUCHTVAART Verduisteringen envalsch heid in geschrifte door een notaris. De Postvluchten van en naar Indië. Brand aan boord van de President Lincoln. Windhoos bij Schiphol HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 9 JUNI 1934. gezet onderzoek veel zou kunnen worden opgehelderd, wat betreft de rechtsgeldig heid; door mij wordt het niet anders in- gezien om het maar zacht uit te dru«. ken dan een door de wet gesanctio neerde ontvreemding. Met aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid kan men wel zeggen, dat hier een groot onrecht is begaan ten op zichte van het minder Marinepersoneel. Men heeft voor dit ignobele werk een roodên notaris noodig gehad, vermoedelijk! is men bevreesd geweest dat een Helder- sche notaris zich niet zou willen leenen voor deze verkoophandeling, zonder een meer overtuigend bewijs van betaling. De roode heeren hebben eer van hun werk. en toch hopen en vertrouwen wij, dat de daartoe aangewezen Overheid een poging zal doen, om naar deze handeling een nauwkeurig onderzoek te doen instek len. Het zou ongehoord ziin dat een dus- danige verkoop werkelijk zou zijn toege laten. Hoewel allerminst juridisch aangelegd, geloof ik toch geslaagd te zijn. om in goed Hollandsch omtrent 't z.g. geheim van het Marine Bondsgebouw aan de hand van officieele gegevens voldoende in lichtingen te hebben gegeven, dat een ieder hieruit zijn conclusies zal kunnen trekken. De O roos. Vijf jaar gevangenisstraf geéischt. Twee dooden. drie levensgevaarlijk gekwetsten. De >Oehoee is 7 Juni van Amsterdam vertrokken en op denzelfden dag te Athene aangekomen. (Tusschenlanding te Leipzig). De „Oehoe" (uitr.) landde gisteren te Ruthba. De „Kwartel" (thuisr.) is gisteren te Calcutta geland. TWEE SPORT VLIEGTUIGEN' VERONGELUKT. Te Sagan zijn Donderdag twee sport- vliegtuigen, die boven de stad vlogen, met elkaar in botsing gekomen en geval len. De vier inzittenden (twee bestuurders en 2 passagiers), zijn omgekomen. Het ongeluk is vermoedelijk veroor zaakt doordat de twee bestuurders door deu feilen zonneschijn verblind waren. (Buiten verantwoordelijkheid van de redacti. Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden.) SCHEEPVAART IN VROEGER TIJD. Hulde aan onze oude zeevaarder», Mijnheer de Redacteur. 't Is in dezen tijd zoo nu en dan wel eens noodig, om op het verleden terug te zien, wat de Nederlandsche scheepvaart en den ondernemingsgeest van dien tijd betreft. 't Verschil was ontzaglijk groot, wat hel comfort van een zeilschip in die dagen be treft ten opzichte van een modern mail schip van thans, zooals wel algemeen be-< kend, met alle gemakken van dien. De voorbereiding om haar Indië te zen len, was al een groot werk; het gevaar van kaperschepen zoowel op de heen- als op de thuisreis; de ziekten waarmede men te kampen had wegens niet voldoende versch eten aan boord. De gevreesde ziekte „scheurbuik" was een veel voorkomend euvel aan boord van deze schepen. In Indië aangekomen na ongeveer een half jaar zeilen om Kaap de Goede Hoop, soms met een sterk verminderde equi-» page als gevolg van deze ziekte, moest stand gehouden worden tegen mededin gers, Engelschen en Portugeezen, waarna men landde, de forten van deze vijanden slechtte, om vervolgens daarnaast de nieuwe eigen forten te bouwen. Schrijver heeft met belangstelling deze oude forten bezichtigd, door de Hollan ders gebouwd, hetgeen 11a veel strijd tot stand kwam. Dan moet men bewondering hebben voor het uithoudingsvermogen en de energie van deze zeevaarders. Het is niet overdreven .indien men in Oost-Indië. zijnde, bijv. in de Molukken, op het eiland Ambon, en ook elders in den Archipel bezoek brengt aan deze oude forten en ih zich zelf deze daden eert, en dankt aan dit zoo glorieus verleden! Men zegt wel eens: wij moeten niet naar het verleden zien, maar in het heden. Doch men moet niet vergeten, dat wat het heden is, dat dit tot stand is gebracht door hen, die met taaie volharding dit mogelijk hebben gemaakt. Nederland heeft aan deze oude zeevaarders veel te danken, die zich hebben weten te handhaven, en het koloniaal bezit verzekerd hebben. Moge het Nederlandsche volk met dezen zelfden geest bezield blijven, die noodig is tot het behoud der koloniën, nu dit meer dan ooit acuut begint te worden. J. M. Amsterdam. Buitenland Mr. E. G. S. Bourlier, daarna als raads man van van verdachte bet woord ver krijgende, zegt juridisch niet veel te ver tellen te hebben. Het requisitoir was beknopt en zakelijk. Verdachte zoo zeide pleiter is een zwakke persoon hij lijdt aan een ziekte, waarvan vaststaat, dat zijn dagen zijn geteld. Langdurige gevangenisstraf zou funest op hem werken, indien hij nog levend uit de gevangenis zou komen. Menschen als verd. rekent men verduis tering zooveel zwaarder aan, doch pleiter verzoekt met nadruk, met dezen man, wiens leven volkomen is gebroken, mede lijden te hebben, daar hjj een zwakke figuur is, die door al te groote goed hartigheid in financieele moeilijkheden geraakte, waaruit hij zich niet meer op normale wijze heeft kunnen redden. De uitspraak wordt bepaald op Don derdag 21 dezer. Het verhaal van een ooggetuige Omtrent het gebeurde aan boord van de „President Lincoln" van de Dollarlijn wordt nader nog het volgende bericht Te San Francisco is het relaas ontvan- hen van twee Britsche passagiers, die zich aan boord van de „President Lincoln" hadden bevonden, welk schip te Honoloeloe is binnengebracht. De passagiers waren per draadlooze geinterviewd, waarbij de ondervrager kalm te San Francisco zat. James Brown uit Edinburgh vertelde dat in een atmosfeer, waarin de menschen door rook verblind werden, de reddings booten werden uitgebracht, om klaar te zijn, voor het geval dat het schip zou moeten worden verlaten. De opwinding aan boord was enorm. Alle passagiers hadden hun reddinggordels om gedaan. Mej. Cyrene Mansford, een Engelsche, vertelde, dat het strijkje aan boord ge durende den geheelen duur van den brand opwekkende deuntjes was blijven spelen. I)e passagiers waren toen weer wat gaan dansen om den moed erin te houden. In den tusschentijd bleven de scheepsoffi cieren rond gaan om de menschen gerust te stellen. Mei. J de Vries. Singel 52. W. O .T. Veth, Ru vult weg f!Ps, H. J Marinus. Ruvpfiiweg 21. Gironummer 28220. Den Helder, 8 Juni 1934. M. de R.! Het stemt zeker tot groote voldoening, dat de laatste jaren zooveel is gedaan tot verfraaiing der gemeente waardoor veel een ander en beter aanzien heeft gekre gen Daarom doet het eenigszins vreemd aan dat men b.v. de verbetering der Kanaal oevers uitsluitend beperkt heeft tot den Kanaalweg en het overig gedeelte in den ouden toestand laat. Ook vraag ik mij af waarom men de 2e helft der Bassingracht en vooral de 2e helft der Achterbinnenhaven steeds zon der boomen laat, terwijl toch de zon daar zoo intens kan branden. Verder viel mij op, dat aan de Binnen haven in tegenstelling met de Zuidstraat, slechts één rij boomen is geplant, (toch niet wegens de drukke scheepvaart?), en dat het grasperk aan het einde der Bin nenhaven maar steeds woest wordt gela ten, terwijl het toch zoo'n mooie entrée tot de stad zou kunnen zijn. Misschien is het goed dat op een en ander eens de aandacht gevestigd wordt. Met dank voor de plaatsing. Uw dw„ Opmerker. Woensdagmiddag werd de Amsterdam- sche luchthaven verontrust door een wind hoos, die vlak naast het vliegveld een wolk van stof en papieren tot honderden meters in de lucht zoog. De hoos, die, dui delijk waarneembaar, haar oorsprong had, in een zwartgrijze lucht, bewoog zich ih Noordwestelijke richting langs Sloten. Een Pandersportvl iegtu ig, dat toevallig zeer hoog in de lucht was en zich in het blindvliegen oefende, ging in de bocht rakelings voorbij de draaiende kegelzuil, die de wolk met de aarde verbond. De aan komende K.L.M.-vliegtuigen werden on- middellijk naar de hangar gedirigeerd waar de reizigers uitstapten. Het vertrek kend verkeer door de lucht werd uit voor zorg een half uur stopgezet. HET 22STE. De familie B. te Ubachsberg (L.) werd verblijd met de geboorte van het 22ste kind. Moeder en kind zijn welvarend. INBRAKEN TE ZAANDAM. Te Zaandam ia gistereiuiacht in zes woningen aan de Heerengracht en aan de Bootenmakerstraat ingebroken. Er tennist ®r°°^ 611 geldbedragen ..Kwajongen, hoe kreeg je het in je hoofd met een steen door een winkel raam te gooien!" ,,'t Is in orde, paps. Die steen heeft een hoed vernield, die moeder net aan t koopen was."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 6