TECHNIEK
De inpoldering van de Zuiderzee
wordt voortgezet.
Wat wilt li lezcnï
BINNENLAND
SPROETENVERDELGER,
BUITENLAND
tweede blad
heldersche courant van donderdag h juni 1934.
5
De Gouden Standaard.
Loting voor de militie
lichting 1936.
is en blijft t SPRETOL.
De loonen in het mijn-
bedrijf.
Bouw van een tunnel
onder het Noordzee-
Kanaal.
De as. stapelloop van de
Bloemfontein.
Drukkerij „De Boer''
De Postvluchten van en
naar lndië.
De officieren van
,De Zeven Provinciën".
,De
De bom op
Zeven Provinciën'
JPJDT VS I LI O
De begrooting met 26 tegen 4 stemmen goedgekeurd
Amerika antwoordt
Londen over de oorlogs-
schulden.
De regeering „zal handhaven".
In de reeds vermelde Mem. van Ant
woord aan de Eerste Kamer inzake het
werkverruimingscrediet lezen wij o.a.
De Regeering kan naar aanleiding
van de door enkele Kamerleden ge
geven beschouwingen slechts her
balen, dat het haar vaste voornemen
is de gouden standaard te handhaven.
Zij acht het weinig doeltreffend dit
puntthans opnieuw in debat te brengen
en verwijst daarom, ter motiveering
van haar standpunt in deze, naar
vroegere uiteenzettingen.
b (Handelsbl.).
Bernardus Cats eerste nummer.
Dinsdagmiddag is in de Rolzaal te
's-Gravenhage in tegenwoordigheid van
minister Deckers de loting gehouden voor
den dienstplicht, lichting 1936. Getrokken
werd nr. 1037. Achter dit nummer stond
in het Amsterdamsche register van 1933
de naam:
Bernardus Cats, geboren 31 Maart.
Deze naam en geboortedatum geven
dus voor alle gemeenten aan, wie het
eerst voor bestemming tot gewoon dienst
plichtige in aanmerking komen. Alleen
de ingeschrevenen, wier geslachtsnaam
voorafgaan aan den uitgeloten naam,
kunnen met eenige zekerheid berekenen,
of zij al dan niet voor de dienstplicht
bestemd zullen worden. Precies is het niet
uit te rekenen, maar gewoonlijk is het
niet meer dan 10 k 14% die vrijloten.
Zeg mij Uw naam! Mijn naam,
SPROETENBEZITTER,
De voorstellen tot verlaging door de
vakorganisaties verworpen.
Gisteren hebben vertegenwoordigers
van de vakorganisaties in de contact
commissie voor het mijnbedrijf hun stand
punt medegedeeld ten aanzien van het
voorstel der mijndirecties om de loonen
der arbeiders met 10 pet. te verlagen.
De vertegenwoordigers der vakbonden
hebben hel voorstel van de hand gewezen,
daar het voor hen onaanvaardbaar was.
Namens de directies is daarop net voor
stel gedaan de loonsverlaging geleidelijk
door te voeren, door slechts 5 pet. tegelijk
te korten. De eerste koiting zou 1 Juli
a.s. moeten geschieden. Ook dit voorstel
hebben de vakorganisaties afgewezen.
Van hun kant stellen de vakbonden
voor, dat de directies hun voorstel tot
loonsverlaging voorloopig voor den duur
van een maaud zouden opschorten, zoo
dat in dien tijd een poging ondernomen
kan worden om bij de regeering iets te
bereiken. Over dit voorstel hebben de
directies onderling besprekingen gevoerd,
waarna zij het van de hand hebben ge
wezen.
RONDWANDELINGEN EN ROND
RITTEN VAN DEN A.N.W.B.
Het Zomerprogramma.
De A. N. W. B. Toeristenbond voor
Nederland meldt, dat thans de deelneming
san alle door den Bond uitgeschreven
Rondwandelingen en Rondritten voor de
liefhebbers is opengesteld.
Zoowel voor wandelaars als voor wiel
rijders, ruiters, motorwielrijders en auto
mobilisten zijn verschillende tochten sa
mengesteld, welke de deelnemers in staat
stellen het natuurschoon van ons eigen
mooie land eerst goed te leeren kennen
en waardeeren, want de routes van de
wandelingen en ritten voeren door de
mooiste streken en werden met veel zorg
gekozen, zoodat degenen, die van deze
aanwijzingen van den A.N.W B. gebruik
maken, werkelijk het schoonste en belang
wekkendste aan natuur- en stedenschoon
van Nederland te zien krijgen.
In verband met de groote toeneming
in de laatste jaren van het aantal toe
ristische wandelaars zijn niet minder dan
vijf rondwandelingen in verschillende
deelen van het land samengesteld, nl.
een rondwandeling door het Gooi, een
door het noord-oostelijk deel van Utrecht,
een in de omgeving van Oosterbeek, een
rondom Velp en een door Zuid-Limburg.
Voor wielrijders werden vier rondritten
uitgeschreven en wel door het Gooi en
Utrecht, door Noord- en Zuid-Holland,
over de Veluwe en om het IJsselmeer.
De sterke toeneming van het Ruiter-
toerisme is oorzaak, dat de ruiters be
halve de bekende „Rondrit te paard door
Nederland" ook in de gelegenheid worden
gesteld dit jaar een rondrit te paard om
het IJsselmeer te maken.
Voor de automobilisten en mntorwiel-
•'ders staan bovendien nog op het toe
ristisch programma een rondrit om het
innA<Lttieer' een door Gelderland en de
600 km.-rondritdoor België en Frankrijk.
Kosten geraamd op ongeveer 9 millioen.
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Haarlem en Omstreken heeft
Dinsdagavond aan het eind van haar ver
gadering ir. J. O. van der Mey, ingenieur
van de N.V. Nederlandsche Basalt-Maat
schappij te Zaandam gelegenheid gege
ven een voordracht te houden over een
tunnel onder het Noordzeekanaal te
Velsen.
Ér was veel belangstelling.
Ir. Van der Mep gaf door talrijke
lichtbeelden toegelicht cijfers geba
seerd op tellingen van het verkeer op
den ifjksweg tusschen Haarlem en Vel
sen, en tusschen Beverwijk en Alkmaar,
waaruit blijkt, dat in de afgeloopen 10
jaar het autoverkeer elke drie jaren met
meer dan 100 is toegenomen. Van
1923 tot 1932 was deze toeneming 1150
terwijl in 1935 dit getal zal zijn gestegen
tot 2200 Geleidelijk zal deze percents
gewijze toeneming afnemen, toteen ver
zadigingspunt zal worden bereikt, waarna
het verkeer toe zal nemen, in gelijken
tred met de toeneming der bevolking.
Een verzadigingspunt is aangenomen
van 150 motorvoertuigen per 1000 inwo
ners te bereiken in 1980, waarbij opge
merkt wordt, dat er thans in de Ver. Sta
ten 200 motorvoertuigen zijn per 1000 in
woners, in sommige staten zelfs 300.
Bij vergelijking van de exploitatie van
een veerdienst en van een tunnel blijkt,
dat het karakteristieke verschil is, dat de
exploitatiekosten van een veerdienst even
redig stijgen met het verkeer, terwijl de
jaarkosten van een tunnel, waarvan de
capaciteit is vastgesteld, nagenoeg con
stant blijven, zoolang ue capaciteit niet
wordt overschreden.
Een tunnel van een capaciteit van on
geveer 3000 a 4000 motorvoertuigen per
uur kan worden gebeuwd voor circa 9
millioen. De jaarlijksche kosten voor
rente, afschrijving, verlichting en ventila
tie en onderhoud worden begroot op
640.000.
De tegenwoordige jaarlijksche kosten
van de bestaande pont zijn minder dan dit
bedrag, maar in verband met de toe
neming van het verkeer mag verwacht
worden, dat dit bedrag reeds in 1940 zal
worden overschreden, waarbij aangeno
men is, dat de kosten per voertuig 0.25
zullen bedragen
Daar voor den bouw van een tunnel op
vier jaar gerekend moet worden, en ook
de geheele voorbereiding ten minste twee
jaar zal vergen, is het uit overweging
van zuinigheid geraden reeds thans een
beslissing te nemen om deze tunnel zoo
spoedig mogelijk te bouwen.
In het openingsjaar 1940 zal de bespa
ring op de exploitatie slechts gering zijn.
Door de toeneming van het verkeer zal
deze besparing echter steeds grooter wor
den; voor 1960 wordt ze berekend op 3
millioen per jaar, terwijl in de eerste 25
jaar in totaal een besparing gegeven zal
worden van circa 30 millioen, ongeacht
de rente.
Tweëerlei besparing.
Behalve de besparing aan exploitatie
kosten is er ook een enorme tijdsbespa
ring, dus ook kostenbesparing voor het
autorijdend publiek. Voor de eerste 25
jaar wordt deze besparing gerekend op
40 millioen, ongeacht de rente. Dan zijn
er nog enkele indirecte voordeelen.
Als objeet om de werkloosheid te ver
minderen noemt spr. dit uitnemend ge
schikt.
Het wonder der moderne techniek.
V. D. meldt uit Amsterdam
Zaterdag a.s. zal de Nederlandsche
Scheepsbouw-Maatschappij de bijzondere
belangstelling genieten van een groot deel
der bevolkingen van ons land, van Neder-
landsch-Indië en van Zuid-Afrika, die door
de radio luisteren zullen naar het verslag
van het evenement, dat dien dag zal
worden voltrokken. In tegenwoordigheid
van meer dan tweehonderd officieele ge-
noodigden,van wie onze minister-president
dr. H. Colijn het middelpunt zal vormen
op de officieele tribune en van eenige
duizenden andere toeschouwers, die de
overige tribunes zullen bevolken, zal het
dubbelschroef motorpassagiers- en vracht
schip Bloemfontein, dat op helling 3 van
genoemde werf in aanbouw is voor de
Holland-Afrika Lijn van de N. V. Veree-
nigde Nederlandsche Scheepvaart-Mij. te
's Gravenhage, door den eersten minister
van de Unie van Zuid-Afrika, generaal
J. B. M. Hertzog, die zich in deze oogen-
blikken bevinden zal in het gebouw van
het Nederlandsche gezantschap te Pretoria,
te water worden gelaten.
Dit zal geschieden dank zij het wonder
der moderne techniek. Op een wijze, die
nog nimmer is toegepast, n.1. door een
mechanisme, dat door generaal Hertzog
te 12 uur in werking wordt gesteld, zal
een bepaalde toon, die op een gramofoon-
plaat is vastgelegd, radiografisch worden
overgebracht, welke toon door middel van
een relais op de helling in mechanischen
arbeid wordt omgezet, noodig om de
laatste beletselen, welke het schip aan de
helling vasthouden, weg te nemen, waarna
het gevaarte op zijn sleden over het met
talk en parafine gevulde goten in zijn
element zal glijden. Dezelfde radiografisch
uit Pretoria overgebrachte toon zal een
toestel in werking brengen, waarmeed
is gedachtenkracht plus materiaal
Er moeten denkende menschen vóór,
bij en na de constructie zijn
Drukwerk hangt ook niet alléén
van het materiaal af. Wél grooten-
deels. maar er moeten vaklieden zijn,
die dat materiaal naar het gewenschte
eindresultaat brengen. Daarom naar
Daar is èn goed materiaal
èn vakkennis!
steeds de champagnedoop van een schip,
op het oogenblik, dat het in beweging is,
voltrokken wordt. De Nederlandsche Sein-
toestellenfabriek te Hilversum heeft, in
samenwerking met Philips-radio te Eind
hoven, de installaties, noodig voor deze
merkwaardige doopplechtigheid, aange
bracht. Het staatsbedrijf der P.T.T. ver
leent zijn medewerking voor het goed
overkomen van den toon en van de rede
voeringen.
Nadat de Nederlandsche gezant te Pre
toria generaal Hertzog bij de luisteraars
in Zuid-Afrika, Nederland en Ned -Indië
zal hebben ingeleid, zal laatstgenoemde
om tien minuten voor twaalf zijn „doop-
rede" houden en vervolgens, twaalf uur
precies, den knop indrukken, waardoor
te Amsterdam het schip, dat een water
verplaatsing heeft van 17490 ton, op de
boven omschreven wijze van de helling
zal loopen.
Nadat de stapelloop voltrokken is, zal
dr. H. Colijn een rede uitsprekendaarna
zal de directie der Nederlandsche Scheeps-
bouw-Mij. de genoodigde autoriteiten ont
vangen in een der daarvoor in te richten
werkplaatsen, waar o. m. dr. W. de Vlugt
als voorzitter van het college van com
missarissen der Nederl. Scheepsbouw-Mij.
den gezant van de Unie van Zuid-Afrika
in ons land, dr. H. D. van Broekhuizen,
een oorkonde zal overhandigen met het
verzoek deze dan generaal Hertzog te
doen toekomen. Ook dr. Colijn zal een
oorkonde ontvangen.
De 'Oehoe* (heenreis) vertrokken van
Bangkok 13 Juni, aangekomen te Singa
pore 13 Juni.
De 'Kwartel* (terugreis) vertrokken
van Rutbah 13 Juni, aangekomen te
Athene 13 Juni.
Voortzetting van de verhooren.
Aneta meldt uit Batavia:
De berechting in hooger beroep der of
ficieren van „De Zeven Provinciën" door
het Hoog Militair Gerechtshof werd gis
teren voortgezet. Er was veel publiek aan
wezig.
De president ving aan met bekl. luit. t.
zee tweede kl. L. D. d. K. af te vragen of
hij wist dat als er iets gebeurde dit op het
tentdek zijn zou. Nadat beklaagde beves
tigend had geantwoord, vroeg de presi
dent waarom beklaagde dan steeds achter
de waterdichte deuren bleef zitten.
Beklaagde: Omdat v. B. gezegd had
dat die gesloten moesten blijven.
Verhoor der getuigen.
Vervolger— wordt als getuige gehoord
de heer E. A. Labouchere, die onder het
motto drenkelingen te gaan zoeken met
een motorsloep achter „De Zeven Pro
vinciën" aan was gegaan, hetwelk echter
de luitenant ter zee De Gelder had ont
raden, omdat de motorsloep wellicht noo
dig was op de Aldebaran.
De volgende getuige was de bootsman
Boelhouwer, die vertelde hoe zenuwachtig
luitenant F. was tijdens den tocht in de
vlet naar den wal. Hij had zijn revolver
in het water laten vallen en roeide zelf
mee, zonder eenige leiding te geven.
De kwartiermeester Kap, die daarop als
getuige werd gehoord, bevestigde hoe
zenuwachtig luitenant F. wel was. Ook
luitenant H. maakte een gejaagden in
druk. Getuige erkent echter zelf ook
zenuwachtig te zijn geweest.
Korporaal-machinist B. als getuige.
Hierop werd, als getuige gehoord de
reeds in hoogste instantie tot langdurige
gevangenisstraf veroordeelde korporaal
machinist M, B., die thans monteur is in
's Lands gevangenis Soekamiskin te Ban-
doeng. Deze getuige wil eerst den eed af
leggen, waartegen de president echter for
meel bezwaar maakte, aangezien dit tegen
het gebruik is. Getuige klaagt over de
slechte voeding, de tralies en het gebrek
aan lucht op het eiland Onrust, waar de
muiters na de bedwinging van de muiterij
geruimen tijd zijn geisoleerd geweest. Hij
was daardoor volkomen in de war geraakt.
Omtrent het incident in de radiohut ver
klaart getuige, dat hij met den loop van
zijn pistool naar beneden gericht achter
luit. d. V. v. S. is aangegaan. De heer d.
V. v. S. was volgens getuige niet bang
voor hem, daar hij bovendien wist, dat de
revolver van getuige niet geladen was.
Getuige Ardani verklaart den indruk
te hebben, dat luit ,d. V. v. S. op verzoek
van B. de radiohut verliet.
Getuige D„ eveneens een reeds veroor
deelde muiter, wil ook den eed afleggen
voor hij spreekt hetgeen wederom door den
president werd geweigerd. Deze getuige
bevestigt, dat korporaal B. luit. d. V. v.
S. voor zich uit had na de radiohut te
hebben verlaten.
Hierna werd besloten in verband met de
ongesteldheid van den advocaat-fiscaal het
requisitoir en de pleidooien op 4 luli te
houden
De heer Alberda stelt nadere vragen.
Het Tweede Kamerlid Albarda heeft
tot den minister van defeDsie de vol
gende schriftelijke vragen gericht:
1. Heeft de minister kennis genomen
van de nadere berichten, volgens welke
de commandant van het esquadrille vlieg
tuigen, dat tegen de 'Zeven Provinciën*
optrad, zou hebben nagelaten zijn onder
geschikte officieren mede te deelen, dat
de order luidde om na de sommatie een
waarschuwingsbom kort vóór den boeg
te werpen, en die commandant, wiens
vliegtuig door bijzondere omstandighe
den uitviel, dat verzuim niet kon her
stellen, waaraan het zou zijn toe te schrij
ven, dat de bom het schip trof, zoodat
23 schepelingen werden gedood en vier
ernstig gewond? Zoo ja, wil de minister
dan mededeelen, wat er van die voor
stelling waar is
2. Indien de officier, die uit de »D11«
de bom wierp, de opdracht, om een waar
schuwingsbom te werpen vófir het schip,
wèl heeft ontvangen en bedoeld heeft
aan die opdracht te voldoen, acht de
minister dan de door dien officier ge
nomen voorzorg om het schip riet te
treff»n voldoende, als hij uit een hoogte
van 1200 Meter gericht heeft op een punt
slechts 10 Meter voor den boeg?
3. Hadden de vliegers ook de opdracht
om de 'Zeven Provinciënte behandelen
als een buitenlandschen vijand, en zoo
ja, was die opdracht dan wel overeen te
brengen met de order om eersteen waar
schuwingsbom te werpen
S... is eerst: Sterke drank
dan Snelheid Slecht
sturen Snijden... STOPI
Tenslotte is S: Schedel
breuk of Strafaevanqenis.
Behandeling van de begrooting van het Zuiderzeefonds in de
Eerste Kamer.
In de middagvergadering der Eerste
Kamer was gistermiddag aan de orde de
begrooting voor het Zuiderzeefonds voor
1934, waarbij de heer Van den Berg
(lib.) de vraag besprak, of de Kamer den
memoriepost kan goedkeuren en zich
daardoor kan verklaren vóór voortzetting
van de inpoldering van het IJsselmeer.
Spr.'s fractie heeft principieel haar toe
stemming tot voortzetting van de inpolde
ring maar zij behoudt zich haar oordeel
te eeniger tijd te herzien als gewijzigde
omstandigheden in den loop der eerste
tien of twaalf jaar dit gewenscht maken.
De heer Van Citters (a.-r.) zegt,
dat inderdaad een groot werk is tot stand
gebracht, maar dat nuchter moet worden
nagegaan, welke lasten dit werk op de
natei legt. Te dezen aanzien laat de regee
ring ons in het onzekere.
Wieringermeerbedrijf kan nooit
rendabel worden.
De Wieringermeerpolder heeft meer
dan 5000 per bunder gekost. Daarop
kan nooit een rendabel bedrijf worden ge
baseerd. De regeering moet daarom af
schrijven de kosten van den dijk en voor
de helft die der inpoldering van de Wie-
ringermeer. Die afgeschreven bedragen
moeten dan naar hoofdstuk VII worden
gebracht. De minister kan dan beginnen
met een kapitaalschuld van 50 millioen.
Voorts moet het Zuiderzeegedeelte wor
den beschouwd als een gewoon water
staatswerk, waarvoor elk jaar het noodige
voor onderhoud moet worden gevraagd.
De Zuiderzee zal ons, naar spr. berekent,
zooals wii er nu voor staan, per jaar 14
mill. kosten inclusief rente en aflossing.
Hoe denkt de minister het evenwicht
te vinden tusschen ontvangsten en uit
gaven.
Is het nu het oogenblik om een nieuwe
financiering te aanvaarden van 120
millioen, in tien a twaalf jaar te verwer
ken, zonder dat er inkomsten tegenover
staan?
Joodsche uitgewekenen zullen worden
opgeleid in de Wieringermeer. Worden
er 250 300 menschen in totaal geplaatst
of komt er meer dan één dorp van 250
300 menschen ^Wordt het een omvaug-
ryke nederzetting? Tegen 250 300 uit
gewekenen heeft spr. geen groot bezwaar.
De heer De Savornin Lohman
(C.-H.) zegt, dat de regeering te kennen
heeft gegeven, dat de beslissing der Ka
mer een principieel karakter draagt. Als
dit zoo is, is het voor spr. uitermate be
zwaarlijk voor te stemmen.
Verdediging door Min. Kalff.
De Minister van Waterstaat,
de heer Kalff zegt, dat men tegen ver
meerdering van land kan zijn met een
beroep op de exportmoeilijkheden. An
derzijds kan men zeggen, dat de wanver
houding tusschen prijs en productiekosten
onmogelijk bleven kan en dat het moge
lijk is, dat de omstandigheden ons drijven
in de richting van de autarkie, wat niet
wil zeggen, dat wij daarop zouden aan
sturen. In de laatste tien jaar is er twin
tigduizend ha minderculiuurland gekomen
door de stadsuitbreiding. Dit is de ge
heele oppervlakte van den Wieringer
meerpolder. De geheele Zuiderzee is nog
niet genoeg om ons het graan te ver
schaffen, dat wij noodig hebben, als wij
dit. graan zelve gaan verbouwen.
Men denke aan de belangrijke prijs
verlaging en aan de loonsverlaging. Dit
zal ons in staat stellen, de f120 millioen
te verminderen tot f 110 millioen.
Als spr. zegt, dat de wanverhouding
tusschen prijs en productiekosten niet
altijd kan duren, begrqpt hij zeer wel,
dat dit de financieele bezwaren niet weg
kan nemen, maar men houde de onder
scheidene kanten der zaak in het oog
Spr. zal zoodra mogelijk een financieel
overzicht geven.
Replieken.
De heer De Savornin Lohman
(c.-h.) zegt, dat hij tot zijn zeer bijzonder
leedwezen niet voor het wetsontwerp kan
stemmen, daar hij zich niet wil vastleggen,
evenals de heer Blomjous (r.-k.).
De heer Van Citters (a.-r.) zegt, dat
het door hem gemaakte voorbehoud van
kracht blijft. Hij vraagt alsnog antwoord
inzake de Joodsche vluchtelingen.
Den doorslag voor onze stem moet geven
de vraag, of wij vertrouwen hebben in
den kabinetsleider en in de regeering.
Daarom stemt spr. voor het wetsontwerp.
'8 Ministers dupliek.
Minister Kalff dupliceert. Als hij
niet duidelijk had te kennen gegeven, dat
een principieele beslissing moet «orden
genomen, zou hij de Kamer in grootere
moeilijkheden hebben gebracht dan nu.
De Joodsche vluchtelingen zijn door
trekkers. Zij zullen geen blijvende neder
zettingen vormen, maar oefenen zich voor
een taak elders.
De heer Van Sasse van IJsselt
(R.-K.) zegt, tegen te stemmen, niet omdat
hij de regeering zou wantrouwen, maar
omdat hij zich niet binden wil.
De Kamer keurt het wetsontwerp goed
met 26 tegen 4 stemmen.
Tegen: de heeren Van d^r Hoeven en
De Savornin Lohman (C.-H.) en Blomjous
en Van Sasse van IJsselt (R.-K.).
Buitenlandsch Overzicht pag. 1
Feuilleton1
Radio-programma2
Van links en rechts2
Algemeen reglement R. K. Staats
partij. Geheel nieuwe regeling
der candidaatstelling1
Russische troepenverplaatsingen
in het Verre Oosten? 1
Frankrijk zal zijn schuld aan
Amerika niet betalen1
M 1
Fcansch vliegtuig verbrand.
Twee dooden 6
De stroom van bomaanslagen in
Oostenrijk houdt aan M 6
Het aantal slachtoffers van de
overstroomingsramp in Centraal-
Amerika wordt op 3000 dooden
geschat 6
Het samenstellen van gedistil
leerd in de „Chemica"De zaak
in hooger beroep2
De loting voor de militielichting
1936. Cats zit er in5
De regeering verklaart opnieuw
den gouden standaard te zullen
handhaven5
Bouw van een tunnel onder het
Noordzeekanaal?5
Voortzetting van de verhooren
tegen de officieren van „De
Zeven Provinciën"5
De heer Albarda stelt nadere
vragen over het werpen van den
bom op „De Zeven Provinciën" 5
De stapelloop van de „Bloemfon
tein" op a.s. Zaterdag, een won
der van techniek5
De Heldersche rijwieldief gear
resteerd 9
Het vraagstuk der oorlogsschul-
Jen> Amerika's antwoord.
Zal Engeland toch betalen? 5
De inpoldering van de Zuiderzee-
zee wordt voortgezet5
Omtrek-nieuws..10
MarktberichtenH
Marineberichten..1'
SportnieuwsN
Uitnoodiging tot pratei.
De minister van buitenlandsche zaken
Cordell Huil heeft de regetring te Londen
een nota over de schuldenregeling doen
toeKomen waarin hij o.a. zegt dat hij zeer
goed begrijpt dat Engeland in den wereld
oorlog voor eigen rekening en voor reke
ning van de geallieerden groote finan
cieele offers heeft moeten brengen, dat
de belastingen in Engeland hoog zijn en
dat de geldtransfer moeilnkh^den met
zich zou brengen.
Aan den anderen kant echter moet de
Amerikaansche regeering erop wijzen dat
Engeland niet 262 millioen dollar behoeft
te betalen, maar slechts den Jnni-termijn
van 85.6 millioen dollar er. dat zij dati
niet onder de wet-Johnson valt als achter
stallig debiteur. (De symbolische betaling
die Engeland deed bedraagt echter min
der dan 85.6 millioen).
In de tweede plaats redeneert de Brit-
sche regeering verkeerd wanneer zij meent
slechts onderhandelingen te kunnen be
ginnen over de betalingen wanneer een
algemeen accoord over de schuldenqu^es-
tie tot stand is gekomen. Niet de credi
teur, maar de debiteur moet beginnen
met voorstellen te doen betreffende revisie.
De Britsche regeering heeft echter geen
voorstellen gedaan De Amerikaansche
regeering is bereid eventueele aanvaard
bare Erigelsche voorstellen aan het Con
gres voor te leggen.
Ten slotte moet Engeland niet vergeten
dat schulden ook betaald kunnen worden
met goederen en dat practische wegen
daartoe door beide partijen tezamen wel
te vinden zullen kunnen zijn.
Ook zegt de nota nog dat de Amerikaan
sche regeering moet onderstrepen dat er
geen enkel verband bestaat tusschen de
leeningen van Engeland aan de gealli
eerden en de schuld die Engeland op
eigen naam bij de Vereenigde Staten aan
ging. Er kan geen sprake zijn van eenig
remboursement van schuld waarvan Ame
rika de nadeelige gevolgen zou onder
vinden.
Toch een Engclschc betaling?
Naar uit Londen aan de „Echo de
Paris" gemeld wordt, zal de Britsche
regeering naar aanleiding van de jongste
Amerikaanschemededeelingen ten aanzien
van de oorlogsschuldeu op het laatste
oogenblik toch nog besluiten per 15 dezer
een symbolische betaling te verrichten.
Engeland zal dan vervolgens met de
Amerikaansche regeering over de oorlogs
schuldeu in onderhandeling treden.
Betaling in tin overwogen.
Caldwell, lid van liet Representanten
huis, heeft een motie ingediend, waarbij
het presidium van het Huis wordt ge
machtigd, de mogelijkheid te bestudeeren
om de oorlogsschuldeu te doen betalen
in tin.