Marineberichten. Sport das erger! Marktberichten. Verbindende kracht van overeenkomsten. De werkloosheid in ons land. De Postvluchten van en naar lndië. Tweede Kamer. Daar gaat mn STER-TABAK Eerste Kamer. BUITENLAND De dolksteek in Remmeren Visscherijberichten A Burgerlijke Stand VISCH is VSSCH Overweg - Westp^eim De winkel moet leeg. T© koop nog 5 stuks van mijn 26 l-luizen aan de S ernsëraat, voor den prijs van f §350—8 hypotheek beschikb. Te bevr. bij den bouwer K. DU9NKER, Oostsiootstraat 6. HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 28 JUNI 1934. PROVINCIALE REKENING 1932 VOOR NOORD-HOLLAND. Do ontvangsten en uitgaven der prov. rekening van N.-Holland over 1932 wyst in ontvangsten een bedrag aa" ya" 1 53.465.825 en in uitgaven van f 40.720.408. Voorgesteld wordt het batig slot ad 12.745.357 op de begrooting voor 1935 te regelen, voor zoover dit niet reeds vroeger is geschied. Voor takken van handel of nijverheid. Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsontwerp inzake verbindende kracht van ondememersovereenkoin- sten. Dit ontwerp schept voor de re geering de mogelijkheid overeenkom sten in bepaalde takken van handel of nijverheid binnend te verklaren voor dien geheelen tak en geeft haai anderzijds de bevoegdheid overeen komsten (b.v. prijsafspraken) in een bedrijfstak onverbindend te verkla ren, indien het algemeen belang zulks eischt. De regeering krijgt dus de mogelijk heid in te grijpen, in die gevallen, waarin belangrijke overeenkomsten in eenigen bedrijfstak, die door de groote meerder heid der betrokkenen gewenscht wordt dreigen onmogelijk te worden door den onwil van enkelen, die van het nut van samenwerking niet overtuigd, niet tot het prijsgeven van eenige vrijheid bereid zijn. Bij de bemoeiingen die het departement van oeconomische zaken doorloopend met tal van bedrijfstakken heeft, kon meer dan eens worden vastgesteld, dat voor een dergelijk afzijdig blijven elke rede lijke grond ontbrak,, of althans, dat de be zwaren, tegen toetreding ingebracht, niet onoverkomelijk waren. Ten nadeele van consumenten. Anderzijds geeft art. 6 haar de gele genheid in te grijpen, indien in eenigen bedrijfstak overeenkomsten getroffen zouden worden, die niet in het algemeen belang en met name ten nadeele van de consumenten zijn. Op grond van het aanhangige wetsontwerp tot wijziging van de laüdbouw-erisis- wet hoopt de regeering binnenkort over de bevoegdheid te beschikken oih op het door die wet bestreken gebied toetreding tot organisaties verplich tend te stellen. Daaronder vallen, behalve land- en tuinbouw en vis- scherij, ook enkele landbouwproduc ten verwerkende industrieën en de pp den landbouw steunende handel. Op het overige gebied van handel en nijverheid zijn de voorwaarden voor vrij willige organisatie in het algemeen gun stiger dan in de agrarische bedrijfstakken en kan dan ook met minder vérstrekken de bevoegdheid worden volstaan. Hier in bedoelen de eerste artikelen van het onderhavige wetsontwerp te voorzien door de mogelijkheid te openen, dat vrijwillig aangegane verplichtingen tot samenwer king tusschen personen, die een bedrijf uitoefenen in eenigen tak van handel of nijverheid in den ruimsten zin, onder be paalde voorwaarden algemeen verbin dend worden verklaard. De regeering verwacht, dat deze be voegdheid, waarvan zij zich voorstelt slechts gebruik te maken, wanneer an dere deugdelijke middelen falen, haar in staat zal stellen, aan het streven naar ge zonde oeconomische samenwerking den noodigen steun en leiding te geven, in dien daartoe in de betrokken bedrijfs- kringen een ernstige wensch bestaat. Aanhoudende daling. De directeur van den rijksdienst der werkloosheidsverzekering en arbeidsbe middeling deelt mede, dat in de week 4 t/m. 9 Juni 1934 het aantal leden van ingevolge het Werkloosheidsbesluit 1917 gesnbsidieerdo vereenigingen bedroeg 582.700, waarvan 85.200 landarbeiders. In de maanden Mei t/m. November worden geen gegevens aangaande de werkloos heid van de vereenigingen van landarbei ders ontvangen. De werkloosheid onder de overige 497.500 verzekerden bedroeg in genoemde periode 24.8 pet. In de vorige verslagperiode (21 t/m. 28 Mei) bedroeg de werkloosheid bij dezelfde groep verzekerden 25.1 pet.; zij is dus in den loop van twee weken ge daald met 0.3 pet. De „Pelikaan" (terugreis) vertrok 27 Juni van Athene en is denzelfden dag te Schiphol aangekomen. De „Oehoe" (terugreis) vertrok 27 Juni van Batavia en is denzelfden dag te Sin gapore aangekomen. De „Ijsvogel" (heenreis) vertrok 26 Juni van Calcutta en kwam denzelfden dag te Bangkok aan vertrok 27 Juni en landde te Singapore. Motie-Tilanus aangenomen. Geen nieuwe spelling? In de zitting van de Tweede Kamer van gisterenmiddag kwam aan de orde de stemming over drie moties, ingediend bjj de interpellatie-Tilanus betreffende de schrijfwijze van de Nederlandsche taal, n.1. de motie-Tilanus, de motie-K. ter Laan en de motie-Moller. De motie-Tilanus luidt: De Kamer, van oordeel, dat niet be hoort te worden overgegaan tot toela ting van de schrijfwijze van de Neder landsche taal volgens het verslag van de commissie, gaat over tot de orde van de dag. De heer Goseling (R.K.) zegt, dat zijn fractie erkent, dat de overheid ten aanzien van het onderwijs met betrekking tot de spelling de taak heeft om orde te brengen. Sommige leden zijner fractie zijn tegen de moties-Tilanus en -Ter Laan. Andere leden zijner fractie achten het niet voldoende verantwoord om onder de tegenwoordige omstandigheden zulk een daad te stellen, als de minister voorne mens is te doen, des te minder omdat een dringende reden ertoe ontbreekt, en zijn daarom vóór de motie-Tilanus en tegen de motie-Ter Laan. Voor zoover noodig, zijn alle leden van spr. fracties voor het gezond-nationale en oer-Nederlandsche verzoek van den heer Moller. De Kamer keurt met 48—43 stemmen de motie-Tilanus goed. Hierna kwam in stemming de motie- K. ter Laan, luidende: »De Kamer, van oordeel, dat aan de wanorde op het gebied der spelling zoo spoedig mogelijk een einde dient te komen, acht het wenscheüjk, dat de spelling van het compromis op lSept. a.s. bij het onderwijs algemeen wordt ingevoerd, en gaat over tot de orde van den dag.« De Kamer verwerpt bij zitten en opstaan deze motie, waarna de Kamer bij zitten en opstaan met zeer groote meerderheid de motie- Moller goedkeurt, welke luidt als volgt: »De Kamer, van oordeel, dat de juis tere en diepere kennis en de zuivere uitspraak van onze Nederlandsche taal voor alle groepen van het Nederland sche volk een zeer groot cultuurbelang is, verzoekt der regeering met grooten aandrang, strengere eischen te stellen voor de kennis van het Nederlandsch op alle scholen en bij alle examens, vooral bij die examens, die vereischt worden om de bevoegdheid te verwer ven voor het geven van onderwijs en gaat over tot de orde van den dag.« Verkeersfonds. Hierna wordt de behandeling voort gezet van het wetsontwerp tot instelling van een verkeersfonds. Hierbij wijst de heer Bongaerts (r.k.) op de zeer con servatieve verkeerspolitiek die in ons land wordt gevoerd. Wij aanschouwen een enqrme ontwikkeling van het mechani sche wegverkeer en het luchtverkeer. Zoo zegt hij De nieuwe verkeersmiddelen geven meer werkgelegenheid en maken, dat minder aan werkloosheidssteun wordt besteed. Remt men de ontwikkeling van dit nieuwe, dan mist de fiscus een belangrijk bedrag aan belasting. Er zit in dit wetsontwerp een factor van onevenwichtigheid. De staatsmacht wordt gebruikt om nieuwe, particuliere verkeersmiddelen onevenredig zwaar te belasten, ten bate van de oude. Op grond hiervan is spr. van oordeel, dat het wets ontwerp, zooals het daar ligt, behoudens nadere voorlichting van de regeering, niet is in 's lands belang. De heer Duymaer van Twist (a.-r.) wijst er op, dat bij de instelling van een verkeersfonds de spoorwegen de vrije hand krijgen om met tekorten te blijven werken, want die zullen toch worden ge dekt uit het verkeersfonds. Maar voor de scheepvaart is dit moordend. Opheffing van de A. T. O. zal een stuk der spoorwegtekorten kunnen wegwerken, meent hij, en er zijn nog wel andere, dergelijke maatregelen te nemen. Door aanneming van het wetsontwerp zullen aanleg en onderhoud van wegen ernstige schade lijden. In het bijzonder geldt dit ten opzichte van waterwegen. De heer Bakker (c.h.) meent, dat dit ontwerp uitgaat van een verkeerd begin sel, omdat het niet begint btf de coördi natie, maar bij de instelling van het ver keersfonds. In de eerste plaats is orde ning noodig. Door instelling van een verkeersfonds vervangen wij de populaire wegenbelas ting door een inpopulaire. De autobezit ters betalen nu de belasting met pleizier, omdat zij weten, dat die aan de wegen ten goede komt. (Volkomen juist; Red. Held, Crt.) Het wetsontwerp is sprekers fractie zeer onsympathiek. Het liefste wil zij dat het ingetrokken wordt. Spr.'s fractie be paalt haar stem niet, voordat de minister heeft gesproken maar er moet heel wat gebeuren, voordat zij met geestdrift voorstemt. De heer Bierema (Lib.)zegt zich niet tot geestdrift voor het wetsontwerp te kunnen opwerken. De verkeersontwikke- üng heeft de spoorwegen in moeilijkheden gebracht. Spr. vraagt ten aanzien van de coördinatie een geruststellende verklaring van den minister. Ook de heer Van Braambeek (s.-d.) is zeer teleurgesteld. Het Verkeersfonds moet van de minister van Financiën leenen om het spoorwegtekort te dekken, maar er is geen enkele zekerheid, dat de spoor wegen zeiven het geleende geld weer moeten aanzuiveren. Het wordt een schuld van het fonds, dus van de gezamenlijke verkeersmiddelen. De heer Van Dijk (a.-r.) acht het wetsontwerp, als onderdeel van definan- tieele politiek der regeering, aannemelijk. De heerRutgers van Rozenburg (c.-h.) daarentegen weer niet. Komt het tot een inperking van de ontwikkeling der auto's, dan komt er niet alleen een vermindering van de autobe lasting, maar ook van de wegenbelasting, de invoerrechten en de opcenten. Minister K a 1 f f verdedigt het wets ontwerp; er is ontstaan een teveel aan verkeersmiddelen en een teveel aan ver keerswegen; onder coördinatie nu ver staat de regeering het brengen van een verband tusschen de verschillende ver keersmiddelen zoodanig, dat een distri butie van het vervoer over de verschil lende middelen plaats vindt, waardoor een zoo economisch mogelijke werkwijze wordt verkregen. De Minister is bereid tot enkele aan vullingen om daarmede tegemoet te komen aan sommige bezwaren. Minister Oud bespreekt de financieele zijde van het vraagstuk. Het is niet de bedoeling, er een pot van te maken, waarbij dan de verkeers middelen in de gezamenlijke lasten zouden moeten bijdragen. Het is voorts volstrekt niet de bedoeling, met het verkeersfonds het beginsel te introduceeren, dat uit de aigemeene middelen niets meer beschik baar zou mogen worden gesteld voor het verkeer. De zaak is niet aldus, dat de ver keersmiddelen zouden moeten opbrengen alles wat voor het verkeer noodig is. Men moet het wetsontwerp zien als een onderdeel van het financieele plan der regeering, dat destijds in beginsel is aan vaard. De Minister doet een dringend beroep op de Kamer om de regeering het verkeersfonds niet te onthouden. Hedenmiddag voortzetting. De Eerste Kamer heeft aangenomen het wetsontwerp tot opheffing van de onder scheiding tusschen handelsdaden en niet- handelsdaden en kooplieden en niet-koop- lieden, en ving daarna aan met het wets ontwerp inzake een crediet voor werkver ruiming. Geen der sprekers verklaarde er zich tegen en Minister Col ij n, die nog even aan het woord komt, zal zijn rede heden vervolgen. DE ONDIEPTE IN HET MEER FLEVO, Het Tweede Kamerlid Duymaer van. Twist heeft aan den minister van water staat de volgende schriftelijke vragen ge steld: le. Is het juist, dat een de vorige week te Kampen binnengekomen schip met hout, dat een diepgang had van 2.50 m, aan de binnenzijde van den af sluitdijk op het meer Flevo ondiepten raakte en ook moeilijkheden ondervond bü het opvaren van den IJssel? 2e. Zoo ja, hoe is dan te verklaren de mededeeling van den minister in zijn ant woord, ingezonden 19 Mei, op vragen be treffende ondiepten, welke zich in het meer Flevo zouden bevinden: „Dat zich in het meer Flevo ondiepten zouden heb ben gevormd, welke de scheepvaart be moeilijken, is niet gebleken"? ONTSLAG VAN CHIAPPE RECHT MATIG VERKLAARD. De enquête-commissie naar de oorzaken der straatgevechten te Parijs op 6 Fe bruari 1.1. heeft in haar rapport verklaard, dat de regeering-Daladier destijds ge rechtigd was den Parijschen prefect van politie Chiappe te ontslaan. DE WERKLOOSHEID IN DE VER. STATEN. Nog weinig verbetering. De voorzitter van de American Fede- ration of Labour, William Green, heeft gisteren te Washington verklaard, dat ondanks de reeds bereikte successen, de nood der werkloozen in de Vereenigde Staten grooter is dan het vorige jaar. Het aantal werkloozen bedroeg op 1 Juni nog 10.267.000. VERSTERKING BRITSCHE LUCHTMACHT. De Britsche minister voor de luchtvaart heeft in het Lagerhuis een uitbreiding van de Britsche luchtmacht aangekon digd als gevolgl van het feit, dat men niet meer hopen kan op een internationale conventie ter beperking van de bewape ning. HAVENSTAKINGSONLUSTEN IN CALIFORNIË. De staking van de havenarbeiders aan de Westkust der Ver. Staten neemt steeds scherper vormen aan. De stakers hebben de woningen van de meest gehate werk gevers bestormd en «1 brand gestoken. BARTHOU NAAR LONDEN. De Fransebe minister van buitenland- sche zaken Barthou zal van 8 tot 10 Juli een bezoek aan Londen brengen. DE VRIJE ZATERDAGMIDDAG VOORLOOPIG VOOR AMBTE NAREN AFGESCHAFT'. Reuter meldt uit Sofia: Het dictatoriale kabinet in Turkije heeft een verordening uitgevaardigd, waarbij de vrije Zaterdagmiddag voor rijks- en gemeente-ambtenaren wordt af geschaft. Iedere ambtenaar zal voortaan zes volle dagen per week moeten werken. In deze verordening wordt verklaard, dat het werk in de regeerings- en ge meente-instellingen zeer ten achter is. Daarom zullen de ambtenaren Zaterdag den geheelen dag moeten blijven werken tot deze achterstand is ingehaald. Op dezen maatregel worden geen uit zonderingen toegepast, ook niet wat be treft de ministers zelf. Het einde van den Stalen Helm. De kranten, welker opschriften met vette letters aankondigden, dat in Pommeren eeij S.A.-aanvoerder door een man van de Stglen Helm was neergestoken, vonden dadelijk gretig aftrek. De belangstelling des volks voor deze gebeurtenis was groot; niejt eens zoozeer om het feit op zichzelf, dam wel om de vermoedelijke gevolgen. Bijt de krantenstalletjes, in de portieken Vhq de huizen en in de winkels spraken mehachen, die elkaar slechts oppervlak kig kenden, ook heden nog over het geval. De algemeen geloofde voorspelling van de spraakmakende gemeente was: Nu zijn de dagen van de Stalen Helm geteld. Daarbij werd nocb voldoening, noch spijt betuigd en wel allerminst verrassing. „Dat moest komen, daar ging het heen en dat kon niet lang meer uitblijven", zoo was het algemeen gevoelen. Men aan vaardde deze gebeurtenis gelijk het doods bericht van een, die reeds lang ten doode iè> opgeschreven. De Stalen Helm, ook in den geeoördi- «eerden vorm en onder den geeoördi- neerden naam, heeft volgens de in het openbaar bekend gemaakte meening van de opperste S.A.-leiding geen recht van bestaan meer; dus is het waarschijnlijk geen vermetele voorspelling meer dat hij zal moeten verdwijnen. Indien echter de totale ontbinding van de organisatie van de eens zoo machtige Stalen Helm, bond van frontsoldaten, aanstaande is, dan rijzen er dadelijk eenige vragen. Zal rijkspresident veldmaarschalk von Hindenburg, nog steeds beschermheer van dezen bond, zich zoo maar bij deze aigemeene ontbinding neerleggen en zal hij daartoe zijn toestemming geven Misschien niet, en dan doemt dadelijk de tweede vraag opIs de toestemming van den Rijkspresident noodig? Deze laatste vraag moet ontkennend worden beantwoord. De regeering kan op grond van de verordening op de open bare orde kortweg de Stalen Helm (N.S.B.D.F.) verbieden en zij behoeft daar toe van niemand de voorafgaande toe stemming in te halen. Maar als zij dat zou doen, zal zij dan niet den ouden President bruskeeren? Een moeilijk pro bleem: Wil men uit égards voor den Rijkspresident dezen eerst om toestem ming vragen, dan is er kans dat hij neen zegt; stelt men hem voor een uitgemaakte zaak, dan zal hij zich mogelijk gekrenkt gevoelen. En beide gevallen zijn pijnlijk. („N. Rt. Crt.") 26 Juni. Aangebracht door kerders: Groot midd. tong Klein nïidd. tong Kleine tong Slips Schol 1 Schol II Schol III (pul) Scharren 27 Juni. Tarbot Groot midd. tong Klein midd. tong Kleine tong Slips Schol I Schol II Schol 111 (pul) Scharren p. kg 0.660.54 p. kg 0.54—0.47 p. kg 0.48—0.35 0.10O.04 p. k. 6.35—5.10 p. k. 4.002.25 p. k. 1.651-20 p. k. 2.15—1.20 p. kg 0.62 p. kg 1.00—0.72 p. kg 0.65—0.52 p. kg O.58—O.32 p. kg 0,12—0.09 p. k. 6.35—4.85 p. k. 4.102.60 p. k. 1.901.00 p. k. 2.80—1.75 Kap. tor zee H. Jolles, die bestemd Is voor den dienst in Oost-lndie, zal 4 Juli aan boord van het s.s. Johan de Wit van Amsterdam die bestemming volgen. Off. van den M.S.D. 2e kl. J. G. Charmes is aangewezen voor den dienst in Oost-lndië en zal 25 Juli aan boord van het m.s. Johan van O'eenbarnevelt daarheen vertrekken. Bij beschikking van den minister van defen- sic is de luit. ter zee ie kl. C. H. Brouwer, dienende in het eommandement der marine 1c Willemsoord, den 7011 Juli ter beschikking ge steld. Luit. ter zee ie kl. H. M. van Bemmelen, adjudant van den gouverneur-generaal in Oost- lndie, wordt in het a.s. najaar eervol uit die functie ontheven cn zal naar Nederland lerug- keeren. Overplaatsingen. Schipper A. P. de Buck van Wachtschip Willemsoord naar De Kooij, 9 Juli. Schipper H. Verhart van De Kooij naar Waohtschip Willemsoord, 11 Juli. Schipper G. Weeda van Wachtschip Wil lemsoord naar Kon. Instituut, 27 Juli. Bevordering. i Juni '34: Kwartierm. W. A. v. der Graal tot bootsman. Kwartierm. J. C. van Oost tot bootsman. Matroos ic kl. G. Slingerland tot kwartier meester. Korporaal-konst. L. H. C. v. der Sel tot sergeant-konstabel. Monteur ie kl. P. M. van Kessel tot kor- poraalijmonteur. Korporaal-holmr. R. J. Glas tot sergeant- hofmeester. 16 Juni '34: sergeant-macht. W. F. Lorie tot majoor-machinist. 26 Juni '34: Majoor-macht. A. M. Havers tot adjudant- o.off.-macht. Serg.-machinist K. van Walraven tot ma joor-machinist. Korp.-machinist P Huig tot sergeant-macht. I Juli '34: korp.-vliegtmr. (M) C. Cheret tot «ergeant-vliegtuigmr, (M). II Juli '34: schipper G. Veenman tot opper- schipper. 22 Juli '34: schipper G. Laeyendecker tot opersehipper. 1 Juli '34: korp.-vlieger W. C. A. v. Heugten tot sergeant-vlieger. OOST-INDIE. Geplaatst bij het marinevliegkamp Moro- krembangan, de off.-vlieger 2e kl. Jhr. P. J. F.lias, verwacht uit Nederland. Verleend wegens zesjarigen dienst, acht maanden verlof naar Europa aan J. J. de Kok, opziener (machinesteller) bij het Marine Etabl. te Soerabaja. D.V.Z.-nieuws. Na een lange winterslaap zijn Dc Voetbal lende Zangers wederom op het groene veld verschenen om eens een partijje genoeglijk voetbal te spelen. Hoewel zij reeds enkele wedstrijden gespeeld hebben, is de wedstrijd van a.s. Donderdag. 28 Juni, het officieel begin. Dan zullen de dilettanten voetballen tegen de beroepsspelers, n.1. tegen de „Staf- muziek". De wedstrijd wordt gespeeld op het Anker- park-terrein en vangt aan om 7 uur. DVZ komt met de volgende opstelling in het veld: Hoendervoogd A. KoTidon G. Paans C. Groot R. PieteTse R. v. Straaten Ch. Coelers J. Gras J. Willems M. Eukhof W. Riedeman Nu, tenoren en bassen, play up! Nog even doen!! Wieringen. Succes-nieuws. JAARVERGADERING „SUCCES". Bij de ingekomen stukken is er één van de V.V. Schagen, die het bestuur uitnoodigt bij de opening van het nieuwe Bondsbtireau te Alkmaar aanwezig te willen zijn. Besloten wordt tevens een bijdrage van 5.te geven in de inrichtingskosten. Verkiezing van een nieuwen penningmeester wegens vertrek van den heer Ran. De heer Duynker wordt gekozen. Het salaris van den heer Kooij, de bode, wordt herzien en zal thans ongeveer 225. bedragen. Daaraan is de verplichting verbon den om des Zondags kaart-controle tc houden en tevens is hij belast met het terrein-onder houd. De tegenwoordige functionnaris is daar nu te oud voor geworden en zal ontslag aan gezegd worden. De heeren Nieuwbuurt en Slikker worden als offieieele afgevaardigden voor dc N.H.V.B.- vtrgadering benoemd. Dan spreekt men nog even over de bushuur met den heer de Haan, waaruit blijkt, dat deze deze voor dezelfde prijzen het vervoer zal verrichten. Rondvraag en sluiting. ZEILEN. KON. MARINE JACHTCLUB. 5e Periodieke Zeilwedstrijd op Vrijdag 29 Juni. Waarschuwingsschot (halfstok hijschen vlag Z) 8 n. 15. Modelsloepen B II. No. 3, 9, 30, 11, 13, 21. Vijf. min. schot: hijschen vlag Z Afvaartschot: strijken vlag Z Modelsloepen B I en B II. No. 19, 20, 23, 25, 35, 37. Vijf min. schot: hijschen vlag Z Afvaartschot: strijken vlag Z 8 u. 25 8 11. 30 8 u. 40 8 u. 45 Fantasiesloepen en jachten. Vijf min. schot: hijschen vlag Z 8 u. 55 Afvaartschot: strijken vlag Z 9 u. Sloepen zeevaartschool. Uitstel van een uur voor alle klassen Vlag U. Wedstrijd gaat niet door Vlag N. Baaninrichting tegen zon zon Roode vlag. Baaninrichting met zon Witte vlag. Lijn van afvaart cn aankomst is: Roode ton, Wierhoofd. KORFBAL. K V T.-COMB.—E L.T.O. II J— 1. rif 1 De wedstrijd is heel goed geslaagd publiek! was genoeg aanwezig dat heeft genoten van een eerlijke en snelle kamp. Voor de rust nam ELTO de leiding met een praehtschot. Speela tuin-eombinatie was iets sterker, doch onbe suisd doelen was oorzaak, dat het veldspel niet beloond werd Alle eer voor de beginopstelling! van ELTO, vooial het doclv.ik w.v geweldig vlug en in de ren doelen was heel goed. Ni rust maakte de Speettuin-comb gelijk van Den Helder van 26 en 27 Juni. ONDERTROUWD. C. E llfkes erj> M. Ufkes; J, Knjnen en M, Blok F, W» Thodam en C. Birekoven; D, Swart etf' C. R. C. Visser; N. J. Boon en M Vrij-' vogel; F H. Schoonhoven en j. M. Bijl. GETROUWD: K. Kwast en J A, Buise. BEVALLEN: W. F. LubkeBruining, 2.; M. C. NakRens, z.; N, Peppinck— van Zandwijk, d.; N. VerhoefSmit, d,| IJ. ZwaninkWeber, d.; G. J, Quast- van lersel, d.; K, SteenhoekDienaar, d, OVERLEDEN: W. Beekman, 63 j. AMSTERDAM, 27 Juni. Aardappelprijzen. Op de heden gehouderë nardnppelmarkt waren de prijzen onveranderd* Aanvoer 300,600 kg. AMSTERDAM, 27 Juni. Veemarkt. Aangevoerd: 383 vette kalveren, ie kw. 40—46 cent, 2e kw. 3439 cent, 3e kw. 26-33 ct. per kg., levend gewicht; 42 nuchtere kalveren 36; 436 varkens, vleeschvarkens, wegende van 90—iio kg, 3637 cent, zware varkens 35—36 cent en vette varkens 3435, cent per kg. slachtgewicht. Er waren 2 wagons geslachte runderen uit Denemarken aange voerd. BROEK OP LANGENDIJK, 27 Juni. Aangevoerd: 320,000 kg aardappelen: Schot- sche muizen 4-6, drielingen 2.304.50; 15,000 kg tomaten: A 13.7014.20, B J 12 20 12.60, C 11.70 en CC 7.507.60; 4800 kg roode kool 4.706.20 per 100 kg; 6400 bos wortelen 1.502.20 en 750 stuks bloemkool ie s. 5.20—6.40 en 2e s. 3-50. NOORDSCHARWOUDE, 27 Juni. 229,600 kg aardappelen: Schotsche muizen 4—5.90, drielingen 3.30—4.10; 33 kg peinetl 9, alles per 100 kg. SCHAGEN, 28 Juni. 5 geldekoeien (magere) 100130; 56 idem (vette) 160—220; 2 kalfkoeien 140170; 2 pinken 80—90; 3 graskalveren 512; 93 nuchtere kalveren 6—13; 164 schapen (vette) J316; 318 lammeren 513; '4 varkens (magere) 10—14; 21 idem (vette) p. kg 0.30O.33; 196 biggen 7li. Eierenveiling. 100.000 kipeieren 5254 kg 2; 5557 kg 22.20; 58—60 kg 2.102.40; 61—63 kg 2.20—2.50; 64—67 kg 2.602.70; kl. witte eieren 2; 3000 eendeieren 2.202.30; 32 kalkeieren 4 50, alles per 100 stuks. Vooruitbetaald: 10 et. p. regel minimum Niet voorultbett5ct. p. regel j 40en60c. FLANEL PANTALONS en SportCOSTUMES, KINDER PAKJES, altijd keus. KOPMAN, - Weststraat 107, Maar versche visc.. Melderscfoe Visch. Helder- schs viscii koopt U bij den Overweg en Wesfp ein» lederen dag versch gebak ken. En Nieuwe Haring, dat weet U, „Het neusje van den zalm". Te koop een gebruikte RACE-FIETS, Adres: Begoniastraat 79. Te koop een nieuwe groote mo derne Electr. Lamp, geschilderd matglas, koopje. Adres: Breestraat 11. m Waar U kijkt of gaat, bij ons slaagt U zeker, ook voor Uw FALCON JAS KOOMAN, Weststra at 107, Te koop een flink Burgerwconhuia aan de Bassingracht, voor alle doeleinden. Flinke Hypotheek beschikbaar. Adres: A. v n, VLIES, Bassingracht 139, Den Helder. Wegens de verbouwing ruimen wij op een pracht collectie DRESSOIRS en andere MEUBELEN tegen ongekend lage prijzen. H. L. VRIES, Koningdwarsstraat 71-73. P.S. Tevens te koop een Singer-Trapnaaimacliine en een inzinkbare, eiken Singer- Trapnaai machine.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 7