LU Waarheen De Koninklijke Marine voor oefening en vlagvertoon naar de Oostzee Duitsche Reisbiljetten VELTHUYS BINNENLAND GEMENGD NIEUWS 7 t De melkprijs. De 41 Amsterdamsche openbare scholen opgeheven. GOEDKOOPE Duitsche Reismarken De langdurige droogte. Critiek op de Varkens- centrale. De Lutine-werkzaam- heden. De botsing van den diesel Dc moeilijkheden in de veehouderij. met Uw logé'sa per ESONA kost retour 1ste kaj. f 0.70; 2de kaj. f 0.50. De Duitsche vlieger Udet op het Jungfraujoch geland. Nederlandsche rondvlucht 1934. Engelsche bezorgdheid over de vlucht van de K.L.M. De Postvluchten van en naar Indië. Auto met paarden te water. Vijf koeien gestolen. HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1934. i VI. op den achtermiddag verstoomt het schip wat naar buiten en verankert een schijf waarop de „Evertsen" deze week aijn schietoefeningen zal houden. Om vier uur zijn we echter weer terug op de ankerplaats, het anker valt, de schipper fluit van „zwemmen", de vlet gaat te wa ter en als deze nabij S.B.'s-statietrap is gekomen, kogelt de sport-officier de wa- terpolobal te water en springen de al van ongeduld trappelende zwemlustigen als een zich het veege lijf in het water ber gen willende horde, het Estlandsche nat in. Brrr, het is nog koud, 16.6° C., maar wat we in Koningsbergen door vervallen uitstapjes naar Cranz en Rauschen moes- tten missen, vinden we hier met volle maat terug en in wilden overmoed zwem men en plassen en waterpolo'en we in het rond. Lang blijven we er niet in, het is nog te koud en tegen vijven is het bad weer leeg. 's Avonds is liet weer anker op, behalve een schietterrein heeft het smaldeel zich n.1. ook twee lanceerterreinen, voor elke K-boot één, ingedacht en daar stoomen we dezen Woensdagavond en nacht heen en weer. Geblindeerd, volkomen lichtvrij en scherp turend naar een periscoop of bellenbaan geven we de K-boot gelegen heid hun krachten op ons te beproeven. Het is al vroeg in den morgen als het smaldeel zich weer op zijn oude anker plaats ter ruste legt. Donderdagmorgen beoefenen we de zwaarankermanoeuvre. De barkas, een groote zware sloep, die volgens de ver- laatrol 75 man kan bevatten, wordt onder B.B.'s ankerkluis gehaald en langzaam aan, gedragen door drie einden uit de sloep, twee uit het midden door de z.g. bunkokers heen om de armen van het zware anker gestoken, een derde over de „doove jut" loopend, een zware ge kromde balk met schijf achter in de sloep geplaatst op de roering bevestigd, wordt het anker afgevierd en komt het horizontaal onder de sloep te hangen. Een volgende sloep neemt als er 10 meter is uitgeloopen een vangeind op de ketting en houdt dit om den kop van den steven, neemt een tweede eind op de 25 meter en bevestigt dit achter in de sloep, een volgende sloep neemt de tweede 25 meter ketting voor haar rekening en zoo schuift sloep voor sloep onder de kluis en hangt zijn aandeel ketting onder zich op, ter wijl langzaam aan de heele trein van boord naar de plaats waar het anker val len moet, getrokken wordt. De zware last moet met voorzichtigheid behandeld worden ,elke sloep heeft net zooveel als zij dragen kan en nauwkeu rig moet op het sein van de barkas, de sloep met het anker onder zich, gelet worden, opdat men niet de ketting vroeg tijdig laat vallen en barkas met ketting, anker en al wat er in zit, onder water doet verdwijnen. De manoeuvre lukt, het anker valt, één voor één laten de sloepen de einden schie ten en slaat de ketting naar beneden, de sloepen worden weer naar boord terug geroeid, we draaien S.B. anker in en lig gen dan voor het door de sloepen uitge brachte B.B. anker. De sloepen worden weer geheschen, he laas is de lucht bewolkt en ziet het er buiig uit, het zwemmen gaat dezen mid dag niet door en we gaan in een zacht regenbuitje onder stoom om de Zuidoost; het is herhaling van het vorige nacht programma en na de korte donkere pe riode van het etmaal wederom als doel- schip geblindeerd varende te hebben doorgebracht, is het alweer eenige uren Vrijdag voor het anker zijn langzamer hand goed bekende plaatsje in de baai zoekt. Vrijdagmorgen, direct na baksgewijs hooren we plotseling glazen slaan. De anders hoogstens tot vier dubbele slagen gaande scheepsklok, weet ineens niet van ophouden en met enkele dubbelslag meer prent zij ons in: Sluitrol! Waterdichte sluitingen, poortjes, luiken zoo snel moge lijk dicht! Een ieder rent naar zijn post, de niet ingedeelden begeven zich vast llilll naar de plaats waar hun sloepen nog rustig in de takels hangen en spoedig is het schip gesloten, de personen, die bij het sluiten werkzaam zijn geweest, snel len naar dek en even later blijkt het meenens te worden en luidt de klok voor de tweede maal aanhoudend. De verlaat- rolkisten worden opengeworpen, de in houd, kompas, kaart, lamp, levensmidde len, enz., wordt naar de sloepen doorge mand en daar veilig weg gestuwd, bij de sloepstakels komen schildwachten op post met de bajonet op het geweer, klaar elkeen, die zich in angst tot lijfsbehoud zou willen vergrijpen aan de takels om de sloep te vieren, zoonoodig met geweld daarvan af te brengen. Een ieder voor ziet zich van een zwemvest en als even later de gong begint te slaan en ons toe roept zoo snel mogelijk het schip te ver laten, loopen de takels krakend door de blokken en over de rollen en zakken de sloep in het ons redding brengend en het schip rampzalige water. Langs de nu los- hangde takels, langs den Jacobsladder en handleiders, glijden de bemanningen der sloepen, voor zoover zij er nog geen plaats in hadden gevonden naar beneden, steken de reddingsvaartuigen af en een oogen- blik later ligt het schip met slap heen en weer hangende takels en ander gerei doodsch en verlaten, kalm op de golven heen en weer weigend, zijn laatste oor deel te wachten. De officierssloep geeft de leiding en in kiellinie er achter roeiend, keeren we de oude Hendrik den rug toe. Daar verschijnt op de brug echter een hoofd, een roeper wordt er voor gebracht en „alle sloepen direct onder de takels" krijt het over het water. De oefening is geëindigd, het schip weer hersteld en de sloepen keeren weer naar hun verzorger terug. Alle „barang" komt weer op zijn oudé plaatsje, de kleine motorsloep, barkas en reddingboot worden geheschen en be zorgd en als alles even verademd heeft, fluit de schipper „roeiers in de sloepen" en de traditioneele „pull round the fleet" zal een aanvang nemen. Vier sloepen doen aan deze krachtproef mee, kapiteinssloep, werksloep, officierssloep en jol, onder scheidenlijk bemand met matrozen van divisie A en C, adelborsten en mariniers. Als het startsein valt, stuiven de sloepen weg, spannen zich per sloep twaalf paar stalen armen, vallen twaalf lichamen van jonge, sterke kerels voor- en achterover, De crisiszuivelcentrale maakt bekend, dat voor de periode van 12 Augustus tot en met 18 Augustus 1934, de prijs voor het taxe-gedeelte van de consumptiemelk, gekocht op Regeeringscontract, is bepaald op 5'/4 cent per L., met dien verstande, dat voor melk van de eerste klasse deze jprqs wordt verhoogd met de kwaliteits premie, en voor die van de derde klasse wordt verminderd met de kwaliteitsaf dracht van '/4 cent. De afdracht op andere in consumptie gebrachte melk is vastgesteld op 2 cent per L. De Raad besluit met 17—14 niet in beroep te gaan. 7. korting Reisbureau t/o. POSTBRUG De Rottcrdamsche rechtzaken Gistermiddag heeft de Raad van Amster dam met 17 tegen 14 stemmen een voor stel van den heer De Miranda verworpen, om in beroep te gaan bij de Kroon tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, gelastende opheffing van 41 openbare scholen. Schade voor land' en tuinbouw. Men schrijft uit het Westland De langdurige droogte speelt den land en tuinbouw in ons land geducht parten. Weliswaar vielen de laatste dagen enkele regenbuien, doch in hoeveelheid was dit hemelwater van weinig invloed op den door en door drogen grond in land- en tuinbouwstreken. De groenten- en fruit- soorten hebben overal van de droogte te lijden gehad. In eenige deelen des lands treedt als gevolg van de droogte vrucht- afval op, of komt in hevige mate bladluis op de planten voor. De groote droogte is mede oorzaak van andere ziektever schijnselen in de gewassen. Bepaalde soorten appelen en peren lijden sterk onder de droogte. Vooral goudreinetten zijn onderhevig aan de gevolgen van de droge weersgesteldheid. De druiven zien er over het algemeen goed uit, en men verwacht dit seizoen dan ook een behoorlijken oogst. Ziekte verschijnselen in de druivenkassen doen en is het een lust te zien hoe de stevens'zich niet veel voor, hetgeen de opbrengst der langzaam op gang komende sloepen een al hooger en hoogere boeggolf doen omkrullen. Het is nog een heele trek en het duurt bijna twintig minuten voor de eerste sloep met een stevig handgeklap onder de takels komt. De matrozen van A winnen en de roodverhitte gezichten stralen vol het genoegen uit, de anderen te hebben „gelapt"! De sloepen worden weer geheschen, de groote motor brengt nog enkele schrifte lijke orders naar de K-booten en de „Z 5" en verlaat dan ook het natte element. Het schip ligt klaar om weer onder stoom te gaan. 's Middags om twee uur geschiedt dit ook en wordt nu het manoeuvreeren met het schip door de officieren beoefend. Een dikke roode boei ligt op het kabbelende water langzaam op en neer dansend hen uit te lachen, als zij met wild zigzaggend schip trachten op den bepaalden afstand en in voorgeschreven koers voorbij te stoomen. De laatste moet de boei zonder achteruit te slaan gestopt langszij krijgen en als de boei dan langzaam langs het schip drijft, is het een wilde ren van de voor het oppikken aangewezenen, haar beet te krijgen. Van de punt van den bak rennen ze naar de achterzijde van den bak, vandaar naar de midscheeps, van de midscheeps naar de statietrap en als het roode gevaarte ook daar voorbij dreigt te drijven, laat een van hen zich aan een lijfseizing buiten boord vallen en weet net met zijn schoen de boei te pikken! Het land is gered, de boei ingepikt en als het géval binnenboord is geheschen, worden de machines weer aangezet en stoomen we op Rnnö aan, het eiland midden m de Golf van Riga, dat de Zuidergrens van de lanceerterreinen vormt. ten goede zal komen. Ook voor de per ziken heeft de droogte weinig last ver oorzaakt en de stand is ook hier vrij goed te noemen. De Nederlandsche varkenscentrale is in haar beleid te kort geschoten. Rechts zaken als die te Rotterdam brachten ern stige misstanden aan het licht. Moet een handelaar aan de centrale steeds alle mogelijke schriftelijke garanties bieden, om aan een levering te kunnen deelne men, of in de steunregeling betrokken te worden, een lichtvaardiger vertrouwen betoonde men tegenover de buitenland sche vertrouwensmenschen van de cen trale en smokkelaars van bekende origine. (Applaus). Als men alle feiten realiseert is het dan wonder dgt in breede kringen der handelsgemeenschap zich een geest van verzet openbaart? Waarom zijn de autoriteiten doof gebleven voor de stem men uit de praktijk Was het om vrijer baan te hebben voor het vestigen van een vleeschunie, gemo nopoliseerd via enkele grootbedrijven en coöperaties? Wanneer dat de beweeg redenen waren dan miskent men de func ties die èn handelaar èn grossier èn slager en andere betrokkenen vervullen in het distrihutie-wezen. Nadat de voorzitter voorlezing had ge daan van het jaarverslag, waaruit bleek dat de Bond thans 1822 leden telt, hield mr. dr. P. J. Hoogland, rechtskundig adviseur der organisatie, een causerie over de crisismaatregelen, 's Middags werden tal van voorstellen besproken. (Hbl.). Jaarvergadering te Utrecht. Gisteren heeft te Utrecht de Neder landsche Bond van Varkenshandelaren! beschouwd, Namens een Comité ter behartiging van de belangen van houders van Lutine- aandeelen 1933 heeft mr. H. S. Gold schmidt te Amsterdam een omzendbrief gericht tot de aandeelhouders, waaraan het volgende zij ontleend: In een onderhoud van den heer Gold schmidt met de concessionarissen (N. V. Stoomboot Maatschappij Texel te Texel en N.V. Scheepvaart Maatschappij G. Doeksen Zn., te Terschelling) is o.m. overwogen om een door den heer Janssen geconstrueerd eenvoudig toestel te gebrui ken voor de berging van de Lutine- lading. Dit toestel is te vergelijken met een ijzeren parapluie, welke zich opent onder het zand en onder hooge waterdruk staat. Patent is verleend. Dit toestel wordt door vele deskundigen speciaal voor de Lutine- werkzaamheden als hijzonder geschikt ernstige bedenkingen aanleiding. De vraag is thans: Wat is de werkelijke reden, waarom het systeem Beckers niet wordt toegepast? Het is mij bekend, aldus mr. Gold schmidt, dat contractueel is overeengeko men, dat, indien de concessionarissen zon der toepassing van het systeem Beckers er in mochten slagen de kostbare lading te bergen, zij een aanmerkelijk minder percentage schuldig worden aan den heer Beckers (N.V. Lunex), dan bij gebruik van den toren. Dit zal wellicht een van de redenen zijn waarom zij probeeren alléén de lading te bergen zonder medewerking van derden. Doch het is zeer, zeer twijfelachtig of deze wijze van werken in het belang van de aandeelhouders is, vooral als men be denkt, dat de goede Lutine-dagen zonder het minste resultaat voorbij zijn gegaan De aandeelhouders hebben hun geld gegeven op grond van het prospectus der uitgifte, waarin door de concessionarissen zelf groote lof verkondigd werd over het Beckers-systeem. Wfi schrijven binnenkort medio Augus tus 1934 en er blijven misschien nog en kele werkdagen over voor dit toch reeds moeilijke bergingswerk en dan is het sei zoen wederom voorbij. Wat gebeurt er dan met de concessie en met de rechten van aandeelhouders? Stellen de heeren concessionarissen zich misschien voor dat na 23 November 1934 (beëindiging der concessie) de aan- deelen waardeloos zijn geworden en tracht men thans door schijnpogingen Lloyds in den waan te brengen, dat er „gewerkt" wordt, om straks direct of indirect de con cessie te verkrijgen zonder de aandeel houders? En werkt de heer Beckers misschien hieraan mede? Het is mr. Goldschmidt onbegrijpelijk hoe de heer Beckers, die toch ook vele geldschieters voor zijn systeem geïnteres seerd heeft, zoo rustig maandenlang op Terschelling kan wachten zonder alles in het werk te stellen om aan den gang te komen? Of hoopt Beckers straks alleen de con cessie te krijgen? Te verwachten is, dat naar aanleiding van deze circulaire concessionarissen zullen berichten, dat de toren Beckers binnenkort op het Lutine-terrein zal wor den geplaatst; doch men bedenke, dat er thans nog slechts zeer weinig Lutine- dagen resten om zelfs met een schijn van slagen de pogingen te kunnen doen. Commissie van ingenieurs stelt onderzoek in. JHR. DR. E. L. ELI AS. t Gisterennacht is in het Diaconessenhuis te Utrecht, na een ziekbed van ongeveer tien weken, in den leeftijd van ruim 56 jaar overleden jhr. dr. E. L. Elias, secre taris, tevens chef van den algemeenen dienst der Nederlandsche Spoorwegen. De begrafenis zal plaats hebben Zater dag 11 Augustus op Oud Eik en Duinen te 's Gravenhage om 1 uur. Landhcuw-Maatschappij adresseert. Het bestuur van den Nationalen Bond Landbouw Maatschappij heeft een adres aan den minister van Economische Zaken "verzonden, waarin gewezen werd op de moeilijkheden, waarin de veehouderij nog steeds verkeert. Ook werd erop gewezen, dat de producten van den Nederlandsehen bodem in de eerste plaats in aanmerking dienen te komen voor de Nationale voe ding en dat dus de margarine en andere kunstvetten, sluitpost dienen te worden bij de vetvoorziening in ons land. Het ge volg zou h.i. kunnen zijn, dat er meer bo ter op de Nederlandsche markt geplaatst kon worden en de veehouderij das geem dwingende beperking zou behoeven te ondergaan. Door monopolieheffingen op granen en peulvruchten en de contingenteer Lig van veekoeken worden de productiekosten voor de veehouderij verhoogd, terwijl deze tak nog steeds verliesgevend is. Hoewel loonende akkerbouw eerste voor waarde is voor het loonend maken van den geheelen Nederlandschen Landbouw, mag dit niet verkregen worden ten koste van een verliesgevende veehouderij. Ver der werd gewezen op het systeem voor uitvoering van de landbouwcrisispolitiek dat de nationale hond steeds heeft verde digd en dat beoogt de Nederlandsche akkerbouw door voldoend hooge mono polie-heffingen op granen en eiwitrijke voedermiddelen, automatisch loonend te maken en met de opbrengst der heffm- een de verminderde export mogelijk te maken. Daardoor is een intensieve exploi tatie van den Nederlandschen bodem te bewerkstelligen en zal een groot deel van de Nederlandsche staatsburgers wederom een bestaan kunnen verkrijgen. HET NIEUWE STATIONSGEBOUW DER K.L.M. TE HAAMSTEDE Gisteren geopend. Onder zeer veel belangstelling heeft gisteren de directeur der K. L. M., de heer A. Diesman, het nieuwe stations gebouw van de Maatschappij te Haam stede geopend. In zijn rede wees hij op het succes, dat deze lijn gedurende de drie jaar van haar bestaan in Zeeland mochi hebben. zijn eerste jaarvergadering gehouden. In zijn openingswoord constateerde de voorzitter, de heer J. Turksma uit Leeu warden, dat circa 350leden aanwezig waren. Het waren harde slagen, aldus de voor zitter, van den aanval op de handelsvrij heid, die de yarkenshandelaren samen brachten in eensgezinde krachtsformatie om te trachten het spook van den onder gang te weerstaan. Het elementaire recht op schadever goeding is door alle mogelijke willekeu rige conditiën ongedaan gemaakt en heeft dientengevolge niet nagelaten een zeer onbevredigenden indruk te verwekken. Een mislukking. Herhaalde malen is door de gezamen lijke handel-, slagers- en grossiersver- eenigingen aangedrongen op verbeterin gen in de methode der uitvoering, minder kostbaar, minder omslachtig maar met een aan zekerheid grenzende betere op lossing. Genoegzaam is bekend hoe de resultaten der maatregelen, niettegen staande het vakkundige leiderschap of misschien juist op grond van die invloeds sfeer, tot het minimale zijn beperkt ge bleven. Maximaal echter zijn ze opge voerd voor de met ruime gunsten toe bedeelde baconfabrikanten. De varkens houders zelve mogen een enkele maal kleine, tijdelijke voordeelen hebben ge had, een werkelijke verbetering over de geheele linie hebben de regeeringsmaat- regelen voor de varkenshouderij nog niet gebracht. Integendeel, met vrijmoedigheid durven wij verklaren, dat de Var kenscentrale een mislukking is ge worden. De steun aan de varkenshouderij die ook wij gaarne erkennén, heeft zich ge culmineerd in de verrijking van enkele belanghebbenden ten koste van hande laar, grossier, slager en andere bedrijfs- ondernemingen. Een dag naar S C H O O R L Het aanbod van den heer Janssen eischte geen enkel financieel offer, noch wijzing in het voorgenomen werkplan, al leen slechts een zeer bescheiden percen tage uit de opbrengst der goudlading bij welslagen. De bestuurders der N. V. Stoomboot-Maatschappij Texel (heeren Dros) gaven volmondig toe dat het gede monstreerde toestel veel kans op succes kon hebben en stelden in het vooruit zicht binnenkort hieromtrent een beslis sing te nemen. Beide concessionarissen verzekerden uitdrukkelijk, dat alles in het werk gesteld zou worden opdat dit jaar succes kon worden bereikt. Sedert bedoeld onderhoud is door con cessionarissen echter niets ondernomen, wat op ernstige pogingen wijst om de kostbare lading te bergen. Het geheele voorjaar en het grootste gedeelte van den zomer is voorbij gegaan zonder dat de toren Beckers is aangewend, of een an der ernstig systeem is toegepast. Eenige aandeelhouders, voorstanders van het systeem Beckers, hebben dan ook den concessionnarissen gevraagd waarom de toren nog niet gebruikt wordt. Hierop werd medegedeeld dat eerst met zuigers gepoogd zal worden resultaten te berei ken. Het systeem met zuigers heeft echter nooit eenige resultaat opgeleverd, het geen concessionarissen al in haar vroe gere brochure met nadruk hebben ver klaard. Om deze redenen besloten ver leden jaar de concessionarissen het systeem Becker toe te passen en hebben in verband hiermede een beroep gedaan op het publiek. Zooals bekend, is bovendien door den heer Beckers, in overleg met concessio narissen, een nieuwe, zeer sterke toren gebouwd en op grond hiervan zijn eenige aandeelhouders van meening, dat dit systeem dan ook toegepast moet worden, doch hiervan is geen sprake, want plotse ling kwam de mare dat het voor het plaat sen van den toren van groot belang is dat de uitstekende wrakstukken worden opgeruimd en een diepe kuil moet worden gezogen. Mr. Goldschmidt heeft toen onderzocht of dit inderdaad voor de toepassing van het systeem Beckers 'noodzakelijk is. De heer Beckers deelde echter mede, dat het zandzuigen zeer groot nadeel op levert voor zijn systeem. Bovendien is er een schrijven der con cessionarissen van verleden jaar, waarin zij bevestigden het zandzuigen te hebben gestaakt, omdat de heer Beckers zooveel mogelijk zand op het Luine terrein prefe reerde. Gistermiddag heeft een commissie van ingenieurs van de Ned. Spoorwegen een technisch onderzoek ingesteld naar het spoorwegongeluk aan het Weesperpoort- station. Verscheidene ambtenaren en be ambten werden gehoord. Ofschoon uit den aard van de zaak geen mededeeling kan worden gedaan omtrent de schuld vraag staat vast, dat onder geen omstan digheid de wagenbestuurder had mogen vertrekken, omdat het uitrijsein op on veilig stond. Australië in de schaduw van den nieuwen dienst der K.L.M. worden gesteld en zal de Nederlandsche Maatschappij ons op haar luchtlijn naar Britsch-Indië met twee dagen, inplaats van één dag voor zijn. De K.L.M. heeft ook de Amerikaansche Douglas besteld. Indien ook dit toestel in de Indië-lün wordt gezet, zullen de Neder landers onzen dienst met méér dan 2 da gen kloppen. Het blad vervolgt met een beschouwing van den dienst Engeland—Australië, die in 't eind van dit jaar worden opengesteld en het mogelijk maakt regelrecht van Lon den naar de groote Australische steden te vliegen. Op de lijn Singapore—Darwin heeft de Quantas Empire Airways (de K.N.I.L.M. der Engelschen voor Australië) een snelle D.H. 86 machine in dienst gesteld met een maximum snelheid van 175 mijl en 150 miil kruissnelheid (dus 25 km per uur minder dan de F 36). De „News Chroniele" besluit met de hierboven aangehaalde woorden van den K.L.M.-vertegenwoordiger, die nog het volgende zei: „Op het continent maakt het publiek meer gebruik van het luchtver keer, dan in Engeland. In Nederland gaan de boeren zelfs per vliegmachine naar de markt en snelheden van even 160 km per uur vinden bij hen geen voldoening. e* Met een vliegtuig met ski's. De Duitsche vlieger Udet is Maandag met een vliegtuig dat met ski's uitgerust was, op het Jungfraujoch geland. Hij steeg nog eenige malen op en landde opnieuw, waarvan foto's gemaakt werden. Het was zijn voornemen om den nacht op het Jungfraujoch door te brengen en Dins dagmorgen zijn tocht voort te zetten. Ter beveiliging van zijn vliegtuig wilde hij dit in de sneeuw ingraven. Maandag avond wijzigde hij echter zijn plannen, daar de kans bestond dat het weer zou omslaan. Hij steeg opnieuw op en ver dween in de richting Bern. Meer dan 60 deelnemende vliegtuigen. In verband met den vooruitgang van het snelle luchtverkeer op de lijnen der K.L.M. naar Ned.'lndië. De „News Chroniele", een Engelsch dag blad, laat een eenigszins bezorgde stem hooren over den snellen dienst der K.L.M. op de Indië-lijn. Is zii beducht voor con currentie met de Imperial Airways? Een K.L.M. vertegenwoordiger heeft den luchtvaartmedewerker van de „News Chroniele" verzekerd, dat er geen sprake is van eenige concurrentie met de Impe rial Airways, „onze politiek kan uiteen- loopen, maar wij werken in nauwe sa menwerking". Toch is het blad niet geheel en al ge rust, wanneer zii den dienst der K.L.M. en dien der I.A. vergelijkt: „De Royal Dutch Air Lines", die reeds den Engel schen dienst op Britsch-Indië met een dag klopt, zal haar voorsprong tot twee dagen vergrooten, indien de plannen om de snelheid op de lijn naar Indië te ver- lioogen, zich zullen verwezenlijken. „Buitenlandsche maatschappijen vlie gen sneller naar Br .-Indië en het Verre Oosten dan de Engelsche luchtvaart, ter wijl zii haar snelheid nog zullen verhoo- gen om tegemoet te komen aan de eischen des tjjds, van „time saves money" op deze lange trajecten. De K.L.M. vliegt nu naar Karachi in vier dagen. De Imperial Airways doet er vijf dagen over. Passagiers van de Imperial Airways vliegen met een landtoestel van Croydon naar Parijs, vervolgden hun weg per trein des nachts naar Brindisi, verder per vliegboot naar Athene en Caïro, om voor het laatste traject over Bagdad naar Indië weer in een vliegtuig over te stappen. De reizigers op den Nederlandschen dienst daarentegen vliegen regelrecht door in dezelfde machine, via Boedapest, Bagdad en Jask. De bekende firma Fokker, vervolgt de „News Chroniele", heeft voor de K.L.M. de nieuwe Fokker 36 vervaardigd, een 4- motorige eendekker, die 16 passagiers in de tropen en 32 in Europa kan vervoeren, met een topsnelheid van 175 miil (280 km per uur) en een kruissnelheid van 165 mijl (265 km). Met het toestel wordt op het oogenblik proef gevlogen. Indien de F 36 aan de verwachtingen voldoet, zal de oude Dergelijke handelwijze geelt tot zeer route naar de Oost en eventueel naar Volgens de voorloopige opgaven en aanmeldingen zullen aan de rondvlucht op 24 en 25 Augustus meer dan 60 vlieg tuigen deelnemen, waaronder 10 machines van de luchtvaartafdeeling, 3 van den marine luchtvaartdienst, 12 van de natio nale luchtvaartscliool en vele toestellen van Nederlandsche en buitenlandsche sportvliegers. De K. L. M. zal uitkomen met 6 machines van verschillend type. Ter vergelijking moge dienen, dat het totale aantal vliegtuigen verleden jaar 35 bedroeg. „Ijsvogel" (heenreis) vertrok 8 Aug. van Rangoon en kwam dien zelfden dag te Alorstar aan. „Pelikaan" (terugreis) vertrok 8 Aug. van Bandoeng en kwam dien zelfden dag te Singapore aan. Binnenland DOOR EEN AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Te Wijnbergen bij Doetinchem is giste ren het 5-jarige dochtertje van den heer Thomassen door een passeerenden vracht auto overreden. Het kind was terstond dood. Zeven dieren verdronken. Doordat bij het passeeren de vlotbrug kantelde is te Lemelerveld bij Dalfsen, gistermiddag een tractor met aanhang wagen, waarin zich acht paarden bevon den, in het water van het Deventersche Kanaal geraakt. De veehandelaar Van Wegel uit Hattum, die met twee andere personen in de cabine gezeten was, kon, evenals deze twee, met moeite worden gered. Men slaagde erin nog één paard levend op den wal te krijgen. De zeven andere dieren zijn verdronken. Het verkeer ter- plaatse was gisteravond geheel gestremd. Met behulp van een kraanwagen heeft men den wagen en dé kadavers uit het water gehaald. De brug hoopt men spoe dig te herstellen. Uit een der weiden van een landgoed te Oosterhout in de Over-Betuwe werden vijf koeien vermist. Toen de eigenaar de politie hiervan in kennis stelde, is een onderzoek ingesteld, waarbij bleek, dat in den nacht van Maandag op Dinsdag eenige mannen met een vrachtauto bij de weide hadden vertoefd, de beesten daar uit hadden gehaald, en in den auto had den geladen. Het vermoeden bestaat, dat de koeien Dinsdag op de Veemarkt te Rotterdam zijn verkocht. De ooggetuigen van den diefstal hebben aan het wegvoeren van de dieren geen aandacht besteed, in de veronderstelling, dat dit in opdracht ge schiedde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 7