De bom op „De Zeven Provinciën'.
Ontzettend ongeluk
bij de Velserpont.
WERD SPIERWIT
VAN LENDENPIJN
KLOOSTERBALSEN
"Wat wilt 11
GEMENGD NIEUWS
TWEEDE BLAD
V Bespreking naar aanleiding
Auto te water gereden.
De knoeierijen bij deCrisis'
Graancentrale te
Westerwolde.
Driehonderd-vijftig man
ontslagen.
Trein uit de rails geloopen
te Hilversum.
EN DACHT TE BEZWIJKEN
Dank Zij KLOOSTERBALSEM is
zij weer gezond en vroolijk
AKKER'S ORIGINEEL TER INZAGE
Verkeerde handel overgehaald.
Bij het baden verdronken
Botsing van twee treinen
met benzine.
Een waterhoos.
Drie moordenaars ter
dood gebracht.
Gevaarlijke schuilplaats.
2
2
M 5
10
2 en 5
6
6
Aanvaring tusschen
oorlogs- en vrachtschip.
Admiraal Byrd.
Eindelijk regen in de
Ver. Staten.
Het schip als vijand beschouwd, wat het werpen van een
waarschuwingsbom uitsloot.
Uitvoerige verklaring van
minister Decker s.
De minister van defensie, de heer
Peckers, heeft geantwoord ten vervolge
op de beantwoording van vragen van het
Tweede Kamerlid den heer Albarda in
verband met de aan de officieren van het
escadrille vliegtuigen, hetwelk tegen „De
Zeven Provinciën" optrad, gegeven op
dracht inzake het werpen van bommen
<©p dat schip. Het antwoord luidt:
De commandant van het escadrille
vliegtuigen, dat tegen „De Zeven Pro-
Jvinclën" optrad, ontving zijn instructies
{van den commandant van het tijdelijk
'vliegkamp de Oosthaven.
Hadden berichten, waarover de heer
'Albarda vragen stelt, dezen laatsten com
mandant op het oog, dan zou de vraag,
j©f de voorstelling, in die berichten gege-
jyen, waar is, ontkennend moeten worden
geantwoord.
De commandant van het vliegkamp
heeft wel degelijk de order gegeven,
-. om, na de sommatie, eerst een waar-
"v gchuwingsbom voor den boeg te
werpen.
'1
Minister DECKERS.
Dit antwoord zou echter aan onvol'
|edi gheid lijden.
Derhalve laat de minister hier den
tjjuisteri gang van zaken volgen.
Zoodra in de Indische pers mededee-
llingen verschenen, die aanleiding gaven
'tot twijfel aan de eerstgegeven voorstel-
ling, heeft de minister nadere inlichtingen
in I 'die ingewonnen.
Zulks geschiedde door een telegram
,van den chef van den marinestaf in
.Nederland aan den chef van den marine-
Staf te Batavia, verzonden 31 Mei 1234,
en telegrafisch beantwoord op 5 Juni d.a.v.
Daar dit antwoord de zaak niet vol-
doende ophelderde, vroeg de minister
7-Juni-1934 persoonlijk telegrafische in-
i lichtingen aan den commandant der zee-
ffiHCut in Nederlandsch-Indië, met verzoek
een nauwkeurig onderzoek te doen in-
Stellen door navragen aan betrokkenen.
Hieraan is voldaan en uit de resultaten
ivan het onderzoek is het volgende ge-
tbleken.
van de opdracht.
Door niet volledig bekende oorzaak
is de officier, die de bom heeft ge-
1 worpen, volgens eigen verklaring niet
tegenwoordig geweest bij de op9Febr.
1913 onder leiding van den comman-
daut van het tijdelijk vliegkamp te
Oosthaven gehouden bespreking naar
aanleiding van de aan de vliegtuigen
g'geven opdracht, welke opdracht het
werpen van een waarschuwingsbom
inhield. Hij verbleef echter met alle
bij de onderneming betrokken offi
cieren, waaronder de groepscomman
dant en de groepswaarnemer, in het
zelfde hotel.
Toen omstreeks zes uur namiddag op
Febr. 1933 deze officieren in het hotel
waren aangekomen, heeft do even be-
r doelde officier van een collega, met wien
'hij de kamer deelde, een en ander omtrent
de gehouden bespreking vernomen. Op
Hst van den groepscommandant, zoo
verklaarde hij, heeft de groepswaarnemer
Jiet hem besproken, wat er zou gebeuren
ir.dien het leidend vliegtuig zou uitvallen.
Ir. dat geval zou de groepswaarnemer de
leiding overnemen. Hij herinnert zich uit
dit gesprek, dat eerst een sommatietele
gram zou uitgaan en acht het waarschijn
lijk, dat toen ook is medegedeeld dat de
eerste bom een waarschuwingsbom zou
zijn vóór het schip. Van zijn kamerge
noot had hij reeds omtrent een waar
schuwingsbom gehoord, want aldus
g 'tuigt hij op zijn geheugen afgaande
in den loop van het gesprek had deze
officier gezegd„Eén bom vóór den boeg,
één op den bak, en één in de pijp".
Ha hetgeen hem door den groepswaar
nemer was medegedeeld, verklaart de
offifier voorts, was zijn taak voor den
volgenden dag hem voldoende duidelijk.
Den volgenden morgen is intusschen de
geheele bemanning der vliegtuigen op
hen steiger aangetreden en heeft de
commandant van het tijdelijk vliegkamp
te Oósthaven bekend gemaakt, dat na
zeven uur de toestand intrad, waarbij het
muitende schip als vijand beschouwd
moest worden.
De officier, die ten slotte de bom heeft
geworpen, was in anciënniteit de jongste
in de groep van drie vliegtuigen, waartoe
'Ui behoorde. Bovendien zou een ouder
officier nog met een vierde vliegtuig
vóór vliegen. De kans, dat eerstgenoemde
de uitvoerder van de opdracht zou worden,
was dus zeer gering.
Slechts één vliegtuig bleef over.
Het groepsvliegtuig van de drie even
bedoelde vliegtuigen viel uit, daar de
motoren vóór den start afsloegen. Aan
het tweede vliegtuig werd met de armen
geseind: »Opdracht overnemen». Dit sein
werd ook door het derde vliegtuig opge
vangen. Toen voorts bleek, dat ook het
tweede vliegtuig niet kon starten, heeft
het derde de opdracht, om het vóórvlie
gend vliegtuig rendez-vous te geven bij
Vlakke Hoek overgenomen. Vervolgens
moest dit vóórvliegend vliegtuig een
noodlanding maken, en de officier van het
eenige nog tot optreden in staat zijnde
vliegtuig van de aangewezen groep heeft
toen terecht de uitvoering der actie op
zich genomen.
De met de leiding van dit vliegtuig be
laste officier deelde bij het bovenbedoelde
onderzoek mede dat hij de door hem ge
worpen bom, welke het muitende schip
heeft getroffen, niet als waarschuwings
bom heeft bedoeld, doch dat hij haar
wierp met het doel om te treffen. Nadat
hij toch de leiding op zich had genomen,
aldus verklaarde hij, begon hij zich af te
vragen, of er geen tegenspraak bestond
tusschen de inlichtingen, die hij in het
hotel had ontvangen, en de latere order,
dat »De Zeven Provinciën» als vijand
beschouwd moest worden. Immers, zoo
redeneerde hij, bjj een aanval op een vij
and, werpt men geen waarschuwings-
bommen. Tijd tot rustig overwegen was
er niet. Hij moest zijn hulprun maken,
de radio-communicatie onderhouden met
den commandant van het eskader, met
het vliegtuig, dat een noodlanding had
gemaakt, en met de T.-vliegtuigenhij
moest uit zijn hoofd het sommatietele
gram opstellen waarin hij volkomen
is geslaagd en door overgang in
andere golflengte verbinding zoeken met
het muitende schip.
Hij kwam ten slotte tot de conclusie,
dat hij aan de laatstverkregen op
dracht tot het beschouwen van „De
Zeven Provinciën" als vijandelijk
schip den voorrang moest geven en
dus het werpen van een waarschu
wingsbom achterwege moest laten.
Toen door het muitende schip aan de
sommatie geen gevolg werd gegeven,
heeft hij jagersgewijs richtend, een bom
geworpen. Hij koos zijn richting 10 meter
voor den boeg, met de bedoeling om het
schip ter hoogte van de brug te treffen.
Gelijk reeds 16 Mei 1934 in antwoord
op de vragen van den heer Albarda werd
gezegd, behelsde het rapport van het
bommenwerpend vliegtuig de volgende
mededeeling:
„Ten 9.18 wordt een bom van 50 kg
geworpen, richtpunt ongeveer 10 meter
vóór den boeg Zpn."
Verkeerde gevolgtrekking.
Daaruit is door den commandant der
zeemacht in Nederlandsch-Indië afgeleid,
dat de geworpen bom als waarschuwings
bom was bedoeld. Op grond van de van
deze autoriteit ontvangen inlichtingen,
heeft ook de minister in de stellige over
tuiging geleefd, dat zulks het geval is
geweest.
2. Deze vraag kan in verband met het
bovenstaande onbeantwoord blijven.
3. Op den morgen van 10 Febr. 1933
heeft, zooals reeds in het antwoord op de
eerste vraag vermeld, de commandant
van het tijdelijk vliegkamp in Oosthaven,
op de wijze, als bepaald in het K.B. van
21 April 1922, Staatsblad nr. 207, aan alle
deelnemers aan de actie bekend gemaakt,
dat zij door het militair gezag tot deel
neming aan bedoelde actie waren aange
wezen en dat „de personen, tegenover-
wie het geweld der wapenen wordt of
kan worden aangewend, worden gelijk
gesteld met den vijand".
De minister kan zich zeer goed ver
plaatsen in de gedachtengang van den
officier, die zich door een geheel
onvoorzienen loop van omstandig
heden plotseling gesteld zag voor de
taak, het muitende schip tot overgave
te brengen en van oordeel was, dat
de order om het schip als vijand te
beschouwen, het werpen van een waar
schuwingsbom uitsloot.
Binnenland
MEISJE VERDRONKEN.
De rivierpolitie heeft Donderdagavond
het lijkje opgehaald van het vijfjarig
dochtertje van W. Ceelen, die woont aan
boord van kraan 1 van Thomsons' haven
bedrijf. Het meisje was des middags in de
Maashaven te Rotterdam gevallen en ver
dronken.
VOET AFGEREDEN.
Om een paard te redden.
Gisterenmorgen omstreeks 8 uur 30 is
in de Wolphaertsbocht te Rotterdam een
paard geschrokken voor de stoomtram
naar Charlois, welke achter het dier aan
kwam. Het paard draaide om, waarna de
35-jarige A. C. van Nielen, die er op had
gezeten, op den grond sprong en trachtte
^et paard van de tram af te houden.
®**bij stond hij met zijn linkervoet tegen
een ófet. raijSj wejjc lichaamsdeel door de
flens van van de locomotief is
afgereden. machinist G. E„ uit de
Heylandsche straat_ jcorli ofschoon hij uit
alle macht remde, het ongeluk niet voor
komen.
Een pleziertochtje" dat
ongelukkig afliep.
Een te Roermond ingekwartierde militaire
wielrijder, geboortig uit Roermond, heeft
Donderdagavond een op de Groote Markt
geparkeerd staanden auto van den heer A.
uit Rochel weg gereden. Een andere militair
P. H. en eveneens Roermondenaar en zekere
L. wonende in het Roermondsche Veld nam
hij met zich in den auto mee. De drie mannen
zijn gaan toeren.
Door tot nu toe onopgehelderde oorzaak is
de auto in de Voorstad in de zeer diepe Roer
gereden. Door het inslaan van een ruit wis
ten de drie inzittenden zich te redden. L.
werd ernstig aan pols en handen gewond. Hij
werd naar het ziekenhuis gebracht. S. die be
wusteloos geraakte, werd op medisch advies
naar zijn ouderlijke woning vervoerd. P. H.,
die verwondingen aan den neus opliep, is op
het politiebureau verbonden, waarna hij in
verzekerde bewaring werd gesteld. Vermoe
delijk is onmatig gebruik van drank aanlei
ding tot de daad. Gistermorgen is de auto uit
het water opgehaald.
TWEE MENSCHEN
VERDRONKEN.
Een ontzettend ongeluk heeft gisteren
middag bij de ponten te Velsen, waar het
buitengewoon vol was van auto's, fiietsen,
en voetgangers, verwarring en ontstelte.
nis verwekt. Een auto is van de grootste
pont achteruit het water ingereden. Vier
van de inzittenden zijn gered bij de twee
anderen waren de levensgeesten geweken
toen de auto boven was gebracht.
De toedracht.
De heer G. H. Heymann, wonende aan
de Overtoom 10 te Amsterdam, was giste
renmorgen met zijn eebtgenoote, zijn
ongeveer 20-jarige dochter, zijn 15-jarige
zoon, een huisgenoote Lena Süssler, uit
Bochum, en een 14-jarigen buurjongen
Karei Bruynes, een tochtje gaan maken
door het Noorden van de provincie en
was nu op den terugweg naar huis.
Voorin zaten de heer Heyman, die stuurde
en Karei Bruynes; achterin zaten de vier
anderen. Dat was mogelijk omdat de
wagen een groote, oud-model Hupmobile
was.
Te ongeveer half 4 kwam de heer
Heymann van Beverwijk vóór het kanaal.
De middelste, dat is de nieuwste pont
stond op vertrekken; maar de man aan
den afsluitboom wenkte wat wel meer
gebeurt dat er nog een plaats was.
De heer Heymann reed dus den steiger
af en de pont op.
Maar de pont was vol op een plekje
na, waarop de auto van den heer Heymann
niet geheel kon staan. Hij stond daardoor
met de achterwielen nog op de neerge
laten pontklep, die naar den steiger
eenigszins helt.
De pontbeambte gaf een paar vóór-
staande auto's order nog iets op te rijden,
wat gebeurde; en nu zou ook de heer
Heymann vooruit gaan. Uit den aard der
zaak stond de handrem dus niet vast.
Juist op het oogenblik dat de auto
vooruit zou rijden, schokte de pont
vooruit en ging varen. De klep zakte
omlaag en de auto gleed achteruit het
kanaal in.
Een ontzettende consternatie ontstond
op dat oogenblik bij de honderden, die
het zagen gebeuren.
De redding der zittenden.
De heer Heymann had kans gezien,
toen de auto achteruit reed, het portier
te openen en uit den wagen te springen.
Hij kwam op het uitstekende gedeelte
van den steiger terecht en hield zich
daar staande met hulp van anderen. Hij
verwachtte waarschijnlijk, dat de wagen
tusschen steiger en pont zou blijven han
gen, maar de pont voer, ondanks het
geschreeuw van de menschen daar en aan
den wal, nog een eind door en de auto
dook achteruit de diepte in. De pontbe
stuurder merkte toen eerst uit zijn hooge
stuurcabine, wat er gebeurd was en stopte
het vaartuig.
Inmiddels waren honderden toege
stroomd. De heer Heymann had zijn jas
uitgetrokken en wilde het kanaal insprin
gen; maar men hield hem tegen, hoewel
hij verklaarde een goed zwemmer te zijn.
Wel sprongen een paar jongemannen te
water, maar zij konden niets bereiken.
Onder water hadden eenigen der inzit
tenden zich kunnen bevrijden. Eerst
kwam Karei Bruynes boven; hij werd aan
wal gebracht en was ongedeerd. Toen
kwam de 15-jarige zoon aan de opper
vlakte en ook deze kon ongedeerd aan
wal worden gebracht. Maar toen ook me
vrouw Heymann gered was, bleek, dat zij
groote verwondingen had aan een been,
armen en hoofd. Zij had een ruit van
een achterportier ingetrapt en was na
haar zoon door het gat naar buiten ge
kropen; waarbij zij de verwondingen had
opgeloopen.
Er was onmiddellijk veel hulp aanwezig.
De Roode Kruis-brigade kwam met den
ziekenauto uit Beverwijk en er waren zes
geneesheeren. Zij verzorgden de gewonde,
die daarna naar het Roode Kruis-zieken-
huis te Beverwijk werd vervoerd en gaven
ook hun zorgen aan de beide jongens,
die er goed waren afgekomen, en in
Hotel De Prins onderdak kregen.
In de auto, die nog onder water stond
het is daar ongeveer 4 m diep moes
ten intusschen nog twee menschen zijn:
Annie Heymann en Lena Süssler.
Een kraanwagen van de N.V. Auto
bedrijf v.h. A. B. van der Wint, te Bever
wijk, was spoedig aanwezig en trachtte
den auto op te halen, maar het lukte niet
wegens de groote diepte. Daarop is de
poging herhaald met de kleine drijvende
bok, die bij den steiger aan den overkant
van het kanaal lag.
Hiermee slaagde men er in den auto
omhoog te halen en toen ze boven water
was, werden de twee menschen er uit ge
haald. Op den steiger werd met alle mid
delen getracht de levensgeesten op te
wekken, maar beiden bleken te zijn over
leden. De lijken werden naar het Roode
Kruisziekenhuis te Beverwijk vervoerd.
De oorzaak van het ongeluk.
De eerste vraag, die bij dit ongeluk op
komt, is natuurlijk deze: hoe is het mo
gelijk, dat de pont afvoer, terwijl de klep,
die van de pont als oprit op den steiger
wordt neergelaten, nog niet was opge>
haald.
In Hotel „De Prins" konden wij Karei
Bruynes die zich voor 't grootste deel
alweer hersteld had vragen hoe het
ongeluk gebeuren kon. „De auto, ver
telde hij, stond met de achterwielen op de
klep en juist zou de heer Heymann iets
oprijden, toen de pont afvoer. Wij reden
achteruit; de heer Heymann sprong uit
den auto en deze dook achterover ht wa
ter in, waarbij het portier weer dicht
sloeg. Wij kwamen met de vier wielen op
den bodem van het kanaal terecht. Het
lukte mij het portier aan mijn kant open
te krijgen. Ik werkte mij naar buiten en
zette mij op den auto af, waardoor ik naar
boven kon komen en zoo gered werd. Al
len konden zwemmen, ook mevrouw Hey
man, dus wij dachten dat ze er allemaal
uit zouden komen. Maar dat is niet ge
beurd."
De pontbestuurder, die uit zijn stuur-
cel de pont kan overzien, had blijkbaar
niet gemerkt, dat de klep nog niet geslo
ten was, toen hij liet afvaren. Het voor
schrift is, dat eerst de klep gesloten
moet zijn, voordat de pont vertrekt.
Het zal dus uit het onderzoek moeten
blijken of hier van onachtzaamheid
sprake is.
De inrichting van deze nieuwste der
drie varende ponten is zoo, dat het vaar
tuig, aan den steigr leggende, door di
werking van de schroef vóór tegen den
steiger wordt gedrukt.
Het pontveer te Velsen behoort tot de
veiligste in het land. Er is daar dan ook
zoo goed als nooit sprake van eenig on
geval.
Betreffende de knoeierijen by de crisis-
graancentrale in Westerwolde is geble
ken, dat deze fraude op tweeërlei wijze is
gepleegd. Om het teveel aan rogge aan de
consumptie te onttrekken wordt deze door
menging met roode kleurstof onbruikbaar
gemaakt. De landbouwers krijgen daar
voor een vergoeding per hectoliter van
de graancentrale. De rogge wordt bij hen
per schip weggehaald en met hectoliter-
zakken in het schip gestort. De vergoe
ding wordt vastgesteld naar het aantal
hectoliterzakken, dat in het schip is ge
worpen. De zakken worden na afloop ge
teld. Het is gebleken, dat de verdachten
het aantal leeggestorte zakken vaak ver
meerderden door er leege zakken bij te
voeren, die geen graan hadden bevat.
In een ander geval werd bii de lading
blanke rogge, die voor denaturatie be
stemd was, een hoeveelheid gedenatureer
de rogge bijgestort, waarvoor het rijk dus
reeds vergoeding had betaald, en later
werd dan deze roode rogge met blanke
rogge opnieuw gekleurd. Onderzocht
wordt in hoeverre de ambtenaren, die met
de kleuring belast waren, zich hierbij heb
ben laten omlcoopen. In elk geval zijn drie
van hen aangehouden, onder verdenking
daarvan.
Het zijn J. K. B., oud 40 jaar, meter en
weger, te Groningen, D. K., graankleur-
der bij de graancentrale te Groningen en
de 57-jarige E. T., eveneens kleurder bij
de graancentrale t e Groningen- Allen
zijn overgebracht naar Stadskanaal.
Op de mijn „Oranje Nassau IV".
Met ingang van 1 September is aan
ruim 350 man op de Oranje-Nassaumijn
IV te Heerlen ontslag aangezegd. Onder
de ontslagenen zijn verschillende Neder
landers. Met 1 September zulIen niet meer
dan ongeveer 350 man op de Oranje-
Nassaumijn IV blijven weiken. Het schijnt
in de bedoeling te liggen, mettertijd deze
mijn als bedrijfsschacht stop te zetten en
de exploitatie van de Oranje-Nassaumjjn
III uit te doen geschieden.
Hoofdlijn naar Amsterdam versperd.
Om even na zeven is gisteren bij den
spoorwegovergang aan den Hoogen Laar-
derweg te Hilversum een rangeerende
personentrein uit de rails geloopen, waar
door de hoofdlijnen naar Amsterdam
versperd waren.
De trein uit Amersfoort, die om 7.07
uur te Hilversum aankwam, is om twee
minuten voor half acht met zijn passa
giers over Utrecht naar Amsterdam ver
trokken. Ook de D-trein uit Berlijn on
dervond veel vertraging. Persoonlijke
ongelukken zijn niet voorgekomen.
Te Hilversum aankomende passagiers,
bestemd voor Bussum, konden voor reke
ning van de spoorwegen per autobus hun
reis vervolgen.
Telkens als het op kwam, kreeg ik
een gevoel of ik met nijptangen werd
geknepen en ook of groote spelden
in mijn lichaam prikten. Mijn werk
moest ik laten liggen. Niets hielp en
ik werd oud voor mijn tijd en onge
rust over de toekomst.
Toen begon ik met Kloosterbalsem,
die ook voor mij een wondermiddel
bleek. Hoe meer ik mij met Klooster
balsem inwreef, hoe minder de pijnen
werden en hoe beter ik mij voelde.
Nu ben ik weer gezond en vroolijk."
S. L te A.
„Geen goud zoo goed"
Onovertroffen bij brand- en snij wonden
Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bU
Kheumatiek, spit en pijnlijke spieren
Overal per pot v. 20 gr. f 0.60 en 50 gr. 11.—
Bovengenoemde prijs wordt verhoogd
met bijslag voor Omzet-belasting.
Het ongeluk is ontstaan, doordat de
wisselwachter, die reeds meer dan twintig
dienstjaren heeft, bij vergissing een ver
keerden handel overhaalde. De trein reed
met een snelheid van ongeveer 5 km, aan
welk feit het te danken is, dat slechts
twee wagons buiten de rails liepen over
een afstand van twintig meter.
Donderdagavond waren vier jongelui
uit Amsterdam bij het tentenkamp ten
Zuiden van Zandvobrt aan het baden.
Plotseling is een van hen in de diepte
verdwenen. Twee kameraden bemerkten
het ongeluk efi poogden den drenkeling
te grijpen, wat hun inderdaad gelukte.
Toen zij op de bank waren gekomen,
trok de strooming echter zoo geweldig,
dat zij den jongeman moesten los laten
en weer aan de zee prijsgeven.
Leden van de Zandvoortsche Reddings
brigade hebben getracht het lijk te bergen,
tot dusverre echter zonder resultaat.
Het slachtoffer is de 17-jarige R., uit
Amsterdam.
M
Buitenland
Beide treinen in vlammen opgegaan.
Uit Boekarest wordt gemeld, dat bi,
het station Recea aan de lijn Boekarest
Craiova, gisterenochtend twee treinen van
tankwagens met benzine met elkaar in
botsing zijn gekomen. Alle wagens en de
locomotieven ontspoorden. Binnen enkele
oogenblikken was de plaats van het onge
luk in een vlammenzee veranderd. Kort
op elkaar volgde de ontploffiing der tanks.
De brand was op 40 K.M. afstand te
zien. Door de groote hitte kon niemand
naderbij komen, zoodat het aantal slacht
offers tot nu toe nog onbekend is. Men
vreest, dat het geheele treinpersoneel is
omgekomen.
Het station Recea is gisterenochtend
ontruimd, daar de brand op het stations
gebouw dreigt over te slaan. Het verkeer
op de overigens zeer drukke lijn moest
worden omgelegd.
In de buurt van Oharolles (departement
Saone en Loire) is Donderdagavond een
waterhoos losgebarsten, die groote schade
heeft aangericht.
In vele plaatsen stond het water in de
huizen 50 tot 60 centimeter hoog. Ver
scheidene boerderijen zijn door den blik
sem getroffen en in brand gestoken. Een
aantal koeien en paarden is omgekomen.
EEN BLERIOT-POSTZEGEL.
De Fransche posterijen willen ter her
innering aan de prestatie van Blériot,
die 25 jaar geleden over het Kanaal vloog,
een luchtvaart-postzegel uitgeven.
Deze zal de Fransche en Engelsche
kust voorstellen, verbonden door het
vliegtuig van Blériot.
Na 15 maanden in de gevangenis te
hebben doorgebracht, is mevrouw Anna
Antonio, een moeder van drie kinderen,
op den electrischen stoel in de gevangenis
Sing Sing terechtgesteld.
Zij had haar echtgenoot vermoord. Haar
beide medeplichtigen, Saitta en Feraci,
w- rden onmiddellijk na haar geëxecuteerd
In het plaatsje Klotzsche, bij Dresden,
hadden, naar D. N. B. meldt, bij een hevig
onweer zes personen ondereenigesparre-
boomen beschutting gezocht tegen den
regen. De bliksem sloeg in deze boomen,
waardoor allen, die er onder schuilden,
werden gewond.
Een twintig-jarig meisje uit Dresden-
Plauen is korten tijd later aan de op
geloopen zware verwondingen overleden;
Buitenlandsch Overzicht
Feuilleton
Radio-programma
Noch spot. noch zot
Aanvaring tusschen oorlogs- en
vrachtschipDrie dooden en 17
gewonden
De begrooting van de Indische
Marine, Geen vermindering van
defensiemiddelen, geen politiek
op de vloot
Ontzettend auto-ongeluk bij de
Velzerpont. Twee menschen ver
dronken
De Koningin en Prinses Juliana
in Noorwegen
Knoeierijen bij de Crisis-Graan-
centrale te Westerwolde
De bom op de „Zeven Provin-
ciën". Het schip als vijand be
schouwd. Geen waarschuwings
bom geworpen
De bloedige strijd tegen de com
munisten in de buurt van Poetsjau,
10.000 dooden en gewonden
Een Fransche bewering over
Hindenburgs politieke testament,
ten beroep op de dynastie?
In Duitschland is de amnestiewet
afgekondigd
Op de mijn „Oranje Nassau IV"
zijn met ingang van 1 Sept, 350
man ontslagen
Gisterenavond is bij Hilversum
een personentrein uit de rails ge
loopen, door het overhalen van
een verkeerd handel
Een Mexicaansch dorp door ban
dieten geplunderd. Veertig in
woners gedood
Alkmaar heeft gisteren zijn
30.000sten inwoner gekregen
Omtrek-nieuws
Marktberichten
Marineberichten
Sportnieuws
pag. I
1
M 2
10
6
10
10
10
twee zusters, van 15 en 19 jaar, werden
zwaar gewond, evenals een vrouw van
middelbaren leeftijd. Twee andere per
sonen werden licht gekwetst. Alle ge
wonden zijn in het Diaconessen-zieken
huis van Dresden opgenomen.
3 dooden, 17 gewonden.
Op den terugweg naar Tarente is gisteren-
ochtend vroeg de flottieljegeleider Antoniot-
toLIsodimare van het tweede eskader tus
schen Kaap Miseno en het eiland Procida in
de Golf van Napels in aanvaring gekomen
met het binnenkomende stoomschip Pallas.
De flottieljegeleider kreeg een groot lek aan
stuurboordzijde en 3 man van de equipage
zijn gedood en 17 gewond, van wie enkele er
ernstig aan toe zijn. De Pallas bleef nagenoeg
onbeschadigd en kon de reis op eigen kracht
voortzetten.
Een derde reddingspoging.
Men weet, dat men in de overwinte
ringsbasis „Klein Amerika" weer in
radioverbinding was gekomen met Byrd,
die den Zuidpoolwinter in eenzame af
zondering doorbrengt op de IJsplaatvan
Ross, in een kamp op zoo wat 200 KM.
ten zuiden van het hoofdkwartier. Nadat
ook de tweede reddingspoging die was
ondernomen door een slede-expeditie,
onder leiding van dr. Thomas C. Poulter,
onverrichter zake had moeten terug-
keeren, is thans een derde poging onder
nomen. De tweede poging was opgegeven
wegens een defect aan de motorslede,
terwijl men groot gevaar had geloopen
van met slede en al in een spleet te ver
dwijnen. Een andere slede echter, waarop
zich de voedselvoorraad bevond, verdween
in een kloof, doch kon nog wordefi op-
geheschen. Koude en slecht licht maak
ten het vinden van het spoor naar het
kamp van Byrd zeer moeilijk. Men meent
echter, dat men thans op den goeden
weg is en dat men den leider van de
expeditie zal kunnen vinden.
In een groot deel der midden-
westelijke Amerikaansche
staten.
Wolkbreukachtige regens ontlastten
zich Vrijdag boven de staten Colorado,
Nebraska, Indiana en Kentucky en ver
losten eindelijk een groot deel van het
verdorde gebied in het middenwesten van
de sinds maanden durende gloeiende hitte
en droogte.
De geweldige watermassa's veroorzaak
ten op veel plaatsen overstroomingen. Op
sommige straten staat het water wel een
meter hoog. In de streek ten westen van
Denver in Colorado zijn vele personen
door stortvloeden verrast. Er worden ette
lijke personen vermist. Men vreest dat zij
verdronken zijn.