Amsterdamsche Brieven. Marine'brieven uit Indié ,T JUTTERTJE ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1934 PAG. 5 en water vult, en dit aan de kook brengt. Daarna vet men de pan in en laat haar zoo tot den volgenden dag staan. Het is het beste deze behande ling driemaal te herhalen. Bij het bak ken van pannekoeken is het aan te be velen, op den bodem van de koekepan een flink met vet ingesmeerd stuk per kament papier te leggen, dat precies past. De koeken laten zich dan ge makkelijk uit de pan verwijderen. Heeft men bij het bakken geen ze- melmeel om de vorm te bestrooien, dan kan men net zoo goed griesmeel gebruiken. Bij het braden van rund- vleesch, moet men wat schijfjes peen op het gebraad leggen, de saus krijgt daardoor een goeden smaak. „Wilt u me 20.000.— leenen? wensch met uw dochter te trouwen. Ik Terugkeerende vacantie- gangers. Dit zijn de dagen van terugkeer van de vacantie-gangers. Van alle kanten, treinen, tuf fen, fietsen, loopen envliegen zij de stad Weer binnen en betrekken zij -weer, na daar buiten even een frisschen neus te hebben ge haald, hun wintersche arbeidskwartieren. Met een verzuchting veelal dat de koek weer op is en ook voor zoover het degenen betreft die niet per trein terugkeeren met vele verwen- schingen over deslechte toegangswegen tot de hoofdstad. Die toegangswegen zijn dan ook het dient gezegd voor de eerste stad des lands niet veel minder dan beschamend! Wie, in zijn vacantie-dagen, op de schier overal in de provincie nieuw gevloerde fraaie, breede as- phalt-cement-wegen heeft rondgetoerd, vindt zeer zeker, als hij op de smalle en hobbelige toegangswegen tot de hoofdstad, als voor beelden noemen wij die over Diemen. die over Amstelveen en die over Sloten, pijnlijk door elkaar wordt geschud, overvloedig reden tot er gernisDat in deze erbarmelijken toestand van een groot aantal onzer toegangswegen nog maar steeds geen verbetering werd gebracht, vindt, zeggen de betrokken autoriteiten, zijn oorzaak in het feit, dat een definitieve voor ziening ten deze moet wachten op uitbreidings plannen of/en de omlegging der spoorbanen. Maar dit kan langzamerhand, nu we in een periode zijn komen te verkeeren, waarin derge lijke werken steeds weer worden uitgesteldof althans in zeer verlangzaamd tempo tot uit- 0Siyoering komën, moeilijk meer als excuus geldenEr bestaat hier alle aanleiding zoo spoedig mogélijk althans een tijdelijke voorzie ning en verbetering tot stand te brengen. De entree tot de stad via het Centraal-Station moge nog altijd grandioos zijn en een hoofdstad waardig. het is nu eenmaal een feit, dat deze eertijds voorname entrée, met het nog steeds dalende reizigersvervoer per spoor en het in versneld tempo stijgende dito vervoer per autobus, auto en motor, niet meer dé hoofd-ingang tot onze veste kan genoemd worden, dat die andere, eertijds landelijke invalspoorten, minstens even belangrijk zijn ge worden. En dat het hard tijd wordt, dat men hen uit hun nog steeds landelijk karakter op heft en ook een moderne groote stad en het moderne verkeer waardig maakt! De Almitento. Terugkeerende vacantiegangers, die weer even op gang moeten komen in het stads- en arbeids-gareel, gaan de eerste dagen trouwens dikwijls onder nog wel meer ergernissen ge bukt. De lasten van hetkruideniersboekje en meer dergelijke contacten met den, hun voordeur weer als vanouds belagende ijverige handeldrijvenden middenstand, alias de leveran ciers, wegen die eerste dagen nadat men in pensions en hotels een tijd lang van die lasten ontheven is geweest, soms als een cente- naarslast op de schouders van menigen „con sument"!...... En velen van hen zullen dan ook wel eerst even een zekeren weerstand moeten overwinnen, voordat zij zich opmaken te trek ken naar het R.A.I.-gebouw, waar de midden standers thans een groot en grootsch feest een propaganda-feest! vieren door mid del van hun tentoonstelling de Almitento, die dezen Donderdagmiddag door Commissaris Röell geopend werdMaar degenen, die zich dan tenslotte toch tot een bezoek hebben laten verleiden, zullen moeten getuigen, dat deze expositie er inderdaad zijn mag en een goed en leerzaam beeld geeft van de nuttige diensten, die de middenstand in het huidige maatschappelijke bestel aan ons alleen bewijst; zij rullen, na dat Almitento-bezoek, misschien ook met een iets welgevalliger oog hun krui deniersboekje aanzien en met een iets welge valliger oor het bellen van de leveranciers aan- hooren Openlucht-garage. Om nog even bij de terugkeerende vacantie- gangers en dan speciaal de autobezitters onder hen te blijven: velen van hen, namè- i'jk zij, die voor hun vacantie gewend waren hun wagen "s nachts zonder meer voor de deur te parkeeren, hebben in angst en vreeze ver keerd, dat zij na terugkomst, tengevolge van de nieuwe bepalingen van het Motor- en Rij wielreglement, gedwongen zouden worden tot het branden van licht aan die wagens of tot het opzoeken en betalen!van een garage standplaats. Het is hun een pak van het hart geweest toen zij vernamen, dat onze stads bestuurderen zich ontfermt hebben over de minder-kapitaalkrachtige autobezitters, die er heden ten dage in grooten getale zijn! en dat men ook in den vervolge in Amsterdam, ge woon en zonder meer, 's nachts zijn wagen kosteloos op straat mag opbergen, mits dit is de eenige voorwaarde die er bij gekomen is, het vehikel maar in het licht van een straatlantaarn staat. Gezien het feit, dat er, volgens een recente telling van onze Verkeers politie, niet minder dan 6000 Amsterdammers zijn, die uitsluitend van de openlucht-straat garage gebruik maken, heeft het stadsbestuur op deze wijze ongetwijfeld velen aan zich ver plicht....™ Diamant-stad. Met deze vele auto's-op-straat, een aantal, dat nog steeds snel groeit, zou het wel kunnen gebeuren, dat men Amsterdam in de nabije toe komst ging noemen de „city of the million cars", de milüoen wagens", inplaats van de „city of the million bicycles" het millioen fietsen, zooals men haar de laatste jaren in het buitenland veelal betiteldenadat men haar. in een nog vroegere periode, dikwijls als „diamant-stad" aanduidde! Intusschen mag men enkele insiders als de bekende diamant- industrieel Asscher gelooven, is de kans dat deze laatste titel eenmaal nog wéér eens opgeld zal doen, den laatsten .tijd weer eenigszins ge stegen, nadat men geruimen tijd algemeen hoorde verkondigen, dat het met de hoofd stedelijke diamant-industrie wel voor goed uit zou zijn Deze keer ten goede is voornamelijk te dan ken aan het werk van de z.g. Combinatie, die in Februari tot stand kwam en die berust op samenwerking tusschen een belangrijke groep werkgevers, de organisatie van werknemers, de overheid van stad en land en de Amsterdam sche Bank. Zij beeft ten doel voor de Amster damsche diamant-industrie dat gedeelte van de wereldmarkt te heroveren, waarop zij aan spraak mag maken en tevens aan den nood toestand van werkloosheid en stilte in zaken een einde te makenNa het eerste half jaar werken van deze Combinatie behoeft, zeggen thans de leiders, omtrent de te bereiken resul taten geen twijfel meer te bestaan. Er zijn nü reeds teekenen, die bemoedigend werken; er draaien weer fabrieken, er wordt meer stroom verbruikt, de leveranciers van benoodigdheden der industrie beginnen eveneens weer meer leven te bespeuren en, lest best!, er werken weer aanzienlijk meer arbeiders, alleen voor de Combinatie al een 16 a 1700, wat, met de arbeiders in het vrije bedrijf meegeteld, een 1900 diamantbewerkers geeft, die weer achter hun molens en boven hun kloofbeitels zitten...... Het is nog maar een zeer bescheiden op leving, maar, zooals gezegd, daa'.aede is de kans, dat de benaming diamant-stad, als aan duiding van Amsterdam voorgoed van den aardbodem zal verdwijnen, althans iets geringer geworden....™ „Wat schreef de dokter voor?" „Meer beweging." „En wat doe je nu?" „Ik draai m'n eigen sigaretten." Stadion-kansen! Hoe staat het met de kans. de kwade kans, kunnen we, nu we het tóch over „namen" hebben, dat we binnenkort onzen „naam" zullen verliezen als stad. waar dé groote sportfestijnen plaats hebben? Een vraag die men zich, in verband met de plannen voor den bouw van een nieuw, 70.000 plaatsen be vattend stadion te Rotterdam, den laatsten tijd in vele kwartieren gesteld heeft. Moeten wij hier, in Amsterdam, op stadion-gebied, nu niet een tegen-zet gaan beramen, vroeg men zich af, teneinde die komende Rotterdamsche con currentie het hoofd te bieden?Ter kal meering van ten dezen verontruste hoofdstede lijke gemoederen, heeft onze Stadion-directeur nu onlangs den volke kond gedaan, dat hij de toekomst rustig tegemoet ziet en dat óns sta dion het oorspronkelijke Olympische sta dion, zich bést zal kunnen handhaven. Voor- loopig zullen wij hier geen „tegenzetten" doen. maar als het noodig mocht blijken, kan men de tegenwoordige sport-arena aan den Amstel- veenschen weg altijd nog gemakkelijk zoodanig uitbouwen, dat men een extra 20.000 toeschou wers-plaatsen wint en aldus het maximum brengen op circa 60.000. Die eventueele uit breiding kan geschieden zonder de wielerbaan en daarmee ook de sintelbaan op te offeren aan de voetbalsport. Onze Stadion-directie voelt zich dan ook voor afzienbare toekomst nog meer dan voldoende „gedekt" en voelt zich noch door Rotterdam, noch door Ajax onze kampioensclub wier eigen stadion in de Watergraafsmeer reeds halverwege gereed kwam, voorloopig ernstig bedreigd. Feeordprestaties. Voor record-prestaties is men overigens den laatsten tijd niet uitsluitend en alleen op het stadion aangewezen. Met de verhoogde rij snelheid van onze trammen en bussen, waar we het al eens meer over gehad hebben, kan men dergelijke prestaties tegenwoordig ook op den openbaren weg aanschouwenEen bus- rit- b.v. van het station Haarlemmermeer naar de Kalfjeslaan in Amstelveen van 4. zegge vier minuten (bij deze verhoogde rijsnelheid tegenwoordig reglementair voorgeschreven!) kan men met recht een record-prestatie noemen. Record-prestaties zijn echter minder geschikt om als dagelijksch werk te worden uitgevoerd! En het is dan ook zeer de vraag of zij niet teveel vergen van het rijdend personeel. Begrijpelijk is dan ook zeer zeker, dat de Algem. Bond vaa Overheidspersoneel onlangs een voorstel in diende bij de Centrale Commissie voor Werk liedenzaken behelzende het verzoek om over te gaan tot een „uitgebreid geneeskundig onder zoek naar den physieken en psychischen toe stand" der betrokken personeels-leden. Beste Lange, De vorige week heb ik niet aan je geschreven, en om het nu weer goed te maken, stuur ik je maar weer eens een luchtbrief. Weliswaar is dat be langrijk duurder, maar wellicht maak ik dan een employé aan de Heldersche Courant weer gelukkig met een paar overdrukpostzegels hier uit de Oriënt. In den Volksraad verklaarde de Commandant der Zeemacht, dat de „Pelikaan" uit de sterkte afgevoerd zal worden. Zoo zal die „mailboot" van de Marine verdwijnen. We zien hem om zoo te zeggen nog uit de haven van Nieuwedtep vertrekken onder bevel van den toenmaligen overste Wiesman, echt als moederschip van 4 onderzeebooten, naar Indië. Wat was het een pracht van een schip, wat een kanjers van hutten,- wat een mooi uitgevoerde machine- werkplaats. Wat kon je er in zee niet prachtig langs de raüing zitten. Heusch, het leek wel een mailboot. In den aanvang in de Oost heeft het schip erg veel gevaren. Het was sedert lang weer eens wat nieuwbouw uit Holland. Weet je nog wel hoe het schip bij de eerste HollandIndië vlucht nog uit gelegd is als baken van Van der Hoop en zijn gezellen tusschen Colombo en Sabang. Weet je ook nog hoe we tijdens de manoeuvres vliegtuigen medekre- gen en we ons „Aircraft career" voel den? Nu gaat het schip uit de strekte, en zal net ook wel spoedig daar van naast de onderzeeboot, en Burgerhout dokken weg gaan, denk ik. Vervlogen glorie, zoo gaat het tenslotte al onze schepen op den duur, alhoewel deze niet zoo'n ouderdom heeft bereikt bii onze Marine, als sommige andere sche pen Politiek op de vloot brengt noodwen dig politieke verdeeldheid met zich, schept tweedracht waar eenheid be hoort te zijn. Voor de vloot bestaat er maar één politiek, n.1. gehoorzaamheid aan het gezag en trouw, uiterste plichtsvervulling onder alle omstandig heden." Ziedaar ware woorden, die schout-bii-nacht Van Duim in den Volksraad sprak namens de Indische regeering. Ook roerde Z.H.E.G. de kwestie aan over het al dan niet heffen van uitvoerrechten op de aardolie ,dus als het ware, het extra laten betalen in de defensie-kosten door onze olie havens. De regeering voelde echter niets voor deze „oliedefensie". De veiligheid van den staat is een algemeen belang en niet iets specaials voor onze oliehavens, zoodoende stond de regeering afwij zend tegenover deze opmerking in den Volksraad. De Marine gaat gecombineerd met de landmacht oefeningen houden in den Westhoek van Java. Over het geheele eskader worden compagnieën van de landmacht gedetacheerd. De oefening wordt besloten met een troepenrevue, waar ook de Marine aan meedoet ten aanschouwe van Zijne Excellentie den Gouverneur-Generaal. Dit is dus als het ware ter vervanging van de Parade op 31 Augustus, die niet doorgaat, met de traditie, dat de vloot tegen einde Augustus in Priok ligt is dus niet ge broken. De halve competitie om den beker Het zal je wel interesseeren hoe de voor de marine-elftallen is afgeloopen, eindstand is en daarom laat ik hem in zijn geheel volgen: elftallen gespeeld r* O O O- fcc r* IS? *0 ?1C verloren doelp. V. doelp. T, .2 e O.Z.D. 7 6 1 17 5 13 D. Cons. 7 6 1 18 7 12 M.L.D. 7 4 3 22 15 8 M.K.O. 7 3 4 13 14 6 M.K.G. 7 2. 2 3 11 15 6 Java PT 2 1 4 12 13 5 Jagers m L 2 5 17 17 4 P.v.O. pp i 1 •6 8 26 2 Zooals je ziet is er dus een zekere suprematie van de inrichtingen aan den wal, hetgeen natuurlijk; niets te verwonderen is, omdat die altijd het Pasira veld te hunner beschikking'heb- ben en er in den ïndischeti Oceaan nu eenmaal geen voetbalvelden te vinden zijn, terwijl van het eskader de Java d6 beste resultaten behaalde, hetgeen ook best te begrijpen valt, omdat men daar over de grootste keus beschikt. De On derzeedienst, de Dienst Conservatie en het Vliegkamp zullen dus de 3 uitge loofde prijzen verdeelen en wel als volgt: De groote EL commertie wisselbeker (van de Sigarenfabriek uit Djoc.ia), die een waarde van driehQnderd gulden vertegenwoordigt, is de eerste prijs. Het is een wisselbeker, die 3 maal ach ter elkaar gewonnen moet worden, al vorens hü eigendom wordt. Echter zün er voor de spelers door den Marine- Commandant 11 draagmedailles bij ver bonden, die het eigendom der spelers worden. Verder schonk „Zeemacht" als tweeden prijs 'n zilveren beker, die dus aan het elftal der conservatie ten deel viel, terwijl de Commandant der Ma rine eveneens draagmedailles schonk aan het elftal, dat den derden priis be haalde. Tijdens de laatste wedstrijden liet ook de Stafmuziek zich wederom hoo- ren, zoodat we hier in ieder opzicht met genoegen op dit sportieve voetbaltour- nooi kunnen terugzien. Tot de volgende week maar weer, ouwe, HENK. „Hé, Bill, je schoen noeveii maar voor de helft gezoold te worden."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 16