ANOEUVRI
E S O N A beteekent:
BINNENLAND
Service
fva/-.EDE BLAD
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1934.
De invoer van steenkool
in België uit Nederland.
Tijdelijk stopgezet.
De Duitsch-Nederl.
cleanng-overeenkomst.
Compensaties en Sperrmarken.
SnsSvervoer (auto en boot)
Lage vracht
De verbinding van
Friesland —Afsluitdijk.
Rundveeteeltregeling.
De verwijdering van
communistische Karnen
leden uit de Ridderzaal.
Thans een klacht bij de Haagsche
rechtbank.
De veiligheidsverkeer der
K.N.A. C.
als reeds uit het korte bericht betref-
4 de het verloop van de oefeningen op
n." dag bekend is, had de verdedigende partij
d-tmaal meer succes dan Maandag. Van de
4 nderzeebooten kwamen er 3 tot den aan-
l' waarbij twee daarvan de „O M" en ,,0
j5 succes mochten boeken.
Ditmaal zou ik aan de zijde van rood de
efeningen medemaken. Het binnenloopen
van vriend en vijand te IJmuiden, gaf een
aoede gelegenheid om op een der andere sche
en over te gaan. De commandant van Hr.
tjs. „Medusa", luit. ter zee le kl, J. H. van
Rinkhuyzen, had nog een plaatsje voor mij
^Aangezien voor Dinsdag de landing bij
Scheveningen op het programma stond en de
onderzeebooten ettelijke mijlen uit de kust
zouden zijn, om later de roode strijdkrachten
op te vangen, werd de gelegenheid om op de
Medusa" over te gaan dankbaar door mij
aanvaard. Eerlijk gezegd, lokte het mij ook
bijzonder aan, den nacht door te brengen in
comfortabeler omgeving. De tocht van Maan
dag aan boord van de „O 14", in een tamelijk
ruwe zee, was vrij vermoeiend en deed je
wel naar een behoorlijke nachtrust verlan
gen. Op een bank in de longroom vond ik
macht zig-zaggen in snelle vaart de torpedo
booten teneinde de onderzeebooten voor zoo
ver mogelijk tijdig te zien en, indien de kans
daartoe bestaat met dieptebommen onschade
lijk te maken.
De beide jagers zijn ver vooruit gescho
ven, 10 a 15 mijl voor de hoofdmacht op z.g.
bescherming op afstand. Het doel hiervan is
de onderzeebooten te dwingen onder water te
gaan in technische termen uitgedrukt „on
der water te duiken", waardoor deze aanmer
kelijk in snelheid moeten verminderen, aange
zien dan de voortstuwing electrisch inplaats
van met dieselmotoren moet geschieden. Dit
kan het voor de onderzeebooten onmogelijk
maken de vijandelijke hoofdmacht nog tijdig
op lanceerafstand te benaderen.
Reeds zijn wij twee uur onderweg. Onder
aanhouding van den generalen koers
West wordt herhaaldelijk gezig-zagd. Dan
gaan plotseling op de „Z 8" vier vlaggen om
hoog, ten teeken, dat een onderzeeboot ge
zien is. Onmiddellijk draait het e '-ader af.
Later bleek, dat het de „K 16" Wu„ geweest,
die getracht had op korten afstand te lancee-
ren, Juist vóór het afvuren van de torpedo
werd zij echter door de „Z 8" op 25 meter
afstand ontdekt. Dieptebommen verrichten
Schieten met het 7 c,M. kanon aan boord van de „Douwe
Aukes" tijdens de vlootmanoeuvres op de Noordzee
mijn bed gespreid, de patrijspoorten wijd open,
en zoo duurde het niet lang eer ik „onder
zeil" was.
Het vertrek uit IJmuiden was bepaald op 6
uur. Eerst moesten evenwel de nu nog broe
derlijk naast ons gemeerd liggende onderzee
booten verhaald worden. Die hadden nog een
paar uur den tijd voor zij zee moesten kie
zen en ik geef u de verzekering, dat die tijd,
-- nadat zij opnieuw gemeerd waren -- door
de opvarenden niet onbenut werd gelaten. De
genen die niet tot de wacht behoorden, doken
nog even in hun kooi.
De „Medusa" en „Douwe Aukes", die bij
de roode scheepsmacht zijn ingedeeld, zijn
beide mijnenleggers en thans te Vlissingen in
station. De „Medusa" meet 670 ton, zij kan
90 mijnen aan boord hebben, welke voorna
melijk dienen om in geval van oorlog in de
Zeegaten te worden uitgelegd. Verder is het
schip bewapend met 3 stukken van 7.5 cm lang
55, in bijzonder dienende als luchtafweerge
schut. De mijnen werden geborgen op het
mijnendek en gedeeltelijk op het kuildek.
Door middel van rails worden zij naar het
z.g. lanceerbordes dat zich achteruit be
vindt gereden en vandaar te water gelaten
„gelanceerd".
Het voetstuk waarop zij rusten is los van
de mijn, het blijft hiermede verbonden door
een kabel. Het voetstuk het z.g. anker
bevat een mechanisme voor het afwikkelen
van den kabel totdat de mijn op de ge-
wenschte diepte onder den waterspiegel is
gekomen.
Te 6 u. 50 waren de „Medusa" en „Dou
we Aukes" buiten de pieren van IJmuiden en
werd koers gezet naar het door den leider
van rood opgegeven rendez-vous, 2 mijl
westelijk van Katwijk. De verwachting, dat
«et buiten wat kalmer geworden zou zijn,
Werd niet bewaarheid. De „Medusa" danste
er ^nog aardig overheen, en de „Douwe
'Tes deed het niet minder.
b:j Katwijk troffen wij de andere schepen
^an ro°d, reeds in kiellinie opstoomende om
de Zuid. Voorop de „Hertog Hendrik dan
de beide torpedobootjagers „Evertsen" en
„Het Hein' gevolgd door de „Z 6", „Z 8"
en „Z 5 De „Medusa" en „Douwe Aukes"
"ten zich hierachter aan. In deze formatie
^dvoorb.j Scheveningen gestoomd. Helaas
rad het weer, of liever de nog erg rumoerige
2ee a's spelbreker op, zoodat de op het pro
gramma staande landing niet kon doorgaan.
n P'aats daarvan werden voor Scheveningen
en'3e manoeuvres in verband uitgevoerd,
aarnai werd geankerd in afwachting van het
®j.n j k, dat anders de landing zou zijn ge-
onV zoeken onze ankerplaats dichter
de kust. De Iooders in de rusten hou-
handlood gaande en roepen met lange
'alen de diepte af. Op ongeveer 15 m
l6p er Wordt geankerd. Als het anker geval-
's,*ordt 50 meter ketting „gestoken of
"itgevierd. „50 meter op het water"
schipper, wat wil zeggen, dat de ge-
- e schakel van de ketting die 50 m aan-
han t 'n'St '3°ven water of gelijk daarmede
WatÖ I 'an9e ketting doet bij dit woelige
an>er "ienst als een veer om de schokken die
oruf/S het stampen van het schip zouden
,p aan, op te vangen.
duiQC C^n uur 's het weer „anker op". De lan-
voor h°.U c'd moment zijn beëindigd en
*ich 6 r00(k scheepsmacht is het nu zaak
fleank j voeten te maken. De verspreid
•root!' 6 Sc'1ePerl verzamelen zich en in
la-ir i'n'e ^aat het nu steeds zig-zaggende
,0od let PUIlt ^0 mijl uit de kust, hetwelk door
In hef06' worden bereikt om veilig te zijn,
midden vaart de „Hertog Hendrik",
É,Dn, ?n r®chts daarvan resp. de „Medusa en
Ve Aukes Terzijde van deze hoofd
hun vernielend werk, en maakten een einde
aan het bestaan van de ,,K 16",
Aan dezen aanval zijn wij dus gelukkiger
wijze ontsnapt. Na korten tijd wordt weer een
onderzeeboot gemeld, doch ditmaal blijkt het
loos alarm te zijn. Steeds dichter naderen wij
het punt waar het gevaar geweken zal zijn.
Zullen de onderzeebooten even weinig suc
ces hebben als den vorigen dag? Het begint
erop te lijken. Twee uren verstrijken, er ge
beurt niets. Dan komen de aanvallen los. Te
5 uur gaat weder het sein op, dat een onder
zeeboot is gezien. Te laat evenwel. Tusschen
de „Medusa" en de „Z 8" duikt de „O 14"
op. Aangenomen wordt, dat zij de „Hertog
Hendrik" heeft gelanceerd, doch dat deze
zijn weg kan vervolgen. Inmiddels is het sein
„schijnlanceeren" vervangen door „werkelijk
lanceeren", De wind is afgenomen en de zee
minder woelig, zoodat het opvisschen van
torpedo's minder bezwaarlijk is. Nauwelijks
is het sein geheschen of twee bellenbanen wor
den waargenomen. Het was de „O 15", die
terwijl het eskader nog slechts enkele
mijlen van de veilige zone verwijderd was
zich prachtig in aanvalspositie had geplaatst
en door het tegelijkertijd afvuren van 2 tor
pedo's zoowel de „Douwe Aukes" als de
„Hertog Hendrik" wist de torpedeeren. Aan
genomen werd, dat de „Douwe Aukes tot
zinken werd gebracht, terwijl de „Hertog
Hendrik" opnieuw ernstig werd beschadigd.
Een mooi succes voor de onderzeebooten.
Spoedig daarop is de oefening geëindigd.
De verschillende schepen zoeken de aange
wezen haven op of begeven zich op weg naar
het punt waar den volgenden dag verzameld
moet worden. Voor ons is dit het lichtschip
„Noord Hinder", waar wij den volgenden
morgen 7 uur aanwezig moeten zijn. De zee
is heel wat afgeslecht en met 'n flinken gang
loopen wij recht op ons doel aan. In den
avond staat de volle maan aan een helderen
hemel en overgiet de zee met haar zilveren
licht. Na het stampen en slingeren van Maan
dag- en Dinsdagmorgen is dit een pleziervaart.
In het Oosten zien wij flauw de flitsen van
de verschillende kustlichten, nu en dan de na-
vigatielichten van voorbijgaande schepen.
Dichtbij aan bakboord verschijnt een groen
licht, dat blijft doorliggen. Het is een motor-
visschersvaartuig, dat op wel erg korten af
stand nog vóór ons overloopt. Wat erg bru
taal en onvoorzichtig.
Te 11 uur hebben wij het vastgestelde punt
bereikt. Reeds lang hebben wij de breed uit
zwaaiende lichtbundels van het lichtschip
„Noord Hinder" gezien, nu zijn wij er dicht
bij. 5 mijl ten Westen er van gaan wij ten
anker. De „Douwe Aukes" ligt er reeds; de
navigatielichten gedoofd en met ankerlichten
op 30 meter water wordt gelood. Dan is het
weer „anker vallen" en „100 meter op het
water". Kort daarop ligt de „Medusarustig
ten anker in een kalme zee. Wat niet aan dek
behoeft te zijn, gaat te kooi. 7 uur Woens
dagochtend moeten wij weer present zijn om
onze nieuwe rol te vervullen.
Communiqué voor den twee
den dag.
Bii de tweede gezamenlijke oefening
der marine, welke heden plaats had,
was men van de veronderstelling uitge
gaan, dat een vijandeliike scheepsmacht,
bestaande uit Hertog Hendrik, Evertsen,
Piet Hein, Z 8, Z 6 en Z 5, Medusa en
Douwe Aukes een onderneming tegen de
Nederlandsche kust zou uitvoeren, be
staande uit het voor Scheveningen aan
fand zetten van do gezamenlijke lan-
dingsdïvisiën, welke met eenige fictieve
vernielingswerkzaamheden zouden wo -
Na 'tcnigkeer aan boord der landings-
divisiën moest de roode scheepsmacht
zee kiezen en zich naar een punt bege
ven 40 mijlen uit de Nederlandsche kust,
alwaar een rendez-vous met de hoofd
macht werd verondersteld. Vier Neder
landsche onderzeebooten, welke te
IJmuiden lagen zouden op het bericht
van de landing met spoed uitloopen en
trachten de roode scheepsmacht met be
hulp van vliegtuigen op te sporen en te
vernietigen. Door de zeer ongunstige
weersomstandigheden en ruwe zee moest
evenwel de landing zelve, welke met de
sloepen der schepen op het strand te
Scheveningen zou plaats hebben, worden
afgelast. In plaats daarvan werd door
de verzamelde scheepsmacht der roode
partij in de morgenuren dicht voor
Scheveninen een vaaroefening in ver
band gehouden. Helaas werden daarbii
weinig, toeschouwers aan den wal waar
genomen. Ten dertien uur, op welk tiid-
stip de landing zou zijn geëindigd ver
zamelde de roode hoofdmacht, bestaande
uit Hertog Hendrik, Medusa en Douwe
Aukes zich in frontlinie en ving onder
bescherming van jagers en torpedoboo
ten zigzaggend den opmarsch naar het 40
mijl in zee liggende rendez-vous aan.
De onderzeebooten zouden evenwel
thans meer succes boeken dan gisteren.
Om 15 uur kwam de eerste aanval los
met de K.16, welke boot op körten af
stand trachtte te lanceeren. Kort voor
het oogenblik van afvuren werd de boot
evenwel op 25 Meter afstand door de Z. 8
ontdekt en met dieptebommen vernie
tigd. Toen volgde ten 17 uur een keu
rige aanval van de 0.14, waarbij werd
aangenomen, dat de Hertog Hendrik
werd getroffen, doch zijn weg kon ver
volgen. Tien minuten later, nog slechts
enkele mylen van het einddoel verwij
derd, viel de 0.15 op prachtige wijze aan
en slaagde er in met twee tegelijkertijd
afgevuurde torpedo's zoowel de Douwe
Aukes als de Hertog Hendrik te treffen.
De Douwe Aukes werd geacht te zijn
gezonken, de Hertog Hendrik op nieuw
ernstig te zijn beschadigd.
De oefening was hiermede ten einde.
Uit offlcieele bron wordt gemeld, dat
de verleening van consenten voor invoer
van steenkolen uit Nederland tijdelijk is
stopgezet. De oorzaak van dit besluit zou
zijn, dat de eerste twintig dagen van
September reeds 90 000 ton is ingevoerd,
terwyl het normale contingent aan Ne
derland toegestaan, slechts 65.000 ton
bedraagt.
Het ministerie van oeconomische zaken
deelt het volgende mede:
Gelijk bekend is bij het clearingverdrag
NederlandDuitschland bepaald, dat za
ken ter gedeeltelijke betaling van met Cre-
diet-, Sperr- of Registermarken uit Duitsch
land ingevoerde goederen, waarvoor toe
stemming door de bevoegde autoriteiten
gegeven is, kunnen worden afgewikkeld.
Hetzelfde is bepaald voor compensatie
transacties (inclusief Auslanderonderkon-
ten).
Aan belanghebbenden bij zoodanige za
ken wordt medegedeeld, dat het ter ver
mijding van moeilijkheden noodzakelijk is,
alvorens tot zoodanige gedeeltelijke beta
ling, resp. verrekening over te gaan, zich
ter verdere regeling dezer aangelegenheid
ter verkrijging van nadere inlichtingen ten
spoedigste in verbinding te stellen met het
Ned. Clearing Instituut, onder overlegging
van alle gewenschte gegeven.
Ernstige klachten van den Ned.
Industrie- en handelsraad voor
land- en tuinbouw.
In verband met de onhoudbare positie,
waarin de Nederlandsche exporteurs op
Duitschland zich bij de tot stand koming
van de nieuwe betalingsregeling ten aan
zien van de liquidatie van de oude vorde
ringen geplaatst zien, heeft de Nederland-
Als U ons Uw orders vóór 11 uur opgeeft,
heeft U den volgenden morgen het goeu
in Uw bezit, zonder extra kosten
sche industrie- en handelsraad voor land
en tuinbouw zich tot den minister van
oeconomische zaken gewend met een tele
gram van den volgenden inhoud:
Alle exporteurs, die na veertien Augus
tus den export op Duitschland zooveel
mogelijk gehandhaafd hebben, mede op
grond van de mededeelingen van den di
recteur-generaal op de bijeenkomst van
zéstien Augustus, dat bij nieuwe regelin
gen in ieder geval eerst oude vorderingen
voor betaling in aanmerking zouden ko
men, zijn verbluft over wat de laatste da
gen bekend wordt, Zij verwachten, dat de
regeering haar uitspraken op welke wijze
dan ook zal gestand doen. Zij verlangen,
wat betalingsregelingen voor den toekom-
stigen export betreft, naar meer leiding
van de eenige zijde, waarvan deze kan ko
men, dus van de regeering.
Een mededeelirsg van de Re
geering. Een nadere rege
ling zal worden gepubliceerd.
Het ministerie van oeconomische zaken
deelt het volgende mede: Gelyk bekend
gemaakt, zal voor de liquidatie van alle
vorderingen op Duitschland, die voor 24
September 19 4 zijn vervallen, een nadere
regeling worden gepubliceerd.
Inmiddels is het noodzakelyk volledige
gegevens ter zake aan de regeering te
verstrekken. Daartoe zal binnenkort de
gelegenheid worden geopend.
Formulieren ter invulling zullen voor
de crediteuren worden beschikbaar ge
steld
Men wordt verzocht de opgaven slechts
met gebruikmaking der formulieren te
verrichten.
Onder deze inquête zullen niet vallen
de vorderingen waarvoor stortingen op
bet Sonder-Konto, resp. op de Zwischen-
Konten der Devisen Banken zijn verricht.
Voor de realisatie der laatstgenoemde
vorderingen zal eveneens binnenkort een
regeling worden bekend gemaakt.
Bij Kon. besluit zijn ongegrond ver
klaard de beroepen, ingesteld door den
raad van de gemeente Bolsward, de be
sturen van den A.N.YV.B. en de K.N.A.C.,
den bond van bedrijfsautohouders in
Nederland, den raad van de gemeente
Wonseradeel, J. Groenhof te Sneek en
het bestuur der vereeniging plaatselijk
belang te Makkum tegen het besluit van
Ged. Staten van Friesland, strekkende
om. tot opheffing van de indeeling van
de derde klasse van den weg langs den
zeedijk van den afsluitdijk der Zuiderzee
tot Makkum en tot geslotenverklaring
van dien weg voor motorrijtuigen en aan
hangwagens, waarvan de grootste wielbe-
lasting meer dan 1400 kg bedraagt.
De Kroon heeft in deze zaak over
wogen, dat blijdens de ingewonnen des
kundige ambtsberichten de bovenbedoelde
weg tegen het volledige op de derde
klasse-wegen toegelaten verkeer met
zware motorrijtuigen niet bestand is.
Wij vestigen er de aandacht op, dat
met ingang van 1 Oct. a.s. slechts die
genen," aan wie vier of meer kalveren
toegewezen zijn, één boventallig kalf
zonder identiteitsbewijs binnen de vast
gestelde gewichtsgrenzen (voor stierkal
veren 60—250 kg en voor vaarskalveren
100—210 kg) mogen aanhouden en wel
uiterlijk tot 1 Nov. 1934. Degenen, aan
wie twee of drie kalveren toegewezen
zijn, dienen een eventueel boventallig
kalf dus voor 1 Oct. a.s. op te ruimen.
Met ingang van 1 Nov. 1934 zullen de
gewichtsgrenzen gebracht worden voor
stierkalveren op 60—300 kg, voor vaars
kalveren op 100—250 kg.
Alle kalveren, die geboren wordon nè
31 Oct. 1934, ressorteeren onder de toe
wijzing 1935.
Alle kalveren, die geboren worden vóór
1 Nov. 1934 en voor dien datum een ge
wicht van 60 respectievelijk 100 kg be
reiken, zullen uiteriyk 31 Oct. 1934 ge
schetst en het houden van die kalveren
t.g.t. door een identiteitsbewijs 1934 ge
dekt dienen te zijn.
Ten aanzien v; n de kalveren, die wel
iswaar vóór 1 Nov. '34 geboren worden,
doch voor dien datum nog jeen gewicht
van 60 resp. 100 kg hebben bereikt, zal
voor de kalveren, die vóór 1 Nov. 1934
geschetst worden, een identiteitsbewys
'34 worden uitgereikt, terwijl de kalveren,
die 11a 31 Oct. 1934 geschetst woiden,
onder de toewijzing 1935 zullen ressor
teeren.
Uit liet voorgaande kan dus worden
afgeleid, dat identiteitsbewijzen '34
zoo deze niet bestemd zijn ter vervanging
van ter inwisseling aangeboden identi
teitsbewijzen, welke betreffen kalveren,
die na 31 Oct. '34 en vóór 1 Jan. '35 ge
storven of geslacht zijn nil 31 Oct.
weliswaar nog uitgereikt zullen kunnen
worden, echter onder voorbehoud, dat zij
betreffen kalveren, die^vóór 1 Nov. '34
reeds geschetst zyn.
Ten aanzien van de identiteitsbewyzen,
welke in de periode 1 Nov.—31 Dec '34
afgegeven kunnen worden ter vervanging
van ter inwisseling aangeboden identi
teitsbewijzen van in die zelfde periode
gestorven of geslachte kalveren, stelt
men op den voorgrond, dat deze bewijzen
dienen te betreffen kalveren, die op het
tijdstip, dat de vorenbedoelde kalveren
gestorven of geslacht zyn, nog geen 60
resp. 100 kg wogen.
Voorts is bepaald, dat in den vervolge
uitsluitend door de als rundveehouder
aangeslotenen, en bijgevolg nie,t door de
als rund veehandelaar erkenden, van het
recht tot inwisselen der identiteitsbewij
zen gebruik gemaakt zal kunnen worden.
De communistische Tweede Kamerleden
Roestam Effendi, Schalker en De Visser heb
ben zich vandaag met rechtskundigen bijstand
van mr. van 't Hoff Stolk tot den officier van
justitie bij de Haagsche rechtbank gewend ten
einde een klacht in te dienen over de naar
hun meening wederrechtelijke verwijdering uit
de vereenigde zitting van de Staten-Generaal
op Dinsdag 18 dezer.
Zij werden ontvangen door de nsubsituut-
officier mr. Hoekstra, die hun verzocht, zich
met een schriftelijke klacht, waarin de fei
ten zijn omschreven, tot den officier van
justitie te wenden.
RIJKSZUIVELCONSULENT HOORN.
Aan het verslag oVer 1933 van den
Rykszuivelconsulent te Hoorn, dat we
niet in zijn geheel kunnen overnemen,
ontleenen we het volgende:
Het anatal onderzoekingen bedroeg
2427; ze hadden betrekking op het onder
zoek van monsters melk op gehalte en
deugdelijkheid, monsters bedrijfswater
voor zuivelfabrieken en drinkwater voor
het vee, en contröle van instrumenten,
o.a. thermometers.
Hoofdstuk 4 geeft een beschrijving van
de voornaamste ervaringen, opgedaan
bij de ruim 100 bezoeken aan zuivel
fabrieken en boerderijen, voornamelijk in
verband met bedrijfsstoringen, kaas en
botergebreken, voorziening van goed be-
dryfs- of drinkwater, enz.
De Rykszuivelconsulent is ambtshalve
Secretaris van de Noordhollandsche Melk-
commissie, en adviseerend bestuurslid
van verschillende Bonden op landbouw-
en zuivelgebied; hiervan was het bijwo
nen van 51 vergaderingen het gevolg.
Het geven van onderwiis heeft veel
van den beschikbaren tiid van Dr. Schey
en den hoofdassistent Eriks in beslag
genomen, n.1. een cursus voor melkcontro-
leurs te Hoorn, lessen aan de Riiksland-
bouwwinterschool te Sehagen, aan de
Vakschool voor Kaasmakers te Hoorn,
aan de Landbouwhuishoudschool te Seha
gen, Alkmaar, Hoorn en Purmerend en
aan een cursus tot opleiding van Onder-
wiizers voor de akte Landbouw L.O. te
Amsterdam.
Belangwekkend zijn ook de beschou
wingen over het dalende zoutgehalte van
het IJsselmeer bii Hoorn, over de kaas-
prijzen van 1909 tot 1933, en het aantal
zuivelfabrieken, dat op 1 Januari 90 be
droeg.
Voor belangstellenden is bet verslag
op aanvrage gratis verkrijgbaar.
U'Ctf wilt 11 Iv&etll
pag. 1
1
Buitenlandsch Overzicht
Feuilleton
Radio-programmatt 2
Nadere bijzonderheden over den
brand in het gebouw van de R.-K.
werkliedenver. St. Joseph, te Hil
versum. Twee meisjes overleden. 2
Zee-officier bij auto-ongeluk te
Sóerabaia levensgevaarlijk ge
wond 6
Wcrklooze intellectueelen bij den
P.T.T.-dienst te werk gesteld 2
Rijwielbelastingmerken moeten
zichtbaar bevestigd zijn. Geen
waarschuwingen meer na 1 Nov. 2
De Duitsch-Nederlandsche clea-
ringsovereenkomst5
Vliegongeluk op Soesterberg.
Geen persoonlijke ongelukken 6
Belangrijke verlaging van de
rijkstelefoontarieven6
De tewaterlating van het nieuwe
Cunardschip (J
De ontvoering van het kindje van
Lindbergh. Hauptmann in staat
van beschuldiging gesteld
Een interview met den comman
dant van l'Ailette„11
Een driedaagsche fancy-fair te
fulianadorpjj
De Marine-manoeuvres lt 5
Omtrek-nieuwsIj
Marktberichten12
Marineberichten„12
Sportnieuws\2
*Waangaan we kmfl.
Tivoli bioscoop, 7 uur.
Witte bioscoop, 7x/i uur.
Donderdag 27 September.
Mode-show, Casino, 3 uur.
Donderdag 27 Vrijdag 28 en
Zaterdag 29 September.
Fancy-fair Gebouw. Café Prins Hendrik,
fulianadorp, 4 uur nam.
Zaterdag 29 September.
Solisten-concert orkest-afdeeling Harmo
nie, Casino 8 uur.
Soiree leerlingen Dansinstituut „Polak",
Musis Sactum 8 uur.
Zondag 30 September:
The Allround Musicians, Musis Sacrum,
8 uur.
Maandag 1 October 1934.
A.V.R.O.-Concert, Kovacs Lajos met
verrassingen. Casino, 8 uur.
Dinsdag 2 October 1934.
A.V.R.O.-Concert, Kovacs Laios met
verrassingen. Casino, 8 uur.
Donderdag 4 October.
Film Dierenbescherming, Musis Sacrum,
7.30 uur.
Te lllburg werd Woensdag de groole najaars bijen- en honingmarkt gehouden, waarvoor in deskundige
kringen zeer veel belangstelling bestond
Versleten banden een ern
stig gevaar.
Er kan niet genoeg op worden gewe
zen, dat het rijden met gladde, dus afge
sleten banden een vorm van zuinigheid
is, die de wisheid bedriegt.
Ten eerste wordt de kans, dat de ban
den zuilen springen, aanmerkeiyk groo-
ter. Welke betreurenswaardige gevolgen
het springen van een voorband kan heb
ben, behoeft wel niet nader uiteengezet
te worden. De ongelukken toch, welke
hieruit zqn voortgekomen, zullen niet
hebben nagelaten het verantwoordeiyk-
heidsgevoel van den automobilist in dit
opzicht wakker te schudden.
Het is echter niet het springgevaar al
leen, dat het ryden met gladde banden
ontoelaatbaar maakt. Een auto, welke is
uitgerust met banden, waarvan het pro
fiel totaal is afgesleten, zal minder vlug
tot stilstand kunnen worden gebracht dan
een wagen, waarvan de banden sterk ge
profileerd zijn. Natuurlijk is het tot stil
stand brengen van den auto in de eerste
plaats afhankelyk van het goed function-
neeren van de remmen, maar deze zijn
het niet alleen die een voorname roi spe
len. De wrijving tusschen banden en weg
dek werkt in niet geringe mate mede by
snel stoppen. Nu spreekt het vanzelf, dat
een gladde band minder wryving met het
wegdek ondervindt dan een goed gepro
fileerde. En van dit standpunt alleen al
bezien is het begi-ypelijk, dat waar by
't tegenwoordige snelverkeer menschen-
levcns ltunen afhangen van het snelle
stoppen van een automobiel, het ryden
met gladde banden als een grove nalatig
heid moet worden gebrandmerkt.
Kans van slippen aanmerke
lijk grooter.
Ook de kans van slippen is by het rij
den met afgesleten banden aanmerkeiyk
grooter dan bij het rijden met geprofi
leerde. Stelt men b.v. het geval, dat van
een auto de beide rechterbanden glad
zyn afgesleten, terwyl ook de linkervoor-
band dit euvel vertoont, dan ligt het voor
de hand, dat op een weg waarvan het
wegdek, om welke reden dan ook, glad is,
by het remmen het linker achterwiel van
den wagen de grootste weerstand zal on
dervinden. Dit wiel zal dan ook als spil