ANOEUVRI E S O N A beteekent: BINNENLAND Service fva/-.EDE BLAD HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1934. De invoer van steenkool in België uit Nederland. Tijdelijk stopgezet. De Duitsch-Nederl. cleanng-overeenkomst. Compensaties en Sperrmarken. SnsSvervoer (auto en boot) Lage vracht De verbinding van Friesland —Afsluitdijk. Rundveeteeltregeling. De verwijdering van communistische Karnen leden uit de Ridderzaal. Thans een klacht bij de Haagsche rechtbank. De veiligheidsverkeer der K.N.A. C. als reeds uit het korte bericht betref- 4 de het verloop van de oefeningen op n." dag bekend is, had de verdedigende partij d-tmaal meer succes dan Maandag. Van de 4 nderzeebooten kwamen er 3 tot den aan- l' waarbij twee daarvan de „O M" en ,,0 j5 succes mochten boeken. Ditmaal zou ik aan de zijde van rood de efeningen medemaken. Het binnenloopen van vriend en vijand te IJmuiden, gaf een aoede gelegenheid om op een der andere sche en over te gaan. De commandant van Hr. tjs. „Medusa", luit. ter zee le kl, J. H. van Rinkhuyzen, had nog een plaatsje voor mij ^Aangezien voor Dinsdag de landing bij Scheveningen op het programma stond en de onderzeebooten ettelijke mijlen uit de kust zouden zijn, om later de roode strijdkrachten op te vangen, werd de gelegenheid om op de Medusa" over te gaan dankbaar door mij aanvaard. Eerlijk gezegd, lokte het mij ook bijzonder aan, den nacht door te brengen in comfortabeler omgeving. De tocht van Maan dag aan boord van de „O 14", in een tamelijk ruwe zee, was vrij vermoeiend en deed je wel naar een behoorlijke nachtrust verlan gen. Op een bank in de longroom vond ik macht zig-zaggen in snelle vaart de torpedo booten teneinde de onderzeebooten voor zoo ver mogelijk tijdig te zien en, indien de kans daartoe bestaat met dieptebommen onschade lijk te maken. De beide jagers zijn ver vooruit gescho ven, 10 a 15 mijl voor de hoofdmacht op z.g. bescherming op afstand. Het doel hiervan is de onderzeebooten te dwingen onder water te gaan in technische termen uitgedrukt „on der water te duiken", waardoor deze aanmer kelijk in snelheid moeten verminderen, aange zien dan de voortstuwing electrisch inplaats van met dieselmotoren moet geschieden. Dit kan het voor de onderzeebooten onmogelijk maken de vijandelijke hoofdmacht nog tijdig op lanceerafstand te benaderen. Reeds zijn wij twee uur onderweg. Onder aanhouding van den generalen koers West wordt herhaaldelijk gezig-zagd. Dan gaan plotseling op de „Z 8" vier vlaggen om hoog, ten teeken, dat een onderzeeboot ge zien is. Onmiddellijk draait het e '-ader af. Later bleek, dat het de „K 16" Wu„ geweest, die getracht had op korten afstand te lancee- ren, Juist vóór het afvuren van de torpedo werd zij echter door de „Z 8" op 25 meter afstand ontdekt. Dieptebommen verrichten Schieten met het 7 c,M. kanon aan boord van de „Douwe Aukes" tijdens de vlootmanoeuvres op de Noordzee mijn bed gespreid, de patrijspoorten wijd open, en zoo duurde het niet lang eer ik „onder zeil" was. Het vertrek uit IJmuiden was bepaald op 6 uur. Eerst moesten evenwel de nu nog broe derlijk naast ons gemeerd liggende onderzee booten verhaald worden. Die hadden nog een paar uur den tijd voor zij zee moesten kie zen en ik geef u de verzekering, dat die tijd, -- nadat zij opnieuw gemeerd waren -- door de opvarenden niet onbenut werd gelaten. De genen die niet tot de wacht behoorden, doken nog even in hun kooi. De „Medusa" en „Douwe Aukes", die bij de roode scheepsmacht zijn ingedeeld, zijn beide mijnenleggers en thans te Vlissingen in station. De „Medusa" meet 670 ton, zij kan 90 mijnen aan boord hebben, welke voorna melijk dienen om in geval van oorlog in de Zeegaten te worden uitgelegd. Verder is het schip bewapend met 3 stukken van 7.5 cm lang 55, in bijzonder dienende als luchtafweerge schut. De mijnen werden geborgen op het mijnendek en gedeeltelijk op het kuildek. Door middel van rails worden zij naar het z.g. lanceerbordes dat zich achteruit be vindt gereden en vandaar te water gelaten „gelanceerd". Het voetstuk waarop zij rusten is los van de mijn, het blijft hiermede verbonden door een kabel. Het voetstuk het z.g. anker bevat een mechanisme voor het afwikkelen van den kabel totdat de mijn op de ge- wenschte diepte onder den waterspiegel is gekomen. Te 6 u. 50 waren de „Medusa" en „Dou we Aukes" buiten de pieren van IJmuiden en werd koers gezet naar het door den leider van rood opgegeven rendez-vous, 2 mijl westelijk van Katwijk. De verwachting, dat «et buiten wat kalmer geworden zou zijn, Werd niet bewaarheid. De „Medusa" danste er ^nog aardig overheen, en de „Douwe 'Tes deed het niet minder. b:j Katwijk troffen wij de andere schepen ^an ro°d, reeds in kiellinie opstoomende om de Zuid. Voorop de „Hertog Hendrik dan de beide torpedobootjagers „Evertsen" en „Het Hein' gevolgd door de „Z 6", „Z 8" en „Z 5 De „Medusa" en „Douwe Aukes" "ten zich hierachter aan. In deze formatie ^dvoorb.j Scheveningen gestoomd. Helaas rad het weer, of liever de nog erg rumoerige 2ee a's spelbreker op, zoodat de op het pro gramma staande landing niet kon doorgaan. n P'aats daarvan werden voor Scheveningen en'3e manoeuvres in verband uitgevoerd, aarnai werd geankerd in afwachting van het ®j.n j k, dat anders de landing zou zijn ge- onV zoeken onze ankerplaats dichter de kust. De Iooders in de rusten hou- handlood gaande en roepen met lange 'alen de diepte af. Op ongeveer 15 m l6p er Wordt geankerd. Als het anker geval- 's,*ordt 50 meter ketting „gestoken of "itgevierd. „50 meter op het water" schipper, wat wil zeggen, dat de ge- - e schakel van de ketting die 50 m aan- han t 'n'St '3°ven water of gelijk daarmede WatÖ I 'an9e ketting doet bij dit woelige an>er "ienst als een veer om de schokken die oruf/S het stampen van het schip zouden ,p aan, op te vangen. duiQC C^n uur 's het weer „anker op". De lan- voor h°.U c'd moment zijn beëindigd en *ich 6 r00(k scheepsmacht is het nu zaak fleank j voeten te maken. De verspreid •root!' 6 Sc'1ePerl verzamelen zich en in la-ir i'n'e ^aat het nu steeds zig-zaggende ,0od let PUIlt ^0 mijl uit de kust, hetwelk door In hef06' worden bereikt om veilig te zijn, midden vaart de „Hertog Hendrik", É,Dn, ?n r®chts daarvan resp. de „Medusa en Ve Aukes Terzijde van deze hoofd hun vernielend werk, en maakten een einde aan het bestaan van de ,,K 16", Aan dezen aanval zijn wij dus gelukkiger wijze ontsnapt. Na korten tijd wordt weer een onderzeeboot gemeld, doch ditmaal blijkt het loos alarm te zijn. Steeds dichter naderen wij het punt waar het gevaar geweken zal zijn. Zullen de onderzeebooten even weinig suc ces hebben als den vorigen dag? Het begint erop te lijken. Twee uren verstrijken, er ge beurt niets. Dan komen de aanvallen los. Te 5 uur gaat weder het sein op, dat een onder zeeboot is gezien. Te laat evenwel. Tusschen de „Medusa" en de „Z 8" duikt de „O 14" op. Aangenomen wordt, dat zij de „Hertog Hendrik" heeft gelanceerd, doch dat deze zijn weg kan vervolgen. Inmiddels is het sein „schijnlanceeren" vervangen door „werkelijk lanceeren", De wind is afgenomen en de zee minder woelig, zoodat het opvisschen van torpedo's minder bezwaarlijk is. Nauwelijks is het sein geheschen of twee bellenbanen wor den waargenomen. Het was de „O 15", die terwijl het eskader nog slechts enkele mijlen van de veilige zone verwijderd was zich prachtig in aanvalspositie had geplaatst en door het tegelijkertijd afvuren van 2 tor pedo's zoowel de „Douwe Aukes" als de „Hertog Hendrik" wist de torpedeeren. Aan genomen werd, dat de „Douwe Aukes tot zinken werd gebracht, terwijl de „Hertog Hendrik" opnieuw ernstig werd beschadigd. Een mooi succes voor de onderzeebooten. Spoedig daarop is de oefening geëindigd. De verschillende schepen zoeken de aange wezen haven op of begeven zich op weg naar het punt waar den volgenden dag verzameld moet worden. Voor ons is dit het lichtschip „Noord Hinder", waar wij den volgenden morgen 7 uur aanwezig moeten zijn. De zee is heel wat afgeslecht en met 'n flinken gang loopen wij recht op ons doel aan. In den avond staat de volle maan aan een helderen hemel en overgiet de zee met haar zilveren licht. Na het stampen en slingeren van Maan dag- en Dinsdagmorgen is dit een pleziervaart. In het Oosten zien wij flauw de flitsen van de verschillende kustlichten, nu en dan de na- vigatielichten van voorbijgaande schepen. Dichtbij aan bakboord verschijnt een groen licht, dat blijft doorliggen. Het is een motor- visschersvaartuig, dat op wel erg korten af stand nog vóór ons overloopt. Wat erg bru taal en onvoorzichtig. Te 11 uur hebben wij het vastgestelde punt bereikt. Reeds lang hebben wij de breed uit zwaaiende lichtbundels van het lichtschip „Noord Hinder" gezien, nu zijn wij er dicht bij. 5 mijl ten Westen er van gaan wij ten anker. De „Douwe Aukes" ligt er reeds; de navigatielichten gedoofd en met ankerlichten op 30 meter water wordt gelood. Dan is het weer „anker vallen" en „100 meter op het water". Kort daarop ligt de „Medusarustig ten anker in een kalme zee. Wat niet aan dek behoeft te zijn, gaat te kooi. 7 uur Woens dagochtend moeten wij weer present zijn om onze nieuwe rol te vervullen. Communiqué voor den twee den dag. Bii de tweede gezamenlijke oefening der marine, welke heden plaats had, was men van de veronderstelling uitge gaan, dat een vijandeliike scheepsmacht, bestaande uit Hertog Hendrik, Evertsen, Piet Hein, Z 8, Z 6 en Z 5, Medusa en Douwe Aukes een onderneming tegen de Nederlandsche kust zou uitvoeren, be staande uit het voor Scheveningen aan fand zetten van do gezamenlijke lan- dingsdïvisiën, welke met eenige fictieve vernielingswerkzaamheden zouden wo - Na 'tcnigkeer aan boord der landings- divisiën moest de roode scheepsmacht zee kiezen en zich naar een punt bege ven 40 mijlen uit de Nederlandsche kust, alwaar een rendez-vous met de hoofd macht werd verondersteld. Vier Neder landsche onderzeebooten, welke te IJmuiden lagen zouden op het bericht van de landing met spoed uitloopen en trachten de roode scheepsmacht met be hulp van vliegtuigen op te sporen en te vernietigen. Door de zeer ongunstige weersomstandigheden en ruwe zee moest evenwel de landing zelve, welke met de sloepen der schepen op het strand te Scheveningen zou plaats hebben, worden afgelast. In plaats daarvan werd door de verzamelde scheepsmacht der roode partij in de morgenuren dicht voor Scheveninen een vaaroefening in ver band gehouden. Helaas werden daarbii weinig, toeschouwers aan den wal waar genomen. Ten dertien uur, op welk tiid- stip de landing zou zijn geëindigd ver zamelde de roode hoofdmacht, bestaande uit Hertog Hendrik, Medusa en Douwe Aukes zich in frontlinie en ving onder bescherming van jagers en torpedoboo ten zigzaggend den opmarsch naar het 40 mijl in zee liggende rendez-vous aan. De onderzeebooten zouden evenwel thans meer succes boeken dan gisteren. Om 15 uur kwam de eerste aanval los met de K.16, welke boot op körten af stand trachtte te lanceeren. Kort voor het oogenblik van afvuren werd de boot evenwel op 25 Meter afstand door de Z. 8 ontdekt en met dieptebommen vernie tigd. Toen volgde ten 17 uur een keu rige aanval van de 0.14, waarbij werd aangenomen, dat de Hertog Hendrik werd getroffen, doch zijn weg kon ver volgen. Tien minuten later, nog slechts enkele mylen van het einddoel verwij derd, viel de 0.15 op prachtige wijze aan en slaagde er in met twee tegelijkertijd afgevuurde torpedo's zoowel de Douwe Aukes als de Hertog Hendrik te treffen. De Douwe Aukes werd geacht te zijn gezonken, de Hertog Hendrik op nieuw ernstig te zijn beschadigd. De oefening was hiermede ten einde. Uit offlcieele bron wordt gemeld, dat de verleening van consenten voor invoer van steenkolen uit Nederland tijdelijk is stopgezet. De oorzaak van dit besluit zou zijn, dat de eerste twintig dagen van September reeds 90 000 ton is ingevoerd, terwyl het normale contingent aan Ne derland toegestaan, slechts 65.000 ton bedraagt. Het ministerie van oeconomische zaken deelt het volgende mede: Gelijk bekend is bij het clearingverdrag NederlandDuitschland bepaald, dat za ken ter gedeeltelijke betaling van met Cre- diet-, Sperr- of Registermarken uit Duitsch land ingevoerde goederen, waarvoor toe stemming door de bevoegde autoriteiten gegeven is, kunnen worden afgewikkeld. Hetzelfde is bepaald voor compensatie transacties (inclusief Auslanderonderkon- ten). Aan belanghebbenden bij zoodanige za ken wordt medegedeeld, dat het ter ver mijding van moeilijkheden noodzakelijk is, alvorens tot zoodanige gedeeltelijke beta ling, resp. verrekening over te gaan, zich ter verdere regeling dezer aangelegenheid ter verkrijging van nadere inlichtingen ten spoedigste in verbinding te stellen met het Ned. Clearing Instituut, onder overlegging van alle gewenschte gegeven. Ernstige klachten van den Ned. Industrie- en handelsraad voor land- en tuinbouw. In verband met de onhoudbare positie, waarin de Nederlandsche exporteurs op Duitschland zich bij de tot stand koming van de nieuwe betalingsregeling ten aan zien van de liquidatie van de oude vorde ringen geplaatst zien, heeft de Nederland- Als U ons Uw orders vóór 11 uur opgeeft, heeft U den volgenden morgen het goeu in Uw bezit, zonder extra kosten sche industrie- en handelsraad voor land en tuinbouw zich tot den minister van oeconomische zaken gewend met een tele gram van den volgenden inhoud: Alle exporteurs, die na veertien Augus tus den export op Duitschland zooveel mogelijk gehandhaafd hebben, mede op grond van de mededeelingen van den di recteur-generaal op de bijeenkomst van zéstien Augustus, dat bij nieuwe regelin gen in ieder geval eerst oude vorderingen voor betaling in aanmerking zouden ko men, zijn verbluft over wat de laatste da gen bekend wordt, Zij verwachten, dat de regeering haar uitspraken op welke wijze dan ook zal gestand doen. Zij verlangen, wat betalingsregelingen voor den toekom- stigen export betreft, naar meer leiding van de eenige zijde, waarvan deze kan ko men, dus van de regeering. Een mededeelirsg van de Re geering. Een nadere rege ling zal worden gepubliceerd. Het ministerie van oeconomische zaken deelt het volgende mede: Gelyk bekend gemaakt, zal voor de liquidatie van alle vorderingen op Duitschland, die voor 24 September 19 4 zijn vervallen, een nadere regeling worden gepubliceerd. Inmiddels is het noodzakelyk volledige gegevens ter zake aan de regeering te verstrekken. Daartoe zal binnenkort de gelegenheid worden geopend. Formulieren ter invulling zullen voor de crediteuren worden beschikbaar ge steld Men wordt verzocht de opgaven slechts met gebruikmaking der formulieren te verrichten. Onder deze inquête zullen niet vallen de vorderingen waarvoor stortingen op bet Sonder-Konto, resp. op de Zwischen- Konten der Devisen Banken zijn verricht. Voor de realisatie der laatstgenoemde vorderingen zal eveneens binnenkort een regeling worden bekend gemaakt. Bij Kon. besluit zijn ongegrond ver klaard de beroepen, ingesteld door den raad van de gemeente Bolsward, de be sturen van den A.N.YV.B. en de K.N.A.C., den bond van bedrijfsautohouders in Nederland, den raad van de gemeente Wonseradeel, J. Groenhof te Sneek en het bestuur der vereeniging plaatselijk belang te Makkum tegen het besluit van Ged. Staten van Friesland, strekkende om. tot opheffing van de indeeling van de derde klasse van den weg langs den zeedijk van den afsluitdijk der Zuiderzee tot Makkum en tot geslotenverklaring van dien weg voor motorrijtuigen en aan hangwagens, waarvan de grootste wielbe- lasting meer dan 1400 kg bedraagt. De Kroon heeft in deze zaak over wogen, dat blijdens de ingewonnen des kundige ambtsberichten de bovenbedoelde weg tegen het volledige op de derde klasse-wegen toegelaten verkeer met zware motorrijtuigen niet bestand is. Wij vestigen er de aandacht op, dat met ingang van 1 Oct. a.s. slechts die genen," aan wie vier of meer kalveren toegewezen zijn, één boventallig kalf zonder identiteitsbewijs binnen de vast gestelde gewichtsgrenzen (voor stierkal veren 60—250 kg en voor vaarskalveren 100—210 kg) mogen aanhouden en wel uiterlijk tot 1 Nov. 1934. Degenen, aan wie twee of drie kalveren toegewezen zijn, dienen een eventueel boventallig kalf dus voor 1 Oct. a.s. op te ruimen. Met ingang van 1 Nov. 1934 zullen de gewichtsgrenzen gebracht worden voor stierkalveren op 60—300 kg, voor vaars kalveren op 100—250 kg. Alle kalveren, die geboren wordon nè 31 Oct. 1934, ressorteeren onder de toe wijzing 1935. Alle kalveren, die geboren worden vóór 1 Nov. 1934 en voor dien datum een ge wicht van 60 respectievelijk 100 kg be reiken, zullen uiteriyk 31 Oct. 1934 ge schetst en het houden van die kalveren t.g.t. door een identiteitsbewijs 1934 ge dekt dienen te zijn. Ten aanzien v; n de kalveren, die wel iswaar vóór 1 Nov. '34 geboren worden, doch voor dien datum nog jeen gewicht van 60 resp. 100 kg hebben bereikt, zal voor de kalveren, die vóór 1 Nov. 1934 geschetst worden, een identiteitsbewys '34 worden uitgereikt, terwijl de kalveren, die 11a 31 Oct. 1934 geschetst woiden, onder de toewijzing 1935 zullen ressor teeren. Uit liet voorgaande kan dus worden afgeleid, dat identiteitsbewijzen '34 zoo deze niet bestemd zijn ter vervanging van ter inwisseling aangeboden identi teitsbewijzen, welke betreffen kalveren, die na 31 Oct. '34 en vóór 1 Jan. '35 ge storven of geslacht zijn nil 31 Oct. weliswaar nog uitgereikt zullen kunnen worden, echter onder voorbehoud, dat zij betreffen kalveren, die^vóór 1 Nov. '34 reeds geschetst zyn. Ten aanzien van de identiteitsbewyzen, welke in de periode 1 Nov.—31 Dec '34 afgegeven kunnen worden ter vervanging van ter inwisseling aangeboden identi teitsbewijzen van in die zelfde periode gestorven of geslachte kalveren, stelt men op den voorgrond, dat deze bewijzen dienen te betreffen kalveren, die op het tijdstip, dat de vorenbedoelde kalveren gestorven of geslacht zyn, nog geen 60 resp. 100 kg wogen. Voorts is bepaald, dat in den vervolge uitsluitend door de als rundveehouder aangeslotenen, en bijgevolg nie,t door de als rund veehandelaar erkenden, van het recht tot inwisselen der identiteitsbewij zen gebruik gemaakt zal kunnen worden. De communistische Tweede Kamerleden Roestam Effendi, Schalker en De Visser heb ben zich vandaag met rechtskundigen bijstand van mr. van 't Hoff Stolk tot den officier van justitie bij de Haagsche rechtbank gewend ten einde een klacht in te dienen over de naar hun meening wederrechtelijke verwijdering uit de vereenigde zitting van de Staten-Generaal op Dinsdag 18 dezer. Zij werden ontvangen door de nsubsituut- officier mr. Hoekstra, die hun verzocht, zich met een schriftelijke klacht, waarin de fei ten zijn omschreven, tot den officier van justitie te wenden. RIJKSZUIVELCONSULENT HOORN. Aan het verslag oVer 1933 van den Rykszuivelconsulent te Hoorn, dat we niet in zijn geheel kunnen overnemen, ontleenen we het volgende: Het anatal onderzoekingen bedroeg 2427; ze hadden betrekking op het onder zoek van monsters melk op gehalte en deugdelijkheid, monsters bedrijfswater voor zuivelfabrieken en drinkwater voor het vee, en contröle van instrumenten, o.a. thermometers. Hoofdstuk 4 geeft een beschrijving van de voornaamste ervaringen, opgedaan bij de ruim 100 bezoeken aan zuivel fabrieken en boerderijen, voornamelijk in verband met bedrijfsstoringen, kaas en botergebreken, voorziening van goed be- dryfs- of drinkwater, enz. De Rykszuivelconsulent is ambtshalve Secretaris van de Noordhollandsche Melk- commissie, en adviseerend bestuurslid van verschillende Bonden op landbouw- en zuivelgebied; hiervan was het bijwo nen van 51 vergaderingen het gevolg. Het geven van onderwiis heeft veel van den beschikbaren tiid van Dr. Schey en den hoofdassistent Eriks in beslag genomen, n.1. een cursus voor melkcontro- leurs te Hoorn, lessen aan de Riiksland- bouwwinterschool te Sehagen, aan de Vakschool voor Kaasmakers te Hoorn, aan de Landbouwhuishoudschool te Seha gen, Alkmaar, Hoorn en Purmerend en aan een cursus tot opleiding van Onder- wiizers voor de akte Landbouw L.O. te Amsterdam. Belangwekkend zijn ook de beschou wingen over het dalende zoutgehalte van het IJsselmeer bii Hoorn, over de kaas- prijzen van 1909 tot 1933, en het aantal zuivelfabrieken, dat op 1 Januari 90 be droeg. Voor belangstellenden is bet verslag op aanvrage gratis verkrijgbaar. U'Ctf wilt 11 Iv&etll pag. 1 1 Buitenlandsch Overzicht Feuilleton Radio-programmatt 2 Nadere bijzonderheden over den brand in het gebouw van de R.-K. werkliedenver. St. Joseph, te Hil versum. Twee meisjes overleden. 2 Zee-officier bij auto-ongeluk te Sóerabaia levensgevaarlijk ge wond 6 Wcrklooze intellectueelen bij den P.T.T.-dienst te werk gesteld 2 Rijwielbelastingmerken moeten zichtbaar bevestigd zijn. Geen waarschuwingen meer na 1 Nov. 2 De Duitsch-Nederlandsche clea- ringsovereenkomst5 Vliegongeluk op Soesterberg. Geen persoonlijke ongelukken 6 Belangrijke verlaging van de rijkstelefoontarieven6 De tewaterlating van het nieuwe Cunardschip (J De ontvoering van het kindje van Lindbergh. Hauptmann in staat van beschuldiging gesteld Een interview met den comman dant van l'Ailette„11 Een driedaagsche fancy-fair te fulianadorpjj De Marine-manoeuvres lt 5 Omtrek-nieuwsIj Marktberichten12 Marineberichten„12 Sportnieuws\2 *Waangaan we kmfl. Tivoli bioscoop, 7 uur. Witte bioscoop, 7x/i uur. Donderdag 27 September. Mode-show, Casino, 3 uur. Donderdag 27 Vrijdag 28 en Zaterdag 29 September. Fancy-fair Gebouw. Café Prins Hendrik, fulianadorp, 4 uur nam. Zaterdag 29 September. Solisten-concert orkest-afdeeling Harmo nie, Casino 8 uur. Soiree leerlingen Dansinstituut „Polak", Musis Sactum 8 uur. Zondag 30 September: The Allround Musicians, Musis Sacrum, 8 uur. Maandag 1 October 1934. A.V.R.O.-Concert, Kovacs Lajos met verrassingen. Casino, 8 uur. Dinsdag 2 October 1934. A.V.R.O.-Concert, Kovacs Laios met verrassingen. Casino, 8 uur. Donderdag 4 October. Film Dierenbescherming, Musis Sacrum, 7.30 uur. Te lllburg werd Woensdag de groole najaars bijen- en honingmarkt gehouden, waarvoor in deskundige kringen zeer veel belangstelling bestond Versleten banden een ern stig gevaar. Er kan niet genoeg op worden gewe zen, dat het rijden met gladde, dus afge sleten banden een vorm van zuinigheid is, die de wisheid bedriegt. Ten eerste wordt de kans, dat de ban den zuilen springen, aanmerkeiyk groo- ter. Welke betreurenswaardige gevolgen het springen van een voorband kan heb ben, behoeft wel niet nader uiteengezet te worden. De ongelukken toch, welke hieruit zqn voortgekomen, zullen niet hebben nagelaten het verantwoordeiyk- heidsgevoel van den automobilist in dit opzicht wakker te schudden. Het is echter niet het springgevaar al leen, dat het ryden met gladde banden ontoelaatbaar maakt. Een auto, welke is uitgerust met banden, waarvan het pro fiel totaal is afgesleten, zal minder vlug tot stilstand kunnen worden gebracht dan een wagen, waarvan de banden sterk ge profileerd zijn. Natuurlijk is het tot stil stand brengen van den auto in de eerste plaats afhankelyk van het goed function- neeren van de remmen, maar deze zijn het niet alleen die een voorname roi spe len. De wrijving tusschen banden en weg dek werkt in niet geringe mate mede by snel stoppen. Nu spreekt het vanzelf, dat een gladde band minder wryving met het wegdek ondervindt dan een goed gepro fileerde. En van dit standpunt alleen al bezien is het begi-ypelijk, dat waar by 't tegenwoordige snelverkeer menschen- levcns ltunen afhangen van het snelle stoppen van een automobiel, het ryden met gladde banden als een grove nalatig heid moet worden gebrandmerkt. Kans van slippen aanmerke lijk grooter. Ook de kans van slippen is by het rij den met afgesleten banden aanmerkeiyk grooter dan bij het rijden met geprofi leerde. Stelt men b.v. het geval, dat van een auto de beide rechterbanden glad zyn afgesleten, terwyl ook de linkervoor- band dit euvel vertoont, dan ligt het voor de hand, dat op een weg waarvan het wegdek, om welke reden dan ook, glad is, by het remmen het linker achterwiel van den wagen de grootste weerstand zal on dervinden. Dit wiel zal dan ook als spil

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 5