Modepraatje PAG. 4 7ATFRDAG 20 OCTOBER 1934 1387 1388 1389- ÜgTERT.1. ,Alle begin is of „De geschiedenis van een klein tooneeltje". moeilijk 3 Het bestellen van patronen. De prijs onzer patronen is verlaagd tot 0.58 voor japonnen, 0.48 voor kinder kleding en 0,40 voor enkele rok of blouse. Men kan het bedrag in postzegels of per postwissel overmaken aan de Mode redactie, Muzenstraat 5 B, Den Haag. U kunt ook gireeren op giro-rekening 191919 ten name van den Knippatronen- dienst te Den Haag. Voor uitstekenden pas vorm wordt ingestaan, indien men duide lijk buste en heupwijdte vermeldt. Het zoo juist verschenen Practische Modeblad wordt met de patronen gratis medegezon- den. EEN GOEDE HANDLEIDING. Voor dames, die zelf hun kleeding wil len maken, is zoojuist een modeblad ver schenen, met tal van goede raadgevingen. Het bevat zeer fraaie modellen voor den herfst èb den winter en wordt door onze moderedactrice, Muzenstraat 5B, te Den Haag gaarne toegezonden na inzending van 10 cents porto. Vomai in dezen tijd van bezuiniging lijkt ons dit nieuwe mode blad een uitkomst voor heel wat gezin nen. Een prijsvraag is bovendien in dit nummer opgenomen met een groot aantal waardevolle prijzen. U kur.t het vandaag nog aanvragen. Huis- en kantoorjapon. 1S85. Zoowel de vrouw, die hare werkzaam heden in als buitenshuis verricht, heeft een japón noodig, die goed kleedt en daar bij toch eenvoudig is. Hoe aardig lichte garnituren op zichzelf ook zijn, geven zij altijd veel werk aan wasschcn en strijken. Wij geven onze lezeressen hierbij een ge heel, dat een kraag en manchetten laat zaen, van hetzelfde materiaal als de ja pon. Sluiting midden voor met twee knoo- pen en een lusje van koord, Splitje wordt afgebiesd en ter zijde kunnen ook nestel gaten worden gemaakt, waardoor kruis lings een koordje wordt gehaald, zóó dat hét aan de halszijde vast gestrikt wordt. Bok met ingezette zijstukken, die het fi guur zeer ten goede komen. Patronen t.m. maat 48. Prijs bedraagt 0.58, Huishoudschort. 1386. De huisvrouw, die een groot deel van den dag druk bezig is met allerlei werk zaamheden zal zeker wel gaarne een prac tische „overall" over haar japon dragen als hier is afgebeeld. Het model is ruim en staat bijzonder vlot. Een platte kraag met strik en knoopsluiting geven een aardig geheel. De ruimte aan de schouders wordt over het gladde stuk verdeeld, terwijl de mouw met een smal boordje wordt afge werkt. Patronen t.m. 52. De prijs bedraagt S 0.58. Hansopje voor kleine jongens en meisjes. 1387. Dit hansopje, dat gedragen kan worden, zoowel door kleine jongens als meisjes van 13 jaar, omsluit het lichaampje, ook voetjes, geheel. Sluiting met omliggend- boordje en split met beleg, waar kleine knoopjes en knoopsgaten worden aange bracht. Flanel of vyella, effen of gekleurd is het meest aangewezen materiaal. De prijs der patronen bedraagt 0.48. 1^86 Jongensjasje. 1388. Onze kleine baas zal er bijzonder aardig uitzien in een jasje en bijpassende muts van effen of fantasie wollen stoffen. Een vischgraatweefsel is vooral voor de groo- te maten zeer geschikt. Is de stof niet al te dik, dan is een tusschenvoering van fla nel voor het bovengedeelte zeer practisch. Patronen voor jóngens van 37 jaar, verkrijgbaar voor 0.48. Badpakje. 1389. Een bedjakje is een zeer practisch klee- dingstuk voor herstellende zieken en een welkom cadeau aan jonge moeders. Wit, rose of lichtblauw flanel of beter nog, hoe- wel wat duurder, vyella, wordt als mate riaal gekozen, terwijl de geheele omtrek wordt omgefestonneerd met waschechte borduurkatoen of zijde. Twee openingen ongeveer in het midden der voorpanden, dienen om het lint door te halen, waar mede gesloten wordt. Patronen In alle ma ten t.m. 52 kosten 0.48. DE NIEUWE LIJN. De mode in herfst en winter. Er zijn menschen, die beweren, dat een jurk een jurk en een mantel een mantel is, het verschil zou alleen bestaan in fantasie en in prijs! Doch wij vrouwen veroorlooven ons een andere meening te zeggen! Wij verheu gen ons aan de moderne fantasie en ver heugen ons nog meer, wanneer het moge lijk zou zijn het prijsverschil zoo laag mo gelijk te houden Reeds nu vragen wij ons af„Wat wordt er van dezen winter gedragen? Wat zijn de nieuwe modekleuren En wat voor stof gebruiken wij ervoor? Welnu de stof voor onze dagelijksche kleeren en vooral de mantelcostuums wor den gemaakt van soepele, dunne wollen stof. De afwerking is zoo origineel moge lijk. De knoopen zijn van houtofleder. Verder gebruikt men clips en leeren rie men, welke strak om het middel slu ten. voor den namiddag zijn glanzendezyden stofjes zéér in trek; evenals voor den avond. Ook ziet men vele stoffen met bro caatweefsels doorstikt. Graast Voor 's middags en des avonds draagt men de casaque, die hoog aan den hals gesloten is. Daarbij wordt een ^passende leeren ceintuur gedragen. Om het géheel aantrekkelijker te maken;draagt men hier bij een klein vilten hoedje met De avondjapon voor het as. twee kleine clips gebruikt, ^oodat^de rok in ruime plooien, of in een klok naar oe neden valt. Het voorstuk is glad terwijl rug nog altijd zeer diep is uitgesneden. Onderaan den zoom ziet men nog altijd de zeer flatteerende ruche, terwijl deze oo aan den hals wordt aangehaald. De rok van het eenvoudige sportcostuum zit glad aangesloten om de heup, terwijl een split op zij even onder de knieaan?- bracht wordt. Bij de kragen is MS veel fantasie aangebracht. Zij zijn spits. jond, vierkant, en worden versierd met knoo Corsages zijn gemaakt van leer, metaal, hout, geheel in overeenstemming met de kleur der japon. De japonnen worden langer, de mantels korter. Ook zullen in het komende seizoen weer vele korte bontjasjes gedragen wor den, bij voorkeur: Persianer-, veulen-, mol en tijgervellen. „Ik heb een betrekking gekregen als secretaresse bij een Wall-street-vrrjgezel." „Goed zoo, dat is de eerste verkeerde stap in de goede richting." WAT IS „UW" KLEUR. De kunst, zich met smaak te kleeden Het verlangen, om altijd goed en tegelijk met smaak en met variatie gekleed te zijn, mag ook de vrouw met een beschei den kleedgeld niet loslaten. Zij kan het n.1. verwezenlijken, wanneer zij maar weet, wat „haar"' kleur is. Er zijn zooveel verschillende mede-tin ten, dat er daaronder zeker wél één te vinden is, die geheel bij de kleur van huid, haar en oogen post, zoowel als bij het figuur en het type. Wanneer men zich tot één zoo'n kleur beperkt, is men steeds goed gekleed enbrengt het ook niet zooveel niet zich mee, om de kleeding eenigszins te wisse len. Men kiest b.v. een zeer bepaalde tint bruin. Een mantelcostuum van een verrukke lijk warme tint wordt aangevuld, met schoenen en een vlot hoedje in precies de zelfde tint bruin, al mag het wel wat lichter of wat donkerder zijn. De hand schoenen worden natuurlyk ook in deze tint gekozen. Men moet nu voor een be paalde gelegenheid een namiddag japon hebben, dan zorgt men er natuurlijk voor, dat deze in hoofdkleur of garneering het zelfde bruin vertoont. Men behoeft zich over bijpassende schoenen, handschoenen en hoed niet meer bezorgd te maken. Man tel, tasch en een paar blouses of pullovers worden eveneens gekozen met het oog op dezelfde kleur. Nu en dan kan men gaan combineeren, zooveel men wil het effect is altijd goed. Het spreekt vanzelf, dat men het bij alle aanschaffingen veel gemakkelijker heeft, wanneer men eenmaal een bepaalde kleur of kleurencombinatie gekozen heeft. Het meest praktische is natuurlijk de com binatie zwart-wit, die voor alle gelegen heden passend is en altijd elegant staat. De gekozen kleur moet om de paar jaar worden veranderd; ten eerste blijft één zeer bepaalde tint niet altijd in de mode, doch bovendien zou zij ons bij al haar voordeelen op den duur gaan vervelen- door ERICH WINTERTURN. Hier wordt de geschiedenis vertcM een heel klein voorvalletje, om u tl Via nen, met hoeveel moeite en liefde h t°°" vaardigen van een groote film e Ver' gaat, voor het eenmaal dat ia, een uur of twee voorbij snelt. u Een „dubbel" kreeg op een goeden de opdracht voor een film op de laatste minuut als allerlaatste matroT een voorbij varende motorboot te SS0!> gen. Dat schijnt voor iemand, die de r slechts van het witte doek kent al zeer gemakelijk iets. ee° Zoo dacht ook onze „dubbel" er „Ik zal dat varkentje wel eens wassch^' zei lm tot den regisseur. „Zoo goed aUut'' is er nog nooit een matroos op een J gesprongen. „Waarom zou hij ook niet h scheen toch nogal een gemakkelijke dracht, en hij kreeg er nog betaling Voo" bovendien. Maar wie wat van de film v.' grijpt, weet, dat het in het geheel niet gemakkelijk is. In de eerste plaats moet er zoo sprongen worden, dat het er op de fnl' natuurlijk uitziet. Vanzelfsprekend bevalt de eerste sprong den regisseur n,)? b. lange na niet. Het ziet er niet „opgejaagd'1 genoeg uit. De matroos moet begrijpen dat hij achtervolgd wordt. Hij mag eerst cp het allerlaatste oogenblik de boor be- reiken. Dus springt de man een tweede maal. „Zoo, nu gaat hef a! wat beter zegt de spelleider, „nu speei je al met wat meer vuur. Maar het gaat je nog n;e. heo.eraaal goed af. Je moe' net hufc nog meer naar voren buigen en je armen flin ker zwaaien, en wanneer je het kan, nvx-t je gedure.iiie den sprong pr.beeren, naar achteren te kijken." De ma.i springt voer den derden keer. „Goed mijn zoon, heel goed, alleen je aanloop deugt nog niet." De „dubbel" haalt diep adem en springt den sprong nummer vier. „Zoo, nu is het in orde, maar jullie schaapskoppen daar. .in de boot, jul lie moet meer in beweging zijn, jullie moet angstig naar den aankomende kijken, als of je denkt: „Nu, zou hij het halen?. Jjj, hier voor, je moet roepen: „Frits, loop wat je loopen kan, vlug, vlug!" Zoo, nu zullen we het nog eens probeeren." Als een arm opgejaagd dier loopt onze man nu voor de vijfde maal denzelfden weg. „Nog eens over! Die bende daar in de boot lijkt wel naar niks!" Onze „dubbel" verdraait zijn oogen en loopt nog eens. „Zoo gaat alles goed Nu voor de laat- ste maal." „Vooruit, loop! De armen naar achte ren zwaaiend en jullie daar in de boot - maar schreeuw dan toch, menschen. Meer spanning! Angstiger kijken! Jij daar aan de spits en die andere aan het stuur moe ten naar voren kijken, de anderen wenken, jij daar, tweede van links, moet de boot afstooten. Schitterend. Hoe was de toon? Uitstekend! 't Is schitterend! Nu nog een belichtingsproef. Het klankapparaat kan uitgeschakeld worden." Het gezicht bezweet, met hijgenden adem, verward haar, kuchend, armen en beenen voelend, springt de „dubbel" voor den achsten keer. Ook deze rpoef verloopt naar tevredenheid. Nu kan er eindelijk met draaien begonnen worden. „Nu niet verslappen, kleine." moedigt d« spelleider den springer aan. „je doet het uitstekend." .Er komt bericht, dat het geluid niet goed is doorgekomen, dus een tiende sprong is noodig. Maar op hetzelfde oogenblik. dat er ge* sprongen wordt, verliest een van de be lichters het evenwicht en valt in het wa ter. De opname is bedorven en moet her haald worden. Eindelijk gelukt alles. Dit is de eerste sprong van den f'B1 speler geweest, waaraan hij zijn heele ven terug gedacht heeft. Maar tot W genoegen heeft, hij later bemerkt, niet elk werk van den „dubbel" zoo zwaar is. Doch tevens heeft hij er door h,erne'^' hoeveel last, liefde, geduld van alle m klein- voor werkers van den auteur af tot den sten „dubbel" en hulpbelichter toe, er noodig is, om millioenen menschen paar vroolijke uren te bezorgen. Pannen, die rechtstreeks in aanra rmijde' ianfleI1 komen met het vuur. worden onve lijk beroet. Als men de gereinigde pa- echter licht inwrijft met een stuk si* zwoerd, zal men het roet de volgende gemakkelijk kunnen verwijderen-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 20