Modepraatje
PAG. 4
7ATFRDAG 20 OCTOBER 1934
1387
1388
1389-
ÜgTERT.1.
,Alle begin is
of
„De geschiedenis van een
klein tooneeltje".
moeilijk
3
Het bestellen van patronen.
De prijs onzer patronen is verlaagd tot
0.58 voor japonnen, 0.48 voor kinder
kleding en 0,40 voor enkele rok of
blouse. Men kan het bedrag in postzegels
of per postwissel overmaken aan de Mode
redactie, Muzenstraat 5 B, Den Haag.
U kunt ook gireeren op giro-rekening
191919 ten name van den Knippatronen-
dienst te Den Haag. Voor uitstekenden pas
vorm wordt ingestaan, indien men duide
lijk buste en heupwijdte vermeldt. Het zoo
juist verschenen Practische Modeblad
wordt met de patronen gratis medegezon-
den.
EEN GOEDE HANDLEIDING.
Voor dames, die zelf hun kleeding wil
len maken, is zoojuist een modeblad ver
schenen, met tal van goede raadgevingen.
Het bevat zeer fraaie modellen voor den
herfst èb den winter en wordt door onze
moderedactrice, Muzenstraat 5B, te Den
Haag gaarne toegezonden na inzending
van 10 cents porto. Vomai in dezen tijd
van bezuiniging lijkt ons dit nieuwe mode
blad een uitkomst voor heel wat gezin
nen. Een prijsvraag is bovendien in dit
nummer opgenomen met een groot aantal
waardevolle prijzen. U kur.t het vandaag
nog aanvragen.
Huis- en kantoorjapon.
1S85.
Zoowel de vrouw, die hare werkzaam
heden in als buitenshuis verricht, heeft
een japón noodig, die goed kleedt en daar
bij toch eenvoudig is. Hoe aardig lichte
garnituren op zichzelf ook zijn, geven zij
altijd veel werk aan wasschcn en strijken.
Wij geven onze lezeressen hierbij een ge
heel, dat een kraag en manchetten laat
zaen, van hetzelfde materiaal als de ja
pon. Sluiting midden voor met twee knoo-
pen en een lusje van koord, Splitje wordt
afgebiesd en ter zijde kunnen ook nestel
gaten worden gemaakt, waardoor kruis
lings een koordje wordt gehaald, zóó dat
hét aan de halszijde vast gestrikt wordt.
Bok met ingezette zijstukken, die het fi
guur zeer ten goede komen. Patronen t.m.
maat 48. Prijs bedraagt 0.58,
Huishoudschort.
1386.
De huisvrouw, die een groot deel van
den dag druk bezig is met allerlei werk
zaamheden zal zeker wel gaarne een prac
tische „overall" over haar japon dragen
als hier is afgebeeld. Het model is ruim en
staat bijzonder vlot. Een platte kraag met
strik en knoopsluiting geven een aardig
geheel. De ruimte aan de schouders wordt
over het gladde stuk verdeeld, terwijl de
mouw met een smal boordje wordt afge
werkt. Patronen t.m. 52. De prijs bedraagt
S 0.58.
Hansopje voor kleine jongens en meisjes.
1387.
Dit hansopje, dat gedragen kan worden,
zoowel door kleine jongens als meisjes
van 13 jaar, omsluit het lichaampje, ook
voetjes, geheel. Sluiting met omliggend-
boordje en split met beleg, waar kleine
knoopjes en knoopsgaten worden aange
bracht. Flanel of vyella, effen of gekleurd
is het meest aangewezen materiaal. De
prijs der patronen bedraagt 0.48.
1^86
Jongensjasje.
1388.
Onze kleine baas zal er bijzonder aardig
uitzien in een jasje en bijpassende muts
van effen of fantasie wollen stoffen. Een
vischgraatweefsel is vooral voor de groo-
te maten zeer geschikt. Is de stof niet al
te dik, dan is een tusschenvoering van fla
nel voor het bovengedeelte zeer practisch.
Patronen voor jóngens van 37 jaar,
verkrijgbaar voor 0.48.
Badpakje.
1389.
Een bedjakje is een zeer practisch klee-
dingstuk voor herstellende zieken en een
welkom cadeau aan jonge moeders. Wit,
rose of lichtblauw flanel of beter nog, hoe-
wel wat duurder, vyella, wordt als mate
riaal gekozen, terwijl de geheele omtrek
wordt omgefestonneerd met waschechte
borduurkatoen of zijde. Twee openingen
ongeveer in het midden der voorpanden,
dienen om het lint door te halen, waar
mede gesloten wordt. Patronen In alle ma
ten t.m. 52 kosten 0.48.
DE NIEUWE LIJN.
De mode in herfst en winter.
Er zijn menschen, die beweren, dat een
jurk een jurk en een mantel een mantel
is, het verschil zou alleen bestaan in
fantasie en in prijs!
Doch wij vrouwen veroorlooven ons een
andere meening te zeggen! Wij verheu
gen ons aan de moderne fantasie en ver
heugen ons nog meer, wanneer het moge
lijk zou zijn het prijsverschil zoo laag mo
gelijk te houden
Reeds nu vragen wij ons af„Wat wordt
er van dezen winter gedragen? Wat zijn
de nieuwe modekleuren En wat voor stof
gebruiken wij ervoor?
Welnu de stof voor onze dagelijksche
kleeren en vooral de mantelcostuums wor
den gemaakt van soepele, dunne wollen
stof. De afwerking is zoo origineel moge
lijk. De knoopen zijn van houtofleder.
Verder gebruikt men clips en leeren rie
men, welke strak om het middel slu ten.
voor den namiddag zijn glanzendezyden
stofjes zéér in trek; evenals voor den
avond. Ook ziet men vele stoffen met bro
caatweefsels doorstikt. Graast
Voor 's middags en des avonds draagt
men de casaque, die hoog aan den hals
gesloten is. Daarbij wordt een ^passende
leeren ceintuur gedragen. Om het géheel
aantrekkelijker te maken;draagt men hier
bij een klein vilten hoedje met
De avondjapon voor het as.
twee kleine clips gebruikt, ^oodat^de rok
in ruime plooien, of in een klok naar oe
neden valt. Het voorstuk is glad terwijl
rug nog altijd zeer diep is uitgesneden.
Onderaan den zoom ziet men nog altijd
de zeer flatteerende ruche, terwijl deze oo
aan den hals wordt aangehaald.
De rok van het eenvoudige sportcostuum
zit glad aangesloten om de heup, terwijl
een split op zij even onder de knieaan?-
bracht wordt. Bij de kragen is MS veel
fantasie aangebracht. Zij zijn spits. jond,
vierkant, en worden versierd met knoo
Corsages zijn gemaakt van leer, metaal,
hout, geheel in overeenstemming met de
kleur der japon.
De japonnen worden langer, de mantels
korter. Ook zullen in het komende seizoen
weer vele korte bontjasjes gedragen wor
den, bij voorkeur: Persianer-, veulen-, mol
en tijgervellen.
„Ik heb een betrekking gekregen als
secretaresse bij een Wall-street-vrrjgezel."
„Goed zoo, dat is de eerste verkeerde
stap in de goede richting."
WAT IS „UW" KLEUR.
De kunst, zich met smaak te kleeden
Het verlangen, om altijd goed en tegelijk
met smaak en met variatie gekleed te
zijn, mag ook de vrouw met een beschei
den kleedgeld niet loslaten.
Zij kan het n.1. verwezenlijken, wanneer
zij maar weet, wat „haar"' kleur is. Er
zijn zooveel verschillende mede-tin ten, dat
er daaronder zeker wél één te vinden is,
die geheel bij de kleur van huid, haar en
oogen post, zoowel als bij het figuur en
het type. Wanneer men zich tot één zoo'n
kleur beperkt, is men steeds goed gekleed
enbrengt het ook niet zooveel niet zich
mee, om de kleeding eenigszins te wisse
len.
Men kiest b.v. een zeer bepaalde tint
bruin.
Een mantelcostuum van een verrukke
lijk warme tint wordt aangevuld, met
schoenen en een vlot hoedje in precies de
zelfde tint bruin, al mag het wel wat
lichter of wat donkerder zijn. De hand
schoenen worden natuurlyk ook in deze
tint gekozen. Men moet nu voor een be
paalde gelegenheid een namiddag japon
hebben, dan zorgt men er natuurlijk voor,
dat deze in hoofdkleur of garneering het
zelfde bruin vertoont. Men behoeft zich
over bijpassende schoenen, handschoenen
en hoed niet meer bezorgd te maken. Man
tel, tasch en een paar blouses of pullovers
worden eveneens gekozen met het oog op
dezelfde kleur. Nu en dan kan men gaan
combineeren, zooveel men wil het effect
is altijd goed.
Het spreekt vanzelf, dat men het bij
alle aanschaffingen veel gemakkelijker
heeft, wanneer men eenmaal een bepaalde
kleur of kleurencombinatie gekozen heeft.
Het meest praktische is natuurlijk de com
binatie zwart-wit, die voor alle gelegen
heden passend is en altijd elegant staat.
De gekozen kleur moet om de paar jaar
worden veranderd; ten eerste blijft één
zeer bepaalde tint niet altijd in de mode,
doch bovendien zou zij ons bij al haar
voordeelen op den duur gaan vervelen-
door
ERICH WINTERTURN.
Hier wordt de geschiedenis vertcM
een heel klein voorvalletje, om u tl Via
nen, met hoeveel moeite en liefde h t°°"
vaardigen van een groote film e Ver'
gaat, voor het eenmaal dat ia,
een uur of twee voorbij snelt. u
Een „dubbel" kreeg op een goeden
de opdracht voor een film op de
laatste minuut als allerlaatste matroT
een voorbij varende motorboot te SS0!>
gen. Dat schijnt voor iemand, die de r
slechts van het witte doek kent al
zeer gemakelijk iets. ee°
Zoo dacht ook onze „dubbel" er
„Ik zal dat varkentje wel eens wassch^'
zei lm tot den regisseur. „Zoo goed aUut''
is er nog nooit een matroos op een J
gesprongen. „Waarom zou hij ook niet h
scheen toch nogal een gemakkelijke
dracht, en hij kreeg er nog betaling Voo"
bovendien. Maar wie wat van de film v.'
grijpt, weet, dat het in het geheel niet
gemakkelijk is.
In de eerste plaats moet er zoo
sprongen worden, dat het er op de fnl'
natuurlijk uitziet. Vanzelfsprekend bevalt
de eerste sprong den regisseur n,)? b.
lange na niet. Het ziet er niet „opgejaagd'1
genoeg uit. De matroos moet begrijpen
dat hij achtervolgd wordt. Hij mag eerst
cp het allerlaatste oogenblik de boor be-
reiken. Dus springt de man een tweede
maal. „Zoo, nu gaat hef a! wat beter
zegt de spelleider, „nu speei je al met wat
meer vuur. Maar het gaat je nog n;e.
heo.eraaal goed af. Je moe' net hufc nog
meer naar voren buigen en je armen flin
ker zwaaien, en wanneer je het kan, nvx-t
je gedure.iiie den sprong pr.beeren, naar
achteren te kijken." De ma.i springt voer
den derden keer.
„Goed mijn zoon, heel goed, alleen je
aanloop deugt nog niet." De „dubbel"
haalt diep adem en springt den sprong
nummer vier. „Zoo, nu is het in orde, maar
jullie schaapskoppen daar. .in de boot, jul
lie moet meer in beweging zijn, jullie moet
angstig naar den aankomende kijken, als
of je denkt: „Nu, zou hij het halen?. Jjj,
hier voor, je moet roepen: „Frits, loop
wat je loopen kan, vlug, vlug!" Zoo, nu
zullen we het nog eens probeeren."
Als een arm opgejaagd dier loopt onze
man nu voor de vijfde maal denzelfden
weg.
„Nog eens over! Die bende daar in de
boot lijkt wel naar niks!"
Onze „dubbel" verdraait zijn oogen en
loopt nog eens.
„Zoo gaat alles goed Nu voor de laat-
ste maal."
„Vooruit, loop! De armen naar achte
ren zwaaiend en jullie daar in de boot -
maar schreeuw dan toch, menschen. Meer
spanning! Angstiger kijken! Jij daar aan
de spits en die andere aan het stuur moe
ten naar voren kijken, de anderen wenken,
jij daar, tweede van links, moet de boot
afstooten. Schitterend. Hoe was de toon?
Uitstekend! 't Is schitterend! Nu nog een
belichtingsproef. Het klankapparaat kan
uitgeschakeld worden."
Het gezicht bezweet, met hijgenden
adem, verward haar, kuchend, armen en
beenen voelend, springt de „dubbel" voor
den achsten keer. Ook deze rpoef verloopt
naar tevredenheid. Nu kan er eindelijk
met draaien begonnen worden.
„Nu niet verslappen, kleine." moedigt d«
spelleider den springer aan. „je doet het
uitstekend."
.Er komt bericht, dat het geluid niet
goed is doorgekomen, dus een tiende
sprong is noodig.
Maar op hetzelfde oogenblik. dat er ge*
sprongen wordt, verliest een van de be
lichters het evenwicht en valt in het wa
ter. De opname is bedorven en moet her
haald worden.
Eindelijk gelukt alles.
Dit is de eerste sprong van den f'B1
speler geweest, waaraan hij zijn heele
ven terug gedacht heeft. Maar tot W
genoegen heeft, hij later bemerkt,
niet elk werk van den „dubbel" zoo
zwaar
is. Doch tevens heeft hij er door h,erne'^'
hoeveel last, liefde, geduld van alle m
klein-
voor
werkers van den auteur af tot den
sten „dubbel" en hulpbelichter toe, er
noodig is, om millioenen menschen
paar vroolijke uren te bezorgen.
Pannen, die rechtstreeks in aanra
rmijde'
ianfleI1
komen met het vuur. worden onve
lijk beroet. Als men de gereinigde pa-
echter licht inwrijft met een stuk si*
zwoerd, zal men het roet de volgende
gemakkelijk kunnen verwijderen-