Nota's? Den Helder op bezoek bij de Zweden. HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor 10 ct. Drukkerij De Boeri LUCHTVAART 10 HELDERSCHE COURANT VAN ZA l ERDAG 8 DECEMBER 1934. De adelborsten-opleiding. Uit het politie-rapport. Tweede Kamer. Wat voor weer vandaag? De Kerstvlucht van de Snip. ONFORTUINLIJKE LANDING VAN HET VLIEGTUIG EKSTER TE KOPENHAGEN. Vliegtuigbouw bij de Kon. Mij de Schelde. De vermissing van Ulm. Samenstelling van een adviescommissie voor herziening. Naar het Hdbl. verneemt heeft de minister van defensie een commissie benoemd voor het uitbrengen van een advies over de perodieke herzening van de adelborsten-op leiding op het Kon. Inst. van de Marine te Willemsoord. De laatste herziening had plaats in 1915. Tot voorzittei van deze commissie is be noemd de gep. vice-admiraal A. F. Gooszen. Leden zijn de gep. schout-bij-nacht-tit. van Buuren, de kapitein ter zee C. baron de Vos van Steenwijk, comm. van Kon. Inst. van de Marine, kapitein-luitenant ter zee A. C. van der Sande Lacoste, de hoofdoff. M.S.D. 2e klasse D. W. Kwak, de luit. ter zee le kl. H. G. de Bruyne, de kapitein der mariniers M. R. de Bruyne, de heer P. Riemens (ambte naar van defensie). Adviseerend lid is de gep. luit.-generaal van de art. G. G. van Everdingen, oud-gouverneur K. M. A. Secre taris der commissie is luit. ter zee le kl. Th. K. baron van Asbeck. DE LACHltEVUE DAT ZOU JE WEL WILLEN" TE DEN HELDER. Evenals het vorige jaar, zal de N.V. Natio nale Revue, Dir. Bob Peters, na het groote succes dat de Revue „Dat zou je wel willen in het Scala Theater te Den Haag, in de Tivoli Schouwburg te Rotterdam en in het Theater Carré te Amsterdam boekte, ook naar Den Helder komen. Na 2 maanden achtereen voor stampvolle zalen in Carré deze Revue te hebben opgevoerd, heeft van de provincie Den Helder de primeur om dit thans zeer uitgebreide Revuegezelschap van meer dan 40 personen, binnen haar veste te zien. De hoofdrol is weder in handen van den bekenden Revuekomiek Lou Bandy. De aankleeding en monteering is ditmaal buitengewoon verzorgd en de Revue kan met recht anspraak maken op den naam „Lachrevue". De groote pers is al gemeen van oordeel dat er in jaren niet zulk een geslaagde, geestige Revue is geweest. Wij komen er Dinsdag nader op terug. DEMONSTRATIE MET NIEUWE FORD-WAGENS. De Ford-karavaan in Den Helder. De bekende Ford-dealer, de heer Maarten Smit, heeft voor Vrijdag en Zaterdag een in teressante demonstratie georganiseerd met het nieuwste model der Ford-wagens, de 8- cylinder V-vorm, populair genaamd de V 8. Vrijdagmorgen zijn tien van deze wagens, voorafgegaan door een specialen muziekwagen Den Helder ingetrokken, waardoor de drui lerige motregen, waarmede December ons de laatste dagen opgeknapt heeft, omgezet werd in... ja, het is toch een beetje moeilijk van een zonnetje te spreken, maar in ieder geval werd de binnenstad aanmerkelijk opgevroo- lijkt. En toen ook Mieldijk zijn vroolijke wijs jes op z'n draaiorgel ten beste gaf, vergaten we, dat het motregende en zagen we louter de zonnige zijde van het leven. Hetgeen, per slot van rekening, 's levens ware philosofie is. Maar we moeten het over die Fordjes heb ben. Die V 8-en hebben een gansche reeks uitmuntende eigenschappen en daarenboven nog de eigenschap, dat zij goedkoop zijn. Wat dunkt u van een prijs van 1500.Wij voor ons hadden een ietwat luxueuser wagen uit gekozen, namelijk een 7-persoons karretje, en dat konden we voor minder dan 2000. al in ons bezit hebben. We zullen nu eenige van die goede eigenschappen mededeelen. De V 8 bezit een dubbele earborateur met spe ciale inlaat- en uitlaat-verdeelstuk, en is dien tengevolge bizonder zuinig in het gebruik. Zuinig benzine-verbruik. Op verscmuende van de wagens was een benzine controle-apparaat aangebracht, waar mede een interessante proef werd genomen. Gereden werd n.1., nadat dit peilglas gevuld was met liter benzine, langs den buiten rand der stad, op een snelheid van ca. 40 km, en tegen wind in. Het bleek, na een af stand van 4 km 100 m te hebben afgelegd, dat het peilglas leeg was, hetgeen dus betee- kent, dat per liter benzine een afstand kan worden afgelegd van 8 km 200 m. De olieproef. Het olieverbruik is geheel miniem; ook hiervoor is een interessante proef genomen. Dit olieverbruik staat namelijk onder con trole van een speciale Noord-Hollandsche commissie. Deze heeft vóór den demonstratie- rit de olievulpijp verzegeld, zoodat tijdens de demonstratie (er zullen 1500 km worden afge legd) geen olie kan worden bijgevuld. De resultaten, in Friesland en Zuid-Holland be haald bij de controle, wezen uit, dat er geen olieverbruik was geweest en van den tocht door Noord-Holland wordt natuurlijk ditzelf de resultaat verwacht. T.z.t. zal de uitslag door de fabriek worden bekend gemaakt. Nog meer goede eigenschappen. De wagens bezitten een transversale vering, en hierdoor, in combinatie met schok- brekers, die zich op iedere weggesteldheid instellen, wordt een vrijwel ideale vering ver kregen. Zij zijn verder voorzien van speciale tochtvrije ventilatie. Deze ventilatie is ver kregen, doordat de ruit bij omhoogschuiven een halven slag naar achter gaat, waardoor het luchtledig verdwijnt. Dientengevolge zijn er in den winter ook bijna geen beslagen rui ten. Het stijve chassis is oorzaak, dat de wa gen in de bochten zeer vast ligt; op onzen proefrit konden wij ons daarvan persoonlijk overtuigen. De motor is kort gebouwd; hij be slaat niet meer ruimte in de lengte dan een 4 cylinder-motor. Hierdoor is ruimte in de carosserie uitgespaard, zoodat men ruim zit. Versnelling, koppeling, stuur, enz. Geruischloos wordt overgeschakeld van de tweede op de derde versnelling. Wat deze laatste betreft, de wagen loopt pl.m. 6 a 8 km op de derde versnelling en trekt zon der overschakelen op naar de normale snel heid. Het geruischloos overschakelen^ van tweede en derde versnelling is bereikt door een synchromesh-versnellingsbak. De koppeling is zeer soepel, een uitdemp- veer is oorzaak,, dat schokken in het trans- missie-mechanisme geheel worden vermeden. Een slingerproef, die onderweg genomen werd op van regen glimmend asfalt! toonde aan, dat de wagen niet kan slippen. Het sturen geschiedt zeer licht; de inrich ting is absoluut reactie-vrij, zoodat stooten van den weg niet op het stuurwiel worden overgebracht. Het optrekvermogen is snel, de remmen zijn mechanisch. De carosserie is geheel vervaardigd van ge perst staal; de grand luxe modellen hebben alle ruiten van onsplinterbaar glas; de ge wone luxe modellen hebben dit glas aan de voorzijde. Interessant was ook de draaiproef, die uit den aard der zaak slechts op het Stationsplein kon worden genomen. Zelfs zonder bestuur der bleef de wagen draaien, zonder af te wij ken van zijn baan. Filmvoorstelling. Bij gunstig weder zal hedenavond de film voorstelling, die een indruk geeft van de fa bricatie dezer wagens, op het Stationsplein worden herhaald. Van de gelegenheid voor be zichtiging en proefritten, hebben verschillen den gebruik gemaakt. Des avonds verkeerden wij een uur in den geest in Ford's heiligdom de geweldige fa brieken te Detroit. De film deed ons op slechts vluchtige wijze kennismaken met de overweldigendne groot heid van die fabrieken. De luchtfoto's aan het begin van de film konden ons eenigszins een indruk geven van de uitgestrektheid van de Detroitscne complexen, doch meestal is de werkelijke grootte niet te zeggen. Schoor steentjes weggedoken in een hoekje van het filmbeeld zijn in werkelijkheid hooger dan de Domtoren. Ondanks dat een film dus nooit de werke lijkheid weer kan geven is deze film buiten gewoon interessant. Verschillende afdeelingen werden „bezocht". Ford blijkt niet alleen auto's te maken, doch ook kunstmest, ce ment, enz. en blijkt er ook bijvoorbeeld een scheepssloopedj op na te houden. Dingen, die men met een oppervlakkige kennis van dit wereldbedrijf niet zou verwachten. De film besioot met een volgen van het fa bricatie proces van een nieuwe Ford-V8 Op de film duurde dat ongeveer vijf minuten, maar in werkelijkheid gaat het niet veel lang zamer. Vanavond om 8 uur kunt u deze mooie, dui delijke film nog eens of voor het eerst zien. De vertooning vindt plaats op het Stations plein. Wij kunnen U aanraden een uurtje heen te gaan. Het is de moeite meer dan waard. Rijwieldiefstal. Aangifte gedaan door een marinier dat uit de rijwielbergplaats van voor Hr. Ms. .Wacht schip zijn rijwiel is ontvreemd. Vandalisme. Door een bewoner van de Molengracht werd aangifte gedaan dat hem het naamplaatje, hetwelk aan den voorgevel van zijn woning was aangebracht is ontvreemd. Weggeloopen. Een bewoner van het Tuindorp gaf te ken nen dat terwijl hij een oogenblilc ten huize van buren verbliijf hield, zijn vrouw de echte lijke woning heeft verlaten. 't ls juist flagga. - Aan boord is een winkel. Reuze koks. - In 't matrozen' verblijf. Een drukke maar gezellige week voor de marine.Rijsttafels en diners ohne Ende. 't Was Donderdag in den laten namiddag erg druk op de „Oscar II". Hebben de militaire autoriteiten over en weer officieele bezoeken afgelegd, ook het Heldersche publiek heeft gemeend, het bezoek van de Zweedsche marineschepelingen aan onze stad met een tegenbezoek te moeten be antwoorden. 't Was juist „Flagga", zooals de Zweedsche Marine vlaggenparade noemt. Kaarsrecht stonden de matrozen het gelaat naar de Zweedsche vlag gekeerd, die langzaam naar beneden daalde. Vlak er tegenover, was zonsondergang parade op het Wachtschipwerd het saluut gebracht aan de Hollandsehe vlag Eerst toen op de „Oscar II" de schelle tonen van de bootsmansfluit, die ze pipa noemen, weerklonken, kwam een der officieren, die ons herkende van het vorig bezoek, vriende lijk naar ons toe. Komt u nog eens kijken, nu er zooveel van uw stadgenooten aan boord zijn? Wij Helderschen voelen ons op een schip altijd thuisen vlaggenparade is altijd Interessant. Morgenavond hebben we geen „Flagga", dan varen we en gedurende de vaart blijft de vlag van een oorlogsschip altijd waaien. Alleen in de havens wordt de vlag met eer bewijzen geheschen en gestreken. De „Oscar II" is nu juist niet voor dikke menschen gebouwd, lacht de officier, en brengt ons tusschen heel nauwe gangen van het achterschip naar de voorzijde. 't 'Lijkt hier precies 't Doolhof de dwaaltuin van de Heldersohe kermis, gichelen lachend een paar vroolijke Heldersche meisjes, die aan den arm van een Zweedsch Jantje ook hun contra-bezoek brachten. 't Gekke was, dat de Zweedsche krijgsman alleen Zweedsch kende en de jonge meisjes alleen Hollandsch en tochtoen ze hem vroegen of ie ze nog van Gibraltar n' ansicht wilde sturen, knikte 't Zweedsche Jantje levendig van ja, ja. Bij de groote kanonnen stonden vele jutters. We hebben hier tien groote kannonen en acht kleine, alsmede twee kanonnen, die als luchtgeschut dienst doen, verklaart een onder officier. Alles gaat automatisch. In één klap, op 't zelfde oogenblik kunnen deze kanonnen af geschoten worden, als de commandeerende officier op een knop drukt. We hebben onder in 't schip ook nog acht torpedo's. Ik wou ook wel eens in die toren krui pen, 't lijkt wel leuk in zoo'n gepantserden koepel te zitten, zeggen wij, maar nu trekt de bootsman, die de heele bewapening van de „Oscar II" ter kennisse van het Helder sche publiek gebracht heeft, een heel ernstig gezicht en zegt: -Dat is geheim! de toren is gesloten! We hebben op het oogenblik 380 menschen aan boord, vervolgt onze geleider, op een an der onderwerp overstappend. Er zijn 22 on derofficieren en voor de vroolijkheid ook 9 muzikanten. De laatste concerteeren iederen dag gedurende twee uur, tijdens het diner van de officieren. Ook wordt vaak dansmuziek gegeven. Is op de Holandsche oorlogsschepen een tokohouder, die een uitstallinkje heeft, als wij in 't benedenruim komen, zien we een flinken winkel in een speciaal gebouw ondergebracht. Van alles kun je daar koopen, uiteraard na tuurlijk meest Zweedsche artikelen. Een vriendelijke matroos fungeert als winkelier. Juist als ik voor zijn étalage sta, blijkt mijn vulpen leeg te zijn. Min penna ar sonder. Of ik wil of niet, ik moet een potlood van hem aannemen enmag er geen öre voor betalen. Geurige Swavel-Tjartval zwavelzeep, verkoopt hij voor 80 öre het stuk. Ook iri handdüke (ik meld juist het Zweedsche woord om de frappante gelijkenis met het Holland sehe woord) bonte keukendoeken heeft hij een heelen voorraad. Daar de Zweedsche kroon tamelijk laag staat, is inkoopen doen voor de Zweden in de landen, die nog den Gouden Standaard hebben, zooals Nederland, tamelijk duur. Het is daar om erg practisch van de Zweedsche Marine, om zooveel mogelijk eigen producten aan boord mee te voeren. Overal op het schip valt de reinheid en zin delijkheid, die hier betracht wordt, op. Bij de keukens mag je kijken en vele Heldersche huisvrouwen zien geïnteresseerd in de gezel lige keukens, waarvan er vier naast elkaar staan. Een huisvrouw is nu eenmaal dol op recep ten en als ze al die lekkere taarten en pud dingen zien, dan trachten ze de koks het ge heim van hun kookkunst te ontfutselen en de koks duiden met gebaren en in een steen- kolen-Engelseh uit wat voor gerechten 't zijn. Dit ollendse haring, zegt hij, op een paar gefileerde Hollandsehe „nuwe" wijzend. Wist ik al, toen jij nog in de wieg lag, zegt een Nieuwediepsche juffrouw, maar op een schaal ronde ballen wijzend: Wat zijne dat voor rare balletjes? Potatis Kroucketter, zegt de kok. Wa zijne dat, Pootatus Krouwketten, meheir, vraagt de Nieuwediepsche juffrouw, mij als tolk gebruikend. 't Zullen aardappelkroketjes zijn, juf frouw, zeg ik. De kok offreert er een aan de Heldersche juffrouw. Vraagt uwes eres hoe die die maakt, tjonge, was dat lekker spul! Ik vraag 't den kok en die doet net of ie voor de Zweedschen radiokookles geeft. Ik versta er geen klap van, maar om de juf frouw tevreden te stellen en mij niet te bla- meeren: Hij zeit: neem 10 aardappels, stamp die fijn, maak er ballen van, rol die in de boter en paneermeel met een snippie zout, vooral niet te veel. Verder kon ik het niet verstaan. Dank uwes wel, zegt de juffrouw vrien delijk. Van de keuken, die de magen der mannen vult, naar de bibliotheek, die hun van gees telijk voedsel voorziet. II n'y a qu'un pas. Heel wat leuke boeken van bekende Zweedsche schrijvers zijn hier op de planken te vinden. In de zijgangen branden enkele lampen, met violet licht. Dat is in hoofdzaak nachtverlichting, vertelt onze geleider. Dan komen wij voorbij de verblijven der on derofficieren. Hoewel de „Oscar II" een oud schip is, is het toch prettig en geriefelijk ingericht, het lijkt mij een veel gezelliger indeeling te heb ben dan b.v. op onze „Hertog Hendrik". - Wij hebben nog heel wat mooier sche pen bij de Zweedsche marine, zegt onze ge leider trots, geheel nieuwe typen! Daar heb je b.v. onze „Sverige" en de „Gustav V", dat zijn „waterbesies" van 8000 ton met 500 kop pen aan boord; die mogen gezien worden!" De „Oscar II" is gauw uitgediend, nog twee reizen en dan wordt ie opgelegd, daarnaar moeten ze Zweden niet beoordeelen. In Zweden is de Marine zeker erg populair en heeft het volk er veel voor over om zijn zeemacht een goed figuur te laten slaan? Dat is nogal glad, zegt de Zweedsche marineman, maar dat is in Holland toch ze ker ook zoo? Weet u, dat uw onderzeeërs de groote bewondering van alle opvarenden van de „Oscar II" opwekken? Dat zijn prachtbooten, daarop kan de Hollandsehe Marine toch ook trotsch zijn. Waarom draagt die matroos daar voor ons een koperen schild met een groote L er In op zijn borst? vraag ik, op een Jantje wijzend. Lêpare! roept mjjn begeleider. Bliksemsnel komt de man toeloopen, stelt zich in de houding. Onze begeleider zegt iets tegen hem en dan verdwijnt hjj snel. Waar gaat die meneer Lepara naar toe? Hij heet heelemaal geen meneer Lêpara. Aan boord van elk Zweedsch oorlogsschip zijn matrozen met zoo'n groote koperen plaat op hun borst. Lêpara beteekent zooveel als Manussje-van-alles. 't Is de piccolo van het schip. i In t matrozenverblijf is 't een gezellige boel. Ze doen bij de Zweedsche Marine be paald veel aan sport, want 't zijn gespierde jnogens. Styrman Nils Larszon, die mij hier rond leidt, wijst mij vol trots op de kast vol met zilveren medailles en bekers, die ze gewonnen hebben. Van ale landen hebben ze trofeeën. Een heel mooie overwinning hebben we op Island behaald van de „Royal channel Is- lands" is die mooie bokail! Wat matrozen toch aardig knutselen hun nen! Van fijn touw weven sommige sierlijke riemen; anderen doen houtsnijwerk. In een hoek van het matrozenverblijf zitten ook vele Zweedsche Jantjes. Ze zijn druk bezig brieven te schrijven. Nu nog even naar mijn oude vrienden, de Zweedsche adelborsten! Mag je overal op het schip vrij loopen, de weg naar het adelbor- stenverblijf wordt door een strengen Cerberus bewaakt. De Zweedsche jonkers hebben immers nu bezoek van hun Nederlandsche collega's en niemand mag door. Een Zweedsche jonker, die ops herkent, zegt echter, dat de krant mag binnenkomen. Het verblijf is niet ingericht op zooveel gasten, maar een vroolijke boel is 't er wèl! Een Zweedsche adelborst zit op een oude af- tandsche piano te bommen en overal is vroo lijke lach en boert, heerscht een kameraad schappelijke toon. Gisteravond een fijne avondfgehad, zegt mijn Zweedsche vriend enthousiast! Goeie vriendschap gesloten! Wat een prachtige in- richting is 't daar, alles model Een echt gezellige avond was 't inder daad, vertelt ons een Hollandsehe adelborst. Onze gasten werden ontvangen door den Se naat. Ze hebben bij ons gedineerd. Het Zweed sche en Hollandsehe Volkslied werd natuur lijk gespeeld en de president van den Senaat vah het Instituut bracht een „hoeh" uit op dén Zweedschen koning, terwijl de adelbor- sten van de „Oscar II" viermaal een enthou- I siast: „hurra" voor onze Koningin aanhieven. Als aandenken kregen zij van ons een ets van het Instituut. Een echt broederlijk samenzijn, die Hol landsehe adelborsten met de Zweedsche en op j tafel stonden er lekkere taarten en andere tongstreelende heerlijkheden. Een heerlijke avond was het, herhaalt 'mgn vriend, de Zweed, en een vroolijke lach licht over zijn jongensgelaat. Echt gezellige (kameraden, de Hollandsehe! Dan zegt hij; „Den Kiev liga af tonen hos vara Hollandska Kolleger kommer for ons att fiams sa som en av de Krevligaster fester vi delka git i". Schrijft u dit zoo in uw courant. Wij heb ben van de week de Heldersche krant met ge noegen hooren voorlezen. Als u nu de krant van Zaterdag stuurt naar de Kadetten van de „Oscar II" te Gibraltar, dan zullen wij het erg op prijs stellen. Doet u het? Wij beloven dit en nemen hartelijk afscheid van de vroolijke jonge menschen. Wij meeuen echter een vrije vertaling van hetgeen de Zweedsche adelborst zeide,, nog even te moe ten bijvoegen: „De vroolijke avond, die wij met onze Hol- jlapdsche collega's gehad hebben, zal voor ons (voort,durend een prettige herinnering blijven, 't Was een van de vroolijkste dagen, die wij gehad hebben." i Het is een drukke week voor de Marine ge weest, maar vol afwisseling. In de Marineclub werden de commandant van de „Oscar II", de attaché en 10 officieren van den Zweedschen oorlogsbodem een diner aangeboden. Nadat men eerst gezelligjes beneden een .poosje had zitten kouten, terwijl de Marine- ikójtèl concerteerde, begaf men zich naar de botyèjnzaal. Schout-bij-nacht Kruijs bracht een hartèlijken dronk uit op den Zweedschen koning, waarop plechtig de Marinekapel het Zweedsche volkslied inzette. Hierna bracht de commandant van de „Oscar II" een dronk uit op H.M. Koningin Wilhelmina, waarna het Nederlandsche Volks lied gespeeld werd. Het was hier ook een zeer geanimeerd samenzijn. Ook commandant en officieren van den Qnderzeedienst hebben hun Zweedsche colle ga's op de békende gastvrije wijze als wij van Ée heeren van den Onderzeedienst gewend jn, hun Zweedsche collega's ontvangen. J Den commandant van de „Oscar II" den kttaché, eersten officier en zeven officieren Van het Zweedsche schip werd een zeer uit gebreide Indische rijsttafel aangeboden, j Keurig was de zaal met Zweedsche en Hol landsehe vlaggen gedrapeerd, op tafel waren, ten teeken van verbroedering, de Zweedsche èn Hollandsehe vlag gekruisd over elkaar. t>e disch was rijkelijk van bloemen voorzien. De Commandant van den Onderzeedienst, E- A. Vreede, sprak de gasten hartelijk toe en wees vervolgens op de gevaren van de peperige Indische rijsttafel. Ten slotte bracht ook Commandant Vreede een toast uit op den |Coning van Zweden. De Commandant van de „Oscar II" sprak óp zijn beurt een woord van hartelijken dank Voor het welkom en bracht een dronk uit op E.M. de Koningin. I Toep zetten allen zich aan tafel en de Zweedsche gasten lieten zich de voor hen ongewone gerechten best smaken. Een hoogst prettige stemming heerschte ook gedurende dit samenzijn. "Eén slotte heeft Donderdagavond de Com mandant van de „Oscar II" een dirfer aange boden aan zijn Hollandsehe collega's. Schout-bij-nacht Kruys, vergezeld door zijn adjudant, luitenant ter zee le klas Reynierse, alsmede de chef van den staf en de Comman danten van het vliegkamp, Onderzeedienst en Wachtschip, zaten aan in de kajuit van den Commandant van de „Oscar rt". Tevens ïjvaren daarbij, behalve de Commandant van (je „Oscar n", de militaire attaché en twee officieren. Ook hier heerschte een prettige stemming, die niet weinig verhoogd werd, doordien de kapel van de „Oscar II" muziek gaf. De officieren van de „Oscar Et" hadden tegelijkertijd de eerste officieren van de sche pen en van de maritieme inrichtingen op een diner uitgenoodigd. In de longroom van de „Oscar II" heerschte een buitengewoon opgewekte stemming. Hartelijke woorden werden gesproken door den len officier van het Zweedsche schip, welke beantwoord werd door den len officier Van het vliegkamp De Kooy, P. J. Hendrikse. Vanmorgen vroeg om zeven uur zijn de Zweden vertrokken. Ze zijn nu op weg naar Vlissingen, daar laden ze kolen en gaan dan naar Gibraltar. Dat de Zweden het in Den Helder naar hun zin gehad hebben en dat de Nederlandsche Marine er veel heeft toe bijgedragen dat de vriendschapsbanden tusschen beide volken nauwër zijn aangehaald, bewijst, dat juist op 't moment dat wij in 't directie-gebouw waren, de Zweedsche attaché nogmaals spontaan aan den Schout-bij-nacht zijn dank kwam betuigen voor de schitterende wijze, waarop de Neder landsche Marine zijn landgenooten ontvan gen had. Voorstel Effendi c.s. inzake amnestie voor de muiters van De Zeven Provinciën. Blijkens het voorloopig verslag verklaarden zeer vele leden de indiening van dit voorstel te betreuren hetzij omdat zij vermindering van de straffen, opgelegd aan de opvarenden van De Zeven Provinciën, niet wenschelijk achtten, hetzij omdat zij van oordeel waren, dat het voorstel niet tot het beoogde doel zal leiden en de belangen der veroordeelden slecnts zal kunnen schaden. Alvorens te komen tot de vraag, of de op gelegde straffen behooren te worden ver minderd, willen sommige leden als hun mee ning te kennen geven, dat het verleenen van amnestie een onderwerp is, dat zich voor een gebruik van het recht van initiatief al zeer slecht leent. Verscheidene leden zouden tegen het ge bruiken van het recht van initiatief op zich zelf en afgezien van andere bedenkingen in dit geval geen bezwaar hebben, indien het doel, dat de voorstellers wenschen te oerei- ken, n.1. kwijtschelding van het nog niet ondergane gedeelte van de straffen, aan de opvarenden van De Zeven Provinciën opge legd wegens misdrijven tegen de ondeog®" sjhiktheid, werkelijk langs den weg van amnestie kon worden bereikt. Dit scheen hun echter niet het geval. Zij meenden, dat gratie en nier amnestie ter bereiKnij, van dit doel zal moeten worden toegepast. Eenige leden meenden, dat het verleenen van amnestie alleen kan worden overwo gen, indien na het uitspreken van het eind vonnis zich nieuwe feiten hebben voorge daan, welke op de zwaarte van de straffen van invloed hadden kunnen zijn. Van zoo danige nieuwe feiten is echter huns inziens niet gebleken. Eenige leden meenden, dat er zich wel een dergelijk feit heeft voorgedaan, n.1. dat be kend geworden is, dat de op de Zeven Pro vinciën geworpen bom in strijd met de in structie gericht is op het schip zelf en niet, als waarschuvingsbom, daarnaast. Dit betoog achtte men vrijwel algemeen volstrekt onjuist; immers het feit, dat thans gebleken is, dat het werpen van de bom is geschied in strijd met de daarvoor gegeven instructie, heeft niets te maken met de be oordeeling van de misdrijven, gepleegd door de opvarenden; ware dit feit reeds bij de berechting bekend geweest, dan zou het op de strafmaat niet het minst van invloed zijn geweest. Thans komende tot de vraag, of de straf fen, opgelegd aan de personen, die bij de mui terij op De Zeven Provinciën betrokken zijn geweest, voor zoover zij zich aan de in het wetsvoorstel bedoelde strafbare feiten heb ben schuldig gemaakt, verminderd behooren te worden, gaven vele leden als hun oordeel te kennen, dat dit niet dient te geschieden. Zij erkenden, dat deze straffen zwaar zijn, doch htm inziens zijn zij, gezien den ernst van de gepleegde feiten, geenszins te zwaar. Verscheidene andere leden konden de mee ning, dat de opgelegde straffen niet te zwaar zijn, niet deelen. Zij meenden integen deel, dat er zeker reden bestaat om een ver mindering van straf voor de veroordeelde muiters van De Zeven Provinciën in ernsti ge overweging te nemen. Ten volle erken nende, dat de handelingen der muiters van zeer ernstigen aard zijn geweest en gestraft moesten worden, oordeelden zij toch, dat de straffen, waartoe deze schepelingen zijn ver oordeeld, onmatig zwaar mogen worden genoemd. Vooral indien men de straffen, den muiters opgelegd, vergelijkt met die, waar toe de officieren van hetzelfde oorlogsschip zijn veroordeeld, is de tegenstelling zeer treffend. Tegen deze beschouwingen werd door le den, die de opgelegde straffen niet te zwaar achtten, aangevoerd, dat men niet mag spreken van een tegenstelling tusschen de straffen der muiters en die der officieren, modat hun daden niet voor vergelijking vat baar zijn; bij de muiters was opzet aanwe zig, bij de officieren slechts schuld, nalatig heid. Hadden de officieren aan de muiterij deelgenomen, dan zouden zij ongetwfeld nog zwaarder zijn gestraft dan de schepelingen. Intusschen waren beide groepen van leden, welke hier aan het woord waren, het er over eens, dat dit wetsvoorstel de belangen der veroordeelden eerder schaadt dan dat het die zal dienen. Ook leden, die de opgelegde straffen te zwaar achtten en die meenden, dat er alleszins reden bestaat om ten aanzien van de veroordeelde muiters tot verminde ring van straf over te gaan, waren van oordeel dat dit doel door het voorstel onmo gelijk kan worden bereikt. Het is immers on denkbaar, dat de Staten-Generaal het voor stel zullen aannemen. Dit is reeds ten eenen- male uitgesloten door de wijze, waarop de beide voorstellers en hun partijgenooten bij verschillende gelegenheden over muiterij en de muiters hebben gesproken. Zij hebben de muiterij als een revolutionnaire daad ver heerlijkt. Enkele leden verklaarden geheel met in houd en toelichting van het voorstel te kunnen instemmen. O Plannen voor de ontvangst in Suriname. Te Paramaribo zijn reeds plannen beraamd voor de feestelijke ontvangst van de Snip, die daar zooals men .eet 20 of 21 December zal aankomen. Met de definitieve vaststelling wachtte men, naar wij in De West lezen, op de aan komst van den heer Bouwman van de K.L.M., dié eind November daar zou aankomen. Het vliegtuig zal op de zoogenaamde Zan derij landen, een open zandvlakte op 54 km ten Zuiden vai. Paramaribo, die zooveel mo gelijk voor landii gsterrein is geschikt ge maakt en waar de trein langs loopt. Waarschijnlijk zal, zoowel bij de aankomst als bij het vertrek van het vilegtuig een ex- tratrein worden ingelascht, waarmee het pu bliek tegen matigen prijs naar het vliegveld kan reizen. Het ligt in de bedoeling van dei gouver neur het vliegtuig bij de landing officieel te ontvangen, vergezeld van eenige autoriteiten en genoodigden. Voor het overige gaan de plannen in de richting van eene deelneming, op zoo ruime schaal als mogelijit zal blijken, door de ge- heele bevolking aan de huldiging der Neder landsche vliegers. De West wijs er echter op, dat de vliegers bij aankomst een inspannende nachtvlucht van zeventien uren achter zich heboen en dat zij twee dagen later weder naar Curagao zul len moeten vertrekken. Men zal dus rekening moeten houden met hunne vermoeidheid bij aankomst. Het toestel licht beschadigd. Bij de K. L. M. is bericht ontvangen, dat het vliegtuig Ekster van den dienst Amster damKopenhagen, dat Donderdagmorgen met acht passagiers aan boord om half 12 van Schiphol was vertrokken, bij aankomst te Kopenhagen een minder fortuinlijke lading heeft gedaan. Bij het uitrollen kwam het vliegtuig in om geploegd land terecht, waardoor de wielen in den grond wegzakten. Het toestel werd licht beschadigd. De passagiers zijn allen onge deerd gebleven. Een opdracht. Naar de N. R. Ct. verneemt, heeft de heer Slot, instructeur van de Panderfabriek in Den Haag, aan de N.V. Kon. Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen, den bouw opge dragen van een klein vliegtuig voor particu liere rekening. MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT. De vlieger gedood. Op 15 km ten Z.W. van Warschau is een militair vliegtuig tengevolge van het weige ren van den motor neergestort. De vlic ✓r, tweede luitenant Adamski, werd op slag ge dood. DE LUCHTPOST OP AUSTRALIË. De eerste geregelde luchtpost naar Austra lië verthrekt hedenmiddag van Croydon en wordt Maandag voor Kerstmis te Londen verwacht. Beide diensten zullen een bijzonder dikke kerstpost vervoeren. Er vertrekken heden dan ook twee groote vliegtuigen uit Londen, waarvan er een mee doorgaat tot Delhi als „bijwagen". Ook de reis Singapore- Port Darwin en terug, zal door twee toestel len gemaakt worden. Nog geen spoor gevonden. Ofschoon het zoeken naar den vermisten Australischen vlieger dag en nacht wordt voortgezet, is tot nog toe geeu spoor van hem gevonden. Kingsford Smith heeft tele grafisch uit Los Angeles medegedeeld, dat hij vast overtuigd is, dat het vliegtuig zich ver- seheidiene dagen boven water zou kunnen ouden. Hij verzoekt daarom dringendn de nasporingen niet op te geven. Volgens Amerikaansche weerkundigen te Honoloeloe moet alle hoop, dat Ulm en zijn metgezellen nog in leven zouden zijn worden opgegeven. Hot weer op zee is echter zoo ongunstig, «at nauwelijks aangenomen kan worden, dat e v ïegtuig na de noodlandingn op het watef verscheidene dagen drijvende kunnen blijven. DE HOOGTEVLUCHTEN VAN WILEY POST. da^wn"" m£'dt Uit Bartlesville in Oklahama, duin r.1 081 een n'euwe poging heeft ge- Na wereldhoogterecord te verbeteren, ziin ,r„e' aald te zijn, zeide hij hooger te hoos-temetn dan °P 3 Deccmber, maar zjjn oSoudnnr fWaa, Voorb« 42000 43000 voet s-hrite functioneeren. Er zijn ver van de ba'ro|rTafn°°dig V°°r hCt °nd °Ck

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 10