Met Hr. Ms. K XVIII langs vreemde
landen en zeëen.
Visscherij.
Gebruikt in Uw socpsn MONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 csnt
LUCHTVAART
GEMENGD NIEUWS
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG II DECEMBER 1934.
Uit het politierapport.
1
nr
Het eerste Engelsche
postvliegtuig naar
Australië.
Kerstpostvlucht van
de Uiver.
i
Noodlanding van een
legervliegtuig-
De Postvluchten van en
naar Indië-
Haar kind doodelijk
mishandeld.
Overval met berooving
te Oosterhout.
Botsing tusschen oorlogs
invaliden en politie
te Parijs.
Maar eindelijk kwam de klap op de vuur-
Diil Want St Nicolaas had opdiaeht gekre
ten den Voorzitter van ..Huisduiner Belang
fn kennis te stellen, dat den heer De Jong
was toegekend het grootkruis van de Hms-
duiner Orde waarvan de draagmedaüle doo.
St Nieolaas aan den heer De Jong wei
overhandigd. Bovendien werd aan Wmnubst
een zilveren medaille toegekend, omdat het
nu de vijfde maal was dat dit corps het Sint
Nicolaasfeest te Huisduinen opluisterde. Een
en ander ging gepaard met de noodige toe
epraken.
Tusschen de bedrijven door zongen de kin
deren hun liedjes en kregen zij het hun toe
gedachte geschenk.
Nadat de kinderen huiswaarts waren ge
gaan bleven de grooten nog eenigentijd ge
zellig bijeen cm het lustrum van „Winnubst
te vieren.
Geen blijk van vriendschap.
Aangifte gedaan door een bewoonster van
de Keizersgracht dat een tweetal vrouwenen
een man met steenen tegen de deur van haar
woning hebben gegooid, welke hierdoor werd
beschadigd.
Mishandeling.
Een bewoonster van de Schagenstraat deed
sangilte dat zij door een bewoner van de
Wagenstraat is mishandeld.
Een lastig bezoeker.
Maar hoe kwam ï»et 7
Op verzoek van een tapper werd een man
uit diens Inrichting verwijderd, die het andere
bezoekers lastig maakte.
Een verkeerszondaar gestraft.
Door een chauffeur werd aangifte gedaan,
dat hij Zaterdagmiddag als bestuurder van
een auto op den Brakkeveldweg een aldaar
rijdenden wielrijder had aangereden, doordat
deze plotseling van richting veranderde, zon
der hiertoe een teeken te geven. De wielrij
der, die vermoedelijk in het Tuindorp woont,
verwondde een zijner handen, terwijl zijn rij
wiel werd beschadigd.
Aanrijding op de Zuidstraat.
Zaterdagavond werd telefonisch kennisge
geven, dat op de Zuidstraat een man was
aangereden. Bij onderzoek bleek, dat een
jnan, die uit een terzijde van den weg, ter
hoogte van Hr. Ms. „Schorpioen, staanden
guto was gestapt, zonder op het verkeer te
letten, den weg was overgestoken, en door
een juist passeerenden auto werd aangere
den, waarmede hij naar het hospitaal werd
werd vervoerd.
Bij onderzoek aldaar bleek hij geen letsel
te hebben bekomen, waarna hij met denzelf
den auto naar zijn woning is overgebracht.
Een schaap gestolen.
Door een bewoner van den Kanaalweg
werd aangifte gedaan, dat hij van zijn aan de
Lange vliet gelegen weiland een schaap ver
mist.
Motorrijwiel geslipt.
In den nacht van Zondag op Maandag werd
telefonisch kennisgegeven, dat er aan het
einde van de Binnenhaven een ongeluk met
een motorrijwiel had plaats gehad. Bij onder
zoek bleek een matroos in een aan de Bin
nenhaven gelegen perceel te zijn binnenge
bracht, die met zijn motorrijwiel in de bocht,
aan het einde van de Binnenhaven, was ge-
slipt. De man brak vermoedelijk den rechter-
enkel en bekwam een niet ernstige hoofd
wonde. Hij werd per ziekenauto van het vlieg
kamp „De Kooij" naar het hospitaal overge
bracht. Volgens zijn verklaring is het ongeval
alleen aan het siropen van het motorrijwiel te
wijten.
Zooals geschreven zouden we nog eens te
rugkomen op de kwestie, die ook nu weer
de visseherskringen bezig houdt: het beteu
gelen van den aanvoer van kleine visch, eer
tijds kortweg genoemd: het puf verbod.
Deze aangelegenheid is weer brandend ge
worden, eensdeels beinvloed door het rapport
van de Engelsche gedelegeerden ter interna
tionale conferentie te Kopenhagen, gaande
over de overbevissching der Noordzee, ander
zijds beinvloed door het ministeriëele woord
in de Tweede Kamer, dat maatregelen in deze
richting in voorbereiding waren.
De schaduw van den komenden strijd leg
de zich reeds door de protestvergadering te
Katwijk aan Zee van belanghebbenden, die
In de te nemen maatregelen een ondergang
van hun bestaan zagen en meenden den mis
nister te moeten suggereeren niet tot eenzij
dig ingrijpen te moeten overgaan,
In breede trekken is dit nu de stand van
het vraagstuk, dat naar velen meenden, na
de een paar jaar geleden gevoerden strijd, ter
einde was, maar hetgeen thans weer volop in
de aandacht van visseherskringen is geplaatst.
We zullen trachten zoo onbevooroordeeld
mogelijk ons standpunt in deze uiteen te zet
ten en dat wel aan de hand van tweeërlei
gerichte meeningen.
Laat ons eerst eens bezien de meening van
de voorstanders van het z.g. pufverbod.
Het dooden van veel kleine visch is oor
zaak, dat er steeds minder groot soort visch
wordt aangebracht.
Daarom wettelijke bepalingen ingevoerd
voor minimum-maat van de aan te voeren
viseh. Dat klinkt afdoende.
Neen, zegt de andere partij, dat is niet af
doende, want van de gevangen kleine visch,
die over boord zou moeten worden gezet, is
zeker 90% reeds dood, waarschijnlijk nog wel
een hooger percentage.
Bovendien blijft na t binnenboord hieuwen
van het net de vangst m den regel zoo lang
aan dek liggen, totdat men het net weer heeft
uitgezet, zoodat in dien tusschentijd de toen
nog levende jonge visch waarschijnlijk ook
reeds zal zijn doodgegaan.
Het resultaat van het beoogde zou dus zoo
goed als tot nihil moeten worden geredu
ceerd.
Om dus tot effect te kunnen komen, zou er
voorschrift moeten komen voor een wijdma-
ziger net, waaruit een grooter kwantum klei
ne visch zou kunnen ontsnappen.
Maar, zoo wordt geoordeeld, dat zou steik
ongunstig beïnvloeden de vangst van rond-
viscb, zooals pieterman, poon, sclielviscb.
Toch zal tenslotte in de lichting van wijd-
mazigei' netten waarschijnlijk de oplossing
(althans ten deeele) gezocht worden
Wordt het niet gezocht in wijdmazigei net
ten zoodat dus de trawlnetten in hun tegen
woordige capaciteiten blijven bestaan, waar
door enorm veel klem visch gevangen en ge
dood wordt, dan wordt het euvel van de over-
de bemanning waardevolle, puf wordt over
bevissching niet opgelost, terwijl het. voor
boord gezet.
De viscbmeelindustrie, die van haar grond
stoffen rn dezen vorm grootendeels zal word-
den beroofd, zal naar middelen gaan uitzien
toch deze eenmaal gevischte, maar weer aan
de Zee prijs gegeven, kleine visch, te trach
ten in haai productie te betrekken.
Misschien ontstaan dan bijzonder gecon
strueerde vaartuigen, ingericht voor verwer
king van deze grondstoffen en toevende bui
ten de 3 mijis grens (dus buiten territoriaal
gebied) die daar van de vaartuigen de klein-
visch overnemen en op Zee verwerken tot
vischmeel.
Dat een dergelijk ingerichte industrie met
groote moeilijkheden zal hebben te kampen,
ligt voor de hand als we ten eerste denken
aan de bezwaren van overneming in volle Zee
van ladingen ten tweede .de ongunstige om
standigheden om altijd zee te houden.
Een andere aanpassingswrjze voor de visch-
meelindustrie zal waarschijnlijk zijn om, in
tijden van zeer lage prijzen der visch, groote
hoeveelheden daarvan in te slaan om tot
vischmeel te worden verwerkt.
Een zeer onderbroken bedrijf zou daarvan
het gevolg zijn, maar wellicht dat zoo een
aanpassing kan worden gevonden.
Dit is de beschouwing, die wij meenden te
moeten geven, bekeken van het standpunt van
de visehmeelindustrie, die zulk een plaats
heeft ingenomen in het pluimveebedrijf, dat
deze industrie nooit zai kunnen worden ge
mist.
Bovendien raakt dit vraagstuk zoozeer de
staaninkomsten van den visscher (zie de
Katwijksehe vergadering (dat men, zonder
meer, deze motieven maar zou kunnen ne-
geeren.
Resumeerende: het trawlnet vernietigt enor
me hoeveelheden kleine viseh, welke dienst
baar wordt gemaakt aan de visehmeelin
dustrie, die onmisbaar is voor het pluimvee-
bedrijf.
Hoe kan nu toch aan de visehmeelindustrie
de grondstof worden verstrekt, terwijl over
bevissching der Noordzee wordt voorkomen
of opgeheven?
De Ned Ver. van Belanghebbenden hij de
schar- en schol visscherij zegt: voorschriften
voor het te gebruiken vischtuig, waardoor het
mogelijk zal worden, dat veel kleine visch aan
den doodenden greep van het trawlnet ont
komt.
Een woord uit de visseherspraktijk (het en
quête-rapport van den Ned. Bond van Chr.
Fabrieks- en Transportarbeiders) geeft een
ander middel aan de hand en dat is om be
paalde gebieden van de Noordzee voor bevis-
sching uit te schakelen.
Het zou niet juist zijn deze stemmen uit de
praktijk te verwaarloozen en daarom willen
we uit dit enquête-rapport het oordeel van een
trawler-schipper aanhalen. Het is een ant
woord op de volgende twee vragen:
Acht u het uitvoerbaar om bepaalde plaat
sen waar niét geviseht mag worden aan te
wijzen?
Als u deze vraag bevestigend beantwoord
heeft, hoe en op welke wijze hadt u zich dat
ingedacht
Daarop schrijven we o.a. het volgende ant
woord over:
De Internationale Raad benoeme een com
missie samengesteld uit personen uit de voor
naamste landen van Europa die de zeevis-
scherij beoefenen, als -een Internationale Vis
seherij-commissie
Deze commissie wijst districten aan, waar
volgens nader aan te geven voorschriften niet
of tijdelijk niet mag worden geviseht.
Iedere Mogendheid belast zich met de taak om
het haar aangewezen district af te bakenen
(b.v. met gasboeien) en te bewaken met een
aantal schepen, die hiervoor noodig worden
geacht.
De Internationale visseherij-commissie
wordt bijgestaan en voorgelicht door Nationale
Visscherijcommissies.
In deze commissies die worden benoemd
door de resp. regeeringen of daartoe aange
wezen ministers krijgen bij voorkeur zitting
practisch deskundige visseherijmenschen. De
Nationale Visscherij-commissies kunnen voor
stellen indienen bij de Internationale Vis
seherij-commissie over aan te brengen ver
betering of wijzigingen in bestaande voor
schriften of nieuwe plannen.
De Internationale Visseherij-commissie
neemt over deze voorstellen geen beslissing
voor en aleer het advies van alle Nationale
Visscherij-commissies te hebben ingewonnen.
Onnoodig te zeggen, dat in de Nationale Vis
scherij-commissies een verantwoordelijk re-
geeringspersoon dient zitting te nemen. Be
langhebbenden zooals de vereenigingen van
reeders, vischhandelaren, industrieelen bij het
visscherijbedrijf betrokken, organisaties van
zeevisschers, kunnen voorstellen indienen bij
de Nationale Visseherij-commissie. Iedere re
geering zal voorts zooveel mogelijk onderzoe
kingen doen op het haar aangewezen district
omtrent visehstand, paaiplaatsen en verdere
hydro-biografische waarnemingen waarvan zij
regelmatig de Intern. Visseherij-commissie op
de hoogte houdt, die op haar beurt weer zorgt
dat alle Nationale Visscherij-commissies daar
van ln kennis worden gesteld.
Voor onderzoekings- en politievaartuigen
zouden m.i. gebruikt kunnen worden een aan
tal trawlers onder leiding van een kruiser of
ander moederschip.
De trawlers, die daarvoor gebruikt kunnen
worden, zouden tevens dienst kunnen doen als
practische visscherijscholen, wat tevens een
belangrijke verbetering zou beteekenen voor
de geschooldheid van de visschers.
Natuurlijk kunnen er zich omstandigheden
voordoen, dat men het wenschelrjk acht om
in zekeren tijden van het jaar bepaalde dis
tricten of een gedeelte daarvan te laten be-
vissehen of zulks toe te staan, omdat dit mo
gelijk is zonder ernstige schade aan te rich
ten.
Elk land zou daarom haar district kunnen
verdeelen in vier vakken en geruimen tijd van
te voren aan kunnen kondigen welk district
of wel vak van een district voor de visscherij
is opengesteld en voor hoelang. Onderscheid
in den aard van bevissching b.v met sleep
netten, staande netten of uitsluitend voor
bcugvisschenj.
We laten hier volgen een voorbeeld hoe wij
ons een district hadden gedacht:
Nü
Licht
schip
De teekens langs de lijnen zijn bedoeld als
gasboeien (waarin variatie voor telkens een
vak).
De lengte van elk vak is gedacht 1 lengte
graad, de breedte 1 breedtegraad.
Op ieder vak of voor ieder vak zou een
politievaartuig disponibel gehouden moeten
worden.
Gedeeltelijk langs de Deensche, Duitsche en
Hollandsche kust, welke groote paaiplaatsen
zijn voor tong, tarbot, schol, kabeljauw en di
verse andere vischsoorten, doch voornamelijk
platvisch.
Een paar flinke afmetingen tusschen 54°
N.B.—56° N.B.+O" O.L.—5° O.L.
Voor schelvisch, haring, kabeljauw, enz. tus
schen 57° N.B.58° N.B.+1° O.L.—5° O.L.
Hier vindt men groote paaiplaatsen voor do
rondvisch. Daar duizenden visschersschepen
de Noordzee bevissehen, is het ook noodig,
dat men het afgezette gebied zoo groot neemt,
dat er een behoorlijke verhouding komt met
het aantal schepen, die de Noordzee bevis
sehen.
Zou men die plaatsen te veel bewerken, dan,
zouden de resultaten gering zijn.
Tevens dient men rekening te houden, dat
viseh altoos trekt en de jonge visch al naar
mate zij zich ontwikkelt, daaraan gevolg geeft.
Zou de omtrek nu te klein zijn, dan bestaat
er zooveel te meer kans, dat er heel spoedig
buiten de grenzen zich zouden bewegen en
worden opgevangen voor en aleer zulks wen-
schelijk was. Natuurlijk is dit nooit te voor
komen, maar het gevaar is grooter naarmate
het afgezette gebied kleiner is.
In den paaitijd van de visschen is het na
tuurlijk een van de eerste vereischten, dat
nauwlettend wordt toegezien, dat er in de af
gezette gebieden niet wordt geviseht.
Vanzelfsprekend zal de drang om juist in
dien tijd het gebied te overtreden, het sterkst
zijn.
De visch moet gelegenheid hebben zich daar
op te houden, zonder kans om gevangen te
worden, zoodat ze hom en kuit kan paaien.
Evenals onder gewone omstandigheden zal
een zeker gedeelte van deze bedden door de j
visschen zelf worden verwaarloosd, doch
daaraan valt niets te doen, het overgroote ge
deelte zal echter wel uitkomen en tot verdere j
ontwikkeling komen. De onderzoekingsvaar
tuigen zuilen wel spoedig kunnen ontdekken,
waar het jonge goedje zich ophoudt en kan
dus aanwijzing worden of al of niet de afgê-
zette gebieden goed gekozen zijn of veranderd
dienen te worden. Of wanneer een tijdelijke
opheffing van het verbod zou kunnen wor-
den ingevoerd en met welke vischtuigen er ge- j
vischt zou mogen worden.
Door deze soort maatregelen zal men in de
naaste toekomst zeer groote verbeteringen in
den visehstand waar kunnen nemen.
Zooals door mij reeds eerderis opgemerkt,
zou elk distriet een behoorlijke afmeting moe
ten hebben.
Reeds gaf ik in mijn schets aan dat ieder
district in vakken verdeeld zou worden, dat
in sommige jaargetijden een deel van het dis- i
trict voor de visscherij wer dopengesteld al j
of niet voor alle dan wel voor visscherij met
speciale vischmethode.
Daarom had ik als voorbeeld aangenomen,
dat ieder vak in open zee elk 1 lengtegraad
lang en 1 breedtegraad breed moest zijn.
Bovendien had ik gedacht, dat langs de
Deensche, Duitsche en Hollandsche kust een
strook moest worden vrijgehouden van b.v. een
lengte- en een breedtegraad uit den wal.
Voorts had ik mij de districten aldus inge
dacht:
Denemarken, district A. verdeeld in vier
vakken.
Vak 1. Vanaf de Deensche kust naar zee
tot op 56° N.B. naar 7" O.L. vandaar naar het
Zuiden tot 55° N.B. en 7° O.L.
Vak 2. Vanaf de Deensche kust op 55" N.B.
naar zee tot 70.50' O.L. vandaar naar het
Zuiden tot het lichtschip Amrum, vervolgens
in schuine koers naar het lichtschip Norder-
ney tot 54° N.B. en 70.15' O.L.
Vak 3. Vanaf de Duitsche kust op 54° N.B.
naar de tot 7° O.L. vandaar naar het Zuiden
tot aan de kust.
Vak 4. Vanaf de Hollandsche kust naar het
Noorden 54° N.B. en 5° O.L. tot 54° N.B. en
7° O.L. weer naar de Hollandsche kust.
Holland. District B. verdeeld in vier vakken
te zamen groot 2 lengte- en 2 breedtegraden
in een vierkant, vanaf 54° N.B.—3° O.L. en
54° N.B. 5° O.L. naar het Noorden tot 56°
N.B. 3° O.L.-f- 56° N.B. 5° O.L.
Engeland. Distriet C. verdeeld in vier vak
ken als bij B. aangegeven en vanaf 54° N.B.
0° O.L. en 54° N.B. 2° O.L. naar het Noorden
tot 56° N.B. 2° O.L.
Duitschland. District D. verdeeld in vier
vakken te zamen groot 1 lengtegraad en 4
breedtegraden naast elkaar vanaf 57° N.B.
1° O.L en 57° N.B. 5° O.L. naar het Noorden
tot 58° N.B. 1° O.L. en 58° N.B. 5° O.L.
Ontegenzeggelijk zullen bij deze maatrege
len ook wel bezwaren genoemd kunnen wor
den. Echter mag niet vergeten worden, dat
critiek niet altoos voortspruit uit een oogpunt
van algemeen maar ook wel uit eigen belang.
Het bezwaar, dat ik van die zijde verwacht,
is wel, dat men zal wijzen op de mogelijkheid
van de uitvoerbaarheid.
Men zal dan noemen dat b.v. hij mistig
weer, bij regen, sneeuw of lage luchten men
wellicht in verboden districten terecht zou
kunnen komen en het dan toch zeer onrede
lijk zou zijn om strafbepalingen toe te passen.
De visscherlui zelf weten echter beter.
Evenals zij thans niet binnen bepaalde grens
lijnen mogen komen, is zulks best te voor
komen. Bovendien moet men in aanmerking
nemen, dat er plaatsen op den zeebodem zijn
(Lemanbank b.v.) die men ook met alle eer
bied mijdt.
Voorts kan ook genoemd worden het finan
cieel bezwaar van onderhoud en bewakings
dienst.
Toch is daar m.i. ook wel wat op te vinden
Als men b.v. van de besomming van elk vis-
schersschip een klein bedrag zou vorderen,
zou dit toch al een respectabel bedrag
worden
Dit bedrag moet komen in de kas van de
Internationale Visseherij-commissie welke dit
bedrag kan distribueeren voor elk district voor
toezicht onderhoud en onderzoek.
Zooals nu wel duidelijk is, ben ik van oor
deel, dat een pufverbod een groote dwaasheid
zou zijn, terwijl ik als voorbeeld aangehaalde
afgezette gebieden van zeer groot belang ge
acht kunnen worden en bovendien geen na-
deelige gevolgen met zich meebrengen.
Het lijkt ons goed, dit oordeel van een man
uit de praktijk aan te halen.
Er staat iets te gebeuren, dat is wel zeker,
maar daar er uiteenloopende 'belangen in het
geding komen, 'dienen beide zijden belicht te
worden.
Het raakt ook ons plaatselijk belang, zoo
wel de bescherming van den visehstand der
Noordzee als wel de visehmeelindustrie, die
bezig was zich hier te ontwikkelen, doch door
de tijdsomstandigheden in het gedrang kwam,
maar waarover ook hopelijk weer betere tijden
zullen aanbreken.
Zaterdagmiddag te kwart voor één is het
eerste Engelsche postvliegtuig van den dienst
op Australië, van Croydon vertrokken. Het
had niet minder dan 2000 k.g. brieven en
postpaketten aan boord, waaronder brieven
van den Koning, de Koningin, den Prins van
Wales, MacDonald en de ministers Thomas,
Londonderry en Kingsley-Wood. Het vlieg
tuig moet Brisbane op 20 D'ee bereiken.
De 140,000 brieven, die het toestel aan
boord heeft, hebben, door de verhoogde porti,
niet minder dan 9000 pond opgebracht.
Het personeel van de Hengist, de groote
machine, die de eerste vlucht zal volbrengen,
bestaat uit commandant L. A. Walters, een
eersten- en tweeden-bestuurder, een marco-
nist en een werktuigkundige. De post gaat
door de lucht naar Parijs, vandaar per trein
naar Brindisi, vandaar per Scipio-vliegbooten j
naar Caïro, dan in Hannibalvliegtuigen naar j
Karachi, vandaar in Atalanta-vliegtuigen
naar Singapore en ten slotte in Diana-
machines naar Brisbane.
Sir Kingsley Wood herinnerde aan het
feit dat 5% jaar.geleden bij de opening van;
den luchtdienst op Karachi 8000 brieven
waren vervoerd hetgeen men toen als een i
groot succes en een bewijs van het vertrou
wen van het publiek beschouwde. Thans ver
voert deze machine 130,000 brieven en een
gew':'vn 500 pond aan postpaketten.
Het vliegtuig vertrekt een dag eerder.;
Teneinde de Indische belanghebbenden een
dag langer in de gelegenheid te stellen op de
per Uiver ontvangen gelukwenschen te ant
woorden, heeft de K.L.M. het vertrek uit
Nederland een dag vroeger gesteld, n.1. op
19 Dec. De dag van aankomst te Batavia
wordt mitsdien eveneens een dag vervroegd.
Het tijdstip voor de retourvlucht blijft onge
wijzigd.
De inzittenden bleven ongedeerd.
Zaterdagmiddag om half 5 moest het leger
vliegtuig FCX 450, bemand met den bestuur
der Meinkema en den waarnemer Stok, een'
noodlanding uitvoeren, vermoedelijk tenge
volge van de snel vallende duisternis. Nadat
het toestel even boven de stad Hoorn had ge
cirkeld, landde het op het weiland van den
heer Silver, welk land gelegen is naast den
Nieuwen Weg.
Het toestel geraakte daarbij in een sloot,
waarna het over den kop sloeg. De waar
nemer wist er uit te springen, maar de be
stuurder zat bekneld in de stuurcabine. Spoe
dig kwam er hulp opdagen. Men kon na een
half uur door het stukzagen van het vlieg
tuig den bestuurder, die niets mankeerde,
redden.
Het toestel liep ernstige schade op.
„EKSTER" WORDT TER PLAATSE
GEREPAREERD.
Materiaal en personeel naar Kopenhagen.
De „Ekster", die Vrijdag op het vliegveld
Kastrup bij Kopenhagen op den neus kwam
te staan wegens onvoldoende afbakening van
een in reparatie zijnd gedeelte van het
vliegveld, waardoor neus en cockpit eeniger-
mate ingedrukt werden, zal ter plaatse wor
den gerepareerd.
De K.L.M.welke door de reis van de
„Snip" en het uitvallen van de „Ekster"
momenteel zeer krap in de machnes zit, hoopt
binnen 14 dagen de „Ekster" weer op Schip
hol te hebben.
De „Ijsvogel" (heenreis) vertrok 10 Dec,
van Bagdad en is denzelfden dag te Jodhpoer
aangekomen.
De „Pelikaan" (terugreis) vertrok 10 Dec.
van Bagdad en is denzelfden dag te Caïro
aangekomen.
BURGERLIJKE STAND v. DEN HELDER.
Van 8 en 10 Dec.
BEVALLEN: C. J. MulderKater, z.; G.
A. HollanderKorsten, d.; G. Dijkshoorn
Kapitein, d.; W. BeukersHoutenbos, d.; W.
U. Verlinden—Vuurman, z.; W. Luidingade
Leeuw, z; E. v. d. Haag—Brun, d.; R. Friskus
Hoogeveen, z.; M M JonkersZoek, d.
OVERLEDEN: J Krijnen-de Waard 74 j.
II*)
De kok heeft voor den Zondag op zijn
klein electrische fornuisje een overheerlijke
rijsttafel voor ons vijfendertigen gefabriceerd,
een echte Zondagsattractie. In plaats van
bier, dat niet aan boord is, drinken we lem-
lem, een soort limoensap,, middel tegen die
ziekte, die onze voorouders scheurbuik noem
den en die optreedt door gebrek aan versche
groente enz.
In den loop van den dag komt een radio
bericht binnen, dat niet ver uit onze buurt
een kapitein van een tankboot overboord is
geslagen. Op zee maakt zulk een bericht al
tijd meer indruk op je, dan aan den wal en
even zijn we er stil van. Het heeft blijkbaar
erger gewaaid, dan we zelf hebben gemerkt.
Ons kleine bootje houdt zich goed en „neemt"
de zeeën prachtig
We hebben alles achterin en alleen het
achterschip staat onafgebroken onder water,
een aanblik, waarna men uren kan kijken
zonder dat het gaat vervelen. De zee heeft
altjjd ander aspecten en is nooit hetzelfde. Op
het oogenblik is het voorschip droog en kun
nen we aan dek zitten. Het is voor den tijd
van het jaar wel een bof, dat we dit kunnen
doen en het wordt ook door iedereen heel erg
gewaardeerd. Aan het einde van dezen feest
dag, want dit is het tenslotte toch gewor
den, hopen we het radio journaal van de Avro
op te vangen om de reportage van ons ver
trek te beluisteren, maar op het kritieke mo
ment worden we natuurlijk weer opgeroepen
door een ander station en missen we helaas
deze uitzending. (In Madeira hooren we uit
brieven, dat de uitzending 's-middags al heeft
plaats gehad, jammer, dat we dat niet eerder
wisten).
We blijven eenzaam en komen geen schip I
tegen, terwijl ook de zon nog aldoor niet wil
schijnen; we gelooven dan ook niet, dat het
in Madeira nu zoo heerlijk moet zijn. Van de
weinige oogenblikken zon, wordt, behalve
door de officier van bestek (voor de plaats-
bepaling), dikwijls gebruik gemaakt door Lt. j
Wytema om stukken voor de Polygoonfilm
op te nemen. Ook in de boot zelf worden j
fragmenten gefilmd en de helle lampen, de j
„artisten" en helpers, doen het interieur soms
op een filmonderzeeboot lijken. Hetis voor
ons een nieuwe sensatie om als filmartist op
te etreden en sommige scènes moeten dan ook
eerst veele keeren herhaald worden alvorens
de werkelijke opname gemaakt wordt. (Zoo
als U ziet is het net echt. Luistert U naar het
filmpraatje van Jordaan op Zondagmorgen?)
Polygoon heeft voor deze groote film reeds
in en nabij den Helder geluidsopnamen ge
maakt, terwijl de reis zelf door bovenge-
noemden officier wordt gefilmd. Polygoon
ontziet moeiten noch kosten om de film te
doen slagen en het is te hopen, dat het pok
een succes zal worden. Aan het enthousiasme j
en het meeleven van de menschen aan boord j
zal het zeker niet liggen, en is er iets bij
zonders te filmen, direct wordt onze officier-
cameraman gewaarschuwd om de zaak vast
- - -I l 1
.te leggen. ,t
D,e stemming, aan bpord is prachi.tg,. ieder-
een is vol moed en opgewektheid.
's-Avonds na tafel is het praatuurtje op de j
brug en het is een uitwisseling van sterke
verhalen, waar een Baron van Münchhausen
1
jaloersch op zou worden, maar die, met de
noodige humoristische commentaren erbij, ons
ons allemaal opgewekt houden en doordat
allen aan boord daar aan mee doen, een pret
tig gevoel van saamhoorigheid geven.
Zoo gaan de dagen van het eerste traject
van klein 1700 mijl, d.i. ongeveer 3000 km.,
voorbij en twee dagen voor Madeir^ komt
zoo waar de zon ook goed voor den dag, de
lucht en het water zijn blauw en nu merken
we eigenlijk pas goed, dat we ergens anders
aan zullen komen dan in Nieuwediep, want
wat het weer van de laatste dagen betrof,
we zouden het heelemaal niet gek gevonden
hebben als ineens de Lange Jaap ons met
zijn vertrouwde knipoog zou hebben toege
wenkt. Maar nu weten we zeker, dat het
niet zoo is en we overmorgen in Funchal zul
len zijn
Inderdaad zijn we nu in Funchal aange
komen, maar het weer heeft ons schandelijk
bedrogen en in plaats van een „Sunny Ma
deira" zijn wij in een zwaar bewolkt, regen
achtig Madeira terecht gekomen. We liggen
nog wel achter een piertje, het eenigste, een
beetje beschutte plekje van de baai maar
daar de wind ook net hard uit een hoek
waait, waar zij anders nooit vandaan komt,
liggen we nog behoorlijk te rijden. Er zijn al
een paar trossen gebroken, maar van den wal
hebben we nu dikkere gekregen en liggen we
een beetje verzekerden
We liggen een paar meter van den wal af,
zoodat we met een vletje aan land moeten
gaan. Dit is nu niet zoo heel erg, want 2/3
van de bemanning logeert aan den wal in
hotels, de Savoy en Golden Gate Hotel, beide
heel goed en waar we allemaal prettig uit
kunnen rusten. Het is jammer, dat het weer
nu niet erg meewerkt, want voor tochten in
de bergen moet je mooi helder weer hebben,
anders is er niets te zien. Daarom is het
programma zoo opgesteld, dat we één dei-
laatste dagen hier een bergtocht zullen
maken. We hopen, dat het tegen dien tijd dan
wat opgeknapt is.
Na onze aankomst in Funchal en als de
boot goed afgemeerd en opgeknapt is kunnen
we naar den wal. De eersten, die ons daar op
vangen, zijn douane-beambten. We moeten
mee naar het douane -kantoor, dat nog een
heel eindje van onze ligplaats af ligt, om onze
handkoffertjes open te maken. In het kan
toor vangt een vrij onvruchtbare discussie
aan tuschen de dienstdoende bambte en ons,
hij in het Portugeesch, wij in het Hollandsch,
Engelsch en Maleiseh, zoodat we weinig op
schieten. Gelukkig weet even later onze Con
sul, Sr. Humberto Alvez, de zaak op te los
sen en is het niet meer noodig voor ons. We
kunnen dan naar onze hotels gaan en zijn nu
bezig nieuwe krachten op te doen voor onzen
tweeden trek, naar St. Vincent.
Voorloopig hebben we in Funchal nog wei
nig officieels gehad. Dit is allemaal voor de
volgende week, zoodat we deze eerste twee
dagen heelemaal voor ons zelf hebben gehad
en heerlijk zijn uitgerust. Over onze verdere
belevenissen in Funchal hoop ik U in een vol
genden- brief te kunnen vertellen, en eindig
met den wensch, dat de volgende berichten
even gunstig, mogen luiden als deze.
l n f> j
-Het eerste artikel werd opgenomen in
het nummer van Donderdag 6 December.
Binnenland
Voor het Gerechtshof te 's-Hertogenbosch
heeft terecht gestaan Elisabeth M. S., echt-
genoote van A. B. te Wouw ter zake dat zij
aldaar opzettelijk met een pook tweemalen
haar 1-jarig kind op het hoofd heeft geslagen
tengevolge waarvan de schedel op twee plaat
sen is gebroken en het kind is overleden.
Verd. hoorde schreiend de voorlezing van
de dagvaarding aan.
De advocaat-generaal meende dat verd. haar
kind opzettelijk heeft mishandeld en mét de
pook geslagen. Hij gelooft niet dat zij de be
doeling had het kind te dooden of ernstig te i
mishandelen en als verzachtende omstandig
heid nam hij aan dat zij kiespijn had en de
kinderen lastig waren, door welke omstandig
heden zij zich vergeten heeft en in drift ge- j
slagen heeft. Wegens mishandeling met doo-
delijken afloop eischte hij 3 maanden gevan
genisstraf.
Uitspraak 17 December.
EEN 70-JARIGE VROUW TE
AMSTERDAM DOODGEREDEN.
Zondagmiddag omstreeks drie uur is op den
Haarlemmerweg bij Vredenhof te Amsterdam
een 70-jarige vrouw door een auto aangereden.
Zij had bij het oversteken van den weg niet
voldoende opgelet. De vrouw was onmiddellijk
oood. Het lijk is naar het Wilhelmina-gast-
huis vervoerd.
Vrijdagavond omstreeks zes uur hebben
twee mannen een overval gepleegd op den in
Oosteind (gemeente Oosterhout) alleen wo
nenden landbouwer Bossers.
De landbouwer werd, toen hij voor twee
mannen, die aan zijn woning klopten, open
deed, plotseling overvallen en gebonden. De
mannen beletten hem het schreeuwen door
hem een prop in den mond te duwen. Vervol
gens maakten de mannen zich van de sleu
tels van den boer meester, waarna zij in de
kasten een onderzoek instelden, waarbij zij
alles overhoop haalden en het aanwezige geTd
buitmaakten.
Hoeveel dit bedraagt is nog niet nauwkeu
rig op te geven. Na beëindiging van hun
werk verlieten zij in allerijl de boerenhof
stede.
Na eenige moeite slaagde de landbouwer
erin zich van de touwen, waarmee hij gebon
den was, te bevrijden. Hrj had geen letsel op-
geloopen en kon onmiddellijk de buren waar
schuwen. Deze helden de politie in Ooster
hout op, die onmiddellijk een uitgebreid
onderzoek heeft ingesteld. Tot dusver heeft
zij evenwel 'nog geen spoor van den man,
van wien door den boer een signalement ge
geven is, kunnen ontdekken.
GEEN TERUGGAVE VAN DE PERSEN
VAN DE DRUKKERIJ VAN
„DE TRIBUNE".
De Hooge Raad heeft heden in laatste in
stantie geweigerd de gevraagde teruggave van
de persen van de N.V. Atalanta, in beslag ge
nomen bij de actie tegen de Tribune.
KIND IN BRAND.
Door het spelen met lucifers.
Zaterdagavond omstreeks 10 uur is een
meisje in pand 103 aan den Binnenweg te
Rotterdam in haar bed in brand geraakt. Het
meisje, de 10-jarige M. Elshout, dat eenigs-
zins achterlijk is, lag in een opkamertje ach
ter den winkel, waar haar moeder en de
dienstbode bezig waren klanten te bedienen.
Het kind heeft in haar bed met lucifers ge
speeld. De moeder hoorde gegil en op het
zelfde oogenblik snelde een buurman den win
kel binnen omdat hij bespeurd had dat er in
het kamertje achter den winkel brand was
uitgebroken. Het beddegoed was in brand ge
raakt, evenals de nachtkleeding van het kind.
De moeder wist de vlammen te dooven.
Het kind is met ernstige brandwonden
aan het bovenlichaam naar het ziekenhuis
aan den Coolsingel vervoerd, waar het in
zorgwekkenden toestand is opgenomen.
Buitenland
Familiedrama te Berlijn.
Zondagmorgen tegen vijf uur verscheen een
41-jarig arbeider met zijn gescheiden vrouw
in de woning van hun nog gehuwde dóchter
in het centrum van Berlijn. De man was be
schonken en zocht twist met zijn dochter en
zijn schoonzoon. Toen de vader hen wilde aan
vallen loste de dochter een schot op hem en
wondde hem zoo zwaar, dat hij eenige minuten
later overleed. De jonge vrouw, die door de
politie is gearresteerd en naar de Alexander-
platz is overgebracht, verklaart uit noodweer
gehandeld te hebben.
Na afloop van een te Parijs gehouden pro-
es vergadering tegen de pensioenverlaging
der oorlogsinvaliden, trachtten ongeveer 1500
oorlogsinvaliden met leuzen en borden in de
binnenstad van Parijs te betoogen. De betoo-
gers zagen kans op de Place de 1'Opéra te
omen, waar zij echter in botsing kwamen
me de politie. De politie trachtte de betoo-
gei. niet zachten drang te verwijderen doch
toen dat niet lukte, maakte zij van de wapens
1111 en bestond een gevecht, waarbij ver
scheidene oud-strijders doch ook drie politie
beambten werden gewond.