Met Hr. Ms. K XVIII langs vreemde landen en zeëen. Visscherij. Gebruikt in Uw socpsn MONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 csnt LUCHTVAART GEMENGD NIEUWS HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG II DECEMBER 1934. Uit het politierapport. 1 nr Het eerste Engelsche postvliegtuig naar Australië. Kerstpostvlucht van de Uiver. i Noodlanding van een legervliegtuig- De Postvluchten van en naar Indië- Haar kind doodelijk mishandeld. Overval met berooving te Oosterhout. Botsing tusschen oorlogs invaliden en politie te Parijs. Maar eindelijk kwam de klap op de vuur- Diil Want St Nicolaas had opdiaeht gekre ten den Voorzitter van ..Huisduiner Belang fn kennis te stellen, dat den heer De Jong was toegekend het grootkruis van de Hms- duiner Orde waarvan de draagmedaüle doo. St Nieolaas aan den heer De Jong wei overhandigd. Bovendien werd aan Wmnubst een zilveren medaille toegekend, omdat het nu de vijfde maal was dat dit corps het Sint Nicolaasfeest te Huisduinen opluisterde. Een en ander ging gepaard met de noodige toe epraken. Tusschen de bedrijven door zongen de kin deren hun liedjes en kregen zij het hun toe gedachte geschenk. Nadat de kinderen huiswaarts waren ge gaan bleven de grooten nog eenigentijd ge zellig bijeen cm het lustrum van „Winnubst te vieren. Geen blijk van vriendschap. Aangifte gedaan door een bewoonster van de Keizersgracht dat een tweetal vrouwenen een man met steenen tegen de deur van haar woning hebben gegooid, welke hierdoor werd beschadigd. Mishandeling. Een bewoonster van de Schagenstraat deed sangilte dat zij door een bewoner van de Wagenstraat is mishandeld. Een lastig bezoeker. Maar hoe kwam ï»et 7 Op verzoek van een tapper werd een man uit diens Inrichting verwijderd, die het andere bezoekers lastig maakte. Een verkeerszondaar gestraft. Door een chauffeur werd aangifte gedaan, dat hij Zaterdagmiddag als bestuurder van een auto op den Brakkeveldweg een aldaar rijdenden wielrijder had aangereden, doordat deze plotseling van richting veranderde, zon der hiertoe een teeken te geven. De wielrij der, die vermoedelijk in het Tuindorp woont, verwondde een zijner handen, terwijl zijn rij wiel werd beschadigd. Aanrijding op de Zuidstraat. Zaterdagavond werd telefonisch kennisge geven, dat op de Zuidstraat een man was aangereden. Bij onderzoek bleek, dat een jnan, die uit een terzijde van den weg, ter hoogte van Hr. Ms. „Schorpioen, staanden guto was gestapt, zonder op het verkeer te letten, den weg was overgestoken, en door een juist passeerenden auto werd aangere den, waarmede hij naar het hospitaal werd werd vervoerd. Bij onderzoek aldaar bleek hij geen letsel te hebben bekomen, waarna hij met denzelf den auto naar zijn woning is overgebracht. Een schaap gestolen. Door een bewoner van den Kanaalweg werd aangifte gedaan, dat hij van zijn aan de Lange vliet gelegen weiland een schaap ver mist. Motorrijwiel geslipt. In den nacht van Zondag op Maandag werd telefonisch kennisgegeven, dat er aan het einde van de Binnenhaven een ongeluk met een motorrijwiel had plaats gehad. Bij onder zoek bleek een matroos in een aan de Bin nenhaven gelegen perceel te zijn binnenge bracht, die met zijn motorrijwiel in de bocht, aan het einde van de Binnenhaven, was ge- slipt. De man brak vermoedelijk den rechter- enkel en bekwam een niet ernstige hoofd wonde. Hij werd per ziekenauto van het vlieg kamp „De Kooij" naar het hospitaal overge bracht. Volgens zijn verklaring is het ongeval alleen aan het siropen van het motorrijwiel te wijten. Zooals geschreven zouden we nog eens te rugkomen op de kwestie, die ook nu weer de visseherskringen bezig houdt: het beteu gelen van den aanvoer van kleine visch, eer tijds kortweg genoemd: het puf verbod. Deze aangelegenheid is weer brandend ge worden, eensdeels beinvloed door het rapport van de Engelsche gedelegeerden ter interna tionale conferentie te Kopenhagen, gaande over de overbevissching der Noordzee, ander zijds beinvloed door het ministeriëele woord in de Tweede Kamer, dat maatregelen in deze richting in voorbereiding waren. De schaduw van den komenden strijd leg de zich reeds door de protestvergadering te Katwijk aan Zee van belanghebbenden, die In de te nemen maatregelen een ondergang van hun bestaan zagen en meenden den mis nister te moeten suggereeren niet tot eenzij dig ingrijpen te moeten overgaan, In breede trekken is dit nu de stand van het vraagstuk, dat naar velen meenden, na de een paar jaar geleden gevoerden strijd, ter einde was, maar hetgeen thans weer volop in de aandacht van visseherskringen is geplaatst. We zullen trachten zoo onbevooroordeeld mogelijk ons standpunt in deze uiteen te zet ten en dat wel aan de hand van tweeërlei gerichte meeningen. Laat ons eerst eens bezien de meening van de voorstanders van het z.g. pufverbod. Het dooden van veel kleine visch is oor zaak, dat er steeds minder groot soort visch wordt aangebracht. Daarom wettelijke bepalingen ingevoerd voor minimum-maat van de aan te voeren viseh. Dat klinkt afdoende. Neen, zegt de andere partij, dat is niet af doende, want van de gevangen kleine visch, die over boord zou moeten worden gezet, is zeker 90% reeds dood, waarschijnlijk nog wel een hooger percentage. Bovendien blijft na t binnenboord hieuwen van het net de vangst m den regel zoo lang aan dek liggen, totdat men het net weer heeft uitgezet, zoodat in dien tusschentijd de toen nog levende jonge visch waarschijnlijk ook reeds zal zijn doodgegaan. Het resultaat van het beoogde zou dus zoo goed als tot nihil moeten worden geredu ceerd. Om dus tot effect te kunnen komen, zou er voorschrift moeten komen voor een wijdma- ziger net, waaruit een grooter kwantum klei ne visch zou kunnen ontsnappen. Maar, zoo wordt geoordeeld, dat zou steik ongunstig beïnvloeden de vangst van rond- viscb, zooals pieterman, poon, sclielviscb. Toch zal tenslotte in de lichting van wijd- mazigei' netten waarschijnlijk de oplossing (althans ten deeele) gezocht worden Wordt het niet gezocht in wijdmazigei net ten zoodat dus de trawlnetten in hun tegen woordige capaciteiten blijven bestaan, waar door enorm veel klem visch gevangen en ge dood wordt, dan wordt het euvel van de over- de bemanning waardevolle, puf wordt over bevissching niet opgelost, terwijl het. voor boord gezet. De viscbmeelindustrie, die van haar grond stoffen rn dezen vorm grootendeels zal word- den beroofd, zal naar middelen gaan uitzien toch deze eenmaal gevischte, maar weer aan de Zee prijs gegeven, kleine visch, te trach ten in haai productie te betrekken. Misschien ontstaan dan bijzonder gecon strueerde vaartuigen, ingericht voor verwer king van deze grondstoffen en toevende bui ten de 3 mijis grens (dus buiten territoriaal gebied) die daar van de vaartuigen de klein- visch overnemen en op Zee verwerken tot vischmeel. Dat een dergelijk ingerichte industrie met groote moeilijkheden zal hebben te kampen, ligt voor de hand als we ten eerste denken aan de bezwaren van overneming in volle Zee van ladingen ten tweede .de ongunstige om standigheden om altijd zee te houden. Een andere aanpassingswrjze voor de visch- meelindustrie zal waarschijnlijk zijn om, in tijden van zeer lage prijzen der visch, groote hoeveelheden daarvan in te slaan om tot vischmeel te worden verwerkt. Een zeer onderbroken bedrijf zou daarvan het gevolg zijn, maar wellicht dat zoo een aanpassing kan worden gevonden. Dit is de beschouwing, die wij meenden te moeten geven, bekeken van het standpunt van de visehmeelindustrie, die zulk een plaats heeft ingenomen in het pluimveebedrijf, dat deze industrie nooit zai kunnen worden ge mist. Bovendien raakt dit vraagstuk zoozeer de staaninkomsten van den visscher (zie de Katwijksehe vergadering (dat men, zonder meer, deze motieven maar zou kunnen ne- geeren. Resumeerende: het trawlnet vernietigt enor me hoeveelheden kleine viseh, welke dienst baar wordt gemaakt aan de visehmeelin dustrie, die onmisbaar is voor het pluimvee- bedrijf. Hoe kan nu toch aan de visehmeelindustrie de grondstof worden verstrekt, terwijl over bevissching der Noordzee wordt voorkomen of opgeheven? De Ned Ver. van Belanghebbenden hij de schar- en schol visscherij zegt: voorschriften voor het te gebruiken vischtuig, waardoor het mogelijk zal worden, dat veel kleine visch aan den doodenden greep van het trawlnet ont komt. Een woord uit de visseherspraktijk (het en quête-rapport van den Ned. Bond van Chr. Fabrieks- en Transportarbeiders) geeft een ander middel aan de hand en dat is om be paalde gebieden van de Noordzee voor bevis- sching uit te schakelen. Het zou niet juist zijn deze stemmen uit de praktijk te verwaarloozen en daarom willen we uit dit enquête-rapport het oordeel van een trawler-schipper aanhalen. Het is een ant woord op de volgende twee vragen: Acht u het uitvoerbaar om bepaalde plaat sen waar niét geviseht mag worden aan te wijzen? Als u deze vraag bevestigend beantwoord heeft, hoe en op welke wijze hadt u zich dat ingedacht Daarop schrijven we o.a. het volgende ant woord over: De Internationale Raad benoeme een com missie samengesteld uit personen uit de voor naamste landen van Europa die de zeevis- scherij beoefenen, als -een Internationale Vis seherij-commissie Deze commissie wijst districten aan, waar volgens nader aan te geven voorschriften niet of tijdelijk niet mag worden geviseht. Iedere Mogendheid belast zich met de taak om het haar aangewezen district af te bakenen (b.v. met gasboeien) en te bewaken met een aantal schepen, die hiervoor noodig worden geacht. De Internationale visseherij-commissie wordt bijgestaan en voorgelicht door Nationale Visscherijcommissies. In deze commissies die worden benoemd door de resp. regeeringen of daartoe aange wezen ministers krijgen bij voorkeur zitting practisch deskundige visseherijmenschen. De Nationale Visscherij-commissies kunnen voor stellen indienen bij de Internationale Vis seherij-commissie over aan te brengen ver betering of wijzigingen in bestaande voor schriften of nieuwe plannen. De Internationale Visseherij-commissie neemt over deze voorstellen geen beslissing voor en aleer het advies van alle Nationale Visscherij-commissies te hebben ingewonnen. Onnoodig te zeggen, dat in de Nationale Vis scherij-commissies een verantwoordelijk re- geeringspersoon dient zitting te nemen. Be langhebbenden zooals de vereenigingen van reeders, vischhandelaren, industrieelen bij het visscherijbedrijf betrokken, organisaties van zeevisschers, kunnen voorstellen indienen bij de Nationale Visseherij-commissie. Iedere re geering zal voorts zooveel mogelijk onderzoe kingen doen op het haar aangewezen district omtrent visehstand, paaiplaatsen en verdere hydro-biografische waarnemingen waarvan zij regelmatig de Intern. Visseherij-commissie op de hoogte houdt, die op haar beurt weer zorgt dat alle Nationale Visscherij-commissies daar van ln kennis worden gesteld. Voor onderzoekings- en politievaartuigen zouden m.i. gebruikt kunnen worden een aan tal trawlers onder leiding van een kruiser of ander moederschip. De trawlers, die daarvoor gebruikt kunnen worden, zouden tevens dienst kunnen doen als practische visscherijscholen, wat tevens een belangrijke verbetering zou beteekenen voor de geschooldheid van de visschers. Natuurlijk kunnen er zich omstandigheden voordoen, dat men het wenschelrjk acht om in zekeren tijden van het jaar bepaalde dis tricten of een gedeelte daarvan te laten be- vissehen of zulks toe te staan, omdat dit mo gelijk is zonder ernstige schade aan te rich ten. Elk land zou daarom haar district kunnen verdeelen in vier vakken en geruimen tijd van te voren aan kunnen kondigen welk district of wel vak van een district voor de visscherij is opengesteld en voor hoelang. Onderscheid in den aard van bevissching b.v met sleep netten, staande netten of uitsluitend voor bcugvisschenj. We laten hier volgen een voorbeeld hoe wij ons een district hadden gedacht: Nü Licht schip De teekens langs de lijnen zijn bedoeld als gasboeien (waarin variatie voor telkens een vak). De lengte van elk vak is gedacht 1 lengte graad, de breedte 1 breedtegraad. Op ieder vak of voor ieder vak zou een politievaartuig disponibel gehouden moeten worden. Gedeeltelijk langs de Deensche, Duitsche en Hollandsche kust, welke groote paaiplaatsen zijn voor tong, tarbot, schol, kabeljauw en di verse andere vischsoorten, doch voornamelijk platvisch. Een paar flinke afmetingen tusschen 54° N.B.—56° N.B.+O" O.L.—5° O.L. Voor schelvisch, haring, kabeljauw, enz. tus schen 57° N.B.58° N.B.+1° O.L.—5° O.L. Hier vindt men groote paaiplaatsen voor do rondvisch. Daar duizenden visschersschepen de Noordzee bevissehen, is het ook noodig, dat men het afgezette gebied zoo groot neemt, dat er een behoorlijke verhouding komt met het aantal schepen, die de Noordzee bevis sehen. Zou men die plaatsen te veel bewerken, dan, zouden de resultaten gering zijn. Tevens dient men rekening te houden, dat viseh altoos trekt en de jonge visch al naar mate zij zich ontwikkelt, daaraan gevolg geeft. Zou de omtrek nu te klein zijn, dan bestaat er zooveel te meer kans, dat er heel spoedig buiten de grenzen zich zouden bewegen en worden opgevangen voor en aleer zulks wen- schelijk was. Natuurlijk is dit nooit te voor komen, maar het gevaar is grooter naarmate het afgezette gebied kleiner is. In den paaitijd van de visschen is het na tuurlijk een van de eerste vereischten, dat nauwlettend wordt toegezien, dat er in de af gezette gebieden niet wordt geviseht. Vanzelfsprekend zal de drang om juist in dien tijd het gebied te overtreden, het sterkst zijn. De visch moet gelegenheid hebben zich daar op te houden, zonder kans om gevangen te worden, zoodat ze hom en kuit kan paaien. Evenals onder gewone omstandigheden zal een zeker gedeelte van deze bedden door de j visschen zelf worden verwaarloosd, doch daaraan valt niets te doen, het overgroote ge deelte zal echter wel uitkomen en tot verdere j ontwikkeling komen. De onderzoekingsvaar tuigen zuilen wel spoedig kunnen ontdekken, waar het jonge goedje zich ophoudt en kan dus aanwijzing worden of al of niet de afgê- zette gebieden goed gekozen zijn of veranderd dienen te worden. Of wanneer een tijdelijke opheffing van het verbod zou kunnen wor- den ingevoerd en met welke vischtuigen er ge- j vischt zou mogen worden. Door deze soort maatregelen zal men in de naaste toekomst zeer groote verbeteringen in den visehstand waar kunnen nemen. Zooals door mij reeds eerderis opgemerkt, zou elk distriet een behoorlijke afmeting moe ten hebben. Reeds gaf ik in mijn schets aan dat ieder district in vakken verdeeld zou worden, dat in sommige jaargetijden een deel van het dis- i trict voor de visscherij wer dopengesteld al j of niet voor alle dan wel voor visscherij met speciale vischmethode. Daarom had ik als voorbeeld aangenomen, dat ieder vak in open zee elk 1 lengtegraad lang en 1 breedtegraad breed moest zijn. Bovendien had ik gedacht, dat langs de Deensche, Duitsche en Hollandsche kust een strook moest worden vrijgehouden van b.v. een lengte- en een breedtegraad uit den wal. Voorts had ik mij de districten aldus inge dacht: Denemarken, district A. verdeeld in vier vakken. Vak 1. Vanaf de Deensche kust naar zee tot op 56° N.B. naar 7" O.L. vandaar naar het Zuiden tot 55° N.B. en 7° O.L. Vak 2. Vanaf de Deensche kust op 55" N.B. naar zee tot 70.50' O.L. vandaar naar het Zuiden tot het lichtschip Amrum, vervolgens in schuine koers naar het lichtschip Norder- ney tot 54° N.B. en 70.15' O.L. Vak 3. Vanaf de Duitsche kust op 54° N.B. naar de tot 7° O.L. vandaar naar het Zuiden tot aan de kust. Vak 4. Vanaf de Hollandsche kust naar het Noorden 54° N.B. en 5° O.L. tot 54° N.B. en 7° O.L. weer naar de Hollandsche kust. Holland. District B. verdeeld in vier vakken te zamen groot 2 lengte- en 2 breedtegraden in een vierkant, vanaf 54° N.B.—3° O.L. en 54° N.B. 5° O.L. naar het Noorden tot 56° N.B. 3° O.L.-f- 56° N.B. 5° O.L. Engeland. Distriet C. verdeeld in vier vak ken als bij B. aangegeven en vanaf 54° N.B. 0° O.L. en 54° N.B. 2° O.L. naar het Noorden tot 56° N.B. 2° O.L. Duitschland. District D. verdeeld in vier vakken te zamen groot 1 lengtegraad en 4 breedtegraden naast elkaar vanaf 57° N.B. 1° O.L en 57° N.B. 5° O.L. naar het Noorden tot 58° N.B. 1° O.L. en 58° N.B. 5° O.L. Ontegenzeggelijk zullen bij deze maatrege len ook wel bezwaren genoemd kunnen wor den. Echter mag niet vergeten worden, dat critiek niet altoos voortspruit uit een oogpunt van algemeen maar ook wel uit eigen belang. Het bezwaar, dat ik van die zijde verwacht, is wel, dat men zal wijzen op de mogelijkheid van de uitvoerbaarheid. Men zal dan noemen dat b.v. hij mistig weer, bij regen, sneeuw of lage luchten men wellicht in verboden districten terecht zou kunnen komen en het dan toch zeer onrede lijk zou zijn om strafbepalingen toe te passen. De visscherlui zelf weten echter beter. Evenals zij thans niet binnen bepaalde grens lijnen mogen komen, is zulks best te voor komen. Bovendien moet men in aanmerking nemen, dat er plaatsen op den zeebodem zijn (Lemanbank b.v.) die men ook met alle eer bied mijdt. Voorts kan ook genoemd worden het finan cieel bezwaar van onderhoud en bewakings dienst. Toch is daar m.i. ook wel wat op te vinden Als men b.v. van de besomming van elk vis- schersschip een klein bedrag zou vorderen, zou dit toch al een respectabel bedrag worden Dit bedrag moet komen in de kas van de Internationale Visseherij-commissie welke dit bedrag kan distribueeren voor elk district voor toezicht onderhoud en onderzoek. Zooals nu wel duidelijk is, ben ik van oor deel, dat een pufverbod een groote dwaasheid zou zijn, terwijl ik als voorbeeld aangehaalde afgezette gebieden van zeer groot belang ge acht kunnen worden en bovendien geen na- deelige gevolgen met zich meebrengen. Het lijkt ons goed, dit oordeel van een man uit de praktijk aan te halen. Er staat iets te gebeuren, dat is wel zeker, maar daar er uiteenloopende 'belangen in het geding komen, 'dienen beide zijden belicht te worden. Het raakt ook ons plaatselijk belang, zoo wel de bescherming van den visehstand der Noordzee als wel de visehmeelindustrie, die bezig was zich hier te ontwikkelen, doch door de tijdsomstandigheden in het gedrang kwam, maar waarover ook hopelijk weer betere tijden zullen aanbreken. Zaterdagmiddag te kwart voor één is het eerste Engelsche postvliegtuig van den dienst op Australië, van Croydon vertrokken. Het had niet minder dan 2000 k.g. brieven en postpaketten aan boord, waaronder brieven van den Koning, de Koningin, den Prins van Wales, MacDonald en de ministers Thomas, Londonderry en Kingsley-Wood. Het vlieg tuig moet Brisbane op 20 D'ee bereiken. De 140,000 brieven, die het toestel aan boord heeft, hebben, door de verhoogde porti, niet minder dan 9000 pond opgebracht. Het personeel van de Hengist, de groote machine, die de eerste vlucht zal volbrengen, bestaat uit commandant L. A. Walters, een eersten- en tweeden-bestuurder, een marco- nist en een werktuigkundige. De post gaat door de lucht naar Parijs, vandaar per trein naar Brindisi, vandaar per Scipio-vliegbooten j naar Caïro, dan in Hannibalvliegtuigen naar j Karachi, vandaar in Atalanta-vliegtuigen naar Singapore en ten slotte in Diana- machines naar Brisbane. Sir Kingsley Wood herinnerde aan het feit dat 5% jaar.geleden bij de opening van; den luchtdienst op Karachi 8000 brieven waren vervoerd hetgeen men toen als een i groot succes en een bewijs van het vertrou wen van het publiek beschouwde. Thans ver voert deze machine 130,000 brieven en een gew':'vn 500 pond aan postpaketten. Het vliegtuig vertrekt een dag eerder.; Teneinde de Indische belanghebbenden een dag langer in de gelegenheid te stellen op de per Uiver ontvangen gelukwenschen te ant woorden, heeft de K.L.M. het vertrek uit Nederland een dag vroeger gesteld, n.1. op 19 Dec. De dag van aankomst te Batavia wordt mitsdien eveneens een dag vervroegd. Het tijdstip voor de retourvlucht blijft onge wijzigd. De inzittenden bleven ongedeerd. Zaterdagmiddag om half 5 moest het leger vliegtuig FCX 450, bemand met den bestuur der Meinkema en den waarnemer Stok, een' noodlanding uitvoeren, vermoedelijk tenge volge van de snel vallende duisternis. Nadat het toestel even boven de stad Hoorn had ge cirkeld, landde het op het weiland van den heer Silver, welk land gelegen is naast den Nieuwen Weg. Het toestel geraakte daarbij in een sloot, waarna het over den kop sloeg. De waar nemer wist er uit te springen, maar de be stuurder zat bekneld in de stuurcabine. Spoe dig kwam er hulp opdagen. Men kon na een half uur door het stukzagen van het vlieg tuig den bestuurder, die niets mankeerde, redden. Het toestel liep ernstige schade op. „EKSTER" WORDT TER PLAATSE GEREPAREERD. Materiaal en personeel naar Kopenhagen. De „Ekster", die Vrijdag op het vliegveld Kastrup bij Kopenhagen op den neus kwam te staan wegens onvoldoende afbakening van een in reparatie zijnd gedeelte van het vliegveld, waardoor neus en cockpit eeniger- mate ingedrukt werden, zal ter plaatse wor den gerepareerd. De K.L.M.welke door de reis van de „Snip" en het uitvallen van de „Ekster" momenteel zeer krap in de machnes zit, hoopt binnen 14 dagen de „Ekster" weer op Schip hol te hebben. De „Ijsvogel" (heenreis) vertrok 10 Dec, van Bagdad en is denzelfden dag te Jodhpoer aangekomen. De „Pelikaan" (terugreis) vertrok 10 Dec. van Bagdad en is denzelfden dag te Caïro aangekomen. BURGERLIJKE STAND v. DEN HELDER. Van 8 en 10 Dec. BEVALLEN: C. J. MulderKater, z.; G. A. HollanderKorsten, d.; G. Dijkshoorn Kapitein, d.; W. BeukersHoutenbos, d.; W. U. Verlinden—Vuurman, z.; W. Luidingade Leeuw, z; E. v. d. Haag—Brun, d.; R. Friskus Hoogeveen, z.; M M JonkersZoek, d. OVERLEDEN: J Krijnen-de Waard 74 j. II*) De kok heeft voor den Zondag op zijn klein electrische fornuisje een overheerlijke rijsttafel voor ons vijfendertigen gefabriceerd, een echte Zondagsattractie. In plaats van bier, dat niet aan boord is, drinken we lem- lem, een soort limoensap,, middel tegen die ziekte, die onze voorouders scheurbuik noem den en die optreedt door gebrek aan versche groente enz. In den loop van den dag komt een radio bericht binnen, dat niet ver uit onze buurt een kapitein van een tankboot overboord is geslagen. Op zee maakt zulk een bericht al tijd meer indruk op je, dan aan den wal en even zijn we er stil van. Het heeft blijkbaar erger gewaaid, dan we zelf hebben gemerkt. Ons kleine bootje houdt zich goed en „neemt" de zeeën prachtig We hebben alles achterin en alleen het achterschip staat onafgebroken onder water, een aanblik, waarna men uren kan kijken zonder dat het gaat vervelen. De zee heeft altjjd ander aspecten en is nooit hetzelfde. Op het oogenblik is het voorschip droog en kun nen we aan dek zitten. Het is voor den tijd van het jaar wel een bof, dat we dit kunnen doen en het wordt ook door iedereen heel erg gewaardeerd. Aan het einde van dezen feest dag, want dit is het tenslotte toch gewor den, hopen we het radio journaal van de Avro op te vangen om de reportage van ons ver trek te beluisteren, maar op het kritieke mo ment worden we natuurlijk weer opgeroepen door een ander station en missen we helaas deze uitzending. (In Madeira hooren we uit brieven, dat de uitzending 's-middags al heeft plaats gehad, jammer, dat we dat niet eerder wisten). We blijven eenzaam en komen geen schip I tegen, terwijl ook de zon nog aldoor niet wil schijnen; we gelooven dan ook niet, dat het in Madeira nu zoo heerlijk moet zijn. Van de weinige oogenblikken zon, wordt, behalve door de officier van bestek (voor de plaats- bepaling), dikwijls gebruik gemaakt door Lt. j Wytema om stukken voor de Polygoonfilm op te nemen. Ook in de boot zelf worden j fragmenten gefilmd en de helle lampen, de j „artisten" en helpers, doen het interieur soms op een filmonderzeeboot lijken. Hetis voor ons een nieuwe sensatie om als filmartist op te etreden en sommige scènes moeten dan ook eerst veele keeren herhaald worden alvorens de werkelijke opname gemaakt wordt. (Zoo als U ziet is het net echt. Luistert U naar het filmpraatje van Jordaan op Zondagmorgen?) Polygoon heeft voor deze groote film reeds in en nabij den Helder geluidsopnamen ge maakt, terwijl de reis zelf door bovenge- noemden officier wordt gefilmd. Polygoon ontziet moeiten noch kosten om de film te doen slagen en het is te hopen, dat het pok een succes zal worden. Aan het enthousiasme j en het meeleven van de menschen aan boord j zal het zeker niet liggen, en is er iets bij zonders te filmen, direct wordt onze officier- cameraman gewaarschuwd om de zaak vast - - -I l 1 .te leggen. ,t D,e stemming, aan bpord is prachi.tg,. ieder- een is vol moed en opgewektheid. 's-Avonds na tafel is het praatuurtje op de j brug en het is een uitwisseling van sterke verhalen, waar een Baron van Münchhausen 1 jaloersch op zou worden, maar die, met de noodige humoristische commentaren erbij, ons ons allemaal opgewekt houden en doordat allen aan boord daar aan mee doen, een pret tig gevoel van saamhoorigheid geven. Zoo gaan de dagen van het eerste traject van klein 1700 mijl, d.i. ongeveer 3000 km., voorbij en twee dagen voor Madeir^ komt zoo waar de zon ook goed voor den dag, de lucht en het water zijn blauw en nu merken we eigenlijk pas goed, dat we ergens anders aan zullen komen dan in Nieuwediep, want wat het weer van de laatste dagen betrof, we zouden het heelemaal niet gek gevonden hebben als ineens de Lange Jaap ons met zijn vertrouwde knipoog zou hebben toege wenkt. Maar nu weten we zeker, dat het niet zoo is en we overmorgen in Funchal zul len zijn Inderdaad zijn we nu in Funchal aange komen, maar het weer heeft ons schandelijk bedrogen en in plaats van een „Sunny Ma deira" zijn wij in een zwaar bewolkt, regen achtig Madeira terecht gekomen. We liggen nog wel achter een piertje, het eenigste, een beetje beschutte plekje van de baai maar daar de wind ook net hard uit een hoek waait, waar zij anders nooit vandaan komt, liggen we nog behoorlijk te rijden. Er zijn al een paar trossen gebroken, maar van den wal hebben we nu dikkere gekregen en liggen we een beetje verzekerden We liggen een paar meter van den wal af, zoodat we met een vletje aan land moeten gaan. Dit is nu niet zoo heel erg, want 2/3 van de bemanning logeert aan den wal in hotels, de Savoy en Golden Gate Hotel, beide heel goed en waar we allemaal prettig uit kunnen rusten. Het is jammer, dat het weer nu niet erg meewerkt, want voor tochten in de bergen moet je mooi helder weer hebben, anders is er niets te zien. Daarom is het programma zoo opgesteld, dat we één dei- laatste dagen hier een bergtocht zullen maken. We hopen, dat het tegen dien tijd dan wat opgeknapt is. Na onze aankomst in Funchal en als de boot goed afgemeerd en opgeknapt is kunnen we naar den wal. De eersten, die ons daar op vangen, zijn douane-beambten. We moeten mee naar het douane -kantoor, dat nog een heel eindje van onze ligplaats af ligt, om onze handkoffertjes open te maken. In het kan toor vangt een vrij onvruchtbare discussie aan tuschen de dienstdoende bambte en ons, hij in het Portugeesch, wij in het Hollandsch, Engelsch en Maleiseh, zoodat we weinig op schieten. Gelukkig weet even later onze Con sul, Sr. Humberto Alvez, de zaak op te los sen en is het niet meer noodig voor ons. We kunnen dan naar onze hotels gaan en zijn nu bezig nieuwe krachten op te doen voor onzen tweeden trek, naar St. Vincent. Voorloopig hebben we in Funchal nog wei nig officieels gehad. Dit is allemaal voor de volgende week, zoodat we deze eerste twee dagen heelemaal voor ons zelf hebben gehad en heerlijk zijn uitgerust. Over onze verdere belevenissen in Funchal hoop ik U in een vol genden- brief te kunnen vertellen, en eindig met den wensch, dat de volgende berichten even gunstig, mogen luiden als deze. l n f> j -Het eerste artikel werd opgenomen in het nummer van Donderdag 6 December. Binnenland Voor het Gerechtshof te 's-Hertogenbosch heeft terecht gestaan Elisabeth M. S., echt- genoote van A. B. te Wouw ter zake dat zij aldaar opzettelijk met een pook tweemalen haar 1-jarig kind op het hoofd heeft geslagen tengevolge waarvan de schedel op twee plaat sen is gebroken en het kind is overleden. Verd. hoorde schreiend de voorlezing van de dagvaarding aan. De advocaat-generaal meende dat verd. haar kind opzettelijk heeft mishandeld en mét de pook geslagen. Hij gelooft niet dat zij de be doeling had het kind te dooden of ernstig te i mishandelen en als verzachtende omstandig heid nam hij aan dat zij kiespijn had en de kinderen lastig waren, door welke omstandig heden zij zich vergeten heeft en in drift ge- j slagen heeft. Wegens mishandeling met doo- delijken afloop eischte hij 3 maanden gevan genisstraf. Uitspraak 17 December. EEN 70-JARIGE VROUW TE AMSTERDAM DOODGEREDEN. Zondagmiddag omstreeks drie uur is op den Haarlemmerweg bij Vredenhof te Amsterdam een 70-jarige vrouw door een auto aangereden. Zij had bij het oversteken van den weg niet voldoende opgelet. De vrouw was onmiddellijk oood. Het lijk is naar het Wilhelmina-gast- huis vervoerd. Vrijdagavond omstreeks zes uur hebben twee mannen een overval gepleegd op den in Oosteind (gemeente Oosterhout) alleen wo nenden landbouwer Bossers. De landbouwer werd, toen hij voor twee mannen, die aan zijn woning klopten, open deed, plotseling overvallen en gebonden. De mannen beletten hem het schreeuwen door hem een prop in den mond te duwen. Vervol gens maakten de mannen zich van de sleu tels van den boer meester, waarna zij in de kasten een onderzoek instelden, waarbij zij alles overhoop haalden en het aanwezige geTd buitmaakten. Hoeveel dit bedraagt is nog niet nauwkeu rig op te geven. Na beëindiging van hun werk verlieten zij in allerijl de boerenhof stede. Na eenige moeite slaagde de landbouwer erin zich van de touwen, waarmee hij gebon den was, te bevrijden. Hrj had geen letsel op- geloopen en kon onmiddellijk de buren waar schuwen. Deze helden de politie in Ooster hout op, die onmiddellijk een uitgebreid onderzoek heeft ingesteld. Tot dusver heeft zij evenwel 'nog geen spoor van den man, van wien door den boer een signalement ge geven is, kunnen ontdekken. GEEN TERUGGAVE VAN DE PERSEN VAN DE DRUKKERIJ VAN „DE TRIBUNE". De Hooge Raad heeft heden in laatste in stantie geweigerd de gevraagde teruggave van de persen van de N.V. Atalanta, in beslag ge nomen bij de actie tegen de Tribune. KIND IN BRAND. Door het spelen met lucifers. Zaterdagavond omstreeks 10 uur is een meisje in pand 103 aan den Binnenweg te Rotterdam in haar bed in brand geraakt. Het meisje, de 10-jarige M. Elshout, dat eenigs- zins achterlijk is, lag in een opkamertje ach ter den winkel, waar haar moeder en de dienstbode bezig waren klanten te bedienen. Het kind heeft in haar bed met lucifers ge speeld. De moeder hoorde gegil en op het zelfde oogenblik snelde een buurman den win kel binnen omdat hij bespeurd had dat er in het kamertje achter den winkel brand was uitgebroken. Het beddegoed was in brand ge raakt, evenals de nachtkleeding van het kind. De moeder wist de vlammen te dooven. Het kind is met ernstige brandwonden aan het bovenlichaam naar het ziekenhuis aan den Coolsingel vervoerd, waar het in zorgwekkenden toestand is opgenomen. Buitenland Familiedrama te Berlijn. Zondagmorgen tegen vijf uur verscheen een 41-jarig arbeider met zijn gescheiden vrouw in de woning van hun nog gehuwde dóchter in het centrum van Berlijn. De man was be schonken en zocht twist met zijn dochter en zijn schoonzoon. Toen de vader hen wilde aan vallen loste de dochter een schot op hem en wondde hem zoo zwaar, dat hij eenige minuten later overleed. De jonge vrouw, die door de politie is gearresteerd en naar de Alexander- platz is overgebracht, verklaart uit noodweer gehandeld te hebben. Na afloop van een te Parijs gehouden pro- es vergadering tegen de pensioenverlaging der oorlogsinvaliden, trachtten ongeveer 1500 oorlogsinvaliden met leuzen en borden in de binnenstad van Parijs te betoogen. De betoo- gers zagen kans op de Place de 1'Opéra te omen, waar zij echter in botsing kwamen me de politie. De politie trachtte de betoo- gei. niet zachten drang te verwijderen doch toen dat niet lukte, maakte zij van de wapens 1111 en bestond een gevecht, waarbij ver scheidene oud-strijders doch ook drie politie beambten werden gewond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 10