De Klöen K17 naardeOost DE RAMP VAN DE UIVER. Aardschokken in Limburg. 'DPof wilt lezen? KLOOSTERBALSEM gaan Am? BINNENLAND aan Winterhanden en Wintervoeten Uit de Pers. TWEEDE BLAD HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 5 JANUARI 1935. 5 DE UITVAART VAN M. ADATSJI. Bouw van kruiser vertraagd. Handel met België. Fokkervliegtuig voor 40 personen. Het geschil met den Alg. Ned. Bouwvakarbeiders bond opgelost. HET TOESTEL VLIEGENDE TEGEN DEN GROND GESLAGEN. De bevindingen van de commissie Sillevis c.s. ELKEN WINTER LEED HU akkers ORIGINEEL TER INZAGE Geen persoonlijke ongelukken. Comfort is op een onderzeeboot ver te zoeken. De heele ruimte dienstbaar gemaakt. Een bemanning die opgewekt is en vol goeden moed. - Waarvoor kurkbedekking dient. - De radioman van de K 16 heeft direct Maandag al verbinding met Soerabaja. - Geen oorlam. - Meer belangstelling voor de r Marine is gewenscht Aan het einde van de Buitenhaven, achter de visscherschuiten, die ijlings voor den op komenden storm de haven zijn binnengeval len, liggen de „K 16" en „K 17". Geheimzin nig in het schemerduister, dat over Den Hel der valt, liggen de booten aan den wal ge meerd. Maandag zullen ze uit Den Helder vertrek ken; de eerste etappe gaat tot Lissabon. Op het dek schiemannen eenige matrozen met de barring. Koffers en kisten worden door het ronde luik naar binnen gebracht. 't Is nu juist geen gemakkelijke trap, waar langs wij moeten afdalen, om in het inwen dige der „K 16" te komen. Gemak, comfort is op een onderzeeboot ver te zoeken. Het officierenverblijf is zoo inge richt, dat het in een ommezien tot slaapver trek wordt gemetamorphoseerd. Dan worden aan haken in de wanden de kooien opgehangen en biedt dit vertrek gele genheid aan vgf officieren om er de noodige rust in Morpheus' armen te vinder;. 't Is hier heusch niet zoo luxueus inge richt, als op een groote moderne Oceaanstoo- mer, met prachtig ingerichte hutten en toch... in de van alle Jemakken voorziene hut, van den schatrijken millionnair, die voor zijn eigen pleizier een trip maakt om de wereld te gaan „doen", kan niet meer vreugde en opgewekt heid heerschen, dan in deze bekrompen werk- plaatsachtige verblijven van de officieren, on derofficieren en bemanning van deze twee on derzeebooten, die niet voor hun pleizier, maar omdat hun plicht het gebiedt, het Vaderland hen roept, een moeilijke reis onder en boven water gaan maken... een reis, die de bewon dering heeft van allen, die weten wat het is, weten wat het beteekent, dagen lang in deze kleine ruimten te moeten leven. Vele uren, bij de onderwatervaart moeten zij het daglicht ontberen! Dienst doen, in die lange, electrisch verlichte gangen, waar een wirwar is van pijpen, stangen en kranen! Even voor wij op de „K 16" waren, brachten wij ook een bezoek aan de „K 17". Aan den muur hangt een bordje, er staat op: „Hier wordt niet gemop perd". En dat geldt ook voor de „K 16". Het is inderdaad of ze een pleizierreisje gaan maken. Door het open ronde gat, langs die rechtopstaande ladder, glijden de koffers naar omlaag. Glijden is nu wel wat al te zacht uit gedrukt, want, met een angstigen trek op zijn gezicht, roept een jong officier: Hè, een beetje zachter laten zakken, man nen, andere valt mijn boeltje kapot en er zijn ook fotoplaten in. De heele ruimte is feitelijk bestemd voor het organisme van de boot. Alle plaatsjes die over zijn, nu ja, daar mogen de menschen zich nes telen. Zoo zijn in het officierenverblijf, de aan- sluitkasten van de laadkabels welke dienen voor het opladen der accu's. Deze laatsten zijn weer opgeslagen onder den bodem van het verblijf der officieren en on derofficieren. Wat is dat voor een vreemde knoest boven ons hoofd, vragen wij den 2e officier, op een sponsachtig uitsteeksel aan den zolder wijzend. Dat is gemalen kurk, dit wordt om het bloote metaal gespoten, om te voorkomen, dat de in de lucht aanwezige waterdamp op het metaal zou condenseeren, zegt luitenant Pla- terink. Kurk heeft, zoo u weet, een slecht warm- tegeleidingsvermogen, welnu, de binnenkant heeft de temperatuur van het verblijf, terwijl de buitenkant van de kurk die tegen het me taal rust, de temperatuur van dit laatste heeft. Deze kurkbekleeding voorkomt, dat we hier anders geregeld in den drup zouden zit ten. De commandant heeft een speciaal hoekje, met opzet zeggen wij niet hut, want ook dit verblijf is een manusje van alles. Er staat een schrijfbureau, er boven een portret van H. M. de Koningin en de Prinses. Ook dit is een echt werkvertrek. Aan den wand hangt een electriscliS log. Hierop kan de commandant aflezen, hoeveel mijl het schip per uur loopt, terwijl hij op de teller ziet, hoeveel mijlen reeds afgelegd zijn. In de hut van den commandant is ook de onderkant van de radio-peiler. Tegenover deze is de radiohut. Natuurlijk wil ik ook in de radiohut. Goedenavond meneer, hier is de radiohut! Is uw jas nat? Zitten er modderspatten op? Hij monstert mijn gestalte, mijn jas Nee, geen modderspatten zijn er op! Kom dan maar binnen! Ik heb de hut pas net een lekker soppie gegeven, die moet glimmen, ik houd van net jesen buiten is het erg modderig! Het ziet er bij den radioman ook tip-top uit. Alles glinstert je op zijn Broek en Water- landsch tegen. We kunnen heel de wereld hier opvan gen en ook uitzenden, zegt de radioman trotsch, en als we Maandagmorgen uitvaren uit Den Helder, dan hebben we al direct op de korte golf verbinding met Soerabaja. Radio speelt op deze onderzeebooten een groote rol. Er zijn twee telegrafisten aan boord. Binnen in de boot wordt niet gerookt. Dit is verboden. Een extra oorlam kan geduren de de reis ook niet worden geschonken, want hoewel het niet verboden is, wordt er geen sterke drank meegevoerd aan boord van deze onderzeeërs. De K 16" staat onder commando van lui tenant ter zee le klasse De Gelder. Luit. ter zee 2e klasse Hootsen is oudste officier, ter wijl zooals wij reeds mededcelen, luit. ter zee Platerink 2e officier is. Chef van de machine kamer is de officier M.S.D. 2e klasse Wijve- kate. De ,,K 17" staat onder commando van luit. ter zee le klasse Kramers. Oudste officier is luit. ter zee Vorster. terwijl als 2e officier, luit. ter zee Scheltema de Heere, fungeert. Chef van de machinekamer van de „K 17" is de officier M.S.D. 2e klasse Bruyns. Binnen in een onderzeeboot brandt altijd het electrisch licht. Het licht van de zon komt hier nergens bin nen. Alleen als het luik open gedraaid is. Door een lange hel lichte gang kijk je van het eene einde der boot naar het andere. Buiten tegen de wanden van den onderzee- er hoor je het geklots der golyen. We zouden deze reis niet willen missen, zeggen de officieren enthousiast. Gedurende de vaart worden er vele oefeningen gemaakt, en proefnemingen gedaan op allerlei gebied, die, naar wij hopen, veel nut zullen afwerpen. De Centrale van een onderzeeboot is als het ware het hart en het oog. Vlak naast mij is een periscoop. Neen, niet de periscoop, want er zijn op deze moderne onderzeeërs drie periscopen. Voor het geval er een oog ge kwetst of beschadigd wordt, zgn er nog twee oogen in reserve en dat moet ook, want een onderzeeër zonder periscoop is als een blinde. De „K 16" en „K 17" zullen een groote reis maken, naar Indië. Het is een kort zinnetje, menschen in het binnenland denken er niet verder over na; men neemt helaas weinig no titie van hetgeen de marine presteert. En toch, het wordt tijd, dat Nederland wat meer belangstelling toont voor de marine. Een reis naar de Overzeesche gewesten, zooals ook deze beide booten weer ondernemen, is een groote prestatie. Bjj alle andere marines gaan de onderzee booten alleen dan groote trajecten maken, als ze geconvoyeerd worden door moederschepen. Maar in Holland, het land van de zee, is het traditie, dat deze booten op eigen gelegenheid varen, op eigen beenen staan of beter: zwem men. Wat een embarras van pijpen en kranen is in zoo'n onderzeeër. Een kleine vijftig tel ik op een twee vierkante meter. De periscopen worden door stalen kabels door middel van electromotoren omhoogge- heschen. Ook is er een telefoon-installatie, die met alle deelen van het schip verbinding heeft, dit is ook wel noodzakelijk, daar de booten zeer lang zijn en de zoldering tamelijk laag. Als er iemand noodig is, behoeft men geen extra mannetje naar het andere eind te sturen, dat is te lastig, vooral als de boodschaplooper een beetje lang van postuur is. Wat zit er toch zoo geheimzinnig achter dat bruine gordijntje, vragen wg den vriende lijken luitenant. Daarachter zitten de schakelaars van de electrische voortbeweging, zegt deze. Ziet u maar, ze zijn alle van rood-koper. Achter de centrale is de machinekamer. Op een gewoon oorlogsschip zijn deze machines geweldige hooge gevaarten, zwart en somber. Maar hier zijn het heldere, lange dieselmoto ren, die zorgen, dat deze booten 17 él 18 mijl per uur loopen. In een groote rij, keurig als soldaten staan de groote sleutels van deze groote diesels. Langs de wanden door de boot loopen breede buizen, dat zijn de mechanische longen van de boot, die zorgen voor de luchtverversching. Aan stuurboord wordt de slechte lucht uit het verblijf gezogen en aan bakboord wordt ze er weer frisch en versch ingeademd. Wanneer een boot, door omstandigheden, op onderwatervaart, lang gesloten moet blijven, dan kan de lucht nog eventueel ververscht worden door kalipatronen. Een ontzaggelijk groote torpedo hangt in de lucht, tegen den onderkant van het dek. Als een groote zonderlinge dikbuikige visch zweeft zij daar. ^ir onder is de schroefas, die dient om het schip voort te bewegen. Er is een schroefas aan bakboord en ook één aan stuur boord. De afdeeling, waar de dood en verderf verspreidende torpedo hangt, is tevens inge richt als bergplaats voor hutkoffers. De stemming aan boord van deze Neder- landsche onderzeeërs is puik, maar dat moet ook, zegt de ons begeleidende luit. Van hoog tot laag, zijn we hier aangewezen op innige samenwerking. Elk tandje van het groote rad heeft hier aan boord groote waarde. De kor poraal-machinist b.v. die 38 kranen te bedie nen heeft, moet uiteraard een goed vakman zijn. Aan boord van een onderzeeboot kunnen slechts menschen gebruikt worden, die willen „dienen!" Met opgewektheid, aldus besluit onze geleider, gaan wij dezen tocht onderne men. Wij weten ons hier in handen van een vertrouwd leider. Commandant De Gelder is als het ware opgegroeid in de onderzeedienst. Maandag gaan de „K 16" en „K 17" de haven uit. Ze zijn in handen van vertrouwde menschen. Commandant De Gelder en commandant Kramers zijn ervaren onderzeebootmannen. Hun officieren en de verdere equipage zijn menschen met zeebeenen, geharde, stoere Ne- derlandsche zeevaarders. Ze brengen twee „K"-booten, aldus ge noemd, omdat het booten voor de Koloniën zijn, naar Indië. Evenals de mannen van de ,,K 18" vragen zij niet: „Zal onze tocht gelukken?" Ze gaan. Gedragen door plichtsgevoel en wellicht ook door sportiviteit. Evenals de bemanning van de „K 18" zullen zij veel comfort, veel van het geen het moderne leven aan gemakken biedt, derven. Zij haken niet naar eer, niet naar roem. Zij dienen alleen de marine het Va derland. Hun plicht leidt hen. Goede reis ,,K 16" en „K 17"! Moge u een voorspoedige vaart beschoren zijn. De rouivplechtigheid in het Vredespaleis. Onder zeer groote belangstelling en met alle eerbewijzen aan zijn hoogen rang ver schuldigd, is gisterenmiddag op de algemeene begraafplaats te 's-Gravenhage ter aarde be steld het stoffelijk hulsel van den heer M. Adatsji, rechter en oud-president van het Permanente Hof van Internationale Justitie. Het stoffelijk overschot, dat Zaterdag j.1. van Amsterdam naar Den Haag was overge bracht, was sindsdien opgesteld in een chapelle ardente ten huize van de familie Adatsji aan den Badhuisweg te Scheveningen. Donderdag werd te half negen de kist zonder eenig cere monieel per auto overgebracht naar het Vre despaleis. De tallooze bloemstukken en kransen, welke in de laatste dagen aan de woning van den heer Adatsji waren afgegeven, werden even eens naar het Vredespaleis gebracht. Omstreeks negen uur arriveerde de stoet voor het Vredespaleis. De familieleden werden in een der vertrek ken geleid, waar zij den aanvang van de rouw- plechtigheid afwachtten. De groote hall van het Vredespaleis was voor deze gelegenheid gedeeltelijk in rouw gehuld. De kist werd geplaatst op een catafalk op het eerste bordes van de groote eeretrap. Op de eerste verdieping, onmiddellijk boven de hall, had het Residentie-orkest zich opge steld, dat met passende muziek de stemming dezer plechtigheid verhoogde. Te half elf werd de familie van den over ledene naar haar plaatsen geleid. Onder de zachte tonen van het Andante uit de derde symphonie van Beethoven, gespeeld door het Residentieorkest, namen zij haar zetels in. Nadat de laatste klanken in de groote ruim te waren weggestorven, nam de minister van buitenlandsche zaken, jhr. mr. De Graeff, het woord, om namens de regeering enkele woor den van afscheid te spreken. Vervolgens spraken de president van het Permanente Hof van Internationale Justitie Sir Cecil Hurst en de vertegenwoordiger van den Volkenbond, de heer Azcarate, waarna prof. Franqois het woord voerde, Met zachte treurmuziek werd de indruk wekkende plechtigheid besloten. Naar de begraafplaats. Toen was het moment aangebroken, waar op de kist uit het Vredespaleis, waar de ont slapene een zoo hooge plaats had bekleed, bij de volkerenrechtspraak, uitgedragen werd en in den gereedstaanden lijkwagen geplaatst. Inmiddels hadden zich in den tuin van het Vredespaleis en in den omtrek de militaire troepen opgesteld, welke deel namen aan het militaire eerbetoon. Onder enorme belangstelling trok de stoet van het Vredespaleis over den Ouden Scheve- ningscheweg naar de Kerkhoflaan en zoo naar de Algemeene Begraafplaats. Terwijl de Koninklijke Militaire Kapel zach te treurmuziek speelde, bewoog de stoet lang zaam voorwaarts. Tegen half één kwam de stoet op de be graafplaats aan. In den loop van den middag werd het stof felijk overschot per auto naar Westerveld ver voerd, waar het in tegenwoordigheid van de naatste familie werd gecremeerd. Nieuw verdrag 2 Februari in werking? Van bevoegde zijde wordt medegedeeld, dat de onderhandelingen tusschen Nederland en België over een nieuw handelsverdrag, waar over reeds officieuse besprekingen tusschen de vertegenwoordigers van de beide landen zijn gevoerd, op Maandag 7 Januari a.s. te Brussel zullen beginnen en naar alle waarschijnlijkheid tegen het einde van de maand te 's-Graven- hage tot een goed einde gebracht zullen worden. Aan beide zijden hoopt men, dat het nieuwe handelsverdrag op 1 Februari a.s. in werking zal kunnen treden. Bestelling van de K.L.M.? Opleveringstermijn met een half jaar verlengd. Wegens eenige vertraging bij den bouw van machines, die elders worden gebouwd, is de opleveringstermijn voor den kruiser „De Ruy- ter", die bij Wilton-Fijenoord te Schidam in aanbouw is, met een half jaar verlengd. Naar het Hbl. verneemt zal binnen heel kort op de Fokkerfabriek te Amsterdam een aan vang worden gemaakt' met den bouw van een geheel nieuw, heel groot viermotorig vliegtuig, de Fokker F 40, waarmede veertig passagiers zullen kunnen worden vervoerd. Het groote toestel krijgt een in den vleugel intrekbaar landingsgestel en het zal gebouwd worden volgens dezelfde principes als de voor gaande Fokker types F 36, F 22 e.d. Het Hbl. verneemt voorts, dat dit toestel door de K.L.M. zou zijn besteld en dat het de bedoeling zou zgn het nog dit jaar klaar te krijgen. Wij lezen in de „Tel." Inzake het geschil tusschen de regeering en den Alg. Ned. Bouwvakarbeidersbond, dat ten gevolge had het besluit van het hoofd bestuur van laatstgenoemde organisatie om de uitkeeringen uit de werkloozenkas voor- joopig stop te zetten, is een oplossing tot stand gekomen. Op het departement van sociale zaken is Donderdag een bespreking gehouden, ter direc tie van de afd. werkloosheidsverzekering en arbeidsbemiddeling tusschen den directeur der afdeeling, ir. R. A. Verwey, en den penning meester van den Alg. Ned. Bouwvakarbeiders bond, den heer A. H. van Deth, in tegenwoor digheid o. a. van een afgevaardigde van het N.V.V. Deze conferentie had tot resultaat, dat de vertegenwoordiger van den Alg. Ned. Bouw vakarbeidersbond toezegde het bondsbestuur te zullen voorstellen, de stopzetting van de werkloozenuitkeering op te heffen, zulks in afwachting van de beslissing van den minister van sociale zaken, prof. dr. J. R. Slotemaker de Bruine, over behandelde nadere voorstellen. De minister heeft nog Donderdag in den namiddag zijn beslissing genomen. De minister heeft aan den Alg. Ned. Bouw vakarbeidersbond te Amsterdam telegrafisch doen weten, dat hij bereid is genoegen te nemen met een voorloopigen eenigszins ver korten uitkeeringsduur aan de werklooze leden over het eerste halfjaar van 1935. Het subsidie percentage blijft op 150 procent gehandhaafd. Een en ander komt hierop neer, dat de Bouwvakarbeidersbond aan zijn werklooze leden een week korter uitkeering verstrekt dan de oorspronkelijke regeling voorschreef. Gedurende dit eerste halfjaar zal dan zijn na te gaan hoever men met de beschikbare mid delen komt. In Mei of Juni a.s. zal dan op nieuw met het departement van sociale zaken worden overlegd, welke regeling voor het tweede half jaar van 1935 zal dienen te gelden. In dit overleg zal dan niet alleen de Alg. Ned. Bouwvakarbeidersbond betrokken worden, ook de andere organisaties van bouwvakarbeiders zullen er aan deelnemen. Hiermede is het conflict feitelijk dus opge lost, want het hoofdbestuur van den Alg. Ned. Sillevis, Geysendorffer, Behage en Moes, die gisteren met de Leeuwerik op Waalhaven zijn teruggekeerd van de plaats, waar de Uiver is neergestort, hebben zich van Waalhaven on middellijk naar Den Haag begeven om ten kantore van de K. L. M., aan den heer Ples- man, den directeur, verslag te doen van hun bevindingen bij het hun, als commissie, op gedragen onderzoek. Op het kantoor van de K.L.M. hebben zij vervolgens met de heeren Plesman, diyi directeur; Martin, chef van den Indischen dienst, en Aler, chef van den vlieg- technischen dienst, een bespreking gehouden, waarbij ook Parmentier tegenwoordig was. Aan het einde van den middag heeft de heer Plesman in een persconferentie de vol gende mededeeling verstrekt: Mededeeling van de K.L.M. „De commissie (hierboven genoemd) Is na voortgezet onderzoek ter plaatse tot de slotsom gekomen, dat aan de aanvan kelijke aanwijzingen, welke voor bliksem inslag bestonden, hun grond moet worden ontnomen. Deze waarnemingen duiden er evenzeer op, dat géén breuk van eenig deel tijdens de vlucht heeft plaats ge had, en dat evenmin de motoren hebben geweigerd. De commissie heeft moeten vaststellen, dat het vliegtuig In volle snelheid den grond heeft geraakt, waartoe de uitzon derlijk slecht weersomstandigheden ter plaatse aanleiding moeten zijn geweest. Toelichting van den heer Plesman. Op deze mededeeling is nog een korte be spreking gevolgd, gedurende welke de heer Plesman het, zooals men ziet summiere, rap port van de commissie met een enkel woord heeft toegelicht. Het onderzoek van de commissie blijkt een zeer belangrijk materiaal te hebben opgele verd, n.1. een reeks van luchtfoto's, die na de ramp door een vliegtuig van de Britsche luchtmacht ter plaatse zijn opgenomen. Op deze foto's, die de heer Plesman ons heeft vertoond, ziet men ten eerste, dat het terrein op de plaats van de ramp zandig is met lichte golvingen. Iets verderop, dan waar de Uiver ligt, ver heffen zich zandduinen tot naar schatting 60 M. hoogte. In den zachten bodem is op alle foto's zeer duidelijk een spoor te onderkennen, aan het einde waarvan zich het vernielde vliegtuig bevindt. Dit spoor loopt van Oost naar West. De normale vliegrichting van het toestel was West-Oost. 't Toestel is dus (zoekende?) op zijn weg teruggekeerd, of heeft, den weg kwijt zijnde, gedwaald en wel in de verkeerde richting. Uit het verloop en de gesteldheid van het spoor moet worden opgemaakt, dat het op het oogenblik van de ramp, met ingetrokken lan dingsgestel en een snelheid van naar schat ting 250 K.M. per uur vliegende, den grond heeft geraakt, waarbij het blijkbaar naaf rechts overhelde, zoodat de rechtervleugel en rechtermotor den bodem pakten. Het is toen in de richting van het spoor doorgeschoten, als het ware een sprong makende, maar vlak langs den grond, heeft op ca. 100 meter voor bij de plaats van de eerste botsing met den grond, een draai van 180" gemaakt, waarbij de rechter vleugel is afgeknapt en de staart gebroken en is op deze plaats blijven liggen en gedeeltelijk uitgebrand. Toen het gevonden werd, lag het dus met den kop naar het Oosten gekeerd. Naar het eenstemmige oordeel van de medici, die de lichamen van de inzittenden hebben ge schouwd, moeten alle inzittenden door het ge weld van de botsing bij zoo groote snelheid op slag gedood zijn. Een hoogleeraar te Leiden had er onze aan dacht op gevestigd schrijft de N. Rott. Crt. dat personen, die door den bliksem zijn gedood, zeer duidelijk sporen daarvan op Ifet lichaam dragen en zich in het bijzonder door een bepaalde gelaatsuitdrukking kenmerken, die voor ter zake kundigen een onmiskenbaar teeken is. Wij hebben den heer Plesman gevraagd of hij hiervoor met betrekking tot de slacht offers van de Uiver iets gehoord had. In antwoord hierop deelde Geysendorffer ons mede, dat de geneesheer te Bagdad, die de autopsie heeft verricht, hem heeft verzekerd, dat hij herhaaldelijk door den bliksem getrof fenen had gezien, dat de daarbij voorkomende verschijnselen hem dan ook zeer goed bekend waren, maar dat hij zulke verschijnselen niet op de lichamen van de slachtoffers van de Uiver had aangetroffen. De verklaring is blijkbaar met zoo groote stelligheid afgelegd, dat er geen twijfel mo gelijk is. De oorzaak blijft nog onopgehelderd. Blijft op te helderen wat dan wèl de reden is, dat de Uiver met den grond in botsing is gekomen. Men kan zich hieromtrent in gissin gen verdiepen. Wjj hebben den heer Plesman naar zijn zienswijze gevraagd. Hij is het ant woord schuldig gebleven. Er is niemand bij- geweest, die het kan navertellen; wlllicht zal het nooit opgehelderd worden. Dank zij den KL00STERBALSEM komt hij daar voor goed van af. KDoor mijn beroep moest ik den ge- geheelen dag op straat loopen en daar door gingen de plekken altijd open en begonnen te zweren. Van alles pro beerde ik, maar baat vond ik niet, tot- dat ik met Kloosterbalsem begon. El- ken ochtend en avond deed ik die op de plekken. Ze genazen binnen een week prachtig en voor goed. Nu smeer ik als 't koud wordt van te voren mijn handen en voeten eiken ochtend met Kloosterbalsem in en heb sedert dien geen last meer van winterhanden en -voeten gehad." W. S. te s-Gr. Geen goud zoo goed" Onovertroffen bij brand-en snij wonden Ook ongeëvenaard als wrjji'middel bij Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren Schroefdoos 35 ct. Potten: 62^ ct' en 10i Bouwvakarbeidersbond had zelf als middel tot oplossing van de moeilijkheden verkorting van den duur der uitkeeringen gevraagd, welk ver. zoek thans door den minister ingewilligd is. O Gisterenmorgen om half vijf zijn in Limburg vrij sterke aardschokken waar genomen. Eerst werd een lichte trilling gevoeld, die geleidelijk tot een vrij groote sterkte opliep en daarna weer verminderde. De geheele duur was naar schatting 5 él 6 seconden. De schokken werden vooral in het centrum van Venlo sterk gevoeld, ook werden trillin gen waargenomen te Blerik, Tegelen, Belfeld, Velden en andere dorpen in de onmiddellijke omgeving, benevens in de geheele omgeving van Roermond en te Weert. In een woning aan de Hamstraat te Roermond viel een schil derij van den muur. Ook te Kaldenkirchen en Leuth is de schok gevoeld, te Kaldenkirchen zouden de ruiten van het lijnhuis gesprongen zijn. Te Venlo verschenen de bewoners in nachtgewaad voor de ramen der slaapkamers, omdat men aanvankelijk dacht, dat een hevige botsing had plaats gehad. Op eenige plaatsen op ongeveer 20 km van Venlo, werd de schok niet gevoeld. Voor zoover ons bekend, zijn geen per soonlijke ongelukken voorgekomen, en is geen materieele schade aangericht. De beving geregistreerd. Uit Heerlen wordt gemeld, dat het geolo gisch bureau van de staatsmijnen aldaar gis terenmorgen de aardschokken heeft geregis treerd. Het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut in de Bilt ontving van verschillende zijden be richt over een omstreeks half vijf gisteren morgen gevoelde aarbeving. In de Bilt werd om 4 uur 6.8 min. (Green- wichtijd), dus 4 uur 26.3 minuten Amster- damsche tijd, een naburige aardbeving opge- teekend, zeer veel zwakker dan de beving in FeuilletonPag. 1 Buitenlandsch Overzicht I Gisterenmorgen zijn tamelijk hevige aardschokken gevoeld in Limburg Er z\jn geen persoonlijke ongelukken gebeurd Pe aflevering van den kruiser „De ftuyter" is ongeveer een half jaar bertraagd5 Het geschil met den Alg. Ned. Bouw vakarbeidersbond opgelost S Men verdenkt Gandhi van het voe ren i'an een heimelijke revolution- naire actie3 Het proces-Hauptmann. De doodstraf geëischt11 De Fokkerfabriek zal binnenkort een toestel bouwen voor 40 personen S pe ramp van de „Uiver". De com missie van onderzoek is tot de con clusie gekomen, dat het ongeluk niet aan blikseminslag is te wijten 5 Door de radio-controle-commissie is een rede van kolonel Ferwerda ge weigerd n 7 De reis van de „K 16" en „17" naar de Oost, op Maandag a.s5 De boodschap van Roosevelt. Sociale maatregelen en werkverschaffing aangekondigd6 Een Britsch handelsverdrag met den lerschen vrijstaatI Abessinië doet een beroep op den Volkenbond 1 pe nieuwjaarsrede van burgemeester P riessen9 pe Heksenketel van de Saar (Van onzen specialen verslaggever) 10 Omtrek-nieuws„10 MarktberichtenH Marineberichten H Sportnieuws 18 Zondag 6 Januari. TooneelvoorstellingCasino, 8 uur. Woensdag 9 Januari. Musis Sacrum, 7.30 u., vergadering Helder- sche Reisvereeniging. Soriée Vereeniging Ambachtsschool, Casino 8 uur. Donderdag 10 Januari. Feestavond Ned. Herv. Kerkkoor, Musis, 8 u. Noord-Brabant van 20 November 1932, om elf uur 56 min. 's avonds, doch in sterkte onge veer overeenkomende met een der zwakkere nabevingen tusschen 23 en 28 November. Het Met. Instituut in de Blit zal gaarne bijzonderheden over de beving vernemen van personen, die deze hebben waargenomen. Ook schokken in het Duitsche grensgebied. Het D.N.B. meldt uit Essen: Gisterenochtend om 5.07 is in het mijndis- trict van het Roer-gebied een vrij krachtige aardschok gevoeld, die twee seconden duurde. Vast staande voorwerpen trilden. Klaarblijke lijk was het een aardbeving, waarvan het epicentrum in de nabijheid gelegen is, wellicht veroorzaakt door de instorting van holle ruimten in een gesloten kolenmijn. Gisterenochtend tegen vijf uur is volgens particuliere mededeelingen in verscheidene deelen van het regeeringsdistrict Aken en in de stad Aken zelf een aardschok gevoeld. Tot nu toe zijn geen berichten over schade ont vangen, noch een mededeeling van het meteo rologisch instituut te Aken. DE SAMENSTELLING ONZER ZEEMACHT. Aan het slot van een hoofdartikel, in het Hbld. van Donderdagavond, over „de samen stelling onzer zeemacht", komt de marine medewerker van het blad tot de volgende con clusie: Wij achten het streven dat thans in sommi ge kringen tot uiting komt om via een duik- bootenvloot en een luchtmacht te komen tot een splitsing der Staatsmarine, bedenkelijk veel op défaitisme lijken. De kern van onze maritieme verdediging in Indië is immers reeds de onderzeeboot en het vliegtuig zij het dan ook dat bij dit laatste wapen nog een aanzienlijke achterstand is. Doch wil de actie van onderzeebooten en vliegtuigen in onzen archipel tot haar recht komen dan moet "er ook volwaardig bovenmateriaal zijn dat den vijand dwingt tot uitgebreide tegenmaatrege len. De preventieve waarde onzer vloot staat en valt met üe omlijsting onzer duikbooten en vliegtuigen, i.c. de kruisers en jagers. De vliegtuigen kunnen in den modernen zeeoorlog de bovenwaterschepen evenmin missen als omgekeerd de kruisers en jagers den steun van het luchtwapen kunnen missen; de samen stelling van alle buitenlandsche marines be wijst, dat men ook daar tot dezelfde conclusie is gekomen. De speciale commissie, die het vraagstuk luchtmacht plus onderzeeboot of „harmoni sche vloot" nader moet onderzoeken is in onze oogen dus eigenlijk overbodig, doch gezien de herhaaldelijk verkondigde meening dat de ma ritieme defensie van Nederlandsch-Indië beter aan een luchtmacht met onderzeebooten kan worden toevertrouwd lijkt het ons goed, dat een gezaghebbende commissie, waarin o.a. ook een bekende voorstander van dit laatste de fensiesysteem zitting heeft, zoodat elke ge dachte aan eenzijdigen invloed der z.g. „aarts conservatieve marinistische clubjes" ter zijd»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 5