Onze tweede reis naar de mariniers en
naar de stembus van Saarbrücken
Texel.
LUCHTVAART
GEMENGD NIEUWS
Legerberichten.
Sport
Uit het politie-rapport.
Luchtdiensten op Praag
en Milaan.
Hoe lang kan het in
Nederland vriezen
12
De ramp van de „Uiver".
Een luchtlijn Berlijn—Sjanghai
De geestelijke gezondheid in
New-York.
Woningtoestanden te Londen.
Het nieuwe paleis van
den Volkenbond.
Roosevelts dagverdeeling
Roosevelt als sportjournalist
Stoomvaartberichten
vN/wnni I V/-V1N L^v^l NUL1\LT1W 1 V/ \J r
Rijwiel gestolen.
Boor een persoon werd aangiïte gedaan van
vermissing van zijn rijwiel dat bij eenige
«ogenblikken onbeheerd voor een winkel in
«e Spoorstraat had laten staan.
CORRESPONDENTIE.
H. K. en J. K. U komt wat laat met uw
klacht over een ongeluk, dat bijna een maand
geleden is gebeurd, bovendien is het schrijven
van te persoonlijken aard en daardoor ook niet
voor plaatsing geschikt.
Red. Held. Crt.
t Is een long way naar Saarbrucken. - Het
Fransche Metz. De geheime Fransche politie
voor onzen coupé. Saarland komt nader en
in den trein wordt het stiller.
In den trein naar Saarland.
't Is toch even een verademing geweest,
den tijd, dien il in Den Helder heb doorge
bracht!
Nu zijn wij weer van Den Helder vertrokken
en rijdt de D-treir ons met donderend geweld
over de rails >fn oen Belgisehen spoorweg.
't Reizen in België is niet alleen een stuk
goedkooper dan in Holland, maar ook zijn de
meeste Belgische wagens heel wat gerieflijker
ingericht dan de Hollandscht en niet alleeen
in den D-trein! Zelfs in de z.g. werkmans-
treinen zijn keurige closets en niet zulke vieze,
door den heelen wagon stank verspreidende
closets zonder water, als de meeste wa
gons 3e klasse in Holland hebben.
In België schijnt de werkloosheid ook
schri1 barende afmetingen te hebben aangeno
men. Overal, v« aar de trein doorjaagt, zie je
de iabrieken stilliggen, geen rookwolkje
zweeft boven Ie groote fabrieksschoorsteenen.
De oitkeering, die de werkloozen krijgen, is
ook al ïeel laag.
Van de grens naar Antwerpen had ik een
werkmanstreinZe zaten daar allemaal te
mopperen, iat zij bijna niets verdienden.
Werkeloozen nadden 't heel wat makkelijker!
Voor die paar tranken minder hadden ze zich
met krom te sjouwen.
Krijgen de werkloozen dan zooveel per
week, vraag ik.
Ah wel, zulle! Die krijgen wel 100 fran
ken en dat is foch zeker schoon!
Honderd frank i' 7 Hollandsche guldens per
week. Ik geioof niet, dat een Hollander het
daarmee zou kiaren. 100 francs is al bitter
weinig!
't Is trouwens geen maatstaf, want in Bel
gië is het eten en de huur veel goedkooper
dan in Neoerland, men kan er veel meer met
zijn geld doen.
Ook in België woedt de crisis fel. De café's
en de estamients, die in jaren van welvaart
's avonds overvol plegen te zitten, met vroo-
lrjke Belgen, zijn nu als uitgestorven.
Heel wat landen moet de trein doorjakkeren,
voor we in Saarbrucken zijn. Nederland, Bel
gië, Luxemburg, Frank-ijk en dan 't Saarge-
bied.
Een lekker tukkie pakken in den trein kun
je niet, want bij iedere grens komt steeds een
gendarme en vraagt om de passen. Is die ver
dwenen en zit je weer rustig te pennen, dan
komt een douanier je storen en kijkt-ie de
koffers na.
Zelfs in 't kleine Luxemburg laten ze me
niet met rust. Nauwelijks zijn we de Luxem-
burgsche grens over of een vriend lijk oud
mannetje, met een rood-wit-blauwen band om
zjjn arm, komt den wagen binnen. Hij heeft
een schippersbaard aan zijn kin.
Goeden c.ag, zeg ik, niet bete' denkende
of een nationaal voelende Nederlandsche schip
per staat tegenover me.
Maar de man met de rood-wit-blauwe vlag
om zijn arm -egt heel ernstig in 't Franseh,
dat hij mijn koffer wii visiteeren en even
later komt er een Luxemburgsche soldaat mijn
pas nakijken.
Ergens in de verte waait een rood-wit-blau
we vlag van een ooerenhuis.
C'est le drapeau hollandais, dat is de
Hollandsche vlag, rood, wit en blauw, zeg ik
tegen den Luxcmburgschen soldaat;.
Ce n'est pas le drapeau hollandais, her
neemt de soldaat 't Is heelemaal niet de Hol
landsche vlag. 't Is de Luxemburgsche!
Ineens snap ik 't. Hij heeft gelijk en ik ook.
Onze koningen waren tevens Groot-Hertog
van Luxemburg, vandaar die rood-wit-blauwe
hand orn den arm van den douanier en de
vlag.
Die hoererij vlagt vandaag, omdat ze
daar een bruiloft vieren, boer Thijssen is 25
jaar getrouwd, vertelt de soldaat.
Luxemburg lijkt erg klein, erg knus en ook
een gezellig landje te zijn. De krijgsman ver
telt me verder, dat 't heele leger uit 250 sol
daten en 5 officier bestaat, en dat er nooit
herrie is, en dat, o, groote uitzondering,
Luxemburg reuze goed in de spijkers zit, dat
Zijn leeningen ver boven pari in 't buitenland
staan en dat dit allemaal komt, omdat ze,
toen 't vetpot, hoogconjunctuur was, den boel
niet hebben frisch gemaakt, maar een appeltje
voor den dorst hebben weggelegd. Wij zijn
nog lang nrit afgebrand, zegt de soldaat, maar
we doen niet dik van andermans centen!
Heel eenvoudig, zonder glinsterende knoo-
pen en lakensche uniformen, loopen de Luxem
burgsche conducteurs langs dei. trein. Even
ben ik de stad Luxemburg in gewipt. Typisch,
die vele Hollandsche namen op de ramen:
v. d. Eert en Peereboom en Thijssen.
Dan komen we in Frankrijk. Opnieuw
douane! Een heeft er een hark bij zich, waar
mee hij onder de banken naar sigaren harkt.
Weer passen tn dan kom ik bij Metz
Hier moet ik „umsteigeren", pardon, dat
moest ik 15 jaar geleden, nu moet changer.
't Typische is, uat Metz. voor 15 jaar ge
leden een absoluut Duitsche stad, volmaakt
verfranscht is. 15 jaar geleden zag je hief
niets anders dan soldaten met pichelhauben,
Duitsche snorrebaarden en nu, op de hoeken
de stratenFransche naamborden. Kinde
ren, mannen en vrouwen loopen vroolijken te
parlevoezen. Winkels k la Paris. Niets, abso
luut niets, herinnert hiei meer aan Germania.
Fransche soldaten met lichtblauwe jassen en
alpines op 't hoofd, flaneeren door de straten.
Metz is wel een soldatenstad gebleven, Metz
heeft wel zijn kazernes, maarvoor Fran
sche soldaten.
Die soldatten in de straten zijn zonen van
Duitschers, die 15 jaar geleden streden tegen
de legers, waarin nu hun zonen dienen.
Zal hetzelfde straks gebeuren met Saar
land Zal ove 15 jaar Saarbrucken een Fran
sche stad zijn? Zal het dan dezelfde metamor-
pbose ondergaan hebben als Metz?
Ik heb Saarbrücken gezienhet leven er
gadegeslageneen door en door Duitsche
stand, zonder eenig Franseh kenteeken!
Saarbrücken is nu wellicht Duitscher dan Ber
lijnEen status quo is mogelijn. Maar,
Franseh? ik geloof het niet!
We zitten in een boemeltrein naar Saar
brücken. Een conducteur komt binnen. Op zijn
pet staat A. L.
Wat beteekent A. L. vraag ik.
Alsace Lorraine (Elzas Lotharingen) zegt
de conducteur.
Vroeger was de Elzas Duitscn, merk ik op,
u was zeker ook Duitscher?
Een Elzasser en een Lotharinger is nooit
Duitsch geweest, zegt de conducteur in sap
pig Franseh.
U voelt dus meer voor Frankrijk?
De conducteur lacht als een sphynx.
We zijn bewoners van Alsace Lorraine
(Elzas Lotharingen) en onze nationaliteit ia
Elzas-Lotharingsch. Nü behooren we weer tot
de Fransen- maar op den een of anderen
dag zeggen ze weer: Jullie zijn Duitsch! Ze
hebben 't allebei mis! Wij vormen ons eigen
volk, maar dit moet gezegd, met de Fransehen
kunnen we 't best vinden. We zijn goede buren
f vrienden.
De hoofdzaak is, dat we te eten hebben,
zegt een andere Elzasser, of we dit nu van
Duitschland krijgen of van Frankrijk!
,e hebben geen van tweeën recht op ons.
We hebben met die ïandenpolitiek niets te
maken.
Zou, als het m.i. onmogelijke gebeurt en
Saarland voor Frankrijk stemt, Saarbrücken
net zoo spoedig als Metz verfranscht zijn?
In Saarbrücken wonen in hoofdzaak Duit
schers, die passen zich niet zoo gauw aan. De
Lotharingers zijn in den loop van 50 jaar al
3 maal van nationaliteit verwisseld. Eerst
Franschen, na 1871 Duitschers, na 1918 weer
Franschen! We zijn net kameleons, zegt de
conducteur sarcastisch.
De Elzasser eet het eene oogenblik met
smaak Nougal de Montillimart en even later
Mainzer zuurkool met Duitsche knakworst,
maar in zijn hart blijft-ie Elzasser. Zoo is de
Saarlander niet!
Boemelend rollen de wagens Saarland tege
moet. Op alle stations houdt de trein stil De
stationschef met een witte pet op 't hoofd
geeft 't sein tot vertrek. De chef is een
Frar.schman, maar de menschen, die nu in den
coupé komen zijn bijna allemaal Duitschers.
Ze zwijgen of fluisteren, de atmosfeer wordt
drukkender.
De grenzen van Saarland zijn niet veraf
men is schuw iets te zeggen.
Toen ik voor de eerste maal, even voor
Kerstmis, in deze streek reisde, kwam er een
jongeman op een dezer stations binnen.
In vloeiend Franseh begon hij over de poli
tiek van Saarland, poogde mij uit te hooren
en wilde weten wat ik in Saarbrücken moest
doen.
Toen ik niets heteekenende antwoorden gaf,
werd de pseudo-Franschman plotseling een
volbloed Duitscher, die bij mij aandrong, hem
mijn adres in Saarbrücken te geven, dan zou
hij mij precies vertellen wat er te doen was en
mij van dienst zijn.
Toen ik hem vroeg, waarom hij eerst
Franseh en later Duitsch sprak, zweeg hij in
alle talen.
En nu weer hetzelfde beeld. Iedereen is
bang zijn monc. voorbij te praten. Men is hier,
zelfs op Franseh grondgebied, hang veel te
zeggen, althans de menschen die op weg zgn
naar Saarland.
Alleen een sergeant van de Fransche artil
lerie, die in den trein zat, kan de politiek van
het Rijk en Saarland niets bommen.
Hij is Elzasser en gelooft precies wat de
conducteur met A. L. op zjjn pet gelooft, n.1.
dat Elzas en Lotharingen nog eigenlijk een
aparte staat is en dat Frankrijk een heel goed
land is.
Nog een paar kleine stations moeten wij
aandoen, 't Lijkt precies of we met de boemel
tusschen de Polder en het „Bittere Einde"
zitten, want ieder stationnetje is raak.
Plotseling wordt het portier opengeworpen.
Een man in burger staat op de treeplank
Waar gaat u heen? vraagt hij aan den
Franschen wapendrager.
De sergeant noemt de plaats. De man op de
treeplank knikt: in orde! Dan slaat het por
tier dicht.
Een van de gmeimo Fransche politie, zegt
de sergeant. Hij zag mij zitten, en waar
schuwde nu, dat ik niet verder dan het vol
gende station mee mag. Het is n.I. voor een
Franseh militair verboden, om in uniform
in Saarland te komen. Als ik bij ongeluk ver
der rijdt, dan het volgende station, ben ik
er gloeiend bij.
Peinzend ben ik naar 't station van Metz
teruggeloopen
De Franschman is uitgestapt... het volgend
station is de Saarlandsche grens... een diep
zwijgen valt in de coupé.
Plots begint de man in den hoek te spreken:
Een schande is 't voor iederen Saarland-
schen Duitscher, zegt hij, dat die vreemde
troepen er zijn! Over Duitsche weger mar-
cheeren ze gewapend, en hun pantserauto's rij
den door Saarland, of we in vollen oorlog ziin
en dat aller om de stemming, die een Duitsche
bevolking opgedrongen wordt.
De man kijkt mij aan, doch ik doe net, of
hij niet tot mij spreekt... ik heb mij voorge
nomen niet in 't openbaar, zeer zeker niet in
treinen, te polemiseeren... Maar hij wordt fel
ler in zijn betoog tegen mij en ook tegen do
andere passagiers.
Aan den overkant heeft onze Bürckel ge
zorgd, dat duizenden arbeidtrs weer aan den^
slag kwamen.
Heftig betoogend spreekt de man. Hij kan
zoo spreken... misschien spreekt hij oprecht,
misschien is hij treinpropagandist.na den
13en wordt het hem niet aangerekend. De an
dere menschen in den trein luisteren zwijgend
toe. Zij willen niet antwoorden, want als een
dreiging weipt de dag na 13 Januari zijn scha
duw vooruit.
De trein staat stil, de grens van Saarland
is bijna bereikt.
Fokker F 36 en F. 22 in dienst.
F. '20 ingezet op Milaan.
VERVOER T.E.S.O."
Gedurende het jaar 1934 zijn door de booten
van T.E.S.O. vervoerd: 147008 passagiers,
34567 rijwielen en 4068 auto's. In 1933 be
droeg het vervoer: 141343 personen, 32346 rij
wielen en 3803 auto's; dit is dus een stijging
van 5665 pass., 2221 rijw. en 265 auto's.
De. weerkundige medewerker van het Vader
land schrijft;
Als de winter nadert vraagt menigeen
zich af; Zal de winter zacht of koud, matig
of streng zijn? Zal ik kunnen schaatsenrij
den?
Deze vragen kunnen de meteorologen nu
nog niet lang te voren beantwoorden. Een
antwoord kan evenwel eenigszins benaderd
worden door een statistische beschouwing van
een aantal voorafgaande winters. Hieruit kan
wel is waar geen voorspelling voor den ko
menden winter worden afgeleid, maar men
kan er wel eenige minder bekende hijzonder-
heden uit te voorschijn brengen.
Ieder weet wel hoe wisselvallig het in ons
klimaat met den winter gesteld is. De be
kende woorden: het kan vriezen, het kan
dooien, zijn hierop buitengewoon toepasselijk.
Maar hoe het vriezen kan, of liever hoe lang
de vorst kan duren is niet algemeen hekend.
Men is het er niet over eens. Voor de vor
ming van berijdbaar ijs is het van belang
hoe sterk het vriest en hoe lang. Het is daar
om wel aardig eens na te gaan hoe het daar
mede in een aantal voorafgaande wintjers
gesteld is geweest. Gebruik makende van
temperatuurswaarnemingen in de omgeving
van Den Haag gedurende 36 jaar, wil ik dit
nagaan voor het Westen van ons land.
Wij moeten onderscheid maken tusschen
vorstdagen, d.z. dagen met een minimum-tejn-
peratuur heneden nul, en ijsdagen, waarop de
thermometer niet boven het vriespunt stijgt.
In een periode van eenige achter elkaar
volgende dagen, waarop de temperatuur on
der het vriespunt daalt, kan berrjdbaar ijs
wórden gevormd, zelfs wanneer de reeks
vorstdagen nu en dan wordt onderbroken,
door een enkelen dooidag. De kortere perio
den kunnen dus eenige beteekenis hebben
voor de ijsvorming, die echter veel sneller
verloopt wanneer in het geheel geen dooi
voorkomt.
De volgende tabel geeft de frequentie van
perioden van vorst- en van ijsdagen van ver
schillenden duur, gerekend over de maanden
December tot Maart gedurende 36 jaar. De
strenge winter 18901891 komt in die jaren-
reeks niet voor, maar de strenge winters van
19161917 en 1928—1929 zijn er wel in op
genomen.
Duur
vorstperiode
1 dag
2 dagen
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Aantal malen
in 36 winters
146
86
37
26
21
20
9
11
4
9
5
4
Duur
ijsperiode
1 dag
2 dagen
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Aantal malen
in 36 winters
32
33
11
7
2
3
1
0
2
1
2
0
Op het eerste gezicht lijkt het of een pe
riode van meer dan vip dagen met vriezend
weer hoogst zelden voorkomt. Hun aantal is
volgens de tabel slechts 62 op totaal 378 klei
nere en grootere.
Maar zoo ongunstig is het niet ermede ge
steld.
In de eerste plaats zijn er de vele geval
len, dat de vorst slechts voor één dag wordt
onderbroken, zoodat drie of vier kortere pe
rioden samen een heel lange vormen. Deze
gevallen zijn uit de tabel niet op te maken.
In de tweede plaats zijn er nog de volgende
lang periode geweest van onderbreken vorst:
1 van 13 achtereen-volgende dagen, 1 van 14,
2 van 15, 1 van 16, 2 van 17, 1 van 18, 1 van
41 dagen, (Februari 1929). De 62 gevallen uit
de tabel moeten dus worden vermeerderd met
12 lange periode, die zeker ijs hebben gebracht.
De gegevens in handen gesteld
van de permanente commissie voor
het onderzoeken van ongevallen
met burgerlijke luchtvaartuigen.
Het Volk" meldt, dat de ingenieur van den
rijksstudiedienst voor de luchtvaart, dr. ir. H.
J. van der Maas, de gegevens betreffende het
verongelukken van de „Uiver", die hij als
technisch expert heeft verzameld, in handen
heeft gesteld van de Permanente commissie
voor het onderzoeken van ongevallen met
burgerlijke luchtvaartuigen, die thans haar
onderzoek zal aanvangen en zal pogen uit de
beschikbare gegevens bepaalde conclusies te
trekken.
De commissie bestaat uit de heeren E. T.
de Veer, voorzitter; J. A. C. Broesdei, F. A.
van Heyst en dr. ir. E. B. Wolff. Plaatsver
vangende leden zijn: dr. ir. H. J. van der Maas
en A. C. Steup.
Naar het „Hbl," verneemt, zullen dezen zo
mer de F 36 en een F 22 in dienst komen van
de K.L.M. Het is de bedoeling van onze lucht-
verkeersmaatschappij, om de diensten zoo in
te richten, dat de groote viermotorige Fokker
F 36 zal worden ingezet op den dienst Ber
lijnAmsterdamLonden.
De eveneens viermotorige eerste F 22 komt
dan op de lijn MalmoAmsterdamLonden
als Skandinavian Air Express.
Twee nieuwe K.L.M. diensten zullen dezen
zomer worden ingelegd: een van Amsterdam
op Praag met de Fokker F 18 en «en geheel
nieuwe luchtlijn AmsterdamMilaan: op die
laatste lijn wordt dan de F 20, welke thans
BerlijnAmsterdam vliegt, ingezet.
Reuter meldt uit Sjanghai:
De Eurasia Axiation Corporation voert op
het oogenblik onderhandelingen met de Duit
sche Lufthansa met de bedoeling een lucht
lijn te openen tusschen Berlijn en Sjanghai.
De reisduur tusschen beide hoofdsteden zou
60 uur bedragen. De te volgen route leidt
over Kanton, Annam, Britsch-Indië en Grie
kenland en het traject is ongeveer 14.500 km
lang. Voorts zou het in de bedoeling liggen,
de lijn te Rangoon te doen aansluiten op een
der drie reeds bestaande lijnen van Europa
naar het Oosten.
Indien de onderhandelingen tot een goed
resultaat leiden, zullen reeds voor het rriidden
van dit jaar proefvluchten langs de betref
fende trajecten worden gemaakt.
Het is de bedoeling- ook des nachts te vlie
gen. Op de trajecten, die door de Lufthansa
en de Eurasia gevlogen zullen worden, zal
men gebruik maken van Junkermachines met
plaats voor 20 passagiers.
buitenland
Volgens een publicatie van het staatsdepar-
tement voor geestelijke hygiëne te New York
is het aantal opgenomen geesteszieken in de
ziekenhuizen van den staat New York gedu
rende 1934 grooter dan in eenig voorafgaand
jaar. In totaal werden ter verpleging opge
nomen 17.042 patiënten, waarvan 14.881 gees
teszieken, 1787 geestelijk defecten en 374 lij
ders aan vallende ziekten. In de laatste jaren
is het aantal geesteszieken voortdurend toe
genomen. De gemiddelde toeneming in de laat
ste vijf jaren bedraagt 2525 per jaar. De toe
neming is het grootst ten aanzien van de
slachtoffers van het alcoholisme; Wat de al
coholisten betreft, waren er het afgeloopen
jaar 884 nieuwe patiënten, tegen 706 in 1933
en 593 in 1932.
Er was geen plaats voor
een wiegje.
Dinsdag verscheen voor den lijkschouwer te
Twickenham in het Z.-W. van Londen een
werkloos arbeider, vader van 4 kinderen, wiens
jongste kind van 14 dagen gestikt was. De man
bracht een soort wijkmeester mee, die vertelde
dat het gezin één éénkamer-woning betrokken
had die zoo klein was, dat er bij de geboorte
van het overleden kind geen plaats was voor
een wiegje. De 3 andere kinderen sliepen reeds
bij elkaar in een een-persoons bei) en de ouders
hadden de baby, nadat de moeder haar gevoed
had, tusschen zich in gelegd. Dit was eenige
nachten goedgegaan, maar na 14 dagen was
het kindje gestikt.
De lijkschouwer gaf een vonnis vandood
door een noodlottig toeval, maar hij sprak er
zijn verontwaardiging over uit dat dergelijke
woning! oest.anden nog in een wijk van Londen
konden bestaan.
De verhuizing.
Een ondergrondsche spoorweg.
De Volkenhond is op het oogenblik druk
bezig met het treffen van voorbereidingen
voor de verhuizing van het oude gebouw.dat
den hond veertien jaar tot zetel heeft ge
diend, naar het nieuwe paleis.
De verhuizing die pas tegen den herfst zal
zijn beëindigt, brengt de overbrenging mede
van 180.000 boeken, tonnen dossiers en van
de bureaux van de 650 ambtenaren verbonden
aan het secretariaat. In den tusschentijd moet
het apparaat van den Volkenbond onbelem
merd kunnen blijven functioneeren.
Het allereerst zal de bibliotheek van het
Secretariaat worden overgebracht, die in Juni
geheel ondergebracht zal moeten zijn in den
vleugel van het paleis, die door de Rockefeller
Foundation hiervoor bestemd is.
Het nieuwe Volkenbondspaleis is zoo groot,
dat men onder den grond een spoorlijntje
heeft gebouwd, dat de uiteinden van het paleis
verbindt, en dat dienen moet voor het vervoer
van boeken en documenten van de eene af-
deeling naar de andere. Later zal jnen deze
„ondergrondsche" wellicht nog inrichten voor
het vervoer van passagiers.
GOER1NG EN ZIJN JOODSCIIE
AMBTENAREN.
Onder het opschrift „Curiositeiten" ver
meldt de Jewish Chronicle van 4 Januari j.1.,
aat een der merkwaardigheden der nationaal-
socialistische regeering wel is, de wijze, waar
op men daar partij trekt van onmisbare Jood-
sche ambtenaren op hooge posten en zulks on
danks het feit, dat zij Jood zijn. Zoo is b.v.
baron von Lersner, die deel uitmaakte van de
Duitsche delegatie te Versailles in 1919, nog
steeds beiast met de. uitvoering van zeer be
langrijke diplomatieke opdrachten.
Op het "ministerie van
gaat de Jewish Chronicle voort - bcjincIe
z-ch nog steeds 4 Joodsche secretansMu n
Lader Milch Wolni en Sackenheim.
wenscht geen gehoor te geven aan hè-
dringen van nationaal-socialistische zijde cm
hen te ontslaan.
BLOEDTRANSFUSIE DOOR PAR1JSCHE
BRANDWEERMANNEN.
In de afgeloopen tien maanden hebben 135
Parijsche brandweermannen zich vrijwillig be
schikbaar gesteld om bloed te laten aftappen
voor bloedtranfusie. Van ieder hunner is on
geveer 300 gram bloed afgetapt.
Meer dan een 8 urige werkdag.
De man, die de geestelijke vader is van
de New Deal, welke den duur van den
arbeidsdag voor millioenen werkers heeft
vastgesteld op 8 uur, werkt zelf nog steeds
17 uur per dag.
President Roosevelt verdeelt zijn dag ais
volgt:
7 uur ontwaken.
7.15 uur: Ontbijten in bed, acht kranten
lezen en verschillende dingen bespreken met
de rond zijn bed vergaarde leden van zijn
„ofifcieele familie", als de minister van pos
terijen, de minister van financiën e.a.
9 uur: Scheren en in overleg met zijn
heide secretarissen de afspraken voor den
volgenden dag vaststellen.
10 uur: Naar bureau voor het voeren van
een groot aantal conferenties over verschil
lende nationale en internationale problemen.
13 uur: Aan zijn bureau de lunch gebruiken
en het vraagstuk van den dag bespreken met
dengene, die hier het nauwst hij betrokken
is. Morgenthau, de minister van financiën, is
steeds op Maandag de gast
14 uur: Stapels brieven behandelen en nog
meer conferenties houden.
17 uur Zwemmen in zijn privé-zwembad,
hetgeen des daags zijn meest geliefkoosde
bezigheid is. Terug naar het Witte Huis, om
daar eventueel nog vóór het diner een confe
rentie te houden.
19.30 uur: Dineeren, waarbij gewoonlijk
intieme gasten te gast zijn.
21 uur: Soms het bijwonen van een bios
coopvoorstelling op de tweede verdieping van
het Witte Huis, alvorens naar zijn bureau
teiug te keeren voor het behandelen van de
brieven die nog afgedaan moeten worden.
Om over twaalf en begeeft de president
zich ter ruste.
President Roosevelt, die toen hg nog aan
de Harvard-universiteit studeerde, redacteur
was van het door deze universiteit uitgegeven
blad, heeft voor een aantal universiteits-jour-
nalisten die in het Witte Huis waren bijeen
gekomen, medegedeeld, hoe hij destijds hij het
verslaan van een voetbalwedstrijd zijn con
currenten wist te slaan.
Toen de jaarlijksche voetbalwedstrijd tus
schen de Harvard- en Yale-universiteiten weder
zou worden gehouden, was hij vastbesloten
de reporters van de Yale-universitëit in snel
heid van berichtgeving te slaan, alhoewel de
wedstrijd te Yalè zou. worden gespeeld.
Te dien einde voerde bij een eenvoudige druk
pers niet zich mede en terwijl de wedstrijd
aan den gang was, kon hij zijn verslag drukken.
Het resultaat was, dat zijn verslag negen
minuten eerder klaar was dan dat zijner con-
currentén.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Johan van Oldenbarnevelt, 9 Jan. v. A'dam.
Poelau Roebiah, u., pass. 8 Jan. Dungeness.
Saleier, 8 Jan. v. A'dam.
Simaloer, u., 7 Jan. te Batavia.
Madoera, t., pass. 6 Jan. Perim.
Johande Witt, u., 7 Jan. te Sabang.
Tabian, 8 Jan. v. Hamburg.
Tajandoen, t., 7 Jan. v. Sabang.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Aurora, 9 Jan. v. A'dam.
Odysseus, 9 Jan. v. A'dam.
Perseus, 9 Jan te Danzig.
Simon Bolivar, .1 Jan. v. A'dam.
Theseus, 9 Jan. v. Coruna.
Triton, 10 Jan. te A'dam.
Baarn, u., 6 Jan. v. Iquique.
Berenice, 9 Jan. te Kopenhagen.
Colombia, 7 Jan. te Kingston (Ja.).
Crynssen, t., 8 Jan. te Barbados.
Hercules, 8 Jan. v. Calamata.
Nereus, pass. 3 Jan. Lydd.
Orion, 9 Jan. v. Gibraltar.
Achilles, 8 Jan. te Burriana.
Ariadne, 9 Jan. te Hamburg.
Bacchus, 8 Jan. te Cadiz.
Bennekom, 9 Jan v. A'dam.
Berenice, 8 Jan. v. Danzig.
Bodegraven, u., 6 Jan. te Curagao.
Crijnssen t., 8 Jan. v. Barbados.
Deucalion, 8 Jan. v. Genua.
Hercules, 8 Jan. te Calamata.
Mars 8 Jan. v. Lissabon.
ito, 9 Jan. te viothenburg.
Saturnus, 8 Jan. v. Alicante.
Titus, 8 Jan. te Cavalla.
Trajanus, 8 Jan. v. Napels.
Bacchus, 7 Jai. v. Setubal.
Boskoop, 7 Jan. v. Curagao.
Juno, 7 Jan. v. R'dam.
Luna, 6 Jan. i New-York.
Mars, 7 Jan. te Lissabon.
Eute-pe, 7 Jan. te Bordeaux.
Telamon, 8 Jan. te Alexandrië.
Venus, 8 Jan. v. A'dam.
Kon. Holl. Lioyd.
Flandria, t., 8 Jan. v. Lissabon.
Teneriffe, u., 7 Jan. v. Maceio.
Uruguay, u., 7 Jan. v. Rio Grande.
Eemland, u., pass. 6 Jan. Dungeness.
HollandAmerika Lijn.
Bilderdijk, 8 Jan. te Norfolk.
Buld erdijk, 8 Jan. te Baltimore.
Delftciijk, 8 Jan. te Londen.
Dinteldijk, 7 Jan. te Cristobal
Lochgoil, 6 Jan. te Seattle.
Nebraska, 7 Jan. v. Los Angeles.
Delfdijk, 7 Jan. v. Southampton
Drechtdijk, 7 Jan. te Los \ngeles
JavaNew York Lijn.
Tjikembang, 8 Jan. te Shanghai.
Djambi, pass. 8 jan. Gibraltar
Salawaki, 7 Jan. te Batavia.
Silver Java—Pacific Lijn.
Si verbeech, 8 Jan. v. Colombo.
Silverguava, 8 an. v. Calcutta
Silverpalm, 6 Jan. te Beaumont.
Tarakan, 5 Jan. v. Vancouver.
Kota Inten, 6 Jan. v. Kaapstad.
Bintang, 5 Jan. te Los Angeles.
Tosari, 5 Jan. v. Balik Papan.
Silverwillow, 6 Jan. te Calcutta.
Rotterdamseiie IJoyd.
Kota Gede, t., pass. 9 Jan. Finisterre.
Kota Baroe, u pass. 9 Tan Pomt de Galie.
bajak, u., 9 Jan v. Suez.
Siantar, t., 8 Jan. v. Port Said.
Tapaneoli, 8 Jan. v. Hamburg.
Kota Agoeng, t., 7 Jan. v. Singapore.
Kota Nopan, u., pass. 3 Jan. Sagres.
Modjokerto, 6 Jan. te Batavia.
Siantar, t., 7 Jan. te Suez.
RotterdamZuld-Amcrika Lijn.
Alpherat, t., 8 Jan. v. Montevideo.
Aldabi, 8 Jan. te R'dam.
Alwaki, u., 7 Jan. te Montevideo.
Stoomvaart-Mij. Oceaan.
Antenor, 8 Ja., v. Kobe.
Melampus, 9 Jan. v. Padang.
Myrmidon, pass. 9 Tan. Gibraltar.
Polydorus, pass. 8 Jan. Perin
Deucalion, 8 Jan. v. Portland.
Perseus, 8 Jan. v. Vladiwosto Jt.
Clytoneus, 7 Jan. te Telawan.
Patroclus, 8 ./an. Perim gep.
Rhesus, 7 Jan. te Suez.
Meneiaus, 5 Jui. v. Penang.
Memnon, 6 Jan. te Singapore.
HollandAfrika Lijn.
Jagersfontein, u„ 8 Jan v. Southampton.
Randfontein, 9 Jan. te Hamburg.
Springfontein, t., pass. 8 Jan. Gibraltar.
Heemskerk, 8 Jan. v. A'dam.
Klipfontein, u., 7 Jan. v. Lorenzo Marqués.
Boschfontein, t., Jan. v. Beira.
Streefkerk, t., 3 Jan. v. Aden.
HollandAustra'ië I.jjn.
Almkerk, 9 Jan. te R'dam.
Grootekerk, u., 7 Jan. te Adelaide.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Gieberk, t., pass. Jan. Perim.
HollandO.-Azië Lqn.
Arendsker u., 30 Dec. te Yokohama.
Gaasterkerk, i Jan. v. Hongkong.
Kon. Paketv. Maatschappij.
Bantam, 7 Jan v. Singapore.
N. Zeeland, 7 Jan. te Sydney.
Tasman, 7 Jan. te Kaapstad.
Van Spilbergen, 5 Jan. v. Beira.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjisr.dane, 6 Jan. te Hongkong.
Tjisarcea, 6 Jan. te Manilla.
120-JARIG BESTAAN VAN HET
REGIMENT KUSTARTILLERIE.
Gisteren werd alhier van het Fort Erfprins
en van het Garnizoensbureau gevlagd, ter
herdenking van het feit, dat het Regiment
Kust Artillerie juist 120 jaar bestond.
Te 15.30 uur verzamelden zich officieren,
onderofficieren, manschappen en het burger
personeel in de cantine van het Fort Erfprins
waar de garnizoenscommandant, luit,-kolonel
Bentz van den Berg, een toespraak hield. Na
afloop speelde de muziek hét Wilhelmus en
werd een driewerf hoera uitgebracht op H. M«
de Koningin.
Men bleef onder het genot van marschmuziek
en van versnaperingen door het R.K.A. aan
de cantine afgestaan, nog wat gezellig bijeen,
LEGERBERICHTEN.
Aan den reserve-le luitenant Mr. A. J.
Rutgers van het regiment kustartillerie i3
hij beschikking van den M. v. D. vergunning
verleend zich in het buitenland op te houden
tot 1 Januari 1936.
GEESTELIJKE VERZORGING VAN
MILITAIREN.
Bij beschikking van den M. v. D. is ter
kennis van de Landmacht gebracht dat bij
koninklijk besluit van 13 December 1934,
no. 43 is benoemd tot legerpredikant in vas
ten dienst de heer Ds. B. Ramaker met
standplaats Utrecht
TOELATINGEXAMEN TOT DE HOOGE RH
KRIJGSSCHOOL.
Het toelatingsexamen tot de Hoogere
Krijgsschool zal in 1935 voor officieren van
het leger hier te lande worden gehouden van
20 t/m 25 Mei 1935. Er worden 10 plaatsen
beschikbaar gesteld voor de krijgskundige
studiën en wel 5 voor officieren der infante
rie; 3 voor officieren der artillerie; 1 voor
officieren der cavalerie en 1 voor officieren
der genie.
Voor de intendance studiën zullen geen
plaatsen worden opengesteld.
Aan het examen kan worden deelgenomen
door officieren, die op 1 November 1935 niet
meer dan 20 dienstjaren als officier tellen.
De dienstplichtigen van de lichting 1935
le ploeg toegewezen aan het regiment kust
artillerie bestemd onderofficiersopleiding zul
len op 21 Januari as. voor le oefening in
werkelijken dienst komen.
Competitiestand 4e klasse L.
J.V.C. 3
11
9
0
2
32—21
13
Watervogels 3
10
7
2
1
28—12
16
H.R.C. 7
9
6
1
2
50—11
'3
Helder 7
10
5
2
3
30—23
2
Callantsoog 2
12
5
0
7
27—30
0
B.K.C. 4
11
3
2
6
19—26
3
Held. Boys 3
11
3
1
7
17—44
Birkshorn 2
9
3
0
6
23—37
6
Wieringerwaard 2 9
0
2
7
12—34
2
Competitiestand
Adspiranten R.
H.R.C. a
10
9
1
0
56— 8
9
B.K.C. a
11
e
1
1
43—15
<9
Helder a
8
6
0
2
34—13
12
Schagen a
10
4
0
6
19-30
8
Helder c
8
2
2
4
17—26
6
Helder b
8
0
4
4
5—39
4
Succes a
9
0
4
5
9—28
4
H.R.C. b
9
0
2
7
9—29
2