Onze tweede reis naar de mariniers en naar de stembus van Saarbrücken Texel. LUCHTVAART GEMENGD NIEUWS Legerberichten. Sport Uit het politie-rapport. Luchtdiensten op Praag en Milaan. Hoe lang kan het in Nederland vriezen 12 De ramp van de „Uiver". Een luchtlijn Berlijn—Sjanghai De geestelijke gezondheid in New-York. Woningtoestanden te Londen. Het nieuwe paleis van den Volkenbond. Roosevelts dagverdeeling Roosevelt als sportjournalist Stoomvaartberichten vN/wnni I V/-V1N L^v^l NUL1\LT1W 1 V/ \J r Rijwiel gestolen. Boor een persoon werd aangiïte gedaan van vermissing van zijn rijwiel dat bij eenige «ogenblikken onbeheerd voor een winkel in «e Spoorstraat had laten staan. CORRESPONDENTIE. H. K. en J. K. U komt wat laat met uw klacht over een ongeluk, dat bijna een maand geleden is gebeurd, bovendien is het schrijven van te persoonlijken aard en daardoor ook niet voor plaatsing geschikt. Red. Held. Crt. t Is een long way naar Saarbrucken. - Het Fransche Metz. De geheime Fransche politie voor onzen coupé. Saarland komt nader en in den trein wordt het stiller. In den trein naar Saarland. 't Is toch even een verademing geweest, den tijd, dien il in Den Helder heb doorge bracht! Nu zijn wij weer van Den Helder vertrokken en rijdt de D-treir ons met donderend geweld over de rails >fn oen Belgisehen spoorweg. 't Reizen in België is niet alleen een stuk goedkooper dan in Holland, maar ook zijn de meeste Belgische wagens heel wat gerieflijker ingericht dan de Hollandscht en niet alleeen in den D-trein! Zelfs in de z.g. werkmans- treinen zijn keurige closets en niet zulke vieze, door den heelen wagon stank verspreidende closets zonder water, als de meeste wa gons 3e klasse in Holland hebben. In België schijnt de werkloosheid ook schri1 barende afmetingen te hebben aangeno men. Overal, v« aar de trein doorjaagt, zie je de iabrieken stilliggen, geen rookwolkje zweeft boven Ie groote fabrieksschoorsteenen. De oitkeering, die de werkloozen krijgen, is ook al ïeel laag. Van de grens naar Antwerpen had ik een werkmanstreinZe zaten daar allemaal te mopperen, iat zij bijna niets verdienden. Werkeloozen nadden 't heel wat makkelijker! Voor die paar tranken minder hadden ze zich met krom te sjouwen. Krijgen de werkloozen dan zooveel per week, vraag ik. Ah wel, zulle! Die krijgen wel 100 fran ken en dat is foch zeker schoon! Honderd frank i' 7 Hollandsche guldens per week. Ik geioof niet, dat een Hollander het daarmee zou kiaren. 100 francs is al bitter weinig! 't Is trouwens geen maatstaf, want in Bel gië is het eten en de huur veel goedkooper dan in Neoerland, men kan er veel meer met zijn geld doen. Ook in België woedt de crisis fel. De café's en de estamients, die in jaren van welvaart 's avonds overvol plegen te zitten, met vroo- lrjke Belgen, zijn nu als uitgestorven. Heel wat landen moet de trein doorjakkeren, voor we in Saarbrucken zijn. Nederland, Bel gië, Luxemburg, Frank-ijk en dan 't Saarge- bied. Een lekker tukkie pakken in den trein kun je niet, want bij iedere grens komt steeds een gendarme en vraagt om de passen. Is die ver dwenen en zit je weer rustig te pennen, dan komt een douanier je storen en kijkt-ie de koffers na. Zelfs in 't kleine Luxemburg laten ze me niet met rust. Nauwelijks zijn we de Luxem- burgsche grens over of een vriend lijk oud mannetje, met een rood-wit-blauwen band om zjjn arm, komt den wagen binnen. Hij heeft een schippersbaard aan zijn kin. Goeden c.ag, zeg ik, niet bete' denkende of een nationaal voelende Nederlandsche schip per staat tegenover me. Maar de man met de rood-wit-blauwe vlag om zijn arm -egt heel ernstig in 't Franseh, dat hij mijn koffer wii visiteeren en even later komt er een Luxemburgsche soldaat mijn pas nakijken. Ergens in de verte waait een rood-wit-blau we vlag van een ooerenhuis. C'est le drapeau hollandais, dat is de Hollandsche vlag, rood, wit en blauw, zeg ik tegen den Luxcmburgschen soldaat;. Ce n'est pas le drapeau hollandais, her neemt de soldaat 't Is heelemaal niet de Hol landsche vlag. 't Is de Luxemburgsche! Ineens snap ik 't. Hij heeft gelijk en ik ook. Onze koningen waren tevens Groot-Hertog van Luxemburg, vandaar die rood-wit-blauwe hand orn den arm van den douanier en de vlag. Die hoererij vlagt vandaag, omdat ze daar een bruiloft vieren, boer Thijssen is 25 jaar getrouwd, vertelt de soldaat. Luxemburg lijkt erg klein, erg knus en ook een gezellig landje te zijn. De krijgsman ver telt me verder, dat 't heele leger uit 250 sol daten en 5 officier bestaat, en dat er nooit herrie is, en dat, o, groote uitzondering, Luxemburg reuze goed in de spijkers zit, dat Zijn leeningen ver boven pari in 't buitenland staan en dat dit allemaal komt, omdat ze, toen 't vetpot, hoogconjunctuur was, den boel niet hebben frisch gemaakt, maar een appeltje voor den dorst hebben weggelegd. Wij zijn nog lang nrit afgebrand, zegt de soldaat, maar we doen niet dik van andermans centen! Heel eenvoudig, zonder glinsterende knoo- pen en lakensche uniformen, loopen de Luxem burgsche conducteurs langs dei. trein. Even ben ik de stad Luxemburg in gewipt. Typisch, die vele Hollandsche namen op de ramen: v. d. Eert en Peereboom en Thijssen. Dan komen we in Frankrijk. Opnieuw douane! Een heeft er een hark bij zich, waar mee hij onder de banken naar sigaren harkt. Weer passen tn dan kom ik bij Metz Hier moet ik „umsteigeren", pardon, dat moest ik 15 jaar geleden, nu moet changer. 't Typische is, uat Metz. voor 15 jaar ge leden een absoluut Duitsche stad, volmaakt verfranscht is. 15 jaar geleden zag je hief niets anders dan soldaten met pichelhauben, Duitsche snorrebaarden en nu, op de hoeken de stratenFransche naamborden. Kinde ren, mannen en vrouwen loopen vroolijken te parlevoezen. Winkels k la Paris. Niets, abso luut niets, herinnert hiei meer aan Germania. Fransche soldaten met lichtblauwe jassen en alpines op 't hoofd, flaneeren door de straten. Metz is wel een soldatenstad gebleven, Metz heeft wel zijn kazernes, maarvoor Fran sche soldaten. Die soldatten in de straten zijn zonen van Duitschers, die 15 jaar geleden streden tegen de legers, waarin nu hun zonen dienen. Zal hetzelfde straks gebeuren met Saar land Zal ove 15 jaar Saarbrucken een Fran sche stad zijn? Zal het dan dezelfde metamor- pbose ondergaan hebben als Metz? Ik heb Saarbrücken gezienhet leven er gadegeslageneen door en door Duitsche stand, zonder eenig Franseh kenteeken! Saarbrücken is nu wellicht Duitscher dan Ber lijnEen status quo is mogelijn. Maar, Franseh? ik geloof het niet! We zitten in een boemeltrein naar Saar brücken. Een conducteur komt binnen. Op zijn pet staat A. L. Wat beteekent A. L. vraag ik. Alsace Lorraine (Elzas Lotharingen) zegt de conducteur. Vroeger was de Elzas Duitscn, merk ik op, u was zeker ook Duitscher? Een Elzasser en een Lotharinger is nooit Duitsch geweest, zegt de conducteur in sap pig Franseh. U voelt dus meer voor Frankrijk? De conducteur lacht als een sphynx. We zijn bewoners van Alsace Lorraine (Elzas Lotharingen) en onze nationaliteit ia Elzas-Lotharingsch. Nü behooren we weer tot de Fransen- maar op den een of anderen dag zeggen ze weer: Jullie zijn Duitsch! Ze hebben 't allebei mis! Wij vormen ons eigen volk, maar dit moet gezegd, met de Fransehen kunnen we 't best vinden. We zijn goede buren f vrienden. De hoofdzaak is, dat we te eten hebben, zegt een andere Elzasser, of we dit nu van Duitschland krijgen of van Frankrijk! ,e hebben geen van tweeën recht op ons. We hebben met die ïandenpolitiek niets te maken. Zou, als het m.i. onmogelijke gebeurt en Saarland voor Frankrijk stemt, Saarbrücken net zoo spoedig als Metz verfranscht zijn? In Saarbrücken wonen in hoofdzaak Duit schers, die passen zich niet zoo gauw aan. De Lotharingers zijn in den loop van 50 jaar al 3 maal van nationaliteit verwisseld. Eerst Franschen, na 1871 Duitschers, na 1918 weer Franschen! We zijn net kameleons, zegt de conducteur sarcastisch. De Elzasser eet het eene oogenblik met smaak Nougal de Montillimart en even later Mainzer zuurkool met Duitsche knakworst, maar in zijn hart blijft-ie Elzasser. Zoo is de Saarlander niet! Boemelend rollen de wagens Saarland tege moet. Op alle stations houdt de trein stil De stationschef met een witte pet op 't hoofd geeft 't sein tot vertrek. De chef is een Frar.schman, maar de menschen, die nu in den coupé komen zijn bijna allemaal Duitschers. Ze zwijgen of fluisteren, de atmosfeer wordt drukkender. De grenzen van Saarland zijn niet veraf men is schuw iets te zeggen. Toen ik voor de eerste maal, even voor Kerstmis, in deze streek reisde, kwam er een jongeman op een dezer stations binnen. In vloeiend Franseh begon hij over de poli tiek van Saarland, poogde mij uit te hooren en wilde weten wat ik in Saarbrücken moest doen. Toen ik niets heteekenende antwoorden gaf, werd de pseudo-Franschman plotseling een volbloed Duitscher, die bij mij aandrong, hem mijn adres in Saarbrücken te geven, dan zou hij mij precies vertellen wat er te doen was en mij van dienst zijn. Toen ik hem vroeg, waarom hij eerst Franseh en later Duitsch sprak, zweeg hij in alle talen. En nu weer hetzelfde beeld. Iedereen is bang zijn monc. voorbij te praten. Men is hier, zelfs op Franseh grondgebied, hang veel te zeggen, althans de menschen die op weg zgn naar Saarland. Alleen een sergeant van de Fransche artil lerie, die in den trein zat, kan de politiek van het Rijk en Saarland niets bommen. Hij is Elzasser en gelooft precies wat de conducteur met A. L. op zjjn pet gelooft, n.1. dat Elzas en Lotharingen nog eigenlijk een aparte staat is en dat Frankrijk een heel goed land is. Nog een paar kleine stations moeten wij aandoen, 't Lijkt precies of we met de boemel tusschen de Polder en het „Bittere Einde" zitten, want ieder stationnetje is raak. Plotseling wordt het portier opengeworpen. Een man in burger staat op de treeplank Waar gaat u heen? vraagt hij aan den Franschen wapendrager. De sergeant noemt de plaats. De man op de treeplank knikt: in orde! Dan slaat het por tier dicht. Een van de gmeimo Fransche politie, zegt de sergeant. Hij zag mij zitten, en waar schuwde nu, dat ik niet verder dan het vol gende station mee mag. Het is n.I. voor een Franseh militair verboden, om in uniform in Saarland te komen. Als ik bij ongeluk ver der rijdt, dan het volgende station, ben ik er gloeiend bij. Peinzend ben ik naar 't station van Metz teruggeloopen De Franschman is uitgestapt... het volgend station is de Saarlandsche grens... een diep zwijgen valt in de coupé. Plots begint de man in den hoek te spreken: Een schande is 't voor iederen Saarland- schen Duitscher, zegt hij, dat die vreemde troepen er zijn! Over Duitsche weger mar- cheeren ze gewapend, en hun pantserauto's rij den door Saarland, of we in vollen oorlog ziin en dat aller om de stemming, die een Duitsche bevolking opgedrongen wordt. De man kijkt mij aan, doch ik doe net, of hij niet tot mij spreekt... ik heb mij voorge nomen niet in 't openbaar, zeer zeker niet in treinen, te polemiseeren... Maar hij wordt fel ler in zijn betoog tegen mij en ook tegen do andere passagiers. Aan den overkant heeft onze Bürckel ge zorgd, dat duizenden arbeidtrs weer aan den^ slag kwamen. Heftig betoogend spreekt de man. Hij kan zoo spreken... misschien spreekt hij oprecht, misschien is hij treinpropagandist.na den 13en wordt het hem niet aangerekend. De an dere menschen in den trein luisteren zwijgend toe. Zij willen niet antwoorden, want als een dreiging weipt de dag na 13 Januari zijn scha duw vooruit. De trein staat stil, de grens van Saarland is bijna bereikt. Fokker F 36 en F. 22 in dienst. F. '20 ingezet op Milaan. VERVOER T.E.S.O." Gedurende het jaar 1934 zijn door de booten van T.E.S.O. vervoerd: 147008 passagiers, 34567 rijwielen en 4068 auto's. In 1933 be droeg het vervoer: 141343 personen, 32346 rij wielen en 3803 auto's; dit is dus een stijging van 5665 pass., 2221 rijw. en 265 auto's. De. weerkundige medewerker van het Vader land schrijft; Als de winter nadert vraagt menigeen zich af; Zal de winter zacht of koud, matig of streng zijn? Zal ik kunnen schaatsenrij den? Deze vragen kunnen de meteorologen nu nog niet lang te voren beantwoorden. Een antwoord kan evenwel eenigszins benaderd worden door een statistische beschouwing van een aantal voorafgaande winters. Hieruit kan wel is waar geen voorspelling voor den ko menden winter worden afgeleid, maar men kan er wel eenige minder bekende hijzonder- heden uit te voorschijn brengen. Ieder weet wel hoe wisselvallig het in ons klimaat met den winter gesteld is. De be kende woorden: het kan vriezen, het kan dooien, zijn hierop buitengewoon toepasselijk. Maar hoe het vriezen kan, of liever hoe lang de vorst kan duren is niet algemeen hekend. Men is het er niet over eens. Voor de vor ming van berijdbaar ijs is het van belang hoe sterk het vriest en hoe lang. Het is daar om wel aardig eens na te gaan hoe het daar mede in een aantal voorafgaande wintjers gesteld is geweest. Gebruik makende van temperatuurswaarnemingen in de omgeving van Den Haag gedurende 36 jaar, wil ik dit nagaan voor het Westen van ons land. Wij moeten onderscheid maken tusschen vorstdagen, d.z. dagen met een minimum-tejn- peratuur heneden nul, en ijsdagen, waarop de thermometer niet boven het vriespunt stijgt. In een periode van eenige achter elkaar volgende dagen, waarop de temperatuur on der het vriespunt daalt, kan berrjdbaar ijs wórden gevormd, zelfs wanneer de reeks vorstdagen nu en dan wordt onderbroken, door een enkelen dooidag. De kortere perio den kunnen dus eenige beteekenis hebben voor de ijsvorming, die echter veel sneller verloopt wanneer in het geheel geen dooi voorkomt. De volgende tabel geeft de frequentie van perioden van vorst- en van ijsdagen van ver schillenden duur, gerekend over de maanden December tot Maart gedurende 36 jaar. De strenge winter 18901891 komt in die jaren- reeks niet voor, maar de strenge winters van 19161917 en 1928—1929 zijn er wel in op genomen. Duur vorstperiode 1 dag 2 dagen 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Aantal malen in 36 winters 146 86 37 26 21 20 9 11 4 9 5 4 Duur ijsperiode 1 dag 2 dagen 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Aantal malen in 36 winters 32 33 11 7 2 3 1 0 2 1 2 0 Op het eerste gezicht lijkt het of een pe riode van meer dan vip dagen met vriezend weer hoogst zelden voorkomt. Hun aantal is volgens de tabel slechts 62 op totaal 378 klei nere en grootere. Maar zoo ongunstig is het niet ermede ge steld. In de eerste plaats zijn er de vele geval len, dat de vorst slechts voor één dag wordt onderbroken, zoodat drie of vier kortere pe rioden samen een heel lange vormen. Deze gevallen zijn uit de tabel niet op te maken. In de tweede plaats zijn er nog de volgende lang periode geweest van onderbreken vorst: 1 van 13 achtereen-volgende dagen, 1 van 14, 2 van 15, 1 van 16, 2 van 17, 1 van 18, 1 van 41 dagen, (Februari 1929). De 62 gevallen uit de tabel moeten dus worden vermeerderd met 12 lange periode, die zeker ijs hebben gebracht. De gegevens in handen gesteld van de permanente commissie voor het onderzoeken van ongevallen met burgerlijke luchtvaartuigen. Het Volk" meldt, dat de ingenieur van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart, dr. ir. H. J. van der Maas, de gegevens betreffende het verongelukken van de „Uiver", die hij als technisch expert heeft verzameld, in handen heeft gesteld van de Permanente commissie voor het onderzoeken van ongevallen met burgerlijke luchtvaartuigen, die thans haar onderzoek zal aanvangen en zal pogen uit de beschikbare gegevens bepaalde conclusies te trekken. De commissie bestaat uit de heeren E. T. de Veer, voorzitter; J. A. C. Broesdei, F. A. van Heyst en dr. ir. E. B. Wolff. Plaatsver vangende leden zijn: dr. ir. H. J. van der Maas en A. C. Steup. Naar het „Hbl," verneemt, zullen dezen zo mer de F 36 en een F 22 in dienst komen van de K.L.M. Het is de bedoeling van onze lucht- verkeersmaatschappij, om de diensten zoo in te richten, dat de groote viermotorige Fokker F 36 zal worden ingezet op den dienst Ber lijnAmsterdamLonden. De eveneens viermotorige eerste F 22 komt dan op de lijn MalmoAmsterdamLonden als Skandinavian Air Express. Twee nieuwe K.L.M. diensten zullen dezen zomer worden ingelegd: een van Amsterdam op Praag met de Fokker F 18 en «en geheel nieuwe luchtlijn AmsterdamMilaan: op die laatste lijn wordt dan de F 20, welke thans BerlijnAmsterdam vliegt, ingezet. Reuter meldt uit Sjanghai: De Eurasia Axiation Corporation voert op het oogenblik onderhandelingen met de Duit sche Lufthansa met de bedoeling een lucht lijn te openen tusschen Berlijn en Sjanghai. De reisduur tusschen beide hoofdsteden zou 60 uur bedragen. De te volgen route leidt over Kanton, Annam, Britsch-Indië en Grie kenland en het traject is ongeveer 14.500 km lang. Voorts zou het in de bedoeling liggen, de lijn te Rangoon te doen aansluiten op een der drie reeds bestaande lijnen van Europa naar het Oosten. Indien de onderhandelingen tot een goed resultaat leiden, zullen reeds voor het rriidden van dit jaar proefvluchten langs de betref fende trajecten worden gemaakt. Het is de bedoeling- ook des nachts te vlie gen. Op de trajecten, die door de Lufthansa en de Eurasia gevlogen zullen worden, zal men gebruik maken van Junkermachines met plaats voor 20 passagiers. buitenland Volgens een publicatie van het staatsdepar- tement voor geestelijke hygiëne te New York is het aantal opgenomen geesteszieken in de ziekenhuizen van den staat New York gedu rende 1934 grooter dan in eenig voorafgaand jaar. In totaal werden ter verpleging opge nomen 17.042 patiënten, waarvan 14.881 gees teszieken, 1787 geestelijk defecten en 374 lij ders aan vallende ziekten. In de laatste jaren is het aantal geesteszieken voortdurend toe genomen. De gemiddelde toeneming in de laat ste vijf jaren bedraagt 2525 per jaar. De toe neming is het grootst ten aanzien van de slachtoffers van het alcoholisme; Wat de al coholisten betreft, waren er het afgeloopen jaar 884 nieuwe patiënten, tegen 706 in 1933 en 593 in 1932. Er was geen plaats voor een wiegje. Dinsdag verscheen voor den lijkschouwer te Twickenham in het Z.-W. van Londen een werkloos arbeider, vader van 4 kinderen, wiens jongste kind van 14 dagen gestikt was. De man bracht een soort wijkmeester mee, die vertelde dat het gezin één éénkamer-woning betrokken had die zoo klein was, dat er bij de geboorte van het overleden kind geen plaats was voor een wiegje. De 3 andere kinderen sliepen reeds bij elkaar in een een-persoons bei) en de ouders hadden de baby, nadat de moeder haar gevoed had, tusschen zich in gelegd. Dit was eenige nachten goedgegaan, maar na 14 dagen was het kindje gestikt. De lijkschouwer gaf een vonnis vandood door een noodlottig toeval, maar hij sprak er zijn verontwaardiging over uit dat dergelijke woning! oest.anden nog in een wijk van Londen konden bestaan. De verhuizing. Een ondergrondsche spoorweg. De Volkenhond is op het oogenblik druk bezig met het treffen van voorbereidingen voor de verhuizing van het oude gebouw.dat den hond veertien jaar tot zetel heeft ge diend, naar het nieuwe paleis. De verhuizing die pas tegen den herfst zal zijn beëindigt, brengt de overbrenging mede van 180.000 boeken, tonnen dossiers en van de bureaux van de 650 ambtenaren verbonden aan het secretariaat. In den tusschentijd moet het apparaat van den Volkenbond onbelem merd kunnen blijven functioneeren. Het allereerst zal de bibliotheek van het Secretariaat worden overgebracht, die in Juni geheel ondergebracht zal moeten zijn in den vleugel van het paleis, die door de Rockefeller Foundation hiervoor bestemd is. Het nieuwe Volkenbondspaleis is zoo groot, dat men onder den grond een spoorlijntje heeft gebouwd, dat de uiteinden van het paleis verbindt, en dat dienen moet voor het vervoer van boeken en documenten van de eene af- deeling naar de andere. Later zal jnen deze „ondergrondsche" wellicht nog inrichten voor het vervoer van passagiers. GOER1NG EN ZIJN JOODSCIIE AMBTENAREN. Onder het opschrift „Curiositeiten" ver meldt de Jewish Chronicle van 4 Januari j.1., aat een der merkwaardigheden der nationaal- socialistische regeering wel is, de wijze, waar op men daar partij trekt van onmisbare Jood- sche ambtenaren op hooge posten en zulks on danks het feit, dat zij Jood zijn. Zoo is b.v. baron von Lersner, die deel uitmaakte van de Duitsche delegatie te Versailles in 1919, nog steeds beiast met de. uitvoering van zeer be langrijke diplomatieke opdrachten. Op het "ministerie van gaat de Jewish Chronicle voort - bcjincIe z-ch nog steeds 4 Joodsche secretansMu n Lader Milch Wolni en Sackenheim. wenscht geen gehoor te geven aan hè- dringen van nationaal-socialistische zijde cm hen te ontslaan. BLOEDTRANSFUSIE DOOR PAR1JSCHE BRANDWEERMANNEN. In de afgeloopen tien maanden hebben 135 Parijsche brandweermannen zich vrijwillig be schikbaar gesteld om bloed te laten aftappen voor bloedtranfusie. Van ieder hunner is on geveer 300 gram bloed afgetapt. Meer dan een 8 urige werkdag. De man, die de geestelijke vader is van de New Deal, welke den duur van den arbeidsdag voor millioenen werkers heeft vastgesteld op 8 uur, werkt zelf nog steeds 17 uur per dag. President Roosevelt verdeelt zijn dag ais volgt: 7 uur ontwaken. 7.15 uur: Ontbijten in bed, acht kranten lezen en verschillende dingen bespreken met de rond zijn bed vergaarde leden van zijn „ofifcieele familie", als de minister van pos terijen, de minister van financiën e.a. 9 uur: Scheren en in overleg met zijn heide secretarissen de afspraken voor den volgenden dag vaststellen. 10 uur: Naar bureau voor het voeren van een groot aantal conferenties over verschil lende nationale en internationale problemen. 13 uur: Aan zijn bureau de lunch gebruiken en het vraagstuk van den dag bespreken met dengene, die hier het nauwst hij betrokken is. Morgenthau, de minister van financiën, is steeds op Maandag de gast 14 uur: Stapels brieven behandelen en nog meer conferenties houden. 17 uur Zwemmen in zijn privé-zwembad, hetgeen des daags zijn meest geliefkoosde bezigheid is. Terug naar het Witte Huis, om daar eventueel nog vóór het diner een confe rentie te houden. 19.30 uur: Dineeren, waarbij gewoonlijk intieme gasten te gast zijn. 21 uur: Soms het bijwonen van een bios coopvoorstelling op de tweede verdieping van het Witte Huis, alvorens naar zijn bureau teiug te keeren voor het behandelen van de brieven die nog afgedaan moeten worden. Om over twaalf en begeeft de president zich ter ruste. President Roosevelt, die toen hg nog aan de Harvard-universiteit studeerde, redacteur was van het door deze universiteit uitgegeven blad, heeft voor een aantal universiteits-jour- nalisten die in het Witte Huis waren bijeen gekomen, medegedeeld, hoe hij destijds hij het verslaan van een voetbalwedstrijd zijn con currenten wist te slaan. Toen de jaarlijksche voetbalwedstrijd tus schen de Harvard- en Yale-universiteiten weder zou worden gehouden, was hij vastbesloten de reporters van de Yale-universitëit in snel heid van berichtgeving te slaan, alhoewel de wedstrijd te Yalè zou. worden gespeeld. Te dien einde voerde bij een eenvoudige druk pers niet zich mede en terwijl de wedstrijd aan den gang was, kon hij zijn verslag drukken. Het resultaat was, dat zijn verslag negen minuten eerder klaar was dan dat zijner con- currentén. Stoomvaart Mij. Nederland. Johan van Oldenbarnevelt, 9 Jan. v. A'dam. Poelau Roebiah, u., pass. 8 Jan. Dungeness. Saleier, 8 Jan. v. A'dam. Simaloer, u., 7 Jan. te Batavia. Madoera, t., pass. 6 Jan. Perim. Johande Witt, u., 7 Jan. te Sabang. Tabian, 8 Jan. v. Hamburg. Tajandoen, t., 7 Jan. v. Sabang. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Aurora, 9 Jan. v. A'dam. Odysseus, 9 Jan. v. A'dam. Perseus, 9 Jan te Danzig. Simon Bolivar, .1 Jan. v. A'dam. Theseus, 9 Jan. v. Coruna. Triton, 10 Jan. te A'dam. Baarn, u., 6 Jan. v. Iquique. Berenice, 9 Jan. te Kopenhagen. Colombia, 7 Jan. te Kingston (Ja.). Crynssen, t., 8 Jan. te Barbados. Hercules, 8 Jan. v. Calamata. Nereus, pass. 3 Jan. Lydd. Orion, 9 Jan. v. Gibraltar. Achilles, 8 Jan. te Burriana. Ariadne, 9 Jan. te Hamburg. Bacchus, 8 Jan. te Cadiz. Bennekom, 9 Jan v. A'dam. Berenice, 8 Jan. v. Danzig. Bodegraven, u., 6 Jan. te Curagao. Crijnssen t., 8 Jan. v. Barbados. Deucalion, 8 Jan. v. Genua. Hercules, 8 Jan. te Calamata. Mars 8 Jan. v. Lissabon. ito, 9 Jan. te viothenburg. Saturnus, 8 Jan. v. Alicante. Titus, 8 Jan. te Cavalla. Trajanus, 8 Jan. v. Napels. Bacchus, 7 Jai. v. Setubal. Boskoop, 7 Jan. v. Curagao. Juno, 7 Jan. v. R'dam. Luna, 6 Jan. i New-York. Mars, 7 Jan. te Lissabon. Eute-pe, 7 Jan. te Bordeaux. Telamon, 8 Jan. te Alexandrië. Venus, 8 Jan. v. A'dam. Kon. Holl. Lioyd. Flandria, t., 8 Jan. v. Lissabon. Teneriffe, u., 7 Jan. v. Maceio. Uruguay, u., 7 Jan. v. Rio Grande. Eemland, u., pass. 6 Jan. Dungeness. HollandAmerika Lijn. Bilderdijk, 8 Jan. te Norfolk. Buld erdijk, 8 Jan. te Baltimore. Delftciijk, 8 Jan. te Londen. Dinteldijk, 7 Jan. te Cristobal Lochgoil, 6 Jan. te Seattle. Nebraska, 7 Jan. v. Los Angeles. Delfdijk, 7 Jan. v. Southampton Drechtdijk, 7 Jan. te Los \ngeles JavaNew York Lijn. Tjikembang, 8 Jan. te Shanghai. Djambi, pass. 8 jan. Gibraltar Salawaki, 7 Jan. te Batavia. Silver Java—Pacific Lijn. Si verbeech, 8 Jan. v. Colombo. Silverguava, 8 an. v. Calcutta Silverpalm, 6 Jan. te Beaumont. Tarakan, 5 Jan. v. Vancouver. Kota Inten, 6 Jan. v. Kaapstad. Bintang, 5 Jan. te Los Angeles. Tosari, 5 Jan. v. Balik Papan. Silverwillow, 6 Jan. te Calcutta. Rotterdamseiie IJoyd. Kota Gede, t., pass. 9 Jan. Finisterre. Kota Baroe, u pass. 9 Tan Pomt de Galie. bajak, u., 9 Jan v. Suez. Siantar, t., 8 Jan. v. Port Said. Tapaneoli, 8 Jan. v. Hamburg. Kota Agoeng, t., 7 Jan. v. Singapore. Kota Nopan, u., pass. 3 Jan. Sagres. Modjokerto, 6 Jan. te Batavia. Siantar, t., 7 Jan. te Suez. RotterdamZuld-Amcrika Lijn. Alpherat, t., 8 Jan. v. Montevideo. Aldabi, 8 Jan. te R'dam. Alwaki, u., 7 Jan. te Montevideo. Stoomvaart-Mij. Oceaan. Antenor, 8 Ja., v. Kobe. Melampus, 9 Jan. v. Padang. Myrmidon, pass. 9 Tan. Gibraltar. Polydorus, pass. 8 Jan. Perin Deucalion, 8 Jan. v. Portland. Perseus, 8 Jan. v. Vladiwosto Jt. Clytoneus, 7 Jan. te Telawan. Patroclus, 8 ./an. Perim gep. Rhesus, 7 Jan. te Suez. Meneiaus, 5 Jui. v. Penang. Memnon, 6 Jan. te Singapore. HollandAfrika Lijn. Jagersfontein, u„ 8 Jan v. Southampton. Randfontein, 9 Jan. te Hamburg. Springfontein, t., pass. 8 Jan. Gibraltar. Heemskerk, 8 Jan. v. A'dam. Klipfontein, u., 7 Jan. v. Lorenzo Marqués. Boschfontein, t., Jan. v. Beira. Streefkerk, t., 3 Jan. v. Aden. HollandAustra'ië I.jjn. Almkerk, 9 Jan. te R'dam. Grootekerk, u., 7 Jan. te Adelaide. HollandBritsch-Indië Lijn. Gieberk, t., pass. Jan. Perim. HollandO.-Azië Lqn. Arendsker u., 30 Dec. te Yokohama. Gaasterkerk, i Jan. v. Hongkong. Kon. Paketv. Maatschappij. Bantam, 7 Jan v. Singapore. N. Zeeland, 7 Jan. te Sydney. Tasman, 7 Jan. te Kaapstad. Van Spilbergen, 5 Jan. v. Beira. JavaChinaJapan Lijn. Tjisr.dane, 6 Jan. te Hongkong. Tjisarcea, 6 Jan. te Manilla. 120-JARIG BESTAAN VAN HET REGIMENT KUSTARTILLERIE. Gisteren werd alhier van het Fort Erfprins en van het Garnizoensbureau gevlagd, ter herdenking van het feit, dat het Regiment Kust Artillerie juist 120 jaar bestond. Te 15.30 uur verzamelden zich officieren, onderofficieren, manschappen en het burger personeel in de cantine van het Fort Erfprins waar de garnizoenscommandant, luit,-kolonel Bentz van den Berg, een toespraak hield. Na afloop speelde de muziek hét Wilhelmus en werd een driewerf hoera uitgebracht op H. M« de Koningin. Men bleef onder het genot van marschmuziek en van versnaperingen door het R.K.A. aan de cantine afgestaan, nog wat gezellig bijeen, LEGERBERICHTEN. Aan den reserve-le luitenant Mr. A. J. Rutgers van het regiment kustartillerie i3 hij beschikking van den M. v. D. vergunning verleend zich in het buitenland op te houden tot 1 Januari 1936. GEESTELIJKE VERZORGING VAN MILITAIREN. Bij beschikking van den M. v. D. is ter kennis van de Landmacht gebracht dat bij koninklijk besluit van 13 December 1934, no. 43 is benoemd tot legerpredikant in vas ten dienst de heer Ds. B. Ramaker met standplaats Utrecht TOELATINGEXAMEN TOT DE HOOGE RH KRIJGSSCHOOL. Het toelatingsexamen tot de Hoogere Krijgsschool zal in 1935 voor officieren van het leger hier te lande worden gehouden van 20 t/m 25 Mei 1935. Er worden 10 plaatsen beschikbaar gesteld voor de krijgskundige studiën en wel 5 voor officieren der infante rie; 3 voor officieren der artillerie; 1 voor officieren der cavalerie en 1 voor officieren der genie. Voor de intendance studiën zullen geen plaatsen worden opengesteld. Aan het examen kan worden deelgenomen door officieren, die op 1 November 1935 niet meer dan 20 dienstjaren als officier tellen. De dienstplichtigen van de lichting 1935 le ploeg toegewezen aan het regiment kust artillerie bestemd onderofficiersopleiding zul len op 21 Januari as. voor le oefening in werkelijken dienst komen. Competitiestand 4e klasse L. J.V.C. 3 11 9 0 2 32—21 13 Watervogels 3 10 7 2 1 28—12 16 H.R.C. 7 9 6 1 2 50—11 '3 Helder 7 10 5 2 3 30—23 2 Callantsoog 2 12 5 0 7 27—30 0 B.K.C. 4 11 3 2 6 19—26 3 Held. Boys 3 11 3 1 7 17—44 Birkshorn 2 9 3 0 6 23—37 6 Wieringerwaard 2 9 0 2 7 12—34 2 Competitiestand Adspiranten R. H.R.C. a 10 9 1 0 56— 8 9 B.K.C. a 11 e 1 1 43—15 <9 Helder a 8 6 0 2 34—13 12 Schagen a 10 4 0 6 19-30 8 Helder c 8 2 2 4 17—26 6 Helder b 8 0 4 4 5—39 4 Succes a 9 0 4 5 9—28 4 H.R.C. b 9 0 2 7 9—29 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 6