Het Amerikaansche luchtschip Macon verongelukt milt 11 lmn1 *Waa>i gaan me $im\% tweede blad heldersche courant van donderdag 14 FEBRUARI 193$. BINNENLAND Hoe de „Macon" verging. De steun aan de scheepvaart. De Regeering gaat interneeren. Wethouders zonder pensioen De inzinking bij de spoor^ wegen. Dienstregeling bij de Spoorwegen. Uit het mijnbedrijf. De gewezen Keizer. Slechts twee vermisten. Voor de zooveelste maal is er met een groot Ju ...ïtschip een zeer ernstig ongeluk gebeurd en werd zoo'n monster van den aether hope loos vernietigd. En wederom was het de Ame- yikaansche marine, die op deze wijze in haar gevechtskracht, haar bezit en haar menschen- jnateriaal getroffen werd. Omtrent wat er gebeurd is kan men zich uit de telegrammen wel ongeveer een voor stelling maken. De „Macon" verongelukte gedurende een tocht in de buurt van de kust van Californië. Het gevaarte viel plotseling j van een hoogte van 600 m in zee en brak. Gelukkig is het verlies van menschenle- yens opmerkelijk gering. Van de beman- sche vloot, admiraal Joseph Reeves, heeft aan het departement van marine te Washington het volgende gemeld: De overlevenden van de „Macon" zijn in zeven reddingbooten 13 mjjl ten Zuid-Oosten van Point Sur gezien. Ik ben bezig hen op te pikken en zet het zoeken naarde andere over levenden voort. Ik zal U van alle verdere ge beurtenissen in kennis stellen. Een explosie de oorzaak van de ramp. Het luchtschip gezonken. Commandant Wiley van de „Macon" (die de eenige overlevende officier was van de ramp van de „Akron" in April 1933), heeft in een rapport aan het departement van marine ge meld, dat het achterste gedeelte van het luchtschip tengevolge van een daarin plaats gehad hebbende explosie, beurtelings snel op en neer werd bewogen en tenslote afbrak. leeft thans zyn derde luchtschipramp, want h(j maakte niet alleen de ramp van de „Akron" mee, maar ook die van het Ameri kaansche luchtschip „Shenandoah". De „Macon" was gevuld met onbrandbare heliumgas. Het groote luchtschip van de Amerikaan sche marine, de „Akron", verongelukte in 1933, met een enorm verlies aan menschen- levens. Het schip was ^n 1931 gebouwd en toen het verongelukte, was de „Macon" reeds voltooid en kon dat luchtschip spoedig in dienst worden gesteld. Ofschoon vrywel een copie van de „Akron", wat betreft lengte, hoogte, inhoud, motoren en andere dingen, woog het iets minder, n.L 8000 pond, voor een reusachtig gevaarte als de „Macon" een te verwaarloozen gewichtsverschil. Het lucht schip was van het Zeppelin-type en gebouwd van een stijf metalen frame, waarbij trans- Het Amerikaansche luchtschip „Macon', het grootste ter wereld, dat tijdens een tocht in de nabijheid van de Catifornlsche kust Is vergaan ïfing van 83 koppen konden 81 door de opvarenden van oorlogsschepen, die in de nabijheid waren, worden gered. Blijkens de draadlooze mededeelingeu is de ramp geschied op 110 mijl van San Francisoo. I De eerste berichten. Radio-telegrafisten te San Francisco ver moeden, dat aan boord van het luchtschip een explosie heeft plaats gehad. Z(j verklaren, dat het eerste bericht van het luchtschip als volgt luidde: „Wy hebben een zwaar verlies gehad, en het luchtschip valt. Wij zullen het bfl het neerkomen op het water verlaten". Een te San Diego ontvangen radiobericht luidde: „Wij zullen het luchtschip verlaten, zoodra wij op een afstand van ongeveer 80 kilometer van Point Sur, waarschijnlijk 18 km van de kust in zee zyn gedaald." Een ander radiostation heeft slechts het woord „wachten" ontvangen. Ooggetuigen te Santa Barbara en Santa Monico verklaren, dat het luchtschip door den Btorm ongeveer 12 km naar het Zuiden was afgedreven. De „Pennsylvania" was slechts vier mglen van de plaats des onheils verwijderd, toen de „Macon." noodseinen uitzond. Het offioieele nieuws. i. Pe opperbevelhebber van de Amerikaan- Wiley trachtte de „Macon" op zee te doen dalen in de nabijheid van de ter plaatse aan wezige kruisers, ongeveer ter hoogte van Point Sur. De zee kon hij echter pas even voor het neerstrijken zien. De bemanning be gaf zich in de rubber-reddingsbooten en na eenigen tijd verdween de „Macon" in de diepte. De discipline onder de bemanning was vol gens Wiley voorbeeldig. Allen hadden tijd om de reddingsgordels aan te doen. De indruk te Washington. De ramp heeft in geheel Amerika een die pen indruk gemaakt. Het departement van marine bleef den geheelen nacht hel verlicht. Ook president Roosevelt bleef op, om direct op de hoogte te kunnen zijn van de bijzonder heden van de ramp. Volgens het laatste officieele bericht waren In totaal 83 man aan boord van het lucht schip. Hiervan zijn 81 man door de kruisers „Rlchmond", „Concord" en „Clncinnatl" aan boord genomen. Omtrent het lot der beide vermisten, den marconist en den hofmeester, is nog niets bekend. Van de geredden is nie mand ernstig gewond. De „Macon" en admiraal Wiley. De „Macon" maakte zijn eerste vliegtocht op 21 April 1933, eenige maanden voor de ramp van de „Akron". De commandant van het thans vergane Iuehttschip, Wiley, over versale ringen verbonden waren met over langs aangebrachte balken. Ringen waren het feitelijk niet, doch regelmatige 36-hoeken. Het stelsel van diagonaalsgewjjze aangebrachte metaaldraden en stangen gaf verband en extra stevigheid. De drijfkracht werd gele verd door acht Maybach-motoren van tezamen 4480 pk. nl het midden van het schip waren onder aan de verblijven voor officieren en beman- ninig aangebracht. De normale sterkte van de bemanning was 60 koppen. De motoren wa ren binnen den scheepswand geplaatst; slechts de schroeven kwamen buiten boord. De lengte was 240 m, de grootste diameter 40.5 m, de hoogte 44.5 m, de inhoud 184.000 kub. m, het hefvermogen bedroeg 186.140 kg (met een netto hefvermogen van 78.540 kg). Een snel heid van 134 km per uur kon worden bereikt. De vliegradius, d.w.z. de afstand, die kan wor den afgelegd met een snelheid van 50 knoopen per uur bedroeg 14.700 km. De opdracht voor den bouw van het luchtschip was door de Amerikaansche marine gegeven aan de Good year Zeppelin Co. De kosten heebbcn ongeveer 4.000.000 bedragen. „Macon" wordt niet vervangen. President Roosevelt heeft verklaard, dat hij van het Congres geen credieten zou vragen voor den bouw van een luchtschip, dat de „Macon" zou moeten vervangen. Hij wees er op, dat men voor hetzelfde geld 50 verken ningsvliegtuigen zou kunnen bouwen. Het is nog niet zeker of men den verderen bouw van luchtschepen na zal laten. In leder geval gaat de Amerikaansche re geering voort met het verzamelen van Helium gas en het verrichten van experimenten. Ballast werd uitgeworpen. Hoogteroer onklaar. De commandant van de „Macon", Wiley, heeft aan boord van het oorlogsschip, dat hem gered heeft, het volgende telegram aan het departement van Marine in Washington ge zonden: „Ter hoogte van Point Sur, koersende in Noordelijke richting met een snelheid van 117 kilometer per uur, op een hoogte van onge veer 400 meter in een buiige lucht, kregen wij een panne in het achterschip. Ik geloof, dat de besturing van het hoogteroer was vernield. „Het schip stak den kop naar boven en daalde snel. Ik beval alle ballast uit te werpen en de brandstof weg te laten loopen; de tanks vielen achter van het middenschip. Toen kreeg ik de mededeeling, dat gascel no. 1 onder de staartvin verloren was gegaan en vervolgens dat ook gascel no. 2 verloren was". Tot zoover commandant Wiley. De nodergang van de „Macon" heeft in ge heel Amerika diepen indruk gemaakt. De oorlogsschepen met de 81 geredden der bemanning van de „Macon" zijn inmiddels al hier aan wal gekomen. Naar verluidt is een algemeen plan tot steun aan de scheepvaart thans in vergevorderden staat van voorbereiding en is men alleen nog doende over de dekking van de er aan ver bonden onkosten, die een bedrag van ca. zes millloen zouden beloopen. (Nw. Rott.Crt.) Inrichting voor lastige vreemdelingen. De regeeringspersdienst meldt: Naar wij vernemen heeft de regeering het voornemen een interneeringsinrichting in het leven te roepen, waarin de vreemdelingen, die voor de openbare orde of veiligheid hier te lande gevaarlijk geacht worden, zullen worden opgenomen. In aansluiting hieraan verneemt de Haag- sche correspondent van het Hbl. nader, dat er nog besprekingen gaande zijn tusschen de betrokken regeeringsinstanties over de plaats, waar het interneeringskamp zal worden ge vestigd. In het van regeeringswege in de Eerste Kamer aangekondigde wetsontwerp tegen de cumulatie zouden bepalingen voorkomen, welke de strekking hebben, een einde te maken aan het toekennen van pensioen aan wethouders. In het door den minister-president dr. H. Colijn in de Eerste Kamer aangekondigde wetsontwerp tegen de cumulatie zijn zoo danige bepalingen opgenomen. Het moet in de bedoeling van de regeering liggen, dat voortaan aan wethouders bij hun aftreden een afloopend wachtgeld voor den tjjcl van drie jaren zal kunnen worden toe gekend. Verkregen rechten zouden worden erkend, echter met dien verstande, dat een afgetreden wethouder, die pensioen geniet, weder in functie tredend, zijn pensioenrechten zal verliezen, evenals een wethouder, die op grond van vroegere wethoudersjaren recht op pensioen heeft, doch wiens pensioen op 't oogenblik van afkondiging der wet stilstaat, omdat hij weder als wethouder is opgetreden. p H. M. de Koningin in gesprek met kolonel Diemont, tijdens het défilé, dat het derde haif- regiment huzaren Woensdag te Den Haag voor H. M. hield, ter gelegenheid van zijn 120-jarig bestaan. Reizen van abonnés sterk gedaald. Het blad „Spoor- en Tramwegen" geeft een overzicht van den omvang van het vervoer van 1926—1933. In vergelijking met 1926 is het vervoer niet sterk gedaald. Het aantal reizigers per jaar daalde van 92 millioen op 90 millioen, en het aantal tonnen goederen van 21 millioen op 18 millioen. Zonder abonné's steeg het aantal reizigers 4terwijl het aantal reizen van abonné's 10°/0 daalde. Ook in 1933 werden iedere vier dagen gemiddeld een millioen rei zigers vervoerd. Intusschen zijn de financieele uitkomsten heel wat ongunstiger dan de verkeercijfers. Een deficit doet zich in ons land (en elders by alle verkeersmiddelen voor. Zij wordt op 15 Mei volgens Amsterdamschen zomertijd ingericht. wmmtwï'zmw" ■wwwv, O.U.glijk. waardoor Zwlb.rl.nd d.r.r d.goo word g.bi.t.rd, habban var.oblll.nd. d.chtod.r. g.êischt - O. n.ng.richt. ,ch.d, b .anzi.nhjk. Boon... bol». w.rd«t ond<w d. ..„rtort^d. tntKH.wm.ba b.dolv.n, Htarbovan dal.il van d. yrwotbUn» Naar het „Hbl." verneemt, heeft de directie der Nederlandsche Spoorwegen besloten de zomerdienstregeling, welke tegen 15 Mei a.s. ingaat, te doen samenstellen volgens den be- staanden Amsterdamschen zomertijd, dus on geacht de eventueele beslissing der Eerstp Kamer om Nederland by de landen met Midden- Europeeschen tijd in te deelen. DE HEER S. ALGRA UIT DE S.D.A.P. GESTOOTEN. Het bestuur van afdeeling VHI van de Am- sterdamsche Federatie der S.D.A.P. bericht aan „Het Volk", dat deze afdeeling in haar vergadering van Vrijdag j.L den heer S. Algra heeft moeten royeeren als lid van de party. De heer Algra Is de schrijver van de bro chure „Wat dunkt u van de S.D.A.P., partij genoot Men achtte het noodig, den heer Algra de part|j te doen verlaten, omdat bij onderzoek bleek, dat zijn politieke opvattingen niet te rijmen vielen met het lidmaatschap van de S.D.A.P. en omdat hij bij herhaling blijk gaf van uitgesproken anti-semietische gevoelens. Ontslagen op particuliere mijnen. De directie van de mjjn Laura en Vereeni- ging heeft aan honderd harer arbeiders tegen 1 Maart ontslag aangezegd. De directie van de Domaniale Mijn zal even eens een aantal arbeiders ontslaan, al zal dit niet zoo groot zyn als de vorige maand. De mijn Willem Sophia zal aan vijftig ar beiders ontslag aanzeggen. Ook op de Oranje Nassaumijn zal met 1 Maart weer een aantal arbeiders worden ont slagen. NEDERLANDSCHE BOND IN DUITSCHLAND. Het Hoofdbestuur van den Nederlandschen Bond in Duitschland heeft Zondag te Duisburg vergaderd. De bijeenkomst was druk bezocht. Luitenant-generaal jhr. E. J. M. Wlttert, een der geestdriftigste voorstanders van den Bond in het Vaderland, bracht verslag uit over de actie, door hem gevoerd in het belang van het behoud, resp. het herstel van de Nederland sche taalcursussen in Duitschland. Daar van officieele zDde geen middelen ter beschikking meer worden gesteld en de door de Nederland sche Regeering georganiseerde cursussen dientengevolge moesten worden opgeheven, hebben talrijke Nederlandsche vereenigingen in Duitschland met eigen middelen taalcur sussen opgericht. In Nederland is een bepaald bedrag bijeengebracht voor het ondersteunen van deze cursussen. Een commissie bestaande uit de heeren P. J. de Kanter, voorzitter van het Algemeen Nederlandsch Verbond, A. Rienks, oud-inspecteur van hét Lager Onder wijs, en Generaal Wlttert zal dit bedrag sub sidies aan de bestaande cursussen verstrek ken, mits de bevoegde vertegenwoordigers der Nederlandsche Regeering (de plaatselijke con suls) hiertoe adviseeren en mits de zekerheid bestaat, dat het onderwijs wordt gegeven in een geest van volmaakte politieke en gods dienstige onpartijdigheid, - ------ Feuilleton Pag. I Buitenlandsch Overzicht 1 Plannen van de regeering tot afschaf fing van de wethouderspensioenen 3 Een interneeringskamp in ons land. Voor lastige vreemdelingen S De ex-Keizer voor een kuur naar Homburg f t Uitvoering Loterijwet. Een principi- eele uitspraakt Bruno Hauptmann is ter dood veroor deeld. De jury heeft het schuldig uit gesproken r De Eerste Kamer heeft gisterenmid dag de begrooting der Defensie met %'t tegen l/f stemmen aangenomen 6 Voortzetting van de algemeene be schouwingen over de gemeentebe- grooting 1935 9 Poging tot bijlegging van het Itali- aansch-Abessinische conflict6 De inzinking bij de Spoorwegen. Rei zen van abonné's zijn met 10 procent gedaaldu 4 Stichting voor huishoudelijke voor lichting ten plattelands. Installatie van het bestuur door minister Mar- chant ff 1 Een speciaal Amsterdamsch werk fonds? Een goed plan3 De zomerdienstregeling der Spoor wegen wordt volgens Amsterdam schen zomertijd ingericht5 Het Amerikaansche luchtschip Ma con" verongelukt bij de kust van Ca lifornië. Slechts twee vermisten 5 'Omtrek-nieuws „ff Marktberichten 7 Marineberichten „13 Sportnieuws „f2 Donderdag 14 Februari. Feestavond Ned. Vereen, van Huisvrouwen, Musis, 8 uur. Vrijdag 15 Februari. Gymnastiekuitvoering „Turnlust", Casino, 8 u. Propaganda-avond Maria-vereeniging R. K. Volksbond, 8 u. De schaatsenrijders L Dijkstra en Jan Langendi|k zijn Woensdag van Schiphol vertrokken naar de wereldkampioenschappen hardrijden op de schaats «e Oslo. De heer van Laar, voorzitter van den Kon Ned. Scheetsenrijdersbond, neemt afscheid van de vertrekkenden Velerlei andere vraagstukken zijn op da vergadering van Duisburg besproken. Door gebrek aan geld heeft de Nederlandsche Bond in Duitschland zijn werkzaamheden sterk moe ten beperken. Hy hoopt echter nog steeds op steun uit het Vaderland te mogen rekenen, aangezien hij nationalen arbeid in den besten zin van het woord verricht en zijn politieke neutraliteit heeft weten te handhaven. De eventueele terugkeer naar Duitschland. De correspondent van de „Nw. Rott. Crt." meldt: Nu het eerste gerucht omtrent een terug keer van den Keizer naar Duitsch gebied, zij het ook tijdelijk, tot het doen van een kuur in Homburg, waar de Keizer een aanzienlijke be zitting heeft, in ons blad is weergegeven, is het misschien niet ondienstig te waarschuwen, dat wij in den eerstvolgenden tijd waarschijn lijk met een groot aantal van dergelijke ge ruchten te doen zullen hebben. Men zal zich herinneren, dat de gewezen Kroonprins een bezoek heeft gebracht bij den Leider, hetgeen was voorbereid door Dommes en von MUIdner. Over het uoel van dit bezoek is officieel niets medegedeeld, met het gevolg dat daaromtrent onderscheidene veronderstel lingen de ronde doen, welke ook in buitenland- sche bladen zijn weergegeven. Zoo zou volgens een bepaalde lezing de Kroonprins den Leider hebben willen spreken over de militaire loop baan van zijn zoons. Volgens onze inlichtingen Is het aanzienlijk waarschijnlijker, dat de besprekingen finan cieele kwesties hebben gegolden, in het bijzon der de trage wijze waarop den Keizer de hem toekomende gelden worden overgemaakt, het geen den Keizer, die zelf weer aan talrijke an dere personen betalingen moet doen, dispositie moeilijkheden bezorgt. Voor zoover nu de ver traging bij de uitbetaling verband houdt met de deviezenbezwaren, zou dit theoretisch ge sproken uit den weg kunnen worden geruimd, indien de Keizer op Duitsch gebied zou gaan wonen. Het is niet uitgesloten, dat de Kroon prins op deze theoretische mogelijkheid heeft gezinspeeld en het is waar, dat men in som mige kringen daarop als het ware bij wijze van intellectueele kortsluiting conclusies en verwachtingen heeft opgebouwd. Deze zijn op zyn minst uiterst voorbarig. Het is voorloopig veeleer waarschijnlijk, dat dr. Schacht er wel Iets op zal weten te vinden, waardoor de be-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 5