Het Amerikaansche luchtschip Macon verongelukt
milt 11 lmn1
*Waa>i gaan me $im\%
tweede blad
heldersche courant van donderdag 14 FEBRUARI 193$.
BINNENLAND
Hoe de „Macon"
verging.
De steun aan de scheepvaart.
De Regeering gaat
interneeren.
Wethouders zonder
pensioen
De inzinking bij de spoor^
wegen.
Dienstregeling bij de
Spoorwegen.
Uit het mijnbedrijf.
De gewezen Keizer.
Slechts twee vermisten.
Voor de zooveelste maal is er met een groot
Ju ...ïtschip een zeer ernstig ongeluk gebeurd
en werd zoo'n monster van den aether hope
loos vernietigd. En wederom was het de Ame-
yikaansche marine, die op deze wijze in haar
gevechtskracht, haar bezit en haar menschen-
jnateriaal getroffen werd.
Omtrent wat er gebeurd is kan men zich
uit de telegrammen wel ongeveer een voor
stelling maken.
De „Macon" verongelukte gedurende
een tocht in de buurt van de kust van
Californië. Het gevaarte viel plotseling
j van een hoogte van 600 m in zee en brak.
Gelukkig is het verlies van menschenle-
yens opmerkelijk gering. Van de beman-
sche vloot, admiraal Joseph Reeves, heeft aan
het departement van marine te Washington
het volgende gemeld:
De overlevenden van de „Macon" zijn in
zeven reddingbooten 13 mjjl ten Zuid-Oosten
van Point Sur gezien. Ik ben bezig hen op te
pikken en zet het zoeken naarde andere over
levenden voort. Ik zal U van alle verdere ge
beurtenissen in kennis stellen.
Een explosie de oorzaak van de
ramp. Het luchtschip gezonken.
Commandant Wiley van de „Macon" (die de
eenige overlevende officier was van de ramp
van de „Akron" in April 1933), heeft in een
rapport aan het departement van marine ge
meld, dat het achterste gedeelte van het
luchtschip tengevolge van een daarin plaats
gehad hebbende explosie, beurtelings snel op
en neer werd bewogen en tenslote afbrak.
leeft thans zyn derde luchtschipramp, want
h(j maakte niet alleen de ramp van de
„Akron" mee, maar ook die van het Ameri
kaansche luchtschip „Shenandoah".
De „Macon" was gevuld met onbrandbare
heliumgas.
Het groote luchtschip van de Amerikaan
sche marine, de „Akron", verongelukte in
1933, met een enorm verlies aan menschen-
levens. Het schip was ^n 1931 gebouwd en
toen het verongelukte, was de „Macon" reeds
voltooid en kon dat luchtschip spoedig in
dienst worden gesteld. Ofschoon vrywel een
copie van de „Akron", wat betreft lengte,
hoogte, inhoud, motoren en andere dingen,
woog het iets minder, n.L 8000 pond, voor een
reusachtig gevaarte als de „Macon" een te
verwaarloozen gewichtsverschil. Het lucht
schip was van het Zeppelin-type en gebouwd
van een stijf metalen frame, waarbij trans-
Het Amerikaansche luchtschip „Macon', het grootste ter wereld, dat tijdens een tocht in
de nabijheid van de Catifornlsche kust Is vergaan
ïfing van 83 koppen konden 81 door de
opvarenden van oorlogsschepen, die in de
nabijheid waren, worden gered.
Blijkens de draadlooze mededeelingeu is de
ramp geschied op 110 mijl van San Francisoo.
I
De eerste berichten.
Radio-telegrafisten te San Francisco ver
moeden, dat aan boord van het luchtschip een
explosie heeft plaats gehad. Z(j verklaren, dat
het eerste bericht van het luchtschip als volgt
luidde:
„Wy hebben een zwaar verlies gehad, en
het luchtschip valt. Wij zullen het bfl het
neerkomen op het water verlaten".
Een te San Diego ontvangen radiobericht
luidde:
„Wij zullen het luchtschip verlaten, zoodra
wij op een afstand van ongeveer 80 kilometer
van Point Sur, waarschijnlijk 18 km van de
kust in zee zyn gedaald."
Een ander radiostation heeft slechts het
woord „wachten" ontvangen.
Ooggetuigen te Santa Barbara en Santa
Monico verklaren, dat het luchtschip door den
Btorm ongeveer 12 km naar het Zuiden was
afgedreven.
De „Pennsylvania" was slechts vier mglen
van de plaats des onheils verwijderd, toen de
„Macon." noodseinen uitzond.
Het offioieele nieuws.
i. Pe opperbevelhebber van de Amerikaan-
Wiley trachtte de „Macon" op zee te doen
dalen in de nabijheid van de ter plaatse aan
wezige kruisers, ongeveer ter hoogte van
Point Sur. De zee kon hij echter pas even
voor het neerstrijken zien. De bemanning be
gaf zich in de rubber-reddingsbooten en na
eenigen tijd verdween de „Macon" in de
diepte.
De discipline onder de bemanning was vol
gens Wiley voorbeeldig. Allen hadden tijd om
de reddingsgordels aan te doen.
De indruk te Washington.
De ramp heeft in geheel Amerika een die
pen indruk gemaakt. Het departement van
marine bleef den geheelen nacht hel verlicht.
Ook president Roosevelt bleef op, om direct
op de hoogte te kunnen zijn van de bijzonder
heden van de ramp.
Volgens het laatste officieele bericht waren
In totaal 83 man aan boord van het lucht
schip. Hiervan zijn 81 man door de kruisers
„Rlchmond", „Concord" en „Clncinnatl" aan
boord genomen. Omtrent het lot der beide
vermisten, den marconist en den hofmeester,
is nog niets bekend. Van de geredden is nie
mand ernstig gewond.
De „Macon" en admiraal Wiley.
De „Macon" maakte zijn eerste vliegtocht
op 21 April 1933, eenige maanden voor de
ramp van de „Akron". De commandant van
het thans vergane Iuehttschip, Wiley, over
versale ringen verbonden waren met over
langs aangebrachte balken. Ringen waren het
feitelijk niet, doch regelmatige 36-hoeken. Het
stelsel van diagonaalsgewjjze aangebrachte
metaaldraden en stangen gaf verband en
extra stevigheid. De drijfkracht werd gele
verd door acht Maybach-motoren van tezamen
4480 pk.
nl het midden van het schip waren onder
aan de verblijven voor officieren en beman-
ninig aangebracht. De normale sterkte van de
bemanning was 60 koppen. De motoren wa
ren binnen den scheepswand geplaatst; slechts
de schroeven kwamen buiten boord. De lengte
was 240 m, de grootste diameter 40.5 m, de
hoogte 44.5 m, de inhoud 184.000 kub. m, het
hefvermogen bedroeg 186.140 kg (met een
netto hefvermogen van 78.540 kg). Een snel
heid van 134 km per uur kon worden bereikt.
De vliegradius, d.w.z. de afstand, die kan wor
den afgelegd met een snelheid van 50 knoopen
per uur bedroeg 14.700 km. De opdracht voor
den bouw van het luchtschip was door de
Amerikaansche marine gegeven aan de Good
year Zeppelin Co. De kosten heebbcn ongeveer
4.000.000 bedragen.
„Macon" wordt niet vervangen.
President Roosevelt heeft verklaard, dat hij
van het Congres geen credieten zou vragen
voor den bouw van een luchtschip, dat de
„Macon" zou moeten vervangen. Hij wees er
op, dat men voor hetzelfde geld 50 verken
ningsvliegtuigen zou kunnen bouwen.
Het is nog niet zeker of men den verderen
bouw van luchtschepen na zal laten.
In leder geval gaat de Amerikaansche re
geering voort met het verzamelen van Helium
gas en het verrichten van experimenten.
Ballast werd uitgeworpen.
Hoogteroer onklaar.
De commandant van de „Macon", Wiley,
heeft aan boord van het oorlogsschip, dat hem
gered heeft, het volgende telegram aan het
departement van Marine in Washington ge
zonden:
„Ter hoogte van Point Sur, koersende in
Noordelijke richting met een snelheid van 117
kilometer per uur, op een hoogte van onge
veer 400 meter in een buiige lucht, kregen wij
een panne in het achterschip. Ik geloof, dat de
besturing van het hoogteroer was vernield.
„Het schip stak den kop naar boven en
daalde snel. Ik beval alle ballast uit te werpen
en de brandstof weg te laten loopen; de tanks
vielen achter van het middenschip. Toen kreeg
ik de mededeeling, dat gascel no. 1 onder de
staartvin verloren was gegaan en vervolgens
dat ook gascel no. 2 verloren was".
Tot zoover commandant Wiley.
De nodergang van de „Macon" heeft in ge
heel Amerika diepen indruk gemaakt.
De oorlogsschepen met de 81 geredden der
bemanning van de „Macon" zijn inmiddels al
hier aan wal gekomen.
Naar verluidt is een algemeen plan tot steun
aan de scheepvaart thans in vergevorderden
staat van voorbereiding en is men alleen nog
doende over de dekking van de er aan ver
bonden onkosten, die een bedrag van ca. zes
millloen zouden beloopen. (Nw. Rott.Crt.)
Inrichting voor lastige
vreemdelingen.
De regeeringspersdienst meldt:
Naar wij vernemen heeft de regeering het
voornemen een interneeringsinrichting in het
leven te roepen, waarin de vreemdelingen, die
voor de openbare orde of veiligheid hier te
lande gevaarlijk geacht worden, zullen worden
opgenomen.
In aansluiting hieraan verneemt de Haag-
sche correspondent van het Hbl. nader, dat
er nog besprekingen gaande zijn tusschen de
betrokken regeeringsinstanties over de plaats,
waar het interneeringskamp zal worden ge
vestigd.
In het van regeeringswege in de Eerste
Kamer aangekondigde wetsontwerp tegen de
cumulatie zouden bepalingen voorkomen, welke
de strekking hebben, een einde te maken aan
het toekennen van pensioen aan wethouders.
In het door den minister-president dr. H.
Colijn in de Eerste Kamer aangekondigde
wetsontwerp tegen de cumulatie zijn zoo
danige bepalingen opgenomen.
Het moet in de bedoeling van de regeering
liggen, dat voortaan aan wethouders bij hun
aftreden een afloopend wachtgeld voor den
tjjcl van drie jaren zal kunnen worden toe
gekend. Verkregen rechten zouden worden
erkend, echter met dien verstande, dat een
afgetreden wethouder, die pensioen geniet,
weder in functie tredend, zijn pensioenrechten
zal verliezen, evenals een wethouder, die op
grond van vroegere wethoudersjaren recht op
pensioen heeft, doch wiens pensioen op 't
oogenblik van afkondiging der wet stilstaat,
omdat hij weder als wethouder is opgetreden.
p
H. M. de Koningin in gesprek met kolonel
Diemont, tijdens het défilé, dat het derde haif-
regiment huzaren Woensdag te Den Haag
voor H. M. hield, ter gelegenheid van zijn
120-jarig bestaan.
Reizen van abonnés sterk gedaald.
Het blad „Spoor- en Tramwegen" geeft een
overzicht van den omvang van het vervoer
van 1926—1933.
In vergelijking met 1926 is het vervoer niet
sterk gedaald. Het aantal reizigers per jaar
daalde van 92 millioen op 90 millioen, en het
aantal tonnen goederen van 21 millioen op 18
millioen. Zonder abonné's steeg het aantal
reizigers 4terwijl het aantal reizen van
abonné's 10°/0 daalde. Ook in 1933 werden
iedere vier dagen gemiddeld een millioen rei
zigers vervoerd.
Intusschen zijn de financieele uitkomsten
heel wat ongunstiger dan de verkeercijfers.
Een deficit doet zich in ons land (en elders
by alle verkeersmiddelen voor.
Zij wordt op 15 Mei volgens
Amsterdamschen zomertijd ingericht.
wmmtwï'zmw" ■wwwv,
O.U.glijk. waardoor Zwlb.rl.nd d.r.r d.goo word g.bi.t.rd, habban var.oblll.nd. d.chtod.r. g.êischt - O. n.ng.richt. ,ch.d, b
.anzi.nhjk. Boon... bol». w.rd«t ond<w d. ..„rtort^d. tntKH.wm.ba b.dolv.n, Htarbovan dal.il van d. yrwotbUn»
Naar het „Hbl." verneemt, heeft de directie
der Nederlandsche Spoorwegen besloten de
zomerdienstregeling, welke tegen 15 Mei a.s.
ingaat, te doen samenstellen volgens den be-
staanden Amsterdamschen zomertijd, dus on
geacht de eventueele beslissing der Eerstp
Kamer om Nederland by de landen met Midden-
Europeeschen tijd in te deelen.
DE HEER S. ALGRA UIT DE S.D.A.P.
GESTOOTEN.
Het bestuur van afdeeling VHI van de Am-
sterdamsche Federatie der S.D.A.P. bericht
aan „Het Volk", dat deze afdeeling in haar
vergadering van Vrijdag j.L den heer S. Algra
heeft moeten royeeren als lid van de party.
De heer Algra Is de schrijver van de bro
chure „Wat dunkt u van de S.D.A.P., partij
genoot
Men achtte het noodig, den heer Algra de
part|j te doen verlaten, omdat bij onderzoek
bleek, dat zijn politieke opvattingen niet te
rijmen vielen met het lidmaatschap van de
S.D.A.P. en omdat hij bij herhaling blijk gaf
van uitgesproken anti-semietische gevoelens.
Ontslagen op particuliere mijnen.
De directie van de mjjn Laura en Vereeni-
ging heeft aan honderd harer arbeiders tegen
1 Maart ontslag aangezegd.
De directie van de Domaniale Mijn zal even
eens een aantal arbeiders ontslaan, al zal dit
niet zoo groot zyn als de vorige maand.
De mijn Willem Sophia zal aan vijftig ar
beiders ontslag aanzeggen.
Ook op de Oranje Nassaumijn zal met 1
Maart weer een aantal arbeiders worden ont
slagen.
NEDERLANDSCHE BOND IN
DUITSCHLAND.
Het Hoofdbestuur van den Nederlandschen
Bond in Duitschland heeft Zondag te Duisburg
vergaderd. De bijeenkomst was druk bezocht.
Luitenant-generaal jhr. E. J. M. Wlttert, een
der geestdriftigste voorstanders van den Bond
in het Vaderland, bracht verslag uit over de
actie, door hem gevoerd in het belang van het
behoud, resp. het herstel van de Nederland
sche taalcursussen in Duitschland. Daar van
officieele zDde geen middelen ter beschikking
meer worden gesteld en de door de Nederland
sche Regeering georganiseerde cursussen
dientengevolge moesten worden opgeheven,
hebben talrijke Nederlandsche vereenigingen
in Duitschland met eigen middelen taalcur
sussen opgericht. In Nederland is een bepaald
bedrag bijeengebracht voor het ondersteunen
van deze cursussen. Een commissie bestaande
uit de heeren P. J. de Kanter, voorzitter van
het Algemeen Nederlandsch Verbond, A.
Rienks, oud-inspecteur van hét Lager Onder
wijs, en Generaal Wlttert zal dit bedrag sub
sidies aan de bestaande cursussen verstrek
ken, mits de bevoegde vertegenwoordigers der
Nederlandsche Regeering (de plaatselijke con
suls) hiertoe adviseeren en mits de zekerheid
bestaat, dat het onderwijs wordt gegeven in
een geest van volmaakte politieke en gods
dienstige onpartijdigheid, - ------
Feuilleton Pag. I
Buitenlandsch Overzicht 1
Plannen van de regeering tot afschaf
fing van de wethouderspensioenen 3
Een interneeringskamp in ons land.
Voor lastige vreemdelingen S
De ex-Keizer voor een kuur naar
Homburg f t
Uitvoering Loterijwet. Een principi-
eele uitspraakt
Bruno Hauptmann is ter dood veroor
deeld. De jury heeft het schuldig uit
gesproken r
De Eerste Kamer heeft gisterenmid
dag de begrooting der Defensie met
%'t tegen l/f stemmen aangenomen 6
Voortzetting van de algemeene be
schouwingen over de gemeentebe-
grooting 1935 9
Poging tot bijlegging van het Itali-
aansch-Abessinische conflict6
De inzinking bij de Spoorwegen. Rei
zen van abonné's zijn met 10 procent
gedaaldu 4
Stichting voor huishoudelijke voor
lichting ten plattelands. Installatie
van het bestuur door minister Mar-
chant
ff 1
Een speciaal Amsterdamsch werk
fonds? Een goed plan3
De zomerdienstregeling der Spoor
wegen wordt volgens Amsterdam
schen zomertijd ingericht5
Het Amerikaansche luchtschip Ma
con" verongelukt bij de kust van Ca
lifornië. Slechts twee vermisten 5
'Omtrek-nieuws „ff
Marktberichten 7
Marineberichten „13
Sportnieuws „f2
Donderdag 14 Februari.
Feestavond Ned. Vereen, van Huisvrouwen,
Musis, 8 uur.
Vrijdag 15 Februari.
Gymnastiekuitvoering „Turnlust", Casino, 8 u.
Propaganda-avond Maria-vereeniging R. K.
Volksbond, 8 u.
De schaatsenrijders L Dijkstra en Jan Langendi|k
zijn Woensdag van Schiphol vertrokken naar de
wereldkampioenschappen hardrijden op de schaats
«e Oslo. De heer van Laar, voorzitter van den
Kon Ned. Scheetsenrijdersbond, neemt afscheid
van de vertrekkenden
Velerlei andere vraagstukken zijn op da
vergadering van Duisburg besproken. Door
gebrek aan geld heeft de Nederlandsche Bond
in Duitschland zijn werkzaamheden sterk moe
ten beperken. Hy hoopt echter nog steeds op
steun uit het Vaderland te mogen rekenen,
aangezien hij nationalen arbeid in den besten
zin van het woord verricht en zijn politieke
neutraliteit heeft weten te handhaven.
De eventueele terugkeer
naar Duitschland.
De correspondent van de „Nw. Rott. Crt."
meldt:
Nu het eerste gerucht omtrent een terug
keer van den Keizer naar Duitsch gebied, zij
het ook tijdelijk, tot het doen van een kuur in
Homburg, waar de Keizer een aanzienlijke be
zitting heeft, in ons blad is weergegeven, is
het misschien niet ondienstig te waarschuwen,
dat wij in den eerstvolgenden tijd waarschijn
lijk met een groot aantal van dergelijke ge
ruchten te doen zullen hebben.
Men zal zich herinneren, dat de gewezen
Kroonprins een bezoek heeft gebracht bij den
Leider, hetgeen was voorbereid door Dommes
en von MUIdner. Over het uoel van dit bezoek
is officieel niets medegedeeld, met het gevolg
dat daaromtrent onderscheidene veronderstel
lingen de ronde doen, welke ook in buitenland-
sche bladen zijn weergegeven. Zoo zou volgens
een bepaalde lezing de Kroonprins den Leider
hebben willen spreken over de militaire loop
baan van zijn zoons.
Volgens onze inlichtingen Is het aanzienlijk
waarschijnlijker, dat de besprekingen finan
cieele kwesties hebben gegolden, in het bijzon
der de trage wijze waarop den Keizer de hem
toekomende gelden worden overgemaakt, het
geen den Keizer, die zelf weer aan talrijke an
dere personen betalingen moet doen, dispositie
moeilijkheden bezorgt. Voor zoover nu de ver
traging bij de uitbetaling verband houdt met
de deviezenbezwaren, zou dit theoretisch ge
sproken uit den weg kunnen worden geruimd,
indien de Keizer op Duitsch gebied zou gaan
wonen. Het is niet uitgesloten, dat de Kroon
prins op deze theoretische mogelijkheid heeft
gezinspeeld en het is waar, dat men in som
mige kringen daarop als het ware bij wijze
van intellectueele kortsluiting conclusies en
verwachtingen heeft opgebouwd. Deze zijn op
zyn minst uiterst voorbarig. Het is voorloopig
veeleer waarschijnlijk, dat dr. Schacht er wel
Iets op zal weten te vinden, waardoor de be-