Ingezonden
H.M. de Koningin heeft Maandag in gezelschap van H.K.H. Prinses Juliana voor Huis ten Bosch te Den Haag
de Saar^mariniers geïnspecteerd.
UITZENDING VAN DINERS
K O LI («IN. SPOORSTRAAT 98
P Telefoon 339
De keurtroepen defileeren
voor H. M. de Koningin.
Een waardig slot van een
historische gebeurtenis"
(Van onzen specialer) verslaggever)
Oost-Indië.
Nieuwe misdaden van
Europeesche jongens
De vergiftigingszaak
te Jogia.
Jogja's oudste ingezetene
De werking van den
Merapi.
BINNENLAND
De wettelijke tijd.
De „Uiver"' ramp.
ets■r-Aisasrïs.sir-
Achterlichien voor
rijwielen noodig.
Om een eind ie maken aan lange
reeksen ongevallen.
LUCHTVAART
Het vergaan van het Engelsche
watervliegtuig.
Een nieuwe stratosfeer^
ballon in Rusland.
Een stratosfeerverbinding
Engeland-ltalië?
Een
gehoonheidsbe-
hundcling,
die ieder
zich kan
veroorloven
LISTERINE
TANDPASTA
Een mislukte vliegtocht
van Codos en Rossi.
Te Porte Praja geland.
Burgerlijke Stand
van Den Helder
van 16—18 Febr.
HELDKRSCHJ* COURANT VAN DINSDAG iq FEBRUARI u
Spr. richtte zich vervolgens in de Engelsche
taal tot den Engelschen verbindingsofficier
More, wien hij een welkomstwoord in ons
land toeriep. Spr. hoopte, dat de Engelsch-
man nog een paar genoeglijke dagen in ons
vaderland zou doorbrengen.
Zich weder tot den troep wendend, her
innerde spreker aan het afscheid op 20 Dec.,
toen den manschappen een belangrijke taak
wachtte, en de verwachting uitgesproken
werd, dat'zjj die taak goed zouden vervullen.
Nu is de taak volbracht en naar spreker kan
zeggen op een wijze, die tot volle tevreden
heid aanleiding geeft. Gjj hebt u opofferin
gen moeten getroosten en herhaaldelijk zjjt
gjj voor moeilijkheden geplaatst geweest,
maar uw werk is met succes bekroond. Het
rood-wit en blauw is op den dag van uw ver
trek, ongeschonden en vlekkeloos neergehaald.
Daarvoor zijn wij u dankbaar.
Door uw voorbeeldige handelingen hebt gij
•r bovendien toe bijgedragen, dat de marine,
die sedert Februari 1933 veel van haar aan
zien verloren had, weer belangrijk daarvan
teruggewonnen heeft. Aan de belangrijke zen
ding, in dienst van den vrede en van den Vol
kenbond bewaren wij de aangenaamste her
inneringen. Vele moeljjkheden zijn uw deel
geweest, maar gij hebt die alle schitterend
overwonnen. Gij zjjt er in geslaagd de eer van
Nederland hoog te houden en aan de geschie
denis van onze weermacht hebt gij daardoor
schoone bladzijden toegevoegd. De rapporten,
die hier ontvangen zijn, getuigen alle van
groote waardeering. Wij zijn u daar dankbaar
voor en wij zijn trotsch u een der onzen te
mogen noemen.
Kapitein de Bruyne onderscheiden.
Spr. is dankbaar, dat hij bekend kon maken,
dat het Hare Majesteit, zoo steeds meelevend
met de weermacht, behaagd heeft de bijzon
dere prestaties van kapitein De Bruyne, in
den dienst van de weermacht in den vreemde
te beloonen.
Nadat de troep het geweer gepresen
teerd heeft, leest vice-admiraal De Graaff
dan het Kon. besluit voor, waarbij kapi
tein M. R. de Bruyne, op voordracht van
den minister van defensie bevorderd
wordt tot officier in de orde van Oranje
Nassau, met de zwaarden.
De vice-admiraal speldt vervolgens kapitein
de Bruyne de onderscheiding op de borst.
Zijn rede vervolgend, zegt spr. nog dat
allen er in hooge mate toe bijgedragen heb
ben, dat de taak met groote waardeering ver
vuld is kunnen worden. Niet alleen voor de
Saartroepen, maar voor de geheele weer
macht en in het bijzonder voor het korps
mariniers is het vandaag een koninklijke dag.
Laat dit voor allen een spoorslag zijn. om tot
in lengte van dagen te blijven geven, het
beste, dat in ons is tot heil van het vader
land en tot eer van onze Koningin. Spr. ein
digde met een driewerf „Leve de Kningin",
waarmede de gansche trep instemde.
Ten slotte volgde nog het eerbewijs aan
het vaandel.
Een onderhoud met kap. de Bruyne.
In een ondeiiioud, dat wij na afloop van de
plechtigheid met kap. M. R. de Bruyne hadden
schrijft het Hbl., vertolkte Jeze zijn groote
waardeering \oor de wijze waarop de man
schappen hun plicht hebben vervuld. Hij ver
telde verder, dat er gedurende het verblijf in
het Saargebied weinig contact is geweest tus-
schen de bevolking en de troepen als gevolg
van de strenge pasagiermaatregelen, die hij
had moeten nemen om te vooi komen dat on-
gewcnschte personen politieke munt zouden
staan uit het contact met de manschappen.
Niettemin was men vriendelijk ontvangen. Tal
van autoriteiten hacden gastvrijheid verleend
aan officieren en nanschappen.
Het afscheid op het perron te Saarbrticken,
vertelde kap. De Bruyne, was bijzonder har
telijk. Hij had het voorrecht de Engelsche
troep, die uitgeleide deed, te mogen inspec-
teeren.
Onmiddellijk na het passeeren van de Ne-
derlandsche grens bij Visé bleek de groote be-
langstelling van de bevolking. Overal stond
men langs de spoorlijn of hing men uit de
ramen.
Op het perron te Maastricht verschenen
burgemeester Van Noppen en overste Njjnat,
garnizoenscommandant. Ook verder in den lan
de, vooral in Utrecht en uittcraard ook te
Rotterdam, was de begroeting, zoo be3loot de
commandant, bijzonder hartelijk.
Om half tien verliet vice dmiraal J. de
Graaf vergezeld van twee officieren de ka
zerne. De manschappen vermreidden zich over
hun kamers om zoo spoedig mogelijk hun ge
zinsleden, die Ir grootcn getale wachtten, naar
huis te kunnen vergezellen.
DAGELIJKS
billijk tarief
Het is nu bijna 2 maanden geleden, dat wi)
ze het vreemde land zagen binnentrekken...
een koude winteravond lag over Saarbrücken.
Die HolltLnder kommen!
Zwijgend en ernstig stonden de Saar-
brücker bewoners op de trottoirs van de
Bahnhofstrasse, die door tienduizenden elec-
trische lampen, hangende in dichte rijen boven
het asphalt, bestraald werd.
Die Hollhnder kommen!
De pijpers voorop, daar achter de troejien
stram en militair, de Hollandsche keurtroe
pen!
Ondanks hun zwijgend ernstig toezien lazen
wij op het gezicht der bewoners van Saar
brücken bewondering voor de correcte mili
taire houding dezer Hollanders.
Vandaag hebben de Hagenaars alle gele
genheid gehad en ook deze gelegenheid aan
gegrepen om hun bewondering voor dit élite
corps te uiten.
De terugkeerende mariniers zouden na de
inspectie voor de Landsvrouwe en Hare Doch
ter défileeren.
Het leek wel een Prinsjesdag in 't klein!
Duizenden en duizenden residentiebewoners
bewogen zich langs het Haagsche Bosch, reeds
lang voor het vastgestelde uur. De politie
had uitgebreide voorzorgsmaatregelen geno
men om het verkeer ordelijk te regelen.
Een sterke afzetting voor het Huis ten
Bosch hield het geheele voorplein vrij. Het
rijverkeer werd stopgezet.
De mariniers stonden reeds lang voor elf
uur tegenover het paleis opgesteld.
Kranig stonden zij daar, die twee compag
nieën mariniers en de mannen van den motor-
dienst uit Haarlem.
De mariniers, in oorlogstenue, zagen er kra
nig uit. Hun „Friedensuniform", zoo noemden
de Saarbewoners hun blauwe, lange jassen,
deed het. Op het hoofd martiaal de helm. In
volle uitrusting; stonden ze daar, met den
ransel op den rug.
De motordienst zorgde hierbij voor kleur-
schakeering, daar deze, zooals ook in Saar
brücken, in grijze uniform was. Zooals van
zelf spreekt, voerde kapitein M. R. de Bruyne.
de commandant van het Saarcontingent, ook
hier het bevel. Hjj werd hierin terzijde ge
staan door zijn adjudant, den eersten luite
nant der mariniers J. 8. J. de Bruyn. Verder
merkten wij den commandant van het korps,
kolonel Dorren, alsook den majoor van den
motordienst op.
De verbindingsofficier, kapitein Roelofsen,
bevindt zich in gezelschap van luitenant
Moore, van het Engelsche contingent uit
Saarbrücken, die dezelfde functie als kapitein
Roelofsen vervuld had.
Ook alle andere officieren, die bij het con
tingent in Saarbrücken en St. Ingbert waren
ingedeeld, zijn aanwezig,
Precies om elf uur klinkt luide het com
mando: Geeft acht!
Dan roffelen de trommen en de muziek van
de pijpers klinkt door de stilte op. Een echt
pittige marsch wordt ingezetzóó kunnen
't alleen de pijpers van de Nederlandsche zee
soldaten
Als H.M. de Koningin, Prinses Juliana en
het gevolg voor het Paleis verschijnen, pre
senteeren de troepen het geweer.
Kapitein de Bruyne en zijn adjudant stel
len zich ter beschikking van de lands-
vorstinne.
De Koningin is gekleed in 't wit. H.M.
draagt een witten mantel, met witte weduw-
kap, waarvan een lange witte sluier neer
hangt.
Als H.M. het voorplein betreedt, valt dood-
sche stilte.
Dan vangt de inspectie aan.
Keurig staan de troepen in de houding.
ngzaam schrijdt de Landsvorstinne langs
de mannen van de Saar. Het is een plechtig
oogenblik als Zjj het vaandel van het corps,
dat in het midden opgesteld is, met een diepe
nijging groet.
Belangstellend informeert H. M. bij velen
had SST h°e hCt Saargebi«1
Typisch te zien, hoe die groote, sterke
kei els, die wij op hun zware nachtelijke oefe
ningen, zoo vaak hebben bewonderd om nun
kordaatheid en hun paraatheid, nu, zichtbaar
onder den indruk, antwoord geven.
Ook voor den motordienst toont H M
groote belangstelling, wat door deze mannen;
die over onbegaanbare bergwegen in bliksem
snelle vaart vol plichtsbesef voortgejakkerd
hebben, ten zeerste gewaardeerd wordt
Ook met de heeren officieren en met den
Engelsche n verbindingsofficier onderhiel.)
H.M. zich vriendelijk.
Om ruim kwart over elf was de inspectie
beëindigd.
Toen Koningin en Prinses zich hierna op
het bordes van het standbeeld van Prins Fre-
derik Hendrik begaven, stegen luide juich
kreten op. De duizenden niet-militairen, die
zich achter de afzetting verdrongen, huldig
den aldus spontaan hun Landsvorstinne, die
vriendelijk hiervoor nijgt.
Dan begint het défilé.
Weer doen tamboers en pijpers zich hooren,
dan marcheeren de detachementen rondom
het Huls ten Bosch. Het vaandel ontplooid!
Prachtig in 't gelid marcheeren de zeesolda
ten.
Weer raakt ieder onder den indruk van de
militaire houding onzer keurtroepen.
Kapitein De Brujjne en zijn adjudant slaan
naast H. M. het défilé gade.
Op het moment, dat H. M. en de Prinses
het Paleis binnengaan, barst het enthousiasme
van het publiek nogmaals los. Plechtig klinkt
uit duizenden monden het Wilhelmus.
Een waardig einde van het défilé van de
Hollandsche keurtroepen. Een waardig einde
ook van de historische gebeurtenis.
OVERNAME VAN DE K.NXL.M. DOOK
DE K.P.M. f
Batavia, 18 Febr. (Aneta). Naar de „Java-
Bode" mededeelt, koestert de Kon. Pakctvaart-
Maatschappjj plannen om het geheele bedrijf
van de K.N.I.L.M. door aankoop van de aan
deden, over te nemen.
Reeds eerder wendde de K.P.M. zich tot de
Regeering met een betoog over de wcnschcljjk-
heid voor samenwerking tusscben K.P.M. en
K.N.I.L.M.
HOLLAND—INDIE IN
VUFENEENHALVEN DAG.
Bandoeng, 18 Febr. (Aneta). Het „AJ.D.
De Preangerbode" verneemt, dat de zomer
dienst van de K.L.M. voor de route Holland-
In dlë, welke 2 Mei a.a ingaat, uitgaat van een
rdsduur van BH dag.
A.ieta-Holland verneemt dienaangaande, dat
deze bekorting inderdaad in een vergevorderd
stadium van voorbereiding is, doch nog niet
geheel is vastgesteld.
Diefstal, geheime arak stokerij, mis
handeling.
Semarang. Te Pekalongan hebben zich weer
misdaden van jongens voorgedaan. Een ze
kere D. B., een 16-jarige jongen, heeft uit de
brandkast van zjjn vader sieraden gestolen,
welke van zijn overleden moeder afkomstig
waren, ter waarde van 1000. Te zamen met
B. M. en B. B., heeft Kjj deze aierdaen ver
kocht voor ongeveer 200. B. M. heeft voor
dit geld een arakstokerij opgericht. Voorts
hebben op 24 December j.1. vijftien jongens,
waaronder dit drietal, een Chinees aangeval
len en aan het achterhoofd verwond. De sub
stituut-officier van jusitie, mr. Geesink, heeft
vier dagen te Pekalongan vertoefd om de
zaak te onderzoeken. Het genoemde drietal
bevindt zich in arrest. (Aneta.)
Nadere bijzonderheden.
De medewerker te Semarang van de Java
Bode geeft nog de volgende bijzonderheden
over de de vergiftigingszaak Van Ingen te
Jogja
De 50-jarige Inlandsche vrouw van Van
Ingen, die thans door den subs.-officier van
justitie té Semarang verhoord is, heeft nog
een en ander medegedeeld over de wijze waar
op van Ingen vergiftigd is.
Een maand voor den dood van van Ingen
werd de huisjongen, waarmede de vrouw van
van Ingen reeds gedurende jaren een onge
oorloofde betrekking onderhield, door van
Ingen ontslagen. Hoewel de vrouw reeds jaren
te voren eenige malen zonder succes getracht
had zich van haar man te ontdoen om de be
trekking met den huisjongen te kunnen be
stendigen, kwam pas nadat de huisjongen
definitief bet huls uitgejaagd was in het brein
van deze vrouw het vaste voornemen op om
haar man uit den weg te ruimen.
De vrouw is toen naar mevrouw Lenting
geweest, wier man eenigen tijd voor van Ingen
gestorven is, die het arsenicum geleverd heeft
waarmede van Ingen werd vergiftigd. Mevrouw
van Ingen, <lie zeker wilde zijn van de uit-
r "?Ja,n verSif op hrnrr hondje gepro
beerd. Do dood van het hondje gaf Laar ver
toe tTjïÏÏ? °m bCt V"gifook °P h«ar »<*n
Naar aanleiding van de door haar verleende
medewerking ie mevrouw Lenting in arrest
genomen; zij heeft bekend het arsenicum ge
leverd te hebben, terwijl zij tevens vertelde
dat zt) met het arsenicum eerst naar een
doekoen (Inl. kwakzalver) gegaan is. Deze
doekoen, een zeer ongunstig bekend staand
individu beeft het arsenicum tot poeder ver
mengd. Dit mengsel is vervolgens door den
doekoen betooverd met allerlei hokuspokus-
middelen. Voorts heeft de doekoen aan me
vrouw Lenting bloemetjes meegegeven voor
mevrouw van Ingen. Deze bloemetjes moesten
in het water gelegd worden en met dit bloe
menwater moest mevrouw van Ingen zich
wasschen om de werking van het vergif te
versterken.
De doekoen, die aanvankelijk doordeJogja-
sche politie in arrest was genomen, moest na
verhoord te zijn weder op vrije voeten wor
den gesteld, aangezien geen voldoende bewij
zen tegen dit duister type verkregen konden
worden.
Het verdere verloop van dit drama is ge
noegzaam bekend. Mevrouw van Ingen heeft
het voorgeschreven recept prompt opgevolgd
en baar man drie achtereenvolgende dagen
de vergiftige poeder in melk toegediend.
Van Ingen heeft vlak voor zjjn dood tegen
over een vriend het vermoeden uitgesproken,
dat hjj vergiftigd zou zjjn.
Mevr. de Wed. v. S. 10S jaar.
De secretaris van de Jogjasche Armenzorg
heeft de naar alle waarschijnlijkheid
oudste Europeesche ingezetene van Jogjakarta
ontdekt, mevr. de wed. v. 8., die bezig is haar
103e levensjaar te voltooien, meldt Mataram.
Het oudje woont in een kampong in het
centrum der stad bjj een familielid, dat, naar
hijzelf verklaarde, „pas 67 geworden is" en
die zich in dat gezelschap nog zoo jong als
een veulen gevoelt.
Natuurljjk heeft „Armenzorg" zich over het
oude vrouwtje ontfermd en haar een onder
standje toegewezen van f 3.per maand.
Het ls niet veel, maar nu schiet er tenminste
nog eens iets over voor een extra snoeperijtje
bjj het dageljjksch bordje rijst.
Het plan is echter gerezen, om dit oudje
een extra verrassing te bezorgen, waarmede
om begrijpelijke redenen niet gewacht zal
worden tot den 103den verjaardag, want die
valt pas in September van dit jaar en intus-
schen kan nog zooveel gebeuren. Er zjjn zoo
veel kleine dingen, die een zonnestraaltje zou
den kunnen brengen ln bet armelijke kam-
pongbuisje van dit stokoude vrouwtje.
Djokjakarta, 14 Februari. Bjj de Merapi
hebben dageljjks afstortingen plaats. Van 27
Januari tot 8 Februari werden 22 gloedwolkën
waargenomen; enkele wolken daalden tot ln
bet Senowo-ravjjn.
Op 11 Februari kwamen gleodwolken
voor, welke vergezeld gingen van veel afstor-
tingamateriaal. Het diepe ravijn tuaschen
Blongkeng en Senowo is geheel opgevuld,
waardoor de afstortingen uitsluitend ln het
Senowo-ravjjn terechtkomen. Voor modder-
bandjirs in het Blongkeng-ravijn behoeft niet
te worden gevreesd, aangezien de rivieren
Senowo en Pabeian alles te verwerken krij
gen. Na zware regens treden steeds gloed-
wolken op, welke veroorzaakt worden door
de waterdampen, die ontwikkeld zjjn door de
enorme hitte.
DE KONINGIN EN DE PRINSES NAAR
ZWITSERLAND.
De Koningin en de Prinses stellen zich voor.
Woensdag 20 dezer voor eenigen tjjd naar
Zwitserland te gaan.
De Prinses ia voornemens uiterlijk 12 Maart
terug te komen. Hare Majesteit zal de Prinses
zoolang gezelschap houden als haar werk
zaamheden dit zullen toelaten.
Prinses Juliana hersteld.
Prinses Juliana is hersteld; zjj heeft reeds
een vergadering van het hoofdbestuur van het
Nederlandsche Roodc Kruis bijgewoond.
MACHINEFABRIEK EN SCHEEPSWERF
VAN P. SMIT Jr.
Aandeelhouders besluiten het kapi
taal te halveeren.
Gisterenmorgen ls een vergadering gehou
den van aandeelhouders ln dc N.V. Machine
fabriek en scheepswerf van P. Smit Jr. te Rot
terdam.
Deze vergadering heeft met algemeene
stemmen besloten het kapitaal te halveeren.
Vervolgens zjjn de reorganisatievoorstellen,
welke aan de obligatiehouders zullen worden
voorgelegd, besproken. Voorts is besloten tot
wijziging van de statuten, in verband met de
wijziging van het kapitaal en de daaruit voort
vloeiende reorganisatie.
De nieuwe regeling zou In geen
geval nog dit jaar In werking treden.
De minister van binnenlandsche zaken heeft
medegedeeld, dat, indien het wetsontwerp tot
herziening van den wetteljjken tijd door de
Eerste Kamer mocht worden aangenomen,
het om technische redenen niet mogelijk zal
zjjn de nieuwe tijdregeling nog dit jaar in
werking te doen treden.
De heer Boon vraagt onmiddellijk
publicatie van het rapport Van der
Maas.
De heer Boon, lid der Tweede Kamer heeft
aan den minister van Waterstaat a.i. gevraagd
Is de minister niet van meening, dat dé
zonderlinge geruchten omtrent het droevig
ongeluk van de „Uiver" waarin de geheele
natie heeft gedeeld welke eerst in tal van
kringen in het binnenland de ronde deden en
die daarna in de buitenlandsche per» werden
gepubliceerd, het best weerlegd kunnen worden
door onmiddellijke publicatie van het rapport
van den Rijks-invlieger van toestellen dr ir
H. J. van der Maas, die door het departement
van Waterstaat werd uitgezonden om een
onderzoek ter plaatse in te «tellen welke
publicatie dan later gevolgd dient te worden
door openbaarmaking van het verslag uit te
brengen door Mjzondere C^n^^t
met de bestudeenug van het rapport.
MïTde minister niet van
zijn
Het mag zóó niet langer bltjven! schrijft
de K.N.A.C.
Met den dag of liever iederen avond
wordt het gevaar op de Nederlandsche wegen
groot er. De even onbegrijpelijke als verderf-
fijke onnadenkendheid - want onwetendhe d
kan men niet meer veronderstellen - van de
groote schare wielrijders, bakfietsberjjder» en
voerlieden, die hun leven en dat van anderen
ln de waagschaal stellen door zich toe te ver
trouwen aan de veilige werking van meestal
slecht aangebrachte, gebroken of vuil gewor-
den reflectoren, eiacht een spoedige voorzie-
ping. Niet alleen is de overheid verplicht deze
categorieën van weggebruikers tegen zich
zelf te beschermen, maar zjj heeft ook de be
langen van de automobilisten en motorrijder»
te behartigen, die gevaar loopen ln het don
ker op voor hen onzichtbare fletser» of kar
ren te rijden en zich dan voor den rechter
zullen hebben te verantwoorden wegens het
veroorzaken van dood door schuld of van
zwaar lichamelijk letsel.
De overheid heeft reed» veel te lang ge
wacht met de heretelling van de door haar
zelf gemaakte fouten. Zjj heeft de driewielers
op den verkeersweg losgelaten zonder zich
de ernstige gevaren daarvan te reallseereu.
Zjj staat fietsers en karrevoerder» zelfs bjj
vervoer van vér-uitstekende ladingen al» hoo
rnen of planten toe van ondeugdelijke reflec
toren gebruik te maken, waarop de contróle
zoo&l niet vrjjwel onmogelijk, dan toch ln
ieder geval uiterst slecht ls.
Zoo mag het niet lange.- hljjven. De ge
varen dreigen van twee kanten, en het zou
misdadig zijn deze nog langer te laten be
staan. Vooral ook omdat de oplossing een
voudig en welhig kostbaar ia Hel aanbrengen
van een achteren rood licht uitstralende
electrische lantaarn is voor wielrijder» die
meestal reeds gebruik maken van een elec
trische rijwiellamp een quaeslle van een paar
kwartjes; datzelfde geldt voor bakfletsbe-
b tuurde ra, terwijl karre voerders met een kaars-
of petroleumlampje zouden kunnen volstaan.
De kruiser Durban ls Zaterdagochtend van
Malta naar Messina vertrokken om de stof
felijke overblijfselen van de negen omgekome
nen af te halen.
Een tragische bijzonderheid is nog. dat de
eigenlijke bemanning van de vlieg boot te NI-
slda was achtergebleven. Pas het laatste uur
voor het vertrek waren Vrijdagochtend de
acht leden van de oorspronkelijke bemanning
om tot nu toe onbekende .-edenen vervangen.
In de 8owjetunie bouwt men op het oogen
blik een stratosfeerbaJIon, die den naam
„Osoawiachim II" zal dragen, en veel grooter
zal zijn dan de „Osoawiachim I", die na een
recordhoogte te hebben bereikt verleden jaar
te pletter is gevallen, waarbij de drie opva
renden werden gedood.
De nieuwe ballon zal op speciale wijze be
veiligd zjjn voor bet geval de bemanning er
de contróle over zou verliezen. De gondel, die
vervaardigd wordt uit gelaxcht staal, zal aan
de bovenzijde vooralen worden van twee lui
ken, die in tijd van nood binnen zes seconden
kunnen worden geopend. Een speciale inrich
ting zal het voorts mogelijk maken om per
seconde 65 kg ballast uit te werpen. Een spe
ciale parachute zal moeten dienen om den
gondel zelf zwevende te houden, terwijl boven
dien elk der drie leden van de bemanning met
een parachute zal worden uitgerust.
Het omhulsel van den ballon zal grooter
zijn, dan dat van eiken stratosf eerballon.
Volgens dc luchtvaart-correspondent van
de Sunday Express ts er een plan gemaakt
om een luchtverbinding tusscben Engeland
en Italië te maken door de stratosfeer. Reus
achtlge machines zullen opstijgen tot een
hoogte van 8000 meter en dan met een snel
heid van ruim 300 km per uur het traject
dat nog geen 1640 km is, In ongeveer B uur
kunnen afleggen. De plannen zou .en zijn ont
worpen door Belgische en Italiaansche inge
nieurs. 6
De machines, die hiervoor ontworpen zün
zullen een vleugelspanning hebten van onge
veer 30 meter en bijna 20 meter lang z«n
Vier motoren van 700 p k. elk zullen voor de
stuwkracht zorgen. De cabines, plaats bie
dend voor 24 passagiers, zullen vrijwel uitge
rust zfln als die van de huidige verkeers
vliegtuigen; echter zullen de passagiers be
schikken over een hoeveelheid^^,
het ademen in de sterk verdunde lucht
PP «Tootc hoogte moet vergemakke
lijken. Deze zuurstof wordt aangevoerd ,!„„r
smalle pijpen voorzien van een kraan die kan
worden opengedraaid, wanneer de luchtver
dunning zulks noodig maakt. tver-
Voorts zullen de machines hcmo.,i
meer zien van de aarde iS^U'Veel
nicht tenminste niet 1 '-00 het
wolken, slechts als wordt door
hen voorbtjsuizen cr zal mlfT6 m.assa onder
van regPn'UöfCn8toSC| "<>k n,«U
me», op de maewne» '°"oed
I un beden uI alléén
nog maai
mon dveraorging mei
f weemaal fiei dag
l.nler me gebruiken
een gewaarborgde
vvrsorging
Groote lub» SU rrUil
Kleine tube 25 rent»
10.000.000 grcetdrüUge
gebruiken ever de geherlr wereld
Zaterdag ln de vroegte zj)n de Kramd*
vlieger» Codoa en Itoaai met hun vliegtuig
Jusepb Le Br Lx te Istre», bjj Marsetlle, opg»
stegen met de bedoeling in rechte lijn, >,«8^
tuaachenlanding, naar Kio de Janeiro en to<
mogelijk naar Buenoa Aires te vliegen.
Hun poging ie mislukt.
Naar Keuier Zondag uit Daw luskiii,
hadden beide vlieger» per radio nir .rgedeeèd
dat de Joaeph Le Urix, al» gevolg van ver
laging in den oliedruk. Biecht» op het halvt
toerental liep, waardoor zjj waarsr^HeHjk
ace zouden moeten dalen.
Op dal oogenblik (ongeveer h.to
morgen) bevonden xj) xich tuaacneti ile Kaaj
Verdiacbe eilanden en de rut» van Saint Raai
Om 10 uur deelden de vlieger» ln een I weed,
radiogram mede, dat rij xich nog ln dr luchl
bevonden en dal «en Kngelach vaartuig u> <k
nabijheid was, gereed om te hulp te komen
7..j xouden probeeren Porto Praja U bi-
reiken. Onmlddcljjk na ontvangst van bet (ent,
radiogram zjjn een Franach mannr-vaarUd|
en bel watervliegtuig Santo» Dumont uit Dakar
vertrokken om de viirgrr» hulp te vrrleeMa
Aangezien de Joeep 1 jr Brix een landvtief-
tuig ia, sou een nooddaltnc op ree -W.er
gevaar xjjo
Het PTanache minix.n.. v*.u lum.vxan
ontving Zoodag bel volgende telegram van
Codon en Ronat
„Om 13 22 veilig geland te Porto Praja."
(Kaap Verdiache eilanden.)
De minister van luchtvaart, generaal i ouxia,
had den vliegers vóór bun Landing ren tele
gram gezonden, waarin hjj bun meedeelde,dal
zjj eerst zich zelf moesten redden en dat bel
behond van bel toestel geen rol speelde.
Keuter meldt uit Porto 1'mv
Codos en Rossi, die In staal v<u „.ooi»
opwinding en zeer vermoeid bun toestel aan
den grond hebben gezet, zjjn, na eeo korte
rust, naar bet vliegveld teruggekeerd, ten
einde de kei zl elllrr—wrr»r--i - - - nestel
te leiden
De landing te Porie Pm*-
Achteraf btjjkt, dat men de constructie van
de Joeeph le Brix, die reeds vjjf jaren oud ta
en circa duizend vlieguren achter zich beeft,
toch heeft overschat Het toestel moge nog
zoo zorgvuldig herzien zjjn en enkele ver
beteringen ondergaan hebben, bet la een ver
moeid toestel gebleven, dat ruimschoots zijn
diensten bewezen beeft en recht had op defi
nitieve rust. Dat dit avontuur ten slotte nog
zoo bulten verwachting goed geëindigd ik
moet een geluk worden geacht Codo#
Rossi zullen voorloopig wel van iedere poging
tot recordverbetering moeten afzien.
BEVALLEN: M. de Jager -v. EysdtiK fi-
O. Harf.itAntonlase. s. E. J. de Voa inkekt
H. H. v. Essen Klein Starink, s. A. Vonk-
Pie. s. O. Schepel Kuiper, <L G. H Dekker-
Broerse, z. N. Samlcne Luikes Butler,
J. de Boer Djjkstra, x.
OVERLEDEN: H. J. Blankman Heilig®*
J*rg, 6B J. J. Kramer Blikkenhorst,
W«1 J- Wjjers. 70 J
(Buiten verantwoordelijkheid van de red»* f
Niet geplaatste stukken wordeo
niet teruggezonden.)
WARF, WOORDEN VAN WKTII<>',dE*®'
Wethouder Van der Vaart heeft zeer
opgemerkt, dat de slechte gang van
b(j de winkeliers grootcndeols verooi®'™
wordt door de loonsverlagingen, die v0°r
rjjkssalarisscn zjjn ingevoerd door het l*"*
bestuur.
Wethouder De Boer heeft gezegd, dj»*
vanwege de wereldcrisis niet ts veel
dc regeering mogen uitoefenen. Ook
waar. -4
En waar er van een rjjksloonvcrhoog®»
voorloopig wel geen sprake zal zjjn
van di„ i.
voorloopig wel geen sprake zal zjjn
van die wereldmalaisc, moet men de uiWP
keil dP7ne z.
"d^iuinaiaiac, moei men -
ken dezer beide wethouders eens combi»
en er de conclusie uit trekken: ^j)
"et zal 7/8 onzer inwoners (njhlter
plus de winkeliers in de toekomst niet
gaan.
"e gemeente zal dus moeten streven
lagere kosten der stads regeering v °°r
0/10 onzer plaatselijke samenleving.
Misschien als alles aangepast in.
voor minder geld nog hjj na net
leven als vroeger. Doch hoe eerder h<* |?r
moet de gemeente zien tot een 'a8c
grooting te komen
WlNKELl#1*
RB-