Ingezonden H.M. de Koningin heeft Maandag in gezelschap van H.K.H. Prinses Juliana voor Huis ten Bosch te Den Haag de Saar^mariniers geïnspecteerd. UITZENDING VAN DINERS K O LI («IN. SPOORSTRAAT 98 P Telefoon 339 De keurtroepen defileeren voor H. M. de Koningin. Een waardig slot van een historische gebeurtenis" (Van onzen specialer) verslaggever) Oost-Indië. Nieuwe misdaden van Europeesche jongens De vergiftigingszaak te Jogia. Jogja's oudste ingezetene De werking van den Merapi. BINNENLAND De wettelijke tijd. De „Uiver"' ramp. ets■r-Aisasrïs.sir- Achterlichien voor rijwielen noodig. Om een eind ie maken aan lange reeksen ongevallen. LUCHTVAART Het vergaan van het Engelsche watervliegtuig. Een nieuwe stratosfeer^ ballon in Rusland. Een stratosfeerverbinding Engeland-ltalië? Een gehoonheidsbe- hundcling, die ieder zich kan veroorloven LISTERINE TANDPASTA Een mislukte vliegtocht van Codos en Rossi. Te Porte Praja geland. Burgerlijke Stand van Den Helder van 16—18 Febr. HELDKRSCHJ* COURANT VAN DINSDAG iq FEBRUARI u Spr. richtte zich vervolgens in de Engelsche taal tot den Engelschen verbindingsofficier More, wien hij een welkomstwoord in ons land toeriep. Spr. hoopte, dat de Engelsch- man nog een paar genoeglijke dagen in ons vaderland zou doorbrengen. Zich weder tot den troep wendend, her innerde spreker aan het afscheid op 20 Dec., toen den manschappen een belangrijke taak wachtte, en de verwachting uitgesproken werd, dat'zjj die taak goed zouden vervullen. Nu is de taak volbracht en naar spreker kan zeggen op een wijze, die tot volle tevreden heid aanleiding geeft. Gjj hebt u opofferin gen moeten getroosten en herhaaldelijk zjjt gjj voor moeilijkheden geplaatst geweest, maar uw werk is met succes bekroond. Het rood-wit en blauw is op den dag van uw ver trek, ongeschonden en vlekkeloos neergehaald. Daarvoor zijn wij u dankbaar. Door uw voorbeeldige handelingen hebt gij •r bovendien toe bijgedragen, dat de marine, die sedert Februari 1933 veel van haar aan zien verloren had, weer belangrijk daarvan teruggewonnen heeft. Aan de belangrijke zen ding, in dienst van den vrede en van den Vol kenbond bewaren wij de aangenaamste her inneringen. Vele moeljjkheden zijn uw deel geweest, maar gij hebt die alle schitterend overwonnen. Gij zjjt er in geslaagd de eer van Nederland hoog te houden en aan de geschie denis van onze weermacht hebt gij daardoor schoone bladzijden toegevoegd. De rapporten, die hier ontvangen zijn, getuigen alle van groote waardeering. Wij zijn u daar dankbaar voor en wij zijn trotsch u een der onzen te mogen noemen. Kapitein de Bruyne onderscheiden. Spr. is dankbaar, dat hij bekend kon maken, dat het Hare Majesteit, zoo steeds meelevend met de weermacht, behaagd heeft de bijzon dere prestaties van kapitein De Bruyne, in den dienst van de weermacht in den vreemde te beloonen. Nadat de troep het geweer gepresen teerd heeft, leest vice-admiraal De Graaff dan het Kon. besluit voor, waarbij kapi tein M. R. de Bruyne, op voordracht van den minister van defensie bevorderd wordt tot officier in de orde van Oranje Nassau, met de zwaarden. De vice-admiraal speldt vervolgens kapitein de Bruyne de onderscheiding op de borst. Zijn rede vervolgend, zegt spr. nog dat allen er in hooge mate toe bijgedragen heb ben, dat de taak met groote waardeering ver vuld is kunnen worden. Niet alleen voor de Saartroepen, maar voor de geheele weer macht en in het bijzonder voor het korps mariniers is het vandaag een koninklijke dag. Laat dit voor allen een spoorslag zijn. om tot in lengte van dagen te blijven geven, het beste, dat in ons is tot heil van het vader land en tot eer van onze Koningin. Spr. ein digde met een driewerf „Leve de Kningin", waarmede de gansche trep instemde. Ten slotte volgde nog het eerbewijs aan het vaandel. Een onderhoud met kap. de Bruyne. In een ondeiiioud, dat wij na afloop van de plechtigheid met kap. M. R. de Bruyne hadden schrijft het Hbl., vertolkte Jeze zijn groote waardeering \oor de wijze waarop de man schappen hun plicht hebben vervuld. Hij ver telde verder, dat er gedurende het verblijf in het Saargebied weinig contact is geweest tus- schen de bevolking en de troepen als gevolg van de strenge pasagiermaatregelen, die hij had moeten nemen om te vooi komen dat on- gewcnschte personen politieke munt zouden staan uit het contact met de manschappen. Niettemin was men vriendelijk ontvangen. Tal van autoriteiten hacden gastvrijheid verleend aan officieren en nanschappen. Het afscheid op het perron te Saarbrticken, vertelde kap. De Bruyne, was bijzonder har telijk. Hij had het voorrecht de Engelsche troep, die uitgeleide deed, te mogen inspec- teeren. Onmiddellijk na het passeeren van de Ne- derlandsche grens bij Visé bleek de groote be- langstelling van de bevolking. Overal stond men langs de spoorlijn of hing men uit de ramen. Op het perron te Maastricht verschenen burgemeester Van Noppen en overste Njjnat, garnizoenscommandant. Ook verder in den lan de, vooral in Utrecht en uittcraard ook te Rotterdam, was de begroeting, zoo be3loot de commandant, bijzonder hartelijk. Om half tien verliet vice dmiraal J. de Graaf vergezeld van twee officieren de ka zerne. De manschappen vermreidden zich over hun kamers om zoo spoedig mogelijk hun ge zinsleden, die Ir grootcn getale wachtten, naar huis te kunnen vergezellen. DAGELIJKS billijk tarief Het is nu bijna 2 maanden geleden, dat wi) ze het vreemde land zagen binnentrekken... een koude winteravond lag over Saarbrücken. Die HolltLnder kommen! Zwijgend en ernstig stonden de Saar- brücker bewoners op de trottoirs van de Bahnhofstrasse, die door tienduizenden elec- trische lampen, hangende in dichte rijen boven het asphalt, bestraald werd. Die Hollhnder kommen! De pijpers voorop, daar achter de troejien stram en militair, de Hollandsche keurtroe pen! Ondanks hun zwijgend ernstig toezien lazen wij op het gezicht der bewoners van Saar brücken bewondering voor de correcte mili taire houding dezer Hollanders. Vandaag hebben de Hagenaars alle gele genheid gehad en ook deze gelegenheid aan gegrepen om hun bewondering voor dit élite corps te uiten. De terugkeerende mariniers zouden na de inspectie voor de Landsvrouwe en Hare Doch ter défileeren. Het leek wel een Prinsjesdag in 't klein! Duizenden en duizenden residentiebewoners bewogen zich langs het Haagsche Bosch, reeds lang voor het vastgestelde uur. De politie had uitgebreide voorzorgsmaatregelen geno men om het verkeer ordelijk te regelen. Een sterke afzetting voor het Huis ten Bosch hield het geheele voorplein vrij. Het rijverkeer werd stopgezet. De mariniers stonden reeds lang voor elf uur tegenover het paleis opgesteld. Kranig stonden zij daar, die twee compag nieën mariniers en de mannen van den motor- dienst uit Haarlem. De mariniers, in oorlogstenue, zagen er kra nig uit. Hun „Friedensuniform", zoo noemden de Saarbewoners hun blauwe, lange jassen, deed het. Op het hoofd martiaal de helm. In volle uitrusting; stonden ze daar, met den ransel op den rug. De motordienst zorgde hierbij voor kleur- schakeering, daar deze, zooals ook in Saar brücken, in grijze uniform was. Zooals van zelf spreekt, voerde kapitein M. R. de Bruyne. de commandant van het Saarcontingent, ook hier het bevel. Hjj werd hierin terzijde ge staan door zijn adjudant, den eersten luite nant der mariniers J. 8. J. de Bruyn. Verder merkten wij den commandant van het korps, kolonel Dorren, alsook den majoor van den motordienst op. De verbindingsofficier, kapitein Roelofsen, bevindt zich in gezelschap van luitenant Moore, van het Engelsche contingent uit Saarbrücken, die dezelfde functie als kapitein Roelofsen vervuld had. Ook alle andere officieren, die bij het con tingent in Saarbrücken en St. Ingbert waren ingedeeld, zijn aanwezig, Precies om elf uur klinkt luide het com mando: Geeft acht! Dan roffelen de trommen en de muziek van de pijpers klinkt door de stilte op. Een echt pittige marsch wordt ingezetzóó kunnen 't alleen de pijpers van de Nederlandsche zee soldaten Als H.M. de Koningin, Prinses Juliana en het gevolg voor het Paleis verschijnen, pre senteeren de troepen het geweer. Kapitein de Bruyne en zijn adjudant stel len zich ter beschikking van de lands- vorstinne. De Koningin is gekleed in 't wit. H.M. draagt een witten mantel, met witte weduw- kap, waarvan een lange witte sluier neer hangt. Als H.M. het voorplein betreedt, valt dood- sche stilte. Dan vangt de inspectie aan. Keurig staan de troepen in de houding. ngzaam schrijdt de Landsvorstinne langs de mannen van de Saar. Het is een plechtig oogenblik als Zjj het vaandel van het corps, dat in het midden opgesteld is, met een diepe nijging groet. Belangstellend informeert H. M. bij velen had SST h°e hCt Saargebi«1 Typisch te zien, hoe die groote, sterke kei els, die wij op hun zware nachtelijke oefe ningen, zoo vaak hebben bewonderd om nun kordaatheid en hun paraatheid, nu, zichtbaar onder den indruk, antwoord geven. Ook voor den motordienst toont H M groote belangstelling, wat door deze mannen; die over onbegaanbare bergwegen in bliksem snelle vaart vol plichtsbesef voortgejakkerd hebben, ten zeerste gewaardeerd wordt Ook met de heeren officieren en met den Engelsche n verbindingsofficier onderhiel.) H.M. zich vriendelijk. Om ruim kwart over elf was de inspectie beëindigd. Toen Koningin en Prinses zich hierna op het bordes van het standbeeld van Prins Fre- derik Hendrik begaven, stegen luide juich kreten op. De duizenden niet-militairen, die zich achter de afzetting verdrongen, huldig den aldus spontaan hun Landsvorstinne, die vriendelijk hiervoor nijgt. Dan begint het défilé. Weer doen tamboers en pijpers zich hooren, dan marcheeren de detachementen rondom het Huls ten Bosch. Het vaandel ontplooid! Prachtig in 't gelid marcheeren de zeesolda ten. Weer raakt ieder onder den indruk van de militaire houding onzer keurtroepen. Kapitein De Brujjne en zijn adjudant slaan naast H. M. het défilé gade. Op het moment, dat H. M. en de Prinses het Paleis binnengaan, barst het enthousiasme van het publiek nogmaals los. Plechtig klinkt uit duizenden monden het Wilhelmus. Een waardig einde van het défilé van de Hollandsche keurtroepen. Een waardig einde ook van de historische gebeurtenis. OVERNAME VAN DE K.NXL.M. DOOK DE K.P.M. f Batavia, 18 Febr. (Aneta). Naar de „Java- Bode" mededeelt, koestert de Kon. Pakctvaart- Maatschappjj plannen om het geheele bedrijf van de K.N.I.L.M. door aankoop van de aan deden, over te nemen. Reeds eerder wendde de K.P.M. zich tot de Regeering met een betoog over de wcnschcljjk- heid voor samenwerking tusscben K.P.M. en K.N.I.L.M. HOLLAND—INDIE IN VUFENEENHALVEN DAG. Bandoeng, 18 Febr. (Aneta). Het „AJ.D. De Preangerbode" verneemt, dat de zomer dienst van de K.L.M. voor de route Holland- In dlë, welke 2 Mei a.a ingaat, uitgaat van een rdsduur van BH dag. A.ieta-Holland verneemt dienaangaande, dat deze bekorting inderdaad in een vergevorderd stadium van voorbereiding is, doch nog niet geheel is vastgesteld. Diefstal, geheime arak stokerij, mis handeling. Semarang. Te Pekalongan hebben zich weer misdaden van jongens voorgedaan. Een ze kere D. B., een 16-jarige jongen, heeft uit de brandkast van zjjn vader sieraden gestolen, welke van zijn overleden moeder afkomstig waren, ter waarde van 1000. Te zamen met B. M. en B. B., heeft Kjj deze aierdaen ver kocht voor ongeveer 200. B. M. heeft voor dit geld een arakstokerij opgericht. Voorts hebben op 24 December j.1. vijftien jongens, waaronder dit drietal, een Chinees aangeval len en aan het achterhoofd verwond. De sub stituut-officier van jusitie, mr. Geesink, heeft vier dagen te Pekalongan vertoefd om de zaak te onderzoeken. Het genoemde drietal bevindt zich in arrest. (Aneta.) Nadere bijzonderheden. De medewerker te Semarang van de Java Bode geeft nog de volgende bijzonderheden over de de vergiftigingszaak Van Ingen te Jogja De 50-jarige Inlandsche vrouw van Van Ingen, die thans door den subs.-officier van justitie té Semarang verhoord is, heeft nog een en ander medegedeeld over de wijze waar op van Ingen vergiftigd is. Een maand voor den dood van van Ingen werd de huisjongen, waarmede de vrouw van van Ingen reeds gedurende jaren een onge oorloofde betrekking onderhield, door van Ingen ontslagen. Hoewel de vrouw reeds jaren te voren eenige malen zonder succes getracht had zich van haar man te ontdoen om de be trekking met den huisjongen te kunnen be stendigen, kwam pas nadat de huisjongen definitief bet huls uitgejaagd was in het brein van deze vrouw het vaste voornemen op om haar man uit den weg te ruimen. De vrouw is toen naar mevrouw Lenting geweest, wier man eenigen tijd voor van Ingen gestorven is, die het arsenicum geleverd heeft waarmede van Ingen werd vergiftigd. Mevrouw van Ingen, <lie zeker wilde zijn van de uit- r "?Ja,n verSif op hrnrr hondje gepro beerd. Do dood van het hondje gaf Laar ver toe tTjïÏÏ? °m bCt V"gifook °P h«ar »<*n Naar aanleiding van de door haar verleende medewerking ie mevrouw Lenting in arrest genomen; zij heeft bekend het arsenicum ge leverd te hebben, terwijl zij tevens vertelde dat zt) met het arsenicum eerst naar een doekoen (Inl. kwakzalver) gegaan is. Deze doekoen, een zeer ongunstig bekend staand individu beeft het arsenicum tot poeder ver mengd. Dit mengsel is vervolgens door den doekoen betooverd met allerlei hokuspokus- middelen. Voorts heeft de doekoen aan me vrouw Lenting bloemetjes meegegeven voor mevrouw van Ingen. Deze bloemetjes moesten in het water gelegd worden en met dit bloe menwater moest mevrouw van Ingen zich wasschen om de werking van het vergif te versterken. De doekoen, die aanvankelijk doordeJogja- sche politie in arrest was genomen, moest na verhoord te zijn weder op vrije voeten wor den gesteld, aangezien geen voldoende bewij zen tegen dit duister type verkregen konden worden. Het verdere verloop van dit drama is ge noegzaam bekend. Mevrouw van Ingen heeft het voorgeschreven recept prompt opgevolgd en baar man drie achtereenvolgende dagen de vergiftige poeder in melk toegediend. Van Ingen heeft vlak voor zjjn dood tegen over een vriend het vermoeden uitgesproken, dat hjj vergiftigd zou zjjn. Mevr. de Wed. v. S. 10S jaar. De secretaris van de Jogjasche Armenzorg heeft de naar alle waarschijnlijkheid oudste Europeesche ingezetene van Jogjakarta ontdekt, mevr. de wed. v. 8., die bezig is haar 103e levensjaar te voltooien, meldt Mataram. Het oudje woont in een kampong in het centrum der stad bjj een familielid, dat, naar hijzelf verklaarde, „pas 67 geworden is" en die zich in dat gezelschap nog zoo jong als een veulen gevoelt. Natuurljjk heeft „Armenzorg" zich over het oude vrouwtje ontfermd en haar een onder standje toegewezen van f 3.per maand. Het ls niet veel, maar nu schiet er tenminste nog eens iets over voor een extra snoeperijtje bjj het dageljjksch bordje rijst. Het plan is echter gerezen, om dit oudje een extra verrassing te bezorgen, waarmede om begrijpelijke redenen niet gewacht zal worden tot den 103den verjaardag, want die valt pas in September van dit jaar en intus- schen kan nog zooveel gebeuren. Er zjjn zoo veel kleine dingen, die een zonnestraaltje zou den kunnen brengen ln bet armelijke kam- pongbuisje van dit stokoude vrouwtje. Djokjakarta, 14 Februari. Bjj de Merapi hebben dageljjks afstortingen plaats. Van 27 Januari tot 8 Februari werden 22 gloedwolkën waargenomen; enkele wolken daalden tot ln bet Senowo-ravjjn. Op 11 Februari kwamen gleodwolken voor, welke vergezeld gingen van veel afstor- tingamateriaal. Het diepe ravijn tuaschen Blongkeng en Senowo is geheel opgevuld, waardoor de afstortingen uitsluitend ln het Senowo-ravjjn terechtkomen. Voor modder- bandjirs in het Blongkeng-ravijn behoeft niet te worden gevreesd, aangezien de rivieren Senowo en Pabeian alles te verwerken krij gen. Na zware regens treden steeds gloed- wolken op, welke veroorzaakt worden door de waterdampen, die ontwikkeld zjjn door de enorme hitte. DE KONINGIN EN DE PRINSES NAAR ZWITSERLAND. De Koningin en de Prinses stellen zich voor. Woensdag 20 dezer voor eenigen tjjd naar Zwitserland te gaan. De Prinses ia voornemens uiterlijk 12 Maart terug te komen. Hare Majesteit zal de Prinses zoolang gezelschap houden als haar werk zaamheden dit zullen toelaten. Prinses Juliana hersteld. Prinses Juliana is hersteld; zjj heeft reeds een vergadering van het hoofdbestuur van het Nederlandsche Roodc Kruis bijgewoond. MACHINEFABRIEK EN SCHEEPSWERF VAN P. SMIT Jr. Aandeelhouders besluiten het kapi taal te halveeren. Gisterenmorgen ls een vergadering gehou den van aandeelhouders ln dc N.V. Machine fabriek en scheepswerf van P. Smit Jr. te Rot terdam. Deze vergadering heeft met algemeene stemmen besloten het kapitaal te halveeren. Vervolgens zjjn de reorganisatievoorstellen, welke aan de obligatiehouders zullen worden voorgelegd, besproken. Voorts is besloten tot wijziging van de statuten, in verband met de wijziging van het kapitaal en de daaruit voort vloeiende reorganisatie. De nieuwe regeling zou In geen geval nog dit jaar In werking treden. De minister van binnenlandsche zaken heeft medegedeeld, dat, indien het wetsontwerp tot herziening van den wetteljjken tijd door de Eerste Kamer mocht worden aangenomen, het om technische redenen niet mogelijk zal zjjn de nieuwe tijdregeling nog dit jaar in werking te doen treden. De heer Boon vraagt onmiddellijk publicatie van het rapport Van der Maas. De heer Boon, lid der Tweede Kamer heeft aan den minister van Waterstaat a.i. gevraagd Is de minister niet van meening, dat dé zonderlinge geruchten omtrent het droevig ongeluk van de „Uiver" waarin de geheele natie heeft gedeeld welke eerst in tal van kringen in het binnenland de ronde deden en die daarna in de buitenlandsche per» werden gepubliceerd, het best weerlegd kunnen worden door onmiddellijke publicatie van het rapport van den Rijks-invlieger van toestellen dr ir H. J. van der Maas, die door het departement van Waterstaat werd uitgezonden om een onderzoek ter plaatse in te «tellen welke publicatie dan later gevolgd dient te worden door openbaarmaking van het verslag uit te brengen door Mjzondere C^n^^t met de bestudeenug van het rapport. MïTde minister niet van zijn Het mag zóó niet langer bltjven! schrijft de K.N.A.C. Met den dag of liever iederen avond wordt het gevaar op de Nederlandsche wegen groot er. De even onbegrijpelijke als verderf- fijke onnadenkendheid - want onwetendhe d kan men niet meer veronderstellen - van de groote schare wielrijders, bakfietsberjjder» en voerlieden, die hun leven en dat van anderen ln de waagschaal stellen door zich toe te ver trouwen aan de veilige werking van meestal slecht aangebrachte, gebroken of vuil gewor- den reflectoren, eiacht een spoedige voorzie- ping. Niet alleen is de overheid verplicht deze categorieën van weggebruikers tegen zich zelf te beschermen, maar zjj heeft ook de be langen van de automobilisten en motorrijder» te behartigen, die gevaar loopen ln het don ker op voor hen onzichtbare fletser» of kar ren te rijden en zich dan voor den rechter zullen hebben te verantwoorden wegens het veroorzaken van dood door schuld of van zwaar lichamelijk letsel. De overheid heeft reed» veel te lang ge wacht met de heretelling van de door haar zelf gemaakte fouten. Zjj heeft de driewielers op den verkeersweg losgelaten zonder zich de ernstige gevaren daarvan te reallseereu. Zjj staat fietsers en karrevoerder» zelfs bjj vervoer van vér-uitstekende ladingen al» hoo rnen of planten toe van ondeugdelijke reflec toren gebruik te maken, waarop de contróle zoo&l niet vrjjwel onmogelijk, dan toch ln ieder geval uiterst slecht ls. Zoo mag het niet lange.- hljjven. De ge varen dreigen van twee kanten, en het zou misdadig zijn deze nog langer te laten be staan. Vooral ook omdat de oplossing een voudig en welhig kostbaar ia Hel aanbrengen van een achteren rood licht uitstralende electrische lantaarn is voor wielrijder» die meestal reeds gebruik maken van een elec trische rijwiellamp een quaeslle van een paar kwartjes; datzelfde geldt voor bakfletsbe- b tuurde ra, terwijl karre voerders met een kaars- of petroleumlampje zouden kunnen volstaan. De kruiser Durban ls Zaterdagochtend van Malta naar Messina vertrokken om de stof felijke overblijfselen van de negen omgekome nen af te halen. Een tragische bijzonderheid is nog. dat de eigenlijke bemanning van de vlieg boot te NI- slda was achtergebleven. Pas het laatste uur voor het vertrek waren Vrijdagochtend de acht leden van de oorspronkelijke bemanning om tot nu toe onbekende .-edenen vervangen. In de 8owjetunie bouwt men op het oogen blik een stratosfeerbaJIon, die den naam „Osoawiachim II" zal dragen, en veel grooter zal zijn dan de „Osoawiachim I", die na een recordhoogte te hebben bereikt verleden jaar te pletter is gevallen, waarbij de drie opva renden werden gedood. De nieuwe ballon zal op speciale wijze be veiligd zjjn voor bet geval de bemanning er de contróle over zou verliezen. De gondel, die vervaardigd wordt uit gelaxcht staal, zal aan de bovenzijde vooralen worden van twee lui ken, die in tijd van nood binnen zes seconden kunnen worden geopend. Een speciale inrich ting zal het voorts mogelijk maken om per seconde 65 kg ballast uit te werpen. Een spe ciale parachute zal moeten dienen om den gondel zelf zwevende te houden, terwijl boven dien elk der drie leden van de bemanning met een parachute zal worden uitgerust. Het omhulsel van den ballon zal grooter zijn, dan dat van eiken stratosf eerballon. Volgens dc luchtvaart-correspondent van de Sunday Express ts er een plan gemaakt om een luchtverbinding tusscben Engeland en Italië te maken door de stratosfeer. Reus achtlge machines zullen opstijgen tot een hoogte van 8000 meter en dan met een snel heid van ruim 300 km per uur het traject dat nog geen 1640 km is, In ongeveer B uur kunnen afleggen. De plannen zou .en zijn ont worpen door Belgische en Italiaansche inge nieurs. 6 De machines, die hiervoor ontworpen zün zullen een vleugelspanning hebten van onge veer 30 meter en bijna 20 meter lang z«n Vier motoren van 700 p k. elk zullen voor de stuwkracht zorgen. De cabines, plaats bie dend voor 24 passagiers, zullen vrijwel uitge rust zfln als die van de huidige verkeers vliegtuigen; echter zullen de passagiers be schikken over een hoeveelheid^^, het ademen in de sterk verdunde lucht PP «Tootc hoogte moet vergemakke lijken. Deze zuurstof wordt aangevoerd ,!„„r smalle pijpen voorzien van een kraan die kan worden opengedraaid, wanneer de luchtver dunning zulks noodig maakt. tver- Voorts zullen de machines hcmo.,i meer zien van de aarde iS^U'Veel nicht tenminste niet 1 '-00 het wolken, slechts als wordt door hen voorbtjsuizen cr zal mlfT6 m.assa onder van regPn'UöfCn8toSC| "<>k n,«U me», op de maewne» '°"oed I un beden uI alléén nog maai mon dveraorging mei f weemaal fiei dag l.nler me gebruiken een gewaarborgde vvrsorging Groote lub» SU rrUil Kleine tube 25 rent» 10.000.000 grcetdrüUge gebruiken ever de geherlr wereld Zaterdag ln de vroegte zj)n de Kramd* vlieger» Codoa en Itoaai met hun vliegtuig Jusepb Le Br Lx te Istre», bjj Marsetlle, opg» stegen met de bedoeling in rechte lijn, >,«8^ tuaachenlanding, naar Kio de Janeiro en to< mogelijk naar Buenoa Aires te vliegen. Hun poging ie mislukt. Naar Keuier Zondag uit Daw luskiii, hadden beide vlieger» per radio nir .rgedeeèd dat de Joaeph Le Urix, al» gevolg van ver laging in den oliedruk. Biecht» op het halvt toerental liep, waardoor zjj waarsr^HeHjk ace zouden moeten dalen. Op dal oogenblik (ongeveer h.to morgen) bevonden xj) xich tuaacneti ile Kaaj Verdiacbe eilanden en de rut» van Saint Raai Om 10 uur deelden de vlieger» ln een I weed, radiogram mede, dat rij xich nog ln dr luchl bevonden en dal «en Kngelach vaartuig u> <k nabijheid was, gereed om te hulp te komen 7..j xouden probeeren Porto Praja U bi- reiken. Onmlddcljjk na ontvangst van bet (ent, radiogram zjjn een Franach mannr-vaarUd| en bel watervliegtuig Santo» Dumont uit Dakar vertrokken om de viirgrr» hulp te vrrleeMa Aangezien de Joeep 1 jr Brix een landvtief- tuig ia, sou een nooddaltnc op ree -W.er gevaar xjjo Het PTanache minix.n.. v*.u lum.vxan ontving Zoodag bel volgende telegram van Codon en Ronat „Om 13 22 veilig geland te Porto Praja." (Kaap Verdiache eilanden.) De minister van luchtvaart, generaal i ouxia, had den vliegers vóór bun Landing ren tele gram gezonden, waarin hjj bun meedeelde,dal zjj eerst zich zelf moesten redden en dat bel behond van bel toestel geen rol speelde. Keuter meldt uit Porto 1'mv Codos en Rossi, die In staal v<u „.ooi» opwinding en zeer vermoeid bun toestel aan den grond hebben gezet, zjjn, na eeo korte rust, naar bet vliegveld teruggekeerd, ten einde de kei zl elllrr—wrr»r--i - - - nestel te leiden De landing te Porie Pm*- Achteraf btjjkt, dat men de constructie van de Joeeph le Brix, die reeds vjjf jaren oud ta en circa duizend vlieguren achter zich beeft, toch heeft overschat Het toestel moge nog zoo zorgvuldig herzien zjjn en enkele ver beteringen ondergaan hebben, bet la een ver moeid toestel gebleven, dat ruimschoots zijn diensten bewezen beeft en recht had op defi nitieve rust. Dat dit avontuur ten slotte nog zoo bulten verwachting goed geëindigd ik moet een geluk worden geacht Codo# Rossi zullen voorloopig wel van iedere poging tot recordverbetering moeten afzien. BEVALLEN: M. de Jager -v. EysdtiK fi- O. Harf.itAntonlase. s. E. J. de Voa inkekt H. H. v. Essen Klein Starink, s. A. Vonk- Pie. s. O. Schepel Kuiper, <L G. H Dekker- Broerse, z. N. Samlcne Luikes Butler, J. de Boer Djjkstra, x. OVERLEDEN: H. J. Blankman Heilig®* J*rg, 6B J. J. Kramer Blikkenhorst, W«1 J- Wjjers. 70 J (Buiten verantwoordelijkheid van de red»* f Niet geplaatste stukken wordeo niet teruggezonden.) WARF, WOORDEN VAN WKTII<>',dE*®' Wethouder Van der Vaart heeft zeer opgemerkt, dat de slechte gang van b(j de winkeliers grootcndeols verooi®'™ wordt door de loonsverlagingen, die v0°r rjjkssalarisscn zjjn ingevoerd door het l*"* bestuur. Wethouder De Boer heeft gezegd, dj»* vanwege de wereldcrisis niet ts veel dc regeering mogen uitoefenen. Ook waar. -4 En waar er van een rjjksloonvcrhoog®» voorloopig wel geen sprake zal zjjn van di„ i. voorloopig wel geen sprake zal zjjn van die wereldmalaisc, moet men de uiWP keil dP7ne z. "d^iuinaiaiac, moei men - ken dezer beide wethouders eens combi» en er de conclusie uit trekken: ^j) "et zal 7/8 onzer inwoners (njhlter plus de winkeliers in de toekomst niet gaan. "e gemeente zal dus moeten streven lagere kosten der stads regeering v °°r 0/10 onzer plaatselijke samenleving. Misschien als alles aangepast in. voor minder geld nog hjj na net leven als vroeger. Doch hoe eerder h<* |?r moet de gemeente zien tot een 'a8c grooting te komen WlNKELl#1* RB-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 6