Uw oude meubelen als nieuw M KLERCQ ZOON Vertegenwoordiger flinke VERKOOPER, Julianadorp Schagen. Laatste berichten. Legerberichten. 5c huwt BOVENWOIVUG. TE KOOP C A S S I R E, TE KOOP HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 9 MAART 1935. Eerste Kamer. Tegengaan van Iin.bebouwing Een tweetal zware branden. De opstand in Griekenland Een stad gebombardeerd. Het conflict tusschen Italië en Abessinië. Stoomvaartberichten ■i Visscherijberichten Burgerlijke Stand van Den Helder. door ze opnieuw met moderne bekleeding te Woningen, naby Sponpaik Wij belasten ons tevens met Tevens als nieuw Heeren- ei) het pasklaar maken en ophan- "Sg£T~w^^75. gen van vitrages en gordijnen, Eenjfl 2ijn dic njeuwe het leggen van vloerzeil en vaste VergaSSerS kleeden, opnieuw opmaken van van bedden en matrassen volgens yan der Vaart nieuwe vinding, enz. enz. Vraagt nog heden demen- Auping- en Epeda- Ruijghweg 5. matrassen. SPOORSTRAAT 8-10 - TEL. 206 %ivmcn ^dukhimen Ml,\2ZiXodct\ Groote Int. Verz. Wij. vraagt v Den Kelder op provisiebasis Groot winkelbedrijf in levensmiddelen vraagt een voor het bezoeken van particulieren. Uitvoerige sollicitaties onder No. 975, Bureau van dit blad. aangeboden een groot BOVEIMKÜfC, Vroom Dreesmann PREDIKBEURTEN. f/ed. Uerv. Cem. Geen dienst ^„dlngsgebouw „De Ster der Hope". 'b Morgens 10 uur en 's avonds 7 de heer A. Donker, van Zaandijk. Donderdagavond 7.15 uur, Ds. v. Petegem van Hilversum. uur M ARKTOVKRZICHT. De handel in vette koeien was Donderdag Iets beter. Nu kon 29 et. genoteerd worden; de duurste koe bracht 222.50 op. De handel In gelde- en kalfkoeien was matig. Handel in pinken stug. Nuchtere kalveren waren er veel aangevoerd, 465 stuks. Ze brachten minder op. De handel was anders wel goed. De handel ln paarden was best De handel in vette var kens was vlug tot 19 et.; biggen werden heel duur verkocht, noteering was tot 17, maal later is er 20 besteed, dus een vlotte handel. Schrammen niet aangevoerd. Oude slachtscha pen van 1419, handel goed. Jonge vette schapen tot 19.50 en overhouders 1014. Handel van beiden aan den stuggen kant. Op de kippenmarkt het oude liedje. Over het ge heel was er aardig drukte op de markt met veel bezoek. In de Donderdag gehouden vergadering van de Tweede Kamer is aan de orde de begroo ting van het Verkeersfonds 1935. De heer Ebels (v.d.) zegt, dat hij groote vraagstukken als verkeersverordening e.d. nu niet zal bespreken, daar weldra een nieuwe minister van Waterstaat zal optreden. Wat la er terecht gekomen van de wegenverbetering als werkverruiming van het Werkfonds? Er is nog niet veel van belang op dit gebied be reikt. En het trekt de aandacht, dat de wegen, tot verbetering waarvan besloten Is, in het midden en westen des tands liggen. Blij ven de andere landsdeeien van deze werkver ruiming verstoken? De heer Bongaerts (r.k.) zegt, dat een debat over het Verkeersfonds eerst beteekenis krijgt, als de eerste maatrege'en tot coördina tie van het verkeer voor ons liggen. Wij zien hier aan uitgaven 67 millioen en aan inkomsten 35% millioen. Er moet dus 31.1 millioen worden bijgepast. Hierbij speelt een rol 30% millioen aan spoorwegtekorten. Spr. behandelt deze coördinatie. Men pakke niet allerlei wegen tegelijk aan, maar ver- betere ze een voor een, zegt hij tenslotte. De heer Krijger (c.h.) zegt, dat de regee ring vrijwel a leen stond met haar meening, dat het verkeersfonds noodig is voor de coör dinatie. Meent de regeering, dat met de ont worpen richtlijnen 23 mill. op het spoorweg- tekort bezuinigd zal worden? De heer Van Braambeek (s.d.) zegt, dat de bedoeling van het Verkeersfonds is geweest, dat elk verkeersmiddel zooveel mo gelijk zijn eigen lasten zou dragen. Maar in dezen opzet zijn wij door deze begrooting maar gedeeltelijk geslaagd. Tal van provin cies en gemeenten stellen geld beschikbaar voor intercommunale tramlijnen. Deze bedra gen dienen te drukken op het verkeersmid del. Op het Jullanakanaal en het Twente- Rijnkanaal moeten alle gelden drukken, die alle belanghebbenden ervoor beschikbaar stellen. Wordt de begrooting aldus ingericht, dan geeft zij een zuiverder beeld. De heer Duymaer van Twist (a.r.) stelt o.a. de vraag: Hoe denkt het Rijk van de spoorwegtekorten af te komen? De heer Van Kempen (lib.) zegt, dat men veel meer verbaasd is over de uitzet ting van de uitgaven der spoorwegen, na den oorlog, dan tevreden over de tegenwoordige inkrimping der uitgaven. Zal de commissie, die de geheele verkeers- materie zal behandelen, spoedig worden inge steld? vraagt spr. De natuurlijke ontwikke ling van de verkeersorganen kan onmogelijk worden geperst in het keurslijf, dat coördi natie heet. De heer W ij n k o o p (c.p.) keurt af, dat ds regeering klaarblijkelijk het verkeer als een eenheid wil beschouwen alleen terwille van de spoorwegen. Spr. bestrijdt den heer Van Kempen, die een aanval heeft gedaan op de positie van het spoorwegpersoneel. De Minister van Financiën, de heer Oud, zegt, dat het nu niet de tijd is voor een uit gebreid debat, gezien de vacature aan „Wa terstaat". Wel vestigt spr. er de aandacht op, dat de bedoeling van het Verkeersfonds is, bijeen te krijgen de verschillende baten en lasten van het verkeer. Wij zijn het er allen over eens, dat men het verkeer als een eenheid moet zien. wy moeten van de moderne techniek zooveel mo gelijk party trekken, maar ln het algemeen verband van de verkeersmiddelen onderling. Laat men het verkeer vrij, dan gaat de par ticuliere ondernemer werken op het'terrein, waarop hy zooveel mogeüjk winst kan be halen. De spoorwegen echter moeten ook zorgen voor verkeer, dat niet rendabel is. Dit niet-rendabele verkeer heeft invloed op den prijs ook van het wei-rendabele verkeer. Als er geen postmonopolie bestond, zouden veel particulieren brieven van Den Haag naar Amsterdam goedkoop vervoeren, maar geen particulier zou brieven naar het midden van de Drentsche hei willen brengen. Vandaar het monopolie. Zulk een monopolie zal bij het verkeer overigens niet worden ingesteld. De toestand der spoorwegen is sedert het op treden van het Kabinet nog belangryk slech ter geworden. De ontvangsten zijn schrikba rend achteruitgeloopen, nog meer dan de zeer sterks bezuiniging bedraagt. Zulk een toestand kan ook de regeering niet ver anderen. By de artikelen worden nog verschillende punten besproken en tenslotte wordt de be- grooting zonder hoofdelijke stemming aange nomen. Hierna werd een begn gemaakt met de be grooting van het Landbouw-Crisisfonds voor 1935. De heer Van der Sluis (s.d.) zegt, dat tyj de tot nu toe gevoerde politiek de tocs-and van landbouw, tuinbouw en veeteelt nog slecht is. Dit is een ontmoedigend resultaat. Als de regeering een anderen tak van bedryf dan den landbouw helpt, moet eerst worden afge schreven. Aan den landbouw echter is geen enkele voorwaarde gesteld voor de 200 mil lioen, die hy per jaar ki-ygt. Tegen het bedrag heeft spr. geen bezwaar, maar verkeerd is, dat een zoo groot deel er van op een ver keerde plaats komt. Men vraagt, omdat de toestand slecht is, nu 250 of 300 millioen. Een zeer ernstige grief van spr. is, dat niets is gedaan om de vaste lasten naar beneden te brengen. De regeering studeert nu al jaren, maar in- tusschen gaat de boerenstand te gronde. Re geering, doe wat. Maar doe het alsjeblieft gauw. De heer W e i t k a m p (c.h.) verdedigt den landbouwstand. De industrie behoeft niet ja- loersch op den landbouw te zijn. Spr. keurt het af, dat de coöperatie, het eenig verweer middel van den boer, hem niet gegund wordt en men ze wil uitsluiten van de uitvoering van regecringsmaatregelen. De heer Louwes (lib.) bespreekt den aard der landbouwcrisiswetgeving. Daarbij moeten wy niet denken aan een gave, die ge schonken wordt, maar meer aan een recht, dat wordt terugbetaald. In tegenstelling tot den heer Weitkamp meent spr., dat wy onzen export van vis- schery en industrieproducten tot het uiterste moeten verdedigen, daar wy anders vervallen tot een autarkie, die ons geen heil brengen zou. Maar om onzen export te handhaven, moeten wy ons consequenter aanpassen, dan de regeering tot nu toe doet. 0 Wetsonwerp verworpen. In de gisterenmorgen gehouden vergadering van de Eerste Kamer kwam aan de orde het wetsontwerp tot vaststelling van bepalingen tot het in het verkeersbelang tegengaan van lintbebouwing langs wegen onder beheer van het Ryk of op het RykSwegenplan voorko mende. De heer Briët (a.-r.) wyst erop, dat de Rykswaterstaat zich reeds op bet standpunt heeft gesteld, dat het maken van uitwegen op den Ryksweg verboden is. Men heeft aan een grondeigenaar, die een uitweg op den Ryksweg wilde hebben, zoodanige eischen ge steld, dat het hem financieel onmogelyk was daaraan te beantwoorden. Het gevolg van deze wet zal zyn, dat alles wat bouwterrein is langs een verkeersweg, zyn waarde als zoodanig zal verliezen, omdat geen uitweg meer, behoudens uitzonderingen, zal worden toegelaten. Spr. is overtuigd, dat verkeersbelangen zeer zwaar moeten wegen en dat lintbebou wing langs verkeerswegen moet worden tegengegaan in het algemeen belang, doch dan moeten de kosten, welke daaruit voort vloeien, ook door de gemeenschap worden ge dragen en niet uitsluitend door de grond eigenaars. Modern despotisme. Deze wet geeft aanleiding tot modern des potisme. Dit ontwerp behoort niet te worden aangenomen. De heer Van der Hoeven (c.-h.) zou niet willen terugkeeren naar den tyd, waarin onteigeningen in het algemeen belang nog on bekend waren. Spr. sluit zich eerder in hoofd zaak by den heer Briët aan, daar hy met de zen van meening is, dat het eigendomsrecht in dit ontwerp al te zeer wordt aangetast Spr. is van oordeel, dat hier niet van een be perking van eigendomsrecht, doch van on recht moet worden gewaagd. Het onderhavige ontwerp kent een recht toe aan den staat als belanghebbende. De staat is hier rechter in eigen zaak. Om deze reden kan spr. zyn stem aan het ont werp niet geven. De heer Mlchiels van Kessenich (r.-k.) acht het ontwerp eveneens onaanvaard baar, ten eerste wegens de exhorbitante macht, welke aan den minister wordt toege kend, en ten tweede wegens het ontbreken van een behooriyke schaderegeling. draconisch artikel". Art. 9, stellende het uitwegen-verbod, is draconisch, omdat het eenvoudig alle uitwe gen verbiedt. Het gaat hier niet alleen om uitwegen van landgoederen of groote villa's, maar zelfs om eenvoudige boerenwoningen. Wil men lintbebouwing weren, dan dient men dat op andere wyze te doen, en ln elk geval de bestaande uitwegen te erkennen. De regeering wijkt in het onderhavige ont werp af van den rechlvaardigheidseisch ten behoeve van het snelverkeer, dat evenwel in vele gevallen tot ongelukken leidt. Het zeer snelle verkeer op den weg is overbodig. Een autobestuurder komt by zeer snel ryden altyd aan de grens van de veiligheid. Het gaat niet aan om de eigenaren van aanliggende gronden te laten betalen voor een verlangen tot zoodanig snelverkeer. Minister Coiyn zegt dit resultaat wel te zullen „overleven". De heer Polak (s.d.) constateert, dat tegen'dit ontwerp, zoowel in het Voorloopig Verslag, als ln de ochtendzitting vele bezwa ren ingebracht zyn. Het ryk legt met veel kosten nieuwe wegen aan in het belang van het snelverkeer. Spr. is nu op zichze f niet zoo een bewonderaar van dat snelverkeer, maar men heeft rekening te houden met de werkehjkheid en dan is het toch te dwaas, dat de aanleg van nieuwe verkeerswegen, waaraan groote sommen ten laste worden gelegd, illusoir wordt gemaakt door den bouw van boerderijtjes of land huisjes. Spr. acht de critiek op het ontwerp erg eenzijdig en overdreven. Hy is volstrekt niet enthousiast over dit ontwerp, doch het is noodzakelijk voor het verkeer. Spr. zal, zy het met een minimum van geestdrift, vóór het ontwerp stemmen. De heer Van Sasse van Vsselt (r.k.) sluit zich aan by de bezwaren, hedenochtend tegen het wetsontwerp aangevoerd, met name, dat te veel wordt overgelaten aan den minister. Dit systeem past in onzen rechts staat niet. De bezwaren zullen zich niet alleen voor vi la-bewoners, maar ook voor arbeiders, die langs den weg wonen, vcordcen. Dit wetsontwerp kan, met name wegens de te groote bevoegdheid, toe te kennen aan den minister, niet door den beugel. Prof. Kranenburg (v.d.) acht het moeiiyk zijn stem te bepalen. Spr. acht de lintbebouwing een zoo groot euvel en de noodzakeiykheid van een snel in- grypen by de wet zoo urgent, dat hij over de enkele bezwaren kan heen stappen. Intus- schcn zou spr. den minister nog eens in over weging willen geven met zyn opvolger te overleggen, wat er kan worden gedaan om 3pr. wil eeriyk zyn. In de Tweede Kamer s er destyds weinig oppositie; s'echts aan gegronde bezwaren op een of andere wyze alsnog tegemoet te komen. De heer Knottenbelt (lib.) is met het beginsel van het wetsontwerp wel ingenomen, doch het tast rechten aan, en schept be voegdheden, waarover niet mag worden heen gegleden. Het zal spr. moeite kosten zyn stem aan dit ontwerp te geven, doch hij wil het ontwerp van den minister afwachten, en acht het niet uitgesloten, dat de minister hem zal overtuigen. Minister aan het woord. De Minister van Waterstaat a.i., D r. C o 1 y n, wil allereerst een antwoord geven op een niet gestelde vraag. Men zou immers kunnen vragen, waarom spr. als interimair minister, die over eenige dagen zyn opvolger by Waterstaat ln functie zal zien treden, dit ontwerp hier heeft meenen te mogen zien behandeld, en waarom dit niet aan diens opvolger wordt overgelaten. S, was er destyds weinig oppositie zeven leden hebben tegengestemd. Doch in de Eerste Kamer staat de zaak anders. Wel nu, indien het ontwerp hier zou worden ver worpen, dan zou spr. dat wel overleven, maar voor een pas optredend minister zou een ver werping zéér onaangenaam zyn. Dat de lintbebouwing algemeen wordt ver oordeeld, is niet voor betwisting vatbaar. Wanneer men nu nagaat de toeneming van het motorverkeer dat 13.000 dooden en gekwetsten per jaar eischt dan kan men niet langer wachten met het nemen van maatregelen om de gevaren van de overal uitmondende zywegen, waaruit vaak onver wacht van alles te voorschyn kan komen, terug te brengen tot het uiterste minimum. Wanneer men de onvermydeiykheid. om wat te doen tot verzekering van de veegheid, en de regeeling der vergoedingen voor het ver- dwynen van uitwegen tegen elkaar opweegt, kan men zyn stem aan dit ontwerp niet ont houden. Wil men dit niet, dan is het eenige alter natief, dat men de in aanleg zynde wegen laat liggen en dat men geheel nieuwe vryliggende weo-en gaat bouwen, b.v. langs de spoorbanen. Wanneer dit ontwerp wordt verworpen, dan gaat de lintbebouwing in onverminderde mate door, met alle bezwaren daaraan voor de veiligheid en voor de belangen der gemeen schap verbonden; wanneer het wordt aange nomen, dan zal het der Regeering mogelyk zyn dit euvel te keeren. Na repliek van den heer Michels van Kessenich en dupliek van den Minister wordt het wetsontwerp met 26 tegen 9 stem men verworpen (vóór de soc.-dem. en de her ren Van Embden en Otter. <v.-d.); de heer Ringenberg (v.-d.) stemde tegen, prof. Kra nenburg was in de namiddagzitting niet aan wezig). Te Bloemendaal. In den afgeloopen nacht te 1 uur is brand uitgebroken in pand 155, gelegen aan den Bloemendaalschen weg, waar het kantoor van de firma Dunlop Co. is gevestigd. De boven het kantoor wonende conciërge was alleen thuis. Hy ontdekte, dat de geheele beneden verdieping in lichte laaie stond. De inmid dels gealarmeerde brandweer verscheen met 2 motorspuiten ten tooneele. De belendende perceelen 157, 153 en 151 weiden ook door Jfet vuur aangetast. Het blusschingswe. werd zeer bemoeilykt door de hevige koude. De bur gemeester van Bloemendaal, Mr. C. J. A. den Beek, was op het terrein van den brand aan wezig. Men vermoedt dat deze is ontstaan door een defect aan de oliestookinrichting, die ln het sous-terra,n van de fa. Dunlop is ge vestigd of door kortsluiting. De schade wordt geschat op ongeveer 30 40.000 gulden. Meubelfabriek te Rhenen uitgebrand. Uit Rhenen: Hedennacht te omstreeks 1 uur is brand uitgebroken in de meubelfabriek „Rhenen" 'te Rhenen. Door den feilen wind aangewak kerd, was het gebouw spoedig een vuurzee gelyk. De brandweer was zeer op zijn qui vive. Binnen korten tyd stond echter slechts nog een stuk muur van den voorgevel over eind. De brandweer had te werken onder uiterst ongunstige omstandigheden; het bevroren blusschingswater veroorzaakte nogal eens valpartyen, terwyi er weinig druk op de wa terleiding stond. De belendende perceelen kregen water schade. De schade wordt door verzekering gedekt. o Hedenmorgen ongeveer half negen heeft een eskader uit -Saloniki komende vliegtuigen de stad Demirhisar, die zich in handen van de opstandelingen bevond, gebombaraeei d. Ondanks he' hevige schieten op de regeerings- vliegtuigen door de opstandelingen kondeD de vilegtuigen onbeschadigd terug vliegen. Vol gens tot dusverre ontvangen berichten zou het verlies slechts materieele schade zij.i In In Thracië zou volgens geruchten het leger der opstandelingen met 25,000 vrijwilligers versterkt zyn. Het verluidt verder by ge ruchte, dat een deel der regeeringstroepen naar de opstandelingen overgeloopen is. 11 Het troepentransport naar Afrika duurt nog steeds voort. Uit Turyn vertrokken 2 compagnieën militaire spoorwegarbeiders, die zich te Napels zullen inschepen. Uit Florence vertrokken de officieren van de 19e brigade en het 84e regiment infan terie met de vaandrigs van dit regiment. Ver der vertrokken uit dezelfde stad 2 ba'alllons militaire en hospitaalsoldaten met vracht wagens. Stoomvaart My. Nederlana Joh&n v. Oldenbarnevelt, t., 7 Maart te Suez. Poelau Roebiah, t., V Maart te lawan. Salabangka, u., 6 Maart te Antwerpen. Simaloer, t., 6 Maart v. Marseiile. Sal'wati, t., pass. 7 Maari Perim. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Achilles, 8 Maart te Palermo. Agamemnon, 8 Maart v. A'dam. Alkmaar, 7 Maart v. Hamburg. Amazone, u., pass. 8 Maart St. Michael. Astrea, 5 Maart te New-York. Atlas, 4 Maart v. Cura?ao. Baarn, 8 Maart Lydd gep. Bazalt, 2 Maart v. Curaqao. Bennekom, t., 6 Maart v. Callao. Colombia, u., 6 Maart te Barbados. Costa Rica, 7 Maart te Hamburg. Cottica, 8 Maart v. A'dam. Crynssen, 8 Maart te Istanboel. Fauna, 8 Maart te Aarhuus. Hebe, 8 Maart v. A'dam. Hermes, 7 Maart te A'dam. Irene, 7 Maart v. A'dam. Mars, 7 Maart te Lissabon. Midas, 1 Maart v. Curaqao. Orestes, 7 Maart v. Bourgas. Orion, 8 Maart te A'dam. Orpheus, 7 Maart te Barcelona. Perseus, 7 Maart te Onorto. Pluto, r Maart v. Uddévalla. Rhea, 8 Maart v. A'dam. Simon Bolivar, t., 6 Maart te Barbados. Stella, 7 Maart v. R'dam. Telamon, 7 Maart te Halfa. Tiberius, 8 Maart te Hamburg. Triton, 8 Maart Kap. Finisterre. Venezuela, 8 Maart v. A'dam. Vulcanus, 7 Maart v. Cadiz. Rotterdamsche Lioyd. Baloeran, u., 7 Maart te Marseiile. Dempo, t., 8 Maart v. Singapore. Kedoc u., pass. 8 Maart Dover. Kota Baro» t., 8 Maart te Guena. Indrapoera, u., 5 Maart v. Singapore. Modjokerto, 7 Maart v. R'dam. HollandAustralië Lijn. Aagtekerk, 8 Maart te R'dam. Grootekerk, t., 7 Maart te Duikerken. By beschikking van den Minister van De fensie is aan den dienstp. E. Felder van he1 regt. kustartillerie uitstel van opkomst in werkeiyken dienst verleend voor den tyd van een jaar. De dienst.pl. G. van der Most van het regt. kustartillerie van de lichting 1925 is nader bestemd voor de opleiding voor officier van gezondheid en in verband daarmede overge plaatst by de le compagnie hospitaalsoldaten te Utrecht. 7 Maart. Aangevoerd door Schol Scharren Aangevoerd door 375 tal haring Aangevoerd door 180 kg garnalen 8 Maart Aangevoerd door Schol Scharren Aangevoerd door 620 tal haring Aangevoerd door 240 kg garnalen korders: p. k. 4.703.70 p. k. 2.40-1.70 haringvisschers p. t 2.90—2.05 garnalenvisschers p. kg 0.22—0.20 korders: p. k. 4.00—3.25 p. k. 2.00—1.60 haringvisschers: p. t 2.20—1.40 garnalenvisschers p. kg 0.21—0.16 van 7 en 8 Maart. GETROUWD: F. Wezelman en A. Bogerd; Th. Dam en A. Schaart; O. J. Boon en A. Dubbeld. BEVALLEN: M. EndenburgSmit, z.; G. Molenaar—Stins, z.; A. Muller—Griek, d. E. N. VisserPlaatsman, z. OVERLEDEN: G. JonkmansHendriks, 45 j.; G. Komen, 80 j. Wegens verandering van bedryf aangeboden een in prima slim' zijnde zever.pus. Chevroet AUTbouwjaar 1831, en jions FORDAUTO, (melk wagen) van 1930. Adr-s; Garage BROERS. Hreezand, Tek 9 SOLIDE GELDBELEGGING. Te koop nog eenige ie bouw» n Innidorp, 3e klas grond lage laten overtrekken door erfpacht Te hevr.: UÜNTES, vakkundig personeel in Ooievaurstraat 127. RE1NDERS. Tuinstraat 58. eigen werkplaatsen. -- re koop een prima spelend x\T'! i. 1 x Radiotoestel v. sbclits 35. s ratio en u ziet dan dat het Vertegenwoordiger van kookstel af is. ■■H VoeraUbeiu i<t: 10 ci. p.rtgc uiiLlmim Atct voorul'btt15 et. p. rtftI 40 r n 60 e Huwelijk. Nette Juffr., leeft. 63 j., n. 1. d. gei. m. Heeren in aanr. te k., wenscht Kennism. m. net pers. gep. of vast werk. Brieven onder No. 973, aan hel Bureau van dit Blad. Net Kosthuis aangeb., in klein gezin, m. huis. verk. of vrije slaapk., voor pers K M. Brieven onder No. 976, aan het Bureau van dit blad. VERLOREN:Da esportemon- naie inhoudende f4 50, tegen belooning terug te bezorgen. Adres: S. DE BOER, Vijzelstraat 8. Net Kosthuis aangeboden voor f 8. per week. Adres: Bureau v. d. blad. ivwi f av wwvwwi w Vooruitbetaald lOct. p regel j minimum Niet voorulibet15 et. p. refel I 40en60c. (Ongevallen, Inbr. W.A. Auto-re zekering) Uitvoerig* brieven onder No. 972, aan hot Bureau v. d blad Gevraagd e»n flinke Jongen, by: Chef VERREEZEN, Middenweg Breezand. Gevraagd een llinke JONGEN, voor de tuinderij. Adres: Bureau v. d. blad Gevraagd net MEISJE, voor de morgenuien. Aanm.: Steinstraat 32, tusschen 7-8 uun Te koop eenA.J S. Motor, |LiiX", 5 P.K., kopkl., byna nieuw, met complete Motor» kleeding. G VAN ZOONth, Sm derij Julinadorp Te koop het opnieuw gens- taureerde Woonhuis, Hoog straat 23, voort 3400, waarop t 2300 le Hypotheek, tet" n 5°/®. Adres: H. VAN PEET, Keizerstraat 100. Te koop Chandler AUTO, 6-7 persoons (zes cylinder), pracht wagen, in prima staat, voor zeer bil lijken prijs. Adres: Kanaalweg 6 en 6 Net Meisje gevraagd, liefst R.K. Adres: Westgracht 66. vooruitbetaald I<>et.p.r<gci I ■ooimun Mei voorullbtl15el. p. retfel 40cn60c e huui gelegen Spoorstraat 85, boven fil. Paanakker. Huurprijs f 35.— per maand, te aanvaarden 1 April Te bevragen en levens te bezichtigen Dinsdag en Dondeidag van 2-6 uur: L. PAANAKKER, Spoorstraat 85. Nette frissche Zit Slaapk. voor, bij jonge menschen, vi ije UNION opgang,10 p.m.,omtr. Dykstr. vaitaj Brieven onder No. 974, aan hel Bureau van dit blad. aangeboden RIJWIEL, f 36 - Voor Ai braak, Ramen, Deuren, Kozijnen, Tegels, enz. is maar één goed adres: E. JAIWCEN Spoorgracht 19. Te huur gr. Hoerenhuis, Anker park 15, 145 p.m. en idem Hee enl.uis, Binnenh. 114, huur 138.—p.m. Adr. H. v. PELT, Keizerstraat 100. T ,TE KOOP: Schrijfbureau, f 6.— H. J. Van Urunnikgen, Wltgelakt Kinderledfkant met n.a- Keizerstraat 54—66. tras. M.mooi" Kamerkachil, t 3 50. Keukenta'etl.-,B:oim- taiel tl.—, l-persoons Ledikant Huurprijs-Verlaging. Te huur het Pakhuis 10X7 m., Achlerbinnenhaven 1. Te bevragen op No. 8. Lief Bovenhuis te huur in de Keizerstraat. Adres: Keizerslraat 49. Te huur moderne WONING, Goudsbloemstr. 24, i 6.— p.w. water inbegr D.t.a. Te bevr.: A. FELS, Weststr. 46. Te huur een flink Burgerwoonhulo, staande Van Galenslraat 4. Te bevr.: Krugerstraat 62. Te huur twee nette SLAnPKAMERS, in de Keizerstraat. Adres: Bureau v. d. blad Wegens plaatsgebrek te koop 2-p. eiken Ledikant met Anping- Adres: Zuidstraat 5. matras, marmeren Waschiafel, met spiraal, f4 50, 2 Fauieui s Nachtkastje, Stoelen cn S Crapauds. cn 2Sto len,moquette,als nieuw f8.— en iiogeeuigeKeukenMoolen Adres: Kanaalweg 171 Te koop 25000 kg. Voer wonden. Ook by gedet Itni. Adres: KLAAS KAPITEIN, Middenstraat 124. 1 e koop een inzinkhare Siuger Te koop Triplex, in dikte van lj tol 20 mm. Eikenbout van 6 101 23 mm. dik. Lijsten voor foto, plaatwerk, enz enz. Lijstjes vanaf 15 cl. p. meter. W. KLUT, Ka na Iweg1?4. Te koop Groenedaeler, 11 mnd ^raPnf,a,,nachine 1 30 een lief karakter, zeer waaksch, K'8"'1®, mahonie Linnenkast, beslist goed tehuis. Adres: A. J. BANN'lNK, Sluisdykstraat 146, niet tus schen 11 en 2 u., (spoorhuis). een eiken Butfet, een O ie- tatel, een emaille Fornuis, een Handnaa machine, enz. H. L. VRI S, Konngd warsstraat 71—73 Om te voldoen aan de vraag) Het soliedst en goedkoopst naar goedkoops verf, tan-, adres in prima nieuwe Wléu- ceeren wy thans naast de beien, Bedden, Dekens, Lo- vragen een nette boven 18 jaar Gevr. fl. nette Dienstbode, van 8 4 uur, 3.35 p w. m. kost Timorlaati 25, aanmelden tusschen 5 en 6 uur. Te huur mooie WONING, Crocu>plein 68. D.t.a. Te bevr.: A. FELS, Weststr. 46. Te huur het WOONHUIS, Westgracht 47, voorz. v. Gas, Electr. en Water. Te bevr.: 2e Molendw.str. 2 bekende Ster Japanlak, een heel aardige Glansverf, voor 45 ct. per Kg-bus. Alleen by de verfhal: Fa J KRAAK Zonen, Molenstr., h. Breewaterstr. FONGERS RIJWIEL vanaf t 39 50. H. J. van Grunninpen KEIZERSTRAAT 54-56 Wegens overcompl. tp koop DRESSOIR en LINNENKAST pers, Vloerzeilen, enz. En wat gemakkeiyh bü ons, wij rui'en Uw oude meubelen in tegen nieuwe. GemBubileerde ÉTAGEWONING, m,,t spioptl bev 5 kamers Ketk..s B-dkamer j Te bevr.- Spoorstraat 109. op eersten stand. Centrum, BiLLliK te huur Te zien en le bevragen SPRUIT, eind SPOORSTRAAT. Te huur het WINKELHUIS met WOONHUIS, Keizerstr. 51, waarin thans gevestigd is het sigarenmagazijn. Te bevragen: N. COLTOF, v. Baerlestraat 168, Amsterdam. RECLAME RIJWIEL met terugtraprem 123 H. J. v. GRUNNINGEN, Keizerslraat 64 66. Te Koop PEKING ELSJE, 4 mnd. oud, tegen elk aann. b. Adres: Rtiyghweg 199. GROTE VOORRAAD en ruime KEUS in goedkope en duur dere soorleii Damesschoe nen, ruime keuze warme Pantof'els in. vele soorten ,by OOST, Schoenenmagazijn „De Kleine Winst", Koningstraat 31. Aangeboden pracht Harley Davidson, 100 K.M proefrit, toegestaan, Spotprys Adres: Bureau v. d. blad. gevraagd. Te koop gevr. goed beklante Si aren-of Kruiden erezaak. Brieven onder No. 956, aan het Bureau van dit blad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 7