Oude Paaschgebruiken. Het zegen-brengende Paaschvuur Er wordt een Paaschei gelegd, POPULAIR BIJVOEGSEL VAN DE HELDERSCHE COURANT 693 ZATERDAG 20 APRIL 1935 AUTEURSRECHTEN - VOORBEHOUDEN „Een nest, waar milkoenen zoete titrtQ eitjes gelegd worden Dr. R. S. van Tongeren* Traditie in de Paaschviering door Dr. H. G. L. van Berckens, Eén uur voor middernacht. Overal waar het nog gewoonte is om in "het eerste uur van deu Paaschnacht zegenbrengend wa ter uit de beek te scheppen, brandt nog licht in de huizen... „Het is tijd", zegt Anna. „We moeten gaan". En ze blaast de kaars uit. Zwijgend gaan ze naar de beek, langs de weiden en de wilgen. De hemel is zwaar bewolkt. In de verte blaft een waakhond. Zouden de jongens komen Vermomd en met roeden gewapend, zooals 't Paaschgebruik hier voorschrijft. De beek murmelt zachtjes. De meisjes zetten hun kruiken op den grond en hurken aan dc 1 oever neer. Ze fluisteren zelfs niet meer. ingespannen luisteren ze, en wachten tot het twaalf uur zal slaan. In het kreupelhout kraakt iets. De klok in de kerktoren slaat twaalf uur, met bron zen stem. En opeens is het een gejoel-en geschreeuw van ■je~welsterHe1r2SJïI dë' jöfi- gens, die zich in bet kreupelbosch'verstopt hadden. Bijna had de verschrikte Marié eén kreet geuit! Maar nee, z, mag niet. Het water mag immers niet vervloekt worden Zwijgend vullen ze hun kruiken. Iemand probeert Anna in de beek te duwen. Ze moeten praten, de meisjes; de jongens doen alles om dat gdaan te krijgen. Ze plagen en kietelen met de roeden, maar het lukt hun niet! Zwijgend brengen de meisjes het gewijde water naar huis. Ze drinken het, omdat ze nu beschermd zijn tegen ziekten, en ze wasschen zich ermee om mooi te wor den. Overal wordt Paaschwater gehaald. De Rechts: Gelukt het den jongens om de meisjes, die het Paaschwater naar huis dragen, aan het praten te krij gen, dan verliest het wonderwater zijn bijzondere werking. boer besprenkelt er zijn akkers mee op Paaschdag, opdat het zaad zal gedijen en de oogst rijk zal zijn. De boerin gaat met het water door de stallen, opdat het vee gezond zal blijven. En al die plechtigheden g:eke-ureiüii..pléchtige stilte, De Pa^söhkïokken luiden. De boer zit in Het Paaschbrood. Links: Een ei in de akker voor begraven, maakt het land vruchtbaar. het in de versche aarde. Hij spreekt zijn wenschen uit, en zegt een gebed op. Hij klopt Lize op den slanken hals, en maakt de voor weer dicht. Overal doet hij dat: op alle akkers maakt hij zoo'n voor. Zelfs in den tuin begraaft hij eieren. Het el is het symbool van de vruchtbaarheid, het zal zijn land zegen brengen. Eieren spelen een voorname rol bij het Paaschfeest. In de eene streek staan volwassenen op een heu vel, en laten eieren langs de helling naar beneden rollen. Beneden staat de Jeugd, en ieder ziet zooveel mogelijk eieren te krijgen als maar eenigszins mogelijk is. In een andere streek hebben de boerenzo nen zich in twee partijen verdeeld. Beide partgen kiezen uit hun midden een kam pioen en deze kampioenen hebben een eigenaardigen wedstrijd uit te vechten. Tweehonderd eieren liggen op den weg, die voert naar het naburig dorp, en wei in afstanden van 50 meter. De eene kam pioen moet deze eieren nu oprapen en in een met water gevulde kruik leggen. On derwijl moet de andere kampioen naar 'n van te voren vastgesteld dorp rennen, waar hij een kruik, gevuld met rooden wijn. moet halen. Wie het eerst zijn taak volbracht heeft, is winnaar. De verliezende partij be taalt den rooden wijn en de eieren, en bo vendien nog een bedrag aan geld, dat dient h-?t kippenhok en haalt de nesten uit. Drie eieren heeft hij al gevonden. Hij steekt ze in zijn zak en gaat naar zijn akker met Lize, het bruine paardje. Daar spant hij zijn vermoeide Lize voor de ploeg, en trekt de eer3te voorT.een- paar meter lang slechts. Dan haalt hij een ei uit zijn zak, en legt om de winnende partij vrij te houden. Merkwaardig en verschillend zijn de Paaschgebruiken, die sedert eeuwen op 't land in eere gehouden worden. In sommi ge streken bakken de boerinnen reusach tige wittebrooden, die aan de kinderen ge geven worden. Of men bakt meterlange brooden van wittebroodsdeeg. met rozij nen. Ook deze moeten geluk aanbrengen. Gloeiend-rood gaat de zon met Paachen onder. De kinderen sleepen dorre takken aan. Bij het aanbreken van de schemering wordt de brandstapel met teer overgoten en in brand gestoken. Alle dorpelingen zijn bijeen gekomen. Zij zingen oude liede ren, en de jongens en meisjes springen door het vuur. Het Paaschvuur moet 2egen brengen. Soms brengen de boeren bezemstelen mee, en bijlen, die zij in het vuur houden. Dit doen zrj om beschermd te zijn tegen blik sem en vuur. Ze laten het hout verkolen, en begraven het later in huis, in de 9chuur en in de stallen. Ook maakt men wel uit verkoold hout kleine kruisen, die als amu let gedragen worden. Zoo heeft ieder streek zijn eigen gebruiken, waar men zich aan houdt. In Braunschweig, in Duitschland, is een bekend gebruik de „Brautversteigerung", de bruidsverkooping. Op Goeden Vrijdag worden de voorbereidingen gemaakt. Op Paaschmorgen heeft de verkooping plaats. Alle meisjes boven zeventien jaar moeten zich daaraan onderwerpen. Ze zitten met een bang hart in een kamei naast de verkoopingszaal in de dorpsherberg. De jongemannen zijn daar allemaal aanwezig. De president staat met een reuzen houten hamer in de hand op een margerinekist en begint: ,7Jbhgemahhén!ï! Het oude 'gebruik ,van onze vaderen nakomend, bied ik de meis jes van ons dorp, die bóven de zeventien zgn, en nog niet den weg naar het huwelijk gevonden hebben, te koop aan! Wie het meeste biedt, krijgt de toewijzing. Wie be taald heeft, mag een jaar lang uitsluitend met het gekochte meisje dansen. Ieder an der heeft dat recht te eerbiedigen. Ik bied te koop aan „Margaretha Buntsehuh zeven tien jaar oud, waarschijnlijk bekend aaa alle aanwezigen. 20 Pfenning is het laagst» bod." Vele familie's zijn zoodoende onder den hamer ontstaan. De ouden willen het wel niet toegeven maar tóch is het zoo.-J door Jammer genoeg is 't noodig, dat ik begin met een lang gekoesterde illusie aan stuk ken te slaan. Namelijk die, dat de Paasch- eieren van de Paaachhaas afkomstig zijn. Maar waar komen ze dan wel vandaan en waar worden ze gemaakt? Zeker, er zijn veel broedplaatsen voor eieren, ook voor Paascheieren, maar daar wij nu eenmaal in 't tijdperk der techniek en de records leven, i„ 'twel zoo interessant en misschien ook imposant, om maar dade lijk 'n kijkje te gaan nemen in een nest, waar millioenen zoete eieren en eitjes ge legd worden. Ergens in ons land staat een gebouw van zeven verdiepingen, waar in dezen tfo'd van het jaar tweeduizend arbeiders bezig zijn met de snoepwaar-productie voor Paascheieren. Eigenlijk zijn het hoofdzake lijk meisjes, (ik noem ze chocolademeisjes), met witte schorten en mutsjes, die zich aan dit zoete beroep gewijd hebben, en die er ook wel het geschiktst voor z|jn om dage lijks duizenden en nogmaals duizenden haasjes en katjes, kippen- en marsepeineie ren te beschilderen. In een chocoladefabriek wordt namelijk niet alles machinaal gedaan. Evenals in de kleerenbranche »n ia h»t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 9